England Flag
Search
Search
Close this search box.

ویزای استارتاپ کانادا

ویزای استارتاپ کانادا

ویزای استارتاپ کانادا برای کارافرینانی است که قصد دارند ایده های نوآورانه خود را در کشور کانادا تاسیس کنند. این کارافرینان پس از دریافت نامه حمایتی از سازمان های مجاز، برای خود و همه اعضای خانواده شان درخواست مهاجرت به کانادا را میدهند. این افراد نوآور با بخش خصوصی کانادا ترکیب شده و کسب و کارهایی در مقیاس جهانی شکل میدهند.

این مقاله توسط، مرتضی هماپور، مشاور قانونی مهاجرت کانادا نوشته شده است. در این مقاله تمامی جوانب ویزای استارتاپ کانادا را مرور خواهید کرد.

سوالی بدون پاسخ نمی‌گذاریم!
در پایان صدها سوال توسط مشاور قانونی مهاجرت کانادا پاسخ داده شده‌اند. بخوانید و اگر سوالی دارید بپرسید. مشاور قانونی مهاجرت پاسخ شما را خواهد داد.      پرسش سوال

فهرست مطالب

مهاجرت به کانادا از طریق استارت اپ چطور است؟

با ویزای استارتاپ کانادا (Start-up) این کشور به دنبال جذب کارآفرینانی است که پتانسیل راه اندازی شرکت های نوآور را داشته و می‌توانند ایجاد شغل نمایند. ویزای استارتاپ کانادا با هدف رقابتی تر بودن کانادا در حوزه جذب استارتاپ ها راه اندازی شده است و نگاه کانادا به آینده این ویزا بسیار روشن است.

چشم انداز ویزای استارتاپ کانادا این است که بستری مانند سیلیکان ولی امریکا ساخته شود که بهترین های دنیا راهی کانادا شوند. 

ایده نوآورانه، شرط لازم ولی نه کافی

ایده عالی و خلاقانه دارید؟‌ ایده شما توانایی رشد در مدت زمان کوتاه را دارد؟‌  خب حالا وقت آن است که از یکی از سازمان های مورد تایید دولت کانادا تاییدیه بگیرید و آنها را راضی به سرمایه گذاری در ایده خود کنید. موفق شدید نامه ساپورت بگیرید؟‌ حالا باید اداره مهاجرت کانادا هم قانع شود که قصد راه اندازی استارتاپ را دارید. در پایان اقامت کانادا از طریق ویزای استارتاپ به شما و خانواده شما تعلق خواهد.

نمایش ویدیو درباره ویزای استارتاپ کانادا
مرتضی هماپور

ویزای استارتاپ از زبان مشاور قانونی مهاجرت کانادا

در این پادکست آقای مرتضی هماپور به این موارد پرداخته است:

  • بخش اول: موضوعات پادکست | زمان تقریبی: ‌۱ دقیقه
  • بخش دوم: تاریخچه و هدف راه اندازی ویزای استارتاپ کانادا | زمان تقریبی: ‌۵ دقیقه
  • بخش سوم: پیش نیازهای اقدام برای متقاضی استارتاپ | زمان تقریبی: ۶ دقیقه
  • بخش چهارم: آشنایی با شرکت های سرمایه گذار | زمان تقریبی: ۷ دقیقه
  • بخش پنجم: نکات خیلی مهم در قبولی | زمان تقریبی: ‌۶ دقیقه
  • بخش ششم: توصیه های آقای هماپور | زمان تقریبی: ۶ دقیقه

شرایط متقاضی ویزای استارت آپ کانادا

با ویزای استارتاپ نباید قصد مستقر شدن در کبک را داشته باشید. حالا نگاهی بیندازیم به پیش نیازهای این مروارید درخشان، بله منظورمان همان ویزای استارتاپ کاناداست.

شرط اول:‌ آیلتس ۵ بگیرید.

آزمون آیلتس جنرال:

سطح CLBSpeakingListeningReadingWriting
۵۵۵۴۵

آزمون TEF فرانسوی:

سطح NCLCSpeakingListeningReadingWriting
۵۲۲۵۱۸۰۱۵۰۲۲۵

شرط دوم:‌ نامه ساپورت بگیرید.

تامین حداقل میزان سرمایه گذاری ویزای استارت آپ توسط گروه‌های زیر مجموعه سازمان مربوطه:

  • اگر سرمایه شما توسط شرکت‌های سرمایه گذار ریسک پذیر (Venture capital funds) تامین می شود: ۲۰۰,۰۰۰ دلار 
  • اگر سرمایه شما توسط گروه‌های سرمایه گذار فرشته (Angel investor groups) تامین می شود: ۷۵,۰۰۰ دلار
  • اگر سرمایه شما توسط انکوباتورها (business incubator) یا همان مراکز رشد تامین شود، نیازی به تامین هزینه اولیه نخواهید داشت و باید در برنامه آن‌ها پذیرفته شوید.
  • اگر سرمایه شما از چند سازمان مختلف تامین می‌شود، حداکثر مبلغ سرمایه گذاری مد نظر قرار می‌گیرد. 

شرط سوم:‌ حداقل یک سال تحصیل دانشگاهی داشته باشید.

شرط چهارم: ‌سوء پیشینه و مشکل پزشکی که منجر به منع ورود به کانادا شود را نداشته باشید.

شرط پنجم: توان ساپورت مالی خود و خانواده تان را به مدت ۶ ماه دارید.

تا ۵ نفر از این طریق به عنوان صاحبان یک کسب و کار می‌توانند اقدام کنند.

شرایط ثبت شرکت در برنامه استارتاپ چیست؟

بیشتر بخوانید: ثبت شرکت در کانادا

هفت خان ویزای استارت آپ کانادا را بشناسید

سعی کردم در چارت بالا چرخه ویزای استارتاپ کانادا را نمایش دهم. خب این تصویر در نگاه اول کمی پیچیده به نظر میرسد. پس گام به گام اجزای این چارت رو برای شما بررسی میکنم.

مرحله اول:‌ ایده یا بیزنس خود را آماده کنید. اما نه هر پروژه ای، ارائه یک ایده نو، بر پایه تکنولوژی و در مقیاس جهانی الزامیست. بیزینس پلن بنویسید و سازمان مناسب برای حمایت را پیدا کنید.

مرحله دوم:‌ بیایید خوش بین باشیم. پرزنت شما به خوبی پیش رفت و مرحله اول که البته خود به تنهایی هفت خانی هست را گذراندید. حالا پس از توافق با سازمان حامی نامه ساپورت را میگیرید. سازمان حامی همزمان با ارسال نامه ساپورت برای شما، نامه تعهد را نیز برای اداره مهاجرت کانادا ارسال میکند.

مرحله سوم:‌ حالا شما نامه ساپورت دارید. پس وقت کار با اداره مهاجرت کاناداست. مدارک را آماده کنید و درخواست ویزای اقامت و ویزا کار (برای افراد ضروری)‌ را ارسال کنید.

مرحله چهارم:‌ معمولا جواب درخواست ویزای کار زود به دست شما می رسد. سوال میکنید چند ماه؟‌ بین سه تا شش ماه پاسخ شماست. فراموش نکنید همزمان پروژه اقامت دایم شما در جریان است. پس هنوز تحت نظارت اداره مهاجرت هستید.

مرحله پنجم و ششم:‌ در صورتی که اداره مهاجرت تصمیم به چک کردن پروژه شما داشته باشد اینجا سر و کله سازمان های دیگری پیدا میشود که پایین تر در همین مقاله در مورد آن ها صحبت کرده ام. در مرحله peer review یکی از این سازمان ها شروع به جمع آوری اطلاعات میکند. اطلاعات از سازمان حامی و اداره مهاجرت گرفته میشود و نتیجه بررسی به اداره مهاجرت داده میشود. 

مرحله هفتم:‌ تبریک، حالا وقت آن است که اقامت دائم کانادا را بگیرید. از این جا به بعد مسئولیتی در قبال پروژه ندارید.

شرایط سازمان های حامی: ونچر کاپیتال، انجل اینوستر و انکاباتور چیست؟‌

ونچر کپیتال ها، venture capitals خوش اشتها هستند. معمولا آنها به دنبال ایده های بزرگتر می‌گردند که مراحل رشد اولیه را سپری کرده باشند. پس اگر سراغ آنها میروید با ارسال ایمیل ایده ای که چند سال در ذهن خودتان بوده را مطرح نکنید. ونچرها معمولا در همان ابتدا رکورد فروش شما را سوال می‌کنند. تجربه ما نشان می‌دهد venture capital به دنبال ایده‌ای میگردد که توانایی تولید چند میلیون دلار را داشته باشد و در حال حاضر هم چند صد هزار دلاری فروش دارد.

انجل اینوستورها،angel investors سرمایه گذاران شخصی یا شرکت های متوسطی هستند که نسبتا راحت تر از ونچرها پروژه میپذیرند. معمولا انجل ها در قبال دریافت درصدی از سهام شرکت ها به آنها مبالغی را پیشنهاد میکنند که با آن مبالغ شرکت ها خون تازه ای برای حرکت به جلو بدست می آورند.

انکوباتورها، incubators مراکز رشد هستند. انکوبارتور پولی به استارتاپ ها نمی‌دهند و بلکه اصولا مبالغی هم دریافت میکنند. نقش انکوبارتور ها آماده سازی استارتاپ ها برای شروع کار است. انکوبارتور ها اطلاعات در خصوص نحوه شروع و رشد کسب و کار می‌دهند و همچنین راه‌های افزایش سرمایه را نیز آموزش می‌دهند. نقش دیگر انکوبارتورها نظارت یا همان mentorship است و روند رشد ابتدایی شرکت ها را مورد بررسی قرار میدهند.

هزینه ویزای استارت آپ کانادا

اولین سوالی که بیشتر متقاضیان میپرسند مقدار پول لازم برای اخذ ویزای استارتاپ کاناداست. در این بخش مقاله این موضوع را کامل پوشش داده ایم.

هزینه های شرکت های سرمایه گذار

انجل اینوستورها و ونچرها معمولا روی ایده های بزرگ تر که پا گرفته اند سرمایه گذاری میکنند و مبلغی هم برای سرمایه گذاری در این ایده ها تزریق میکنند. پس متقاضی که با این گروه ها کار میکند الزامی به پرداخت مبلغی به این شرکت ها ندارد.

اما انکوباتور ها که همان مراکز رشد هستند برای برگزاری دوره های آموزش کسب و کار و منتورشیپ مبلغی را دریافت میکنند که مرکز به مرکز این مبالغ متفاوت هستند. این مبالغ معمولا بین پنجاه تا صد هزار دلار برای هر گروه خواهد بود.

هزینه های رسیدگی به پرونده در اداره مهاجرت کانادا

مبلغ درخواست ویزای کار در برنامه استارتاپ به ازای هر متقاضی اصلی
جاب آفر۲۳۰ دلار
ورک پرمیت۲۵۵ دلار
ورک پرمیت همسر۲۵۵ دلار
ویزای بازدید فرزندان۱۰۰ دلار
مبلغ درخواست اقامت دائم در برنامه استارتاپ به ازای هر متقاضی اصلی
اقامت دائم۲,۱۴۰ دلار
اقامت دائم همسر۱,۳۶۵ دلار
اقامت هر کدام از فرزندان۲۳۰ دلار

مبلغ تمکن مالی مورد نیاز ویزای استارتاپ کانادا

شما باید سرمایه کافی برای یکسال اول زندگی در کانادا را برای تامین هزینه های اولیه خود و خانواده‌تان داشته باشید. دقت کنید که این هزینه ارتباطی با سرمایه گذاری در کشور کانادا ندارد و در این نوع ویزا شما شخصا نیازی به سرمایه گذاری ندارید.

معمولا آفیسرها توقع دارند که شما ۵۰٪ هزینه زندگی خود و خانواده‌تان را داشته باشید. این مبلغ بر اساس جدول LICO مشخص می‌شود. این جدول سالیانه توسط اداره مهاجرت کانادا اعلان می‌شود. در این جا خلاصه مورد نیاز شما را آورده‌ایم.

تعداد اعضای خانوادهتمکن مالی مورد نیاز (دلار کانادا)
۱۱۳,۷۵۷
۲۱۷,۱۲۷
۳۲۱,۰۵۵
۴۲۵,۵۶۴
۵۲۸,۹۹۴
۶۳۲,۷۰۰
۷۳۶,۴۰۷
برای هر نفر اضافه۳,۷۰۶

این مبلغ را می توانید از طریق حساب بانکی ریالی یا ارزی ارایه کنید.

تعاریف مهم در برنامه مهاجرتی استارتاپ

نامه ساپورت در برنامه استارتاپ Letter of Support

اولین قدم در برنامه استارت اپ کانادا اقدام برای دریافت نامه حمایت از سرمایه گذاران مورد تایید است. در این نامه یکی از سازمان های مورد تائید کانادا حمایت خود را از شما و علاقه شان برای ساپورت ایده یا طرح شما را بیان میکنند. نامه ساپرت مستقیم برای شما به عنوان مجری طرح ارسال خواهد شد.

همزمان نامه ای از سوی این سازمان های حمایت کننده برای اداره مهاجرت کانادا نیز صادر میشود. در ادامه با این نامه آشنا می‌شوید.

نامه ساپورت باید در پرونده درخواست ویزای کار و اقامت دائم به اداره مهاجرت ارایه شود.

گواهینامه تعهد در برنامه استارتاپ کانادا Commitment certificate

شرکتی که نامه ساپورت را به شما داده همزمان نامه ای را برای اداره مهاجرت ارسال میکند و در آن اعضای گروه و طرح مورد نظر را اطلاع میدهند. پس گواهینامه شامل اطلاعاتی در خصوص توافق بین متقاضی و سازمان سرمایه گذار است.

اعضای کلیدی و غیر کلیدی در استارت اپ به چه معنی است؟

اعضای کلیدی یا همان Essential Applicant به اعضایی میگونید که عضو جدا نشدنی از پروژه استارت آپ هستند. مثلا تصور کنید ایده شما در خصوص اپلیکیشن موبایل باشد، خب در این طرح فردی که توسعه گر نرم افزار یا همان توسعه دهنده ایده است قطعا جز افراد ضروی گروه خواهد بود و توسعه ایده بدون او غیر ممکن خواهد شد. اگر به هر دلیلی پرونده اعضای کلیدی رد شود، پرونده سایر افرادی که در تعهدنامه ذکر شده‌اند نیز مردود می‌شود.

اعضای غیر کلیدی یا همان Non-essential افرادی هستند که بدون وجود آنها پروژه باز قابل اجرا خواهد بود. در مثال قبلی که آوردیم، تصور کنید مدیر بازاریابی همان طرح به احتمال فراوان یکی از اعضای غیر ضروری گروه می باشد. اگر او در گروه نباشد شاید لطمه خیلی جدی به توسعه ایده وارد نشود.

اگر یکی از اعضای کلیدی گروه به هر دلیلی مرود شود، تمام اعضا مردود خواهند شد و پرونده مختومه میشود. حتی اگر یکی از افراد وابسته به اعضای کلیدی مردود شوند، مثلا فرزند یا همسر یکی از اعضای ضروری، باز هم پرونده کل گروه مرود خواهد شد. بگذارید برای درک بهتر این موضوع یک مثال بزنیم:

رضا به همراه ۴ تن از همکارانش طرح استارتاپی توسعه نرم افزار را ارایه کرده و از یکی از انجل اینوستور ها نامه ساپورت را دریافت کرده‌اند. در این گروه رضا و علی و ترانه اعضای اصلی گروه هستند. ترانه و علی متاهل هستند و همسر ترانه، بابک همزمان با ترانه اقدام به ویزای کار و اقامت دایم خود میکند.

پس از انجام آزمایشات پزشکی مشخص میشود که بابک (همسر ترانه) بیماری ام اس دارد.

آفیسر درخواست اقامت دایم کل اعضای گروه را مردود میکند. کل اعضای گروه حالا inadmissible هستند و امکان ادامه پروژه مهاجرت برایشان در این پرونده وجود نخواهد داشت.

مجوز کار ویزای استارت آپ کانادا

مجوز کار یا همان ورک پرمیت ویزای استارت آپ کانادا (Start-up Visa) این امکان را به شما می‌دهد که بتوانید به عنوان یک کارآفرین در توسعه کسب و کار خود مشغول به کار شوید. طبق قانون جدید کانادا در سال ۲۰۲۳، این مجوز به مدت سه سال دارای اعتبار خواهد بود و به شما امکان کار کردن در کانادا، مادامی که درخواست اقامت دائم شما در حال بررسی است را می‌دهد. اکثر درخواست‌های اقامت دائم ظرف مدت یک سال رسیدگی می‌شوند.

در این بخش به نحوه درخواست این مجوز کار موقت و شرایط آن می‌پردازیم. این مجوز کار تنها برای افرادی است که از سازمان‌های معرفی شده، تعهدنامه و نامه حمایت دریافت کرده باشند. اگر واجد شرایط این مجوز باشید، باید قبل از درخواست اقامت دائم، برای دریافت آن اقدام کنید.

شرایط اخذ مجوز کار ویزای استارت آپ کانادا

برای واجد شرایط شدن این مجوز کار، باید:

  • قصد زندگی در استان یا قلمرویی از کانادا، به جز استان کبک را داشته باشید
  • هزینه توافق کارفرما را پرداخت کنید (۲۳۰ دلار)
  • تعهدنامه و نامه حمایت را از سازمان‌های معرفی شده دریافت کرده باشید
  • سرمایه کافی برای تامین هزینه‌های زندگی خود و خانواده‌تان را به مدت ۵۲ هفته داشته باشید

آیا همسر و فرزندان هم میتوانند ویزای همراه بگیرند؟
اگر برای مجوز کار یا همان Work Permit اقدام می‌کنید، می‌توانید همسر و فرزندان وابسته خود را تحت شرایطی با خود در مهاجرت به کانادا همراه کنید.

همسر
اگر همسر شما قصد کار در کانادا را دارد، می‌تواند به عنوان همسر نیروی کار ماهر اقدام به اخذ مجوز کار Open Work Permit و تکمیل فرم‌های مربوطه نماید.

فرزندان
اگر فرزندان وابسته شما قصد تحصیل یا کار در کانادا را دارند، باید نسبت به اخذ مجوز تحصیل (استادی پرمیت) و کار و تکمیل فرم‌های مربوطه اقدام نمایند.

اما کانادا چطور رویه کاری سازمان‌های حمایتی را بررسی می‌کند؟

سوال خوبی است که باید همه متقاضیان پاسخ آن را بدانند. از طریق Peer Review 

Peer Review چیست؟‌ کنترل کیفیت کار سازمان های سرمایه گذار توسط پلیس مخفی 

پلیس مخفی کیست؟ سازمان NACO که مسولیت کنترل کار گروه های انجل را دارد و سازمان CVCA که مسولیت کنترل فعالیت های ونچر کپیتال ها را به عهده دارد پلیس های مخفی استارتاپ هستند.

تمام تلاش اداره مهاجرت کانادا جلوگیری از تقلب است. نقش Peer Review دقیقا این است که مطمین شوند معامله انجام شده بین سرمایه گذار و ایده گذار قانونی بوده است.

Peer Review پیر ریویو گاهی میتواند به دلیل شک کردن آفیسرها به رابطه بین سرمایه گذار و کارافرین باشد یا اینکه گاهی صرفا به صورت رندوم و تصادفی انجام میشوند. 

آفیسرهای نامه تعهد را در اختیار سازمان های مسول انجام Peer Review میگذارند تا آنها از توافق بین طرفین آگاه شوند. سازمان های سرمایه گذار هم باید پکیجی که طبق آن با ایده گذار توافق کردند را در اختیار قرار دهند تا این انجمن ها بتوانند کار کنترل کیفی خود را انجام دهند.

هدف از تمام این فعالیت ها این است که مطمین شوند که بررسی های کافی در زمان صدور نامه ساپورت انجام شده. اما منظور ما از برسی هایی که باید ونچر ها و انجل ها و انکوباتور ها، قبل از صدور نامه ساپورت، انجام دهند چیست؟‌

  • مقدار بررسی انجام شده توسط سازمان های صادر کننده نامه ساپورت چقدر بوده است؟
  • تعهدات انجام شده بین متقاضی و سازمان صادر کننده نامه ساپورت چه بوده؟
  • اطمینان از اینکه استارتاپ در کانادا ثبت شده است.
  • اطمینان از این که ساختار سهام رعایت شده است.
  • اطمینان از این که تمرکز استارتاپ روی ایده های با پتانسیل رشد سریع است.
  • اطمینان از این که استارتاپ در برنامه های انکوبار شرکت کرده است (در خصوص نامه ساپورت انکوبارتورها).
  • اطمینان از اینکه تیم مدیریت استارتاپ از مالکیت معنوی کسب و کار محافظت کرده است.

وضعیت مهاجرت اعضای خانواده متقاضی استارتاپ

همه اعضای خانواده متقاضی امکان درخواست ویزای همراه را دارند. این قانون شامل همسر و فرزندان زیر ۲۲ سال می‌شود. 

ویزای همراه در زمان ورک پرمیت

اگر متقاضی در لیست اعضای کلیدی بیزینس قرار داشته باشد، برای متقاضی امکان درخواست ویزای کار وجود دارد. به صورت همزمان همسر او امکان درخواست ویزای کار باز را خواهد داشت. این ویزا به همسر متقاضی استارتاپ کانادا اجازه میدهد تا بدون محدودیت در کانادا کار کند.

فرزندان متقاضی استارتاپ کانادا هم میتوانند از مزیت تحصیل با هزینه کانادایی بهره مند شوند.

ویزای همراهان برای اقامت دائم کانادا

طبیعتا در زمان درخواست اقامت دائم کانادا نیز همسر و فرزندان او همراهی خواهند کرد. برای تمامی اعضای خانواده متقاضی شامل همسر و فرزندان زیر ۲۲ سال امکان درخواست اقامت دائم کانادا به طور همزمان وجود دارد.

آیا پس از مهاجرت باید استارتاپ راه اندازی شود؟

ماهیت هر استارتاپ ریسک است. ریسک در تار و پود استارت آپ هاست. کانادا توقعی ندارد که تمام استارتاپ ها پیروز شوند. قطعا ممکن است برخی موفق و برخی موفق نباشند. 

اما نکته بسیار مهم پیش از درخواست اقامت این است که متقاضی قصد راه اندازی ایده را داشته باشد و پس از اخذ ویزای کار هم استارتاپ حتما و حتما راه اندازی شود. 

مادامی که با ویزای کار در کشور کانادا هستید، روند پیشرفت استارتاپ توسط اداره مهاجرت مرور میشود و در صورتی که نتیجه گیری آنها این باشد که استارتاپ فقط جهت اخذ اقامت دايم گرفتن راه اندازی شده موضوع اقامت دایم در ریسک قرار میگیرد.

با ظرفیت محدود و تقاضای بالا چقدر شانس دارم؟

بله درست است. ظرفیت ویزای استارتاپ کانادا محدود است. این ظرفیت طبق قانون مصوب در سال ۲۰۱۲ در هیچ حالتی بیش از ۲۷۵۰ پرونده در سال نخواهد بود. در سال ۲۰۲۰ ظرفیت برنامه استارتاپ و برنامه خود اشتغالی با هم مجموعا ۲۰۰۰ متقاضی بود. در سال ۲۰۲۱ این ظرفیت به ۱۰۰۰ پرونده کاهش پیدا کرد.

اما در سال ۲۰۲۳، ظرفیت برنامه استارتاپ به ۳,۵۰۰ نفر رسیده است که خبر خوبی برای متقاضیان این برنامه است.

پس از بسته شدن برنامه‌های مهاجرتی سرمایه گذاری فدرال و محدود شدن برنامه سرمایه گذاری کبک بسیاری از متقاضیان و شرکت های مهاجرتی و وکلا این برنامه را جایگزین خوبی برای آن برنامه‌ها دیدند. اما نباید غافل شویم که ظرفیت برنامه استارتاپ کانادا محدود است.

ظرفیت برنامه استارتاپ کانادا
ظرفیت برنامه استارتاپ نسبت به تعداد درخواست‌ها کمتر است.

از این رو توصیه میکنیم در زمان اقدام کردن بسیار خوب و فکر شده عمل کنید. ایده های درست را انتخاب کنید و فقط و فقط با وکلای قابل اطمینان مشورت کنید.

با توجه به حجم گسترده درخواست ها قطعا سخت گیری کانادا روی ویزای استارتاپ بیشتر خواهد شد.

داستان جالب یک گروه موفق استارتاپ

در ویدیوی زیر با داستان چهار خانواده که به همراه هم توسط برنامه استارتاپ به کانادا مهاجرت کرده‌اند آشنا می‌شوید.

ویزای استارتاپ برنامه بسیار تخصصی است.

با استخدام بهترین مشاورین آینده بهتری بسازید.

مرتضی هماپور
مرتضی هماپور

محتوای این مقاله توسط مشاور قانونی مهاجرت کانادا به نگارش درآمده است.
مرتضی هماپور، مشاور قانونی مهاجرت کانادا، با بیش از ۱۰ سال سابقه، تحصیلات کانادایی در زمینه حقوق مهاجرت، دارای کد فعالیت RCIC در انجمن CICC و همچنین عضو مشاورین قانونی دولت ساسکاچوان می‌باشند.
مرتضی هماپور عضو‌ تمامی انجمن‌های بین المللی اعزام دانشجو در دنیا هستند و با سابقه سفر به اکثر مقاصد مهاجرپذیر دنیا، اجرای سبک مشاوره واقع بینانه با ارائه محتوای دقیق سطح ارائه خدمات مهاجرتی را در زبان فارسی بهبود داده‌اند. صدها مقاله، پادکست، ویدئو و سمینارهای آموزشی در زمینه مهاجرت از ایشان منتشر شده است. ایشان از نظر مخاطبین یکی از تاثیر گذاران صنعت مهاجرت هستند.

پاسخ به سوالات شما

در حال حاضر مدت زمان جواب سفارت کانادا برای ویزای استارتاپ میانگین ۳۷ ماه است.

اگر قصد دارید زودتر وارد کانادا شوید امکان درخواست ویزای کاری را برای راه اندازی کسب و کار خود دارید. ویزای کار را در مدت زمان کوتاه تری میتوانید دریافت کنید.

خیر. نیازی به سرمایه گذاری پول خودتان نیست. منظور از حداقل سرمایه گذاری مورد نیاز، سرمایه‌ای است که توسط گروه‌های زیر مجموعه سازمان‌های معرفی شده تامین می‌شود.

متقاضیانی که با درخواست آن‌ها موافقت شده است، باید حداقل سرمایه گذاری برای کسب و کار کانادایی خود در نظر بگیرند. اگر سرمایه شما توسط شرکت‌های سرمایه گذار ریسک پذیر تامین می‌شود، این مبلغ باید حداقل ۲۰۰,۰۰۰ دلار باشد. اگر توسط گروه‌های سرمایه گذار فرشته تامین می‌شود، باید حداقل ۷۵,۰۰۰ دلار باشد.

متقاضیان نیازی به تامین مبلغی برای سرمایه گذاری توسط انکوباتورها یا مراکز رشد نمی‌باشند. اما متقاضیان باید در برنامه‌های آن‌ها پذیرفته شوند.

در ابتدا باید ایده کسب و کار خود را به یکی از سازمان‌های معرفی شده معرفی کنید و آن‌ها را متقاعد کنید که از شرکت نوپای شما حمایت کنند. پس از اینکه یکی از این سازمان‌ها تصمیم به حمایت از کسب و کار شما گرفت، اقدام به ارسال یک تعهدنامه به اداره مهاجرت کانادا و یک نامه حمایت به شما می‌کند.

روند معرفی ایده برای هر یک از سازمان های معرفی شده متفاوت است. برای کسب اطلاعات بیشتر باید با سازمان مربوطه مکاتبه کنید. اگر واجد شرایط باشید، می‌توانید مدارک و درخواست خود را ارسال کنید.

 به صورت کلی ایده کسب و کار شما باید ارزش حمایت کردن توسط سازمان را داشته باشد.

روند اقدام برای هر سازمان متفاوت است.  برخی از سازمان‌ها به بیزینس پلان شما در ابتدا نیاز خواهند داشت. برای کسب اطلاعات بیشتر باید با سازمان مربوطه در ارتباط باشید.

شرکت‌های سرمایه گذار ریسک پذیر مورد تائید اداره مهاجرت که متقاضی اجازه همکاری با آنها در جهت ارائه ایده تجاری خود را دارد را designated Canadian venture capital fund می‌نامند. جهت دریافت لیست کامل گروه با ما تماس بگیرید.

این مورد نیز مانند مورد قبلی گروه های سرمایه گذار فرشته مورد تاییدی هستند که به متقاضی اجازه می‌دهند تا ایده خود را با آن‌ها در میان گذاشته و اگر مورد قبول آنها بود، برای اپلای جهت اخذ اقامت از طریق ویزای استارت آپ اقدام کند. جهت دریافت لیست کامل گروه با ما تماس بگیرید.

بله. ولی باید در مجموع حداقل میزان سرمایه گذاری مربوط به گروهی که مبلغ بیشتری را دارد را به عنوان سرمایه دریافت کنید و یکی از آنها باید نقش اصلی را داشته باشد. مثلا اگر دو شرکت مورد تائید در angel به ایده شما علاقه مند باشند و قصد سرمایه گذاری داشته باشند باید مجموعا ۷۵۰۰۰ دلار سرمایه گذاری کنند.  مثلا در صورتی که یک شرکت angel و یک شرکت venture با هم قصد سرمایه گذاری روی ایده شما داشته باشند، باید مجموعا حداقل ۲۰۰ هزار دلار سرمایه گذاری شود.

دریافت حمایت از چند سازمان سرمایه گذار

متقاضیان می‌توانند از چند سازمان مشخص شده، حمایت دریافت کنند که به آن سندیکا می‌گویند. در این مورد، تمامی سازمان‌های حمایت کننده با یکدیگر تنها یک گواهینامه تعهد و یک نامه حمایت را برای متقاضیان صادر می‌کنند.

به محض اینکه یک شرکت سرمایه گذار ریسک پذیر در یک کسب و کار سرمایه گذاری کند، حداقل سرمایه گذاری کلی آن کسب و کار ۲۰۰,۰۰۰ دلار خواهد بود، حتی اگر یک گروه سرمایه گذار فرشته نیز در همان کسب و کار سرمایه گذاری کند.

اگر کسب و کار توسط یکی از گروه‌های سرمایه گذار فرشته حمایت می‌شود، اما از شرکت‌های سرمایه گذار ریسک پذیر حمایت دریافت نکند، حداقل مبلغ کلی که باید در آن کسب و کار سرمایه گذاری شود، ۷۵,۰۰۰ دلار خواهد بود.

خیر. باید بیزینس شما جزو بیزینس هایی باشد که محصول آن با پتانسیل رشد بالا یا همان high-growth هستند.

لیست شرکت‌ها در سایت اداره مهاجرت کانادا اعلام شده است. در صورتی که شرکت های سرمایه گذاری با ایده شما موافقت کنند، یک نامه برای شما و یک نامه برای اداره مهاجرت ارسال می‌کنند و سپس شما می توانید برای اخذ اقامت دائم کانادا از طریق برنامه استارت آپ کار خود را آغاز کنید.

حداکثر ۵ متقاضی. البته باید راه اندازی ایده مورد نظر نیاز به افراد معرفی شده داشته باشد. هر کدام از افراد، با دقت توسط اداره مهاجرت بررسی می‌شوند و باید حداقل شرایط ذکر شده در بالا را داشته باشند. همچنین هر کدام از این افراد باید حداقل ۱۰٪ از حق رای شرکت را داشته باشند.

نکته مهم: اگر یکی از متقاضیان در این برنامه توسط آفیسر مردود شود، تمامی افراد دیگر هم مردود خواهند شد.

خیر. در صورت دریافت اقامت دائم در این روش هیچ مسئولیتی در هنگام ورود به کانادا برای او وجود نخواهد داشت.

بله. انجام معاینات پزشکی برای شما و اعضای خانواده‌تان الزامی است.

در ابتدا، سازمان معرفی شده مورد نظر شما میزان کارآیی کسب و کار شما را بررسی می‌کند.

در مرحله بعد، اداره مهاجرت کانادا، پرونده شما را پس از اینکه حمایت لازم از سازمان را دریافت کردید، بررسی می‌کند.

در آخر پرونده شما ممکن است توسط یک فرد مستقل نیز بررسی شود.

خیر. برای دریافت نامه حمایت باید سازمان‌های معرفی شده را متقاعد کنید که ایده کسب و کار شما ارزش حمایت کردن داشته باشد. بدین منظور با سازمان مربوطه باید مکاتبه کنید و اطلاعات بیشتر را کسب کنید.

بله. تا ۵ نفر از این طریق به عنوان صاحبان یک کسب و کار می‌توانند اقدام کنند.

اگر کسب و کار شما با شکست مواجه شود، هیچ تغییری در وضعیت اقامت دائم شما بوجود نمی‌آید. دولت کانادا این مساله را درک می‌کند که هر کسب و کاری الزاما موفق نمی‌شود و این برنامه به گونه‌ای طراحی شده است که ریسک و خطر آن بین بخش دولتی و خصوصی تقسیم شود.

خیر الزامی وجود ندارد. بعضا در تیم‌هایی که تشکیل می‌شوند، هر عضو گروه دارای تخصص بخصوصی است و همگی افراد یک ایده واحد را پیش می‌برند.

برای مهاجرت به کانادا نیاز به کمک دارید؟

شرکت مهاجرتی ویزا موندیال یک شرکت حقوقی پیشرو در زمینه مهاجرت به کاناداست که ۱۲ سال سابقه فعالیت دارد. ویزا موندیال با پشتوانه تیمی بیش از ۲۰۰ نیروی متعهد به شما برای مهاجرت آسان به کانادا کمک می‌کند. از زمان تاسیس ویزا موندیال تا کنون بیش از ۱۰‌هزار پرونده مهاجرتی با موفقیت به اتمام رسیده‌اند. این موضوع ویزا موندیال را به یکی از قابل‌‌اعتماد‌ترین موسسات مهاجرتی کشور تبدیل کرده است.

ویزا موندیال
اشتراک در
اطلاع از
guest
75 دیدگاه ها
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها