England Flag
Search
Search
Close this search box.

خرید فرانچایز در کانادا

خرید فرانچایز در کانادا

شروع یک کسب و کار جدید می‌تواند فرصت‌های خوبی را برای مهاجران در کانادا فراهم کند. اما در صورت عدم تجربه کافی در بازار جدید، شروع یک کسب و کار و برند جدید در یک کشور خارجی می‌تواند دشوار و پرخطر باشد. اینجاست که خرید امتیاز فرانچایز در کانادا می‌تواند گزینه جذاب و کم ریسک‌تری باشد.

اگر جزو یکی از گروه‌های زیر باشید، می‌توانید برای خرید فرنچایز در کانادا اقدام کنید:

  • شهروندان یا مقیمان دائم کانادا
  • دانشجویان بین‌المللی
  •  افراد دارای ویزای کار همراه دانشجوی بین‌المللی
  •  افراد دارای ویزای توریستی (پس از خرید فرنچایز لازم است ویزای توریستی را به ویزای کار تغییر دهید)
  • افراد خارجی بیرون کانادا

برای اطلاع از جزییات خرید فرنچایز در کانادا خواندن این مقاله برای شما بسیار مفید خواهد بود.

فهرست مطالب

فرانچایز چیست؟

آیا قصد دارید رییس خود باشید و کسب و کار خود را راه‌اندازی کنید اما مطمئن نیستید از کجا شروع کنید؟ یا نمی‌دانید چه منابعی نیاز دارید؟ چطور برای محصولات یا خدمات خود بازاریابی کنید؟ یا چگونه کارمند استخدام کنید و آن‌ها را آموزش دهید؟ 

یکی از راه حل‌ها برای چنین مسائلی استفاده از کسب و کارهای فرنچایز (Franchise) در کانادا است.

اما فرنچایز یا فرنچایز کردن به چه معناست؟

فرنچایز (Franchise) شیوه‌ای از توسعه کسب و کار است که در آن صاحب یک کسب و کار که فرنچایزر (Franchiser) یا امتیاز دهنده نامیده می‌شود، به سرمایه‌گذاران که فرنچایزی‌ (Franchisee) یا امتیاز گیرنده نامیده می‌شوند، حق امتیاز راه‌اندازی یک کسب و کار را می‌دهد؛ البته به شیوه و سبکی که آن شرکت قبلا توسعه یافته است و همچنین تحت نام تجاری آن شرکت.

معمولا وقتی سخن از فرنچایز به میان می‌آید، رایج‌ترین مثالی که به ذهن خطور می‌کند «شرکت مک دونالد» است. اما فرنچایز کردن تنها به کسب و کارهای فست فودی مانند مک دونالد محدود نمی‌شود؛ بلکه در همه جا و تقریبا در هر صنعتی وجود دارد.

فرنچایز کردن یک رابطه بیزینسی همه جانبه است و نه صرفا یک رابطه خریدار – فروشنده. این رابطه توسط یک «قرارداد» شکل می‌گیرد که برای مدت معینی معمولا از ۵ تا ۲۰ سال است و قابل تمدید هم می‌باشد.

در طول مدت قرارداد، شرکت نمایندگی یا به عبارتی فرنچایزی، برای دسترسی مستمر به سیستم تجاری، آموزشی و حمایت بازاریابی شرکت مرکزی، معمولا هزینه‌های خاصی را به امتیاز دهنده یا فرنچایزر پرداخت می‌کند.

بیشتر بخوانید: خرید بیزینس در کانادا

مزایا و معایب خرید فرانچایز در کانادا

مزایا

  • فرصت رشد داشتن
    در فرنچایزها فرصت رشد کسب و کار در آن صنعت خاص وجود دارد چرا که از قبل تقاضای بازار برای دریافت خدمات یا محصولات آن ها وجود داشته و این تقاضا می‌تواند بیشتر شود.
  • ریسک پایین
    هم صاحب کسب و کار اصلی و هم کسی که تحت برند آن کسب و کار، اقدام به فرنچایز می‌کند، ریسک‌های احتمالی را ارزیابی کرده‌اند تا اطمینان حاصل کنند که گسترش برند از همان ابتدا پایدار است. در روش فرنچایز، امکان مدیریت ریسک به میزان زیادی وجود دارد چون صاحبان اصلی برند، فرآیندها و منابعی برای کمک به کاهش مشکلات کارکنان و شرکت خواهند داشت.
  • صرف هزینه کمتر
    هر چند فرنچایزها باید بودجه لازم برای پوشش مشارکت شخصی و سرمایه‌گذاری‌های مورد نیاز را داشته باشند، اما هزینه‎‌های مربوط به باز کردن یک مکان جدید و شروع کسب و کار، به عهده صاحب اصلی برند است. بنابراین هزینه لازم برای کار با کسب و کارهای فرنچایز نسبت به کسب و کاری که از ابتدا باید آن را تاسیس کنید، کمتر است.
  • آماده بودن زیرساخت‌ها و فرآیندهای داخلی مطابق با استانداردها
    صاحب کسب و کار اصلی از قبل کارمندان خود را برای مدیریت فعالیت‌های روزانه استخدام کرده، زیرساخت‌ها مهیا شده و و فرآیندهای داخلی و آموزش کارکنان استاندارد سازی شده است. بنابراین افرادی که از امتیاز این برند استفاده ‌می‌کنند نیازی به توسعه چنین مواردی نخواهند داشت.
  • معروف بودن برند و عدم نیاز به برندسازی
    کسب و کارهای کوچکی که شروع به کار می‌کنند، لازم است زمان، انرژی و سرمایه لازم برای برند سازی و جذب مشتری انجام دهند ولی فرنچایزها این مشکل را ندارند چون از ابتدا تحت یک برند معروف کار می‌کنند و مشتری‌های خود را از قبل دارند.
  • نفوذ راحت‌تر به بازار
    یکی از مهترین مزایای فرنچایز کردن کسب و کار، محبوبیت تثبیت شده‌ برندهای دارای علامت تجاری است. باز کردن یک مکان جدید در هر منطقه یا ناحیه‌ای از بازار راحت‌تر است چون افراد قبلا با نام تجاری آن کسب و کار آشنا هستند.
  • سوددهی بیشتر
    فرنچایزها به دلیل داشتن برند شناخته شده و نفوذ آسان در بازار، سود و منفعت بیشتری در زمان راه اندازی خواهند داشت. اما کسب و کارهای جدید تازه تاسیس سال‌ها طول می‌کشد تا به سوددهی برسند.

معایب

  • محدود شدن خلاقیت در کسب و کار
    طبق قراردادی که بین صاحب اصلی بیزینس و خریدار فرنچایز امضا می‌شود، نحوه اداره کردن کسب و کار باید طبق اصول و مدل بیزینسی شرکت مادر باشد. 
  • محدودیت در انتخاب مکان نمایندگی، فروش محصولات و تامین کننده‌ها
    معمولا صاحب اصلی بیزینس تعیین می‌کند که شعبه شرکت در کجا دایر شود و یا چه محصولاتی فروخته شود و از کدام تامین کننده‌ها استفاده شود.
  • آسیب دیدن شهرت نمایندگی شما با عملکرد بد شعب دیگر
    اگر بعضی از نمایندگی‌ها به درستی کار خود را انجام ندهند و خدمات یا محصولات نامناسبی ارائه دهند، این کار بر شهرت نمایندگی شما هم تاثیر منفی خواهد گذاشت.
  • تقسیم کردن سود کسب و کار با صاحب اصلی بیزینس
    خرید فرنچایز و گرفتن حق امتیاز یک برند تجاری به معنای این است که باید درصدی از درآمد حاصل فروش از فروش را به فرنچایزر یا مالک برند تجاری پرداخت کنید.
  • احتمال عدم تمدید قرارداد
    در پایان مهلت قرارداد بین امتیاز دهنده و امتیاز گیرنده، ممکن است صاحب اصلی بیزینس دیگر تمایلی به تمدید آن قرارداد نداشته باشد.

شرایط خرید فرانچایز در کانادا

  • داشتن سرمایه کافی برای خرید و راه اندازی فرنچایز (میزان آن بسته به نوع بیزینس متفاوت است)
  • تجربه و مهارت مدیریتی بالا در زمینه کسب و کار مورد نظر
  • مالکیت بیش از ۵۰ درصد کسب و کار خریداری شده
  • ارائه بیزینس پلن
  • داشتن سلامت جسمی و عدم سوء پیشینه
  • عدم نیاز به نمره زبان (اما باید بتوانید صاحب برند تجاری را که قصد خرید امتیاز برندش را برای فرنچایز دارید، قانع کنید که مهارت زبانی لازم برای برقراری ارتباط با کارمندان و درک موضوعات تخصصی کار را دارید و می‌توانید بیزینس را راه اندازی کنید.)

هزینه‌های‌ لازم برای راه‌اندازی کسب و کارهای فرانچایز در کانادا

متوسط سرمایه لازم برای خرید فرانچایز در کانادا بین ۵۰,۰۰۰ تا ۵۰۰,۰۰۰ دلار است که میزان دقیق آن به صنعت آن فرنچایز و بزرگی یا کوچکی آن بستگی دارد.

اگر قصد دارید در کانادا کسب و کار فرنچایز راه اندازی کنید لازم است که چندین هزینه را در نظر بگیرید. بخشی از این هزینه‌ها به صاحب برند تجاری داده می‌شود؛ مانند هزینه حق استفاده از امتیاز برند تجاری، هزینه‌های آموزش، هزینه پشتیبانی بازاریابی و درصدی از درآمد حاصل از فروش.

بخش دیگری از هزینه‌ها مربوط به سرمایه‌گذاری برای راه‌اندازی کسب و کار است؛ مانند هزینه تامین مواد اولیه، خرید لوازم و تجهیزات، بیمه، خدمات حقوقی و حسابداری و همچنین هزینه استخدام کارکنان و آموزش آن‌ها.

در ادامه مقاله با جزییات بیشتری در مورد این هزینه‌ها صحبت می‌کنیم.

  • هزینه حق استفاده از امتیاز برند تجاری – Franchise Fee

به طور معمول دفتر مرکزی یا فرنچایزر برای حق استفاده از امتیاز برند خود، هزینه ثابتی را از دفتر نمایندگی یا همان فرنچایزی دریافت می‌کند. این مبلغ می‌تواند از چند هزار دلار تا بیش از ۷۵,۰۰۰ دلار متغیر باشد که به عوامل مختلفی مانند صنعت فرنچایز، بزرگی یا کوچکی کسب و کار، برند تجاری، مکان دفتر نمایندگی و اهداف فرنچایزر در توسعه کسب و کار خود بستگی دارد.

هر چقدر برندی که قرار است تحت امتیاز آن کار کنید معروف‌تر و معتبرتر باشد، لازم است هزینه بیشتری بابت ارزش برند آن پرداخت کنید. برای مثال، هزینه‌‌ Franchise fee برای برندی که معروفیت بین‌المللی دارد مانند برند Taco Bell یک و نیم برابر هزینه‌ای است که برای برندی پرداخت می‌کنید که تنها در کانادا معروف است مانند برند Tim Hortons.

Franchise Fee می‌تواند شامل هزینه‌های دیگر هم بشود مانند هزینه جذب، انتخاب و آموزش سرمایه گذارانی که قرار است به عنوان فرنچایزی دفتر نمایندگی باز کنند.

  • هزینه درآمد حاصل از فروش – Royalty Fee

نمایندگی‌ها باید درصدی از فروش ناخالص خود (بین ۴ تا ۸ درصد) را به صورت هفتگی، ماهیانه یا هر سه ماه یک بار به دفتر مرکزی پرداخت کنند. این درصد بسته به ماهیت کسب و کار متفاوت است. معمولا Royalty fee برای فرنچایزهای خدماتی بیشتر از کسب و کارهای خرده فروشی است. گاهی اوقات به جای درصد، معمولا هزینه ثابتی به فرنچایزر پرداخت می‌شود.

در سیستم‌های کسب و کاری که نمایندگی‌ها باید بیشتر یا همه لوازم و مواد مورد نیاز خود را از دفتر مرکزی خریداری کنند، فرنچایزرها مبلغی را به عنوان سود به هزینه‌های محصولات اضافه می‌کنند که به آن قیمت‌گذاری محصول (Product Pricing) می‌گویند.

  • هزینه تبلیغات – Advertising Fund

تبلیغات برای کسب و کارهای فرنچایز در دو سطح انجام می‌شود:

۱. برای برند اصلی به عنوان یک کل و
۲. برای نمایندگی‌ها به صورت واحدهای مجزا

در حالت اول، تبلیغات با مشارکت دفتر مرکزی و دفتر نمایندگی و از طریق سرمایه‌ای انجام می‌گیرد که بخشی از آن از طرف فرنچایزر و بخش دیگر آن از طرف فرنچایزی یا همان دفتر نمایندگی تامین می‌شود. هزینه تبلیغاتی که دفتر نمایندگی پرداخت می‌کند، معمولا به عنوان درصدی از فروش ناخالص آن (بین ۲ تا ۴ درصد) محاسبه می‌شود.

در حالت دوم، نمایندگی‌ها باید به طور مستقل برای فرنچایز خود تبلیغ کنند. در قراردادی که بین دفتر مرکزی و دفتر نمایندگی بسته می‌شود، معمولا قید می‌شود که اعتبارگیرنده باید هر ماه مبلغی را برای تبلیغات اختصاص دهد.

  • هزینه لازم برای سرمایه‌گذاری – Initial Investment

صاحبان اصلی کسب و کار یا همان فرنچایزرها معمولا از قبل از سرمایه گذارانی که قصد راه‌اندازی فرنچایز تحت نام برند آن‌ها را دارند می‌خواهند که برای راه‌اندازی کسب و کار خود باید مبلغی را سرمایه‌گذاری کنند.

ممکن است خواسته شود که بخشی از این سرمایه اولیه به صورت دارایی‌هایی نقدی باشد مانند پول نقد و اوراق قرضه کوتاه مدت. بنابراین بسیار مهم است که برای خرید فرانچایز در کانادا، خیلی خود را درگیر وام و بدهی نکنید.

از جمله هزینه‌های دیگری که باید سرمایه‌گذاری کنید، هزینه اجاره محل کسب و کار، نوسازی ملک، خرید تجهیزات و لوازم، هزینه‌های نیروی کار، هزینه‌های بیمه، خدمات حقوقی و دیگر هزینه‌ها است.

مثالی از هزینه‌های خرید فرانچایز در کانادا

در این مثال راه‌اندازی یک مرکز لیزر مو که به صورت فرنچایز از یک شرکت موجود کانادایی است را برای شما شکافته‌ایم تا با ریز هزینه‌ها آشنا شوید.

شما قصد راه‌اندازی فرانچایز دیگری را دارید؟ این هزینه‌ها بسته به هر فرنچایز متفاوت هستند و این مورد فقط برای نمونه آورده شده است.

بخش‌های سرمایه گذاری
حداقل مبلغ (به دلار کانادا)
حداکثر مبلغ (به دلار کانادا)
آب و برق و گاز و پیش پرداخت اجاره ملک۷,۰۰۰ دلار۲۰,۰۰۰ دلار
نوسازی ملک۸۰,۰۰۰ دلار۲۰۰,۰۰۰ دلار
طراحی معماری و دکوراسیون۳,۲۵۰ دلار۱۰,۰۰۰ دلار
مبلمان، تجهیزات، وسایل۱۳,۹۰۰ دلار۲۷,۰۰۰ دلار
سیستم‌های کامپیوتری۳,۹۰۰ دلار۷,۰۰۰ دلار
بیمه۱,۲۰۰ دلار۳,۵۰۰ دلار
علائم تجاری۳,۵۰۰ دلار۱۰,۰۰۰ دلار
هزینه‌های دفتر۹۰۰ دلار۱,۵۰۰ دلار
فهرست موجودی/کالا۴,۳۰۰ دلار۱۱,۰۰۰ دلار
گواهی نامه‌ها و مجوزها۱,۰۰۰ دلار۲,۰۰۰ دلار
عوارض و آبونمان۵۰ دلار۲۵۰ دلار
هزینه‌های تخصصی بودن کسب و کار۳,۰۰۰ دلار۷,۰۰۰ دلار
کرایه دستگاه لیزر۲,۱۰۰ دلار۳,۵۰۰ دلار
آموزش و مخارج زندگی حین دوره آموزشی۲,۰۰۰ دلار۵,۰۰۰ دلار
آموزش اولیه۱۵,۰۰۰ دلار۱۵,۰۰۰ دلار
تبلیغات افتتاحیه۱۰,۰۰۰ دلار۱۰,۰۰۰ دلار
حق استفاده از امتیاز برند تجاری۴۰,۰۰۰ دلار۴۰,۰۰۰ دلار
جمع مبالغ۱۹۱,۱۰۰ دلار۳۷۲,۷۵۰ دلار

هزینه‌های جاری فرنچایز:

  • درصد درآمد حاصل از فروش ناخالص (Royalty Fee): ۶٪ درصد
  • هزینه تبلیغات (Advertising Fund) : ۲٪ درصد از درآمد حاصل از فروش

۵ نکته ضروری برای خرید فرانچایز در کانادا

در صورتی که قصد دارید کسب و کار فرنچایزی را در کانادا خریداری کرده و نمایندگی یکی از برندهای تجاری را به عهده بگیرید، لازم است ابتدا به دقت در مورد آن برند تجاری و مالکان آن تحقیق کنید.

در نظر گرفتن نکات زیر قبل از خرید فرنچایز به شما دید بهتری برای تصمیم گیری می‌دهد.

۱. ارزیابی سیستم فرنچایز مورد نظر

در ارزیابی ساختار سیستم اصلی، ۴ مورد را همیشه بررسی کنید:

  • خدمات/محصولات: چه چیزی به مشتری فروخته می‌شود؟ کیفیت آن محصول یا خدمات از دیدگاه مشتری چگونه است؟ آیا محصول یا خدمات ارائه شده در بازار متمایز است؟ آیا محصول یا خدمات توسط قوانین کپی رایت یا حق ثبت اختراع محافظت می‌شود؟
  • قیمت: آیا محصولات یا خدمات با توجه به ارزش آن به خوبی قیمت گذاری شده است؟
  • مکان: آیا محصولات یا خدمات در مکان‌های پر سودی فروخته می‌شوند؟
  • تبلیغات: آیا محصول به خوبی تبلیغ شده و ماهیت آن توسط مصرف کنندگان شناخته شده است؟

۲. شناخت مالکان برندهای قوی

  • شخصیت: مالک برند یا فرنچایزر به چیزی معروف است؟ آیا در انجمن‌های صنعتی و تجاری مربوطه مانند انجمن فرنچایز کانادا از اعضای خوب انجمن هستند؟
  • بررسی سوابق و کیفیت روابط: آیا نمایندگی‌های فعلی شرکت موفق هستند؟ آیا تاکنون پیش آمده که یکی از نمایندگی‌‌ها از سیستم خارج شود؟ چه چیز باعث ترک آن‌ها از سیستم شده است؟ آیا شرایط خروج آن‌ها از نظر هر دو طرف رضایت بخش بوده است؟
  • قدرت مالی: صاحب برند تجاری از نظر مالی چقدر قوی است؟ آیا می‌توانید اطلاعات مالی مربوط به او را بررسی کنید؟ آیا این اطلاعات حسابرسی شده یا از بیرون سیستم تهیه شده است؟
  • مدیریت: با توجه به دوره تصدی، تخصص و تجربه صاحب برند، چقدر در امر مدیریت قوی است؟ آیا توانایی و مهارت اثبات شده‌ای برای ارائه دارد؟

۳. در نظر گرفتن فاکتورهای کلیدی موفقیت در سیستم فرنچایز

  • دقت زیاد در انتخاب نمایندگی: آیا دفتر مرکزی سیستم خاصی برای انتخاب نمایندگی‌های خود دارد؟ آیا نمایندگی‌ها در سیستم مانده‌اند؟ آیا نمایندگی‌های شرکت گردش مالی غیر معمول داشته‌اند؟ آیا نمایندگی‌ها به بازده قابل قبولی از سرمایه خود دست یافته‌اند و آیا از سرمایه‌گذاری خود راضی هستند؟
  • دقت زیاد در نظارت و کنترل سیستم: آیا سیستم مرکزی کنترل‌های مالی و مدیریتی لازم برای شناسایی علائم خطر در تجارت کلی خود و در فعالیت‌های فردی نمایندگی‌ها را دارد؟ آیا به طور موثر و کارآمد با نمایندگی‌های خود کار می‌کند تا در زمان بروز مشکلات و چالش‌ها بتوانند به درستی عمل کنند؟
  • سوابق کاری سیستم: آیا سیستم فرنچایز مورد نظر تا به امروز موفق بوده است؟ آیا نمایندگی‌ها سودآور بوده‌اند؟ میزان شکست در این سیستم چقدر است؟ میزان شکست در کسب و کارهای مرتبط و غیر مرتبط با فرنچایز چقدر است؟ کیفیت ارتباط سیستم با ارائه دهندگان خدمات کلیدی مانند تامین کننده‌ها یا بانک چگونه است؟

۴. ارزیابی سرمایه کلی خود

  • کل هزینه سرمایه‌گذاری شما چقدر است؟ چه مقدار سهام ورودی مورد نیاز است؟
  • تعهدات مالی جاری از جمله هزینه استفاده از حق امتیاز برند تجاری، برنامه نوسازی یا مبالغ و حداقل سهام خرید چقدر است؟
  • کسب و کار چه موقع به سوددهی می‌رسد؟ پتانسیل کسب و کار برای سودآوری چیست؟
  • آیا سیستم فرنچایز بسته خدمات مالی برای نمایندگی‌ها دارد؟

۵. بررسی قرارداد خرید فرنچایز

  • آیا قرارداد از حق شما و حق صاحب برند محافظت می‌کند؟ آیا حقوق و تعهدات هر دو طرف به وضوح بیان شده است؟
  • آیا قرارداد تمام تعهدات شفاهی صاحب برند را با جزییات پوشش می‌دهد؟
  • شرایط تمدید قرارداد چیست؟ آیا مقرراتی برای مذاکره وجود دارد؟ آیا شرایط فسخ را پوشش می‌دهد؟
  • آیا شرایط خرید مواد از دفتر مرکزی و طرف‌های بیرون از سیستم را پوشش می‌دهد؟
  • آیا جزییات مربوط به راه اندازی، آموزش و همکاری به اندازه کافی بیان شده است؟

نحوه خرید فرانچایز در کانادا

اگر به این نتیجه رسیده‌اید که مالک کسب و کار فرنچایز شدن برای شما انتخاب درستی است، مراحل زیر را برای خرید آن انجام دهید:

مرحله اول: در مورد دلایل خود برای مالک فرنچایز شدن مطمئن شوید

مالک فرنچایز شدن مسئولیت و تعهد بزرگی است. قبل از اینکه برای خرید فرنچایز اقدام کنید، به دلایل خود برای تمایل به این کار فکر کنید. اگر فکر می‌کنید که صاحب فرنچایز بودن راحت‌تر از مالکیت دیگر انواع کسب و کار است، باید بدانید که هر بیزینسی چالش‌های خود را دارد. بنابراین با دلایل محکم و فکر شده برای خرید فرانچایز در کانادا اقدام کنید.

مرحله دوم: تحقیق کنید که چه نوع فرنچایزی برای شما مناسب است

فقط به این دلیل که فرنچایزی محبوب است لزوما به این معنی نیست که برای شما مناسب است. با دقت تحقیقات خود را در مورد فرنچایز انجام دهید و حداقل چند هفته را برای این منظور اختصاص دهید و به دنبال بررسی معیارهای زیر باشید:

  • سابقه فروش عالی: توصیه می‌شود فرنچایزی را انتخاب کنید که سودآوری آن قابل اثبات باشد.
  • بازار در حال رشد: برای کسب موفقیت، فرنچایزی که انتخاب می‌کنید باید در بازاری باشد که در حال رشد است.
  • مسئولیت اجتماعی: مردم تمایل دارند تا با شرکت‌هایی وارد بیزینس شوند که از نظر اجتماعی مسئولیت پذیر هستند. تحقیق کنید که فرنچایزهای مورد نظر شما برای این منظور چه کاری انجام می‌دهند.
  • رقابت محلی: رقابت کم می‌تواند خوب باشد، اما رقابت بیش از حد در یک منطقه نزدیک به هم می‌تواند کسب و کار شما را خراب کند.
  • فرصت‌هایی برای افزایش فروش محصولات و خدمات: مک دونالد نمونه‌ای عالی از شرکتی است که در افزایش فروش محصولات برتر است و اینکار را با گزینه‌هایی که در بیزینسش وجود دارد انجام می‌دهد، مانند اضافه کردن سیب زمینی سرخ کرده به همبرگرهایش.
  • دریافت حمایت و پشتیبانی: مطمئن شوید که از خدمات پشتیبانی و بازاریابی خوبی از سوی دفتر مرکزی برخوردار خواهید شد.

مرحله سوم: پروسه درخواست خود را آغاز کنید

زمان ارسال اپلیکیشن خود جهت خرید فرنچایز و شروع شعبه جدیدی از بیزینس اصلی، بهره‌مندی از وجود یک وکیل با تجربه می‌تواند بسیار به شما کمک کند. در این مرحله، فرنچایزر یا مالک برند تجاری شرایط شما را از جهات زیر بررسی می‌کند:

  • وضعیت مالی شما را بررسی می‌کند تا مطمئن شود که سرمایه کافی برای راه اندازی شعبه را دارید.
  • سوابق تحصیلی، کاری و استدلال شما را برای شروع بیزینس بررسی می‌کند.
  • جایی را که قرار است نمایندگی را در آنجا دایر کنید، بررسی می‌کند.
  • باید به این سوال پاسخ دهید که چرا به فرنچایز آن‌ها علاقه‌مندید و در حال حاضر چقدر در مورد آن اطلاعات دارید؟

مرحله چهارم: با مالک برند تجاری مورد نظر مصاحبه انجام دهید

پس از اینکه بررسی‌های اولیه از سوی هر دو طرف انجام شد، شما به عنوان یک طرف معامله باید با فرنچایزر جلسه‌ای حضوری داشته باشید که به “Discovery Day” معروف است. قبل از همه‌گیری کووید-۱۹، این جلسات به صورت حضوری برگزار می‌شد، ولی در زمان پاندمی این جلسات آنلاین شدند.

در این جلسه هر دو طرف بهتر می‌توانید همدیگر را بشناسید و قبل از اینکه متعهد به خرید فرنچایز شوید، می‌توانید تمام سوالات خود را در این زمینه بپرسید.

مرحله پنجم: برای تامین مالی کسب و کار خود اقدام کنید

اگر سرمایه کافی برای خرید فرانچایز در کانادا را ندارید، برای تامین مالی آن می‌توانید از منابعی مانند بانک‌ها، دولت فدرال و دیگر نهادهای مرتبط کمک بگیرید و درخواست وام دهید.

مرحله ششم: قرارداد ببندید و مفاد آن را به دقت بررسی کنید

محتوای قراردادها معمولا طولانی و گیج کننده است. برای اینکه از اشتباهات احتمالی جلوگیری کنید، بهتر است در این مورد و قبل از امضای قرارداد با یک وکیل باتجربه مشورت کنید.

مرحله هفتم: مکانی را اجاره یا خریداری کنید

شما قبلا شهر محل کسب و کار خود را انتخاب کرده‌اید، بنابراین در این مرحله لازم است مکانی را در شهر اجاره یا خریداری کنید و نمایندگی فرنچایز را در آن راه‌اندازی کنید.

مرحله هشتم: آموزش و پشتیبانی لازم را دریافت کنید

شما در حال ورود به یک برند معتبر هستید که دارای لوگو، دستورالعمل‌ها و محصولاتی است. لازم است که از سوی دفتر مرکزی در زمینه‌های زیر آموزش ببینید:

  • برندسازی
  • نحوه فروش و محل خرید محصولات و خدمات
  • جایگاه محصول و نمایشگرهای نقطه فروش
  • تکنولوژی پرداخت مانند پردازش کارت‌های اعتباری
  • تاکتیک‌های فروش برای این نوع مدل بیزینسی خاص

تمایل به راه‌اندازی فرنچایز در کانادا را دارید؟

ماجراجویی را آغاز کنید.

نحوه تامین مالی فرنچایزها در کانادا

اگر قصد دارید فرنچایزی را در کانادا خریداری کنید ولی برای راه‌اندازی آن سرمایه کافی ندارید، راه‌های مختلفی برای تامین مالی کسب و کارتان وجود دارد:

بانک‌های تجاری کانادا به بسیاری از کسب و کارهای فرنچایز وام می‌دهند. البته این بانک‌ها بیشتر مایل به تامین مالی فرنچایزهایی هستند که تحت برندهای موفق تجاری با سابقه مالی موفق کار کنند.

سازمان نوآوری، علوم و توسعه اقتصادی کانادا (ISED) از طریق برنامه تامین مالی کسب و کارهای کوچک کانادایی و با کمک وام دهندگانی که در این برنامه شرکت کرده‌اند، به صاحبان کسب و کارهای فرنچایز وام پرداخت می‌کند.

هر چند از مبلغ این وام نمی‌توان برای هزینه‌های Franchise Fee استفاده کرد، اما برای دیگر هزینه‌ها مانند خرید زمین محل کسب و کار، خرید لوازم و تجهیزات، اجاره مکان و دیگر هزینه‌های لازم، استفاده از آن بلامانع است.

دولت کانادا انواع مختلفی از منابع مالی را از وام و کمک‌های بلاعوض گرفته تا کمک‌های مالی ارائه می‌دهد. بخشی از منابع مالی برای گروه‌های جمعیتی خاص و بخش‌های صنعتی کنار گذاشته می‌شود و بخشی دیگر هم به‌طور گسترده‌تر در دسترس است.

بهترین راه برای یافتن آنچه برای شما و کسب و کار جدیدتان مناسب است، جستجو در فهرست جامع گزینه‌های تامین مالی دولتی در شبکه کسب و کار کانادا است.

بسیاری از صاحبان برند، به شرکت‌های نمایندگی خود گزینه‌های تامین مالی ارائه داده و یا با کمک شرکت‌های وابسته این کار را انجام می‌دهند.

حداقل ۱۴ روز قبل از خرید فرنچایز، اعتبار دهنده باید سند افشای فرنچایز (Franchise Disclosure Document – FDD) را که توسط دولت فدرال اجباری شده است، در اختیار اعتبار گیرنده یا فرنچایزی قرار دهد. این سند حاوی اطلاعاتی در مورد وام‌هایی است که توسط اعتباردهنده ارائه می‌شود.

انجل اینوسترها یا سرمایه‌گذاران فرشته (Angel Investors) سرمایه‌گذارانی هستند که به طور شخصی پول خود را در کسب و کاری سرمایه‌گذاری می‌کنند که معمولا در ازای داشتن سهام در آن شرکت این کار را انجام می‌دهند.

انجل اینوسترها به دنبال ایجاد تغییر در اقتصاد محلی هستند و این کار را از طریق سرمایه‌گذاری در کسب و کارهای کوچک محلی مانند فرنچایزها انجام می‌دهند.

وام‌های تضمین شده توسط سازمان اجرای کسب و کارهای کوچک (Small Business Administration)، به اختصار SBA، نرخ‌ها و شرایط بازپرداخت جذابی را ارائه می‌دهند. در واقع سازمان SBA وام نمی‌دهد بلکه با موسسات مالی شریک می‌شود تا در صورت عدم بازپرداخت وام گیرنده، پرداخت بخش قابل توجهی از وام را تضمین کند.

انواع مختلفی از وام SBA وجود دارد. برنامه وام SBA 7 (a) یکی از محبوب‌ترین برنامه‌ها برای تأمین مالی فرنچایزها است. این برنامه تا سقف ۵ میلیون دلار معمولاً با دوره بازپرداخت ۱۰ ساله وام ارائه می‌دهد. با این حال، دوره بازپرداخت وام تجهیزات و وام املاک هم ممکن است تا ۲۵ سال افزایش دهد.

کسب و کارهای مناسب برای خرید فرانچایز در کانادا

در حالی که بسیاری از مردم ممکن است فرنچایز را محدود به «فست فود» بدانند، اما کسب و کارهای فرنچایز را می‌توان را در همه بخش‌ها و صنایع یافت مانند: صنعت خودرو، صنعت سفر و شرکت‌های مسافرتی، مراقبت‌های خانگی، آموزش و یا سلامت و تناسب اندام.

کسب و کاری برای خرید فرنچایز مناسب است که صرف نظر از نوع محصولات یا خدماتی که ارائه می‌دهد، دارای سابقه موفقیت در آن کسب و کار و قاعده و فرمولی آزمایش شده باشد به طوری که به خریدار فرنچایز امکان دهد تا موفقیت را در شعبه جدید هم تجربه کند.

۱۰ فرنچایز برتر در کانادا

این برند یکی از معروفترین برندهای کانادایی در دنیا و همچنین بزرگترین فرنچایز در کانادا است که در سال ۱۹۶۴ توسط بازیکن هاکی، تیم هورتون (Tim Horton) تاسیس شد. این غول کافی شاپ یکی از سودآورترین فرنچایزها در کانادا است.

برای اخذ نمایندگی این برند، باید ۵۰۰,۰۰۰ دلار دارایی خالص و مبلغ ۱۰۰,۰۰۰ دلار برای سرمایه‌گذاری داشته باشید.

برند Canada Bread بزرگترین فعالیت‌هایی نانوایی در کشور کانادا را اداره می‌کند. این برند در سال ۲۰۱۴ توسط غول نانوایی تجاری Grupo Bimbo خریداری شد که در ۳۲ کشور در سراسر جهان فعالیت می‌کند. برای فرانچایز شدن با این برند، باید از طریق شعبه کانادا به نام Bimbo Canada اقدام کنید.

راه‌اندازی نمایندگی این برند به حداقل ۳۰,۰۰۰ دلار پول نقد نیاز دارد و بسته به مکان کسب و کار می‌تواند به ۳۰۰,۰۰۰ دلار هم برسد.

برند Pizza Pizza از زمان تأسیس خود در سال ۱۹۶۷ در کانادا پیتزاهای خوشمزه درست می‌کند. اکنون این شرکت محبوب پیتزا دارای بیش از ۷۵۰ نمایندگی در سراسر کشور کانادا است.

برای افتتاح فرنچایز تحت این این برند باید حداقل ۱۰۰,۰۰۰ دلار پول نقد داشته باشید. این مبلغ بسته به مکان نمایندگی ممکن است بیشتر هم بشود.

شرکت مسافرتی مارلین تراول اولین بار در سال ۱۹۸۷ تاسیس شد اما در سال ۲۰۰۶ توسط شرکت Transat Distribution Canada خریداری شد.

این شرکت یکی از برترین فرنچایزهای مسافرتی در کشور کانادا است. برای راه اندازی فرنچایز تحت این برند تجاری، به سرمایه‌گذاری اولیه ۱۰۰,۰۰۰ دلار تا۱۵۰,۰۰۰ دلار نیاز است. همچنین هزینه حق استفاده از امتیاز این برند تجاری ۳,۰۰۰ دلار و پرداخت هزینه از درآمد حاصل از فروش ۳٪ است.

یکی از بهترین فرنچایزها در کانادا که در صنعت خودرو فعالیت می کند. این برند کانادایی که در سال ۱۹۷۶ تأسیس شد، اکنون بیش از ۴۸۰ نمایندگی در سراسر کشور دارد.

برای گرفتن نمایندگی این شرکت، فرنچایزی باید دارای سهام نقدی بیش از ۸۰۰,۰۰۰ دلار باشد. 

از سال ۱۹۹۹ بوستر جویس برای مصرف کنندگان کانادایی خود اسموتی‌های خوشمزه و سالم درست می‌کند. اگرچه این شرکت نسبت به فرنچایزهای دیگر در کانادا تازه تاسیس است، اما دارای بیش از ۴۰۰ نمایندگی در سراسر کشور است.

برای افتتاح فرنچایز تحت برند Booster Juice، باید دارای حداقل دارایی خالص ۳۷۵,۰۰۰ دلار باشید.

اولین شرکت Boston Pizza در سال ۱۹۶۴ افتتاح شد و از آن زمان، این فرنچایز کانادایی بیش از ۳۹۰ نمایندگی در سراسر کشور کانادا ایجاد کرده است. این رستوران و بار محبوب، برند شماره یک غذاخوری غیررسمی در کشور است.

بوستون پیزا یکی از سودآورترین فرنچایزها در کانادا است به طوری که متوسط فروش ناخالص نمایندگی‌های آن بیش از ۲.۸ میلیون دلار است.

شرکت گس پلاس تحت برند تجاری Canadian Tire قرار می‌گیرد اما فرنچایزهای جداگانه‌ای را ارائه می‌دهد. این شرکت فعال در صنعت خودرو بیش از ۲۹۰ نمایندگی در سراسر کشور کانادا دارد.

سرمایه گذاری اولیه برای راه اندازی نمایندگی این شرکت بین ۳۰,۰۰۰ تا ۷۰,۰۰۰ دلار است اما ابتدا باید به عنوان بخشی از قرارداد قانونی با Canadian Tire، یک شرکت جداگانه به نام خود تأسیس کنید.

Pet Valu یکی از سودآورترین فرنچایزها در کانادا از نظر صنعت حیوانات خانگی است. این فرنچایز کانادایی که در سال ۱۹۷۶ تأسیس شد، بیش از ۳۶۰ نمایندگی در کشور دارد.

برای اخذ نمایندگی این شرکت بسته به محل کسب و کار باید بین ۳۰۰,۰۰۰ دلار تا ۶۰۰,۰۰۰ دلار سرمایه داشته باشید. به همین دلیل، انتظار می رود نمایندگی‌های واجد شرایط دارای حداقل دارایی خالص ۴۰۰,۰۰۰ دلار و دارایی‌های نقدی ۱۵۰,۰۰۰ دلار باشند تا بتوانند برای مشارکت در نظر گرفته شوند.

یکی دیگر از فرنچایزهای کانادایی پیشرو در صنعت خودرو، Belron Canada است که برای اولین بار در سال ۱۹۶۵ تأسیس شد و در سال ۱۹۸۲، شروع به فرنچایز کردن کسب و کار خود تحت این برند شد. در حال حاضر، تقریباً ۳۵۰ نمایندگی از آن در کانادا و ۳۰ کشور دیگر وجود دارد که تحت این نام فعالیت می کنند.

برای راه اندازی فرنچایز این شرکت و تأمین مالی شبکه‌ای از فروشگاه‌های تعویض شیشه به  تقریبا ۷۰۰,۰۰۰ دلار نیاز دارید.

مراحل اخذ اقامت دائم کانادا از طریق خرید فرانچایز

اگر بیرون کانادا هستید، احتمالا فکر می‌کنید که با خرید بیزنیس، هم می‌توانید کسب و کار امنی برای خود داشته باشید که محل درآمد باشد و هم پروسه اخذ اقامت دائم کانادا را طی کنید.

بله، درست فکر می‌کنید و در این جا شما را با مراحل اخذ ویزای ورک پرمیت کانادا و اخذ اقامت دائم کانادا در روش خرید فرانچایز آشنا می‌کنیم.

مرحله اول: بررسی شرایط خرید فرنچایز و عقد قراردادهای لازم 

مرحله دوم: تهیه طرح تجاری و آماده سازی مدارک برای درخواست ویزای کار

مرحله سوم: اخذ ویزای کار و ورود به کانادا

مرحله چهارم: راه اندازی فرانچایز در کانادا و کسب تجربه کانادایی

مرحله پنجم:‌ پس از ۱۲ ماه تجربه کاری، آغاز درخواست اقامت دائم در روش تجربه کانادایی CEC

مزایای اخذ اقامت دائم کانادا از طریق خرید فرانچایز

  • کسب و کاری فعال راه می‌اندازید که درآمد کانادایی ایجاد می‌کند. 
  • پروسه رسیدگی به پرونده‌های ویزای کار فرنچایز بسیار سریع‌تر از برنامه‌های مهاجرتی دیگر است. 
  • ویزای کار مربوط به فرنچایز را میتوانید تا ۷ سال تمدید کنید. 
  • ویزای همراه برای همسر درخواست می‌دهید و ایشان بدون محدودیت در کانادا کار می‌کند. فرزندان شما هم تحصیلاتشان در مدارس کانادایی رایگان خواهد بود. 
  • پس از ورود به کانادا از طریق شما یا همسر شما در برنامه‌های مهاجرتی مختلف امکان درخواست اقامت دائم کانادا وجود خواهد داشت.

خدمات ویزا موندیال در خرید فرانچایز در کانادا

اگر مدیر یا مالک کسب و کاری در ایران هستید و با خواندن این مقاله دریافتید که واجد شرایط خرید فرنچایز در کانادا هستید، اما نمی‌دانید از کجا و چگونه این کار را شروع کنید، نگران نباشید! در انجام صفر تا صد این پروسه ما در کنارتان هستیم.

برای اقدام در این زمینه، ما در انجام مراحل زیر به شما کمک می‌کنیم:

۱. ارزیابی شرایط
۲. محاسبه دقیق هزینه‌های لازم برای خرید فرنچایز
۳. معرفی فرنچایزهای مناسب
۴. ارتباط با بانک‌های کانادا برای تامین مالی فرنچایز مورد نظر (افرادی که از خارج از کانادا برای خرید فرنچایز اقدام می‌کنند، برای تامین مالی شرایط سخت‌تری از سوی بانک‌ها دارند ولی ما در این زمینه به درستی به شما مشاوره می‌دهیم)
۵. معرفی حسابداران با تجربه برای کسب و کار
۶. تحقیق در خصوص مالک فرنچایز و سیستم بیزینسی آن
۷. تهیه بیزینس پلن
۸. بررسی قرارداد خرید فرنچایز توسط وکیل حقوقی شرکت
۹. اقدام جهت ویزای کار و در نهایت ویزای اقامت دائم کانادا

در ادامه، لیست برخی از فرانچایزهای کانادا در صنایع مختلف را مشاهده می‌کنید که به کمک ویزا موندیال می‌توانید برای خرید آن‌ها اقدام کنید.

حوزه فرانچایزکد فرانچایزهزینه فرانچایزمبلغ سرمایه‌گذاریهزینه درآمد حاصل از فروشهزینه تبلیغاتمکان
توضیحات
کافی شاپFB12۴۰,۰۰۰ دلار۴۵۰,۰۰۰ دلار۵٪۲٪سراسر کانادا
کافی شاپFB13۳۰,۰۰۰ دلار۲۰۰,۰۰۰ – ۵۰۰,۰۰۰ دلار۶٪۳٪بریتیش کلمبیا و البرتا
شیرینی فروشیFB14۳۵,۰۰۰ دلار۱۹۵,۰۰۰ – ۳۲۹,۰۰۰ دلار۶٪۲٪آمریکا و سراسر کانادا
نانواییFB15۰۲۵۰,۰۰۰ – ۱,۰۰۰,۰۰۰ دلار۷٪۳٪آمریکا، بریتیش کلمبیا، آلبرتا، ساسکاچوان، مانیتوبا، انتاریو، نیوبرانزویک، نوا اسکوشیا، جزیره پرنس ادوارد و نیوفاندلند
کافی شاپFB16۲۵,۰۰۰ دلار۲۱۰,۰۰۰ – ۳۹۵,۰۰۰ دلار۵٪۳٪سراسر کانادا
کافی شاپFB17۵۰,۰۰۰ دلار۴۵۰,۰۰۰ – ۹۹۰,۰۰۰ دلار۵٪۲٪سراسر کانادا
کافی شاپFB18۳۵,۰۰۰ دلار۳۹۵,۰۰۰ – ۵۹۵,۰۰۰ دلار۷٪۳٪بریتیش کلمبیا، آلبرتا، ساسکاچوان، مانیتوبا، انتاریو و نوا اسکوشیا
کافی شاپFB20۴۰,۰۰۰ – ۹۰,۰۰۰ دلار۵۰۰,۰۰۰ دلار۲-۶٪۵٪آمریکا و کانادا
کافی شاپFB21۲۵,۰۰۰ دلار۳۰۰,۰۰۰ – ۴۵۰,۰۰۰ دلار۵٪۲٪بریتیش کلمبیا، آلبرتا، ساسکاچوان، مانیتوبا و انتاریو
تی شاپFB26۴۰,۰۰۰ دلار۲۰۰,۰۰۰ – ۳۲۰,۷۰۰ دلار۶٪۰٪سراسر کانادا
شیرینی فروشیFB29۲۵,۰۰۰ دلار۲۱۰,۰۰۰ – ۳۹۵,۰۰۰ دلار۵٪۳٪سراسر کانادا
کافی شاپFB30۴۰,۰۰۰ دلار۳۵۰,۰۰۰ – ۵۵۰,۰۰۰ دلار۷.۵٪۲٪+۱٪سراسر کانادا
کافی شاپFB32۵۰,۰۰۰ دلار۳۰۰,۰۰۰ دلار۴.۵-۶٪۴٪سراسر کانادا
فروشگاه مواد غذاییFG10۳۵,۰۰۰ دلار۱۰۰,۰۰۰ – ۵۰۰,۰۰۰ دلار۱۱٪۱۱٪بریتیش کلمبیا، آلبرتا، مانیتوبا، انتاریو، کبک، نیوبرانزویک، نوا اسکوشیا، نیوفاندلند و یوکان
فست فود (پیتزا)FQ9۲۵,۰۰۰ دلار۵۸۰,۰۰۰ دلار۵٪۵٪آلبرتا، ساسکاچوان و انتاریو
فست فود (تاکو و بوریتو)FQ10۲۵,۰۰۰ دلار۳۳۱,۰۰۰ – ۵۲۰,۰۰۰ دلار۵٪۳٪سراسر کانادا
فست فود (پیتزا)FQ11۲۰,۰۰۰ دلار۱۵۰,۰۰۰ – ۲۴۰,۰۰۰ دلار۵٪۴٪سراسر کانادا
فست فود (مرغ سوخاری)FQ12۳۰,۰۰۰ دلار+۷۵۰,۰۰۰۵٪۴٪بریتیش کلمبیا، آلبرتا، ساسکاچوان، انتاریو، نیوبرانزویک و نوا اسکوشیا
فست فود (پیتزا)FQ13۳۰,۰۰۰ دلار۲۵۰,۰۰۰ – ۶۵۰,۰۰۰ دلار۶٪۶٪بریتیش کلمبیا، ساسکاچوان، مانیتوبا، انتاریو، کبک، نیوبرانزویک، نوا اسکوشیا، جزیره پرنس ادوارد و نیوفاندلند
فست فود (هندی)FQ14۲۵,۰۰۰ دلار۱۵۰,۰۰۰ دلار۶٪۲٪سراسر کانادا
فست فود (مرغ سوخاری)FQ15۲۰,۰۰۰ دلار۲۹۵,۰۰۰ – ۳۴۵,۰۰۰ دلار۵٪۲٪سراسر کانادا
فست فودFQ16۴۰,۰۰۰ – ۴۵,۰۰۰ دلار+۴۰۰,۰۰۰ دلار۴٪۵-۶٪سراسر کانادا
خدمات مالیاتیAT9۶۰,۰۰۰ دلار+۱۰۰,۰۰۰ دلار۹٪ماهانه ۵۰۰ دلارسراسر کانادا
کلینیک واکس و لیزر موهای زائدBC12۴۵,۰۰۰ دلار۱۸۱,۳۱۷ – ۳۲۳,۸۰۰ دلار۶٪۲٪سراسر کانادا
مرکز لیزر مو و خدمات اسپاBC14۳۵,۰۰۰ دلار۲۵۷,۰۰۰ – ۳۳۴,۰۰۰ دلار۶٪۲٪بریتیش کلمبیا و آلبرتا
کلینیک واکس و لیزر موهای زائدBC15۵۰,۰۰۰ دلار۳۵۰,۰۰۰ – ۴۵۰,۰۰۰ دلار۶٪۱.۵٪سراسر کانادا
مرکز آموزش و سرگرمی کودکان (علوم محور)CS9۲۵,۰۰۰ دلار۷۰,۰۰۰ – ۱۱۰,۰۰۰ دلار۸٪۲٪سراسر کانادا
مرکز آموزش و سرگرمی کودکان (هنر محور)CS10۲۵,۰۰۰ دلار۱۰۴,۶۵۰ – ۲۸۳,۳۰۰ دلار۸٪۲٪سراسر کانادا
آرایشگاه کودکانCS12۲۵,۰۰۰ دلار۱۲۰,۰۰۰ – ۱۷۰,۰۰۰ دلار۶٪۳٪سراسر کانادا
مدرسه خصوصیCS13۷۰,۰۰۰ دلار۶۵۰,۰۰۰ – ۲,۰۰۰,۰۰۰ دلار۶٪۲.۵٪سراسر کانادا
آرایشگاه کودکانCS14۲۵,۰۰۰ دلار۹۵,۰۰۰ – ۲۱۰,۰۰۰ دلار۵٪۲٪سراسر کانادا
خدمات درمانی شپش موی سر کودکانCS15۱۷,۵۰۰ – ۳۵,۰۰۰ دلار۸,۵۰۰ – ۶۰,۵۰۰ دلار۷٪۵٪بریتیش کلمبیا، آلبرتا، ساسکاچوان، مانیتوبا، انتاریو، نیوبرانزویک، جزیره پرنس ادوارد و نیوفاندلند
آرایشگاه مردانهHN9۲۵,۰۰۰ دلار۳۰۰,۰۰۰ – ۳۷۵,۰۰۰ دلار۶٪۱٪انتاریو
مرکز اسپاHN10۳۵,۰۰۰ دلار۴۵۰,۰۰۰ – ۸۰۰,۰۰۰ دلار۵٪۳٪بریتیش کلمبیا، آلبرتا، ساسکاچوان، مانیتوبا، یوکان، مناطق شمال غربی
آرایشگاه زنانهHN11۴۰,۰۰۰ دلار۲۱۷,۸۴۱ – ۳۲۵,۶۱۰ دلار۶٪ + ماهانه ۱۵۰ دلارماهانه ۲۵۰ دلارآمریکا و سراسر کانادا
خدمات واکس موهای زائدHN14۴۵,۰۰۰ دلار۳۴۵,۰۰۰ – ۵۴۳,۰۰۰ دلار۶٪۲٪سراسر کانادا
فروشگاه لوازم آرایشی و بهداشتیHN15۳۵,۰۰۰ دلار۱۵۰,۰۰۰ – ۳۰۰,۰۰۰ دلار۷.۵٪۲٪بریتش کلمبیا، آلبرتا، بری – کیچنر – واترلو (انتاریو)، شارلوت‌تاون (جزیره پرنس ادوارد)
سالن زیبایی بانوانHN19۵۰,۰۰۰ دلار۲۹۵,۰۰۰ – ۳۹۹,۰۰۰ دلار۶٪۲٪آمریکا و سراسر کانادا
آرایشگاه مردانهHN20۳۰,۰۰۰ دلار۴۵۰,۰۰۰ – ۵۵۰,۰۰۰ دلار۶٪۳٪آمریکا و سراسر کانادا
مرکز اسپا و ناخنHN21۳۵,۰۰۰ – ۴۵,۰۰۰ دلار۲۵۰,۰۰۰ – ۳۵۰,۰۰۰ دلار۶٪۲٪سراسر کانادا
بازسازیHR10۵۰,۰۰۰ دلار۲۳۷,۰۰۰ – ۳۸۳,۰۰۰ دلار۴٪۰.۷۵٪سراسر کانادا
بازسازی منازل آسیب دیدهHR12۶۲,۰۰۰ – ۷۰,۰۰۰ دلار+۲۰۰,۰۰۰ دلار۷٪۱.۳٪سراسر کانادا
بازسازی کف منزلHR13۳۰,۰۰۰ دلار۹۳,۵۰۰ – ۱۱۰,۰۰۰ دلار۷٪سراسر کانادا
بازسازی و تعمیرHR19۱۵,۰۰۰ – ۳۰,۰۰۰ دلار۳۰,۰۰۰ – ۸۰,۰۰۰ دلار۱۰٪ + ماهانه ۲۵۰ دلار۰٪بریتیش کلمبیا، آلبرتا، ساسکاچوان، مانیتوبا و انتاریو
بازسازی و نوسازیHR23۳۹,۹۹۵ دلار۵۰,۰۰۰ دلار۷٪۲٪سراسر کانادا
بازرس املاکHI9۱۵,۴۰۰ – ۴۲,۰۰۰ دلار۱۱۴,۵۰۰ دلار۱۱٪۲٪سراسر کانادا
بازرس املاکHI11۲۴,۵۰۰ دلار۴۴,۵۰۰ دلار۰٪ماهانه ۱۰۰ دلارسراسر کانادا
بازرس املاکHI13۲۴,۵۰۰ دلار۴۱,۰۰۰ – ۵۱,۰۰۰ دلار۷٪۴٪سراسر کانادا
نظافت منزلHM11۳۵,۰۰۰ دلار۹۴,۵۶۰ – ۱۱۹,۸۰۰ دلار۷٪۲٪آمریکا و سراسر کانادا به جز کبک
نظافت منزلHM12۲۶,۰۰۰ دلار۴۱,۰۰۰ – ۴۶,۰۰۰ دلار۶٪۲٪سراسر کانادا به جز کبک، یوکان و نوناووت
شستشوی پنجرهHM13۱۰,۰۰۰ دلار۳۵,۰۰۰ – ۶۵,۰۰۰ دلار۶٪ + ۱٪۰٪
نقاشی ساختمانP9۵۷,۵۰۰ دلار۹۰,۷۵۰ – ۱۸۸,۹۰۰ دلار۵٪۳٪
خدمات پستیPS10۴۰,۰۰۰ دلار۱۸۶,۰۰۰ – ۲۰۷,۵۰۰ دلار۷٪۳٪سراسر کانادا
خدمات پستیPS15۲۹,۵۰۰ دلار۱۲۵,۵۰۰ – ۱۶۱,۰۰۰ دلار۶٪۴٪آمریکا و سراسر کانادا

تمایل به خرید فرانچایز در کانادا را دارید؟

ماجراجویی را آغاز کنید.

مرتضی هماپور
مرتضی هماپور

محتوای این مقاله توسط مشاور قانونی مهاجرت کانادا به نگارش درآمده است.
مرتضی هماپور، مشاور قانونی مهاجرت کانادا، با بیش از ۱۰ سال سابقه، تحصیلات کانادایی در زمینه حقوق مهاجرت، دارای کد فعالیت RCIC در انجمن CICC و همچنین عضو مشاورین قانونی دولت ساسکاچوان می‌باشند.

مرتضی هماپور عضو‌ تمامی انجمن‌های بین المللی اعزام دانشجو در دنیا هستند و با سابقه سفر به اکثر مقاصد مهاجرپذیر دنیا، اجرای سبک مشاوره واقع بینانه با ارائه محتوای دقیق سطح ارائه خدمات مهاجرتی را در زبان فارسی بهبود داده‌اند. صدها مقاله، پادکست، ویدئو و سمینارهای آموزشی در زمینه مهاجرت از ایشان منتشر شده است. ایشان از نظر مخاطبین یکی از تاثیر گذاران صنعت مهاجرت هستند.

سوالات متداول

از زمان جستجوی فرنچایز مناسب تا خرید آن ۳ تا ۴ ماه طول می‌کشد. قبل از باز کردن درهای شرکت به روی مشتریان، ۲ تا ۶ ماه دیگر هم برای آماده سازی لازم است.

اخذ ویزای ورک پرمیت کانادا از طریق خرید فرنچایز هم بین ۴ تا ۸ ماه طول می‌کشد.

میزان درآمد حاصل از خرید فرنچایز به عوامل مختلفی مانند نوع صنعت و برند تجاری فرنچایز، میزان بزرگی و کوچکی آن و همچنین مکان آن بستگی دارد. اما به طور متوسط، درآمد صاحب یک فرنچایز در کانادا ۴۰,۴۸۰ دلار در سال است. در برندهای معروف مانند Tim Hortons این مبلغ سالیانه به بیش از ۱۰۰,۰۰۰ دلار هم می‌رسد.

بله. خرید فرنچایز در زیر گروه برنامه IMP کانادا قرار می‌گیرد و جزو ویزاهای گروه C11 است. این نوع ویزا مبتنی بر منفعت عمده (Significant Benefit) است یعنی خرید فرنچایز مورد نظر باید برای دولت کانادا و کانادایی‌ها منفعت اقتصادی، فرهنگی یا اجتماعی داشته باشد تا بتوان از طریق آن ویزای ورک پرمیت گرفت و وارد کانادا شد. 

لازم است به دو دسته‌بندی در خصوص خرید بیزینس در کانادا دقت کنید. بسته به کوچکی یا بزرگی بیزینسی که خریداری می‌کنید، در دو دسته متفاوت قرار می‌گیرید:

  1. بیزینس کوچک: اگر اندازه کسب و کاری رو که خریداری می‌کنید کوچک باشد یعنی تنها مالک و گرداننده آن خود شما باشید و کارمندی هم نداشته باشید، جزو دسته خوداشتغال‌ها یا Self-employed قرار می‌گیرید. 
  2. بیزینس بزرگ: اگر کسب و کار خریداری شده متشکل از مالک، مدیر اجرایی و کارمندانی باشد، و خود شما به عنوان مالک و مدیر اجرایی (Executive Manager) در مدیریت آن فعال باشید، در دسته Entrepreneurs قرار می‌گیرید.

با خرید فرنچایز در کانادا در دسته دوم یعنی کارآفرینان (Entrepreneurs) قرار می‌گیرید که در مقایسه با دسته اول امتیازهای مهاجرتی بیشتری برای شما به دنبال دارد.

پس از مشخص شدن فرنچایز و خریداری امتیاز آن، لازم است مدارک لازم را جمع آوری کنید و برای دریافت ویزای کار در کانادا اقدام کنید.

پس از اخذ ویزای کار و ورود به کانادا، پس از یک سال که از راه اندازی و مدیریت کسب و کار فرنچایزتان گذشت، از طریق سیستم اکسپرس اینتری می‌توانید برای اخذ اقامت دائم کانادا درخواست دهید. 

سیستم اکسپرس انتری چند برنامه مهاجرتی دارد که یکی از آن‌ها برنامه تجربه کانادایی (Canadian Experience Class) است. برای این برنامه حتما باید دارای یک سال سابقه کار کانادایی و همچنین نمره آیلتس جنرال ۶ در هر چهار مهارت زبانی باشید. از آنجا که خرید فرنچایز جزو بیزینس‌های بزرگ است، در این برنامه ۲۰۰ امتیاز به مجموع امتیازات شما خواهد افزود. 

فرنچایزر (Franchiser) به صاحب برند تجاری گفته می‌شود که جهت توسعه کسب و کار خود، حق امتیاز برند تجاری خود را به سرمایه گذاران و کارآفرینان می‌دهد تا تحت برند او، شعبه یا شعبی از بیزینسش را راه اندازی کنند. به خریداران فرنچایز که از امتیاز صاحب برند تجاری استفاده کرده و نمایندگی آن را شرکت راه اندازی می‌کنند، فرنچایزی (Franchisee) گفته می‌شود.

اگر در کار خود دقت زیادی داشته باشید، دستورالعمل‌ها را به خوبی دنبال کنید و با سیستم بیزینسی موجود به خوبی هماهنگ شوید، راه‌اندازی فرنچایز می‌تواند سریع و به راحتی صورت گیرد و شما را مالک کسب و کار کند.

خیر، شرکت قهوه و نوشیدنی استارباکس حق امتیاز برند تجاری خود را نمی‌فروشد بنابراین امکان خرید فرنچایز تحت برند تجاری آن وجود ندارد.

برای مهاجرت به کانادا نیاز به کمک دارید؟

شرکت مهاجرتی ویزا موندیال یک شرکت حقوقی پیشرو در زمینه مهاجرت به کاناداست که ۱۲ سال سابقه فعالیت دارد. ویزا موندیال با پشتوانه تیمی بیش از ۲۰۰ نیروی متعهد به شما برای مهاجرت آسان به کانادا کمک می‌کند. از زمان تاسیس ویزا موندیال تا کنون بیش از ۱۰‌هزار پرونده مهاجرتی با موفقیت به اتمام رسیده‌اند. این موضوع ویزا موندیال را به یکی از قابل‌‌اعتماد‌ترین موسسات مهاجرتی کشور تبدیل کرده است.

ویزا موندیال
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها