Search
Close this search box.

مراحل دقیق کاریابی در کانادا چیست؟

کاریابی در کانادا

سایت‌های کاریابی کدام‌اند؟ اصلاً کجا باید دنبال فرصت‌های شغلی کانادایی بگردم؟ اگر هنوز مهاجرت نکرده‌اید و دغدغه‌ دارید که چطور بعد از مهاجرت به کانادا، کار پیدا کنید یا تازه به کانادا آمده‌اید اما هنوز چم و خم راه دست‌تان نیامده، این مقاله صفر تا صد کاریابی در کانادا را به شما می‌گوید. 

فهرست مطالب

فرایند استخدام شدن در کانادا چیست؟

۱. فرصت‌های شغلی مختلف را پیدا کنید.
۲. برای فرصت‌های شغلی متناسب با شرایط‌تان، رزومه و کاور لتر بفرستید.
۳. اگر برای فرصت شغلی، مناسب باشید از شما دعوت به مصاحبه‌ی آنلاین یا حضوری می‌شود.

    • مصاحبه ممکن است با شخص یا گروه باشد.
    • ممکن است مصاحبه دومی هم انجام بشود که فنی‌تر و دقیق‌تر باشد.
    • شاید از شما آزمون بگیرند.

۴. مرحله بعد از مصاحبه، بررسی سوابق و رفرنس‌های شماست. البته گاهی کارفرماها رفرنس‌ها را نگاه نمی‌کنند.
۵. مرحله آخر، تصمیم‌گیری نهایی و جذب‌ شما به‌عنوان نیروی کاری است.
۶. اگر مناسب باشید، به شما جاب آفر کانادا (و درصورت نیاز، LMIA) داده می‌شود.
۷. با گرفتن جاب آفر، می‌توانید درخواست ورک پرمیت بدهید و درصورت ویزا گرفتن، به کانادا رفته و شروع به کار کنید.

نکته: اگر با جاب آفر به کانادا می‌روید، باید در همان شرکتی کار کنید که به شما جاب آفر داده است.

روش‌های پیدا کردن کار در کانادا

حالا بخش اصلی ماجرا شروع شده: کاریابی در کانادا برای ایرانیان!

چندین راه مختلف برای کاریابی در کانادا وجود دارد:

سایت‌های کاریابی کانادایی

چندین سایت کاریابی در کانادا وجود دارند که معمولاً اولین‌جا برای جستجوی کار هستند تا از ایران در کانادا کار پیدا کنید. در ادامه، معروف‌ترین سایت‌های کاریابی در کانادا را می‌بینید:

سایت‌های کاریابی در استان‌های کانادا

اپلیکیشن کاریابی در کانادا

اپلیکیشن‌های موبایل برای کاریابی کمک می‌کنند بتوانید در هر زمان و مکانی دنبال کار بگردید و برای فرصت‌های شغلی، اپلای کنید. تعدادی از اپلیکیشن‌های کاریابی خوب:

  • Robert Half
  • CareerBuilder
  • Glassdoor
  • Indeed
  • LinkedIn
  • ZipRecruiter
  • Good&Co
  • Monster

سایت دولت کانادا برای شغل‌های مربوط به خدمات عمومی فدرال

فرصت‌های شغلی برای کارهایی که تحت عنوان Public Services (خدمات عمومی) هستند، در سایت دولت کانادا برای فرصت‌های شغلی خدمات عمومی فدرال وجود دارند؛ این فرصت‌های شغلی در زمینه‌ی آموزش و پرورش، بهداشت و درمان و غیره هستند.

این سایت می‌تواند کاریابی در کانادا برای افرادی که در این زمینه‌ها مهارت دارند را بسیار ساده‌ و متمرکزتر کند.

ارتباط مستقیم با شرکت‌ها

۱. از طریق سایت شرکت

می‌توانید مستقیماً از طریق بخش «فرصت‌های شغلی» در سایت شرکت‌هایی که دوستشان دارید، برای آن‌ها رزومه بفرستید.
اگر چنین جایی در سایت‌شان نبود، می‌توانید مستقیماً به آدرس ایمیل منابع انسانی شرکت، ایمیلی همراه با رزومه‌ و کاورلترتان بفرستید و در آن، علاقه خودتان را به همکاری با آن‌ها توضیح بدهید.

۲. از طریق ارتباط با کارمندان شرکت

اگر بتوانید با کارمندهای یکی از شرکت‌های کانادایی آشنا شوید، شاید بتوانند رابط میان شما و شرکت‌شان شده و شما را به منابع انسانی آنجا معرفی کنند یا درمورد فرصت‌های شغلی موجود در شرکت‌شان برایتان بگویند.
از این روش می‌توانید برای کاریابی ایرانی در کانادا هم استفاده کنید و با کارفرماهای ایرانی یا شرکت‌های ایرانی ارتباط برقرار کنید.

۳. تماس مستقیم با کارفرما

یکی از راه‌های کاریابی در کانادا این است که مستقیم با کارفرما ارتباط بگیرید. البته دقت داشته باشید که این روش را محتاطانه انجام بدهید و مطمئن شوید که کارفرما، پذیرای صحبت با کارجو باشد. می‌توانید از طریق ایمیل یا وب‌سایت به کارفرما پیام داده و اشتیاق و صلاحیت‌‌تان را برای فرصت شغلی موجود نشان بدهید.

سایت ۱۰۰ کارفرمای برتر کانادایی

سالانه، ۱۰۰ کارفرمای برتر کانادا که بهترین شرایط کاری را برای کارمندان فراهم می‌کنند در وب سایت Canadastop100 معرفی می‌شوند و چه چیز بهتر از آنکه در یکی از ۱۰۰ شرکت برتر کانادایی بتوانید کار پیدا کنید؟

شبکه‌های اجتماعی کاریابی مانند لینکدین

خوبی شبکه‌های اجتماعی مانند لینکدین، ارتباط مستقیم با کارفرماها و دیدن فرصت‌های شغلی به‌طور همزمان است. با شبکه‌سازی با افراد مختلف و جستجو میان فرصت‌های شغلی، احتمال دارد بتوانید شغل محبوبتان در کانادا را پیدا کنید.

گاهی پیش می‌آید منابع انسانی شرکت‌های مختلف هم، پروفایل‌تان را بررسی می‌کنند و اگر صفحه‌ای قوی و حرفه‌ای داشته باشید، احتمال دارد پیشنهاد کاری از سمت آن‌ها دریافت کنید.

مجله‌ها و روزنامه‌ها

راه‌های سنتی، هنوز هم فایده دارند؛ البته به شرط آنکه به مجله‌ها و روزنامه‌های جدید کانادایی دسترسی داشته باشید که به لطف اینترنت، این روزها امکان‌پذیر است. قدرت آگهی‌های استخدام مجله‌ها و روزنامه‌ها را برای کاریابی در کانادا دست کم نگیرید.

نمایشگاه‌ها و جشنواره‌های کاری و حرفه‌ای

این روزها ارتباط سازی حرف اول را می‌زند و چه جایی بهتر از نمایشگاه‌های مربوط به کار؟ اگر در شهر خودتان یا شهر و کشورهای اطراف، قرار است نمایشگاه یا جشنواره‌ای مرتبط با کار و حرفه‌ي مورد علاقه‌تان برپا شود، شرکت کردن در آن را در فهرست اولویت‌های خود قرار بدهید. شاید بخت با شما یار بود و کارفرمایی کانادایی را ملاقات کردید که قصد استخدام هم داشت!

سوال از اطرافیان در مورد موقعیت‌های شغلی

گاهی اطرافیان‌تان هم از فرصت‌های شغلی خوبی خبر دارند. می‌توانید با پرس و جو از آن‌ها، از فرصت‌ها با خبر بشوید و بخواهید اگر در آینده، از موقعیتی خبردار شدند که با ویژگی‌های مورد نظرتان هم‌خوانی داشت، به شما خبر بدهند.

دوست شدن با مهاجران دیگر

در اینترنت بگردید و با مهاجران دیگر دوست شوید. شبکه‌های اجتماعی در این زمینه می‌توانند کمک زیادی به شما بکنند.

توییتر، لینکدین، کلاب هاوس یا هر فضای مجازی که محلی برای گپ‌زدن دارد، احتمالاً جامعه‌ای از مهاجران را هم دارد و می‌توانید با جستجو در آن (مثلاً استفاده از تگ‌ کانادا + مهاجرت) جامعه‌های هدف و افراد مورد نظرتان را پیدا کرده و ارتباط برقرار کنید.

چنین گروه‌هایی می‌توانند مسیر را به شما نشان بدهند و فرایند کاریابی در کانادا را تا حد زیادی برایتان راحت‌تر کنند. حتی ممکن است از فرصت‌های شغلی خوبی در شرکتی که در آن مشغول شده‌اند خبر داشته باشند و کمک‌تان کنند.

اگر در کانادا هستید می‌توانید از این مسیرها هم برای پیدا کردن کار در کانادا استفاده کنید:

استفاده از خدمات Service Canada

می‌توانید پس از ورود به کانادا، با مراکز Service Canada که در نزدیکی محل اقامت‌تان قرار دارند تماس بگیرید و درمورد خدمات و آموزش‌هایی که درمورد استخدام‌های دولتی دارند، سوال کنید.

مراجعه به موسسه‌های کاریابی در کانادا

موسسات معتبر کاریابی در کانادا می‌توانند برایتان فرصت‌های شغلی را پیدا کرده و شما را به کارفرماها متصل کنند. چون علاوه بر نیاز به کاریابی در کانادا، کارفرماها هم برای پیدا کردن کارمند خوب، چالش‌های خودشان را دارند.

مراکز کاریابی در کانادا مانند پل ارتباطی میان کارجویان و کارفرماهایی هستند که می‌خواهند فرصت‌های شغلی خود را با نیروهای مناسب، پر کنند. چه دنبال کاریابی در تورنتو باشید، چه ونکوور و چه هر جای دیگری از کانادا، موسسه‌های زیر می‌توانند به شما کمک کنند.

بهترین موسسه‌های کاریابی در کانادا

کاریابی در کانادا از طریق سازمان‌های Non-Profit برای خدمت‌رسانی به مهاجران

سازمان‌هایی دولتی برای ارائه خدمات رایگان به تازه‌واردان در کانادا وجود دارد که می‌توانید حین کاریابی از کمک آن‌ها استفاده کنید. افرادی حرفه‌ای در این سازمان‌ها برای شما خدمات مختلفی برگزار می‌کنند:

  • کارگاه‌های رزومه‌نویسی
  • جلسه‌های آموزشی نحوه کاریابی در کانادا
  • کارگاه‌های آمادگی برای مصاحبه
  • خدمات مختلف برای کمک به شما حین کاریابی

ارگان‌هایی مانند Impact North Shore جزو چنین ارگان‌هایی هستند. می‌توانید با مراجعه به بخش جستجوی خدمات رایگان برای Newcomers در سایت IRCC دولت کانادا، این سازمان‌ها را براساس محل زندگی‌تان یا بر اساس نام آن‌ها جستجو کنید.

ارگان دیگری در این زمینه، WorkBC است که به تازه‌واردها با هر وضعیتی (مقیم دائم، پناهنده، اقامت موقت و غیره) کمک می‌کند تا در استان بریتیش کلمبیا کار پیدا کنند.

قبل از کاریابی در کانادا حواسم به چه چیزهایی باشد؟

نوع کار

زمینه‌ای که می‌خواهید در آن کار کنید، در کاریابی در کانادا اهمیت خاصی دارد، خصوصاً وقتی پای مهاجرت در میان باشد. اهمیت آن به‌خاطر سیستم طبقه‌بندی ملی مشاغل کانادا یا همان ناک‌های شغلی در مهاجرت کاری به کاناداست.

باید به‌طور دقیق بدانید شغلی که برای آن اپلای می‌کنید، در چه دسته‌ای قرار می‌گیرد چون یکی از شرایط دریافت ویزای کار کانادا این است که عنوان شغلی جاب آفرتان در یکی از ناک‌ها باشد.

مهارت در زبان انگلیسی و فرانسه

کانادا کشوری دو زبانه است و انگلیسی و فرانسه دو زبانی هستند که در کوچه و خیابان‌های کانادا به گوش‌تان خواهد خورد. داشتن مهارت در حداقل یکی از این دو زبان برای کاریابی در کانادا اهمیت دارد.

اگر قصد دارید در شهرهای فرانسوی زبان کانادا زندگی کنید، دانستن زبان فرانسه تقریباً برایتان حیاتی است! البته این‌طور نیست که با انگلیسی صحبت کردن نتوانید زندگی کنید، اما وقتی بحث کار به میان می‌آید، فاکتور زبان اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.

مدارک مورد نیاز کاریابی در کانادا

مطمئن شوید که مدارک‌تان کامل است.

  • رزومه
  • کاور لتر
  • رفرنس
  • مدارک تحصیلی درصورت لزوم
  • ورک پرمیت (برای کاریابی به ورک پرمیت احتیاج ندارید اما برای کار کردن در کانادا، باید ورک پرمیت داشته باشید.)

هزینه کاریابی در کانادا

کاریابی به خودی خود، هزینه‌ای ندارد اما بسته به شرایط‌تان، در مسیر مهاجرت کاری ممکن است هزینه‌هایی داشته باشید، مانند موارد زیر:

  • هزینه ترجمه مدارک تحصیلی
  • هزینه گرفتن ورک پرمیت
    • هزینه ورک پرمیت: ۱۵۵ دلار کانادا
    • هزینه‌ی اپن ورک پرمیت هولدر: ۱۰۰ دلار کانادا
  • هزینه آزمون آیلتس
  • دیگر هزینه‌های جانبی برای اپلای ویزای کاری

محل زندگی

کانادا شهرهای بزرگی دارد اما بخش‌های نسبتاً دور افتاده و کوچکی هم دارد که فرصت‌های شغلی خوبی در آن‌ها وجود دارد. در بعضی شهرها راحت‌تر می‌توانید کار پیدا کنید. البته در بخش‌هایی که در انتهای شمالی کشور هستند، به احتمال خیلی زیاد به‌عنوان فردی غیربومی نمی‌توانید کار پیدا کنید؛ حتی در بعضی از بخش‌های آن، جاده‌های درستی هم وجود ندارد!

برای همین باید درمورد محل زندگی‌تان، قبل از انتخاب شغل به‌خوبی فکر کنید.

از آنجا که کانادا کشور بزرگی است، انتخاب محل زندگی‌تان به مشخص‌تر کردن بازه کاریابی‌تان در کانادا بیشتر کمک می‌کند. البته با آنکه هرچه محدوده جستجو کوچکتر شود، فرصت‌های شغلی کمتری دارید، اما جستجوی شما هدفمندتر می‌شود.

در کدام‌ شهرهای کانادا بیشتر احتمال دارد کار پیدا کنم؟

صحبت از کسب و کار و صنعت در کانادا که می‌شود، تورنتو جزو قطب‌هایی است که حتماً اسمش به میان خواهد آمد. تقریباً تمام دفترهای مرکزی بخش خدمات مالی مانند بانکداری‌ها و بیمه در تورنتو هستند. هرچه در زمینه تولید و توزیع بخواهید، در تورنتو وجود دارد.

صنعت تلویزیون و فیلم‌سازی هم در تورنتو گسترده است.

ونکوور خانه‌ی صنعت‌های بزرگی مانند تلویزیون و فیلم‌سازی، حمل و نقل، املاک و مستغلات، فناوری پاک و بسیاری از صنعت‌های بزرگی از این دست است. تقریباً در تمام زمینه‌های کاری، خصوصاً در زمینه سرگرمی و شغل‌های مربوط به فناوری پیشرفته، فرصت شغلی در ونکوور کانادا وجود دارد.

شهر هالیفاکس در سال‌های اخیر قدرت اقتصادش را در مقایسه با دیگر شهرهای کانادا حفظ کرده است. افزایش مهاجرت به شهر هالیفاکس کانادا و هزینه‌های مقرون به صرفه زندگی در این شهر، باعث شده است سرمایه‌گذاران با اطمینان بیشتری سرمایه‌ خود را وارد کسب و کارهای این شهر کنند.

هالیفاکس، مرکز استارتاپ‌ها و فناوری‌های پیشرفته است

صنعت اصلی در شهر کلگری آلبرتا، انرژی است که شامل نفت و گاز می‌شود. اقتصاد کلگری روز به روز تنوع بیشتری پیدا می‌کند و نیروی کار این شهر هم در صنایع متنوعی مشغول به فعالیت هستند.

موضوع مهم درمورد کاریابی در کانادا برای آن‌ها که شهر کلگری را برای سکونت انتخاب می‌کنند این است که کارفرماهای این شهر، نسبت به شهرهای بزرگ دیگر در کانادا به‌طور میانگین دستمزدهای بیشتری را برای نیروهایی که تازه استخدام می‌کنند می‌پردازند.

اگر زبان فرانسه خوبی دارید، مونترال پر از فرصت‌های شغلی خوب برای شماست! مونترال را اروپایی‌ترین شهر آمریکای شمالی می‌دانند که صنعت‌های بزرگی مانند مهندسی نرم‌افزار، گردشگری، ارتباطات از راه دور، نساجی و هوافضا در آن جریان دارد.
همچنین در بخش‌های هوش مصنوعی و بازی‌های ویدیویی هم فعال است.

شرکت‌های فناوری زیادی در کیچنر انتاریو هستند. نزدیک بودن کیچنر به تورنتو باعث رشد و اهمیت‌ آن شده و حتی مقرون‌ به صرفه بودن مسکن هم محبوبیت آن را میان کانادایی‌ها و صاحبان کسب و کار، بیشتر کرده است. همین موضوع باعث شده فرصت‌های شغلی و نتیجتاً امکان کاریابی در این شهر بیشتر شود.

یکی از پیشرفته‌ترین شهرهای کانادا از لحاظ اقتصادی، اتاواست. شهر اتاوا، پایتخت کانادا هم هست و اگر می‌خواهید در بخش دولتی کار کنید، بهتر است کاریابی در کانادا را به اتاوا محدود کرده و در این شهر زندگی کنید چون پر از ساختمان‌های دولتی و شغل‌های مرتبط با این بخش است.

البته شغل‌های مربوط به بخش فناوری محلی و همین‌طور فرصت‌های شغلی‌ای که زمان انتخابات ایجاد می‌شوند هم در اتاوا وجود دارند.

کار تخصصی برای کاریابی در کانادا بهتر است یا کار جنرال؟

شاید در نگاه اول همه بگویند: کار تخصصی، اما با آنکه در حال‌ حاضر کانادا به نیروی کار نیاز دارد، مسئله اینجاست که: آیا شرایط مناسب، زبان قوی و پشتوانه‌ی مالی خوبی دارید؟ با فرهنگ اداری کانادا آنقدر آشنا شده‌اید که کارتان راه بیفتد و از پس کارهای شرکت هم بر بیایید؟

اگر پاسخ‌تان به این سوال‌ها مثبت است، می‌توانید با خیال راحت کار تخصصی را انتخاب کنید و از روش‌هایی مانند اکسپرس انتری کانادا برای مهاجرت به کانادا اقدام کنید. داشتن جاب آفر برای کارهای تخصصی، در این روش، امتیازتان را بین ۵۰ تا ۲۰۰ امتیاز افزایش می‌دهد.

اما اگر جوابتان منفی است، با انتخاب کار جنرال می‌توانید با دنیای کار در کانادا بیشتر آشنا بشوید و تا زمانی که رزومه‌ی قوی‌تری می‌سازید و تخصص بیشتری برای پیدا کردن کار در کانادا به‌دست می‌آورید، می‌توانید برای ورود به دنیای کار حرفه‌ای، از طریق کارهای جنرال آماده بشوید.

کار جنرال معمولاً به کارهایی گفته می‌شود که نیاز به قدرت فیزیکی و بدنی دارد اما به کارهایی که تخصص و دانش خاصی نمی‌خواهند هم می‌توان کار جنرال گفت.

کارهای جنرال معمولاً در بخش تولیدی، خدماتی، ساخت و ساز، زیبا‌سازی و نظافت هستند. حتی کارهایی مانند رانندگی، خدمات سالن‌های زیبایی و کار در رستوران هم جزو کارهای جنرال محسوب می‌شوند.

اغلب کارهای جنرال نیاز به تجربه استفاده از ابزارهای مختلف را ندارند یا در صورت نیاز، با آموزشی کوتاه می‌توان آن را یاد گرفت. البته کارگران حوزه جنرال ممکن است نیاز به گذراندن دوره‌های مربوط به ایمنی و سلامت داشته باشند تا واجد شرایط کار کردن در شغل مورد نظرشان بشوند.

کار‌های تخصصی، کارهای هستند که برای انجام آن‌ها نیاز به مهارت، سابقه و گاهی هم دانش آکادمیک دارید. اسکیلد ورکرها یا کارمندان متخصص، مهارت‌هایشان را با یادگیری حین کار کردن، تجربه کاری، کارآموزی یا تحصیلات آکادمیک به‌دست آورده‌اند. این مهارت‌ها باعث به‌دست آوردن درآمد بالاتر می‌شود.

چرا کانادا برای کاریابی خوب است؟

  • کانادا کشوری توسعه‌یافته و عضو G7 است.
  • اقتصاد این کشور، قوی و پایدار است.
  • کانادا کمبود نیروی کار دارد و از مهاجران برای پر کردن فرصت‌های شغلی استقبال می‌کند.
  • به‌دلیل بیمه اشتغال (EI)، در کانادا امنیت شغلی وجود دارد.
  • کارفرماها در کانادا بر اساس قانون وظیفه دارند تبعیضی بین کارمندان قائل نشوند.
  • مزایای مختلفی مانند مرخصی زایمان هم در کانادا وجود دارد.
  • امنیت کانادا بالاست و زیرساخت‌های پیشرفته‌ای دارد.
  • نرخ جرم و جنایت در این کشور بسیار پایین است و امنیت خیلی زیادی دارد.

چطور برای شغل مورد نظرم آماده شوم؟

۱. ساختن و نوشتن رزومه قوی به سبک کانادایی

رزومه خود را به سبک کانادایی بنویسید، تا بیشتر مورد توجه کارفرماهای کانادایی قرار بگیرد. رزومه کانادایی هم مانند رزومه آمریکایی است و فرمت رزومه از زمان حال به گذشته (Reverse-Chronological) چیده می‌شود.

در این نوع رزومه، تجربه‌های کاری باید بیشتر از هرچیز دیگری در معرض دید کارفرما قرار بگیرد. چنین رزومه‌ای در میان کارفرماهای کانادایی شناخته‌شده‌تر است.

اسم، عنوان شغلی و اطلاعات تماس‌تان را در سرتیتر رزومه بنویسید. شماره تلفن، آدرس ایمیل و لینک پروفایل لینکدین فراموش‌تان نشود.

بخش پروفایل رزومه، شبیه مقدمه‌ای برای محتوای بعدی است. قانون کلی برای نوشتنش این است که اگر تازه وارد بازار کار در کانادا می‌شوید، اهداف رزومه‌تان را شرح دهید و اگر کهنه‌کار هستید، شرحی خلاصه از سوابق کاری‌تان بنویسید.

نوشتن عبارات مهمی که در فیلد کاری‌تان استفاده می‌شود، بسیار مهم است. اگر تجربه و دستاوردهای زیادی دارید، نوشتن خلاصه‌ای از صلاحیت‌ها هم گزینه‌ خوبی است.

کارهایی که پیشتر انجام داده‌اید را بر اساس بازه زمانی مرتب کرده و فهرست‌وار بنویسید. نام شرکت، شغلی که داشتید، شرح وظایف‌، دستاوردها، محل و زمان شروع و پایان کار را هم از قلم نیندازید.

بهتر است برای فهرست کردن سوابق شغلی‌تان، از آخرین شغل‌تان شروع کنید تا به قدیمی‌ترین برسید.

برای شرح وظایف‌تان بیشتر از ۶ مورد ننویسید و در شروع جملات، از کلماتی استفاده کنید که نشانگر انجام کاری بوده‌اند؛ مثلاً Maintained یا Collaborated. می‌توانید با جستجوی عبارت Action Words در گوگل، فهرستی از چنین کلماتی را پیدا کنید. این کلمه‌ها باعث می‌شوند تاثیر بهتری روی کارفرما بگذارید.

کلمات کلیدی را در این بخش هم به‌کار ببرید تا بتوانید در سیستم‌های هوشمند بررسی رزومه بر اساس کلمه کلیدی، سربلند بیرون بیایید.

سوابق تحصیلی معمولاً نادیده گرفته می‌شوند اما اهمیت دارند. مدارک تحصیلی‌تان را به‌صورت فهرست‌وار همراه با اسم موسسه، محل، سال فارغ‌التحصیلی یا تاریخ احتمالی آن بنویسید.

فقط اگر معدل خیلی خوبی دارید (واقعاً خوب!) و نهایتاً ۳ سال از فارغ‌التحصیلی‌تان گذشته، معدل‌تان را بنویسید؛ در غیر این صورت، نوشتن آن را فراموش کنید.

مهارت‌های مختلف‌تان (فنی و غیرفنی) را در رزومه بنویسید. مهارت‌هایی را بنویسید که به فرصت شغلی مورد نظرتان مرتبط و برای آن کارآمد است. مهارت‌های بی‌ربط را ننویسید تا جای اضافه نگیرند. نرم‌افزار، زبان، مدیریت بحران؛ به هر مهارت مرتبطی اشاره کنید.

بخش‌های اضافه در رزومه، فرصتی برای نشان دادنِ موارد مرتبطی هستند که در بخش‌های دیگر نتوانستید نشان بدهید. اما حواس‌تان باشد که هوشمندانه و معنادار باشند!

۲. مصاحبه شغلی

اگر کارفرمایی با شما قرار مصاحبه گذاشته باشد، لحظه‌هایی پر استرس و انتظار را پشت سر می‌گذارید و در حال آماده شدن برای روز مصاحبه خواهید بود. پنج مرحله‌ی زیر به شما کمک می‌کنند مصاحبه شغلی خوبی داشته باشید:

با بررسی شرح آگهی، مطمئن می‌شوید موضوعِ دقیقِ صحبت، چه خواهد بود و چطور مهارت‌ها و تجربه‌های خودتان را بگویید تا مستقیماً با شرح وظایفِ فرصت شغلی، ارتباط داشته باشند. نکاتی که باید به‌طور دقیق بررسی کنید:

  • وظایف و تجربه‌های مورد نیاز
  • مهارت‌های ضروری برای انجام وظایف
  • فناوری‌هایی که شرکت به کار می‌برد
  • کلمه‌های کلیدی یا زبان مورد استفاده در صنعت

زمانی که برای مصاحبه آماده می‌شوید، باید نیازمندی‌های شغل مورد نظرتان را جستجو کنید و مطمئن شوید درمورد آن‌ها اطلاعات کافی دارید تا اگر در مصاحبه از آن‌ها صحبت شد، حرفی برای زدن داشته باشید.

دانستن نیازمندی‌ها به شما کمک می‌کند بتوانید حین مصاحبه، راحت‌تر توضیح بدهید چرا صلاحیت استخدام شدن برای آن شغل را دارید.

دانستن سوال‌های مصاحبه به‌طور کامل ممکن نیست، اما با جستجو در اینترنت می‌توانید ایده‌ای کلی از سوال‌های احتمالی مربوط به فرصت شغلی‌تان را به‌دست بیاورید. سوال‌های مصاحبه ممکن است درمورد تجربه‌های شما باشند یا سوال‌هایی عمیق‌تر و مرتبط با شرح شغلی باشند.

شرایط مصاحبه را برای خودتان شبیه‌سازی کنید و سوال و جواب‌هایی که آماده کرده‌اید را تمرین کنید تا در روز مصاحبه اصلی، استرس کمتری داشته باشید.

می‌توانید این جلسه را با یکی از دوستان یا آشناها تمرین کنید. شما در نقش مصاحبه شونده و دوست‌تان در نقش مصاحبه کننده باشند. از آن‌ها بخواهید به شما بازخورد بدهند و درمورد زبان بدن و پاسخ‌هایی که می‌دهید نظر بدهند تا بتوانید جواب‌های خود را بهتر کرده و روی زبان بدن‌تان تسلط پیدا کنید.

«از ما سوالی ندارید؟» این پرسشی است که احتمالاً در پایان مصاحبه، می‌شنوید. برای آنکه حرفه‌ای تر به‌نظر بیایید، از قبل چند سوال آماده کنید تا در جواب پرسش مصاحبه‌ کننده، به یک «نَه» خشک و خالی اکتفا نکرده باشید و مصاحبه‌گر بداند که دست‌پُر وارد جلسه شده‌اید.

می‌توانید درمورد ارزش‌های شرکت، فرهنگ کاری اداره و عملکردهای روزانه بپرسید.

یادتان نرود که از قبل، درمورد شرکت تحقیق کرده باشید و سایت و شبکه‌های اجتماعی آن را دیده باشید تا بدانید با چه چیزی مواجه خواهید شد.

ما در ویزا موندیال چطور برای کاریابی در کانادا به شما کمک می‌کنیم؟

زمانی که در ایران هستید، متاسفانه کارفرماها کمی سخت‌تر می‌پذیرند رزومه شما را برای مصاحبه قبول کنند چون فرایند جاب آفر دادن و آمدن‌‌تان به کانادا زمان نسبتاً زیادی می‌برد و کارفرماهای کانادایی ترجیح می‌دهند سراغ افرادی بروند که در کانادا یا حداقل جایی نزدیک‌تر به کانادا هستند. پس اگر برای صدها شغل رزومه فرستادید و پاسخی دریافت نکردید، کاملاً طبیعی است و نباید دلسرد شوید! اما…

ویزا موندیال حتی برای کاریابی در کانادا هم همراه شماست…

ما شغل دلخواه‌تان را برایتان در کانادا پیدا می‌کنیم، با کارفرما هماهنگی‌های لازم را انجام می‌دهیم و شما را تا صندلی مصاحبه، همراهی می‌کنیم! تنها کافیست زبان خود را تقویت کنید و فوت و فن روز مصاحبه را یاد بگیرید تا فرصت شغلی را از آن خودتان کنید! 

اما قبل از هر کاری وقت مشاوره با کارشناسان ویزا موندیال رزرو کنید.

سوالات متداول

بله! همسر و فرزندان وابسته به شما می‌توانند همزمان با ویزای کار شما، درخواست ویزا بدهند و به کانادا بیایند. همسر شما می‌تواند اپن ورک پرمیت بگیرد و فرزندتان می‌تواند به مدرسه رفته و تحصیل کند.

  • در اینترنت دنبال فرصت‌های شغلی موجود و شرکت‌هایی بگردید که نیرو جذب می‌کنند.
  • با کارفرماهایی که به کانادا مهاجرت کرده‌اند شبکه‌سازی کنید.
  • تلاش کنید سطح استانداردهای زبان‌تان را بالا ببرید.
  • به فکر ملاقات حضوری با کارفرماها هم باشید.
  • با کار داوطلبانه، تجربه کاری به‌دست بیاورید.
  • رزومه‌‌ی خود را با فرمت رزومه کانادایی بنویسید.
  • رزومه خود را بر اساس استانداردهای کانادایی بنویسید.
  • کاور لتری بنویسید که کارفرماهای کانادایی عاشق آن شوند.
  • مطمئن شوید که از لینکدین به نفع خودتان و برای کاریابی استفاده کنید.
  • برای کارهایی که متناسب‌تان هستند اپلای کنید.
  • کانادا برنامه سلامتی و درمانی جهانی ارائه می‌دهد.
  • کانادا مزایای قانونی برای کارمندان دارد.
  • هزینه زندگی در بعضی شهرهای کانادا نسبتاً مقرون به صرفه است.
  • با استفاده از بیمه اشتغال (EI)، امنیت شغلی دارید.
    مزایای تامین اجتماعی دارید.
  • اضافه حقوق و مرخصی استحقاقی خواهید داشت.
    به شما مرخصی زایمان می‌دهند.
  • درصورت بیماری، می‌توانید مرخصی استعلاجی بگیرید.
  • روز کاری، ۵ روز در هفته است و ۲۰ روز در سال را تعطیلی با حقوق دارید.

طبق داده‌های Statistics Canada در آپریل ۲۰۲۳، حدود ۴۱هزار و ۴۰۰ فرصت شغلی جدید در کانادا اضافه شده است. نرخ بیکاری از دسامبر ۲۰۲۲ تقریباً در پایین‌ترین سطح خود، یعنی ۵ درصد، به‌صورت ثابت باقی مانده است.

در آمریکا درآمد بیشتری خواهید داشت اما کانادا مرخصی زایمان بیشتر، مزایای اجتماعی بهتر و خدمات درمانی برتری ارائه می‌دهد. علاوه‌بر آن، گرچه میانگین هفته کاری کانادا کمی بیشتر از آمریکاست، اما گرفتن ویزای کار کانادا بسیار ساده‌تر از ویزای کار آمریکاست!

  • استفاده از کمک موسسه‌های non-profit که به‌صورت رایگان، کارگاه‌های رزومه‌نویسی برگزار می‌کنند و حتی در پیدا کردن کار و جاب آفر هم همراه‌تان هستند.
  • امکان انجام کارهای داوطلبانه برای تقویت رزومه و افزایش احتمال استخدام
  • امکان شرکت در دوره‌های کارآموزی فدرال برای ساختن رزومه و شبکه‌سازی
  • عموماً شغل‌هایی در بخش سلامت و درمان، فناوری و علم بیشترین تقاضا را در کانادا دارند.

در سال ۲۰۲۳، میانگین دستمزد سالانه در کانادا به طور میانگین ۴۲٬۰۸۲ دلار بود. دستمزد سالانه به‌طور گسترده‌ای بسته به استان، سن، جنسیت و صنعت، تفاوت دارد.

اکثر افراد غیرکانادایی یا همان خارجی که می‌خواهند در کانادا کار کنند باید ورک پرمیت یا مجوز کار بگیرند. مجوز کار، مدرکی قانونی است که به غیرکانادایی‌ها اجازه اشتغال در کانادا و دریافت مزد از کارفرمایی کانادایی را می‌دهد. با این‌ حال، در شرایطی خاص، ممکن است یک خارجی بدون ورک پرمیت هم در کانادا کار کند.

اگر شهروند یا مقیم دائم کانادا نیستید، ممکن است نیاز به مجوز کار و LMIA داشته باشید تا بتوانید در کانادا کار کنید و جاب آفر شما منجر به قرارداد و کارکردن در کانادا شود. اما جاب آفر گرفتن از بیرون کانادا امکان‌پذیر است. ما در ویزا موندیال می‌توانیم با توجه به رزومه و توانمندی‌های شما برایتان در کانادا کار پیدا کنیم و با کارفرماهای کانادایی مذاکره کنیم تا با شما، مصاحبه کاری انجام بدهند!

توریست‌ها بدون داشتن ورک پرمیت، اجازه کار کردن در کانادا را ندارند! برای آنکه در کانادا کار کنید، باید وضعیت خود را از توریست، به ورک پرمیت هولدر تغییر بدهید یا به اصطلاح، ویزای کاری بگیرید. البته به خاطر داشته باشید که داشتن ویزای توریستی به خودی خود شما را از گشتن دنبال کار منع نمی‌کند!

بهترین استان‌های کانادا برای کاریابی استان‌های کبک، بریتیش کلمبیا و انتاریو هستند که بیشترین فرصت‌های شغلی را دارند.

اگر از مسیرهای مهاجرتی مرتبط با ویزای کاری اقدام کنید، می‌توانید مستقیماً برای کار کردن به کانادا بروید. البته باید واجد شرایط ویزای کاری کانادا باشید.

استان آلبرتا.

استان آلبرتا بیشترین دستمزد را در میان استان‌های کانادایی می‌دهد و پس از آن استان‌ بریتیش کلمبیا قرار دارد.

استان‌های انتاریو، آلبرتا، بریتیش کلمبیا، کبک و ساسکاچوان.

اگر قصد دارید با سیستم اکسپرس انتری برای رفتن به کانادا اقدام کنید، یکی از شرایط الزامی آن داشتن آیلتس جنرال است. اما در روش‌های دیگری غیر از اکسپرس انتری، ممکن است اجباری در داشتن مدرک آیلتس نداشته باشید، مگر آنکه از سوی کارفرما اجباری باشد.

کار داوطلبانه یعنی کار کردن یا خدمت‌رسانی به‌صورت خودخواسته و بدون دستمزد. کار کردن داوطلبانه می‌تواند کمک کند تا:

  • تجربه کار کانادا به‌دست بیاورید.
  • زبان انگلیسی یا فرانسه خود را تقویت کنید.
  • شبکه‌سازی کرده و با افراد بیشتری آشنا شوید.
  • کانادایی‌های بیشتری را ببینید و دوستان بیشتری پیدا کنید.
  • کسانی را پیدا کنید که در آینده رفرنس شما بشود.
  • به کارفرماهای احتمالی نشان بدهید انسان سخت‌کوشی هستید.
  • ‌در اینترنت نام شهرتان + «Volunteer» را جستجو کنید.
  • با یکی از سازمان‌های خدمت‌رسانی به مهاجرها صحبت کنید.
  • به سایت Volunteer Canada بروید تا فرصت‌های کار داوطلبانه را پیدا کنید.

دوره‌های کارآموزی تحت عنوان Federal Internship for Newcomers (به اختصار FIN) از مزایایی است که دولت برای مهاجران تازه‌وارد به کانادا ایجاد کرده‌. این برنامه برای افراد واجد شرایط امکان کسب تجربه کار کانادایی و همکاری با سازمان‌های شهرداری، استان‌ها و دولت کانادا را می‌دهد.

هر شرکت‌ کننده در این دوره، از راهنمایی یکی از مشاوران خدمات عمومی استفاده خواهد کرد. البته یکی از شرط‌های اینکه بتوانید در دوره‌های کارآموزی فدرال شرکت کنید این است که با اقامت دائم کانادا را داشته باشید؛ مثلاً از مسیرهایی مثل اکسپرس انتری وارد کانادا شده باشید که اقامت دائم دارند.

اگر ورک پرمیت ندارید، یعنی با مجوز کار در کانادا نیستید و نوع مهاجرتی شما از نوع دیگری است (مثلاً با ویزای توریستی به کانادا آمده‌اید) باید ورک پرمیت بگیرید تا بتوانید در کانادا کار کنید.

این مقاله را با دوستان خود به اشتراک بگذارید!

برای مهاجرت به کانادا نیاز به کمک دارید؟

شرکت مهاجرتی ویزا موندیال یک شرکت حقوقی پیشرو در زمینه مهاجرت به کاناداست که ۱۲ سال سابقه فعالیت دارد. ویزا موندیال با پشتوانه تیمی بیش از ۲۰۰ نیروی متعهد به شما برای مهاجرت آسان به کانادا کمک می‌کند. از زمان تاسیس ویزا موندیال تا کنون بیش از ۱۰‌هزار پرونده مهاجرتی با موفقیت به اتمام رسیده‌اند. این موضوع ویزا موندیال را به یکی از قابل‌‌اعتماد‌ترین موسسات مهاجرتی کشور تبدیل کرده است.

ویزا موندیال
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها