Search
Close this search box.

رشته پزشکی در کانادا

رشته پزشکی در کانادا

معرفی رشته پزشکی در کانادا

پزشکی (Medicine)، علم و روش تشخیص، درمان و پیشگیری از بیماری هاست. پزشکی از طریق پیشگیری و درمان بیماری ها، به منظور حفظ و بازیابی سلامت افراد، روش های مختلف مراقبت های بهداشتی را به کار می گیرد. پزشکی معاصر، علوم بیوپزشکی، تحقیقات بیوپزشکی، ژنتیک و تکنولوژی های پزشکی را برای تشخیص، درمان و پیشگیری از جراحت و بیماری معمولا از طریق دارو و جراحی به کار می گرفت. بسیاری از متخصصان بهداشت در کنار پزشکان عمومی به صورت یک تیم میان رشته ای از جمله  پرستاران، متخصصین فوریت های پزشکی، داروسازان، مسئولین آزمایشگاه کار کرده و مراقبت های بهداشت و سلامت را به بیماران و متقاضیان ارائه می کنند.

اگر قصد تحصیل در رشته پزشکی را دارید، ما در تماس باشید تا آخر اطلاعات دانشگاه ها را در اختیار شما قرار دهیم. تصمیم برای تحصیل در رشته پزشکی در کانادا تصمیم بزرگی است که یک دهه از زندگی شما درگیر آن خواهد بود، از این رو، قبل از هر گونه تصمیم اجرایی با مشاورین حرفه ای ویزاموندیال مشورت کنید. اگر قصد اقدام دارید لطفا فرم ارزیابی تحصیلی را در سایت ویزا موندیال تکمیل کنید.

تحصیل در رشته ی پزشکی در کانادا

دانشکده های پزشکی کانادا، دانشکده ای در یکی از دانشگاه های کانادا هستند که آموزش های آن در زمینه ی دکترای پزشکی (Medicine Doctorate) و دستیاران پزشکی معمولا به ارائه ی مدارک 3 یا 4 ساله ی دکترای پزشکی (M.Dیا M.D.C.M) و مدارک 2 ساله دستیار پزشکی ختم می شود. اکثر دانشجویانی که وارد دوره های گروه پزشکی کانادا می شوند، قبل از ورود تحصیلات پیش پزشکی در مقطع کارشناسی یکی از رشته های مرتبط برا سپری می کنند اما M.D نیز از نظر فنی در کانادا یک مدرک کارشناسی در نظر گرفته می شود. در حال حاضر 17 دانشکده پزشکی در کانادا وجود دارد. برخی از دانشکده ها همانند دانشکده پزشکی مانتیوبا، مک مستر و تورنتو علاوه ارائه دوره های (M.D) دوره های لیسانس 2 ساله یا مدرک ارشدی را برای آموزش دستیاران پزشکی ارائه می کنند. معدل GPA  مورد نیاز برای تحصیل در دانشکده های پزشکی کانادا معمولا در بازه ی بین 3.5 تا 4 از از 4 نمره می باشد. بر طبق آمار انجمن دانشکده های کانادا (AFMC) اکثر دانشجویانی که پذیرش می شوند دارای حداقل معدل 3.80 در مقیاس 4 نمره ای (95.5٪) می باشند. 

دوره های پزشکی کانادا چند سال طول می کشد؟

  • چهار سال تحصیلات کارشناسی در رشته های علوم پایه (یا هر رشته دیگر به شرط گذراندن پیش نیاز دروس علوم پایه)
  • چهار سال تحصیلات پزشکی (MD)
  • سپس 3 تا 7 سال دوره ی رزیدنتی (با توجه به تخصصی انتخاب شده)
  • برخی از پزشکان ممکن است تحصیلات اضافی در یک فلوشیپ (Fellowship) را دنبال کنند.

