England Flag
Search
Search
Close this search box.

تمکن مالی ویزای تحصیلی کانادا

تمکن مالی ویزای تحصیلی کانادا

اهمیت تمکن مالی برای اخذ ویزای تحصیلی کانادا

تمکن مالی یکی از مهمترین مدارک لازم برای ویزای دانشجویی کانادا است. بخش تمکن مالی ریزه‌‌کاری‌های بسیاری دارد و صرفا آماده کردن چند نامه بانکی و گردش حساب و دیگر اسناد ملکی شما را از لحاظ مالی واجد شرایط دریافت ویزای تحصیلی کانادا نمی‌کند.

حتما می‌پرسید خب چه باید کرد؟ پاسخ ما این است که این مقاله را با دقت بخوانید. در این مقاله نکاتی وجود دارد که بیشتر در نتیجه تجربه و بررسی صدها پرونده ویزای تحصیلی کانادا در ویزا موندیال به دست آمده است.

فراموش نکنید، حتی با وجود اطلاعات این مقاله باز هم هر پرونده به نوبه خود خاص است و باید در مورد هر پرونده سناریوی جداگانه‌ای را مرور و بررسی کرد. ما در ویزا موندیال برای تک تک هر کدام از هزاران کلاینتی که داریم این موارد را با دقت بررسی و بهترین راهکار را پیشنهاد می‌دهیم. 

خواندن این مقاله را به چه افرادی توصیه می‌کنیم؟

  1. در فکر اقدام برای ویزای تحصیلی کانادا هستید و می‌خواهید شرایط تمکن مالی ویزای دانشجویی کانادا را بدانید. 
  2. برای پذیرش تحصیلی کانادا اقدام کرده‌اید و منتظر نامه پذیرش هستید و نیم نگاهی هم به مدارک ویزا دارید. 
  3.  در مرحله تکمیل مدارک ویزا هستید. 

ترجیح ما این است که در مرحله ۱ یا مرحله ۲ باشید چون در این دو مرحله زمان کافی برای برنامه ریزی خواهید داشت.

موکلین عزیز ویزا موندیال

از شما عزیزان درخواست داریم که این مقاله را با دقت مطالعه کنید و نکات باقیمانده و تکمیلی را از طریق ارسال ایمیل با مسئول پرونده خود در میان بگذارید. مطمئنا تمامی نکات آورده شده در این مقاله و تجربه هزاران پرونده موفق در ویزا موندیال پشتوانه شماست.

فهرست مطالب

سه اصل اساسی در تمکن مالی ویزای تحصیلی کانادا

اصل اول | باید اثبات کنید توانایی تامین هزینه‌ها را دارید.

بر اساس قانون اداره مهاجرت کانادا متقاضی تحصیل در کانادا باید بتواند هزینه‌ تحصیل در کانادا و هزینه زندگی در کانادا را برای سال اول فراهم نماید. مثلا اگر شهریه متقاضی برای هر سال ۱۵ هزار دلار است، وی باید این مبلغ را به همراه هزینه زندگی مربوط به سال اول و هزینه های رفت و آمد به کانادا (پول بلیت کانادا) از طریق حساب بانکی خود یا اسپانسر خود به سفارت اثبات کند. 

در زمان درخواست استادی پرمیت، مبلغ تمکن مالی فقط برای سال اول چک می‌شود ولی آفیسر به درآمد خانواده و سایر مواردی که احتمال موجود بودن پول در سال‌های آینده را ایجاد کند هم توجه می‌کنند. 

اصل دوم | باید نشان دهید که از نظر توانایی اقتصادی در شرایط خوبی هستید.

به عبارتی باید ثابت کنید که می‌توانید خودتان و اعضای خانواده‌تان که شما را همراهی می‌کنند هنگام اقامت در کانادا ساپورت کنید. این موضوع جدای بحث تمکن مالی بررسی می‌شود. در اینجا توان کلی شما از نظر مالی و گره‌های مالی که به کشور خودتان دارید لحاظ می‌گردد. 

اصل سوم | بهتر است نشان دهید که منابع مالی شما از کجا بدست آمده‌اند.

