England Flag
Search
Search
Close this search box.

اقامت موقت کانادا

اقامت موقت کانادا

در این مقاله به برخی از قوانین مهم در خصوص Temporary Resident Visa – TRV یا همان اقامت موقت کانادا میپردازیم. ویزیتورها یا همان توریست ها با ویزای توریستی کانادا و دانشجو ها با ویزای تحصیلی کانادا و کارگران که قصد مهاجرت به کانادا را دارند با ویزای کار کانادا، در این دسته از ویزا قرار میگیرند.

در صورتی که آفیسر قانع شود که متقاضی ورود به کانادا از نظر امنیتی مشکلی نداشته و قصد اقامت او در کانادا موقت است، او ویزای اقامت موقت کانادا را صادر خواهد کرد. در این گروه از ویزا متقاضی نباید قصد اقامت دائم کانادا را داشته باشد. اگر آفیسر به این نتیجه برسد که متقاضی اخذ ویزای کانادا قصد ماندن در کانادا را دارد و نمی‌خواهد در پایان دوره ویزای خود کانادا را ترک کند، این ویزا به او داده نخواهد شد. از نظر قانونی ایرادی وجود ندارد که متقاضی ویزای موقت کانادا همزمان ویزای اقامت بلند مدت را هم درخواست کرده باشد، مادامی که او بتواند آفیسر را قانع کند که در پایان ویزای اقامت موقت خود توانایی و قصد ترک کانادا را دارد. به طور مثال اگر شما ویزای دانشجویی و ویزای اقامت دائم را همزمان دنبال میکنید این از نظر قانونی مشکلی ندارد به شرطی که در مورد ویزای دانشجویی آفیسر را قانع کنید که در پایان آن ویزا کانادا را ترک خواهید کرد. ویزای اقامت دائم شما جدا از این موضوع بررسی خواهد شد و اگر آفیسر بر این اعتقاد باشد که شما در پایان دوره تحصیل خود (در لحظه صدور ویزای دانشجویی) قصد دارید از طریق ادامه ویزای دانشجویی در کانادا بمانید ویزا را برای شما صادر نخواهد کرد.

قصد اخذ اقامت کانادا پس از ویزای کوتاه مدت (کار یا تحصیل) 

این سوال را تقریبا تمام موکلین ما میپرسند. اگر کانادا اصرار بر این دارد که فرد درخواست کننده ویزای اقامت موقت، کانادا را در پایان ویزا ترک کند، چرا روش های مهاجرتی پیش بینی شده که این افراد بتوانند پس از اقامت موقت برای اقامت دائم هم اقدام کنند؟‌ به طور مثال تمامی دانشجویان پس از تحصیل در کانادا میتوانند از طریق روش تجربه کانادایی یا از روش های استانی و غیره درخواست اقامت دائم کانادا را بدهند. آیا این رفتار اداره مهاجرت متناقض نمیباشد؟‌

توضیح در این خصوص موضوع به شرح زیر است:‌

بر اساس قانون شماره ۱۷۹ در قوانین و مقررات مربوط به مهاجرت به کانادا، در زمانی که متقاضی درخواست ویزای کوتاه مدت میدهد، افسر پرونده این انتظار را دارد که او پس از تحصیل در کانادا یا کار در کانادا به کشور خود بازگردد. اما آیا متقاضی ملزم و محکوم به این است که پس از تحصیل در کانادا یا کار در کانادا و پایان ویزای اقامت موقت خود کانادا را ترک کند و هرگز درخواست اقامت دائم ندهد؟‌ خیر. درحقیقت توام یا اینکه آفیسر این انتظار را دارد که متقاضی کانادا را پس از اقامت موقت ترک کند، اداره مهاجرت کانادا این امکان را پیش بینی کرده که متقاضیانی که به صورت موقت در کانادا هستند، در صورتی که تمایل به اخذ اقامت دائم کانادا داشتند بتوانند از شرایط مهاجرتی استفاده کرده و به این امر تحقق ببخشند. موضوع اصلی ؛قصد و نیت؛ متقاضی در زمان درخواست ویزای اقامت موقت میباشد. قصد متقاضی در زمان درخواست ویزای کوتاه مدت (تحصیلی یا کاری و ..) نباید ماندن در کانادا یا اخذ اقامت دائم کانادا باشد، اما طبیعتا متقاضی پس از ورود به کانادا میتواند برای ماندن در کانادا برنامه ریزی کند و کانادا را خانه خود برگزیند.

نکته مهم: اگر دارای ویزای موقت کانادا TRV هستید و همزمان برای اخذ اقامت دائم کانادا اقدام کرده اید، باید در هنگام صدور اقامت دائم در خارج از کانادا باشید، در غیر اینصورت آفیسر پرونده شما را مردود خواهد کرد. همسر شما از این قاعده مستثنی است.

مواردی که در تصمیم آفیسر در صدور ویزاهای موقت موثر است:

  • آیا متقاضی قصد و توانایی ترک کانادا پس از پایان دوره ویزای خود را دارد؟
  • هدف متقاضی از به کانادا آمدن چیست؟ آیا برنامه مشخص و دقیقی دارد؟
  • وابستگی های متقاضی به کشور خود
  • متقاضی برای چه مدتی درخواست ویزا میکند؟ آیا این طول مدت منطقی است؟
  • شرایط فرد یا شرکت دعوت کننده چطور است؟‌
  • سابقه ویزا و سفرهای قبلی متقاضی
  • شرایط مالی و دارایی و ارزش دارایی های متقاضی
  • آیا متقاضی جرم و جنایتی داشته؟
  • آیا متقاضی بیماری پر هزینه دارد؟

ویزای اقامت موقت پدر و مادر و پدربزرگ و مادر بزرگ

در صورتی که پدر و مادر و پدربزرگ و مادر بزرگ قصد ماندن دائمی در کانادا را نداشته باشند، و آفیسر قانع شود که آنها قصد ترک کانادا را در پایان دوره ویزای خود دارند،آنها میتوانند برای ویزای اقامت موقت را دریافت کنند. این ویزا شامل ویزای توریستی کانادا، سوپر ویزا و ویزاهای کوتاه مدت میشود. پدر و مادر متقاضی میتوانند به صورت همزمان پرونده برای اقامت دائم در جریان داشته باشند. ولی همان طور که در بالاتر اشاره شد آفیسر باید قانع شود که آنها در پایان ویزای کوتاه مدت خود ( صرف نظر از درخواست برای ویزای اقامت دائم) کانادا را ترک میکنند. نکته حائز اهمیت در این جاست که قانون مهاجرتی در خصوص پدر مادر وجود ندارد که بتوانند در خاک کانادا وضعیت مهاجرتی خود را تغییر دهند. یعنی اگر پدر و مادر و پدر بزرگ و مادربزرگ بخواهند شرایط مهاجرتی خود را در خاک کانادا تغییر دهند، باید حتما از کانادا خارج شوند.

محل اقدام برای درخواست ویزای اقامت موقت کانادا

متقاضی اخذ ویزای اقامت موقت کانادا میتواند در یکی از دو محل ذکر شده درخواست خود را ثبت کند:‌

۱- محل تولد متقاضی

۲- کشوری که متقاضی به صورت قانونی اجازه زندگی در آن را دارد.

ویزای مولتیپل کانادا و ویزای سینگل کانادا

ویزای مولتیپل کانادا (ویزای توریستی ۵ ساله کانادا)  ویزای چند بار ورود است که معمولا ۵ ساله یا در صورتی که پاسپورت ۵ سال اعتبار نداشته باشد با تاریخ انقضای یک ماه پیش از انقضای تاریخ روی پاسپورت و ویزای سینگل فقط اجازه برای ورود یک باره را به مدت محدود میدهد. البته بیشتر آفیسر های ویزا حتی در اولین بار ویزا را ۶ ماهه صادر میکنند.  در ویزاهای سینگل اگر متقاضی از کانادا به امریکا سفر کند  مادامی که ویزای اولیه معتبر است، نیاز به ویزا مجدد نخواهد داشت.

معمولا آفیسر ها این گزینه را بر اساس درخواست متقاضی صادر میکنند. متقاضی ملزم به پرداخت هزینه مربوط به درخواست خود میباشد. اگر متقاضی درخواست ویزای مولتیپل کند، و آفیسر برای صدور ویزای مولتیپل توجیه نشود، بر اساس توصیه اداره مهاجرت به احتمال فراوان آفیسر پرونده را مردود میکند و ویزای سینگل را صادر نخواهد کرد.

تمدید اقامت موقت در کانادا 

اگر متقاضی قصد تمدید اقامت موقت خود را در خاک کانادا دارد، او میبایست یک ماه مانده به پایان مهلت ویزا، درخواست خود را به اداره مهاجرت ارسال کند.

برای مهاجرت به کانادا نیاز به کمک دارید؟

شرکت مهاجرتی ویزا موندیال یک شرکت حقوقی پیشرو در زمینه مهاجرت به کاناداست که ۱۲ سال سابقه فعالیت دارد. ویزا موندیال با پشتوانه تیمی بیش از ۲۰۰ نیروی متعهد به شما برای مهاجرت آسان به کانادا کمک می‌کند. از زمان تاسیس ویزا موندیال تا کنون بیش از ۱۰‌هزار پرونده مهاجرتی با موفقیت به اتمام رسیده‌اند. این موضوع ویزا موندیال را به یکی از قابل‌‌اعتماد‌ترین موسسات مهاجرتی کشور تبدیل کرده است.

ویزا موندیال