رتبه بندی دانشکده های پزشکی کانادا  QS (2017)

رشته ی پزشکی در کانادا جزو معتبرترین رشته های تحصیلی در سطح جهان هستند به گونه ای که 12 مورد از 17 دانشکده پزشکی کانادا جزو 200 دانشگاه برتر جهان قرار دارند.

اخذ پذیرش از دانشکده های پزشکی کانادا برای دانشجویان بین المللی

در مورد این سئوال که آیا دانشجویان بین المللی می توانند در رشته پزشکی کانادا تحصیل کنند یا نه، بر اساس تجربیات ما در شرکت ویزا موندیال باید اظهار کرد که پذیرش دانشجویان بین المللی امکان پذیر است ولی بسیار رقابتی می باشد و تعداد دانشجویان آتی که به دانشکده های پزشکی اپلای می کنند بسیار فراتر از جایگاه های موجود در دانشکده ها می باشد.  میان دانشکده پزشکی کانادا جز تعداد محدود، دانشجویان بین المللی را پذیرش نمی کنند. دلیل اصلی این امر این است که جاهای خالی موجود در دانشکده های پزشکی به ساکنان دائم و شهروندان کانادایی خود همان استانی که دانشگاه در آن واقع است، اختصاص داده شده است. از میان 17 دانشکده پزشکی کانادا، تنها در 7 مورد از آنها امکان پذیرش دانشجویان بین المللی وجود دارد. دانشجویان بین المللی که با ویزای تحصیلی در کانادا اقامت می کنند، پس از اخذ مدرک خود در مورد محلی که می توانند برای گذراندن دوره ی ریزیدنسی خود در کانادا اپلای کنند، با محدودیت هایی رو به رو هستند و فقط در استان های خاصی می توانند این دوره را بگذرانند. در غیر این صورت برای گذراندن دوره های (Post-MD) باید به کشور خود باز گردند. اگر قصد اخذ پذیرش در رشته پزشکی و ادامه تحصیل در این رشته را دارید حتما با مشاورین ویزا موندیال در تماس باشید.

استان های واجد شرایط گذراندن دوره های رزیدنتی برای دانشجویان بین المللی

نیوفاندلاند و لابرادور : فقط دانشجویان بین المللی که دوره های MD کانادا را گذرانده اند.

کبک: فقط دانشجویان بین الملی که دوره های MD را در کبک گذرانده اند.

دانشجویان بین المللی واجد شرایط گذراندن دوره های رزیدنتی در سایر استان های کانادا (نوا اسکوشیا- انتاریو- مانیتوبا- ساسکاچوان- آلبرتا- بریتیش کلمبیا ) نیستند.

شرایط پذیرش رشته پزشکی در کانادا

عموما دانشجویان پزشکی کانادا تحصیلات خود را بعد از اخذ مدرک لیسانس در رشته ی دیگری که اغلب یکی از رشته های علوم پایه است، شروع می کنند. اما همه ی دانشکده های پزشکی کانادا برای پذیرش الزاما نیاز به مدرک لیسانس ندارند. برای مثال دانشکده های پزشکی کبک دانشجویان را بعد از دو سال تحصیل در دروه های دیپلم CEGEP که معادل با سال دوازدهم سایر استان ها به اضافه سال اول دانشگاه است، قبول می کنند. اکثر دانشکده های پزشکی غرب کانادا نیازمند حداقل 2 سال تحصیلات دانشگاهی و اکثر دانشگاه های انتاریو نیازمند حداقل 3 سال تحصیلات دانشگاهی هستند.

پیشنهادهای پذیرش در هر دانشکده ی پزشکی عموما بر اساس اظهارنامه شخصی، شرح حال، سوابق دوره ی کارشناسی (GPA)، امتیاز تست پذیرش کالج پزشکی (MCAT) و مصاحبه ها ارائه می شوند. دانشکده های پزشکی کبک، دانشکده اتاوا (یک دانشگاه دو زبانی) و دانشکده نورثرن انتاریو نیاز به آزمون MCAT ندارند. زیرا MACT معادل فرانسوی ندارد. برخی از دانشکده های پزشکی همانند دانشگاه تورنتو و و دانشگاه کوئین ، از نمره ی MCAT به عنوان حدنصاب نمره استفاده می کنند متقاضیان با نمرات زیر نمره استاندارد ممکن است واجد شرایط پذیرش نباشند. دانشکده پزشکی دیگر همانند دانشگاه وسترن آنتاریو بیشتر به عملکرد بالا اولویت می دهند. دانشگاه مک مستر به طور اکید از بخش استدلال شفاهی آزمون MCAT برای تعیین واجدشرایط شدن برای مصاحبه و رتبه پذیرش استفاده می کند.

تست پذیرش کالج پزشکی (MCAT– ام کت)

آزمون MCAT یک آزمون استاندارد مبتنی بر کامپیوتر برای دانشجویان آینده ی پزشکی در کانادا، آمریکا و استرالیا می باشد و برای ارزیابی مهارت حل مسئله، تفکر انتقادی، دانش مفاهیم طبیعی، رفتاری و علوم اجتماعی و اصول پیش نیاز برای تحصیل در رشته پزشکی طراحی شده است. البته این تست در همه ی دانشکده های پزشکی الزامی نیست و در دانشکده هایی که الزامی است نیز میزان اهمیت به این آزمون متغیر است. معمولا دانشجویان در سال سوم تحصیلات پیش پزشکی خود در کانادا در آزمون سراسری پزشکی (ام کت) شرکت کرده و موفقیت در این آزمون در دانشکدهی که MCAT‌ جزو پیش نیاز های پذیرش است، الزامی می باشد. آزمون MCAT توسط سازمان AAMC (انجمن کالج های پزشکی آمریکا) برگزار می شود. تقریبا تمام دانشکده پزشکی کانادا و آمریکا برای پذیرش نیاز به ارائه نمرات آزمون MCAT دارند. بسیاری از دانشکده های پزشکی آزمون هایی که برای قبل از 3 سال گذشته است را قبول نمی کنند.

تست جدید MCAT از چهار بخش تشکیل می شود:

  • اصول بیولوژی و بیوشیمی سیستم های زنده
  • اصول شیمی و فیزیک سیستم های بیولوژی
  • اصول روانی، اجتماعی و بیولوژی رفتار
  • تحلیل انتقادی و مهارت های استدلال

دروس پیش نیاز اکثر دانشکده پزشکی کانادا

  • بیولوژی با آزمایشگاه
  • شیمی عمومی با آزمایشگاه
  • شیمی آلی با آزمایشگاه
  • فیزیک با آزمایشگاه
  • انگلیسی

دوره های رزیدنتی( Post-graduate)

دانشجویان در پاییز سال آخر تحصیل خود در دوره ی M.D وارد سرویس اخذ پذیرش رزیدنتی کانادا (CaRMS) می شوند. در این سرویس دانشجویان ترجیحات بیمارستان ها و تخصص های خود را رتبه بندی می کنند. در مرحله ی بعد، دانشجویان در برنامه هایی که اپلای کرده اند، رتبه بندی می شوند. ترجیحات هر گروه وارد یک سیستم اخذ پذیرش کامپیوتری می شود تا انتساب سمت زریدنسی تعیین شود. روز اخذ پذیرش معمولا چند ماه قبل از فارغ التحصیلی انجام می شود. مدت دوره ی  Post-graduate بر حسب تخصصی که انتخاب می شود، متغیر است. دوره ی رزیدنتی پزشکان خانواده یک دوره ی 2 ساله است که توسط کالج پزشکان خانواده ی کانادا (CFPC) تایید صلاحیت می شود و در سال سوم دوره رزیدنتیشان حوزه های فعالیت مختلفی از جمله فوریت های پزشکی، اطفال و مادران، مراقبت از سالخوردگان، مراقبت های موقتی یا پزشکی ورزش موجود می باشد. سایر دوره های رزیدنتی تخصص های پزشکی توسط کالج سلطنتی پزشکان و جراحان کانادا (The Royal College of Physicians and Surgeons of Canada) تایید صلاحیت می شوند؛ اکثر دوره های رزیدنتی 5 ساله هستند. پزشک داخلی و پزشک اطفال دوره های چهارساله هستند که سال آخر تحصیل را می توان برای تکمیل دوره ای در پزشک عمومی داخلی یا یک پزشک عمومی اطفال و یا در دوره های فلوشیپ استفاده کرد. تعداد کمی از دروه های رزیدنتی جراحی از جمله جراحی قلب، جراحی اعصاب و برخی از دوره های جراحی عمومی، 6 سال به طول می انجامد. بعد از اکثر دوره های رزیدنتی، دوره های تخصص های فرعی نیز موجود هستند. فارغ التحصیلان دوره های M.D کانادا برخلاف اکثر دوره های پزشکی آمریکا طور مستقیم بدون یک مرحله ی میانی کارورزی  وارد دروه ی رزیدنتی می شوند.

برنامه ی اصلی پذیرش رزیدنتی- دوره اول (R-1 Main Residency Match) در سرویس CaRMS

این دوره ی بزرگترین برنامه ی اخذ پذیرش رزیدنتی سرویس CaRMS می باشد. برنامه ی R-1 Main Residency Match همه ی 17 دانشکده پزشکی کانادا را در بر می گیرد و هر ساله دو دوره دارد.

اولین دوره شامل همه ی فارغ التحصیلان دوره های پزشکی کانادا و آمریکا و دانشجویان سال آخر پزشکی در کانادا می باشد که شرایط اولیه را برآورده کرده و قبلا دوره ی رزیدنتی را در کانادا یا آمریکا نگذارنده اند و همچنین فارغ التحصیلان دانشکده بین المللی پزشکی (IMG ها) که شرایط لازم را داشته و قبلا دوره های رزیدنتی را در کانادا یا آمریکا نگذرانده باشند.

دوره ی دوم همه ی متقاضیانی که در دوره ی اول پذیرش نشده اند و متقاضیانی که دوره های رزیدنتی را قبلا در کانادا یا آمریکا گذرانده باشند، در بر می گیرد.

اگر قصد ادامه تحصیل در کانادا را دارید، فرم ارزیابی تحصیلی را تکمیل فرمائید.

مراحل فعالیت به عنوان پزشک (MDDoctor of Medicine)

گام 1: اخذ مدرک لیسانس

 اکثر متقاضیان دانشکده های پزشکی قبل از اپلای به دانشکده پزشکی، یک مدرک لیسانس را اخذ می کنند. دانشجویان می توانند رشته های مختلفی را برای تحصیل در مقطع کارشناسی انتخاب کنند با این حال باید مطمئن شوند که دروس علوم پایه را می گذرانند. همچنین انتظار می رود که دروس اجتماعی، انگلیسی و ریاضیات در نیز در مقطع کارشناسی بگذارنند. در این زمینه مشاورین ویزا موندیال میتوانند بهترین دوره های لیسانس که مرتبط با دوره پزشکی هستند را به شما معرفی کنند.

گام 2: گذراندن دوره پزشکی

گذراندن دوره های MD ، 4 سال به طول می انجامد. دو سال اول صرف گذراندن دروس آموزشی پایه در پزشکی، سیستم های بدن و بیماری ها می شود. در طول دو سال آخر دانشجویان در دپارتمان های تخصص مختلف بیمارستان ها را گردش هستند و تحت نظارت دانشکده در مراقبت از بیمار تجربه کسب می کنند. دانشجویان همچنین باید در سال آخر خود امتحاناتی را بگذرانند.

گام 3: گذراندن دوره رزیدنتی

افراد بر اساس علایق شغلی خود دوره ی رزیدنتی را انتخاب می کنند. این دوره معمولا بین 3 تا 7 سال به طول می انجامد و اصول عمومی پزشکی و تخصص های خاصی را پوشش می دهد. رزیدنت های وظایف مختلفی از جمله گذراندن آزمون های فیزیکی، ثبت سوابق بیمار، حضور در کنفرانس ها و تفسیر اطلاعات آزمایشگاه را دارند. سرویس اخذ پذیرش رزیدنتی کانادا برای ارائه پذیرش از ترجیحات متقاضی استفاده می کنند. این دوره ها معمولا با حقوق و درآمد همراه هستند.

گام 4: اخذ مجوز کار

قبل از فعالیت در رشته پزشکی همه ی دکترها باید مجوز کار کسب کنند. برای این واجد شرایط مجوز شوند، داوطلبین باید مدرکی از یک دانشکده تایید صلاحیت شده در پزشکی داشته باشند. داوطلبین همچنین باید یک دوره ی رزیدنتی و امتحان مجوز را بگذرانند. هر استان روند خاص خود را برای ارائه مجوز دارد. ادامه تحصیل (Continuing Education) بعد از اخذ مجوز کار الزامی است. قبل از تجدید مجوز کار داشتن تحصیلات پیوسته الزامی است. معمولا هر چند سال یکبار نیاز به تجدید مجوز وجود دارد.

گام 5: اخذ گواهینامه در یک حوزه ی تخصص

اخذ گواهی تخصص الزامی نیست اما باعث افزایش فرصت اشتغال برای پزشکان در کانادا می شود.

شرایط صدور مجوز نظام پزشکی کانادا برای دانشجویان بین المللی

  • گذراندن آزمون های MCCEE
  • گذراندن آزمون MCCQE Part 1
  • گذراندن  MCCQE PART 2

آزمون MCCEE (آزمون ارزشیابی شورای پزشکی کانادا)

آزمون MCCEE آزمونی است که توسط سازمان MCC‌ کانادا برگزار می شود. در صورتی که بخواهید در رشته ی پزشکی در کانادا فعالیت داشته باشید و فارغ التحصیل یا  دانشجوی 20 ماه قبل از فارغ التحصیلی از یکی از :

  • دانشکده پزشکی در خارج از کانادا یا آمریکا
  • دانشکده پزشکی بیماری های استخوان

باشید، قبل از گذراندن آزمون (MCCQE) بخش 1 یا آزمون شورای ارزیابی ملی (NAC)، باید آزمون MCCEE را بگذرانید. این آزمون یک آزمون کامپیوتری چهار ساعته است که دانش پایه پزشکی و آمادگی برای ورود به سال اول دوره ی رزیدنتی نظارت شده را ارزیابی می کند.

آزمون MCCQE Part 1 (آزمون بررسی واجد شرایط بودن شورای پزشکی کانادا)

آزمون MCCQE بخش اول، یک آزمون کامپیوتری یک روزه است که مهارت های داوطلبینی که مدرک پزشکی خود را اخذ کرده اند و قصد ورود به شیوه های بالینی در دروه ی کارورزی را دارند، ارزیابی می کند. این آزمون دانش، مهارت های بالینی و نگرش مطرح شده در اهداف سازمان MCC را بررسی می کند.

آزمون MCCQE Part 2

در صورتی که بخواهید مجوز شورای پزشکی کانادا (LMCC) را اخذ کنید، ملزم به گذراندن این آزمون هستید. نظام های پزشکی کانادا برای ارائه مجوز اشتغال در رشته پزشکی در استان ها یا مناطق خود نیازمند مجوز LMCC هستند.

شورای پزشکی کانادا (MCC)

سازمانی است که مسئول ارزیابی داوطلبین پزشکی، ارزشیابی پزشکان از طریق آزمون و اعطای مدرکی با عنوان مجوز شورای پزشکی کانادا (LMCC) به افرادی پروانه طبابت در کانادا را اعطا می کند. اما این پروانه به این معنی نیست که فرد با آن قادر به شروع کار است. LMCC مجوز اشتغال در رشته پزشکی نیست و صادر کردن مجوز کار وظیفه ی نظام پزشکی کانادا است. در عوض داشتن LMCC عموما جزو نیازمندی های اخذ مجوز اشتغال در رشته ی پزشکی است.

نظام پزشکی کانادا (ارائه مجوز کار)

همه ی رزیدنت های دوره های Postgraduate و همه ی پزشکان برای اشتغال در این رشته باید از نظام پزشکی استان یا منطقه ای که در آن تحصیل کرده یا قصد فعالیت در آنجا را دارند، یک مجوز تحصیلی یا مجوز فعالیت داشته باشند.

کالج سلطنتی پزشکان و جراحان کانادا (Royal College)

رویال کالج انجمنی از پزشکان علاقمند به برقراری استانداردهای ملی برای آموزش پزشکی و تحصیلات پیوسته در ککانادا برای 80 تخصص پزشکی است. در واقع رویال کالج نه هیئت اعطای مجوز و نه یک هیئت نظم دهند است. در عوض یک کمک می کند که آموزش و ارزشیابی تخصصص های پزشکی و جراحی و سه دوره ی خاص استانداردهای کیفی خاصی را حفظ کند. همه ی متخصصان کانادا جز پزشکان خانواده باید قبل از اخذ مجوز کار استانی یا منطقه ای توسط رویال کالج تایید شوند. به جز استان کبک که رویال کالج خاص خود کبک را دارد.یک پزشک برای تایید شدن در این کالج باید امتحان آنجا را با موفقیت پشت سر بگذراند. معمولا بعد از گذراندن دوره ی رزیدنتی می توان در این آزمون شرکت کرد.

مسیرهای ارزیابی فارغ التحصیلان بین المللی پزشکی در رویال کالج

  • مسیر حوزه های تایید شده: مختص فارغ التحصیلان بین المللی که تخصص خود را در خارج از کانادا در حوزه های تایید شده گذارنده اند.
  • مسیر واجد شرایط بودن فعالیت برای متخصصان: مختص پزشکان تحصیل کرده در خارج از کانادا که بدون گواهی رویال کالج د کانادا به عنوان متخصص فعالیت می کنند.
  • ارزیابی های آماده فعالیت: مختص فارغ التحصیلان بین المللی در کانادا دارای گواهی از حوزه قلمرو بین المللی که از طریق هیئت مجوز استانی برای ارزیابی فعالیت اپلای کرده اند.

هزینه ی تحصیل در رشته پزشکی کانادا

اطلاعات انجمن AFMC نشان می دهد که هزینه ی شهریه در سال اول به تنهایی حتی برای دانشجویان کانادایی نیز بسیار زیاد است. و مسلما این هزینه برای دانشجویان بین المللی به مراتب بیشتر است. در برخی از دانشکده های  همانند دانشکده پزشکی کبک هزینه ی دانشجویان بین المللی تقریبا 8 برابر بیشتر است.

شهریه رشته پزشکی در کانادا

شهریه های ذکر شده شهریه های سالیانه (به صورت تقریبی) می باشند.

سرویس OMSAS انتاریو کانادا

6 دانشکده پزشکی استان انتاریو کانادا از OMSAS استفاده می کنند که که یک سرویس متمرکز فرآیند درخواست برای اخذ پذیرش از دانشگاه های انتاریو است. بنابراین متقاضیان برای اخذ پذیرش از این دانشگاه ها به جای اینکه برای هر دانشکده پزشکی به صورت مجزا تقاضا دهند، صرف نظر از تعداد دانشکده هایی که اپلای می کنند فقط یک سری اسناد تحصیلی ارائه می نمایند. هر دانشکده به طور مستقل در مورد انتخاب خود تصمیم گیری می کند. هزینه سرویس خدمات 220 دلار به اضافه ی یک هزینه ی اضافی برای هر دانشکده ای که اپلای می کنیم می باشد.

فارغ التحصیلان رشته ی MD در پزشکی

دکتران پزشکی (MD ها) در کانادا، پزشکانی هستند که در بیمارستان ها،‌ کلینیک ها، مراکز پزشکی و یا به صورت خصوصی کار می کنند. MD ها بیماری ها و جراحات مردم را درمان می کنند. آنها همچنین داروها و تست هایی را برای تشخیص بیماری ها تجویز کرده و سوابق بیمار را ثبت می کنند. دکترای پزشکی اغلب در یکی از حوزه های عمومی، پزشک زنان، امراض پوستی، پزشک اطفال، استخوانپزشکی و یا بسیاری از حوزه های دیگر تخصص دارند.

شغل فارغ التحصیلان دوره های MD بر حسب تخصص و محیط کار تفاوت دارد. در حالیکه پزشکان مراکز فوریت های اضطراری با سرعت بالا کار می کنند، در محیط های کم استرس، همانند پزشک خانواده می توانند زمان بندی خاص خود را در مراقبت های پزشکی خصوصی داشته باشند.

حقوق و دستمزد رشته پزشکی در کانادا

پزشکی در کانادا از پردرآمدترین مشاغل است . طبق آمار بانک شغلی کانادا، در سال 2016، متوسط درآمد پزشکان خانواده و پزشکان عمومی در کانادا، 125,000 دلار در سال است. این میانگین از بازه ی درآمد 41,216 تا 294,405 دلار در بخش های مختلف کانادا بدست آمده است. آمار سال 2016 نشان می دهد که پزشک خانواده بالاترین حقوق را در استان ساسکاچوان دارد.  به علاوه رزیدنت های پزشکی نیز مانند اکثر کشورهای جهان در طی این دوره از حقوق برخوردار هستند. اما میزان این حقوق با توجه به محل رزیدنتی فرد متغیر است. برای مثال رزیدنت های مانیتوبا درآمد بیشتری نسبت به رزیدنت های انتاریو یا بریتیش کلمبیا دارند. درآمد پزشکان در اواخر مسیر شغلیشان جهش بسیار زیادی دارد. پزشکان اکثر درآمد خود را از عنوان پزشک خانواده کسب می کنند. بر طبق جدیدترین ارقام، بالاترین دستمزد ساعتی در انتاریو با 77.52 دلار و پایینترین دستمزد مربوط در ونکوور، بریتیش کلمبیا با 54.72 دلار در ساعت است.

مهاجرت پزشکان به کانادا

کد شغلی رشته پزشکی در طبقه بندی مشاغل کانادا (NOC) 3112 است. عنوان شغلی و وظایف دقیق این حرفه متغیر است. برخی از عناوین آن شامل پزشک عمومی، کارورز عمومی (GP) و پزشک خانواده است. این رشته در حال حاضر یکی از مشاغل شغلی واجد شرایط در زیرگروه  نیروهای متخصص فدرال (FSW) و نیروی متخصص استانی سیستم اکسپرس اینتری می باشد.

 چشم انداز شغلی رشته پزشکی در کانادا

آمار نشان داده اند که آینده ی شغلی پزشکان و پزشک عمومی در کانادا خوب است. دولت پیش بینی کرده است که به علت سالخوردگی جمعیت کانادا تقاضا برای این حرفه در آینده ای نزدیک با رشد چشم گیری رو به رو خواهد شد. مشاورین ویزا موندیال با دسترسی به اطلاعات دسته اول در زمینه تحصیل در رشته پزشکی در کانادا آماده همکاری با شما عزیزان هستند.

وظایف شغلی رشته پزشکی در کانادا

  • مشاوره و بررسی بیماران و ارزیابی بهداشت فیزیکی و روانی آنها
  • تجویز و مدیریت داروها و درمان ها
  • اجرای جراحی های جزئی
  • ارجاع دادن بیمار به سایر خدمات بهداشتی در صورت نیاز
  • توصیه های مراقبت های بهداشتی و پیشگیری از بیماری

شاخه های اصلی رشته پزشکی:

* علوم پایه ی پزشکی: آناتومی- بیوشیمی- بیومکانیک- بیوستاتیک- بیوفیزیک- یاخته شناسی- رویان شناسی، درون ریزشناسی- همه گیرشناسی- ژنتیک- بافت شناسی- ایمنی شناسی- فیزیک پزشکی- میکروب شناسی- بیولوژی مولکولی- عصب شناسی- علوم غذایی- آسیب شناسی- داروشناسی- فوتوبیولوژی- فیزیولوژی- رادیولوژی- سم شناسی

* تخصص ها:

پزشکی در مفهوم گسترده ی خود، شامل تخصص های بسیار متفاوتی است. با توجه به تحقیقات انجام شده توسط تیم پذیرش ویزا موندیال در دانشگاه های کانادا، در کانادا اکثر تخصص ها کالج مخصوص خود را دارند که مجموعه ی آنها به عنوان Royal Colleges شناخته می شود. تخصص ها معمولا با یکی از دو حوزه ی : پزشکی یا جراحی تناسب دارد. پزشکی به عملکرد غیرعملیاتی اشاره دارد و اکثر تخصص های آن نیازمند آموزش اولیه در پزشکی داخلی هستند. جراحی به عملکرد عملیاتی اشاره دارد و اکثر تخصص های آن نیازمند آموزش اولیه در جراحی عمومی هستند.

– تخصص های جراحی: در برخی از مراکز تخصص بی هوشی بخشی از جراحی است اگرچه جزو شاخه ی جراحی محسوب نمی شود.  تخصص های پزشکی دیگر همانند چشم پزشکی و پوست شناسی ممکن است از روندهای جراحی استفاده کنند اما به خودی خود به عنوان تخصص های جراحی در نظر گرفته نمی شوند.

  • جراحی عمومی
  • درماتولوژی
  • ارتوپدی، جراحی کلیه و مجاری ادراری- تناسلی
  • جراحی مغز و اعصاب
  • چشم پزشکی
  • چراحی زنان و زایمان
  • گوش و حلق و بینی
  • اروانکولوژی
  • ارولوژی اطفال
  • استرابیسم
  • پیوند کلیه
  • جراحی سر و گردن
  • جراحی عرویق
  • قرنیه
  • گلوکوم
  • جراحی اطفال
  • توراکس
  • جراحی قلب و عروق
  • جراحی پلاستیک

– تخصص های داخلی:

  • بیماری های قلب و عروق
  • بیماری های قلب اطفال
  • اینترونشنال کاردیولوژی
  • طب اورژانس
  • عده درون ریز و متابولیسم
  • غدد اطفال
  • گوارش داخلی
  • گوارش اطفال
  • بیماری های اعصاب
  • بیماری عفونی گرمسیری
  • روماتولوژی
  • نفرولوژی
  • بیماری های ریه
  • خون و سرطان و بالغین

– تخصص های میان رشته ای:  پزشکی اعتیاد- اخلاق پزشکی- مهندسی بیوپزشکی- فارماکولوژی بالینی-  پزشکی قانونی- زشکی مبتنی بر جنسیت و بسیاری از رشته های دیگر

 

تحصیل در گروه پزشکی در کانادا

برای مهاجرت به کانادا نیاز به کمک دارید؟

شرکت مهاجرتی ویزا موندیال یک شرکت حقوقی پیشرو در زمینه مهاجرت به کاناداست که ۱۲ سال سابقه فعالیت دارد. ویزا موندیال با پشتوانه تیمی بیش از ۲۰۰ نیروی متعهد به شما برای مهاجرت آسان به کانادا کمک می‌کند. از زمان تاسیس ویزا موندیال تا کنون بیش از ۱۰‌هزار پرونده مهاجرتی با موفقیت به اتمام رسیده‌اند. این موضوع ویزا موندیال را به یکی از قابل‌‌اعتماد‌ترین موسسات مهاجرتی کشور تبدیل کرده است.

ویزا موندیال