جالب است که طبق دستورالعملی که در داکیومنت شماره ۱۲ کانادا آمده است، بسته به نوع کشوری که از آن اقدام می‌کنید مقدار سخت گیری آفیسرها متغیر است. برای کشورهای پر ریسک (ایران جزء همین کشورهاست) آفیسرها باید مدارک کاملی را در خصوص گردش مالی، نامه‌های بانکی و غیره کنترل کنند. در مورد کشورهای کم ریسک (مثل کشورهای اروپایی) فقط وجود یک تمکن بانکی یک روزه برای اخذ ویزا کافیست. 

نگاهی به داکیومنت شماره ۱۲ بیندازیم. این داکیومنت دستورالعملی است که آفیسرها بر اساس آن پرونده‌ها را بررسی می‌کنند.

تمکن مالی ویزای تحصیلی کانادا
بخشی از داکیومنت شماره ۱۲ کانادا

سال ۲۰۱۳ با یکی از آفیسرهای کانادا در دبی ملاقاتی داشتم. از او سوال کردم شما در تمکن بانکی روی چه موضوعاتی حساس هستید؟‌ ایشان با توضیحات جامع پاسخ دادند که نتیجه بسیاری از آن‌ها در همین مقاله آورده شده است ولی تاکید روی این بود که مهمترین موضوع برای سفارت منطق مالی موجود در نامه های بانکی و سایر مدارک است. مثلا اگر شما ماهیانه ۱۰ میلیون تومان حقوق می‌گیرید، چطور به مبلغ تمکن ۲ میلیارد تومان رسیدید؟!

مرتضی هماپور, مدیر عامل ویزاموندیال و مشاور رسمی مهاجرت کانادا

مرتضی هماپور و آفیسر کنسولگری کانادا
دیدار نماینده ویزا موندیال با آفیسر کنسولگری کانادا در دبی

همراه ما باشید تا برایتان موضوع را بشکافیم.

حداقل تمکن مالی برای ویزای تحصیلی کانادا چقدر است؟

اما سوال همه متقاضیان تحصیل در کانادا این است که حداقل چه مبلغی باید به سفارت نشان دهیم؟

در پاسخ به این سوال توضیح دهیم که طبق قانون اداره مهاجرت کانادا شما باید حداقل توانایی ساپورت ۱۲ ماه هزینه تحصیل و زندگی در کانادا را داشته باشید. طبیعتا اگر متاهل هستید باید هزینه‌های همراهان را نیز برای یک سال محاسبه کنید.

اما این تمکن مالی کانادا چطور محاسبه می‌شود؟ پاسخ خیلی ساده است:

مبلغ شهریه یک سالتان را از نامه پذیرش تحصیلی کانادا یا از وب سایت مرکز آموزشی پیدا کنید. سپس آن عدد را با مقادیر پایین جمع بزنید. مثلا اگر شهریه شما سالیانه ۱۶ هزار دلار است و مجرد هستید، باید به این شکل محاسبه را انجام دهید:

۱۶,۰۰۰ + ۲۰,۶۵۳ = ۳۶,۶۵۳

بله ۳۶,۶۵۳ دلار حداقل پولی است که باید نشان دهید در حساب بانکی شما موجود است. طبیعتا این مبلغ هر چه بالاتر باشد اطمینان خاطر بیشتری به آفیسر می‌دهد که شما توانایی ساپورت خودتان را خواهید داشت. حداقل پول مورد نیاز برای تامین هزینه‌های یک دانشجو (و اعضای خانواده‌اش که او را همراهی می‌کنند) به شرح جدول زیر است:

حداقل تمکن مالی مورد نیاز در سال ۲۰۲۴

تعداد افرادی که به کانادا سفر می‌کنند هزینه زندگی سالانه (بدون شهریه)
۱ نفر ۲۰,۶۵۳
۲ نفر ۲۵,۶۹۰
۳ نفر ۳۱,۵۷۵
۴ نفر ۳۸,۳۴۶
۵ نفر ۴۳,۴۹۱
۶ نفر ۴۹,۰۵۰
۷ نفر ۵۴,۶۱۰
بیش از ۷ نفر، به ازای هر فرد اضافه ۵,۵۵۹

مبالغ به دلار کانادا می‌باشند.

نکته: تمکن مالی برای ویزای دانش آموزی در کانادا هم با همین فرمول محاسبه می‌شود.

شرایط تمکن مالی ویزای تحصیلی کانادا

در این بخش شرایط تمکن مالی و همچنین شرایط نامه‌های بانکی برای ویزای دانشجویی کانادا را بیان می‌کنیم: 

  • میزان تمکن مالی برای ویزای تحصیلی کانادا باید به اندازه یک سال شهریه تحصیلی و هزینه یک سال زندگی در کانادا باشد.
  • تاریخ افتتاح حساب کمتر از شش ماه نباشد (هر چقدر حساب قدیمی‌تر باشد بهتر است).
  • میزان بدهکاری (debit) و بستانکاری (Credit) در حساب شما باید مبلغی منطقی و متعادل باشد. به این معنا که اگر مثلا گردش ۶ ماهه از حساب خود می‌گیرید، نباید میزان مبلغ ورودی در طی ۶ ماه خیلی بیشتر از مبلغ خروجی باشد و برعکس؛ مگر اینکه منبع پول ورودی که باعث اختلاف زیاد شده، مشخص باشد. اگر حساب شما این شرایط را دارد حداقل برای آفیسر توضیح دهید که دلیل این شوک‌های وارد شده به حساب چه بوده است. 
  • مبالغ واریزی به حسابتان باید منطقی باشد. برای مثال، اگر کارمند هستید و در ماه ۸ میلیون تومان حقوق می‌گیرید، واریز شدن چندین مبلغ ۱۰ میلیونی، ۲۰ میلیونی و یا ۳۰ میلیونی در طی یک ماه منطقی نیست مگر اینکه منبع آن‌ها مشخص باشد.  
  • اگر در حسابتان مبلغ کمی وجود دارد و می‌خواهید آن را به حد نصاب لازم برای شهریه و هزینه زندگی یک سال در کانادا برسانید، باید مبلغ مورد نظر طی چندین ماه و کم کم به حسابتان وارد شود.
  • اگر موجودی حسابتان زیاد نیست و برای گرفتن گردش حساب عجله دارید و می‌خواهید یکدفعه مبلغ زیادی به آن وارد کنید، این مبلغ زیاد باعث شوک به حسابتان خواهد شد. بنابراین بهتر است از تاریخ بعد از واریز آن مبلغ پول، گردش حساب بگیرید و تاریخ واریز مشخص نباشد.
  • باید به آفیسر پرونده نشان دهید که پول موجود در حساب‌های بانکی‌تان در دسترس (Available) است. در دسترس بودن یعنی هر زمان اراده کنید می‌توانید از آن برداشت کنید. 
  • باید آفیسر را قانع کنید که پول موجود در حسابتان به شما یا اسپانسر تان تعلق دارد و قرض و وام نیست. برای نشان دادن این امر باید مدت گردش حساب حداقل ۴ ماهه باشد و با حساب خود کار کرده باشید. یعنی در طی هر ماه مبلغی به حساب خود واریز و یا از آن برداشت کرده باشید. 
  • میزان پولی که در حساب شما وجود دارد بهتر است با سن، میزان سابقه کاری و میزان حقوق دریافتی شما تناسب داشته باشد. اگر تناسب ندارد مشکلی نیست به شرطی که منبع آن را مشخص کنید.

دقت کنید که مشخص باشد تمکن مالی کانادا از چه منبعی تامین شده است. پول شما نباید قرض یا بدهی یا وام باشد که در این موارد ایجاد حساسیت خواهد کرد.

شرایط فرد اسپانسر ویزای دانشجویی کانادا چیست؟

اسپانسر فردی است که تعهد می‌کند که شما را در زمان زندگی در کانادا ساپورت مالی کند. اسپانسر هم ملزم به ارائه مدارک و مستندات مالی خواهد بود. اما اسپانسر تمکن مالی را چه افرادی می‌توانند انجام دهند؟ هر فردی می‌تواند تعهد پرداخت پول بدهد ولی منطقا باید دلیلی باشد که فردی اسپانسر شما شود.

ترجیحا برای گرفتن نامه تمکن مالی از اسپانسری کمک بگیرید که اقوام درجه یک شما باشد. در غیر اینصورت سراغ نفرات بعدی بروید. 

آیا همسر من می‌تواند اسپانسر من باشد؟‌ البته که بله. همسر شما می‌تواند حساب های بانکی خود را ارائه کند. در مورد همسر نیازی به ارایه نامه اسپانسرشیپی وجود ندارد چون اصولا پول شما و همسر شما در یک کاسه هست.

اسپانسر می‌تواند در کشور دیگری باشد؟‌ بله. فرد حامی مالی می‌تواند در هر کشوری باشد. اگر حامی مالی شما در کاناداست، دقت کنید که این موضوع به نوعی گره هم محسوب می‌شود. البته نسبت به اینکه چه فردی باشد این موضوع متفاوت خواهد بود و ما در ویزا موندیال نسبت به هر پرونده سناریو خاص خودش را مرور و بررسی می‌کنیم و در نهایت وکلای شرکت بهترین راهکار را ارائه می‌کنند. 

مدارک لازم برای اثبات تمکن مالی ویزای دانشجویی کانادا

سه اصل تمکن مالی را خاطرتان هست؟ در این بخش مقاله هرکدام را به تفصیل شرح می‌دهیم.

از طریق مدارکی که در زیر به آن‌ها اشاره می‌کنیم می‌توانید تمکن مالی کافی برای ویزای تحصیلی کانادا را اثبات کنید:

اصل اول | باید اثبات کنید توانایی تامین هزینه‌ها را دارید

  • اثبات تمکن مالی از طریق نامه بانکی و گردش حساب با ارز کشور خودتان

نامه بانکی و ریز گردش حساب حداقل ۴ ماهه اخیر مدارکی هستند که میزان موجودی حساب شما را نشان می‌دهند. بانک‌های ایران معمولا نامه‌های بانکی و گردش حساب را به زبان انگلیسی صادر می‌کنند‌. نامه‌های بانکی باید بر روی سربرگ بانک، و همراه با مهر و امضای بانک باشد. در گواهی تمکن مالی برای ویزای تحصیلی کانادا باید اطلاعاتی مانند تاریخ افتتاح حساب، میزان موجودی و اطلاعات هویتی صاحب حساب باشد.

بعضی از بانک‌ها موجودی را تنها به واحد ارزی ایران یعنی ریال نشان ‌می‌دهند و بعضی دیگر آن را به صورت معادل دلار کانادا یا آمریکا نشان می‌دهند.

  • اثبات تمکن مالی از طریق نامه بانکی به ارز دلاری

شرایط حساب‌های ارزی تمکن بانکی برای ویزای تحصیلی کانادا کمی متفاوت است. احتمالا بعضی از شما حساب ارزی دارید و نمی‌دانید که ارائه دادن حساب ارزی برای ویزای دانشجوی کانادا منطقی است یا خیر. یا شاید از نوسانات ارز در کشور خود هراسان هستید و نگرانید که پول شما با راکد ماندن در حساب ارزش خود را از دست بدهد.

خب واقعا این قابل درک است. هیچ کسی دوست ندارد که سرمایه زندگی خود را به راحتی از دست بدهد.

به صورت کلی، ارائه حساب ارزی برای ویزای دانشجویی کانادا مشکلی ندارد اما در نامه مالی خود باید توضیح دهید که چرا حساب ارزی باز کرده‌اید. می‌توانید توضیح دهید که به دلیل نوسانات ارزش پول کشورتان و همچنین به دلیل حفظ ارزش پول خود آن را به دلار تبدیل کرده‌اید.

سعی کنید از طریق رسیدهای بانکی دقیقا نشان دهید که مبلغ خارج شده از فلان حساب تبدیل به تمکن دلاری شد. منظور این است که پرینت حسابی که با آن ارز خریده‌اید را با پرینت حساب ارزی مقایسه و به آفیسر نشان دهید تا منبع پول برای او مشخص باشد.

ارز دولتی یا ارز آزاد

دولتی یا آزاد؟‌ هنوز هم این بحث وجود دارد. طبق تجربه ما در هزاران پرونده در ویزا موندیال، این موضوع به شانس شما در مورد اینکه چه آفیسری پرونده را بررسی می‌کند مربوط است. برخی از آفیسرها کاملا در این مورد توجیه هستند. ما پرونده‌های معدودی داشته‌ایم که در آن‌ها آفیسر مشخصا به این موضوع اشاره کرده است که نرخ اعلام شده از بانک نرخ واقعی دلار نیست. البته صدها پرونده هم داشتیم که در آن آفیسر درگیر این موضوع نبوده است.

توصیه ما در ویزا موندیال این است که تمکن مالی را با نرخ دلار در بازار آزاد محاسبه کنید.

  • اثبات تمکن مالی از طریق حساب بانکی در کانادا

اگر در کانادا به نام خودتان حساب بانکی دارید، مبلغ تمکن مالی ویزای تحصیلی کانادا را که قبلا به آن اشاره کردیم در آن واریز کنید و نامه بانکی مربوط به آن را ارائه دهید. اگر پدر یا مادر شما ویزای توریستی داشته و در سفر خود به کانادا حساب بانکی باز کرده‌اند، می‌توانید آن حساب‌ها را هم ارائه کنید.

نامه بانکی تمکن مالی
نمونه نامه تمکن مالی برای سفارت کانادا
  • اثبات تمکن مالی از طریق نامه بورسیه دانشگاه

اگر از دانشگاه فاند تحصیلی دریافت کرده‌اید، حتما نامه مربوط به آن را همراه با دیگر مدارک مالی ارائه دهید. اگر مبلغ فاند بخشی از شهریه سال اول شما را در بر می‌گیرد، برای تامین ما‌بقی مبلغ شهریه و هزینه زندگی یک سال، باید تمکن بانکی به اندازه کافی ارائه دهید.

آیا مبلغ فاند را می توان جزئی از مبلغ بانکی برای تامین هزینه های سال اول در نظر گرفت؟‌ بله.

  • اثبات تمکن مالی از طریق رسید پرداخت شهریه

در صورتی که برای پذیرش دانشگاه کانادا دیپازیت پرداخت کرده‌اید، باید رسید پرداخت را به مدارک مالی خود اضافه کنید. دیپازیت معمولا هزینه بخشی از شهریه یک ترم یا یک سال تحصیلی است.

اصل دوم | نشان دهید که شرایط کلی مالی شما خوب است

  • اثبات از طریق اسناد مالکیت

اسناد شما پول نقد نیستند، پس جایگزین نامه‌های بانکی نمی‌شوند. ولی به هر حال شرایط مالی شما را نشان می‌دهند. همچنین اسناد مالی نشانگر گره‌های اقتصادی شما با کشور خودتان است.

اسناد ملکی مانند سند زمین، سند خانه، سند مغازه و یا اجازه نامه خانه، مغازه و یا زمینی که آن را اجاره داده‌اید همه اثبات کننده توانایی مالی و تمکن مالی شما است. بهتر است اسناد ملکی ترجمه رسمی شوند و تاریخ ترجمه آن‌ها جدید باشد. اسناد ملکی می‌تواند به نام خود شما و در صورت داشتن اسپانسر مالی، به نام اسپانسر باشد.

تمام مدارکی که در بالا به آن‌ها اشاره شد، توانایی مالی و تمکن مالی شما را به سفارت کانادا اثبات می‌کند. چگونگی آماده کردن هر مدرک هم بسیار مهم است. کارشناسان با تجربه ویزا موندیال با ارائه مشاوره‌های تخصصی در این زمینه می‌توانند به شما کمک کنند.

  • اثبات از طریق کمترین میزان درآمد – لایکو LICO

لایکو LICO مخفف Low-income cut-off و به معنی کمترین میزان درآمد است و برای نشان دادن خط فقر در مناطق شهری کانادا با جمعیت حداقل نیم میلیون نفر، مورد استفاده قرار می‌گیرد. به عبارت دیگر، اگر درآمد شما کمتر از لایکو باشد، از نظر کانادا شما زیر خط فقر هستید.

افسران اداره مهاجرت کانادا از جدول لایکو به عنوان ابزاری برای ارزیابی تمکن مالی متقاضی و همچنین اسپانسر او استفاده می‌کنند.

به عنوان مثال، در ویزای تحصیلی کانادا، آفیسرها انتظار دارند حداقل ۷۵ درصد از لایکو را در حساب بانکی خود نشان دهید.

جدول لایکو LICO سال ۲۰۲۴
تعداد اعضای خانواده لایکو ۷۵ درصد از لایکو
۱ نفر ۲۷,۵۱۴ ۲۰,۶۳۵
۲ نفر ۳۴,۲۵۴ ۲۵,۶۹۰
۳ نفر ۴۲,۱۱۰ ۳۱,۵۷۵
۴ نفر ۵۱,۱۲۸ ۳۸,۳۴۶
۵ نفر ۵۷,۹۸۸ ۴۳,۴۹۱
۶ نفر ۶۵,۴۰۰ ۴۹,۰۵۰
۷ نفر ۷۲,۸۱۴ ۵۴,۶۱۰
بیش از ۷ نفر: به ازای هر نفر این مبالغ اضافه می‌شود ۷,۴۱۲ ۵,۵۵۹

مبالغ به دلار کانادا می‌باشند.

اصل سوم | همیشه منابع را برای آفیسر ارائه کنید

  • ارائه پشتوانه تمکن مالی از طریق نامه شغلی و درآمد

راه منطقی برای اینکه توانایی مالی خود را نشان دهید ارائه نامه شغلی است. در نامه شغلی باید سمت شغلی، میزان درآمد، تاریخ اشتغال به کار و اطلاعات کارفرما ذکر شود. نامه شغلی را بر روی سربرگ شرکت و با مهر و امضای مدیر شرکت تهیه کنید.

دیگر مدارک شغلی که اثبات کننده میزان تمکن مالی شما است شامل سوابق بیمه، فیش‌های حقوقی، حکم کاری و در صورت بازنشستگی اسپانسر، نامه بازنشستگی است. گواهی کسب، قراردادهای شغلی، و در صورت داشتن شرکت فعال، اسناد ثبت شرکت از دیگر مدارک شغلی اثبات کننده تمکن مالی هستند.

اگر اسپانسر دارید، حتما منابع مالی اسپانسر خود را نیز نشان دهید. یادتان باشد برای کانادا مهم است که مطمئن شود در سال‌های بعدی هم منبعی برای تامین مالی شما وجود دارد (هرچند فعلا فقط توان مالی برای یک سال را اثبات می‌کنید).

نامه سابقه شغلی ویزای تحصیلی کانادا

اثبات تمکن مالی برای همراهان دانشجو

در صورتی که همسر و فرزندتان هم شما را در سفر به کانادا همراهی می‌کنند باید هزینه زندگی یک سال آن‌ها را هم به هزینه‌های خود اضافه کنید. مدارک مالی اثبات کننده‌ تمکن مالی همسرتان شامل نامه بانکی، گردش حساب، نامه شغلی، فیش‌های حقوقی، سوابق بیمه و یا قراردادهای شغلی ایشان است. 

در صورت داشتن شرکت ثبت شده، مدارک مربوط به آن مانند روزنامه رسمی، اساسنامه و دیگر مدارک می‌تواند تمکن مالی همسرتان به عنوان فرد همراه را نشان دهد. داشتن هر نوع سند ملکی هم که در بخش قبلی به آن‌ها اشاره کردیم، اثبات کننده توانایی مالی ایشان است. 

اگر همسرتان با شما حساب بانکی مشترک دارد و یا درآمد ایشان در حساب شما وارد شده است باز نشان دهنده تمکن مالی ایشان است. حتی اگر همسرتان شاغل نباشد و نتواند مدارک مالی ارائه دهد، مادامی که شما بتوانید از طریق مبلغ بانکی موجود در حسابتان هزینه‌ یک سال زندگی ایشان در کانادا را نشان دهید، مشکلی از جانب اثبات تمکن مالی همسرتان وجود ندارد.

میزان تمکن مالی برای ویزای همراه توریستی کانادا چقدر است؟

اگر مادر یا پدر دانش آموز هستید یا اگر همسر شما ویزای دانشجویی یا ویزای کاری دارد، باز باید حتما تمکن مالی را ارائه کنید.
اما چقدر؟‌

به اندازه مبلغی که در سفر به آن احتیاج دارید. مثلا اگر سفر شما ۱۰ هزار دلار هزینه دارد، باید حداقل ۱۰ هزار دلار تمکن مالی ارائه کنید. یادتان باشد در این مبلغ هزینه‌های پیش بینی نشده مانند مشکلات مدیکال را هم در نظر بگیرید. 

مبلغ تمکن مالی برای ویزای توریستی کانادا با ویزای تحصیلی متفاوت است. به طور متوسط یک ماه اقامت در این کشور باید حدودا مبلغ ۲,۰۰۰ دلار ارائه دهید. بنابراین اگر حداکثر زمان ۶ ماه را در نظر بگیریم، باید حدود ۱۲,۰۰۰ دلار به عنوان تمکن مالی ویزای توریستی خود ارائه دهید.

بررسی موارد ریجکتی به دلیل تمکن مالی

در مقاله دیگری تمام مسائل مربوط به ریجکتی ویزای کانادا را بررسی کردیم. اینجا تنها به موضوع مربوط به تمکن مالی اشاره می‌کنیم. 

 به اصول و قوانین شک نکنید!

در نامه های ریجکتی کانادا یک سری مواردی به صورت پیش فرض آورده می‌شوند که یکی از آن‌ها موضوع شرایط مالی شما است. اگر با وجود رعایت همه موارد درج شده در این مقاله ریجکت شدید و در نامه ریجکتی آفیسر باز به موضوع مالی اشاره کرده، به چیزی شک نکنید. شما کارتان را درست انجام داده‌اید.

موضوعاتی مربوط به تمکن که آفیسرها در نامه های ریجکتی مطرح می‌کنند در یکی از دسته‌های زیر قرار می‌گیرد: 

  • منبع پول موجود در بانک مشخص نیست. 
  • برآیند شرایط مالی و اقتصادی متقاضی برای تحصیل در کانادا و پرداخت شهریه منطقی به نظر نمی‌رسد. 
  • به نظر می‌رسد که متقاضی از نظر اقتصادی در کشور خود شرایط پایداری ندارد.

اگر موکل ویزا موندیال هستید و این موارد باعث ریجکتی شما شده‌اند، بیش از حد نگران نباشید. ما در بیش از ۹۵٪ پرونده‌هایی که مشکلات این چنینی منجر به ریجکت آنها شده‌اند در مراحل بعدی و ارجاع به دادگاه‌های کانادا پیروز شده‌ایم.

تمکن مالی برای تمدید استادی پرمیت

قوانین تمدید استادی پرمیت و ویزا در مقاله دیگری مفصل توضیح داده شده است. اما به طور خلاصه در هنگام تمدید استادی پرمیت یا ویزا هم باید شرایط مالی ذکر شده در همین مقاله را داشته باشید.

Picture of مرتضی هماپور
مرتضی هماپور

محتوای این مقاله توسط مشاور قانونی مهاجرت کانادا به نگارش درآمده است.
مرتضی هماپور، مشاور قانونی مهاجرت کانادا، با بیش از ۱۰ سال سابقه، تحصیلات کانادایی در زمینه حقوق مهاجرت، دارای کد فعالیت RCIC در انجمن CICC و همچنین عضو مشاورین قانونی دولت ساسکاچوان می‌باشند.
مرتضی هماپور عضو‌ تمامی انجمن‌های بین المللی اعزام دانشجو در دنیا هستند و با سابقه سفر به اکثر مقاصد مهاجرپذیر دنیا، اجرای سبک مشاوره واقع بینانه با ارائه محتوای دقیق سطح ارائه خدمات مهاجرتی را در زبان فارسی بهبود داده‌اند. صدها مقاله، پادکست، ویدئو و سمینارهای آموزشی در زمینه مهاجرت از ایشان منتشر شده است. ایشان از نظر مخاطبین یکی از تاثیر گذاران صنعت مهاجرت هستند.

پاسخ به سوالات شما

از زمان صدور نامه بانکی مدت اعتبار آن یک ماه است ولی تا ۴۰ روز هم برای ویزای تحصیلی کانادا قابل استفاده است.

در صورتی که مبلغ بورسیه کل شهریه و هزینه‌های زندگی یک سالتان را پوشش دهد نیازی به ارائه تمکن بانکی نیست ولی اگر فاند بخشی از هزینه‌ها را شامل می‌شود، باید برای تامین مابقی هزینه، تمکن بانکی با موجودی کافی ارائه دهید.

بله ممکن است. البته این موضوع به ندرت اتفاق می‌افتد ولی همیشه باید آمادگی آن را داشته باشید و پس از سابمیت پرونده ویزا حساب خود را خالی نکنید.

سهام مانند بورس اوراق بهادار به عنوان تمکن مالی قابل قبول نیست. چون میزان بورس همیشه در حال نوسان است و منبع مالی ثابتی نیست و حتی ممکن است منفی شود. یادتان باشد تمکن مالی شما باید available باشد. سهام ممکن است در یک روز موجود و در روز بعدی موجود نباشد.

ماهیت ارزهای دیجیتال دینامیک بودن آن‌هاست. پس همواره این نوع ارزها در تلاطم هستند و از این رو نمی‌توانند برای ارائه به سفارت کانادا استفاده شود. شاید روزی اداره مهاجرت کانادا در این مورد بیانیه ای داد. آن روز حتما آن را با شما به اشتراک خواهیم گذاشت.

اگر برای تامین شهریه و هزینه یک سال زندگی در کانادا پول کافی ندارید و نمی‌توانید تمکن مالی لازم را ارائه دهید برای تقویت تمکن مالی بهتر است از افراد درجه یک خانواده خود مانند همسر و یا پدر و مادر بخواهید اسپانسر مالی شما شوند.

بله. تنها در یک صورت نیاز به ارائه تعهد نامه مالی از سمت اسپانسر نیست و آن هم در صورتی است که همسر شما اسپانسر مالی باشند.

بله. می‌توانید حساب تجاری یا بیزینسی خود را ارائه کنید. البته نه به عنوان حساب اصلی برای نشان دادن توانایی پرداخت شهریه و هزینه زندگی در سال اول. بلکه بیشتر برای نشان دادن این که کسب و کار خوبی دارید.

حساب شرکت‌ها مربوط به امور همان شرکت بوده و در صورتی که مثلا شرکت ورشکست شود، آن حساب دیگر قابل دسترس نخواهد بود. هر پولی که نشان می‌دهید باید available باشد. تمکن مالی موجود در حساب تجاری با اینکه امروز در دسترس است ولی ممکن است فردا نباشد. از این رو ارائه حساب تجاری را بعنوان تمکن اصلی توصیه نمی‌کنیم. 

متاسفانه خیر. با توجه به تعداد بالای موکلین و تعهد کاری به آن عزیزان، مشاوره اختصاصی در خصوص تمکن مالی صرفا برای موکلین این شرکت انجام می‌شود.

خیر. وام چه در کانادا چه در ایران نمی‌تواند به عنوان تمکن مالی شما برای اخذ ویزا ارائه شود. چون وام نوعی از بدهی است و در اصل وام پول شما نیست.

برای مهاجرت به کانادا نیاز به کمک دارید؟

شرکت مهاجرتی ویزا موندیال یک شرکت حقوقی پیشرو در زمینه مهاجرت به کاناداست که ۱۲ سال سابقه فعالیت دارد. ویزا موندیال با پشتوانه تیمی بیش از ۲۰۰ نیروی متعهد به شما برای مهاجرت آسان به کانادا کمک می‌کند. از زمان تاسیس ویزا موندیال تا کنون بیش از ۱۰‌هزار پرونده مهاجرتی با موفقیت به اتمام رسیده‌اند. این موضوع ویزا موندیال را به یکی از قابل‌‌اعتماد‌ترین موسسات مهاجرتی کشور تبدیل کرده است.

ویزا موندیال
اشتراک در
اطلاع از
guest
2 دیدگاه ها
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها