England Flag
Search
Search
Close this search box.

اپلای و پذیرش تحصیلی کانادا

اپلای پذیرش تحصیلی کانادا

در سال‌های اخیر دانشجویان خارجی بسیاری مشتاق ادامه تحصیل در دانشگاه‌های کانادا هستند و از این رو، اپلای کانادا بسیار افزایش داشته است.

اپلای تحصیلی کانادا برای اخذ پذیرش از دانشگاه های کانادا الزامی است و لازمه انجام آن، اطلاع از شرایط اپلای دانشگاه‌ها، مراحل اپلای، مدارک لازم، هزینه‌های اپلای کانادا و دیگر موضوعات مرتبط با اپلای است که در این مقاله به صورت جامع به آنها می‌پردازیم.

اگر تصمیم به اپلای برای دانشگاه‌های کانادا را دارید، خواندن این مقاله مفید را به شما توصیه می‌کنیم.

فهرست مطالب

آشنایی با بعضی اصطلاحات رایج در پروسه اپلای تحصیلی کانادا

در مورد اپلای تحصیلی کانادا ممکن است اصطلاحاتی را بشنوید که معنی آن‌ها ‌را ندانید. در اینجا بعضی از این اصطلاحات رایج را برای شما توضیح می‌دهیم تا با آگاهی بیشتری برای اپلای دانشگاه‌ کانادا اقدام کنید:

  • اپلیکیشن (Application): فرمی آنلاین یا کاغذی در وبسایت دانشگاه است که از طریق آن باید رشته مورد درخواست، ترم تحصیلی، مشخصات فردی، تحصیلی، شغلی، مشخصات اساتید برای توصیه نامه، نمره زبان و دیگر اطلاعات خواسته شده را تکمیل کنید.
  • اپلای (Apply): اپلای کانادا چیست؟ پروسه پر کردن اپلیکیشن، آپلود مدارک مورد نیاز در آن و ارسال آن به دانشگاه مورد نظر اپلای نامیده می‌شود.
  • اپلیکیشن فی (Application Fee): هزینه‌ای است که دانشگاه‌ها برای بررسی و ارزیابی اپلیکیشن و مدارک از شما دریافت می‌کنند که صرف نظر از نتیجه غیرقابل برگشت است.
  • سابمیت (Submit): در اکثر اپلیکیشن‌ها گزینه‌ای به نام Submit وجود دارد. سابمیت به معنای ارائه درخواست به دانشگاه برای رسیدگی، تصمیم گیری و یا تایید آن است. پس از وارد کردن اطلاعات بانکی باید روی این گزینه کلیک کنید و در این حالت درخواست پذیرش تحصیلی شما ثبت می‌شود.
  • ددلاین (Deadline): به مهلت نهایی برای ارسال یک اپلیکیشن و اپلای گفته می‌شود.
  • دیفر (Defer): به انتقال شروع ترم تحصیلی به ترم بعد از آن دیفر گفته می‌شود.

    برای مثال، اگر شما از دانشگاه تورنتو برای ترم سپتامبر ٢۰٢۴ پذیرش گرفته باشید ولی به هر دلیلی مثل ریجکت ویزای کانادا آمادگی لازم برای شروع تحصیل خود در این ترم را نداشته باشید، می‌توانید به دانشگاه درخواست دهید تا ترم ورودی شما را به ترم بعد از آن یعنی ژانویه ٢۰٢۵ منتقل کنند که این کار اصطلاحا دیفر گفته می‌شود.

  • دیپازیت فی (Deposit Fee): دپازیت همان بیعانه است. برای اینکه جای خود را در دانشگاه محکم کنید، باید این هزینه را پرداخت کنید. در بعضی از دانشگاه‌ها تا زمانی که دیپازیت فی را پرداخت نکنید دانشگاه نامه پذیرش نهایی را که برای پروسه ویزای تحصیلی کانادا به آن نیاز دارید، صادر نخواهد کرد.
  • شهریه (Tuition Fee): هزینه‌ای است که باید بابت واحدهای درسی پرداخت کنید و معمولا پرداخت آن به صورت ترمی است.

شرایط اپلای به کانادا

برای تحصیل در کانادا و اخذ پذیرش تحصیلی در مقاطع مختلف دانشگاهی شرایطی لازم است که در صورت نداشتن همه این شرایط نمی‌توانید برای دانشگاه‌های کانادا اپلای کنید و پذیرش تحصیلی بگیرید. در این بخش شرایط پذیرش تحصیلی کانادا در مقاطع مختلف دانشگاهی را بیان می‌کنیم:

شرایط اپلای کانادا در مقطع دبستان و دبیرستان

  • داشتن سابقه تحصیلی خوب در دروس مدرسه:

برای اخذ پذیرش از مدارس کانادا مینیمم معدل مشخص نشده است. ولی انتظار می‌رود که دانش آموزان در دروس تحصیلی خود نمرات قابل قبولی کسب کرده باشند. دروس ابتدایی در ایران توصیفی هستند و سیستم نمره‌دهی ندارد بنابراین اگر در کارنامه آن‌ها وضعیت تحصیلی «خوب» اعلام شده باشد، معمولا شانس پذیرش در مدارس کانادا را دارند. در مورد مقطع راهنمایی و دبیرستان هم انتظار می‌رود که دانش آموزان در دروس ریاضی، علوم، زیست و زبان نمرات قابل قبولی کسب کرده باشند.

  • عدم نیاز به نمره زبان:

داشتن نمره زبان برای پذیرش در مدارس کانادا لازم نیست. معمولا دانش آموزان قبل از شروع دوره تحصیلی از نظر سطح زبان ارزیابی می‌شوند و بسته به سطح زبانشان دروس انگلیسی یا فرانسه بیشتری با آن‌ها کار می‌شود.

  • شرط سنی تا ۱۸ سال:

در بعضی از مدارس شبانه روزی کانادا تا سن ۱۹ سال را هم می‌پذیرند.

  • مصاحبه:

بعضی از مدارس کانادا قبل از دادن پذیرش تحصیلی به دانش آموزان از آنها درخواست مصاحبه می‌کنند تا سطح زبان و سطح علمی آن‌ها را ارزیابی کنند.

برای اطلاعات بیشتر صفحه تحصیل در مدارس کانادا را مطالعه کنید. 

شرایط اپلای تحصیلی کانادا در مقطع دیپلم کالج

  • معدل سه سال آخر دبیرستان حداقل ۱۲
  • نمره آیلتس یا دیگر آزمون‌های زبان مورد قبول
    • جهت ورود مستقیم: آیلتس ۶ یا ۶.۵ و نمرات معادل آن
    • جهت ورود مشروط به دوره زبان: بستگی به کالج دارد. در بعضی از کالج‌ها نمره آیلتس ۵ یا ۵.۵ مورد نیاز است و در برخی دیگر از کالج‌ها نیازی به ارائه مدرک زبان نیست.

برای کسب اطلاعات بیشتر به صفحه تحصیل در کالج‌های کانادا مراجعه کنید.

پذیرش مشروط یا کاندیشنال کانادا چیست؟

در مقطع دیپلم کالج امکان پذیرش کاندیشنال (conditional) وجود دارد. به این معنا که در صورتی که نمره زبان شما زیر حداقل مینیمم لازم برای پذیرش باشد، یا حتی اگر نمره زبان نداشته باشید، می‌توانید برای دوره‌های زبان کالج مورد نظر خود ثبت نام کنید و قبل از شروع دوره اصلی، سطح زبان خود را به سطح مورد نیاز کالج برسانید. به این نکته توجه کنید که بعضی از کالج‌های کانادا پذیرش کاندیشنال یا مشروط زبان ندارند و قبل از اپلای باید این مورد را بررسی کنید.

شرایط اپلای تحصیلی کانادا در مقطع لیسانس

  • حداقل معدل سه سال آخر دبیرستان: ١٢
  • نمره آیلتس یا دیگر آزمون‌های زبان مورد قبول
    • جهت ورود مستقیم: آیلتس ۶.۵ و نمرات معادل آن
    • جهت ورود مشروط به دوره زبان: بستگی به دانشگاه دارد. گاها نمره آیلتس ۵.۵ یا ۶ و در برخی دیگر از دانشگاه‌ها نیازی به ارائه مدرک زبان نیست.
برای اطلاعات بیشتر به صفحه تحصیل لیسانس در کانادا مراجعه کنید.

پذیرش مشروط یا کاندیشنال کانادا چیست؟

در مقطع کارشناسی کانادا امکان پذیرش کاندیشنال (conditional) وجود دارد. به این معنا که در صورتی که نمره آیلتس شما زیر ۶.۵ باشد یا حتی اگر نمره زبان نداشته باشید، می‌توانید برای دوره‌های زبان دانشگاه مورد نظر خود ثبت نام کنید و قبل از شروع کورس اصلی، سطح زبان خود را به سطح مورد نیاز دانشگاه برسانید. به این نکته توجه کنید که بعضی از دانشگاه‌های کانادا پذیرش کاندیشنال یا مشروط زبان ندارند و قبل از اپلای باید این مورد را بررسی کنید.

شرایط اپلای تحصیلی کانادا در مقطع فوق لیسانس

  • حداقل معدل لیسانس: ١٣
  • نمره آیلتس یا دیگر آزمون‌های زبان مورد قبول
    • جهت ورود مستقیم: آیلتس ۶.۵ و نمرات معادل آن
    • جهت ورود مشروط به دوره زبان: در مقطع کارشناسی ارشد کانادا هم امکان پذیرش مشروط با دوره زبان وجود دارد. البته تعدادی کمی از دانشگاه‌ها این امکان را فراهم کرده‌اند و حداقل نمره آیلتس شما باید نمره ۵.۵ برای بعضی از رشته‌های مدیریتی و حداقل ۶ برای بعضی از رشته‌های مهندسی باشد.
  • نمره جی آر ای (GRE) یا جی مت (GMAT): جی آر ای حداقل ۳۰۰ یا جی مت حداقل ۵۰۰ (برای بعضی رشته‌ها مانند بیزینس، فایننس، مدیریت و رشته‌های مرتبط آنها مورد نیاز است).
برای اطلاعات بیشتر به صفحه تحصیل فوق لیسانس در کانادا مراجعه کنید.

شرایط اپلای دکتری کانادا

  • حداقل معدل فوق لیسانس: ١۵
  • نمره آیلتس ۶.۵ (بعضی رشته‌ها نمره زبان بالاتری نیاز دارند مانند مدیریت، معماری، هنر، زبان انگلیسی که باید نمره آیلتس ۷ و بالاتر داشته باشید)
  • مشخص شدن سوپروایزر دانشگاه کانادا برای راهنمای تز دکترا
  • داشتن یک یا چند مقاله پژوهشی که در ژورنال‌های معتبر خارجی یا داخلی چاپ شده باشد
  • پروپوزال تحقیقاتی (در صورتی که جزو شرایط پذیرش دانشگاه باشد)
برای اطلاعات بیشتر به صفحه تحصیل دکترا در کانادا مراجعه کنید.

شرط معدل برای اپلای کانادا چقدر است؟

معدل یکی از فاکتورهای اصلی و مهم برای گرفتن پذیرش از دانشگاه‌ها و کالج‌های کانادا است. شرط معدل برای اخذ پذیرش بر حسب دانشگاه، مقطع تحصیلی و رشته تحصیلی متفاوت است و نمی‌توان یک معدل واحد را برای همه دانشگاه‌های کانادا در نظر گرفت. معمولا دانشگاه‌های ممتاز و خوب کانادا به معدل بالاتری برای پذیرش نیاز دارند.

شرط معدل برای تحصیل در دانشگاه‌ها و کالج‌های کانادا 

  • شرط معدل برای تحصیل در کالج‌های کانادا: معدل حداقل ۱۲ و بالاتر
  • شرط معدل برای تحصیل در دانشگاه‌های کانادا: معدل حداقل ۱۳ و بالاتر
  • شرط معدل برای تحصیل در مقطع دیپلم کالج: معدل حداقل ۱۲ و بالاتر
  • شرط معدل برای تحصیل در مقطع لیسانس: معدل حداقل ۱۳ و بالاتر (البته بیشتر دانشگاه‌های کانادا در مقطع لیسانس به معدل ۱۴ و بالاتر نیاز دارند)
  • شرط معدل برای تحصیل در مقطع فوق لیسانس: معدل حداقل ۱۳ و بالاتر (البته بیشتر دانشگاه‌های کانادا در مقطع فوق لیسانس به معدل ۱۴ و بالاتر نیاز دارند)
  • شرط معدل برای تحصیل در مقطع دکترا: معدل حداقل ۱۵ و بالاتر

معدل لازم برای پذیرش از دانشگاه‌های کانادا

حال که با معدل لازم برای تحصیل در کانادا آشنا شدید، لازم است بدانید که سیستم نمره‌دهی مراکز آموزشی کانادا با ایران متفاوت است. هر ۱۰ استان کانادا هر کدام سیستم نمره دهی مخصوص به خود دارند و در جزییات با هم متفاوت هستند اما به صورت کلی سیستم نمره دهی در کانادا ترکیبی است از:

  • حروف الفبا (A-F)
  • اعداد (مقیاس 0 تا 4 و مقیاس 0 تا 9)
  • درصد (100-0)

همچنین در کل کانادا بسته به استان از دو مقیاس معدلی 0 از 4 و 0 از 9 استفاده می‌شود. البته در بعضی از استان‌ها هم حداکثر معدل 4.33 و یا 4.5 در نظر گرفته می‌شود.

برای مثال، دانشگاه سایمون فریزر که در استان بریتیش کلمبیا واقع شده، حداقل معدل لازم (GPA) برای پذیرش در رشته مکانیک در مقطع فوق لیسانس را به صورت عدد نشان داده که 3.33 از 4.33 است. 

 این در حالی است که سیستم نمره دهی در ایران ترکیبی نیست و بر حسب عدد نشان داده می‌شود و مقیاس آن بر حسب ۰ از ۲۰ است (البته در مقطع دبستان سیستم نمره دهی توصیفی است).

ممکن است بپرسید چطور معدل مورد نیاز کانادا را محاسبه کنید و معادل آن در سیستم نمره دهی ایران چقدر می‌شود. در ادامه در جدولی مقیاس معدلی کانادا و ایران را با هم مقایسه کرده‌ایم.

در کانادا درصد استفاده از GPA بر حسب مقیاس 0 از 4 بیشتر است. به همین دلیل در جدول زیر از همین مقیاس استفاده کرده‌ایم که البته در اینجا حداکثر معدل 4.33 در نظر گرفته شده است.

نمره بر اساس حرفنمره بر اساس مقیاس ۴نمره بر اساس مقیاس ۲۰ (ایرانی)
A۴.۰۱۶-۲۰
B۳.۰۱۴-۱۵.۹۹
C۲.۰۱۲-۱۳.۹۹
D۱.۰۱۰-۱۱.۹۹
F۰زیر ۱۰

البته همانطور که قبلا اشاره کردیم هر استان کانادا سیستم نمره‌دهی مخصوص به خود دارد، بنابراین بر حسب دانشگاه و استانی که در کانادا برای پذیرش تحصیلی انتخاب می‌کنید، باید از سیستم نمره دهی آن تبعیت کنید.

بیشتر بخوانید: تبدیل معدل به GPA

چگونه با معدل پایین در کانادا تحصیل کنم؟

اگر جزو متقاضیانی هستید که معدل پایینی دارید و دغدغه گرفتن پذیرش از دانشگاه‌های کانادا را دارید، نگران نباشید. سال‌ها تجربه کار تیم اجرایی ویزاموندیال با دانشگاه‌ها و کالج‌‌های کانادا نشان داده است که  با معدل زیر حداقل مورد قبول دانشگاه‌ها هم می‌توان پذیرش گرفت،  اما شروطی دارد! 

از آنجا که معدل تنها معیار مورد نظر برای گرفتن پذیرش از دانشگاه‌های کانادا نیست، در صورت داشتن سوابق تحصیلی خوب و لحاظ کردن موارد زیر در پرونده درخواست پذیرش تحصیلی‌تان از دانشگاه، می‌توانید نقص معدل کم خود را تا حد زیادی پوشش داده و شانس پذیرشتان را افزایش  دهید:

  • نوشتن یک انگیزه نامه (SOP) قوی
  • ارائه سوابق کاری خوب و مرتبط
  • مهارت‌‌ها و تخصص‌های شخصی
  • ارائه توصیه نامه‌های قوی از اساتید یا کارفرما
  • افتخارات تحصیلی یا شغلی یا ثبت اختراع
  • ارائه نمره GRE یا GMAT (حتی اگر جزو مینیم‌های لازم برای پذیرش نباشد)
  • ارائه نمره زبان بالا

بیشتر بخوانید: اپلای با معدل پایین

در ادامه به لیست دانشگاه‌هایی که در بعضی از رشته‌ها با معدل پایین پذیرش می‌دهند، اشاره می‌کنیم. البته همانطور که قبلا گفته شد لازم است جنبه‌های دیگر پرونده خود را تقویت کنید.

مدرک زبان مورد نیاز برای اپلای کانادا

دانشگاه‌ها و دیگر مراکز آموزشی کانادا چند نوع مدرک زبان انگلیسی و فرانسه را برای اخذ پذیرش تحصیلی می‌پذیرند. بیشتر دانشگاه‌های کانادا انگلیسی زبان هستند اما دانشگاه‌هایی هم که در استان کبک به عنوان یک استان فرانسوی زبان قرار دارند، معمولا به هر دو زبان فرانسه و انگلیسی آموزش تحصیلی را ارائه می‌دهند.

  • آیلتس آکادمیک (International English Language Testing System – IELTS)
  • تافل (Test of English as a Foreign Language – TOEFL)
  • پی تی ای (Pearson Test of English Academic – PTE)
  • دولینگو (Duolingo English Test)
  • کیل (Canadian Academic English Language – CAEL)
  • آزمون ام ای ال ای بی (The Michigan English Language Assessment Battery – MELAB)

نکته: 

  • تقریبا همه دانشگاه‌های کانادا هر دو مدرک زبان آیلتس و تافل را می‌پذیرند. اما در مورد دیگر آزمون‌هایی که در بالا به آنها اشاره شد لازم به ذکر است که همه دانشگاه‌ها آزمون پی تی ای یا دوئولینگو را قبول ندارند. البته درصد دانشگاه‌هایی که آزمون پی تی ای را برای گرفتن پذیرش تحصیلی می‌پذیرند بیشتر از دانشگاه‌هایی است که آزمون دوئولینگو را قبول دارند. 
  • آزمون‌ کیل آزمون‌ زبان کانادایی است و مرکز آزمون در کانادا قرار دارد. آزمون MELAB هم همینطور. بنابراین برای ایرانیانی که خارج از کانادا هستند، اخذ این نمرات زبان امکان پذیر نیست.
  • تافل IBT مورد قبول دانشگاه‌های کانادا است. تعداد کمی از دانشگاه‌ها هم آزمون تافل هوم ادیشن را می‌پذیرند.
  • دلف/دلف  Diplôme approfondi de langue française – DALF / Diplôme d’études en langue française – DELF
  • ت س اف (test de connaissance du français – TCF)
  • تف (Test d’Evaluation de Français – TEF)
  • ت ف آی (Test de français international – TFI)

توجه

تمام مدارک زبان برای ارائه به دانشگاه‌ها و کالج‌های کانادا تا ۲ سال اعتبار دارند.

حال که با مدرک زبان مورد قبول برای پذیرش تحصیلی کانادا آشنا شدید احتمالا سوالتان این است که:

نمره زبان مورد نیاز برای تحصیل در کانادا چقدر است؟ 

در جدول زیر میانگین نمره زبان لازم برای پذیرش تحصیلی کانادا در مقاطع مختلف تحصیلی را بر اساس ۴ آزمون زبان انگلیسی آیلتس، تافل، پی تی ای و دوئولینگو بیان کرده‌ایم. لازم به ذکر است که نمره زبان لازم برای تحصیل در کانادا بر اساس رشته تحصیلی هم متفاوت است.

دوره‌های تحصیلیآیلتستافلPTEدوئولینگومشروط به دوره زبان
مدارسالزامی نیستالزامی نیستالزامی نیستالزامی نیست
کالجنمره بین 6.5-6نمره بین 90-75نمره بین 57-53نمره 105 و بالاتر✔️
لیسانسحداقل نمره 6.5حداقل نمره بین 89-75حداقل نمره 60حداقل نمره بین 120-105✔️
فوق لیسانس مهندسیحداقل نمره 6.5حداقل نمره 86حداقل نمره بین 60-57حداقل نمره بین 115-110✔️
فوق لیسانس علوم تجربیحداقل نمره 6.5حداقل نمره بین 92-79حداقل نمره بین 65-58حداقل نمره بین 125-115
فوق لیسانس علوم انسانیحداقل نمره بین 7-6.5حداقل نمره بین 95-86حداقل نمره بین 65-60حداقل نمره بین 125-115
فوق لیسانس مدیریت یا MBAحداقل نمره بین 7-6.5حداقل نمره بین 100-95حداقل نمره بین 65-60حداقل نمره بین 125-115✔️
دکتراحداقل نمره بین 7-6.5حداقل نمره بین 100-85حداقل نمره بین 65-60نمره بین 120-115 (این آزمون مورد قبول بیشتر دانشگاه‌ها نیست)
پزشکی و حقوقنمره 7 و بالاترنمره 109-100نمره 76-68نمره 125 (این آزمون مورد قبول بیشتر دانشگاه‌ها نیست)

آیا تحصیل در کانادا بدون مدرک زبان ممکن است؟ 

پاسخ به این سوال مثبت است اما شرایطی دارد!

  • تعدادی از کالج‌ها و دانشگاه‌های کانادا در مقطع دیپلما، ادونسد دیپلما، فوق دیپلم و یا لیسانس بدون ارائه نمره زبان هم پذیرش تحصیلی می‌دهند اما پذیرش آنها از نوع مشروط یا کاندیشنال (Conditional) است. به این معنا که پیش از تحصیل در رشته اصلی مورد نظر یا همزمان با آن باید دروس زبان آن کالج/دانشگاه را بگذرانید تا سطح زبان شما به سطح زبان مورد قبول آن مرکز آموزشی برسد. لازم به ذکر است که این نوع پذیرش مشروط شامل مقاطع تحصیلی فوق لیسانس و دکترا نمی‌شود.

  • در بعضی از کالج‌ها و دانشگاه‌ها هم پذیرش مشروط به صورت دیگری است. در این مراکز آموزشی بدون مدرک زبان پذیرش نمی‌دهند اما اگر نمره زبان شما کمتر از مینیمم مورد نیاز دانشگاه باشد امکان گرفتن پذیرش کاندیشنال وجود دارد. در این حالت هم باید دروس زبان بگذرانید تا سطح زبان انگلیسی یا فرانسه شما به سطح مطلوب و لازم برای دانشگاه برسد.

    تعداد کمی از دانشگاه‌ها در مقطع لیسانس و فوق لیسانس و در بعضی از رشته‌های خاص این نوع پذیرش مشروط را ارائه می‌دهند اما در مقطع دکترا امکان گرفتن پذیرش کاندیشنال وجود ندارد. در این نوع پذیرش مشروط هر کالج یا دانشگاه حداقلی را برای نمره زبان در نظر می‌گیرند:

    • کالج: در کالج‌هایی که به نمره آیلتس 6.5 یا معادل آن برای پذیرش مستقیم نیاز دارند، با ارائه نمره آیلتس 5 تا 6 امکان پذیرش کاندیشنال وجود دارد. 
    • دانشگاه:
      • در مقطع لیسانس: در تعدادی از دانشگاه‌‌هایی که به نمره آیلتس 6.5 یا معادل آن برای پذیرش مستقیم نیاز دارند، با ارائه نمره آیلتس 5.5 یا 6 امکان پذیرش کاندیشنال وجود دارد. 

پذیرش کاندیشنال لیسانس

      • در مقطع فوق لیسانس: در تعداد کمی از دانشگاه‌ها در رشته‌های مهندسی و علوم که به نمره آیلتس 6.5 یا معادل آن برای پذیرش مستقیم نیاز دارند، با ارائه نمره آیلتس 6 امکان پذیرش کاندیشنال وجود دارد. در تعداد کمی از دانشگاه‌ها در رشته‌های مدیریت که به نمره آیلتس 7 یا 6.5 برای پذیرش مستقیم نیاز دارند، به ترتیب با ارائه نمره 6.5 و 6 امکان پذیرش مشروط به دوره زبان وجود دارد.

ما در مجموعه ویزا موندیال پرونده‌های زیادی داشته‌ایم که بدون نمره زبان و با پذیرش مشروط ویزا گرفته‌اند، اما در شرایط فعلی سفارت کانادا که درخواست‌های ویزای تحصیلی بسیار زیاد شده و از آنجا که هر سال هم ظرفیت مشخصی برای ویزاهای تحصیلی وجود دارد، معمولا آفیسرهای اداره مهاجرت کانادا پرونده‌هایی را که پذیرش تحصیلی کاندیشنال دارند با سخت گیری بیشتری بررسی می‌کنند.

بنابراین توصیه ما این است که در صورت امکان با پذیرش مستقیم و غیر مشروط برای ویزای تحصیلی کانادا اقدام کنید، هر چند داشتن مدرک زبان جزو مدارک الزامی برای اخذ ویزای تحصیلی کانادا برای ایرانیان نیست.

مدارک مورد نیاز اپلای کانادا

برای اپلای و اخذ پذیرش از دانشگاه‌های کانادا باید مدارک لازم مربوط به هر رشته و دانشگاه را فراهم کنید. مدارک مورد نیاز اپلای کانادا به تفکیک مقطع تحصیلی به شرح زیر است:

برای تحصیل در مدارس کانادا و گرفتن پذیرش تحصیلی در مقطع دبستان یا دبیرستان باید مدارک زیر را تهیه کنید: 

  • ترجمه کارنامه دو تا سه سال آخر تحصیل ( اگر در زمان اپلای مشغول به تحصیل هستید، ترجمه گواهی اشتغال به تحصیل هم لازم است)
  • اسکن پاسپورت معتبر 
  • ترجمه شناسنامه دانش آموز 
  • ترجمه شناسنامه والدین (در صورت لزوم)
  • فرم تکمیل شده کاستودین کانادا (اگر والدین دانش آموز زیر ۱۸ سال او را به کانادا همراهی نکنند، لازم است در کانادا برای او قیم قانونی مشخص کنند که به آن کاستودین می‌گویند. در فرم کاستودین باید اطلاعات مربوط به کاستودین، آدرس منزل او و همچنین اطلاعات مربوط به پدر و مادر دانش آموز دقیق نوشته شود)

توجه: 

  • در مرحله اپلای ترجمه مدارک با مهر مترجم کافی است و نیاز به تاییدیه دادگستری ندارد. 
  • به همراه ترجمه مدارک باید کپی صفحات فارسی هم گذاشته شود. 
  • ترجمه مدارک و ریزنمرات ۲ تا ۳ سال آخر دبیرستان (بعضی از کالج‌ها به مدرک و ریزنمرات ۲ سال آخر و بعضی از کالج‌ها به مدرک و ریزنمرات ۳ سال آخر دبیرستان نیاز دارند)
  • رزومه (در صورت لزوم – برای همه کالج‌ها الزامی نیست)
  • انگیزه‌نامه (در صورت لزوم – برای همه کالج‌ها الزامی نیست)
  • اسکن صفحه اول پاسپورت
  • اسکن کارنامه زبان (در صورت وجود)
  • ترجمه مدارک و ریزنمرات سه سال آخر دبیرستان
  • رزومه
  • انگیزه نامه
  • اسکن صفحه اول پاسپورت
  • اسکن کارنامه زبان (در صورت وجود)
  • ترجمه مدرک و ریز نمرات لیسانس (بسته به شرایط دانشگاه ترجمه می‌تواند انگلیسی یا فرانسه باشد)
  • رزومه
  • انگیزه نامه
  • ٢ یا ٣ توصیه نامه از اساتید دانشگاه یا محل کار (بسته به شرایط دانشگاه متفاوت است. بیشتر دانشگاه‌های کانادا به توصیه نامه آنلاین نیاز دارند به این معنا که اطلاعات تماس اساتید یا کارفرمای خود را در اپلیکیشن آنلاین وارد می‌کنید و سپس از طرف دانشگاه کانادا برای آن اساتید ایمیلی ارسال می‌شود که باید طی مدت مشخصی به آن پاسخ دهند و توصیه نامه خود را به صورت آنلاین برای دانشگاه مقصد ارسال کنند)
  • اسکن صفحه اول پاسپورت
  • کارنامه زبان (در مرحله اپلای اسکن کارنامه زبان کافی است ولی پس از اخذ پذیرش باید از سنتر آزمون خود بخواهید کارنامه را برای دانشگاه مورد نظر ارسال کند)
  • مدرک جی آر ای یا جی مت (بیشتر رشته‌های مدیریتی، بیزینسی و مالی در کانادا به مدرک GRE یا GMAT نیاز دارند)
  • پورتفولیو یا Portfolio (پورتفولیو مدرکی از نمونه کارهای شغلی است که فرآیند کاری فرد و مهارت و خلاقیت او را در یک بازه زمانی نشان می‌دهد. پورتفولیو بیشتر برای رشته‌های معماری، هنر و گرافیک مورد نیاز است)
  • نمونه نوشتاری یا Writing Sample (نمونه‌ای از پروژه تحقیقاتی، مقاله، یا بخش‌هایی از پایان نامه دانشگاهی است که قبلا برای پروژه کلاسی دانشگاه آن را ارائه داده‌اید و یا به منظور انتشار، آن را به مجلات پژوهشی ارسال کرده‌اید. رایتینگ سمپل برای رشته‌های پژوهش محور لازم است که نیاز به استاد راهنما و گذراندن پایان نامه دارند)
  • ترجمه مدارک و ریز نمرات لیسانس و فوق لیسانس
  • رزومه/ سی وی
  • انگیزه نامه
  • ٢ یا ٣ توصیه نامه آنلاین از اساتید دانشگاه یا کارفرما (بسته به شرایط دانشگاه متفاوت است)
  • اسکن صفحه اول پاسپورت
  • اسکن کارنامه زبان
  • چکیده پایان نامه کارشناسی ارشد
  • مقاله یا مقالات پژوهشی (در صورت وجود)
  • پروپوزال تحقیقاتی (بسته به شرایط استاد و شرایط دانشگاه کانادا ممکن است مورد نیاز باشد)
  • مدرک جی آر ای یا جی مت (بیشتر رشته‌های مدیریتی، بیزینسی و مالی در کانادا به مدرک GRE یا GMAT نیاز دارند)
  • پورتفولیو یا Portfolio (پورتفولیو مدرکی از نمونه کارهای شغلی است که فرآیند کاری فرد و مهارت و خلاقیت او را در یک بازه زمانی نشان می‌دهد. پورتفولیو بیشتر برای رشته‌های معماری، هنر و گرافیک مورد نیاز است)
  • نمونه نوشتاری یا Writing Sample (نمونه‌ای از پروژه تحقیقاتی، مقاله، یا بخش‌هایی از پایان نامه دانشگاهی است که قبلا برای پروژه کلاسی دانشگاه آن را ارائه داده‌اید و یا به منظور انتشار، آن را به مجلات پژوهشی ارسال کرده‌اید. بعضی از دانشگاهها و رشته‌ها در مقطع دکتری به رایتینگ سمپل نیاز دارند).

برای اطلاعات بیشتر می‌توانید به صفحه مدارک مورد نیاز اپلای کانادا مراجعه کنید.

مراحل اپلای کانادا و اخذ پذیرش از دانشگاه‌های کانادا

معمولا پروسه اپلای دانشگاه‌های کانادا در جزییات با هم متفاوت است ولی در کلیت همه آنها چند مرحله اصلی دارند شامل ساخت اکانت، پر کردن اپلیکیشن آنلاین، آپلود مدارک، پرداخت هزینه و سابمیت اپلیکیشن.

برای اطلاع از جزییات اپلای دانشگاه کانادا حتما باید وارد سایت آن دانشگاه شوید و دستور‌العمل اپلای آن را مطالعه کنید. در این بخش سعی کرده‌ایم نحوه اپلای گرفتن از دانشگاههای کانادا را به گونه‌ای جامع توضیح دهیم تا مراحل و دستور‌العمل‌های کلی اپلای را یاد بگیرید و خودتان بتوانید برای هر دانشگاه خاص هم اپلای کنید.

مراحل اپلای دانشگاه‌های کانادا به ترتیب زیر است:

مرحله ۱: وضعیت خودتان را ارزیابی کنید

وضعیت خود از جمله بودجه مورد نظر و شرایط تحصیلی مانند معدل، نمره زبان، سن، و اهداف خود را ارزیابی کنید.

  • مثال: برای اپلای در رشته مهندسی برق در مقطع فوق لیسانس دانشگاه واترلو باید معدل حداقل ١۵ و آیلتس حداقل ۶.۵ داشته باشید. شهریه یک سال این رشته ٢٣,۰۰۰ دلار کانادا است. بنابراین در صورت داشتن این شرایط می‌توانید برای این دانشگاه و این رشته اپلای کنید.

گاهی اوقات حتی با وجود داشتن مینیمم‌های لازم برای پذیرش در یک دانشگاه ممکن است اپلای نتیجه بخش نباشد و پذیرش نگیرید. فاکتورهای دیگری مانند ظرفیت محدود پذیرش و رقابتی بودن رشته بر این موضوع تاثیرگذار است. بنابراین هنگام انتخاب دانشگاه به این موضوعات هم توجه کنید.

مرحله ۲: شهر و استان مورد نظر خود را انتخاب کنید

فاکتورهای مهم آب و هوا، جمعیت، فرصت‌های شغلی، و شرایط اخذ اقامت دائم استانی را که قصد دارید در آن ساکن شوید، در نظر بگیرید.

مرحله ۳: انتخاب رشته و دانشگاه کنید و آماده اپلای شوید

علاقه شما فاکتور مهمی در انتخاب رشته است اما نباید فراموش کنیم که این دنیا همیشه باب میل شما نیست. بنابراین باید واقع بین باشید و محدودیت‌ها را بپذیرید و به نسبت داشته‌هایتان دانشگاه و رشته ایده آل را انتخاب کنید.

  • برای مثال، لیسانس مکانیک دارید با معدل ١٢.۵ و آیلتس ۵.۵. با این شرایط نمی‌توانید برای رشته خود اپلای کنید. بنابراین بهترین تصمیم برای شما اقدام برای رشته‌های میان رشته‌ای مانند مدیریت است.

مرحله ۴: ددلاین‌ اپلای رشته مورد نظر خود را چک کنید

یکی از موارد مهمی که باید قبل از اپلای دانشگاه کانادا چک کنید، ددلاین اپلای است. ددلاین یا همان حداکثر مهلت زمانی برای ارسال اپلیکیشن را باید در دپارتمان رشته مورد نظر خود چک کنید چون هر رشته و مقطع تحصیلی ددلاین اپلای متفاوت دارد.  این اطلاعات معمولا در بخش Admission دپارتمان نوشته شده است.

دانشگاه‌های کانادا معمولا ۳ ترم اصلی پذیرش دارند و هر ترم تحصیلی هم ددلاین خاص خود را دارد.

ددلاین اپلای دانشگاه‌ های کانادا

ترم‌های پذیرش دانشگاه‌های کاناداطول مدت هر ترم تحصیلیددلاین اپلای
ترم پاییز (Fall)از سپتامبر تا اواخر دسامبر (شهریور تا آذر)اکثر ددلاین‌ها در ماه‌های ژانویه، فوریه و مارچ است.
ترم زمستان (Winter)از ژانویه تا اواخر ایپریل (دی تا اواخر فروردین)اکثر ددلاین‌ها در ماههای جون و جولای سال قبل از شروع ترم است. تعداد محدودی از رشته‌ها و دانشگاه‌ها تا ماه آگوست و سپتامبر هم ددلاین دارند.
ترم بهار (Spring) / ترم تابستان (Summer) در بعضی از دانشگاه‌ها ترم بهار و در بعضی از دانشگاه‌ها ترم تابستان نامیده‌ می‌شود. نکته: تنها بعضی از دانشگاهها ترم بهار/تابستان را ارائه می‌دهند.از می تا اواخر جولای (اردیبهشت تا اواخر تیرماه)معمولا ددلاین‌ها در ماهها‌ی اکتبر و نوامبر سال قبل از آن است. ددلاین بعضی از دانشگاه‌ها هم در ماههای فوریه و مارچ همان سال است.

نکاتی در مورد ددلاین اپلای دانشگاه‌های کانادا

  • ددلاین اپلای بسته به رشته، مقطع تحصیلی و دانشگاه متفاوت است. مطمئن ترین راه برای اطلاع از ددلاین اپلای، بررسی دپارتمان مورد نظر در آن دانشگاه است. 
  • با توجه به اینکه دانشجوی بین‌المللی هستید و پروسه ویزای تحصیلی را هم دارید، در صورت اپلای برای دانشگاه‌ های کانادا باید حداقل ۸ تا ۱۲ ماه قبل از شروع ترم تحصیلی برای آن دانشگاه اپلای کنید. 
  • اپلای کردن را به روزهای آخر ددلاین موکول نکنید. هر چقدر دیرتر اپلای کنید، ممکن است ظرفیت رشته مورد نظرتان برای آن ترم تحصیلی پر شود. 
  • در بعضی از دانشگاه‌های کانادا ددلاین ارسال اپلیکیشن و ددلاین ارسال مدارک متفاوت است. به این معنا که طبق تاریخ خاصی ابتدا باید اپلیکیشن آنلاین را سابمیت کنید و سپس مهلت بیشتری برای ارسال مدارک به شما داده می‌شود. 
  • ددلاین اپلای دانشگاه‌ها را جدی بگیرید. اگر اپلیکیشن و مدارک مورد نیاز برای اخذ پذیرش تحصیلی دانشگاه را طبق تاریخ اپلای ارسال نکنید، درخواست پذیرش شما رد خواهد شد. 
  • رشته‌های پژوهش محور در مقاطع تحصیلی فوق لیسانس و دکترا معمولا ددلاین اپلای جلوتری دارند. از آنجا که برای بیشتر این رشته‌ها نیاز به مکاتبه با اساتید دانشگاه‌های کانادا را دارید، چند ماه قبل از ددلاین اپلای پروسه مکاتبه با اساتید را شروع کنید.

مرحله ۵: مدارک لازم برای اپلای را آماده کنید

قبل از شروع پروسه اپلای، سایت دپارتمان رشته مورد نظر خود را با دقت مطالعه کنید و ببینید چه مدارک و شرایطی برای پذیرش در آن رشته لازم است. اطلاعات مربوط به مدارک لازم معمولا در بخش Admission هر دپارتمان نوشته شده است. 

مدارک خواسته شده را آماده کنید و هر مدرک را به فایل pdf تبدیل کرده و آن را به درستی نامگذاری انگلیسی کنید. بعضی از دانشگاهها برای تهیه مدارک دستورالعمل خاص خود را دارند و معمولا برای مدارک محدودیت حجم تعیین می‌کنند. 

تصویر زیر بخشی از متن وب سایت دانشگاه وسترن کانادا است که در مورد اندازه و فرمت مدارک توضیح داده است:

مرحله ۶: وارد سایت دانشگاه شوید و اکانت بسازید

در منوی وب سایت بیشتر دانشگاه‌ها، بخش‌های مربوط به تحصیلات کارشناسی به نام “Undergraduate” و بخش‌های مربوط به تحصیلات تکمیلی کارشناسی ارشد و دکترا به نام “Graduate” نامگذاری شده‌اند. 

اگر قصد اپلای برای مقاطع تحصیلی فوق دیپلم یا لیسانس را دارید، باید وارد بخش آندرگرجویت (Undergraduate) و اگر قصد اپلای برای مقاطع بالاتر مانند پست بک، کارشناسی ارشد یا دکترا را دارید باید وارد بخش گرجویت (Graduate) شوید. 

تصویر زیر سایت دانشگاه اوتاوا را نشان می‌دهد. همانطور که مشاهده می‌کنید، بخش‌های Undergraduate و Graduate در منو قرار دارند که با کلیک بر هر روی هر یک از این بخش‌ها، رشته‌های موجود (Undergraduate or Graduate Programs)  و همچنین چگونگی نحوه اپلای (How to Apply) در آن مقاطع نمایش داده می‌شود.

اپلای دانشگاه اتاوا کانادا

با ورود به بخش How to Apply دانشگاه، معمولا قسمتی به نام ساخت اکانت (Create Account) وجود دارد. اپلای با ساخت اکانت شروع می‌شود. پس از کلیک بر روی Create Account، برای اکانت نام کاربری و رمز عبور تعریف کنید و سپس وارد اپلیکیشن اصلی شوید.

اپلای دانشگاه اتاوا کانادا

مرحله ۷: وارد اپلیکیشن آنلاین شده و قسمت‌های مختلف اپلیکیشن را با اطلاعات خواسته شده پر کنید. 

  • پس از ساخت اکانت و ورود به اپلیکیشن اصلی، تمام اطلاعات درخواستی شامل اطلاعات شخصی، آدرس منزل و تلفن، اطلاعات تحصیلی، شغلی و در صورت امکان افتخارات و دستاوردهای علمی خود را وارد کنید. معمولا در اپلیکیشن دانشگاهها از همان ابتدا باید نام رشته، مقطع تحصیلی و ترم ورودی را از میان لیست انتخاب کنید.

    از دیگر اطلاعاتی که باید در اپلیکیشن دانشگاه‌ها وارد کنید، اطلاعات شغلی و اطلاعات تماس دو یا سه نفر از اساتید دانشگاه محل تحصیل در کشور مبدا و یا اطلاعات کارفرمایتان است تا بعدا برای شما توصیه نامه (Letter of Recommendation) بنویسند.

    معمولا شرایط لازم برای پذیرش در هر رشته و دانشگاه متفاوت است و بسته به آن ممکن است دو یا سه توصیه نامه از اساتید دانشگاه لازم باشد. بعضی از دانشگاه‌ها هم انعطاف بیشتری دارند و معمولا یک یا دو توصیه نامه از کارفرما را هم قبول می‌کنند. بنابراین قبل از شروع پروسه اپلای از قبل با اساتید و کارفرمای خود صحبت کنید و برای ارسال توصیه نامه از آنها تایید بگیرید.

    پس از وارد کردن اطلاعات اساتید، از طرف دانشگاه کانادا برای آنها ایمیلی ارسال می‌شود و از آنها خواسته می‌شود تا فرم توصیه نامه را به همراه خود توصیه‌ نامه به آدرس ایمیل دانشگاه کانادا ارسال کنند. 

  • برای بیشتر رشته‌های پژوهش محور در مقطع دکترا و کارشناسی ارشد لازم است نام سوپروایزری را که قرار است در آینده استاد راهنمای شما شود، در اپلیکیشن وارد کنید. استاد راهنما را باید قبل از پروسه اپلای و از طریق مکاتبه با اساتید دانشگاه‌ها پیدا کنید. 
  • در وارد کردن اسم و اطلاعات خود بسیار دقت کنید و چیزی را اشتباه ننویسید. پس از سابمیت اپلیکیشن، به سختی امکان اصلاح اطلاعات وجود دارد. 
  • پس از پر کردن هر قسمت، بر روی گزینه Save کلیک کنید و اطلاعات را ذخیره کنید. در غیر اینصورت، باید از اول اطلاعات خود را وارد کنید. در بیشتر اپلیکیشن‌های دانشگاه‌ها این امکان وجود کرد که پس از پر کردن هر قسمت و سیو اطلاعات آن، از اپلیکیشن خارج شده و هر وقت خواستید مجددا وارد اپلیکیشن خود شده و ادامه آن را تکمیل کنید. 
  • معمولا اپلیکیشن دانشگاه‌های کانادا تا یک ماه فعال هستند و طی این مدت باید آن را تکمیل و سابمیت کنید. پس از یک ماه احتمال غیرفعال شدن اکانت شما وجود دارد.

مرحله ۸: مدارک لازم را در اپلیکیشن آپلود کنید.

  •  در بعضی از اپلیکیشن‌های دانشگاه‌ها امکان آپلود مدارک مورد نیاز وجود دارد. اما در بعضی دیگر از اپلیکیشن‌ها این امکان پس از سابمیت اپلیکیشن به وجود می‌آید. بنابراین بررسی کنید که اپلیکیشن دانشگاه مورد نظر شما از چه نوعی است.
  • مدارکی که معمولا باید در اپلیکیشن دانشگاه‌های کانادا آپلود کنید شامل رزومه، انگیزه نامه (Statement of Purpose)، مدرک زبان و مدارک تحصیلی است. 
  • اگر اپلیکیشن مورد نظر شما از نوعی است که امکان آپلود مدارک در آن وجود ندارد، پس از سابمیت اپلیکیشن باید منتظر ایمیلی از طرف دانشگاه باشید که در آن دستورالعمل مربوط به فعال کردن پورتال دانشگاهی و آپلود مدارک در آن وجود دارد. فعال کردن پورتال دانشجویی در هر دانشگاه پروسه متفاوتی دارد. معمولا نیاز به ایجاد کلمه کاربردی و رمز عبور جدید دارید. 

برای مثال، پروسه اپلای در دانشگاه ویندزور به صورتی است که گفته شد و پس از اپلای ایمیلی محتوی دستورالعمل لازم برای آپلود مدارک برایتان ارسال می‌شود. تصویر زیر از وب سایت دانشگاه ویندزور در این مورد است:

اپلای دانشگاه وینزور کانادا

  • در وبسایت بعضی از دانشگاه‌ها هم مراحل بعد از اپلای نوشته شده که طبق دستورالعمل‌های آن می‌توانید اکانت خود را فعال، مدارک لازم را آپلود و وضعیت اپلیکیشن خود را بررسی کنید. بنابراین طبق سیستم اپلای این دانشگاه‌ها، پس از اپلای ایمیلی فعال سازی برای شما ارسال نمی‌شود و باید دستورالعمل گفته شده در وب سایت دانشگاه را دنبال کنید.

مرحله ۹:  اپلیکیشن فی را پرداخت کرده و در پایان اپلیکیشن را سابمیت کنید. 

 پس از وارد کردن تمام اطلاعات مورد نیاز، اپلیکیشن فی را پرداخت و در نهایت آن را سابمیت کنید. برای پرداخت هزینه اپلیکیشن به کردیت کارت بین‌المللی ویزا کارت یا مستر کارت نیاز دارید. در قسمت پایانی تمام اپلیکیشن‌ها گزینه‌ای به نام Submit وجود دارد که پس از وارد کردن اطلاعات کارت بانکی باید بر روی آن کلیک کنید. 

با کلیک بر روی گزینه Submit، اپلیکیشن شما به صورت آنلاین برای دانشگاه ارسال می‌شود. همیشه از صفحه پرداخت و صفحه‌ای که سابمیت اپلیکیشن را تایید می‌کند، اسکرین شات بگیرید و آن را برای خود نگه دارید تا در صورت بروز مشکلات احتمالی، تاییدیه آن را به دانشگاه نشان دهید.

مرحله ۱۰: منتظر ایمیل دانشگاه و دریافت اپلیکیشن نامبر باشید. 

پس از سابمیت پرونده شماره‌ای به نام اپلیکیشن نامبر (Application Number) یا Student ID یا Student Number دریافت می‌کنید. این شماره مختص به درخواست اپلای شما برای آن دانشگاه است و بسیار مهم است که آن را حفظ کرده و در تمام مکاتبات خود با دانشگاه این شماره را در عنوان ایمیل خود بنویسید. 

مرحله ۱۱: اکانت دانشگاهی خود را فعال کنید. 

پس از اپلای، همان روز یا چند روز بعد ایمیلی از طرف دانشگاه دریافت می‌کنید که حاوی اطلاعات لازم برای فعال کردن پورتال دانشگاهی‌تان است. همانطور که در مرحله ۸ توضیح دادیم، ممکن است پروسه اپلای در بعضی دانشگاه‌ها متفاوت باشد و این ایمیل برای شما ارسال نشود. به جای آن باید وب سایت دانشگاه را مطالعه کرده و ببینید بعد از اپلای چطور باید پورتال خود را فعال کنید. 

با فعال کردن پورتال دانشگاهی خود هم می‌توانید در صورت لزوم مدارک لازم را آپلود کنید (بسته به قوانین اپلای دانشگاه) و هم می‌توانید وضعیت اپلیکیشن خود را بررسی کنید و ببینید که آیا همه مدارک توسط دانشگاه دریافت شده و اپلیکیشن کامل است یا خیر.

مرحله ۱۲: نامه پذیرش اولیه خود را دریافت کنید. 

 یک یا چند ماه پس از اپلای دانشگاه کانادا نتیجه آن را دریافت خواهید کردید. در صورت پذیرش، نامه پذیرش به همراه شماره دانشجویی (Student Number) و شماره DLI را دریافت خواهید کرد.

 دانشگاه هایی که نیاز به پرداخت ودیعه یا دپازیت (Deposit) دارند، در ابتدا نامه‌ای با نام Offer Letter ارسال می‌کنند که نامه نهایی پذیرش نیست و نمی‌توان با آن برای ویزای تحصیلی کانادا اقدام کرد. برای اینکه دانشگاه برایتان نامه نهایی پذیرش را که Letter of Acceptance-LOA نامیده می‌شود، ارسال کند لازم است که ابتدا دپازیت دانشگاه را پرداخت کنید. 

بعضی از دیگر از دانشگاههای کانادا نیاز به پرداخت دیپازیت ندارند. در صورت پذیرش از این دانشگاه‌ها، از همان ابتدا برای شما نامه LOA صادر می‌شود.

مرحله ۱۳: در صورت لزوم دیپازیت دانشگاه را پرداخت کنید.

اگر دانشگاه انتخابی شما نیاز به پرداخت دیپازیت داشته باشد، باید این هزینه را پرداخت کنید تا نامه پذیرش نهایی یا Letter of Acceptance برای شما ارسال شود. 

برای پرداخت دیپازیت، هر دانشگاه روش‌های پرداخت مختلفی دارد. معمولا همه آنها روش پرداخت آنلاین را دارند. به دلیل تحریم بانک‌های ایران، به طور مستقیم نمی‌توانید پرداخت خود را از ایران به کانادا انجام دهید. بنابراین باید از کسی کمک بگیرید که حساب بانکی کانادایی داشته باشد.

 اگر بستگانی در کانادا دارید می‌توانید از آنها درخواست کنید تا این کار را برای شما انجام دهند. در غیر اینصورت، راه دیگر کمک گرفتن از صرافی در کانادا است. 

پس از پرداخت دپازیت لازم است رسید آن را برای برای دانشگاه مورد نظر خود ارسال کنید. 

مرحله ۱۴: نامه پذیرش نهایی خود را دریافت کنید. 

پس از ارسال رسید پرداخت دپازیت به دانشگاه معمولا یک تا دو هفته طول می‌کشد تا LOA را دریافت کنید. زمانی که نامه پذیرش نهایی برای شما ارسال شد، آن را با دقت مطالعه کنید. بررسی کنید که نام و نام خانوادگی، نام رشته و مقطع تحصیلیتان و دیگر موارد مرتبط درست نوشته شده باشد. 

اگر همه چیز بی نقص بود، در صورت داشتن آمادگی و تهیه مدارک لازم در قدم بعدی برای ویزای تحصیلی کانادا اقدام کنید. 

مرحله ۱۵: ترجمه رسمی مدارک خود را به صورت کاغذی برای دانشگاه پست کنید.

پس از دریافت نامه پذیرش LOA، تقریبا همه دانشگاه‌های کانادا از شما می‌خواهند تا مدارک تحصیلی خود را برای آنها پست کنید. دقت کنید نباید اصل مدارک تحصیلی را ارسال کنید، بلکه تنها اصل ترجمه مدارک و ریزنمرات تحصیلی مقطع قبلی (Official Transcript) لازم است. تصویر زیر از وب سایت دانشگاه وسترن به همین موضوع اشاره دارد:

در مرحله اپلای، ترجمه مدارک نیازی به مهر دادگستری ندارد، اما زمانی که می‌خواهید مدارک تحصیلی را برای دانشگاه کانادا پست کنید لازم است مدارک شما ترجمه رسمی شوند یعنی مهر مترجم و مهر دادگستری داشته باشد. 

پست مدارک باید از طرف دانشگاه محل تحصیلتان انجام شود. ترجمه مدارک به همراه کپی‌های صفحات فارسی را به دانشگاه محل تحصیل خود برده و از بخش بین‌الملل دانشگاه بخواهید مدارک را به آدرس دانشگاه مقصد پست کنند. اگر دانشگاه مبدا این کار را برای شما انجام ندهد، از آنها پاکت رسمی دانشگاه را بگیرید. روی پاکت حتما باید مهر دانشگاه خورده باشد. سپس مدارک تحصیلی خود را در پاکت دانشگاه گذاشته و درب آن را ببندید. 

آدرس فرستنده باید آدرس دانشگاه محل تحصیلتان باشد و در قسمت آدرس گیرنده هم باید آدرس دانشگاه کانادا را بنویسید که در نامه پذیرشتان نوشته شده است. بر روی پاکت حتما نام و نام خانوادگی و شماره دانشجویی خود را بنویسید. 

توجه: ارسال مدارک تحصیلی را می‌توانید به بعد از دریافت نتیجه ویزا موکول کنید.

نمونه‌ای از نامه پذیرش دانشگاه کانادا

برای آگاهی از اطلاعات موجود در نامه پذیرش، لطفا به نامه پذیرش دانشگاه مک مستر برای مقطع دکترای مهندسی عمران توجه کنید که متعلق به یکی از کلاینت‌های ویزا موندیال است و موفق به اخذ بورسیه کامل شده‌اند:

نمونه نامه پذیرش کانادا

دانشگاه های کانادا برای اپلای

در حدود ۹۷ دانشگاه در کانادا وجود دارد که با در نظر گرفتن کالج‌ها و دیگر موسسات آموزشی کانادا این رقم بیشتر است. دانشگاه‌های کانادا بر اساس سطح آموزشی در سه دسته ممتاز، خوب و متوسط دسته‌بندی می‌شوند و شامل دانشگاه‌های دولتی و خصوصی هستند.

بسته به شرایط تحصیلی و نمره زبان خود می‌توانید برای انواع دانشگاه‌های کانادا اپلای کنید. معمولا اخذ پذیرش تحصیلی از دانشگاه‌های خصوصی نسبت به دانشگاه‌های دولتی راحت‏‌تر است.

در ادامه به لیست برخی از مهمترین دانشگاه‌ های کانادا برای اپلای بر اساس سایت U.S.News در سال ۲۰۲۴ اشاره می‌کنیم:

چه نوع مرکز آموزشی را اپلای کانادا انتخاب کنم؟

پاسخ ساده است: یکی از مراکز آموزشی دارای DLI را انتخاب کنید. بیش از ۱۵۰۰ مرکز آموزشی معتبر در کانادا وجود دارد که از نظر اداره مهاجرت شرایط درخواست ویزای دانشجویی کانادا را دارند. هر کدام از این مراکز کدی دارند که دی-ال-آی نام دارد و نشان دهنده مورد تایید بودن آن مرکز آموزشی است. داشتن شماره DLI برای درخواست ویزا ضروری است.

شماره dli در نامه پذیرش

چطور از رنک مراکز آموزشی مورد نظر مطمئن شوم؟‌

برای این که خیال شما را کمی راحتتر کنیم باید اشاره کنیم که دولت کانادا برای ایجاد عدالت و دسترسی همه افراد به سیستم آموزشی مناسب، همواره از معتبر بودن برنامه‌های آموزشی این مرکز اطمینان کسب می‌کند. پس صرف نظر از رنکینگ مراکز، همه کالج‌ها و دانشگاه‌ها دارای یک استاندارد اولیه مورد قبول هستند. 

خب یعنی هیچ تفاوتی بین مراکز نیست؟ چرا، حتما هست.
درست است که دانشگاه‌هایی مانند دانشگاه تورنتو، دانشگاه مک گیل، دانشگاه آلبرتا، دانشگاه بریتیش کلمبیا، دانشگاه واترلو، دانشگاه سایمون فریزر، دانشگاه مونترال، دانشگاه کوئینز، دانشگاه دالهاوزی و دانشگاه مک مستر از نظر رنک بسیار قویتر هستند ولی این اصلا به این معنی نیست که تحصیل در بسیاری از دانشگاه های دیگر کم اعتبار است.

پس خیلی روی این موضوع وسواس نداشته باشید و بر اساس واقعیت‌های موجود در پرونده خود اپلای کنید. هیچ کارفرمایی در کانادا، دانشگاه یا کالج شما را سوال نخواهد کرد، پس نگران این موضوع نباشید و روی افزایش مهارت‌های خود متمرکز شوید.

و البته کالج‌های دولتی کانادا هم حداقل‌های آموزشی را رعایت می‌کنند. بیش از ۱۵۰ کامیونیتی کالج در کانادا دوره های آمادگی مشاغل را ارائه می‌کنند که شما را برای بازار کار هدف‌گیری شده‌ای آماده خواهند کرد.

چگونه برای اپلای دکترا کانادا اقدام کنم؟

اپلای در مقطع دکترا نسبت به مقاطع تحصیلی دیگر زمانبر است.

تمام مواردی که در بخش «مراحل اپلای کانادا و اخذ پذیرش از دانشگاه های کانادا» گفته شد در مورد اپلای مقطع دکترا هم صدق می‌کند اما اپلای کردن برای دکتری کانادا یک مرحله اضافی دیگر هم دارد که باید قبل از اپلای انجام گیرد و آن تعیین استاد راهنما است. 

برای اپلای دکترا کانادا باید دو مرحله اصلی را انجام دهید: 

۱. تعیین استاد راهنما

تفاوت اپلای در مقطع دکترا نسبت به مقاطع کارشناسی ارشد (کورس محور) و کارشناسی در این است که در اکثر رشته‌ها باید قبل از اینکه اپلای را انجام دهید یک استاد راهنما و به اصطلاح سوپروایزر برای تز دکترای خود پیدا کنید.

۲. اپلای و ارسال مدارک به دانشگاه

پس از آن که از یکی از اساتید دانشگاه تایید گرفتید آن وقت می‌توانید پروسه اپلای خود را برای دانشگاه کانادا شروع کنید. حتما نام استاد خود را در اپلیکیشن وارد و سپس آن را سابمیت کنید.

پس از پذیرش در دانشگاه، امکان دریافت بورسیه تحصیلی از سمت استاد و دانشگاه وجود دارد.

برای اطلاعات بیشتر صفحه تحصیل دکتری در کانادا را مطالعه کنید.

اپلای بورسیه تحصیلی کانادا

بورسیه تحصیلی کانادا از منابع مختلفی مانند دولت کانادا، سازمان‌های غیردولتی و دانشگاه‌های کانادا تامین می‌شود. شما به عنوان دانشجوی بین‌المللی در کانادا این شانس را دارید که از منابع گفته شده فاند تحصیلی بگیرید و به صورت رایگان یا با شهریه پایین در کانادا تحصیل کنید.

درخواست برای دریافت فاندهای تحصیلی کانادا معمولا به دو صورت امکان پذیر است: 

  • اپلای جداگانه

فرصت‌های بورسیه که از طرف نهادهای دولتی و سازمان‌های غیردولتی کانادا ارائه می‌شوند نیاز به اپلای جداگانه دارند. به این معنا که علاوه بر اپلیکیشن اصلی که برای اپلای رشته در دانشگاه مورد نظرتان سابمیت می‌کنید، باید یک اپلیکیشن دیگر هم به صورت مجزا برای درخواست بورس تحصیلی در سازمان‌های دولتی یا غیر دولتی کانادا ارسال نمایید.

برای مثال، بورسیه معروف ونیه (Vanier Canada Graduate Scholarships Program) از طرف دولت کانادا به دانشجویان بومی و دانشجویان خارجی ارائه می‌شود و نیاز به اپلای جداگانه دارد.

بعضی از بورسیه‌های دانشگاهی هم نیاز به اپلای مجزا دارند. دانشگاه‌های بسیاری در کانادا برای دانشجویان بین‌المللی انواع  فاند تحصیلی را در مقاطع مختلف تحصیلی ارائه می‌دهند که بیشتر آنها نیاز به اپلای جداگانه دارند.

برای مثال، اوارد دانشگاه سایمون فریزر (Simon Fraser University Financial Aid and Awards) به دانشجویان مقاطع تحصیلات تکمیلی دکترا و ارشد پژوهش محور ارائه می‌شود  که نیاز به اپلای جداگانه از رشته دارد.

نحوه اپلای:

برای اقدام جهت دریافت فرصت‌های بورسیه این چنینی که نیاز به اپلای مجزا دارند، ابتدا باید وارد وب سایت آن نهاد دولتی، غیردولتی و دانشگاه شده و طبق شرایط و دستورالعمل گفته شده در آن، مدارک لازم را برای اپلای آن اسکولارشیپ آماده کنید. سپس اکانت ساخته، اپلیکیشن آنلاین را پر کرده و مانند پروسه اپلای دانشگاه‌ها، اپلیکیشن درخواست بورس را سابمیت کنید.

درخواست شما توسط تیم بورس تحصیلی سازمان مورد نظر بررسی شده و در نهایت نتیجه آن را به شما اعلام می‌کنند.

  • اپلای همزمان

بعضی از بورسیه‌های تحصیلی که در دانشگاه‌های کانادا ارائه می‌شوند نیاز به اپلای مجزا ندارند. به این صورت که درخواست برای این نوع فاند‌ها همزمان با اپلای رشته تحصیلی در دانشگاه کانادا انجام می‌شود و تنها یک اپلیکیشن سابمیت می‌شود. در صورت داشتن شایستگی و وضعیت تحصیلی یا پژوهشی‌ قوی، دانشگاه به صورت اتومات مبلغی را به عنوان فاند تحصیلی به شما اختصاص می‌دهد و در نامه پذیرش آن را اعلام می‌کند.

برای مثال، دانشگاه تورنتو کانادا به دانشجویان بومی و بین‌المللی، اوارد و بورسیه تحصیلی به صورت اتومات ارائه می‌دهد که برای دریافت آن نیاز به اپلای جداگانه نیست. مطلب زیر برگرفته از وب سایت دانشگاه تورنتو به این موضوع اشاره دارد:

بیشتر بدانید: بورسیه تحصیلی کانادا

مدت زمان اخذ پذیرش از دانشگاه‌های کانادا چقدر است؟

از زمان اپلای دانشگاه کانادا تا زمان جوابدهی و اخذ پذیرش از دانشگاه ممکن است ۱ ماه تا ۵ ماه طول بکشد. این مدت زمان کاملا بستگی به شرایط هر دانشگاه و پروسه بررسی مدارک در آن دارد.

معمولا اپلیکشن‌ها به ترتیب زمانی بررسی می‌شوند ولی این قانون همیشگی نیست و بسته به سیاست هر دانشگاه متفاوت است.

هزینه اپلای کانادا

برای اپلای در دانشگاه‌های کانادا شما باید چند نوع هزینه را در نظر بگیرید:

  • اپلیکیشن فی

هزینه بررسی درخواست پذیرش تحصیلی در دانشگاه‌های مختلف کانادا با هم فرق دارد. به چند مورد از اپلیکیشن فی دانشگاه‌های کانادا اشاره می‌کنیم:

نام دانشگاهاپلیکیشن فی (دلار کانادا)
دانشگاه تورنتو١٢۵
دانشگاه بریتیش کلمبیا١۶۸
دانشگاه مک مستر١١۰
دانشگاه وینزور١٢۵
دانشگاه مک گیل١٢۰.۹۹
دانشگاه آلبرتا١٢۵
  • هزینه ترجمه مدارک

برای اپلای تحصیلی کانادا هزینه ترجمه مدارک تحصیلی با مهر دادگستری بین ۵۰۰,۰۰۰ تا ١,۰۰۰,۰۰۰ میلیون تومان است.

  • هزینه آزمون زبان

هزینه آزمون‌های بین‌المللی زبان به طور میانگین ۳۰۰ دلار است. 

  • هزینه پست مدارک به دانشگاه کانادا

 بسته به وزن بسته قیمت پست مدارک متفاوت است ولی به طور میانگین باید بین ۵۰۰,۰۰۰ تا ١,۰۰۰,۰۰۰ میلیون تومان برای پست مدارک به دانشگاه‌های کانادا پرداخت کنید.

  • هزینه ارزیابی مدارک تحصیلی

ارزیابی مدارک تحصیلی توسط سازمان‌های ارزشیابی مدرک در کانادا مانند WES یبن ۳۰۰ تا ۳۵۰ دلار هزینه دارد. تعداد کمی از دانشگاه‌های کانادا نیاز به معادل سازی مدرک دارند.

  • هزینه وکیل

هزینه وکلای مهاجرت برای انجام اپلای دانشگاه های کانادا و اخذ پذیرش و همچنین اخذ ویزای تحصیلی کانادا معمولا بین ١۵۰۰ تا ٣۰۰۰ دلار آمریکا است. مبلغ دقیق آن به مهارت، تجربه و سیاست کاری وکیل مورد نظر بستگی دارد.

راحت ترین دانشگاه کانادا برای پذیرش تحصیلی کدام است؟

دانشگاه برندن، دانشگاه مموریال، دانشگاه ساسکاچوان و دانشگاه منیتوبا جزو دانشگاه‌هایی هستند که اخذ پذیرش تحصیلی کانادا در آنها راحت‌تر است. اما برای اپلای عجله کنید!

برای اپلای کانادا باید فاکتورهای بسیاری مانند معدل، نمره زبان، شرایط اقامتی رشته و درصد سالانه پذیرش دانشگاه را در نظر بگیرید. راحت ترین دانشگاه برای پذیرش کانادا لزوما بهترین انتخاب نیست و باید با توجه به شرایط پذیرشی خود گزینه مناسب را انتخاب کنید.

ریت پذیرش دانشگاه‏‌‌های کانادا ٢۰٢۲-٢۰٢۳

نرخ پذیرش در بهترین دانشگاه‌های کانادا معمولا بین ۴۰% تا ۵۸.۷% است. این بدین معنا است که مثلا اگر دانشگاهی در سال ۴۰۰۰ اپلیکیشن برای پذیرش دریافت کند، فقط در حدود نیمی از آن‌ها یعنی ٢۰۰۰ اپلیکیشن و دانشجو پذیرفته خواهند شد. بنابراین رقابت بر سر ورود به این دانشگاه‌ها بسیار زیاد است.

دانشگاه‌های کانادا با رنک متوسط معمولا دانشجویان بیشتری را پذیرش می‌کنند، اما باید دقت کنید که دانشگاه مناسبی را برای پروسه ویزای تحصیلی خود انتخاب کنید.

به ریت پذیرش چند مورد از بهترین دانشگاه های کانادا در سال تحصیلی ٢۰٢۲-٢۰٢۳ اشاره می‌کنیم:

اقدام برای ویزای تحصیلی کانادا پس از اپلای دانشگاه

پس از اخذ پذیرش از دانشگاه‌ های کانادا، حالا نوبت اقدام برای ویزای تحصیلی کانادا است. به گونه‌ای برنامه ریزی کنید که حداکثر ۳ ماه قبل از شروع ترم تحصیلی درخواست ویزای خود را سابمیت کنید. 

برای اخذ ویزای تحصیلی کانادا باید شرایطی داشته باشید که بدون آنها شانس دریافت ویزا پایین خواهد بود:

  • توانایی مالی کافی برای تامین هزینه یک سال تحصیل و زندگی در کانادا را داشته باشید؛
  • از یکی از دانشگاه‌ها یا کالج‌های معتبر کانادا دارای شماره DLI پذیرش بگیرید؛
  • نشان دهید که اقامت شما در کانادا موقتی است و پس از فارغ‌التحصیلی به کشور خود برمی‌گردید؛
  • وابستگی‌های عاطفی، کاری، مالی و اجتماعی قوی در کشور خود داشته باشید که برگشت شما را به کشور توجیه کند؛
  • سوء پیشینه نداشته باشید و از لحاظ جسمی هم سالم باشید.

در صفحه ویزای تحصیلی کانادا تمام اطلاعات لازم جهت اقدام برای ویزا دانشجویی وجود دارد.

ویزا موندیال در زمینه اپلای و اخذ پذیرش تحصیلی از دانشگاه های کانادا چه خدماتی ارائه می‌دهد؟

شرکت مهاجرتی ویزا موندیال با بیش از ۱۰ سال سابقه کار اجرایی و داشتن بیش از ۱۱ هزار پرونده موفق در زمینه اخذ پذیرش تحصیلی از دانشگاه‌ها، کالج‌ها و مدارس معتبر کانادا و همچنین اخذ ویزای تحصیلی کانادا و با داشتن مشاوران قانونی مهاجرت به کانادا عضو انجمن CICC، در حوزه‌های زیر به شما متقاضیان عزیز خدمات ارائه می‌دهد:

  • مشاوره درست و واقع بینانه برای انتخاب رشته و دانشگاه مناسب در کانادا
  • ارسال چک لیست مدارک مورد نیاز برای اخذ پذیرش تحصیلی کانادا و بررسی دقیق تمام مدارک
  • کمک در نوشتن رزومه و انگیزه نامه تحصیلی برای ارائه به دانشگاه‌ها
  • اپلای برای ۳ تا ۴ دانشگاه یا کالج 
  • اخذ پذیرش تحصیلی از مدارس، کالج‌ها و دانشگاه‌های کانادا به همراه بورسیه تحصیلی (در صورت داشتن شرایط مناسب برای دریافت بورسیه)
  • انجام تمامی مکاتبات لازم با دانشگاه‌ها و پیگیری اپلای تا زمان دریافت نتیجه
  • انجام دیفر پذیرش تحصیلی در صورت لزوم
  • اخذ ویزای تحصیلی کانادا به همراه ویزای همراه برای همسر و فرزندان همراه

پاسخ به سوالات شما

  • دانشگاه تورنتو
  • دانشگاه بریتیش کلمبیا
  • دانشگاه مک گیل
  • دانشگاه مک مستر
  • دانشگاه آلبرتا
  • دانشگاه مونترال
  • دانشگاه کلگری

ددلاین ها متفاوت است اما حداقل ۸-۱۲ ماه قبل از شروع از هر ترم تحصیلی باید اپلای کنید. دانشگاه های کانادا سه ورودی اصلی دارند: سپتامبر، ژانویه، می (شامل همه دانشگاه‌ها نمی‌شود).

بستگی به شرایط هر دانشگاه دارد. معمولا اکثر دانشگاه ها برای اپلای تحصیلی کانادا اسکن مدارک شما را می پذیرند و نیازی به ارسال پستی مدارک نیست. فقط تعداد خیلی محدودی از دانشگاه‌ها مخصوصا در مقطع لیسانس ممکن است از شما بخواهند که همزمان با انجام پروسه اپلای مدارک تحصیلی را هم برای آن‌ها پست کنید.

خیر. پس از اینکه از دانشگاهی پذیرش گرفتید از شما می خواهند که مدرک و ریزنمرات خود را از طرف دانشگاهی که قبلا در آن تحصیل کرده اید برای آنها پست کنید. دقت داشته باشید که هیچوقت اصل مدارک خود را برای دانشگاه ها ارسال نکنید بلکه باید اصل ترجمه مدرک و ریزنمرات تحصیلی که دارای مهر مترجم و مهر دادگستری است به همراه کپی فارسی آنها را برای دانشگاه مقصد ارسال کنید.

بستگی به سیاست آموزشی هر دانشگاه دارد. معمولا دانشگاه های کانادا 2 تا 3 بار اجازه می دهند که دیفر کنید و ترم پذیرش خود را به ترم های بعد از آن منتقل کنید.

این امکان وجود دارد اما گرفتن بورسیه تحصیلی کانادا به فاکتورهای بسیار زیادی بستگی دارد و داشتن رزومه و سوابق تحصیلی درخشان و نمره زبان بالا از ملزومات آن است. معمولا بورسیه بیشتر برای مقاطع تحصیلات تکمیلی مانند دکترا و ارشد پژوهش محور در نظر گرفته می شود. در مقاطع پایین تر هم تا حد کمی امکان دریافت اسکالرشیپ وجود دارد و بستگی به رزومه شما و شرایط دانشگاه دارد.

بصورت قطع نمی‌توان گفت گپ تحصیلی مانع پذیرش می‌شود اما باید این گپ تحصیلی با سابقه کاری پوشش داده شود.

شرایط سنی خاصی برای پذیرش در مقطع دکترا و چه در مقطع کارشناسی ارشد وجود ندارد اما طبیعتاً هر چه سن متقاضی کمتر باشد و یا گپ تحصیلی بین تاریخ فارغ التحصیلی متقاضی و تاریخ فعلی کمتر باشد، شانس پذیرش دانشجو هم توسط استاد و هم توسط دانشگاه افزایش خواهد یافت.

داشتن سابقه کار مدیریت شانس پذیرش در رشته مدیریت را افزایش می‌دهد.

داشتن مقاله برای پذیرش در مقطع دکترا یکی از ریکوایرمنت های بسیار مهم است.

امکان پذیرش در رشته های غیر مرتبط با تحصیلات شما در مقطع کارشناسی ارشد به هیچ وجه در مقطع دکترا وجود ندارد. چه اساتید و چه دانشگاه‌ها در مقاطع دکترا دانشجویانی را جذب می‌کنند که از بک گراند تحصیلی و یا تحقیقاتی مرتبط برخوردار باشند.

همه افراد شرایط اخذ پذیرش بصورت تز بیس را ندارند. در تزبیس سابقه پژوهشی فرد بسیار تاثیرگزار است در نتیجه نمیتوان پاسخ کلی را برای همه افراد به کار برد. در خصوص پروسه ویزا نیز میتوان گفت کورس بیس یا تز بیس بودن بصورت خاص روی آن تاثیری ندارد.

رشته های تز بیس برای فعالیت های آکادمیک و رشته های کورس بیس برای رفع نیاز های بازار کار طراحی شده اند. پس اگر می‌خواهید پس از فارغ التحصیلی در شرکتی در زمینه تخصص خود مشغول به کار شوید رشته های کورس بیس مناسب است و اگر قصد فعالیت آکادمیک دارید تز بیس مناسب شما است..

برای اخذ پذیرش تحصیلی حتما بایدآیلتس آکادمیک ارائه داد.

برای اقدام اکثر رشته های هنری به پورتفولیو نیاز است.

عموما دانشگاه ها علت ریجکتی را در نامه ریجکتی قید می‌کنند و رقابتی بودن یکی از عوامل مهمی است که در ریجکت شدن نقش دارد.

درصورت اپلای در یک دانشگاه هم زمان برای مقطع ارشد و دکتری، اپلیکیشن ارشد روی پرونده دکتری تاثیرگزار خواهد بود و بهتر است در یک دانشگاه همزمان برای ارشد و دکتری اپلای نشود.

سوال بپرسید، وکیل مهاجرت پاسخ می‌دهد!

برای مهاجرت به کانادا نیاز به کمک دارید؟

شرکت مهاجرتی ویزا موندیال یک شرکت حقوقی پیشرو در زمینه مهاجرت به کاناداست که ۱۲ سال سابقه فعالیت دارد. ویزا موندیال با پشتوانه تیمی بیش از ۲۰۰ نیروی متعهد به شما برای مهاجرت آسان به کانادا کمک می‌کند. از زمان تاسیس ویزا موندیال تا کنون بیش از ۱۰‌هزار پرونده مهاجرتی با موفقیت به اتمام رسیده‌اند. این موضوع ویزا موندیال را به یکی از قابل‌‌اعتماد‌ترین موسسات مهاجرتی کشور تبدیل کرده است.

ویزا موندیال
اشتراک در
اطلاع از
guest
12 دیدگاه ها
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها