Search
Close this search box.

IMP کانادا

IMP کانادا

IMP کانادا برنامه جابجایی بین‌المللی است که مخفف International Mobility Program یا به اختصار IMP است. تحت این برنامه مهاجرتی کارفرمایان کانادایی اجازه دارند که نیروهای کار خارجی را بر اساس ویزای کار موقت استخدام کنند.

این نوع ویزای کار به مجوز ارزیابی تاثیر بازار کانادا یا همان مجوز LMIA نیاز ندارد و در ایران به ویزای IMP کانادا یا ویزای کار مبتنی بر منفعت عمده (Significant Benefit) شهرت دارد.

فهرست مطالب

ویزای IMP کانادا چیست؟

ویزای IMP کانادا زیرمجموعه‌ای از برنامه‌ جابجایی بین‌المللی است که بر اساس آن دولت کانادا به آن دسته از کارجویان خارجی‌ که ثابت کنند برای کانادا و کانادایی‌ها منفعت اقتصادی، فرهنگی یا اجتماعی دارند، و یا تحت توافق‌ نامه‌های تجاری بین‌المللی با کشور کانادا باشند، ویزای کار صادر می‌کند.

ویزای کارIMP کانادا به دو صورت است:

  • ورک پرمیت (Work Permit)
  • اوپن ورک پرمیت (Open Work Permit)

یکی از تفاوت‌های این دو ویزا در این است که ورک پرمیت‌ها معمولا به پیشنهاد کار از سوی کارفرما نیاز دارند ولی اوپن ورک پرمیت‌ها برای صدور نیاز به جاب آفر کارفرما ندارند. در ضمن، وجه مشترک آن‌ها در برنامه بین‌المللی IMP این است که هیچ کدام به تاییدیه LMIA نیاز ندارند.

مثال ۱: ویزای کار پس از تحصیل (PGWP) و یا ویزای کار بریجینگ (Bridging Open Work Permit) که زیر مجموعه برنامه IMP هستند هر دو از نوع ویزای کار باز یا اوپن ورک پرمیت هستند و به جاب آفر و مجوز LMIA نیاز ندارند.

مثال ۲: مشاغلی که در روش مهاجرتی IMP در دسته «منفعت قابل توجه – Significant benefit» برای کانادا هستند مانند برنامه جابه‌جایی فرانسوی زبانان (Mobilité Francophone Program) نیاز به ورک پرمیت دارند که لازمه آن داشتن جاب آفر از کارفرمایی کانادایی خارج از استان کبک است. این نوع ویزای کار هم به LMIA نیاز ندارد.

مهاجرت به کانادا از طریق IMP

برای رسیدن به ویزای کار موقت کانادا، برنامه مهاجرتی IMP چندین مسیر دارد. گرفتن ویزای کار از طریق هر مسیر مهاجرتی IMP به شرایط و مدارک خاص خود نیاز دارد ولی همه آن‌ها در یک موضوع مشترک هستند: عدم نیاز به مجوز LMIA.

مسیرهای برنامه بین‌ المللی کار موقت کانادا IMP

بعضی از مسیرهایی که منجر به ویزای کار IMP کانادا می‌شوند و در واقع زیر گروه روش مهاجرتی IMP هستند شامل:

مسیر (Stream) یا برنامه (Program)چه کسی می‌تواند اقدام کند؟
مسیر سیاست‌های عمومی
Competitiveness and public policy
برنامه اجازه کار پس از تحصیل در کانادا (Post Graduate Work Permit-PGWP)دانشجویانی که از دانشگاه‌ها و موسسات کانادایی دارای شماره DLI فارغ‌التحصیل شده‌اند.
ویزای کار همراه دانشجوی کاناداهمسر دانشجویانی که به صورت تمام وقت اجازه تحصیل در کانادا را دارند.
مسیر منفعت عمده
Significant Benefit
ویزای C11 کانادا (کارآفرینان و خوداشتغالان)کارآفرینان بخش خصوصی که قصد راه اندازی یا خرید بیزینس در کانادا را دارند. در این مورد، متقاضی باید مالک انحصاری یا بیشتر سهم کسب‌وکار در کانادا باشد و ثابت کند که سود بیزینس برای کانادا قابل توجه خواهد بود.
برنامه انتقال درون شرکتی ICT (The Intra-Company Transfer Program)مخصوص شرکت‌هایی است که خارج از کانادا هستند و در داخل کانادا هم شعبه دارند. این شرکت‌ها می‌توانند کارکنان خود را به شعبه کانادا انتقال دهند و در آنجا به کار خود ادامه دهند.
ویزای کارآفرینی استان‌های کانادامتقاضیانی که از طریق برنامه‌های استانی کانادا (PNP) در شاخه کارآفرینی اقدام می‌کنند.
نیروی کار فرانسوی زبانکسانی که می‌توانند از طریق برنامه‌هایی مانند برنامه جابه‌جایی فرانسوی زبانان Mobilité Francophone Program به طور قابل توجهی به کانادا کمک کنند.
Television and Film Production Workerنیروی کار حوزه فیلم و تلویزیون
Emergency Repairافرادی که برای تعمیرات اضطراری تجهیزات صنعتی در کانادا مورد نیاز هستند.
مسیر اشتغال دو جانبه
Reciprocal employment
برنامه تبادل بین‌المللی (International Exchange Program – IEC)شهروندان کشورهایی که توافق کاری دو جانبه با کانادا دارند و بین ۱۸ تا ۳۵ سال سن دارند. 
توافق نامه‌های تجارت آزاد بین‌المللی (International Free Trade Agreements)

افرادی که شغل آنها تحت یکی از توافق نامه‌های زیر باشد:

  • توافق نامه تجارت آزاد آمریکای شمالی (NAFTA)
  • توافق نامه تجارت آزاد شیلی-کانادا / توافق نامه تجارت آزاد کانادا-پرو/ توافق نامه تجارت آزاد کانادا-کلمبیا / توافق نامه تجارت آزاد کانادا-کره‌
  • توافق نامه جامع اقتصادی و تجاری کانادا و اتحادیه اروپا (CETA)
  • توافق نامه عمومی بر تجارت خدمات
مسیر Charitable and Religious Worker
Charitable Workerافرادی که با هدف انجام امور خیریه به کانادا مهاجرت می‌کنند.
Religious Workerافرادی که با هدف کار در مشاغل مذهبی به کانادا مهاجرت می‌کنند.

از طریق همه مسیرهایی که در بالا به آن‌ها اشاره کردیم امکان دریافت ویزای IMP کانادا و پس از آن امکان اخذ اقامت دائم کانادا وجود دارد و شما برای همیشه می‌توانید به این کشور مهاجرت کنید.

آمار ویزاهای کار IMP – Significant Benefit صادر شده در هر برنامه – ۲۰۱۵ تا ژانویه ۲۰۲۲

۲۰۱۵۲۰۱۶۲۰۱۷۲۰۱۸۲۰۱۹۲۰۲۰۲۰۲۱ژانویه ۲۰۲۲
Significant benefit – general۱۰,۹۹۵۷,۰۷۰۸,۷۶۰۹,۷۲۵۱۴,۸۱۵۵,۷۳۵۷,۸۹۰۵۲۰
کارآفرین / خوداشتغال (ویزای C11)۵۵۰۵۹۰۶۸۵۹۵۵۱,۱۰۰۸۳۰۱,۲۳۵۶۰
ویزای ICT۱۱,۵۵۰۱۲,۳۶۵۱۲,۷۹۵۱۴,۴۵۰۱۷,۲۳۰۱۱,۷۷۰۱۵,۶۴۵۱,۳۵۰
Emergency repairs۹۴۵۱,۰۲۰۱,۲۱۵۱,۱۱۵۱,۱۸۰۵۹۵۶۸۵۳۵

شرایط ویزای کار IMP

همانطور که گفته شد، برنامه ویزای کار کانادا IMP دارای چندین مسیر است و هر کدام از این مسیرها شما را به ویزای کار موقت کانادا می‌رساند. اینکه شرایط ویزای کار IMP چیست، بستگی به این دارد کدام یک از مسیرهای برنامه جابجایی بین‌المللی یا به اختصار IMP را انتخاب کنید.

هر برنامه و هر روش IMP کانادا شرایط خاص خود را دارد. بعضی از شرایط ویزای کار در همه روش‌های مهاجرتی IMP عمومی و مشترک هستند و بعضی از شرایط خاص آن روش IMP هستند.

شرایط عمومی

  • داشتن مدرک تحصیلی معتبر
  • داشتن سوابق کاری کافی
  • داشتن توانایی مالی کافی برای تامین هزینه‌های زندگی در کانادا
  • داشتن مهارت زبان انگلیسی یا فرانسوی خوب
  • داشتن سلامت جسمانی
  • عدم داشتن سوء پیشینه

شرایط خاص

با انتخاب هر مسیر از برنامه IMP باید شرایط خاص آن را هم داشته باشید:

مثال ۱: اگر بخواهید از طریق برنامه انتقال درون شرکتی (ویزای ICT کانادا) ویزای کار موقت کانادا بگیرید باید شرایط خاصی داشته باشید مانند:

  • داشتن طرح بیزینسی یا بیزینس پلن که از طریق آن برنامه‌ای واقع بینانه در زمینه کاری خود در کانادا نشان دهید که فعالیت‌های کاری شما در این کشور را توجیه کند.

مثال ۲: اگر بخواهید از طریق برنامه جابجایی فرانسوی زبانان (Mobilité Francophone Program) ویزای کار IMP بگیرید باید شرایط زیر را داشته باشید:

  • سطح متوسط B1 زبان فرانسوی داشته باشید.
  • از کارفرمایی کانادایی در خارج از استان کبک پیشنهاد کار یا جاب آفر بگیرید.

مقایسه‌ شرایط ویزای کار TFWP و ویزای کار IMP کانادا

در نقطه مقابل برنامه IMP، برنامه نیروی کار موقت خارجی (Temporary Foreign Worker Program-TFWP) قرار دارد که از طریق این برنامه هم کارفرمایان کانادایی می‌توانند نیروهای کار خارجی را استخدام کنند تا با ویزای کار وارد کانادا شوند. ولی این برنامه به تاییدیه LMIA نیاز دارد و پروسه اخذ ویزای کار از طریق آن نسبت به برنامه IMP طولانی‌تر است.

برای درک بهتر تفاوت ویزای کار کانادا از طریق برنامه IMP و برنامه TFWP جدول زیر را مشاهده کنید:

شرایط ویزای کار عادی TFWP
شرایط ویزای کار IMP
مجوز LMIA اجباری استمعاف از LMIA
ویزای کاری از نوع بسته است (محدود به کارفرمایی مشخص است)ویزای کاری می‌تواند باز یا بسته باشد (ممکن است به کارفرمایی خاص محدود باشد یا محدود نباشد)
بر اساس نیاز بازار کار است (برای پر کردن کمبود نیروی کار به طور موقتی)صدور ویزا ربطی به شرایط بازار کار ندارد و برای منفعت و سود تجاری، اقتصادی یا فرهنگی کانادا ویزای IMP صادر می‌شود
برای صدور ویزای کاری موقت، شرایط بازارهای داخلی در حرفه‌ها و استانهای مشخص کانادا سنجیده می‌شودویزای IMP تا حد زیادی تابع موافقت‌نامه‌های بین‌المللی است
میزان حقوق پرداختی کارفرما در شغل مربوطه در فرایند بررسی ویزای کاری اهمیت داردمیزان حقوق در شرایط ویزای IMP مهم نیست، بلکه در برخی مسیرهای برنامه IMP، سطح مهارت کاری متقاضی مهم است
کارفرمایان باید پیش از ارائه جاب آفر به نیروهای کار خارجی به نیروهای کانادایی درخواست کار دهند.لازم نیست کارفرمایان نیروهای کار کانادایی را در اولویت قرار دهند و می‌توانند مستقیماً به خارجی‌ها جاب آفر دهند
برای دریافت تأییدیه‌ LMIA کارفرمایان باید کارانه‌ ۱۰۰۰ دلاری را پرداخت کننددر صورت داشتن جاب آفر، کارفرما فقط باید هزینه انطباق ۲۳۰ دلار را بپردازد. در ویزاهای کار باز نیازی به پرداخت هزینه نیست.
تنها مشاغلی که جزو بالاترین دهک درآمدی هستند می‌توانند ویزای خود را در دو هفته دریافت کننداغلب ویزاهای IMP در دو هفته صادر می‌شوند
ویزای کاری موقت زیر نظر اداره‌ کار و توسعه‌ اجتماعی کانادا ESDC صادر می‌شودویزای IMP تحت نظارت اداره‌ مهاجرت، پناهندگی و شهروندی کانادا IRCC قرار دارد

هر دوی این ویزاها از نظر کارفرما محدودیتی ندارند یعنی می‌توانید برای هر کارفرمایی کار کنید البته کارفرماهایی که در لیست کارفرماهای مجاز کانادا باشند.

اوپن ورک پرمیت تحت برنامه IMP کانادا

ویزاهای کار باز یا Open Work Permit که تحت برنامه IMP صادر می‌شوند بر دو نوع هستند:

  • اوپن ورک پرمیت محدود (Restricted): تحت این ورک پرمیت شما محدود به شغل (Occupation) و یا محدود به محل کار (Location) هستید یعنی فقط می‌توانید در شغلی خاص و یا در مکانی خاص در کانادا کار کنید.

برای مثال، اگر از طریق یکی از برنامه‌های مهاجرت استانی PNP برای اقامت دائم کانادا درخواست داشته باشید و منتظر نتیجه آن هستید، در این فاصله می‌توانید برای ویزای کار باز بریجینگ هم درخواست دهید و مشغول به کار شوید. ولی اشتغال شما محدود به استانی خواهد شد که از طریق آن درخواست اقامت دائم داده‌اید و باید در همان استان کار کنید.

  • اوپن ورک پرمیت نامحدود (Unrestricted): تحت این ورک پرمیت هیچ گونه محدودیتی از نظر شغل و محل کار ندارید و می‌توانید در هر شغلی و هر مکانی از کانادا کار کنید.

برای مثال، در ویزای کار پس از تحصیل یا PGWP می‌توانید در هر شغلی و هر مکانی از کانادا مشغول به کار شوید.

تمکن مالی برنامه IMP کانادا چقدر است؟

متقاضی باید با مدارک تمکن مالی خود به دولت کانادا اثبات کند که توان مالی کافی برای اقامت و در مواردی راه اندازی بیزینس در کانادا را دارد و برای برطرف کردن حداقل الزامات زندگی در این کشور، با مشکلی مواجه نخواهد شد. از این رو تمکن مالی را می توان به دو بخش تقسیم کرد:

تمکن مالی برای تامین هزینه زندگی

افسران اداره مهاجرت کانادا از جدول لایکو به عنوان ابزاری برای ارزیابی تمکن مالی متقاضی استفاده می‌کنند. لایکو LICO مخفف Low-income cut-off و به معنی کمترین میزان درآمد است و برای نشان دادن خط فقر در مناطق شهری کانادا با جمعیت حداقل نیم میلیون نفر، مورد استفاده قرار می‌گیرد. به عبارت دیگر، اگر درآمد شما کمتر از لایکو باشد، از نظر کانادا شما زیر خط فقر هستید.

در ویزاهای کوتاه مدت، آفیسرها انتظار دارند ۱۲ ماه از لایکو را در حساب بانکی خود نشان دهید.

تعداد اعضای خانوادهحداقل مبلغ مورد نیاز به دلار کانادا
۱ نفر۲۶,۶۲۰
۲ نفر۳۳,۱۴۰
۳ نفر۴۰,۷۴۲
۴ نفر۴۹,۴۶۶
۵ نفر۵۶,۱۰۴
۶ نفر۶۳,۲۷۶
۷ نفر۷۰,۴۴۸
بیش از ۷ نفر: به ازای هر نفر این مبالغ اضافه می‌شود۷,۱۷۲

نکته‌ای که باید به آن توجه کنید این است که بودجه و تمکن مالی که در جدول به آن اشاره شده است، باید در تملک فرد یا تملک مشترک با همسر او باشد و متقاضی نمی‌تواند مبلغ را از فرد دیگری قرض کند.

تمکن مالی برای تامین هزینه سرمایه گذاری (در صورت راه اندازی بیزینس در کانادا)

حداقل مبلغ مورد نیاز برای سرمایه گذاری با توجه به نوع بیزینس در کانادا تعیین خواهد شد.

راه های اثبات تمکن مالی:

  • اثبات تمکن مالی از طریق نامه بانکی و گردش سه ماهه ازحساب های کوتاه مدت
  • اثبات تمکن مالی از طریق نامه بانکی و گردش یک الی دو ماهه از حساب های کوتاه مدت به همراه سورس مانند مبایعه نامه
  • اثبات تمکن مالی از طریق نامه بانکی از حساب های بلند مدت (و سورس مالی در صورت نیاز)
  • اثبات تمکن مالی از طریق حساب ارزی به همراه ارائه سورس مالی
  • اثبات تمکن مالی از طریق نامه بانکی و ارزیابی رسمی املاک
  • ارزیابی رسمی املاک

در نظر داشته باشید که دو مورد آخر کمتر توصیه می‌شود.

مدارک لازم برای اخذ ویزای کار IMP

برای اخذ ویزای کار در هر یک از روش‌های برنامه IMP باید مدارک مربوط به آن روش را ارائه دهید. از آنجا که ویزای کار IMP از نوع ویزای کار موقت است باید مدارکی ارائه دهید که نشان دهد شما برای طولانی مدت در آنجا نخواهید ماند و پس از پایان مهلت مشخص شده، به کشور خود باز خواهید گشت.

بعضی از این مدارک عمومی هستند مانند:

  • مدارک شناسایی (پاسپورت معتبر، شناسنامه، سند ازدواج در صورت وجود)
  • مدارک تحصیلی ( مدرک و ریز نمرات دانشگاهی)
  • مدارک شغلی (نامه شغلی، قراردادهای کاری در صورت وجود، سوابق بیمه، اسناد ثبت شرکت یا گواهی کسب در صورت خوداشتغالی)
  • مدارک مالی (تمکن مالی، گردش حساب، اسناد ملکی و غیره)
  • گواهی عدم سوء پیشینه و انجام آزمایشات پزشکی

مدارکی که خاص هر برنامه IMP هستند:

برای مثال، در برنامه انتقال درون شرکتی (ICT) باید مدارک خاصی ارائه دهید مانند:

  • مدارکی که اثبات کند شما در استخدام یک شرکت بین‌المللی در خارج از کانادا هستید و قصد دارید به شعبه کانادایی آن شرکت منتقل شوید.
  • ارائه اسنادی توصیفی که وجود ارتباط ملموس میان فعالیت‌های شرکت خارج از کانادا و شعبه کانادایی آن و یا هر شرکت دیگری که همکار آن در کانادا تلقی می‌شود را نشان دهد.
  • ارائه بیزینس پلن یا طرح تجاری دقیق

مراحل اخذ ویزای کار IMP

بسته به هر روش IMP مراحل اقدام برای اخذ ویزای کار IMP تا حدی متفاوت است ولی مراحل کلی آن به صورت زیر است:

  1. از کارفرمایی کانادایی پیشنهاد کار (جاب آفر) دریافت کنید (شامل همه مسیرهای IMP نمی‌شود).
  2. تمدید پیشنهاد کاری توسط کارفرما
  3. ارائه درخواست برای ویزای کار
  4. صدور ویزای کار IMP

هزینه ویزای کار IMP کانادا

هزینه اخذ ویزای کار موقت IMP بسته به روش مورد نظر شما در یکی از زیرگروه‌های برنامه آی ام پی کانادا متفاوت است. ولی همه روش‌ها در هزینه‌های زیر مشترک هستند:

نوع درخواستهزینه به دلار کانادا
ورک پرمیت (work permit)۱۵۵ دلار
هزینه انطباق کارفرما (در صورت داشتن جاب آفر)۲۳۰ دلار
انگشت نگاری (بایومتریک) به ازای هر نفر۸۵ دلار
انگشت نگاری خانواده (دو نفر و بیشتر)۱۷۰ دلار

مدت زمان دریافت ویزای کار IMP چقدر است؟

طبق سایت اداره مهاجرت کانادا، مدت ‌زمان رسیدگی به پرونده‌های ورک پرمیت ارسالی از کشور ایران هم ‌اکنون برابر با ۱۶ هفته است. البته این مدت زمان پس از انجام انگشت نگاری در سفارت کانادا در نظر گرفته می‌شود. در ضمن، مدت زمان بررسی پرونده‌های ویزای کاری IMP ثابت نیست و با توجه به شرایط سفارت کانادا ممکن است مدت زمان بررسی کمتر یا بیشتر شود.

مزایای ویزای کار IMP چیست؟

  • عدم نیاز به مجوز LMIA
  • کوتاه شدن پروسه اقدام برای ویزای کار
  • سریعتر شدن صدور ویزای کار با برنامه Global Skill Strategy
  • امکان همراهی اعضای خانواده
  • امکان اخذ اقامت دائم کانادا پس از دریافت ویزای کار

پاسخ به سوالات شما

بستگی به این دارد که کدامیک از مسیرهای برنامه IMP را انتخاب کنید. اگر مسیری انتخاب کنید که ملزم به داشتن جاب آفر از کارفرمایی کانادایی باشد، معمولا برای کارفرماها مهم است که از لحاظ مهارت زبانی در سطح خوبی باشید و ممکن است با توجه به نوع شغل پیشنهادی از شما مدرک زبان بخواهند.

 به طور کلی برای گرفتن ویزای کار کانادا محدودیت سنی وجود ندارد. البته ویزاهای کاری که نیاز به جاب آفر دارند، بسته به شروط کارفرما ممکن است محدودیت سنی در نظر بگیرند.

بله. شما از طریق برنامه‌های مهاجرتی اکسپرس انتری و یا برنامه‌های مهاجرت استانی می‌توانید ویزای IMP را به اقامت دائم کانادا تبدیل کنید.

ویزای IMP مستقیما تحت نظارت اداره مهاجرت کاناداست و نیازی به مجوز LMIA ندارد. در نتیجه پروسه دریافت جاب آفر کوتاه شده و کارجوی خارجی می‌تواند سریعتر برای اخذ ویزای کار اقدام کند.

برای مهاجرت به کانادا نیاز به کمک دارید؟

شرکت مهاجرتی ویزا موندیال یک شرکت حقوقی پیشرو در زمینه مهاجرت به کاناداست که ۱۲ سال سابقه فعالیت دارد. ویزا موندیال با پشتوانه تیمی بیش از ۲۰۰ نیروی متعهد به شما برای مهاجرت آسان به کانادا کمک می‌کند. از زمان تاسیس ویزا موندیال تا کنون بیش از ۱۰‌هزار پرونده مهاجرتی با موفقیت به اتمام رسیده‌اند. این موضوع ویزا موندیال را به یکی از قابل‌‌اعتماد‌ترین موسسات مهاجرتی کشور تبدیل کرده است.

ویزا موندیال