England Flag
Search
Search
Close this search box.

ویزای همراه کانادا

ویزای همراه کانادا

این مقاله توسط، مرتضی هماپور، مشاور قانونی مهاجرت کانادا نوشته شده است. در این مقاله تمامی جوانب ویزای همراه کانادا را مرور خواهید کرد و ویدیوهایی را خواهید دید.

پس از خواندن مقاله اگر سوالی داشتید بپرسید. مشاور قانونی مهاجرت پاسخ شما را خواهد داد. پرسش سوال

دولت کانادا با توجه به اهمیتی که برای با هم بودن اعضای خانواده مهاجران قائل است، امکان اخذ ویزای همراه کانادا را برای بستگان نزدیک متقاضیان یا دارندگان ویزای کانادا فراهم کرده است. فرصتی که در کشورهای دیگر به ندرت وجود دارد و از این نظر کانادا پیشتاز است. 

اگر در فکر همراهی اعضای خانواده خود به کانادا هستید و یا قصد دارید در کانادا به آنها ملحق شوید، در این مقاله اطلاعات جامع و مفیدی در مورد ویزای همراه کانادا در اختیار شما قرار داده‌ایم.

ویزای همراه کانادا شامل چه کسانی می‌شود؟

اگر جزو یکی از ۳ دسته زیر قرار بگیرید، شامل ویزای همراه تحصیلی کانادا می‌شوید:

۱. همسر متقاضی یا دارنده‌ ویزای دانشجویی کانادا باشید؛
۲. فرزند وابسته متقاضی یا دارنده‌ ویزای دانشجویی کانادا باشید؛
۳. والدین متقاضی یا دارنده‌ ویزای دانش آموزی کانادا باشید؛

ویزای همراه دانشجویی کانادا به دو طریق قابل اپلای است:

  • ویزای همراه کاری Open Work Permit یا ویزای همراه توریستی TRV.
  • فرد همراه کانادا یا همزمان با متقاضی اصلی درخواست میدهد یا پس از دریافت ویزای متقاضی اصلی. 

آخرین اخبار

به زودی ویزای همراه کاری فقط برای همسر داوطلبین دوره ارشد و دکتری صادر خواهد شد.
بیشتر بخوانید »

فهرست مطالب

به عزیزانتان بپیوندید - کانادای سخاوتمند

دوران دانشجویی در کانادا زمان خاصی برای شما و خانواده شما خواهد بود. از یک سو باید به فکر درس و مشق و دانشگاه باشید و از سوی دیگر هم زندگی شخصی، خانواده و همسر و فرزندان. به احتمال زیاد دوران سختی خواهد بود. بیایید مثبت هم نگاه کنیم. داشتن خانواده در کانادا می تواند از نظر روحی روانی بسیار موثر و فشار روحی مهاجرت را کم کند. 

تعهد کشور کانادا به حفظ انسجام خانواده بدین منظور است که دانشجویان بین‌المللی و اعضای خانواده آنها فرصتی برای تجربه زندگی در کانادا به همراه یکدیگر را داشته باشند. صرف نظر از اینکه این مدت چند ماه و یا چند سال طول بکشد، دانشجویان بین‌المللی در کنار عزیزان و خانواده خود به رویای تحصیل در کانادا دست خواهند یافت.

تعریف همراه - همراه کیست؟‌

همسر یا شریک زندگی

با پاسخ به سوالات زیر تفاوت بین همسر (Spouse) و شریک زندگی (Common law partner) را به خوبی خواهید فهمید.

روی کاغذ متاهل هستید و شناسنامه متاهلی و عقد نامه دارید؟‌

فرد همراه شما در سیستم اداره مهاجرت Spouse نامیده می‌شود و همسر شما امکان درخواست ویزای همراه را دارد.

اگر شریک زندگی دارید که با او ۱۲ ماه مانند زوج زیر یک سقف زندگی کرده‌اید و از نظر عاطفی وابسته هستید ولی ثبت رسمی ندارید، شما Common law partner هستید و شریک زندگی یا پارتنر شما می‌تواند شما را همراهی کرده و ویزای پارتنر کانادا بگیرد.

کامن لا پارتنر یا شریک زندگی یعنی فردی که شما ۱۲ ماه با او زیر یک سقف زندگی کرده‌اید و از نظر احساسی و همه لحاظ یک رابطه نزدیک دارید. دقت کنید که این موضوع فراتر از رابطه دوست پسر و دوست دختر بودن است. در اینجا دقیقا به مانند ازدواج پیوند عاطفی و نوعی از اشتراک وجود دارد که فراتر از رابطه دوستی است.

در غیر این صورت شما امکان اقدام برای همراه ندارید.

کانادا عقد غیر حضوری را به رسمیت نمی‌شناسد.

ازدواج غیر حضوری کانادا

فرزندان

فرزندان زیر ۲۲ سال که مجرد باشند فرزندان وابسته شما هستند. اگر سن فرزندان بیشتر از ۲۲ سال است ولی به دلیل مشکل فیزیکی یا ذهنی از نظر مالی به شما وابستگی دارند باز هم فرزندان وابسته شمرده می‌شوند.

فرزند Minor در تعریف مهاجرت چیست؟‌

هر فرزندی که هنوز به سن قانونی نرسیده باشد به عنوان فرزند minor شناخته می‌شود. سن قانونی در استان های مختلف متفاوت است. در آلبرتا، مانیتوبا، انتاریو، جزیره پرنس ادوارد، کبک و ساسکچوان سن قانونی ۱۸ سالگی محسوب می‌شود. در صورتی که در بریتیش کلمبیا، نیوبرانزویک، نیوفاندلند و لابرادور، سرزمین های شمال غربی، نوا اسکوشیا، نوناووت و یوکان، ۱۹ سالگی ملاک سن قانونی در نظر گرفته می‌شود.

فرزندان کوچکی که قبلاً با حداقل یکی از والدین خود که مجاز به تحصیل یا کار در کانادا بوده‌اند، زندگی می کرده‌اند، نیازی به اجازه تحصیل برای حضور در مدرسه در مقاطع پیش دبستانی، ابتدایی و یا متوسطه ندارند. با این حال، به محض اینکه فرزند به سن قانونی در استان محل سکونت خود برسد، باید برای ادامه تحصیل در کانادا اجازه تحصیل دریافت کند.

والدین

والدین دانش آموز یا دانشجوی کانادا هم همراه محسوب می‌شوند. دو حالت را زیر در نظر بگیرید:

  • ویزای والدین دانش آموز کانادا

اگر فرزند در سنین مدرسه و زیر ۱۸ سال دارید، طبق قانون دولت کانادا اجازه همراهی فرزند دانش آموز خود را دارید. بنابراین با اخذ ویزای والدین دانش آموز کانادا که از نوع ویزای توریستی همراه است، می‌توانید فرزند خود را به کانادا همراهی کنید. 

برای درخواست ویزای همراه توریستی یا می‌توانید همزمان با درخواست ویزای دانش آموزی فرزندتان درخواست خود را ارسال کنید و یا می‌توانید پس از اینکه فرزندتان ویزای دانش آموزی کانادا گرفت و وارد کانادا شد، درخواست ویزای توریستی کانادا دهید. 

  • ویزای والدین دانشجو کانادا 

اگر فرزند شما بالای ۱۸ سال دارد و ویزای تحصیلی کانادا گرفته است، می‌توانید با اخذ ویزای والدین دانشجو کانادا برای دیدن و پیوستن به او راهی کانادا شوید. ویزای والدین دانشجو کانادا همان ویزای توریستی است اما هدف از این نوع ویزای توریستی، دیدار فرزند دانشجو است. 

برخلاف ویزای همراه دانش آموزی کانادا، برای این نوع ویزا نمی‌توانید همزمان با درخواست ویزای تحصیلی فرزندتان درخواست ویزای همراه توریستی دهید. بلکه باید منتظر باشید فرزندان ویزای تحصیلی بگیرد، وارد کانادا شود و سپس با قصد دیدار او درخواست ویزای توریستی همراه دهید.

شرایط ویزای همراه کانادا

شما به عنوان همسر دانشجو کانادا یا والدین دانشجو یا دانش آموز کانادا، برای گرفتن ویزای همراه باید شرایط زیر را داشته باشید:

  • اثبات کنید که پس از اتمام تحصیل همسر یا فرزند خود، خاک کانادا را ترک خواهید کرد.
  • اثبات کنید که تمکن مالی کافی برای تامین هزینه‌های زندگی خود در کانادا را دارید که مجزا از هزینه زندگی و تحصیل همسر یا فرزندتان است. 
  • از نظر جسمی سالم باشید.
  • سوء پیشینه نداشته باشید.

نکته

  • داشتن سابقه سفر خوب یا سابقه سفر به حوزه شنگن برای گرفتن ویزای توریستی همراه الزامی نیست و اداره مهاجرت کانادا در این زمینه سخت گیری نمی‌کند. 
  • اگر همسر شما ویزای تحصیلی گرفته است و اکنون قصد دارید برای اجازه کار ویزای همسر در کانادا یا ویزای همراه توریستی اقدام کرده و به همسر خود بپیوندید، لازم است همسر شما در کانادا حضور داشته و به عنوان دانشجو مشغول به تحصیل باشد.

ویزای همراه دانشجویی کانادا در یک نگاه

نمایش ویدیو درباره ویزای همراه دانشجویی کانادا

ویزای همسر دانشجوی کانادا

اما چطور عزیزانتان به شما بپیوندند؟ ما در این جا دسته بندی انجام داده‌ایم که کار شما ساده تر شود.

همسر شما به صورت همزمان یا پس از این که شما ویزای خودتان را دریافت کردید می‌توانند درخواست ویزای توریستی کانادا بدهند. برای این درخواست تاییدیه ویزای دانشجویی شما کفایت می‌کند.

در زمان ورود همسر دانشجو به کانادا، آفیسر مرزی تصمیم می‌گیرد که اجازه ماندن در کانادا را تا مدت زمان مشخصی به همسر بدهد. اگر روز روز شما باشد، آفیسر اجازه ماندن را تا پایان استادی پرمیت صادر خواهد کرد. در این حالت مجوز تاییدیه همسر شما ویزیتور رکورد خواهد بود. ویزیتور رکورد تاریخ خروج شما از کانادا را مشخص می‌کند.

با موقعیت ویزیتور همسر شما اجازه تحصیل یا کار در کانادا را ندارد.

نمونه نامه ویزیتور رکورد
نمونه نامه ویزیتور رکورد

تفاوت ویزیتور رکورد با ویزیتور ویزا چیست؟ 

ویزیتور ویزا مربوط به اجازه ورود شما به کانادا و ویزیتور رکورد مربوط به تاریخ خروج شما از کانادا است. این دو باهم کاملا متفاوت هستند.

از داخل یا خارج کانادا امکان اقدام برای اپن ورک پرمیت همسر وجود دارد. برای مجوز کار همسر کانادا جاب آفر هم نیاز نیست. 

با اپن ورک پرمیت امکان انجام کار تمام وقت را دارید. البته دقت کنید برای برخی مشاغل مثل مشاغل گروه سلامت یا آموزش مدارس محدودیت هایی وجود دارد که در ورک پرمیت آورده می‌شود. 

 معمولا مجوز کاری دارای میزان اعتبار زمانی برابر با استادی پرمیت است.

نمونه نامه اپن ورک پرمیت
نمونه نامه اپن ورک پرمیت

شرایط اخذ ویزای کار همسر دانشجو Open work permit

  • همسر شما دانشجوی تمام وقت باشد. 
  • همسر شما در دوره آکادمیک پذیرفته شده یا مشغول به تحصیل باشد. اگر در دوره های پیش نیاز مثل دوره های زبان مشغول به تحصیل باشند امکان درخواست ویزای کار همسر را ندارید. 

اپلای اپن ورک پرمیت از داخل یا خارج کانادا؟

هر دو ممکن است. اگر از خارج از کانادا اقدام می‌کنید دقیقا شبیه فردی که استادی پرمیت دریافت می‌کند شما هم نامه POE خواهید گرفت که با ارائه آن در مرز، آفیسر ورک پرمیت را صادر می‌کند. 

اگر از داخل کانادا اقدام می‌کنید، پس از ورود با ویزای توریستی، یا به صورت آنلاین یا با مراجعه به یکی از مرزهای مهاجرتی کانادا درخواست خود را ارائه می‌کنید.

مزیت اخذ اپن ورک پرمیت چیست؟

مجوز کار آزاد یا همان Open Work Permit به دارنده آن این امکان را می‌دهد تا برای هر کارفرمایی در کانادا کار کند و دیگر نیازی به LMIA یا پیشنهاد کار نداشته باشد. با این حال، مجوز کار آزاد ممکن است در انجام مشاغل خاصی که نیاز به حفظ سلامت عمومی دارد، موارد استثناء داشته باشد؛ مگر اینکه متقاضی تحت معاینات پزشکی مهاجرت قرار بگیرد. 

بدین ترتیب نه تنها همسر یا شریک دانشجو فرصت ارزشمند کار در کانادا را بدست می آورد، بلکه در تامین مالی خانواده خود نیز موفق تر خواهد بود.

اگر همسر شما قصد تحصیل در دوره های بیشتر از شش ماه را دارند باید درخواست استادی پرمیت دهند. قوانین درخواست استادی پرمیت از داخل و خارج از کانادا متفاوت است. اگر از داخل خاک کانادا درخواست استادی پرمیت می‌دهید باید ابتدا دوره پیش نیازی را به اتمام رسانده و سپس درخواست استادی پرمیت کنید.

نحوه درخواست ویزای همراه کانادا

شما به عنوان همسر، فرزندان وابسته دانشجو یا والدین دانش آموز بین‌المللی می‌توانید به طور همزمان با درخواست ویزای تحصیلی او برای ویزای همراه کاری یا ویزای همراه توریستی هم درخواست دهید و یا اینکه می‌توانید به طور جدا و پس از اینکه همسرتان یا فرزندتان ویزای تحصیلی کانادا را دریافت کرد، برای ویزای همراه اقدام کنید.

مراحل اقدام برای ویزای همراه کانادا به صورت همزمان یا جدا تا حدودی با هم متفاوت است که در ادامه مقاله آنها را توضیح می‌دهیم.

  • به طور همزمان درخواست ویزای همراه کانادا دهید:

در این حالت متقاضی اصلی درخواست ویزا، همسر یا فرزند دانش آموز شما است و شما فرد همراه متقاضی اصلی هستید. بنابراین درخواست اصلی ویزا برای ویزای تحصیلی کانادا خواهد بود و در زمان پر کردن اپلیکیشن و پاسخ به سوالات باید اعلام کنید که شما به عنوان همسر یا فرزند وابسته و یا والدین متقاضی اصلی او را در سفر به کانادا همراهی خواهید کرد. همچنین در حین پاسخ به سوالات باید نوع ویزای همراه درخواستی خود (کاری یا توریستی) را مشخص کنید.

مرحله اول: مدارک لازم را آماده کنید

تمام مدارکی که برای ویزای تحصیلی کانادا لازم است به اضافه تمام مدارک لازم برای ویزای همراه کانادا را آماده کرده، و به صورت فایل‌های Pdf و نامگذاری شده مرتب کنید. در بخش‌های بعدی مقاله به طور مفصل مدارک لازم برای ویزای همراه کانادا را توضیح‌ داده‌ایم. 

تمام فایل‌ها به جز فایل عکس باید به فرمت pdf باشند و حجم آنها بیشتر از ۴ مگابایت نباشد.

مرحله دوم: در سایت CIC اکانت آنلاین بسازید

وارد سایت اداره مهاجرت کانادا شده و در صفحه باز شده در قسمت Apply Online به دو سوال مطرح شده پاسخ دهید:

سوال اول از شما می‌پرسد آیا از داخل کانادا، خارج از کانادا و یا در مرز ورود اقدام می‌کنید.

گزینه مناسب خود را انتخاب کنید:

سپس به سوال دوم پاسخ دهید: آیا به صورت آنلاین درخواست می‌دهید یا به صورت کاغذی؟

بر اساس پاسخ شما دستورالعمل لازم نمایش داده می‌شود و در پایین همین صفحه باید بر روی گزینه Create an Account or Sign in کلیک کنید.

پس از ورود به صفحه جدید از بین ۴ گزینه موجود، بر روی مورد Don’t have an account کلیک کنید و اکانت بسازید.

سپس لازم است نام و نام خانوادگی، آدرس ایمیل و تاریخ تولد خود را وارد کنید و پس از آن مجموعه‌ای از سوالات برایتان نمایش داده می‌شود که باید به درستی به همه آنها پاسخ دهید. بر حسب پاسخ‌های شما در انتها عناوین فرم‌ها و مدارک لازم برایتان نمایش داده می‌شود. هرگونه پاسخ اشتباه منجر به نمایش مدارک اشتباه می‌شود.

مرحله سوم: به سوالات اپلیکیشن پاسخ دهید

پس از اینکه اکانت ساختید و وارد اپلیکیشن اصلی شدید، با صفحه زیر روبرو می‌شوید. همسر شما که متقاضی اصلی ویزای تحصیلی کانادا است باید گزینه اول یعنی Visitor visa, Study and/or work permit را انتخاب کند.

پس از انتخاب گزینه اول مجموعه ای از سوالات به شما نشان داده می‌شود. مخاطب تمام سوالات، متقاضی اصلی یعنی همسر شما است. در ابتدا دو سال اصلی زیر از او پرسیده می‌شود. از آنجا متقاضی اصلی برای ویزای تحصیلی کانادا اقدام می‌کند، در جواب سوال اول باید گزینه Study و در جواب سوال دوم باید گزینه Temporary – more than 6 months را انتخاب کند.

در ادامه این سوالات مجموعه‌ای از سوالات دیگر از متقاضی ویزای تحصیلی پرسیده می‌شود. پس از اتمام سوالات مربوط به متقاضی اصلی و مشخص شدن نوع ویزای او با نام Student Visa، سوالات دیگری مطرح می‌شود از جمله اینکه ” آیا قصد دارید برای عضوی از خانواده اپلیکیشن ویزا سابمیت کنید؟”

طبق تصویر زیر، وقتی قرار است به عنوان همسر دانشجوی کانادا او را همراهی کنید، بنابراین باید گزینه Yes را در پاسخ این سوال انتخاب کنید.

پس از پاسخ سوال بالا، سوال دیگری پرسیده می‌شود مبنی بر اینکه “چرا فرد همراه قصد رفتن به کانادا را دارد؟” در پاسخ به این سوال اگر قرار است با گرفتن ویزای کار همسر دانشجوی خود را به کانادا همراهی کنید، بنابراین از بین گزینه‌های پیشنهادی باید گزینه Work with an Open Work Permit را انتخاب کنید طبق تصویر زیر:

مراحل درخواست ویزای همراه کانادا

اما اگر قصد شما همراهی کوتاه مدت همسرتان است بنابراین باید برای ویزای توریستی همراه درخواست دهید و گزینه Visit-All other types را انتخاب کنید طبق تصویر زیر:

در ادامه این سوال، سوالات دیگری راجع به فرد همراه پرسیده می‌شود که باید به تمامی آنها به درستی پاسخ دهید. 

اگر شما فرزندی دارید که قرار است همراه شما و همراه همسر دانشجویتان به کانادا برود، بنابراین باید برای او هم درخواست ویزا داده و نوع ویزای همراه درخواستی‌اش را مشخص کنید. 

بنابراین با سوال زیر مواجه می‌شوید و از متقاضی اصلی پرسیده می‌شود که ” آیا قصد سابمیت اپلیکیشن ویزا برای فرد دیگری از اعضای خانواده را دارید؟” 

اگر فرزندی دارید جواب Yes خواهد بود، اما اگر فرزندی ندارید، جواب No را انتخاب کنید طبق تصویر زیر:

پس از پاسخ به تمام سوالات مربوط به متقاضی اصلی ویزا و افراد همراه او، لیستی از مدارک و فرم‌های لازم برای ویزای تحصیلی و ویزای همراه نمایش داده می‌شود.

مرحله چهارم: فرم‌ها و مدارک مورد نیاز را در اپلیکیشن آنلاین آپلود کنید

بر حسب پاسخ‌هایی که داده‌اید فرم‌ها و مدارک مرتبط با ویزای تحصیلی برای متقاضی اصلی و ویزای اوپن ورک پرمیت یا ویزای توریستی برای افراد همراه به صورت مجزا نمایش داده می‌شود. 

لازم است فرم‌های هر متقاضی را دانلود کرده، سپس پر و امضا کنید و در جای مربوطه در اپلیکیشن آپلود کنید. 

مدارک لازم را هم که از قبل آماده  و دسته بندی کرده‌اید، هر کدام را در جای مخصوص خود آپلود نمایید. 

مرحله پنجم: هزینه اپلیکیشن را پرداخت و آن سابمیت کنید

پس از آپلود مدارک وارد مرحله آخر یعنی پرداخت هزینه اپلیکیشن یا اپلیکیشن فی می‌شود. اگر انگشت نگاری کانادا را انجام نداده باشید، در این مرحله باید به همراه هزینه بررسی درخواست‌های ویزا، هزینه‌های مربوط به انگشت نگاری ویزای کانادا را هم پرداخت کنید.

لازم به ذکر است برای فرزندان زیر ۱۴ سال نیازی به انجام انگشت نگاری و پرداخت هزینه آن نیست. 

مرحله ششم: انگشت نگاری ویزای کانادا را انجام دهید

پس از سابمیت اپلیکیشن، پس از چند ساعت تا چند روز نامه‌ای به نام Biometric Instruction Letter برای شما ارسال می‌شود که با استفاده از اطلاعات موجود در آن باید از یکی از مراکز انگشت نگاری کانادا وقت بگیرید و در روز تعیین شده، پروسه انگشت نگاری کانادا را انجام دهید.

از آنجا که سفارت کانادا در کشور ایران حضور ندارد، بنابراین برای انگشت نگاری باید به کشورهای همسایه ایران که سفارت کانادا در آنجا مستقر است، بروید و در دفاتر VAC پروسه بیومتریک خود را انجام دهید. 

انجام بیومتریک در صورتی برای شما لازم است که طی ده سال گذشته هیچگونه انگشت نگاری ویزاهای کانادا را انجام نداده باشید.

مرحله هفتم: تبریک می‌گوییم! ویزا شدید

پس از بررسی پرونده و در صورت قبول شدن آن توسط اداره مهاجرت کانادا، نامه‌ای به نام پاس ریکوئست (Pass Request) برای متقاضی اصلی و هر یک از اعضای همراه ارسال می‌شود که در آن از شما خواسته می‌شود تا اصل پاسپورت خود را برای درج لیبل ویزا در آن به سفارت کانادا ارسال کنید. 

برای این منظور لازم است خودتان به صورت شخصی یا از طریق یکی از شرکت‌های معتبر، پیکاپ ویزای کانادا را انجام دهید. پیک آپ ویزا معمولا چند هفته طول می‌کشد.

  • به طور جداگانه درخواست ویزای همراه کانادا دهید: 

اگر همسر دانشجوی شما ویزای تحصیلی و یا فرزند دانش آموز شما ویزای دانش آموزی کانادا را دریافت کرده و وارد کانادا شده‌اند و حالا شما قصد دارید برای ویزای همراه اقدام کرده و به آنها در کانادا ملحق شوید، در این حالت هم باید برای ویزای همراه کاری یا ویزای همراه توریستی اقدام کنید. 

اما اینبار متقاضی اصلی ویزا خود شما هستید و پس از ساخت اکانت و هنگام پاسخ به سوالات باید درخواست ویزای خود را از نوع Open Work Permit یا Visit انتخاب کنید. 

مراحل مربوط به درخواست ویزای همراه به صورت جداگانه تقریبا مانند درخواست ویزای همراه به صورت همزمان است. تنها تفاوت در نوع سوالات است. در یکی از سوالات از شما پرسیده می‌شود که ” آیا شما همسر، پارتنر، یا فرزند دانشجوی بین‌المللی هستید که در کانادا ویزای تحصیلی دارد؟” 

در این پاسخ به این سوال طبق تصویر زیر باید گزینه Yes را انتخاب کنید.

سپس سوال دیگری از شما پرسیده می‌شود که ” آیا عضوی از خانواده خود را همراهی می‌کنید که دارای وضعیت تحصیلی در کانادا است یا اخیرا ویزای تحصیلی او تایید شده است؟” در پاسخ این سوال هم باید باید گزینه Yes را انتخاب کنید طبق تصویر زیر:

دیگر سوالات اپلیکیشن مربوط به اطلاعات شخصی شما است و لازم است به همه آنها به درستی پاسخ دهید. بقیه مراحل این نوع ویزا، مانند درخواست ویزای همراه به صورت همزمان است و می‌توانید طبق مراحلی که در بخش قبلی گفته شد عمل کنید. یعنی در پایان مدارک لازم را آپلود، هزینه‌ها را پرداخت و اپلیکیشن ویزا را سابمیت کنید. پس از آن هم برای انگشت نگاری ویزای کانادا اقدام کنید و در صورت دریافت پاس ریکوئست، پاسپورت خود را پیکاپ کنید.

هزینه ویزای همراه کانادا چقدر است؟

برای ویزای همراه کانادا چه از نوع ویزای همراه کاری باشد یا ویزای همراه توریستی باید چند هزینه را در نظر بگیرید که شامل هزینه بررسی پرونده در اداره مهاجرت کانادا، هزینه انگشت نگاری و هزینه سفر به کشور‌ ثالث برای انجام انگشت نگاری، هزینه ترجمه مدارک، و در صورت کمک گرفتن از وکیل مهاجرت، هزینه استخدام وکیل و همچنین ارائه تمکن مالی.

  • هزینه بررسی پرونده در اداره مهاجرت کانادا

ویزای کاری همراه دانشجو (Open Work Permit)۲۵۵ دلار
ویزای توریستی همراه دانشجو به ازای هر نفر۱۰۰ دلار
ویزای توریستی همراه دانش آموز به ازای هر نفر۱۰۰ دلار
  • هزینه انگشت نگاری (Biometrics)

انگشت نگاری کانادا به ازای هر نفر۸۵ دلار
انگشت نگاری به ازای هر خانواده (دو نفر و بیشتر)۱۷۰ دلار

توجه: اگر فرزندان وابسته دانشجو که قصد همراهی او را دارند زیر ۱۴ سال باشند، نیازی به انجام انگشت نگاری کانادا ندارند.

  • هزینه ترجمه مدارک

هزینه ترجمه مدارک بسته به تعداد مدارک متفاوت است ولی به طور میانگین بین ۲۵۰ تا ۳۰۰ دلار کانادا است.

  • هزینه استخدام وکیل مهاجرت کانادا

برای ویزاهای همراه کاری، هزینه استخدام وکیل به طور میانگین بین ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ دلار کانادا است.

برای ویزاهای همراه توریستی، هزینه استخدام وکیل به طور میانگین بین ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ دلار کانادا است.

البته بسته به میزان تجربه کاری و موفقیت و شهرت وکیل این مبالغ ممکن است متفاوت باشد.

  • تمکن مالی

برای ویزای همراه کانادا بسته به اینکه به صورت همزمان با متقاضی اصلی یا به صورت جداگانه درخواست ویزای خود را ارسال کنید، میزان تمکن مالی مورد نیاز متفاوت است. در بخش بعدی مقاله در این مورد بیشتر توضیح می‌دهیم.

تمکن مالی ویزای همراه کانادا

زمانی که به عنوان همراه دانشجو یا دانش آموز درخواست ویزای همراه کانادا می‌دهید، باید به اندازه حداقل یک سال مخارج زندگی خود در کانادا تمکن بانکی ارائه دهید. 

همانطور که در بخش قبلی مقاله اشاره کردیم، اینکه همزمان با متقاضی اصلی درخواست ویزای همراه دهید یا به صورت جداگانه، این موضوع بر میزان تمکن بانکی که باید ارائه دهید تاثیرگذار است ولی همچنان هزینه یک سال را در برمی‌گیرد.

تمکن مالی مورد نیاز برای فرد همراه دانشجو یا دانش آموز که همزمان با هم درخواست ویزا می‌دهند

در این حالت دانشجو یا دانش آموز به عنوان متقاضی اصلی در نظر گرفته می‌شود و شما به عنوان همسر دانشجو یا والدین دانش آموز، و یا فرزند وابسته دانشجو، جزو اعضای خانواده محسوب می‌شوید.

تعداد افرادی که به کانادا سفر می‌کنندهزینه زندگی سالانه (بدون شهریه)
۱ نفر۲۰,۶۵۳
۲ نفر۲۵,۶۹۰
۳ نفر۳۱,۵۷۵
۴ نفر۳۸,۳۴۶
۵ نفر۴۳,۴۹۱
۶ نفر۴۹,۰۵۰
۷ نفر۵۴,۶۱۰
بیش از ۷ نفر، به ازای هر فرد اضافه۵,۵۵۹

تمکن مالی مورد نیاز برای فرد همراه دانشجو یا دانش آموز که به صورت جداگانه درخواست ویزا می‌دهند

اگر همسر شما ویزای دانشجویی گرفته است و یا اگر فرزند دانشجو یا دانش آموز شما ویزای تحصیلی گرفته است و برای تحصیل به کانادا رفته‌اند و حالا شما قصد دارید برای پیوستن به آنها ویزای همراه کاری یا ویزای همراه توریستی بگیرید، باید تمکن مالی مورد نیاز خود را به صورت زیر ارائه دهید:

  • تمکن مالی مورد نیاز برای ویزای همراه کاری

برای ویزای همراه کاری که به طور جداگانه اقدام می‌کنید باید به اندازه حداقل یک سال مخارج زندگی در کانادا تمکن بانکی ارائه دهید. برای مثال، اگر هزینه هر ماه را به طور میانگین ۱۰۰۰ دلار در نظر بگیریم، هزینه یک سال ۱۲,۰۰۰ هزار دلار می‌شود. چون همسر شما در کانادا قبلا مکانی را برای زندگی اجاره کرده است، بنابراین نیازی نیست هزینه اجاره مسکن را هم در نظر بگیرید. 

توجه: توصیه می‌کنیم متقاضیان ایرانی مبلغ بیشتری را برای تمکن مالی ارائه دهند تا آفیسر اداره مهاجرت مطمئن شود که طی حضورتان در کانادا به هزینه‌های همسر خود اضافه نمی‌کنید و از پس هزینه‌های زندگی شخصی بر می‌آیید.

  • تمکن مالی مورد نیاز برای ویزای همراه توریستی

از آنجا که حداکثر اقامت در کانادا با ویزای توریستی ۶ ماه است (قابل تمدید هست)، اگر هزینه هر ماه زندگی در کانادا برای ویزای توریستی را حداقل ۲,۰۰۰ هزار دلار در نظر بگیریم، مجموعا باید ۱۲,۰۰۰ هزار دلار تمکن بانکی نشان دهید. البته برای ویزای توریستی کانادا هزینه‌های بیمه درمانی هم اضافه می‌شود.

توصیه می‌کنیم برای ویزای همراه توریستی کانادا تمکن بالاتری از حداقل‌ها ارائه دهید.

مسائل مربوط به ویزای همراه فرزندان در کانادا

اگر شما یا همسر شما در حال حاضر در کانادا اقامت کاری یا تحصیلی دارید، فرزند شما می‌تواند بدون استادی پرمیت در مقطع پیش دبستانی، دبستان یا متوسطه تحصیل کند. با تمدید موقعیت کاری یا دانشجویی شما فرزندتان نیز موقعیت خود را تمدید می‌کند. 

  • شهریه فرزندان همراه: در بیشتر مدارس دولتی کانادا شهریه فرزندان رایگان خواهد بود. 
  • فرزندان همراه پس از سن قانونی: دقت کنید، هنگامی که فرزندتان به سن قانونی استانی که در آن زندگی می کنید, برسد، برای ادامه تحصیلات خود در کانادا باید درخواست استادی پرمیت دهد. این درخواست می تواند از داخل کانادا انجام شود.
  • طول مدت ویزای تحصیلی مدرسه برای فرزندان : اگر پدر یا مادر دارای ویزای کار یا تحصیل باشند، معمولا ویزای فرزند تا آخر مهلت پاسپورت آن‌ها یا به طول مدت ویزای تحصیل یا کار پدر یا مادر خواهد بود.  
  • فرزندان چه مواقعی میتوانند بدون استادی پرمیت تحصیل کنند؟
    • شما وفرزندتان ویزای توریستی دارید و در کانادا هستید و فرزند شما پیش دبستانی یا مهد کودک میرود. 
    • شما یا همسرتان استادی پرمیت یا ورک پرمیت دارید.
  • آیا فرزندان با ویزای توریستی می توانند در مدارس کانادا تحصیل کنند؟
    بستگی به موقعیت مهاجرتی والدین دارد.
    • اگر یکی از والدین استادی پرمیت یا ورک پرمیت داشته باشد مشکلی برای تحصیل فرزند بدون استادی پرمیت نخواهد بود. البته فقط در مقطع مدارس. 
    • اگر پدر یا مادر هیچ کدام موقعیت کاری یا تحصیلی یا اقامتی نداشته باشند و آنها هم ویزای توریستی دارند، فرزند فقط در مقطع پیش دبستانی امکان تحصیل بدون استادی پرمیت را دارد و برای تحصیل در مقاطع دیگر باید درخواست استادی پرمیت داده شود. 

یکی از والدین یا هر دو والدین با اخذ ویزای توریستی همراه به همراه فرزند دانش آموز وارد کانادا می شوند. در این حالت هیچ کدام از والدین همراه امکان کار یا تحصیل را ندارند. در صورت تمایل برای تحصیل یا کار باید مجوز مربوطه دریافت شود. اطلاعات بیشتر در مورد این موضوع را در صفحه ویزای دانش آموزی کانادا بخوانید. 

آیا فرزند دانشجوی بین المللی در کانادا نیاز به استادی پرمیت دارد؟

برای پاسخ این سوال دو حالت زیر را در نظر بگیرید: 

  • فرزندانی که با والدین خود در خاک کانادا هستند و والدین آنها مجوز کار یا تحصیل دارند، طبق قانون دولت کانادا الزامی به داشتن استادی پرمیت ندارند و می توانند بدون مجوز تحصیل در مقاطع پیش دبستانی، دبستان و متوسطه تحصیل کنند. 
  • فرزندانی که خارج از خاک کانادا هستند و قصد دارند با والدین خود که ویزای کار یا ویزای تحصیلی دارند به کانادا بروند، از نظر قانون دولت کانادا با ویزای توریستی همراه هم می‌توانند آنها را همراهی کنند و وارد کانادا شوند و نیازی به اخذ استادی پرمیت کانادا ندارند اما گاهی اوقات ممکن است اداره مهاجرت کانادا فرزند را ملزم به داشتن استادی پرمیت کند و هنگامی که وارد فرودگاه کانادا شوند، آفیسر اداره مهاجرت از ورود فرزند بدون مجوز تحصیل جلوگیری کند. بنابراین آمادگی این وضعیت را داشته باشید و در صورت لزوم از قبل برای فرزند خود درخواست ویزای تحصیلی دهید.
اگر فرزند:استادی پرمیت مورد نیاز است؟مدارک مورد نیاز
شهروند کانادایی باشدخیرپاسپورت، کارت شهروندی یا گواهی تولد
اقامت دائم کانادا داردخیرسوابق اسکان، تایید اقامت دائم یا کارت اقامت دائم
فرد خارجی که همراه با والدینش در وضعیت توریست استبلهمهر روی پاسپورت فرزند یا روی پاسپورت پدر و مادر که فرزند به عنوان دختر یا پسر آنها ذکر شده است.
تنها یا همراه با والدینش باشد که ساکن موقت هستند و استادی پرمیت یا ورک پرمیت دارند.خیرپاسپورت فرزند یا پاسپورت والدین که فرزند در آن ذکر شده باشد. فرزند ممکن است سابقه ی توریستی داشته باشد. والدین باید مجوز کار یا تحصیل داشته باشند.
پناهنده همراه با والدین یا بدون آنها باشد.خیرتعیین نامه واجد شرایط بودن از سازمان مهاجرت. پاسپورت فرزند یا فرزند در پاسپورت والدین ذکر شده باشد یا هر نوع سند سفر یا هویت موجود.
در کانادا باشد ولی وضعیت اقامتی اش مشخص نشده باشد.خیرپاسپورت فرزند یا فرزند در پاسپورت والدین ذکر شده باشد یا هر نوع سند سفر یا هویت موجود.

مدارک لازم برای ویزای همراه کانادا

بر حسب اینکه فرد همراه، همسر دانشجو، فرزند وابسته دانشجو یا از والدین دانش آموز باشد، برای اخذ ویزای همراه کانادا مدارکی لازم دارند که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم:

  • مدارک فردی:
    • اسکن صفحه اول پاسپورت و تمام صفحات مهردار
    • ترجمه آخرین مدرک و ریزنمرات تحصیلی
    • گواهی شغلی
    • سه فیش حقوقی آخر
    • سابقه بیمه (در صورت وجود)
    • مدرک زبان (الزامی نیست – در صورت وجود)
    • کارت خدمت سربازی یا کارت معافیت
    • گواهی عدم سوء پیشینه
    • یک قطعه عکس ۳.۵ در ۴.۵
  • مدارکی که نسبت فرد همراه با دانشجو را نشان دهد: 
    • سند ازدواج
    • شناسنامه
    • عکس از مراسم عقد و ازدواج (برای افرادی که به تازگی ازدواج کرده‌اند)
  • مدارکی که تمکن مالی همسر دانشجو را نشان دهد:
    • نامه تمکن بانکی 
    • ریز گردش حساب ترجیحا ۴ ماهه
    • اسناد ملکی مانند سند خانه، زمین، آپارتمان، مغازه، ماشین و غیره
    • اجاره نامه ملک (در صورت وجود)
    • سورس تمکن بانکی (در صورت وجود)

(در صورتی که همسر دانشجو و دانشجو به طور همزمان برای ویزا اقدام کنند، امکان ارائه مدارک تمکن مالی به صورت مشترک وجود دارد مانند نامه‌های بانکی با نام صاحب حساب مشترک و یا اسناد ملکی با سهم مشترک).

  • مدارکی که وضعیت تحصیلی دانشجو را در کانادا نشان دهد ( در مواردی که همراه به صورت جداگانه اقدام می‌کند و همسرش ویزای دانشجویی کانادا گرفته است):
    • اسکن پاسپورت دانشجو با درج لیبل ویزای دانشجویی کانادا در آن
    • استادی پرمیت دانشجو
    • نامه ثبت نام دانشگاه
    • مدارک انتخاب واحد دانشجو
    • رسید پرداخت شهریه دانشگاه
  • فرم‌های درخواست ویزای همراه:
    • در صورتی که فرد همراه برای ویزای همراه کاری اپن ورک پرمیت (Open Work Permit) اقدام کند:
    • فرم ۱۲۹۵
    • فرم ۵۲۵۷b که فرم سابقه سفر هم نامیده می‌شود. 
    •  ‌فرم ۵۷۰۷ که فرم خانواده یا فمیلی هم گفته می‌شود.
  • اسکن صفحه اول پاسپورت و تمام صفحات مهردار
  • گواهی اشتغال به تحصیل (در صورتی که در حال تحصیل باشد)
  • ترجمه شناسنامه
  • یک قطعه عکس ۳.۵ در ۴.۵
  • فرم‌های لازم:
    •  فرم ۵۲۵۷e 
    • فرم ۵۲۵۷b (فرم سابقه سفر)

در صورتی که به عنوان پدر یا مادر دانش آموز او را در سفر به کانادا همراهی کنید لازم است مدارک زیر را ارائه دهید:

  • مدارک فردی:
    • اسکن صفحه اول پاسپورت و تمام صفحات مهردار
    • ترجمه آخرین مدرک و ریزنمرات تحصیلی
    • گواهی شغلی (در صورت اشتغال به کار)
    • سه فیش حقوقی آخر (در صورت اشتغال به کار)
    • سابقه بیمه (در صورت وجود)
    • مدرک زبان (الزامی نیست – در صورت وجود)
    • کارت خدمت سربازی یا کارت معافیت (در صورت همراهی پدر با دانش آموز)
    • گواهی عدم سوء پیشینه
    • یک قطعه عکس ۳.۵ در ۴.۵
  • مدارکی که نسبت والدین با دانش آموز را نشان می‌دهد:
    • ترجمه شناسنامه
  • مدارک تمکن مالی:
    به عنوان یکی از والدین همراه فرزند دانش آموز خود لازم است به اندازه کافی تمکن مالی ارائه دهید. این تمکن می‌تواند از طرف پدر یا مادر و یا به صورت مشترک و از طرف هر دو نفر آنها تامین شود: 
    • نامه تمکن بانکی 
    • ریز گردش حساب ترجیحا ۴ ماهه
    • اسناد ملکی مانند سند خانه، زمین، آپارتمان، مغازه، ماشین و غیره
    • اجاره نامه ملک (در صورت وجود)
    • سورس تمکن بانکی ( در صورت وجود)
  •  فرم‌های درخواست ویزای همراه دانش آموزی:
  • فرم ۵۲۵۷e 
  • فرم ۵۲۵۷b (فرم سابقه سفر)
  • فرم ۵۶۴۵e (فرم فمیلی یا خانواده)

مدت زمان صدور ویزای همراه کانادا

  • اگر به طور همزمان با متقاضی اصلی (دانشجو یا دانش آموز) درخواست ویزای همراه دهید: 

در این حالت وضعیت ویزای شما وابسته به ویزای دانشجویی همسرتان یا ویزای دانش آموزی فرزندتان است. هر زمان که ویزای دانشجویی یا دانش آموزی آنها صادر شود، ویزای شما هم صادر می‌شود.  بنابراین در این حالت باید مدت زمان صدور ویزای تحصیلی کانادا را در نظر گرفت که معمولا از چند روز تا ۴ ماه طول می‌کشد. 

  • اگر به صورت جداگانه و پس از اخذ ویزای متقاضی اصلی (دانشجو یا دانش آموز) درخواست ویزای همراه دهید:

در این حالت اگر برای ویزای همراه کاری (Open Work Permit) و یا ویزای همراه توریستی (Visitor Visa) درخواست دهید، زمان بررسی آنها متفاوت است که در سایت اداره مهاجرت کانادا می‌توانید آن را چک کنید. 

پس از بازکردن سایت اداره مهاجرت کانادا در قسمت پایین صفحه سه سوال پرسیده شده را به شکل زیر پاسخ دهید و سپس دکمه Get processing time را بزنید. سپس میانگین زمان رسیدگی به پرونده ها را مشاهده خواهید کرد. البته دقت کنید که ممکن است پرونده شما زودتر یا دیرتر از این زمان رسیدگی شود و متاسفانه هیچ گارانتی در مدت زمان جواب سفارت کانادا وجود ندارد.

مدت زمان صدور ویزای همراه کانادا

تبدیل ویزای همراه به کاری در کانادا

تبدیل ویزای همراه به ویزای کاری کانادا را در ۲ حالت بررسی می‌کنیم:

  • همسر دانشجوی کانادا هستید و با ویزای توریستی همراه وارد کانادا می‌شوید

اگر با ویزای توریستی برای دیدن همسر دانشجویتان به کانادا بروید، در آنجا امکان تبدیل ویزای همراه توریستی خود را به ویزای Open Work Permit دارید. در این حالت لازم است برای تغییر ویزای توریستی به ویزای کاری دلایل کافی داشته باشید و اپلیکیشن خود را از داخل کانادا ثبت کنید. 

شرایط، مدارک و مراحل درخواست اپن ورک پرمیت از داخل خاک کانادا مانند شرایط درخواست از بیرون خاک کانادا است، اما تفاوت آن در مدت زمان بررسی پرونده و ثبت درخواست «از داخل کانادا» است. 

  • والدین دانش آموز هستید و با ویزای توریستی همراه وارد کانادا می‌شوید

اگر برای همراهی فرزند دانش آموز خود ویزای توریستی همراه بگیرید، پس از ورود به کانادا و در صورت گرفتن پیشنهاد شغلی یا همان جاب آفر کانادا از کارفرماهای مجاز کانادایی، می‌توانید ویزای توریستی خود را به ویزای کار تبدیل کنید. 

کار پیشنهادی در سیستم طبقه بندی مشاغل کانادا باید جزو سطوح TEER 0, 1, 2, 3 باشد و کارفرما از وزارت کار کانادا مجوز LMIA بگیرد. 

با گرفتن ویزای کار کانادا تحصیل فرزندتان در مدارس دولتی کانادا رایگان خواهد شد. پس از یک سال کار کردن هم می‌توانید برای اقامت دائم خود و فرزندتان اقدام کنید. 

تمدید ویزای همراه کانادا

برای تمدید ویزای همراه باید فردی که ویزای شما به او وابسته است (همسر یا فرزند شما) را کنترل کنید و مطمئن شوید از هر لحاظ مشکلی نداشته باشد. مادامی که فرد اصلی پرونده مشکلی ندارد شما امکان درخواست تمدید ویزای همراه را دارید.

دلایل رد شدن ویزای همراه کانادا

درخواست برای ویزاهای همراه کانادا معمولا به دلایل زیر ریجکت می‌شود: 

  • هدف از سفر برای آفیسر اداره مهاجرت کانادا قانع کننده نباشد؛ 
  • تمکن مالی شما برای تامین هزینه‌های حداقل یک سال زندگی در کانادا کافی نباشد؛
  • مدارک و دلایل شما برای اثبات برگشت به کشور خود پس از پایان تحصیل همسر یا فرزندتان کافی نباشد؛
  • وابستگی‌های شما به کشور مبدا ضعیف باشد و یا وابستگانی در کشور کانادا داشته باشید؛
  • مدارک و اطلاعات ارائه شده ناقص یا اشتباه باشند.
  • در پرونده تحصیلی همسرتان قید شده باشد که شما به عنوان اسپانسر همسرتان در کشور خود خواهید ماند (در مواردی  که درخواست ویزای همراه پس از صدور ویزای تحصیلی همسر ارسال شود). 

در صورتی که درخواستتان برای ویزای همراه کانادا رد شد، ناامید نشوید. هنوز هم برای گرفتن ویزا شانس و فرصت دوباره دارید. در صفحه دلایل ریجکتی ویزای کانادا به طور مفصل در خصوص مرحله پس از ریجکتی ویزا و راه‌های رفع ریجکتی توضیح داده‌ایم.

ویزا موندیال در زمینه اخذ ویزای همراه کانادا چه خدماتی ارائه می‌دهد؟

شرکت مهاجرتی ویزا موندیال با بیش از ۱۰ سال سابقه کار اجرایی و داشتن صدها پرونده موفق در زمینه اخذ ویزای تحصیلی و ویزای همراه کانادا برای همسران، فرزندان و والدین دانشجویان و دانش آموزان کانادا و همچنین با داشتن مشاوران قانونی مهاجرت به کانادا عضو انجمن CICC، در حوزه‌های زیر به شما متقاضیان عزیز خدمات ارائه می‌دهد:

  • ارائه مشاوره تخصصی و ارزیابی شرایط متقاضیان برای اخذ ویزای همراه کانادا
  • تصمیم گیری درست در مورد نحوه اقدام برای ویزای همراه (درخواست ویزای همراه با درخواست ویزای تحصیلی همسر یا فرزند به طور همزمان ارسال شود یا جدا جدا)
  • اخذ ویزای همراه از نوع ویزای کار یا ویزای توریستی برای همسر دانشجو     
  • اخذ ویزای همراه از نوع ویزای توریستی برای والدین دانش آموزان در کانادا
  • ارسال چک لیست مدارک ویزای همراه
  • نوشتن نامه توضیحات برای فرد همراه دانشجو یا دانش آموز
  • بررسی تمام مدارک ارسالی و بیان اشکالات آنها و در نهایت کمک به رفع ایرادات مدارک
  • در جریان گذاشتن متقاضی از تمام مراحل پرونده از ابتدا تا اعلام نتیجه
  • فایل بندی مدارک و در نهایت سابمیت درخواست ویزا
  • ارسال پرونده به دادگاه فدرال کانادا یا کورت در صورت ریجکتی ویزا
از کجا شروع کنم؟

ما با تجربه صدها پرونده موفق آماده همکاری با شما هستیم.

مرتضی هماپور
مرتضی هماپور

محتوای این مقاله توسط مشاور قانونی مهاجرت کانادا به نگارش درآمده است.
مرتضی هماپور، مشاور قانونی مهاجرت کانادا، با بیش از ۱۰ سال سابقه، تحصیلات کانادایی در زمینه حقوق مهاجرت، دارای کد فعالیت RCIC در انجمن CICC و همچنین عضو مشاورین قانونی دولت ساسکاچوان می‌باشند.
مرتضی هماپور عضو‌ تمامی انجمن‌های بین المللی اعزام دانشجو در دنیا هستند و با سابقه سفر به اکثر مقاصد مهاجرپذیر دنیا، اجرای سبک مشاوره واقع بینانه با ارائه محتوای دقیق سطح ارائه خدمات مهاجرتی را در زبان فارسی بهبود داده‌اند. صدها مقاله، پادکست، ویدئو و سمینارهای آموزشی در زمینه مهاجرت از ایشان منتشر شده است. ایشان از نظر مخاطبین یکی از تاثیر گذاران صنعت مهاجرت هستند.

پاسخ به سوالات شما

خیر. هر شخصی باید فرم‌های مخصوص به خود را برای سابقه سفر و اطلاعات خانواده پر کند. در ضمن بسته به نوع ویزای درخواستی، هر فردی از خانواده باید فرم مخصوص به آن نوع ویزا را پر کند. برای فرزندان زیر ۱۸ لازم است پدر یا مادر فرم‌های او را امضا کنند.

بله، در بیشتر مواقع همسر شما می تواند در کانادا کار کند. برای این منظور لازم است برای ویزای کار اوپن ورک پرمیت (Open Work Permit) درخواست دهد و مجوز کار دریافت کند. با ویزای اوپن ورک پرمیت می‌توان برای هر نوع کارفرمای مجازی در کانادا کار کرد و نیاز به تاییدیه LMIA وزارت کار کانادا ندارد. 

اما اگر شما ویزای دانشجویی مشروط به دوره زبان گرفته‌اید، طی مدتی که در کانادا در حال گذراندن دوره پیش نیاز زبان هستید، همسر شما مجاز به کار کردن نیست و باید پس از اتمام دوره زبان شما برای ویزای کار خود اقدام کند.

بستگی به سن و وضعیت تحصیلی فرزندان دارد. سن وابستگی فرزندان در کانادا زیر ۲۲ سال است.

اگر فرزند همراه شما زیر۱۸ سال است، برای تحصیل در مقطع ابتدایی یا دبیرستان بهتر است استادی پرمیت یا مجوز تحصیل بگیرد. در دوران مدرسه امکان کار همزمان با تحصیل در مدرسه وجود ندارد.

اگر فرزند وابسته شما بالای ۱۸ سال و زیر ۲۲ است و قصد تحصیل در کالج‌ها یا دانشگاه‌های کانادا را دارد، باید استادی پرمیت بگیرد و در طی دوران تحصیل در دانشگاه مجاز به کار دانشجویی ۲۰ ساعت در هفته است و نیازی به گرفتن ویزای کار ندارد.

اگر فرزند به سن ۲۲ سال و بالاتر برسد، دیگر فرزند وابسته محسوب نمی‌شود و وضعیت ویزای او جدا از وضعیت ویزای والدینش است. 

خیر. پدر یا مادر همراه دانش آموز چون با ویزای توریستی در کانادا اقامت دارد، اجازه کار ندارد. برای دریافت اجازه کار باید درخواست ورک پرمیت دهد که اغلب نیز نیاز به دریافت جاب آفر از کارفرماهای کانادایی دارد.

اگر شما متقاضی یا دارنده ویزای تحصیلی کانادا هستید، طبق قوانین اداره مهاجرت کانادا امکان این را دارید که پارتنر خود را همراه خود به کانادا ببرید و برای او درخواست ویزای پارتنری دهید. ویزای پارتنر کانادا از نوع ویزای توریستی همراه یا ویزای کار است. مدارک و مراحل اقدام برای ویزای همراه پارتنر در این حالت تا حد زیادی شبیه به ویزای همراه همسر است که در این مقاله راجع به آن توضیح داده‌ایم.

 پارتنر یا شریک زندگی به کسی گفته می‌شود که با شما زندگی می‌کند ولی به صورت قانونی با هم ازدواج نکرده‌اید. 

رابطه کامن لا (Common-Law) نوعی از رابطه پارتنری است که در آن هر دو نفر برای مدت حداقل ۱۲ ماه به طور پیوسته و مشترک با هم زندگی کرده اما به صورت قانونی با هم ازدواج نکرده باشند. در طی این مدت پارتنرها نباید از هم جدا زندگی کنند مگر اینکه جدایی آن‌ها موقت و کوتاه مدت بوده و به دلیل تعهدات خانوادگی یا سفرهای تجاری یا کاری مدتی از هم دور بوده باشند.

پاسخ به این سوال منفی است. ویزای کار همسرتان به ویزای دانشجویی شما بستگی دارد و در واقع اگر ویزای دانشجویی شما کنسل شود، عملا ایشان هم ویزای کارشان کنسل است. بنابراین کاری که باید انجام دهید این است که اول همسرتان پذیرش تحصیلی بگیرد و ویزای کار خود را به ویزای دانشجویی کانادا تبدیل کند. سپس شما به عنوان فرد وابسته به ویزای تحصیلی همسرتان می‌توانید برای ویزای کار اوپن ورک پرمیت کانادا درخواست دهید و مشغول به کار شوید. 

طبق قانون دولت کانادا فرزندان همراه دانشجوی بین‌المللی کانادا الزامی به داشتن استادی پرمیت ندارند و می توانند بدون مجوز تحصیل در مقاطع پیش دبستانی، دبستان و متوسطه تحصیل کنند. اما اگر بیرون از کانادا هستید و قرار است فرزند همراهتان با شما به کانادا بیاید ممکن است آفیسر اداره مهاجرت در فرودگاه درخواست مجوز تحصیل کند، بنابراین بهتر است از قبل برای فرزندتان درخواست ویزای تحصیلی دهید.

سالانه نزدیک به یکصد هزار دانشجوی بین‌المللی جهت تحصیلات عالی و دریافت مدارک معتبر دوره های پس از دبیرستان، از سراسر جهان به کانادا مهاجرت می کنند. سیاست‌های مهاجرتی سخاوتمندانه کانادا این اجازه را به دانشجویان بین‌المللی می دهد تا همسر و فرزندان وابسته خود را جهت کار یا تحصیل در کانادا به همراه بیاورند. بدین ترتیب کلیه اعضای خانواده درجه یک دانشجو می توانند از تجربه زندگی در کانادا بهره مند شوند.

سوال کنید، وکیل مهاجرت پاسخ می‌دهد!

برای مهاجرت به کانادا نیاز به کمک دارید؟

شرکت مهاجرتی ویزا موندیال یک شرکت حقوقی پیشرو در زمینه مهاجرت به کاناداست که ۱۲ سال سابقه فعالیت دارد. ویزا موندیال با پشتوانه تیمی بیش از ۲۰۰ نیروی متعهد به شما برای مهاجرت آسان به کانادا کمک می‌کند. از زمان تاسیس ویزا موندیال تا کنون بیش از ۱۰‌هزار پرونده مهاجرتی با موفقیت به اتمام رسیده‌اند. این موضوع ویزا موندیال را به یکی از قابل‌‌اعتماد‌ترین موسسات مهاجرتی کشور تبدیل کرده است.

ویزا موندیال
اشتراک در
اطلاع از
guest
2 دیدگاه ها
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها