England Flag
Search
Search
Close this search box.

کار از طریق مجوز LMIA در کانادا

lmia کانادا

LMIA کانادا چیست؟

حتماً برای شما هم این پرسش پیش آمده است که LMIA کانادا چیست؟ کارفرمایان کانادایی که قصد دارند نیروی کار خارجی را از طریق برنامه TFWP استخدام کنند در بیشتر موارد باید پیش از استخدام، از وزارت کار کانادا تأییدیه استخدام دریافت کنند. این تأییدیه تحت عنوان ارزیابی تأثیر بازار کار کانادا (Labour Market Impact Assessment) یا به اختصار ال ام آی ای (LMIA) شناخته می‌شود که در گذشته نظر بازار کار یا LMO نامیده می‌شد.

کانادا از نیروهای کار موجود در بازار داخلی خود حمایت می‌کند. به همین دلیل، کارفرمایی که برای شما جاب آفر صادر می‌کند باید بتواند به اداره‌ کار و توسعه اجتماعی کانادا (ESDC) نشان دهد که ورود نیروی کار خارجی به بازار کانادا هیچ تأثیر منفی بر آن نمی‌گذارد. یعنی کار کردن شما باعث نمی‌شود که نیروهای کار کانادایی در بازار کانادا بیکار شوند یا حقوقشان کاهش یابد.

با ما همراه باشید تا صفر تا صد LMIA کانادا را برایتان توضیح دهیم.

فهرست مطالب

مجوز کار با LMIA در کانادا

همانطور که می‌دانید برای اینکه بتوانید در کانادا کار کنید و ویزای کار کانادا یا مجوز کار در کانادا (ورک پرمیت – Work Permit) بگیرید، یک روش این است که ابتدا از کارفرمایی کانادایی پیشنهاد کار یا جاب آفر (Job Offer) دریافت کنید. کارفرما برای اینکه بتواند به شما پیشنهاد کار دهد باید طبق قوانین دولت کانادا ابتدا برای آن مجوز LMIA بگیرد. مجوزی که در بخش قبلی ماهیت آن را توضیح دادیم.

همه چیز درباره LMIA

نمایش ویدیو درباره مجوز LMIA

شرایط دریافت LMIA کانادا چیست؟

کارفرمایانی که برای گرفتن تاییدیه  LMIA کانادا اقدام می‌کنند، باید دارای شرایطی باشند که بدون آن‌ها امکان اخذ مجوز LMIA را از وزارت کار کانادا ندارند. برای رعایت قوانین و مقررات دولتی کانادا، کارفرمایان ممکن است بازرسی شوند.

  • کسب و کار قانونی داشته باشند.
  • کالا یا خدماتی را به مردم ارائه دهند.
  • قادر به پرداخت حقوق به نیروی کار خارجی باشند.
  • نیاز واقعی به نیروی کار خارجی داشته باشند.
  • در دوره ۱۲ ماهه قبل از درخواست برای LMIA، کارمندان خود را اخراج نکرده باشند.

پیش نیازهای دریافت LMIA مثبت

برای دریافت LMIA مثبت، اگر کارکنان دولت کانادا که مسئول رسیدگی به درخواست‌های LMIA هستند به نتایج زیر برسند، آن گاه مجوز تأثیر بازار کار کانادا را صادر خواهند کرد:

  • استخدام نیروی کار خارجی تأثیری مثبت یا خنثی روی بازار کار کانادا خواهد داشت. 
  • هیچ فرد کانادایی واجد شرایط، به خاطر استخدام فرد خارجی نادیده گرفته نشده است. 
  • نیروی کار خارجی حقوق و مزایایی مطابق با استانداردهای فدرال و استانی دریافت می‌کند. 

در غیر این صورت، نتیجه LMIA منفی خواهد بود. 

نکاتی برای اخذ موفقیت آمیز مجوز LMIA کانادا

برای اینکه کارفرمایان شانس بیشتری برای دریافت سند LMIA برای شما داشته باشند، لازم است نکات زیر را در نظر بگیرند:

  • انتخاب کد NOC مناسب

اولین گام در این فرایند این است که کارفرما کد NOC صحیح را انتخاب کند؛ کدی که به درستی انعکاسی از شرح وظایف نیروی کار خارجی مورد نظر است. NOC یا دسته بندی ملی مشاغل کانادا در واقع سیستمی است که دولت کانادا از طریق آن مشاغل مختلف را بر حسب میزان مهارت و تحصیلات مورد نیاز و شرح وظایف دسته بندی کرده است.

دولت فدرال برای ارزیابی صحیح تاثیر استخدام فرد خارجی مورد نظر بر بازار کار کانادا باید شرح وظایف او را به طور دقیق و صحیح بداند. اگر بین کد NOC و وظایف نیروی کار خارجی همخوانی وجود نداشته باشد درخواست برای مجوز LMIA رد خواهد شد.

  • انجام تبلیغات و آگهی کافی برای شغل مورد نظر

هدف از ارائه درخواست LMIA این است که کارفرما نشان دهد نیروی کار کانادایی برای شغل مورد نظر پیدا نکرده است. یکی از دلایل رایج برای رد شدن درخواست های LMIA این است که دولت فدرال قانع نمی شود که کارفرما نتوانسته باشد نیروی کار کانادایی پیدا کند. بنابراین کارفرما باید با درج آگهی‌های شغلی که مورد تایید دولت فدرال است این شرط را رعایت کند.

با اینکه بیشتر آگهی‌های شغلی تنها به مدت ۲۸ روز متوالی در جایگاه‌ها قرار می‌گیرند حداقل یکی از آگهی‌ها باید تا تایید شدن LMIA در سایت بانک شغلی کانادا یا دیگر سایت‌های کاریابی تبلیغ شود.

  • ارائه مدارک کامل

برای تایید موفقیت آمیز LMIA کارفرما باید اسناد و مدارک کاملی را به اداره کار و توسعه اجتماعی کانادا تحویل دهد. فرایند درخواست LMIA فرایندی پیچیده است که مستلزم ارائه مدارک و اسناد بسیار و پر کردن فرم‌های دولتی است. خطاهای به ظاهر ناچیز می‌تواند درخواست برای LMIA را به خطر بیندازد و یا حداقل فرایند رسیدگی به آن را طولانی تر کند.

رابطه‌ LMIA و حقوق دریافتی

پروسه دریافت LMIA بسته به این که نیروی کار خارجی در دسته دریافت کننده‌های حقوق بالا و یا حقوق پایین قرار بگیرد، متفاوت است.

اگر حقوق تعیین شده  توسط کارفرما حقوقی کمتر از میانگین استانی باشد، در دسته کارمندان با حقوق پایین و اگر حقوق تعیین شده بیشتر از میانگین حقوق استانی باشد، در دسته کارمندان با حقوق بالا قرار می گیرید. بسته به این که در کدام یک از این دسته‌ها قرار بگیرید، قوانین خاصی در روند دریافت LMIA خواهید داشت.

نحوه دریافت LMIA برای کارمندان خارجی با حقوق بالا

کارفرمایان کانادایی که قصد دارند کارمندان خارجی با حقوق بالا استخدام کنند، باید به وزارت کار کانادا طرحی ارائه دهند که نشان دهد قصد دارند در آینده وابستگی خود به نیروی کار خارجی را کاهش دهند. به این طرح Transition Plan می‌گویند یعنی طرح انتقال. اقداماتی از قبیل سرمایه‌گذاری در بخش آموزش تخصصی یا استخدام کارآموزان کانادایی نمونه‌هایی از طرح انتقال است.

اگر کارفرما برای بازرسی انتخاب شود و یا برای تمدید LMIA اقدام کند، باید گزارشی از طرح انتقال خود ارائه کند. بازبینی طرح انتقال برای این است که وزارت کار مطمئن بشود کارفرمایان کانادایی در جهت دستیابی به هدف آن طرح که کاهش وابستگی به نیروی کار خارجی است، حرکت می‌کنند.

در نتیجه، استخدام نیروی خارجی با حقوق بالا، آخرین و محدودترین راه حلی است که برای رفع نیازهای فوری و موقت بازار کار مورد استفاده قرار می‌گیرد. تنها در صورتی که نیروی کار کانادایی واجد شرایط وجود نداشته باشد، کارفرمایان می‌توانند به صورت موقت افراد خارجی را استخدام کنند. 

بنابراین LMIA ابزاری است که وزارت کار کانادا از آن استفاده می‌کند تا مطمئن شود که برای استخدام نیروهای ماهر با حقوق بالا، همواره کانادایی‌ها در اولویت هستند.

نحوه دریافت LMIA برای کارمندان خارجی با حقوق پایین

کارفرمایانی که قصد دارند نیروی کار با حقوق پایین استخدام کنند، لازم نیست به همراه LMIA طرح انتقال هم ارائه کنند ولی باید از دستورالعمل‌های دیگری پیروی کنند. 

دولت کانادا برای حصول اطمینان از در اولویت بودن کانادایی‌ها در تصدی مشاغل موجود، محدودیت‌هایی در تعداد نیروهای کار خارجی موقت با حقوق پایین در نظر گرفته است. علاوه بر این، بعضی از مشاغل خاص که حقوق پایین دارند ممکن است در پروسه LMIA پذیرفته نشوند.

کارفرمایانی که ۱۰ کارمند یا بیشتر را در استخدام خود دارند، در هنگام درخواست تمدید LMIA می توانند ۱۰ درصد از کارمندان خود را از میان نیروهای کار خارجی با حقوق کم استخدام کنند. همچنین کارفرمایانی که حقوقی کمتر از میانگین استانی پیشنهاد می کنند، باید:

  • هزینه رفت و آمد نیروی کار خارجی را پرداخت کنند.
  • مطمئن شوند که مسکن ارزان قیمت در دسترس کارمند است.
  • هزینه‌های بیمه درمانی خصوصی نیروی کار خارجی را پرداخت کنند تا زمانی که نیروی کار واجد شرایط پوشش خدمات درمانی بهداشتی استان قرار گیرد.
  • نیروی کار خارجی را در هیئت ایمنی در محل کار استان ثبت نام کند.
  • قراردادی مابین کارمند و کارفرما منعقد کند.

الزامات تبلیغاتی

کارفرما باید حداقل ۴ هفته قبل از ارائه درخواست برای LMIA، همه فرصت‌های شغلی در بازار کار کانادا را در آگهی‌های شغلی اعلام کند. برای این منظور، کارفرمایان موظفند علاوه بر ارسال آگهی در بانک شغلی کانادا (Job Bank)، حداقل از دو روش استخدامی دیگر هم استفاده کنند. کارفرمایان کانادایی باید اقدامات تبلیغاتی خود را بر روی گروه‌های کانادایی که کمتر مورد توجه هستند (مثل افراد دارای معلولیت) متمرکز کنند. 

در مورد مشاغل با حقوق بالا، کارفرمایان باید برای دریافت LMIA آن موقعیت شغلی را در سه مرجع مختلف آگهی کنند. مثلاً در سه سایت یا روزنامه. اما در مورد مشاغل با حقوق پایين، آگهی باید در پنج مرجع مختلف ثبت شود. 

هزینه دریافت LMIA کانادا

اگر شغل پیشنهادی کارفرما نیاز به اخذ تاییدیه LMIA داشته باشد، پرداخت هزینه آن به عهده کارفرما است. اما اگر جاب آفر معاف از LMIA باشد، کارفرما فقط باید هزینه انطباق را بپردازد.

اپلیکیشنهزینه به دلار کانادا
ارزیابی تأثیرات بازار کار کانادا – LMIA۱۰۰۰ دلار
هزینه انطباق کارفرما – Employer compliance Fee۲۳۰ دلار

مدت زمان دریافت LMIA چقدر است؟

طبق اعلام وبسایت رسمی دولت کانادا، به طور متوسط، مدت زمان جواب سفارت کانادا برای درخواست تأییدیه LMIA کانادا در ماه نوامبر ۲۰۲۳ به طور میانگین مطابق با جدول زیر است:

نوع تقاضامیانگین مدت زمان بررسی
مسیر مهاجرتی گلوبال تلنت GTS۶ روز کاری
مسیر مهاجرتی کشاورزی۱۲ روز کاری
برنامه مهاجرتی کارگران فصلی کشاورزی۸ روز کاری
مسیر اقامت دائم PR۷۷ روز کاری
پرستاران خانگی۳۳ روز کاری
مسیر کارکنان با حقوق بالا۴۴ روز کاری
مسیر کارکنان با حقوق پایین۴۹ روز کاری

مشاغل معاف از LMIA

بر طبق اعلام سایت رسمی دولت کانادا، برخی از مشاغل نیازی به تاییدیه LMIA ندارند. هرچند در اکثر موارد، کارفرمایان برای تایید پیشنهاد شغلی شما نیازمند دریافت مجوز LMIA از وزارت کار کانادا هستند. 

جاب آفر های معاف از LMIA در سیستم اکسپرس انتری

در سیستم اکسپرس اینتری در صورت داشتن شرایط زیر، کارفرمای شما نیازی به گرفتن تاییدیه LMIA نخواهد داشت:

  1. حداقل به مدت ۱ سال به صورت تمام وقت (یا معادل کار پاره وقت آن) با مجوز کار خود برای آن کارفرما کار کرده باشید.
  2. جاب آفر معتبری داشته باشید.
  3. مجوز کار (work permit) معتبری داشته باشید که تحت یکی از موارد زیر معاف از اخذ LMIA باشد:
  • توافقنامه بین‌المللی
  • توافقنامه فدرال استانی
  • گروه منافع کانادایی

برای مشاغل فنی حرفه‌ای، تا سقف ۲ کارفرما می‌توانند پیشنهاد شغلی ارائه دهند. داوطلب باید برای هر دو نفر این کارفرمایان کار کند.

مشاغل معاف از اخذ LMIA توسط کارفرما

در صورتی که شغل موقت فعلی شما تحت نظر کارفرمایی مشخص یا کارفرمایانی مشخص باشد (برای مشاغل فنی و حرفه‌ای Skilled Trade jobs حداکثر دو کارفرما می‌توانند پیشنهاد کار دهند) و شامل موارد زیر شود، ممکن است در سیستم اکسپرس انتری نیازی به اخذ تاییدیه LMIA برای آن نداشته باشید:

  • تحت توافق نامه‌‌ای بین‌المللی باشد مانند نفتا یا گتس یا توافق نامه‌های غیرتجاری. متخصصان، تاجران و سرمایه گذاران در این گروه قرار می‌گیرند.
  • تحت توافق نامه‌ای بین دولت کانادا و یکی از استان‌ها یا مناطق آن باشد. بسیاری از پروژه های سرمایه گذاری بزرگ در این گروه قرار می گیرند.
  • به خاطر “منافع کانادایی” زیر نیازی به اخذ LMIA نداشته باشد:
    • منافع قابل توجه – درصورتی که کارفرمای شما بتواند ثابت کند که حضور شما منافع اجتماعی، فرهنگی یا اقتصادی مهمی را برای کانادا به ارمغان می آورد. این مورد می‌تواند گروه‌های زیر را در بر بگیرد:
      • عمومی: مهندسان خود اشتغال، کارکنان فنی، هنرمندان خلاق
      • نیروهایی که به صورت درون شرکتی انتقالی می‌گیرند (انتقالات بین سازمانی با دانش خاص) – فقط مواردی که مهارت و تجربه‌ی آنها برای کانادا سودمند است.
      • کارکنانی که تحت قراردادهای فدرالی-استانی یا Mobilité francophone (تبادل نیروی کار در شرکتها) در کانادا مشغول به کارند.
    • استخدام متقابل – اجازه دهیم هنگامی که مردم کانادا در کشورهای دیگر فرصت‏های اشتغال مشابهی دارند، افراد خارجی هم در کانادا مشغول به کار شوند:
      • عمومی (مانند مربیان حرفه ای و ورزشکارانی که برای تیم های کانادایی مشغول به کار هستند)
      • تجربه‌ی بین المللی در کانادا –  برنامه‌ی کار در خارج از کشور برای جوانان و متخصصان جوان
      • افرادی که در برنامه‌های تبادل (Exchange Programs) حضور دارند از جمله پروفسورها و سخنرانان
    • مشاغل تعیین شده توسط وزیر
      • هیئت‌های علمی از جمله محققان، سخنرانان مهمان و پروفسو‌رهای مدعو (که از طریق یک برنامه‌ی فدرال معتبر دارای اسپانسر هستند)
      • پزشکان و رزیدنت‌های پزشکی
      • محققین پست دکترا و افرادی که از موسسات کانادایی جوایز تحصیلی  گرفته‌اند.
    • خیریه و کارهای مذهبی (شامل داوطلبان نمی‌شود)
      • کارکنان خیریه
        در کانادا، خیریه به عنوان منبعی برای تسکین فقرا، پیشرفت آموزش و اهداف خاص دیگری که به جامعه کمک می کنند، تعریف می شود. به این ترتیب، برخی از کارکنان خیریه برای ورود موقت به بازار کار کانادا نیازی  به اخذ مجوز LMIA ندارند.
      • نیروهای کار مذهبی
        باید توانایی تدریس و به اشتراک گذاشتن باو‌رهای مذهبی مورد نیاز توسط کارفرما را داشته باشد. این افراد هم نیاز به اخذ مجوز LMIA ندارند.

مشاغلی که نیاز به اخذ LMIA ندارند، همچنان نیازمند مجوز کار هستند.

نحوه دریافت مجوز کار در کانادا بر پایه تأییدیه وزارت کار LMIA

برای اطلاع از چگونگی اخذ ورک پرمیت بر پایه LMIA، مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. درخواست کارفرما برای اخذ تأییدیه LMIA
    قبل از صدور مجوز کار موقت، کارفرمای کانادایی که قصد استخدام نیروی کار موقت را دارد باید برای اخذ مجوز LMIA به سازمان ESDC کانادا درخواست داده و آن را دریافت کند. همانطور که قبلا گفته شد این گواهی در صورتی اعطا می‌شود که برای انجام آن شغل نتوان از هیچ یک از شهروندان یا مقیمان دائم کانادا استفاده کرد. 
  2. ارائه پیشنهاد کار از سوی کارفرما
    بعد از دریافت مجوز LMIA، کارفرمای کانادایی می‌تواند به شما به عنوان نیروی کار خارجی پیشنهاد کار موقت بدهد. کارفرما باید کپی مجوز LMIA را همراه با نامه جاب آفر و قرارداد کاری برایتان ارسال کند.
  3. درخواست مجوز کار از سوی نیروی کار خارجی
    پس از دریافت مدارک لازم ازسوی کارفرما و همچنین فراهم کردن دیگر مدارک، می‌توانید برای اخذ ویزای کار کانادا یا ورک پرمیت به IRCC درخواست دهید.
    اگر قرار است در کانادا کار کنید، باید گواهی پذیرش کبک (CAQ) داشته باشید (پروسه اخذ مجوز کار در کبک متفاوت است).
  4. صدور مجوز کار
    موسسه خدمات برون مرزی کانادا (CBSA) در زمان ورود به کانادا ورک پرمیت شما را صادر خواهد کرد.

آیا شما هم دارای پیشنهاد کار از کانادا هستید و به مجوز کار نیاز دارید؟

مجوز کار موقت برای یک دوره‌ زمانی کوتاه از چند ماه تا چند سال صادر می‌شود. مجوز کاری که برای یک شغل خاص و زیر نظر کارفرمایی خاص در کانادا صادر می‌شود محدود به همان شغل است. در نتیجه، فقط می‌توانید برای کارفرمایی کار کنید که در مجوز کارتان مشخص شده است. اگر شغل متفاوتی پیدا کنید و وضعیت اقامت دائم کانادا را نداشته باشید ، باید برای آن شغل جدید مجوز کار جدیدی دریافت کنید.

در ضمن، برای اینکه بتوانید به صورت دائم در کانادا کار و زندگی کنید، باید از طریق یکی از روش‌های مهاجرت به کانادا مانند اکسپرس انتری یا روش‌های مهاجرت استانی (PNP) مجوز کار موقت خود را به اقامت دائم کانادا تبدیل کنید.

حقایقی در مورد کار در کانادا

  • کار کردن شما در کانادا نباید بر میزان اشتغال شهروندان و مقیمان دائم کانادا تاثیر منفی بگذارد.
  • با جاب آفر کارفرمایی کانادایی می‌توانید برای دریافت ورک پرمیت و ورود به بازار کار کانادا اقدام کنید.
  • برای کار کردن در کانادا باید مجوز کار بگیرید و در بعضی موارد هم علاوه بر آن نیاز به تاییدیه وزارت کار کانادا دارید.
  • برای دریافت اوپن ورک پرمیت‌ یا مجوز کار آزاد کانادا نیازی به داشتن جاب آفر ندارید.
  • مجوزهای کاری کانادا از نظر ماهیت همیشه موقتی هستند اما از داخل کانادا قابل تمدید هستند.

پاسخ به سوالات شما

طبق آخرین آپدیت اداره مهاجرت در ۴ آپریل ۲۰۲۲، اعتبار مجوز LMIA در دوران پاندمی کرونا از ۹ ماه به ۱۸ ماه افزایش پیدا کرده است.

قبل از پاندمی کرونا، اعتبار مجوز LMIA تنها ۶ ماه بوده است.

کارفرما باید از اداره کار و توسعه اجتماعی کانادا ESDC به صورت آنلاین برای اخذ تاییدیه LMIA درخواست دهد.

کارفرمایان بعضی از انواع نیروهای کار موقت باید قبل از اقدام برای دریافت ویزای کار، برای دریافت LMIA درخواست دهند. LMIA توسط اداره کار و توسعه کانادا صادر می شود و به کارفرماهای کانادایی اجازه می دهد که نیروی کار خارجی استخدام کنند.

هر LMIA برای مدت زمان محدودی اعتبار دارد. اگر کارفرمای شما قصد داشته باشد برای مدت زمان طولانی تری شما را در استخدام خود نگه دارد، باید برای دریافت یک LMIA جدید درخواست دهد. وظیفه اداره کار و توسعه کانادا این است که مطمئن شود هیچ شهروند کانادایی یا مقیم دائم کانادا برای اشتغال در آن موقعیت شغلی وجود ندارد.

در صورتی که ویزای کار متقاضی در کمتر از ۲ هفته منقضی شود، متقاضی می تواند بدون داشتن LMIA و یا CAQ درخواست خود را ثبت کند. در این صورت متقاضی باید مدرکی ارائه کند که نشان می دهد درخواست خود برای دریافت LMIA و CAQ را ثبت کرده است.

نخیر، کارآفرینان بدون داشتن LMIA میتوانند درخواست خود را برای اجازه کار صادر کنند. هدف کارآفرینان در کانادا باید راه اندازی کسب و کاری باشد که:

  • مزایای قابل توجه اجتماعی، فرهنگی یا اقتصادی برای کانادا ایجاد و یا حفظ کند و
  • برای شهروندان کانادایی یا ساکنان دائم کانادا شغل ایجاد کنند.

 

برای مهاجرت به کانادا نیاز به کمک دارید؟

شرکت مهاجرتی ویزا موندیال یک شرکت حقوقی پیشرو در زمینه مهاجرت به کاناداست که ۱۲ سال سابقه فعالیت دارد. ویزا موندیال با پشتوانه تیمی بیش از ۲۰۰ نیروی متعهد به شما برای مهاجرت آسان به کانادا کمک می‌کند. از زمان تاسیس ویزا موندیال تا کنون بیش از ۱۰‌هزار پرونده مهاجرتی با موفقیت به اتمام رسیده‌اند. این موضوع ویزا موندیال را به یکی از قابل‌‌اعتماد‌ترین موسسات مهاجرتی کشور تبدیل کرده است.

ویزا موندیال
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها