Search
Close this search box.

تعیین اهداف جدید برای اقامت موقت کانادا؛ از پاییز ۲۰۲۴ 

دولت کانادا طی سه سال آینده تعداد کل مجوزهای اقامت موقت اعطا‌شده به مهاجران را کاهش خواهد داد.

این اهداف و برنامه‌های جدید دولت کانادا نشان‌دهنده تغییرات لازم برای کاهش جمعیت مقیم موقت کانادا از ۶.۲٪ به ۵ درصد کل جمعیت این کشور است. تعیین نهایی سطوح این کاهش پس از مشورت با مقامات و ذی‌نفعان استانی و منطقه‌ای کانادا در ماه نوامبر ۲۰۲۴ اعلام خواهد شد.

بر‌اساس محاسبات صورت گرفته، این کاهش معادل تقریبا ۴۷۵۰۰۰-۴۵۶۰۰۰ (یا حدود ۱۹٪) مجوزهای اقامت موقت سطوح فعلی است. با توجه به کاهش اخیر تعداد استادی پرمیت‌ها (مجوزهای تحصیل) در سال‌های ۲۰۲۴ و ۲۰۲۵ و این واقعیت که دانشجویان بین‌المللی حدود ۴۲ درصد از ساکنان موقت کانادا را تشکیل می‌دهند، ممکن است حدود ۳۰ درصد از این کاهش مربوط به دانشجویان بین‌المللی کانادا باشد.

مارک میلر، ویز مهاجرت کانادا، در یکی از جلسات دولت اعلام کرد که دولت فدرال ممکن است در آینده کاهش بیشتری را برای سقف دانشجویان بین‌المللی کانادا در نظر بگیرد؛ اما دولت قبل از هر تصمیمی منتظر اعلام نظر و بازخورد مقامات استانی باقی می‌ماند. در نتیجه، این ارقام در این برهه زمانی حدس و گمان هستند و باید منتظر اعلام جزئیات بیشتر از سوی دولت کانادا باشیم.

بیشتر بخوانید: محدودیت‌های ویزای تحصیلی کانادا در سال ۲۰۲۴

نکات کلیدی؛ تغییرات در سیاست اقامت موقت کانادا برای مهاجران

  • کانادا برنامه سطوح مهاجرتی خود را گسترش خواهد داد تا اهداف جدیدی را برای ساکنان موقت این کشور در نظر بگیرد.
  • نرخ بیکاری در کانادا رو به افزایش است و امروزه شکاف کمتری بین نیروی کار در دسترس و فرصت‌های شغلی موجود وجود دارد؛ بنابراین تعداد کارگران موقت مورد‌نیاز در کانادا نسبت به سال‌های اخیر کمتر است.
  • کارفرمایان کانادایی در بیشتر بخش‌ها فقط مجاز هستند تا ۲۰ درصد از نیروی کار خود را از کارگران موقت خارجی انتخاب کنند.
  • دولت کانادا کارفرمایان را ملزم می‌کند که قبل از درخواست مجوز LMIA، استخدام پناهجویان و گروه‌هایی که برای مشاغل آزاد مجوز معتبر دارند را در نظر بگیرند.
  • کانادا هر سال دستمزد کارگران خارجی موقت را بررسی خواهد کرد تا مطمئن شود این کارگران دستمزد رقابتی دریافت می‌کنند.
مارک میلر، وزیر مهاجرت کانادا، در این رابطه گفته است:

آنچه باید درباره تغییرات سیاست نیروی کار خارجی موقت در کانادا بدانید

چرا کانادا تعداد ساکنان موقت خود را محدود می‌کند؟

 تغییرات پیشنهادی، برای رسیدگی به برخی از چالش‌های سیستم مهاجرت کانادا از جمله ناکارآمدی فرایند مهاجرت به کانادا و مسائل پایداری مانند هزینه‌های بالای زندگی و بحران مسکن در کانادا طراحی شده‌اند. این تغییرات احتمالا بر بسیاری از ساکنان موقت کانادا از‌جمله دانشجویان بین‌المللی و نیروی کار خارجی موقت کانادا تاثیر خواهند گذاشت. 

آیا نیروی کار فعلی در کانادا نیز تحت تاثیر قرار می‌گیرند؟

باید منتظر اعلام اطلاعات بیشتر از سوی دولت کانادا درباره چگونگی کاهش مهاجران موقت باشیم. بعید است که دولت مجوزهای کار اعطا‌شده موجود را لغو کند. با‌این‌حال، ممکن است برای مهاجران جدید، محدودیت‌ها و سطوح تازه‌ای در نظر گرفته شوند؛ بنابراین، در‌حالی‌که نیروی کار فعلی تحت تاثیر قرار نمی‌گیرند، ممکن است در زمان اپلای برای برنامه‌های مهاجرتی و ویزاهای دیگر در آینده کمی چالش ایجاد شود.

این تغییرات چه تاثیری بر کارفرمایان خارجی می‌گذارند‌؟

در‌حالی‌که منتظر اعلام اطلاعات جدید از سوی دولت کانادا هستیم، Randy Boissonnault، وزیر کار کانادا در بیانیه‌ای اعلام کرده است که اکثر کارفرمایان محدودیت‌هایی برای جذب نیروی کار موقت خواهند داشت.

به جز بخش‌های کلیدی، کارفرمایان قبلا مجاز بودند تا ۳۰ درصد از نیروی کار خود را با دستمزدهای پایین جذب کنند. این موضوع به ۲۰ درصد کاهش می‌یابد تا اتکای کارفرمایان به جذب کارگران مقیم موقت نیز به میزان ۲۰ درصد کاهش یابد.

البته در برخی از بخش‌های کلیدی، کارفرمایان اجازه خواهند داشت تا کارگران خارجی موقت را در سطوح بالاتر حداقل برای کوتاه‌مدت حفظ کنند.

حوزه بهداشت و درمان و بخش ساخت‌وساز حداقل تا ۳۱ ماه آگوست سال جاری از این تغییرات مستثنی خواهند بود. کارفرمایان در این دو بخش می‌توانند تعداد نیروی کار موقت خارجی خود را تا همان میزان ۳۰ درصد حفظ کنند. کارفرمایان بخش کشاورزی کانادا و سایر کارفرمایان فصلی که سایر الزامات را برآورده‌ کنند نیز از این محدودیت‌های جدید معاف خواهند بود.

این بدان معناست که اگر هم‌اکنون شرکتی از طریق برنامه TFWP با ۳۰ درصد نیروی کار موقت خارجی و با ارائه دستمزد‌های پایین کار می‌کند، تا زمانی که اتکای آن‌ها به کارگران خارجی موقت کاهش پیدا نکند، نمی‌توانند از برنامه TFWP برای جذب نیروی کار خارجی استفاده کنند.

IRCC همچنین در بیانیه خود اعلام کرده است که کارفرمایان کانادایی قبل از اینکه به استخدام یک نیروی کار خارجی متوسل شوند، باید به‌دنبال جذب داوطلبانی باشند که هم‌اکنون در کانادا حضور دارند. در‌حال‌حاضر، برای اطمینان از یک مجوز LMIA مثبت، کارفرما باید نشان دهد که تلاش کرده است تا یک شهروند یا مقیم دائم کانادا را استخدام کند. اما بیانیه اخیر نشان می‌دهد که الزامات جدیدی برای هدف قرار دادن گروه‌هایی مانند پناهجویان، دارندگان مجوز کار پس از تحصیل و نیروی کار خارجی تحت کلاس تجربه کار کانادایی ایجاد خواهند شد.

توجه داشته باشید که برای کسب اطلاعات دقیق‌تر و کامل‌تر در این زمینه باید منتظر اعلام خبرهای جدید و به‌روز از سوی دولت کانادا باشیم.

این تغییرات چه تاثیری بر متقاضیان خارج از کانادا می‌گذارد؟

مشخص نیست که این موضوع چه تاثیری بر متقاضیان خارج از کانادا خواهد گذاشت؛ البته به جز اینکه کانادا طی ۳ سال آینده استقبال کمتری از ورود افرادی با وضعیت اقامت موقت خواهد کرد.

علاوه‌بر‌این، از ۱ می سال ۲۰۲۴، نیروهای کاری که مجوز LMIA خود را از طریق برنامه TFWP دریافت کرده‌اند، باید مجوز LMIA خود را ظرف ۶ ماه پس از صدور (به‌جز متخصصان حوزه ساخت‌و‌ساز و بهداشت و درمان) فعال کنند.

کدام برنامه‌ها تحت تاثیر این تغییرات قرار خواهند گرفت؟

دولت کانادا قصد دارد درباره این که این تغییرات چگونه روی هر برنامه مهاجرتی تاثیر می‌گذارد، جلساتی را برگزار کند؛ بنابراین در‌حال‌حاضر جزئیاتی در این رابطه موجود نیست.

با‌این‌حال، ما می‌دانیم که جمعیت ساکنان موقت کانادا در‌حال‌حاضر به شرح زیر است:

    • ۲۶٪‌ دارندگان ویزای کار پس از فارغ‌التحصیلی
    • ۹٪ همسران دانشجویان با ویزای همراه کاری (برنامه‌ای که احتمالا با محدودیت مواجه می‌شود)
    • ۱۰٪ برنامه‌های تبادل متقابل جوانان از‌جمله IEC
    • ۱۲٪ همسران نیروی کار ماهر
    • ۲۶٪ ‌ورود که شامل CUAET و سایر مسیرهای بشر‌دوستانه است
    • ۱۷٪ نقل‌و‌انتقال‌های بین‌شرکتی (ویزای ICT)، قراردادهای تجاری و غیره.

هنوز مشخص نیست که دولت چگونه این کاهش را بین این دسته‌بندی‌ها تخصیص خواهد داد. با‌این‌حال، دولت کانادا احتمال کاهش اضافی در تعداد دانشجویان بین‌المللی کانادا را رد نکرده است.

این موضوع چگونه بر اهداف مهاجرتی کلی کانادا تاثیر می‌گذارد؟

آقای میلر در بیانیه خود بارها اعلام کرده است که تلاش‌های خود را بر اقامت دائم کانادا (PR) و هدف قرار دادن افراد حاضر در داخل خاک کانادا متمرکز خواهد کرد. به این منظور، برای تبدیل اقامت موقت به دائم قرعه‌کشی‌های داخلی بیشتری انجام خواهد شد. دولت کانادا از استان‌ها نیز می‌خواهد که در برنامه‌های نامزدی استانی خود همین روند را پیش گیرند.

این تغییرات در سطح فدرال در کانادا چه معنایی دارد؟

از بیانیه دولت کانادا می‌توان به این نتیجه رسید که سیستم اکسپرس اینتری تمرکز خود را بیشتر به متقاضیان داخل کانادا، یعنی کسانی که تجربه کار کانادایی دارند، معطوف می‌کند؛ بنابراین می‌توان انتظار بازگشت قرعه‌کشی‌های کلاس تجربه کار کانادایی را داشت.

اما این در سطح استانی به چه معناست؟ در‌حالی‌که بیش از ۸۰ برنامه مهاجرت استانی در کانادا وجود دارد، واقعیت این است که برای اقدام از طریق اکثر این برنامه‌ها به داشتن تجربه کار کانادایی نیاز است؛ بنابراین این تغییرات روی برنامه‌های استانی می‌تواند بسیار اندک باشد.

احتمالا بیشترین تغییر در برنامه‌های ایجاد خواهند شد که از سیستم اکسپرس اینتری برای انتخاب متقاضیان استفاده می‌کنند؛ مانند برنامه سرمایه انسانی انتاریو و برنامه اسکیل ورکر ساسکاچوان.

این تغییرات برای متقاضیان اکسپرس اینتری چه معنایی دارد؟

اگر دولت کانادا قرعه‌کشی‌های اکسپرس انتری مربوط به کلاس تجربه کار کانادایی را ادامه دهد، ممکن است شاهد کاهش چشم‌گیر حداقل امتیاز CRS برای متقاضیان داخل کانادا باشیم. خصوصا با توجه به اینکه حداقل امتیاز آخرین قرعه‌کشی برنامه CEC در سپتامبر ۲۰۲۱ انجام شد، ۴۶۲ امتیاز CRS بود.

با‌این‌حال، اگر به روند قرعه‌کشی‌های عمومی که در چند ماه اخیر برگزار شده‌اند نگاهی بیندازیم، با‌ توجه به بالا بودن امتیاز CRS، احتمالا افرادی که انتخاب شده‌اند، قبلا تجربه کار کانادایی داشته‌اند؛ بنابراین تاثیر این تغییرات بر اکسپرس اینتری هنوز کاملا مشخص نیست.

برای افرادی که از خارج از کانادا اقدام می‌کنند، قرعه‌کشی‌های عمومی رقابتی‌تر خواهند شد؛ بنابراین متقاضیان باید در‌صورت امکان روی بهبود امتیاز CRS خود کار کنند و به‌دنبال مسیرهای جایگزین مانند کار در کانادا یا برنامه‌های استانی باشند.

برای مهاجرت به کانادا نیاز به کمک دارید؟

شرکت مهاجرتی ویزا موندیال یک شرکت حقوقی پیشرو در زمینه مهاجرت به کاناداست که ۱۲ سال سابقه فعالیت دارد. ویزا موندیال با پشتوانه تیمی بیش از ۲۰۰ نیروی متعهد به شما برای مهاجرت آسان به کانادا کمک می‌کند. از زمان تاسیس ویزا موندیال تا کنون بیش از ۱۰‌هزار پرونده مهاجرتی با موفقیت به اتمام رسیده‌اند. این موضوع ویزا موندیال را به یکی از قابل‌‌اعتماد‌ترین موسسات مهاجرتی کشور تبدیل کرده است.

ویزا موندیال
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها