England Flag
Search
Search
Close this search box.

جدیدترین تغییرات در ناک NOC و تأثیر آنها بر متقاضیان اکسپرس انتری

اداره مهاجرت از امروز به سیستم NOC 2021 تغییر مسیر داده است. در این مطلب هر آنچه باید از این تغییر بدانید را مرور می‌کنیم.

اداره مهاجرت کانادا از امروز ۱۶ نوامبر به ورژن جدید سیستم ناک یا دسته‌بندی ملی مشاغل (NOC) تغییر مسیر داده و این تغییری است که از ۲۷ جولای آغاز شده است.

این حرکت تغییراتی را برای برخی از برنامه‌های مهاجرتی کانادا من‌جمله اکسپرس اینتری رقم خواهد زد.

برای نمونه گرچه سیستم قبلی ناک (NOC 2016) متقاضی اکسپرس انتری را ملزم به داشتن سابقه کاری می‌کرد که در انواع مهارتی 0، A یا B قرار می‌گیرد؛ اما تغییر مسیر اداره مهاجرت به NOC 2021 همراه خود تغییراتی را برای سیستم آموزش، تجربه و مسئولیت‌ها (TEER) به همراه خواهد آورد.

نحوه تطابق دسته مهارت‌های سیستم قبلی ناک با دسته‌های TEER سیستم ناک 2021 به شرح زیر است:

NOC 2021NOC 2016
TEER 0سطح مهارت 0
TEER 1سطح مهارت A
TEER 2سطح مهارت B
TEER 3سطح مهارت B
TEER 4سطح مهارت C
TEER 5سطح مهارت D

معیارهای به روز شده NOC 2021 برای اکسپرس انتری

معیارهای واحد شرایط بودنتجربه کاناداییبرنامه اسکیل ورکر فدرالبرنامه اسکیل ترید فدرال
مهارت‌های زبانی انگلیسی یا فرانسویCLB 7 برای  شغل‌های TEER 0 یا TEER 1 ؛ CLB 5  برای شغل‌های TEER 2 یا TEER 3CLB 7CLB 5 برای مهارت‌های مکالمه و شنیداری، CLB 4  برای مهارت‌های خواندن و نوشتن
نوع/سطح سابقه کارسابقه کار کانادایی در شغلی که در یک یا چند دسته زیر قرار داشته باشد: TEER 0، TEER 1 ، TEER 2 و یا TEER 3سابقه کار در شغلی که در یکی از این دسته‌ها قرار داشته باشد: TEER 0، TEER 1، TEER 2 و یا TEER 3سابقه کار در شغل فنی نیازمند مهارت در سطح TEER 2 یا TEER 3 (توضیحات بیشتر در ادامه جدول)
میزان سابقه کاریک سال سابقه ظرف سه سال گذشته (یا ترکیبی از سابقه کار تمام وقت و پاره وقت)یک سال سابقه کار مداوم ظرف ۱۰ سال گذشته (ترکیبی از کار پاره وقت، تمام وقت و یا داشتن بیش از یک کار در شغل اصلی)دو سال سابقه ظرف پنج سال اخیر (ترکیبی از کارهای تمام وقت و پاره وقت)
جاب آفرلازم نیستلازم نیست اما می‌توانید معیارهای انتخاب (FSW) را برای داشتن جاب آفر معتبر به دست آورید.داشتن جاب آفر معتبر برای استخدام تمام وقت به مدت حداقل یک سال و یا گواهی نامه برای فعالیت در آن شغل نیازمند مهارت که توسط مقام فدرال، استانی یا منطقه‌ای صادر شده باشد.
تحصیلاتلازم نیستداشتن تحصیلات دبیرستانی لازم است. می‌توانید امتیاز بیشتری را برای تحصیلات متوسطه‌تان به دست آورید. لازم نیست
  • گروه‌های اصلی TEER 2 و TEER 3 که واجد شرایط فدرال اسکیل ترید هستند عبارت‌اند از: Major Group 72، مشاغل فنی و آفیسرها و کنترلرهای حمل و نقل به غیر از Sub-Major Group 726، آفیسرها و کنترلرهای حمل و نقل؛ Major Group 73، مشاغل عمومی؛ Major Group 82، سوپروایزرها در منابع طبیعی، کشاورزی و مشاغل مرتبط؛ Major Group 92؛ سوپروایزرهای صنایع همگانی، تولید و فراوری و اپراتورها و کنترلرهای یوتیلیتز؛ Major Group 93، اپراتورهای فراوری و کنترل مرکزی و مونتاژ کننده‌ها و بازرس‌های هواپیما به غیر از Sub-Major Group 932، مونتاژ کننده‌های هواپیما و بازرس‌های مونتاژ هواپیما؛ Minor Group 6320، آشپزها، قصاب‌ها و نانوایان و Unit Group ۶۲۲۰۰، آشپزها.

نکته: CLB به آزمون زبان کانادا تحت عنوان Canadian Language Benchmark اشاره دارد

نکته کلیدی در مورد امتیازهای گزینش برای فدرال اسکیل ورکر

امتیازهایی که برای selection factor به عنوان بخشی از برنامه اسکیل ورکر فدرال داده می‌شود جای خود را به چارت به‌روزرسانی شده نوع/سطح مهارت که در سیستم NOC 2021 معرفی شده داده است.

مثال: اگر یک متقاضی که ۱۰ امتیاز برای شغل تعیین شده‌ای با مهارت 0، A یا B دریافت کرده باشد این امتیازات را برای شغل خود در TEER 0، 1، 2 یا 3 خواهد گرفت.

تغییرات در معیارهای شغلی اکسپرس انتری

با تغییر مسیر به NOC 2021، تعداد ۱۶ شغل جدید هم واجد شرایط اکسپرس انتری خواهند شد و سه شغل غیر واجد شرایط خواهند شد. سه شغل غیر واجد شرایط برای برنامه‌هایی که معیارهای وسیع‌تری برای واجد شرایط بودن دارند نظیر برخی از مسیرهای برنامه مهاجرت استانی همچنان واجد شرایط خواهند بود.

۱۶ شغل جدید عبارت‌اند از:

سه شغل که به تازگی غیر واجد شرایط اعلام شده‌اند:

  • سایر مشاغل اجرایی
  • مدیر برنامه و مربی خدمات رفاهی و بدنسازی
  • خیاط

تغییر مسیر به NOC 2021 دلالت‌هایی را برای CRS دارد

مانند تغییراتی که در بالا برای برنامه فدرال اسکیل ورکر FSWP ذکر شد، امتیازهای سیستم جامع رتبه بندی یا CRS که برای شغل داده می‌شد اکنون جای خود را به چارت به‌روزرسانی شده نوع/سطح مهارت که در سیستم NOC 2021 معرفی شده خواهد داد.

مثلاً: اگر یک متقاضی که ۵۰ امتیاز برای شغل تعیین شده‌ای با مهارت 0، A یا B دریافت کرده باشد این امتیازات را برای شغل خود در TEER 0، 1، 2 یا 3 خواهد گرفت.

گام‌های بعدی با توجه به وضعیت شخصی‌تان

بسته به اینکه متقاضی در مسیر اکسپرس انتری خود کجا قرار دارد، اداره مهاجرت اقدامات متفاوتی را مطابق با تغییر مسیر به NOC 2021 از وی مطالبه خواهد کرد.

اول، آنهایی که هنوز پروفایل اکسپرس انتری را ارائه نکرده‌اند اما قصد دارند این کار را امروز یا بعداً انجام دهند باید کد شغل خود را مطابق با NOC 2021 پیدا کنند و آن را در پروفایل وارد کنند.

ضمناً، اداره مهاجرت برای متقاضیانی که پروفایل ارائه کرده‌اند اما دعوتنامه دریافت نکرده‌اند دستورالعمل‌های متفاوتی دارد. در این مورد، متقاضی باید پروفایل اکسپرس انتری خود را هر زمان پس از اجرایی شدن این تغییرات به‌روزرسانی کند. این فرد را ملزم می‌کند تا در لیست NOC 2021 که در وب‌سایت اشتغال و توسعه اجتماعی کانادا (ESDC) وجود دارد بگردد و پروفایل خود را با دسته TEER و کد شغلی پنج رقمی آپدیت کند. لیست این مشاغل در وب‌سایت ویزا موندیال و در صفحه طبقه بندی ملی مشاغل (NOC) نیز موجود است.

نهایتاً اینکه هر کسی که قبل از ۱۶ نوامبر دعوتنامه دریافت کرده باشد باید درخواست اکسپرس انتری خود را با استفاده از NOC 2016 ارائه کند؛ یعنی با استفاده از کد ناکی که هنگام ارائه پروفایل خود ثبت کرده است.

برای مهاجرت به کانادا نیاز به کمک دارید؟

شرکت مهاجرتی ویزا موندیال یک شرکت حقوقی پیشرو در زمینه مهاجرت به کاناداست که ۱۲ سال سابقه فعالیت دارد. ویزا موندیال با پشتوانه تیمی بیش از ۲۰۰ نیروی متعهد به شما برای مهاجرت آسان به کانادا کمک می‌کند. از زمان تاسیس ویزا موندیال تا کنون بیش از ۱۰‌هزار پرونده مهاجرتی با موفقیت به اتمام رسیده‌اند. این موضوع ویزا موندیال را به یکی از قابل‌‌اعتماد‌ترین موسسات مهاجرتی کشور تبدیل کرده است.

ویزا موندیال