England Flag
Search
Search
Close this search box.

ورک پرمیت کانادا

ورک پرمیت کانادا

ورک پرمیت که معادل انگلیسی آن Work Permit است، مجوز کار در کانادا است. اگر قصد مهاجرت به کانادا از طریق کار را دارید، لازم است ابتدا مجوز کار بگیرید.

اگر هنوز به کانادا نرفته‌اید و ورک پرمیت ندارید، صفحه ویزای کار کانادا اطلاعات جامعی را در این زمینه در اختیار شما قرار می‌دهد. 

اما اگر ورک پرمیت گرفته‌اید و قصد ورود به کانادا را دارید یا هم اکنون در کانادا هستید، با ما همراه باشید تا در مورد انواع، جزئیات و قوانین آن برای شما توضیح دهیم.

فهرست مطالب

ورک پرمیت کانادا چیست؟

ورک پرمیت یعنی مجوز کار کردن در کانادا. ورک پرمیت، در خاک کانادا و برای نیروهای کار خارجی‌ که واجد شرایط هستند، برای مدت معینی صادر می‌شود. 

ورک پرمیت کانادا دو نوع است که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

انواع ورک پرمیت کانادا

  1. ورک پرمیت بسته یا معین Employer-Specific Work Permit. کار برای کارفرمایی مشخص در کانادا 
  2. اپن ورک پرمیت یا همان ورک پرمیت باز Open Work Permit. کار برای هر کارفرمایی که بخواهید

در ادامه هر یک از این ورک پرمیت‌ها را توضیح می‌دهیم:

ورک پرمیت برای کارفرمایی مشخص در کانادا Employer-Specific Work Permit

این نوع ورک پرمیت به شما اجازه می‌دهد که برای کارفرمایی مشخص، در مکانی مشخص و برای مدت مشخصی در کانادا کار کنید.

برای دریافت این نوع ورک پرمیت معمولا باید از کارفرمایی کانادایی جاب آفر (Job Offer) یا همان پیشنهاد شغلی را بگیرید و کارفرما باید از اداره کار و توسعه اجتماعی کانادا (ESDC) تاییدیه LMIA مثبت بگیرد. البته ورک پرمیت‌هایی هم هستند که معاف از LMIA هستند.

به این نوع ورک پرمیت، کلوز ورک پرمیت (Close Work Permit) هم گفته می‌شود به این دلیل که در انتخاب کارفرما در کانادا محدودیت دارید و تنها مجاز به کار کردن برای کارفرمایی هستید که به شما جاب آفر داده است.

برای مثال، اگر در حوزه علوم کامپیوتر سابقه کار دارید و قصد دارید در این زمینه در کانادا کار کنید، ابتدا باید از کارفرمایی کانادایی جاب آفر بگیرید و سپس کارفرما باید از اداره کار و توسعه اجتماعی کانادا، LMIA مثبت بگیرد.

پس از آن باید برای ورک پرمیت کانادا درخواست دهید. پس از گرفتن ورک پرمیت و ورود به کانادا، اجازه دارید فقط برای همان کارفرمایی که به شما جاب آفر داده و در همان شغل مرتبط با علوم کامپیوتر و در همان شهری که کارفرما  شرکت دارد، کار کنید.

ورک پرمیت برای کارفرمای مشخص کانادا
نمونه‌ای از ورک پرمیت برای کارفرمای مشخص در کانادا

اپن ورک پرمیت Open Work Permit

نوع دیگری از ورک پرمیت، اپن ورک پرمیت است. اپن ورک پرمیت هم نوعی مجوز کار است که با آن می‌توانید طی مدت مشخصی و به طور موقت برای هر نوع کارفرمایی در کانادا کار کنید. به همین دلیل به آن اپن ورک پرمیت یا ویزای کار باز می‌گویند.

در اینجا باز به معنای این است که در انتخاب کارفرمای خود در کانادا آزاد هستید. البته کارفرما باید مورد تایید دولت کانادا باشد.

برای گرفتن اپن ورک پرمیت کانادا به موارد زیر نیاز ندارید:

  • جاب آفر Job Offer یا همان پیشنهاد کاری از سوی کارفرمایی کانادایی
  • تاییدیه ارزیابی تاثیر بر بازار کار کانادا یا Labor Market Impact Assessment-LMIA
  • ثبت نام کارفرما در پورتال کارفرمایان و پرداخت هزینه انطباق کارفرما
نمونه نامه اپن ورک پرمیت کانادا
نمونه نامه اپن ورک پرمیت کانادا

همانطور که در این نامه می‌بینید، نام کارفرما، محل کار و نوع شغل مشخص نشده است. به این دلیل که این نامه اپن ورک پرمیت است و محدود به کارفرما و شغل و مکان نیست.

در صورتی که حداقل جزو یکی از گروه‌های زیر قرار بگیرید، می‌توانید برای اپن ورک پرمیت کانادا درخواست دهید:

  • دانشجویی بین‌المللی باشید که از موسسات معتبر آموزشی کانادا Designated Learning Institutions فارغ‌التحصیل شده‌اید و برای دریافت ویزای کار پس از تحصیل در کانادا Post-Graduation Work Permit Program واجد شرایط هستید.
  • دانشجویی بین‌المللی باشید که قادر به پرداخت شهریه تحصیل خود نیستید و مجبورید درس خود را رها کرده و در کانادا کار کنید. البته اداره مهاجرت کانادا در این مورد سخت گیری خاصی دارد و شامل همه دانشجویان نمی‌شود.
  • ویزای کار برای کارفرمایی مشخص داشته باشید ولی در کانادا در ارتباط با کارتان مورد سوءاستفاده قرار بگیرید و یا در خطر سوء‌ استفاده باشید.
  • در داخل کانادا برای اقامت دائم کانادا اپلای کرده باشید، اما تا زمان مشخص شدن نتیجه می‌توانید با ویزای کار باز کار کنید.
  • عضو وابسته خانواده‌ فردی باشید که برای اقامت دائم کانادا اپلای کرده باشد. برای مثال، همسر یا فرزند وابسته آن شخص باشید.
  • همسر یا نامزد یک دانشجوی بین‌المللی یا نیروی کار ماهر Skilled worker در کانادا باشید.
  • همسر یا نامزد متقاضی برنامه‌ پایلوت مهاجرتی آتلانتیک Atlantic immigration Pilot Program باشید.
  •  دارای ویزای اقامت موقت کانادا باشید.
  • پناهنده، متقاضی پناهندگی یا از افراد حفاظت شده باشید و یا جزو اعضای خانواده‌ آن‌ها قرار بگیرید.
  • تحت حکم حذف غیرقابل اجرا قرار بگیرید. یعنی اینکه طبق حکم دولت کانادا باید خاک این کشور را ترک کنید ولی به هر دلیلی فعلا قادر به خروج از کشور نیستند. تا زمانی که توانایی خروج از کانادا را پیدا کنید، می‌توانید تحت ویزای کار باز کار کنید.
  • به عنوان نیروی کار جوان در برنامه‌های خاصی در کانادا شرکت کرده‌ باشید که شامل شهروندان کشورهایی می‌شود که توافق کاری دو جانبه با کانادا داشته و بین ۱۸ تا ۳۵ سال سن دارند. مانند توافقنامه تجربه بین‌المللی کانادا یا به اختصار IEC. شهروندان ایرانی شامل این گروه نمی‌شوند.

پاسخ به این سوال منفی است. هر چند که در بخش های قبلی مقاله اشاره کردیم که اپن ورک پرمیت محدود به کارفرما نیست ولی لزوما همه‌ی کارفرماهای کانادایی مورد تایید دولت کانادا نیستند.

بنابراین با اپن ورک پرمیت می‌توانید برای انواعی از کارفرماهای کانادایی مجاز کار کنید. با شناخت کارفرماهای غیرمجاز در کانادا، می‌توانید کارفرماهای مجاز را تشخیص دهید که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

کارفرماهای غیرمجاز در کانادا شامل چه کسانی هستند؟
  • کارفرمایانی که سابقه تخطی از قوانین و مقررات کار در کانادا را دارند.
    در سایت رسمی اداره مهاجرت کانادا در صفحه کارفرمایان غیرمجاز کانادا، نام کارفرماهای غیر مجاز به همراه میزان جریمه آن‌ها لیست شده است. در صورت پرداخت جریمه و رعایت قوانین، این کارفرمایان ممکن است مجددا مجاز به فعالیت شوند.
  • کارفرمایانی که خدمات جنسی ارائه می‌دهند.

شرایط اخذ ویزای اپن ورک پرمیت کانادا برای افرادی که امکان دریافت آن را دارند، متفاوت است. در این بخش دو گروه از افرادی که امکان گرفتن ویزای اپن ورک پرمیت را دارند، نام می‌بریم و شرایط لازم برای اخذ ویزای هر کدام را توضیح می‌دهیم:

دانشجوی بین‌المللی و فارغ‌التحصیل از یکی‌ از موسسات آموزشی کانادا

شرایط اخذ ویزای کار پس از تحصیل یا همان PGWP برای فارغ‌التحصیلان بین‌المللی:

  • از موسسات آموزشی معتبر دارای DLI فارغ‌التحصیل شده باشید.
  • دوره تحصیلی شما باید بالاتر از مقطع دبیرستان بوده و طول دوره کمتر از ۸ ماه نباشد.
  • به صورت تمام وقت تحصیل کرده باشید.
  • مدرک یا گواهی تحصیلی خود را از دانشگاه دریافت کرده باشید.
همسر یا نامزد دانشجوی بین‌المللی در کانادا

در صورتی که همسر یا نامزد شما ویزای تحصیلی کانادا را دریافت کرده باشد، شما هم می‌توانید به واسطه ایشان برای ویزای اپن ورک پرمیت درخواست دهید.

شرایط اخذ ویزای همسر دانشجوی کانادا:

  • همسر شما باید دارای استادی پرمیت معتبر باشد.
  • همسر شما باید دانشجوی تمام وقت و در حال تحصیل باشد.
  • همسر شما باید در موسسه آموزشی یا دانشگاهی درس بخواند که بتواند به دانشجویانش مدرک تحصیلی اعطا کند.
  • توانایی مالی کافی برای حداقل یک سال زندگی در کانادا را داشته باشید.
  • سوء پیشینه نداشته باشید.
  • در کشور خود وابستگی (tie) کافی داشته باشید تا ثابت کنید که پس از پایان مجوز کار خود در کانادا این کشور را ترک خواهید کرد.

مدارک مورد نیاز برای دریافت ویزای اپن ورک پرمیت کانادا هم بسته به اینکه جزو چه گروهی از افراد واجد شرایط برای این نوع ویزا باشید، با هم فرق دارد. مدارک را می‌توان به دو دسته مدارک عمومی و مدارک خاص این نوع ویزا تقسیم کرد.

مدارک عمومی در هر گروهی که قرار بگیرید یکسان است. ولی یک سری مدارک دیگر مورد نیاز است که خاص گروهی است که مشمول آن هستید. در این بخش برای نمونه مدارک مورد نیاز برای ویزای کار پس از تحصیل دانشجویان بین‌المللی را توضیح می‌دهیم.

مدارک عمومی مورد نیاز برای ویزای اپن ورک پرمیت کانادا:

  •  مدارک شناسایی شامل اسکن پاسپورت معتبر، ترجمه شناسنامه، سند ازدواج در صورت وجود
  • دو قطعه عکس ۳.۵ در ۴.۵
  • داشتن CAQ در صورت کار کردن در استان کبک
  • مدارک مالی شامل تمکن بانکی و گردش حساب
  • مدارک مربوط به سوابق شغلی گذشته
  • مدرک مربوط به عدم سوء پیشینه
  • مدارک مربوط به آزمایشات پزشکی در صورت لزوم

مدارک خاص مورد نیاز برای ویزای اپن ورک پرمیت کانادا:

همانطور که قبلا اشاره کردیم، ویزای کار پس از تحصیل یا Post Graduate Work Permit، نوعی از اپن ورک پرمیت است که برای دریافت آن به مدارک خاصی نیاز دارید. این مدارک شامل:

  • استادی پرمیت معتبر
  • ویزای تحصیلی معتبر
  • مدرک و ریزنمرات تحصیلی معتبر، دریافت شده از یکی از موسسات آموزشی دارای شماره DLI در کانادا
  • فرم‌های پر شده مربوط به ویزای کار پس از تحصیل

پس از اینکه مدارک و فرم‌های لازم برای ویزای اپن ورک پرمیتی که متناسب با شرایط شما است را آماده کردید، حالا نوبت اپلای است.

مراحل اپلای برای اپن ورک پرمیت کانادا به صورت زیر است:

مرحله اول: وارد سایت اداره مهاجرت کانادا شوید.

مرحله دوم: از بین گزینه‌های موجود گزینه Temporary Workers را انتخاب کنید.

مراحل دریافت ورک پرمیت کانادا

مرحله سوم: مکانی را که از آنجا درخواست خود را ارسال می‌کنید، مشخص کنید (از داخل کانادا یا خارج از کانادا و اسم کشور) و سپس اکانت بسازید.

مرحله چهارم: سوالات اپلیکیشن را پاسخ دهید و از بین انواع ویزای کار، گزینه‌ای را که مطابق با شرایط شما است، انتخاب کنید:

برای مثال، اگر به عنوان همسر یک دانشجوی بین‌المللی درخواست اپن ورک پرمیت می‌دهید، باید گزینه A work permit for a spouse, common-law partner of a skilled worker or international student را انتخاب کنید.

مرحله پنجم: مدارک مورد نیاز را آپلود کنید.

مرحله ششم: هزینه اپلیکیشن فی و هزینه انگشت نگاری را پرداخت کنید.

    • نکته: اگر از داخل کانادا درخواست می‌دهید نیاز به پرداخت هزینه انگشت نگاری ندارید.

مرحله هفتم: وقت انگشت نگاری کانادا بگیرید:

    • اگر خارج از کانادا هستید: در صورت عدم انجام انگشت نگاری در ۱۰ سال گذشته، از سفارت کانادا در یکی از کشورهای همسایه ایران وقت انگشت نگاری بگیرید و در تاریخ معین شده آن را انجام دهید.
    • اگر داخل کانادا هستید: برای ویزاهای موقت مانند اپن ورک پرمیت نیاز به انگشت نگاری ندارید.

مرحله هشتم: تبریک می‌گوییم، شما پاس ریکوئست شدید! در این مرحله پاسپورت خود را برای درج لیبل ویزا در آن به سفارت کانادا پیک آپ کنید.  

اپن ورک پرمیت جدید ایرانیان

اوپن ورک پرمیت ایرانیان حاضر در کانادا، مسیر جدیدی برای اخذ مجوز کار باز برای ایرانی‌هاست. اگر با هر نوع ویزای موقتی در خاک کانادا باشید، می‌توانید درصورت واجد شرایط بودن، ویزای خود را تا تاریخ ۲۸ فوریه ۲۰۲۴ به اپن ورک پرمیت تبدیل کنید.

روش‌های دریافت ورک پرمیت کانادا

برای اخذ ورک پرمیت‌های بسته و ورک پرمیت‌های باز کانادا چندین روش وجود دارد:

از طریق برنامه IMP کانادا، کارفرمایان کانادایی می‌توانند نیروهای کار موقت خارجی را استخدام کنند؛ اما به مجوز LMIA نیاز ندارند. صدور ورک پرمیت‌ها از طریق این برنامه بر اساس سود و منفعت اقتصادی، تجاری و یا فرهنگی کانادا صورت می‌گیرد.

از طریق این برنامه، کارفرمایان کانادایی نیروهای کار خارجی را به صورت موقت استخدام می‌کنند و نیاز به تاییدیه LMIA دارند. ورک پرمیت‌ها بر اساس نیاز بازار و پر کردن کمبود نیروی کار صادر می‌شوند.

این برنامه در تاریخ ۱ آپریل ۲۰۲۱ بسته شده است.

صاحبان کسب و کار خارجی می‌توانند از طریق ویزای Owner Operator کانادا، اقدام به ثبت شرکت، خرید بیزینیس، یا راه‌اندازی شعبه‌ای از شرکت خود کنند و ورک پرمیت لازم را اخذ کنند.

کسب و کارهای بین‌المللی که دارای یک شرکت مادر، شعب یا شرکت‌های وابسته در کانادا هستند، از طریق این برنامه می‌توانند کارمندان خود را به کانادا بفرستند و برای آن‌ها درخواست ورک پرمیت ICT دهند.

ویزای C11 کانادا، نوعی ویزای کاری کانادا تا سقف ۳ سال، بدون نیاز به تاییدیه‌ LMIA (ارزیابی تاثیر بازار کار کانادا) برای افراد خوداشتغال یا کارآفرینِ غیرکانادایی است و زیرمجموعه ویزای IMP (برنامه جابه‌جایی بین‌المللی کانادا) محسوب می‌شود. افراد واجد شرایط، می‌توانند با خرید شرکتی کانادایی یا راه‌اندازی کسب و کار در کانادا، درصورتی که منفعت اجتماعی، فرهنگی یا اقتصادی قابل توجهی برای شهروندان، ساکنان دائمی و کسب و کارهای کانادایی ایجاد کنند، ویزای C11 بگیرند.

این روش به کارفرمایان کانادایی اجازه می‌دهد که نیروهای کار خارجی با مهارت بالا را به کانادا بیاورند. تحت این روش، ورک پرمیت فقط برای بعضی از مشاغل تخصصی مانند برنامه نویسی کامپیوتر، مهندسی نرم افزار، آنالیز سیستم ها اطلاعاتی و دیگر مشاغل با نیاز مهارتی بالا صادر می‌شود.

دانشجویان خارجی که از یکی از موسسات آموزشی معتبر کانادا در دوره‌های آموزشی ۸ ماهه و بالاتر فارغ‌التحصیل شده‌اند، می‌توانند درخواست مجوز کار پس از تحصیل در کانادا دهند و وارد بازار کار کانادا شوند. این ورک پرمیت از نوع ورک پرمیت باز است و نیاز به جاب آفر و تاییدیه LMIA ندارد.

نیروهای کاری که در کانادا برای دریافت اقامت دائم این کشور درخواست داده‌اند، می‌توانند تا زمان دریافت نتیجه، با ورک پرمیت بریجینگ در این کشور کار کنند.

طبق این توافقنامه، شهروندان ۱۸ تا ۳۵ سال کشورهایی که با کانادا توافق کاری دو جانبه دارند، می‌توانند ورک پرمیت بگیرند و در کانادا کار کنند. ایران جزو این کشورها نیست.

شهروندان کشورهایی که با کانادا توافقنامه تجاری دارند، می توانند از طریق این توافقنامه ها ورک پرمیت بگیرند و در کانادا کار کنند. بعضی از این توافقنامه ها شامل توافقنامه NAFTA، CETA و توافقنامه GATS است. ایران در لیست این کشورها قرار ندارد. 

ورک پرمیت با ویزای کار کانادا چه تفاوتی دارد؟

معمولا اصطلاحات ورک پرمیت و ویزای کار به جای هم به کار می‌روند. می‌توان گفت که هر دو لازم و ملزوم هم هستند ولی کاربرد آن‌ها با هم متفاوت است.

به طور کلی، ویزا سندی است برای ورود به کشور کانادا و پرمیت سندی است برای ماندن در کشور کانادا. ویزا هم از داخل و هم از خارج مرز صادر می شود در حالیکه تمامی پرمیت ها فقط از داخل خاک کانادا صادر می‌شوند.

ویزای کار لیبلی است که پس از اخذ ویزا در پاسپورت شما درج می‌شود و مجوز ورود به کانادا است.  

وقتی موفق به دریافت ویزای کار کانادا می‌شوید، ورک پرمیت شما هم تایید شده و در زمان ورود به خاک کانادا ورک پرمیت برای شما صادر می‌شود. بنابراین اگر از بیرون کانادا اقدام می‌کنید، در دل ویزای کار کانادا، ورک پرمیت هم وجود دارد اما نقش آن‌ها با هم فرق دارد.

نمونه ویزای کاری کانادا
نمونه ویزای کاری کانادا

ورک پرمیت سندی است که مجوز کار کردن در کانادا است و در خاک کانادا برای شما صادر می‌شود.

نمونه نامه ورک پرمیت را در ابتدای مقاله ارائه دادیم.

نکته

هم ورک پرمیت و هم ویزای کار کانادا باید قبل از منقضی شدن، تمدید شوند. در غیر اینصورت اجازه کار کردن و ماندن در خاک کانادا را ندارید و باید این کشور را ترک کنید.

قوانین تغییر کارفرما، شغل یا محل کار

اگر ورک پرمیتی گرفته‌اید که از نوع employer-specific است، در این صورت همانطور که قبلا گفته شد، طبق قوانین کانادا اجازه تغییر کارفرما، شغل و یا محل کار خود را ندارید. مگر اینکه برای ورک پرمیت جدیدی از اول درخواست دهید. البته این کار ساده‌ای نیست، چون لازمه‌اش این است که مجددا از کارفرمایی دیگر جاب آفر و تاییدیه LMIA بگیرید.

نکته مهم دیگری که باید به آن توجه کنید این است که آیا شرایط قراردادتان با آن کارفرما اجازه می‌دهد که از میانه راه کار را ترک کنید و به جای دیگری بروید یا خیر.

بر فرض اینکه شما موفق به گرفتن جاب آفر جدیدی از کارفرمای دیگری شدید و شرایط قرارداد کاری هم به شما اجازه قطع همکاری ‌دهد، باید قبل از اتمام تاریخ اعتبار ورک پرمیت اولیه خود، برای ورک پرمیت جدید درخواست دهید. در این حالت تا مشخص شدن نتیجه ورک پرمیت جدید، باید همچنان برای کارفرمای فعلی کار کنید.

انواع work permit با ذکر میزان اعتبار هر کدام

  • مدیران اجرایی و مدیران ارشد

مدت اعتبار ورک پرمیت این افراد حداکثر ۳ سال است. اما اگر در کانادا شعبه‌ای از شرکت خود را تاسیس کنند، حداکثر اعتبار ورک پرمیت آن‌ها ۱ سال است. تمدید این ورک پرمیت‌ها هم معمولا ۲ ساله است. در هر صورت، مجموع مدت اقامت آن‌ها در خاک کانادا نباید بیشتر از ۷ سال باشد. 

  • کارمندان با دانش تخصصی

مدت اعتبار ورک پرمیت این افراد حداکثر ۳ سال است. در صورت تاسیس شعبه‌ای از شرکت در کانادا، حداکثر مدت اعتبار ورک پرمیت آن‌ها ۱ سال است. ورک پرمیت‌های تمدیدی هم برای ۲ سال صادر می‌شود. مجموع اقامت این افراد در خاک کانادا نباید بیشتر از ۵ سال باشد.

طول مدت اعتبار ورک پرمیت‌هایی که برای برنامه کو-آپ (برنامه کارورزی که جزو برنامه درسی دانشجو است) صادر می‌شود، نباید بیشتر از تاریخ اعتبار استادی پرمیت باشد.

طول مدت ورک پرمیت دانشجویانی که قصد دارند پس از فارغ‌التحصیلی کار کنند و اصطلاحا PGWP بگیرند، حداکثر ۳ سال است و قابل تمدید نیست. در صفحه ویزای کار پس از تحصیل در کانادا جزییات مدت ورک پرمیت PGWP به طول کامل بیان شده است.

این افراد در صورتی می‌توانند برای ورک پرمیت اقدام کنند که مدت اعتبار پرمیت اقامت موقت آن‌ها حداقل ۶ ماه و یا بیشتر باشد. طول مدت اعتبار ورک پرمیت نباید بیشتر از اعتبار اجازه اقامت موقت آن‌ها باشد.

دانشجویانی که حین تحصیل در کانادا توانایی پرداخت شهریه را ندارند، ‌می‌توانند ورک پرمیت بگیرند و کار کنند. طول مدت اعتبار ورک پرمیت آن‌ها باید به اندازه‌ای باشد که دانشجو بتواند پول کافی به دست آورد و تحصیل خود را به اتمام برساند.

این افراد می‌توانند به واسطه وضعیت همسرشان درخواست ورک پرمیت دهند. طول مدت اعتبار ورک پرمیت آن‌ها نباید بیشتر از مدت اعتبار اقامت متقاضی اصلی (پرسنل نظامی یا دیپلمات) باشد.

ورک پرمیت اولیه برای چنین افرادی ۲۴ ماه اعتبار خواهد داشت و تمدید آن اعتبار ۱ ساله دارد.

ممکن است در شرایطی قرار بگیرید که مدت اعتبار ورک پرمیت شما به اتمام رسیده باشد یا نزدیک به اتمام باشد. اگر نمی‌دانید در این شرایط چه اقدامی باید انجام دهید، بخش بعدی را حتما مطالعه کنید.

  • افراد حرفه‌ای که تحت توافقنامه تجاری نفتا (NAFTA) کار می‌کنند:

طول مدت اعتبار ورک پرمیت برای این افراد ۳ سال است. در صورت تمدید، همچنان ورک پرمیت ۳ ساله برای آن‌ها صادر خواهد داشت.  

  • افراد حرفه‌ای که تحت توافقنامه تجاری FTA کار می‌کنند:

طول مدت اعتبار ورک پرمیت برای این افراد یک سال است و تمدید آن هم یک ساله خواهد بود.

  • افراد حرفه‌ای که تحت توافقنامه تجاری GATS کار می‌کنند:

طول مدت اعتبار این نوع ورک پرمیت برای بازه زمانی یک ساله، تنها ۹۰ روز است. 

توجه: تا زمانی که این افراد شرایط لازم را داشته باشند، محدودیتی در تعداد دفعات تمدید ورک پرمیت برای آن‌ها وجود ندارد.

تمدید work permit کانادا

دولت کانادا شرایطی را فراهم کرده است که به بعضی از دارندگان ورک پرمیت امکان تمدید می‌دهد. در این صورت مدت بیشتری می‌توانند در کانادا بمانند و کار کنند. اما تمدید ورک پرمیت کانادا قوانین خاص خود را دارد که در ادامه آن‌ها را در سه وضعیت بررسی می‌کنیم.

سه وضعیتی که ممکن است در مورد تمدید ورک پرمیت کانادا برای شما پیش بیاید:

اگر ورک پرمیت شما جزو ورک پرمیت‌هایی است که امکان تمدید دارد و تاریخ انقضای آن نزدیک است، حداقل ۳۰ روز قبل از تاریخ انقضا باید برای تمدید آن اقدام کنید.

احتمالا به این موضوع فکر کرده‌اید که: اگر ورک پرمیت تمدید شده‌‌‌ شما به موقع صادر نشود و ورک پرمیت قبلی منقضی شود، چه باید بکنید؟ 

نگران نباشید! اداره مهاجرت کانادا به شما اجازه می‌دهد تا زمان مشخص شدن نتیجه تمدید ورک پرمیت، با همان وضعیت مهاجرتی قبلی در کانادا بمانید و به کار کردن ادامه دهید. به این وضعیت اصطلاحا maintained status می‌گویند. 

سوال دیگری که ممکن است ذهن شما را به خود مشغول کند این است که:

آیا در زمان maintained status می‌توانید به خارج از کانادا سفر کنید؟

پاسخ مثبت است اما باید زمان برگشت ویزای شما اعتبار داشته باشد. توصیه ما این است که از این کار اجتناب کنید چون با سفر به بیرون کانادا، وضعیت قبلی مهاجرتی خود را از دست خواهید داد و پس از برگشت به کانادا تا زمان دریافت تایید تمدید خود، اجازه کار کردن ندارید.

در این حالت می‌توانید برای بازگرداندن ورک پرمیت خود اقدام کنید که اصطلاحا به آن restoration می‌گویند. در این شرایط می‌توانید همچنان در کانادا بمانید اما تا زمان دریافت تاییدیه تمدید ورک پرمیت خود، دیگر اجازه کار کردن ندارید.

در این حالت باید فورا کشور را ترک کنید. اگر اینکار را نکنید، ممکن است دیپورت شوید. اگر قصد داشتید مجددا به کانادا برگردید، باید از خارج کانادا از ابتدا برای دریافت ورک پرمیت جدید درخواست دهید.

تمدید ویزای کار کانادا

همانطور که در ابتدای این مقاله گفته شد، کاربرد ویزای کار (Work Visa) با مجوز کار (Work Permit) متفاوت است. هنگامی که در کانادا هستید، ممکن است ورک پرمیت شما همچنان اعتبار داشته باشد و مجاز به کار کردن باشید اما ویزای شما که مجوز ماندن شما در کانادا است، رو به اتمام باشد. در این حالت باید ویزای خود را تمدید کنید تا از نظر اقامت در کانادا دچار مشکل نشوید.

تمدید ویزای کاری هم مانند تمدید ورک پرمیت مشمول وضعیت maintained status است. یعنی اگر قبل از تاریخ انقضای ویزا برای تمدید آن اقدام کنید و پس از مدتی ویزا منقضی شود و جواب تمدید ویزا هم مشخص نشده باشد، در این حالت همچنان می‌توانید با حفظ وضعیت قبلی در کانادا حضور داشته باشید و به کار خود ادامه دهید تا تاییدیه ویزا را دریافت کنید. به تمدید ویزا در کانادا، ویزیتور رکورد هم گفته می‌شود. به عبارت دیگر، ویزیتور رکورد یعنی تمدید مدت اقامت در داخل خاک کانادا.

موضوع دیگری که برای تمدید ویزا باید به آن توجه کنید، تاریخ اعتبار پاسپورتتان است. تعیین مدت اعتبار ویزای کار مانند ورک پرمیت وابسته به مدت اعتبار پاسپورت است و بر اساس آن مشخص می‌شود. بنابراین دقت کنید که پاسپورتتان به اندازه کافی اعتبار داشته باشد. 

 مدارک لازم برای تمدید

بسته به اینکه ورک پرمیت شما از نوع employer-specific باشد و یا از نوع اپن ورک پرمیت، مدارک لازم برای تمدید آن‌ها تا حدودی با یکدیگر متفاوت است.

  • مدارک شناسایی مانند ترجمه شناسنامه، اسکن پاسپورت معتبر، سند ازدواج (در صورت وجود)
  • نامه توضیحات در خصوص علت تمدید ورک پرمیت
  • قرارداد کاری منعقد شده بین کارفرما و متقاضی
  • جاب آفر و تاییدیه LMIA قبلی
  • فیش حقوقی سه ماه اخیر
  • اسکن ویزای معتبر (اگر برای تمدید ویزا قبلا اقدام کرده‌اید و هنوز جوابی نگرفته‌اید، رسید اپلای آن را ارائه دهید)
  • اسکن ورک پرمیت فعلی
  • مدرک زبان (اگر شرط لازم برای گرفتن آن نوع ورک پرمیت بوده است)
  • مدارک تحصیلی
  • مجوز CAQ (در صورت اشتغال در استان کبک)
  • یک قطعه عکس ۳.۵ در ۴.۵

برای تمدید اپن ورک پرمیت به تمام مدارک بالا نیاز دارید به جز نامه جاب آفر و مجوز LMIA. چون همانطور که قبلا توضیح دادیم برای اخذ این نوع ورک پرمیت به جاب آفر و ال ام آی ای نیاز ندارید و در نامه اپن ورک پرمیت فعلی شما هم نامی از کارفرما و شغل، مکان شغلی و شماره LMIA برده نشده است.

تغییر وضعیت ورک پرمیت کانادا

اگر به هر دلیلی تصمیم گرفتید که وضعیت ورک پرمیت خود را در کانادا تغییر دهید و آن را به استادی پرمیت یا ویزای ویزیتوری تبدیل کنید، خوشبختانه این امر امکان پذیر است اما شرط و شروطی دارد.

تغییر ورک پرمیت به استادی پرمیت

زمانی که در کانادا هستید، این امکان را دارید که ورک پرمیت خود را به استادی پرمیت تغییر دهید. ولی لازم است قبل از انقضای ورک پرمیت این کار را انجام دهید و از دانشگاهی معتبر پذیرش تحصیلی بگیرید و سپس برای استادی پرمیت اپلای کنید.

در حین بررسی درخواست استادی پرمیت توسط اداره مهاجرت کانادا، اگر ورک پرمیت شما همچنان معتبر بود، می‌توانید به کار کردن خود ادامه دهید. اما پس از انقضای ورک پرمیت، دیگر مجاز به کار کردن نیستید و باید منتظر نتیجه استادی پرمیت بمانید. در صورت تایید و دریافت استادی پرمیت، می‌توانید تحصیل در کانادا را شروع کنید.

تغییر ورک پرمیت به ویزیتور ویزا

ممکن است در شرایطی قرار بگیرید که نیاز به زمان بیشتری برای تمدید ورک پرمیت خود داشته باشید. در این شرایط برای اینکه ماندن خود را در کانادا قانونی کنید، ممکن است به این فکر بیفتید که ورک پرمیت خود را به ویزای ویزیتوری یا همان ویزای توریستی کانادا تغییر دهید. این امر امکان پذیر است. اما با ویزای توریستی کار زیادی نمی‌توانید انجام دهید.

زمانی که ورک پرمیت فعلی شما منقضی شود، ممکن است دیگر نتوانید از داخل کانادا برای ورک پرمیت جدیدی اقدام کنید. در این صورت مجبورید خاک کانادا را ترک کنید.

اگر به زمان بیشتری برای تمدید ورک پرمیت خود نیاز دارید، توصیه ما این است که وضعیت خود را به ویزای ویزیتوری تغییر ندهید. به جای آن، بلافاصله با ویزا موندیال تماس بگیرید تا در این زمینه به درستی شما را راهنمایی کنند.

تجربه امیر از همکاری با ویزا موندیال در اخذ ورک پرمیت کانادا

همسرم با داشتن شرایط اولیه برای تحصیل در کانادا، از طریق مجموعه ویزا موندیال موفق به اخذ پذیرش فوق لیسانس از دانشگاه اتاوا در کانادا شدن و بعد از اون هم با مشاوره دقیق بخش ویزا تونستیم مدارک درست و کاملی برای ویزای تحصیلی همسرم ارائه بدیم. خوشبختانه ایشون بعد از چند ماه از سابمیت پرونده، ویزاشون رو برای ترم ژانویه ۲۰۲۲ دریافت کردن.

بعد از اون با صلاحدید مدیر مجموعه تصمیم بر این شد که برای من اپن ورک پرمیت اقدام بشه. خوشحالم که دو ماه بعد از سابمیت پرونده، اپن ورک پرمیتم رو در ماه نوامبر ۲۰۲۱ دریافت کردم و حالا داریم آماده میشیم برای رفتن به کانادا.

پروسه کاری ما در ویزاموندیال در مجموع نزدیک یک سال طول کشید و خوشحالیم که این مجموعه رو انتخاب کردیم.

هزینه ورک پرمیت کانادا چقدر است؟

علاوه بر هزینه‌های ترجمه مدارک و یا در صورت استخدام وکیل مهاجرت، هزینه مربوط به وکیل، لازم است برای بررسی پرونده ورک پرمیت به اداره مهاجرت کانادا هم هزینه‌هایی پرداخت کنید.

در اینجا باید بین ورک پرمیت‌های مخصوص کارفرما و اپن ورک پرمیت‌ها تفاوتی قائل شویم. چون ویزای نوع اول معمولا هزینه‌ بیشتری به همراه دارد.

برای مثال، در ورک پرمیت مخصوص کارفرما، هزینه LMIA هم مورد نیاز است که پرداخت آن به عهده کارفرما است و یا هزینه انطباق کارفرما که برای پیشنهادهای شغلی بدون نیاز به تاییدیه LMIA پرداخت می‌شود.

در جدول زیر همه هزینه‌های مورد نیاز اخذ ورک پرمیت کانادا آورده شده است:

نکته

اگر از داخل کانادا برای دریافت ورک پرمیت جدید و یا تمدید ورک پرمیت درخواست دهید، نیاز به انگشت نگاری ندارید و بنابراین نیازی نیست برای آن هزینه‌ای بپردازید. اما اگر از بیرون کانادا برای ورک پرمیت درخواست دهید، باید هزینه انگشت نگاری را پرداخت کنید.

مدت زمان لازم برای اخذ work permit کانادا

طبق وبسایت اداره مهاجرت کانادا، مدت زمان لازم برای بررسی درخواست‌های ورک پرمیت کانادا برای ایرانیان در حال حاضر میانگین ۲۱ هفته است. مدت بررسی پرونده‌ها معمولا به فاکتورهایی مانند نوع ورک پرمیت، مکان ارسال درخواست (از داخل یا خارج از کانادا)، و وضعیت اداره مهاجرت کانادا بستگی دارد.

اگر رسیدگی به پرونده شما با تاخیر غیرمنطقی مواجه شده است، می‌توانید از حکم مانداموس کانادا در دادگاه استفاده کنید.

سوالات متداول

بستگی به نوع ورک پرمیت دارد. در بعضی از مشاغل محدودیتی برای تمدید ورک پرمیت وجود ندارد ولی بعضی دیگر از ورک پرمیت‌‌ها مانند PGWP امکان تمدید ندارند.

خیر. اگر ورک پرمیت مشروط به این است که تنها برای کارفرمای خاصی کار کنید، نمی‌توانید همزمان در دو شغل و برای دو کارفرما کار کنید.

بله، از این نظر در کانادا محدودیت قانونی وجود ندارد.

خیر. وظیفه خود متقاضی است که قوانین را بداند و برای تمدید ورک پرمیت یا restoration اقدام کند.

خیر، مگر اینکه تا قبل از تاریخ انقضای ورک پرمیت خود بتوانید استادی پرمیت بگیرید. در این صورت، مجاز به تحصیل هستید.

بله. اگر از کارفرمایی کانادایی جاب آفر معتبری دریافت کنید و از اداره مهاجرت کانادا ورک پرمیت بگیرید، می‌توانید برای همسر و فرزند وابسته خود هم درخواست ویزا دهید.

کارفرمایان کانادایی از لحاظ قانونی مجاز نیستند که نیروهای کار را وادار کنند که بیش از ۶ روز در هفته کار کنند.

برای مهاجرت به کانادا نیاز به کمک دارید؟

شرکت مهاجرتی ویزا موندیال یک شرکت حقوقی پیشرو در زمینه مهاجرت به کاناداست که ۱۲ سال سابقه فعالیت دارد. ویزا موندیال با پشتوانه تیمی بیش از ۲۰۰ نیروی متعهد به شما برای مهاجرت آسان به کانادا کمک می‌کند. از زمان تاسیس ویزا موندیال تا کنون بیش از ۱۰‌هزار پرونده مهاجرتی با موفقیت به اتمام رسیده‌اند. این موضوع ویزا موندیال را به یکی از قابل‌‌اعتماد‌ترین موسسات مهاجرتی کشور تبدیل کرده است.

ویزا موندیال
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها