England Flag
Search
Search
Close this search box.

GPA چیست؟ نحوه محاسبه و تبدیل معدل به GPA

معدل تحصیلی gpa

GPA یا همان Grade Point Average، معدل تحصیلی و نمره‌ای است که از تقسیم کردن مجموع نمرات کسب‌شده (ضرب در واحد) بر تعداد واحدهای گذرانده‌شده به‌دست می‌آید و معمولا عددی بین 0 تا 4 است. در این مقاله ابتدا توضیح می‌دهیم که gpa چیست و سپس شما را با نحوه تبدیل معدل به gpa در سیستم نمره‌دهی کانادایی آشنا می‌کنیم.

فهرست مطالب

نمره GPA چیست؟

نمره GPA عددی است که میانگین نمراتی که در طول تحصیل خود کسب کرده‌اید را نشان می‌دهد. برای محاسبه نمره GPA باید نمره‌ای که در هر درس کسب کرده‌اید و تعداد واحدهای آن را بدانید. هر حرف یک نمره را نشان می‌دهد و در نهایت میانگین این نمره‌ها برای محاسبه‌ GPA حساب می‌شود.

برخی مدارس و دانشگاه‌ها از مقیاس ۵ یا ۱۰ استفاده می‌کنند، اما فرایند محاسبه و تبدیل معدل به gpa در همه موارد یکسان است.

نمره GPA را می‌توان برای یک ترم یا یک سال تحصیلی و در نهایت برای کل دوره تحصیل خود محاسبه کنید.

نحوه محاسبه GPA کانادا

برای ساده‌تر شدن فرایند محاسبه GPA قبل از اپلای تحصیلی دانشگاه‌های کانادا، باید بدانید که سیستم GPA در دانشگاه‌های کانادا با سایر کشورها متفاوت است. برخی از کشورها GPA را از ۵ محاسبه می‌کنند و برای برخی دیگر حتی این عدد تا ۲۰ (مثل ایران) هم می‌رود. دانشگاه‌های کانادایی سیستم‌های نمره‌دهی متنوع و معیار متفاوتی از GPA دارند و آن را در مقیاس ۰ تا ۴ یا با حروف الفبا از A تا F محاسبه می‌کنند.

بسیاری از دانش‌آموزان و دانشجویان نگران کافی بودن GPA شان برای ثبت نام در یک مدرسه عالی هستند. به همین دلیل باید قبل از تصمیم برای اپلای در هر دانشگاه کانادایی GPA خود را محاسبه کنید. اکنون که متوجه شدید gpa چیست، بد نیست که با فرمول محاسبه gpa نیز آشنا شوید:

فرمول محاسبه gpa

تبدیل معدل به GPA در سیستم کانادایی

شما باید اول از همه نمرات ایرانی خود را با توجه به جدول زیر به نمرات کانادایی تبدیل کنید. نمرات در سیستم نمره‌دهی کانادا در مقیاسی بین ۰ و ۴ یا ۴.۳ دسته‌بندی می‌شوند.

جدول تبدیل نمرات ایرانی به نمرات در سیستم نمره‌دهی کانادایی

نمره بر اساس حرفنمره بر اساس مقیاس ۴نمره بر اساس مقیاس ۲۰ (ایرانی)
A۴.۰۱۶-۲۰
B۳.۰۱۴-۱۵.۹۹
C۲.۰۱۲-۱۳.۹۹
D۱.۰۱۰-۱۱.۹۹
F۰زیر ۱۰

به طور مثال در این سیستم و با توجه به جدول بالا، اگر نمره درس شما بین ۲۰-۱۶ باشد، نمره آن درس در سیستم کانادایی ۴ خواهد بود.

اکنون نمرات کانادایی خود (نمراتی که از ۴ به‌دست آورده‌اید) را طبق فرمول بالا در ضریب (واحد) هر درس ضرب کرده و مجددا مجموع آن را بر جمع واحدهای دروس گذارنده‌شده تقسیم می‌کنیم. بدین ترتیب نمره GPA شما در سیستم کانادایی به‌دست می‌آید.

برای مثال

 نمره علی در سه درس شیمی،‌ ریاضی و فیزیک و واحدهای هر درس به‌صورت زیر است:

  • شیمی: ۱۴.۵ – ۲ واحد
  • ریاضی: ۱۸ – ۳ واحد
  • فیزیک: ۱۳ – ۲ واحد

با توجه به جدول بالا،‌ نمرات علی در این سه درس در سیستم کانادایی به‌صورت زیر خواهد بود:

  • شیمی: 3
  • ریاضی: 4
  • فیزیک: 2

اکنون مانند جدول زیر این نمرات را در واحد هر درس ضرب کرده و حاصل را با هم جمع می‌کنیم:

حاصل ضرب نمره در تعداد واحدتعداد واحدنمره در سیستم کانادایینام درس
623شیمی
1234ریاضی
422فیزیک
227جمع

GPA علی در سیستم کانادایی حاصل تقسیم 22 بر 7 خواهد بود: 3.1

ابزار تبدیل معدل به GPA

از طریق ابزار تبدیل معدل به GPA آنلاین می‌توانید همین حالا GPA خود در سیستم نمره‌بندی کانادایی را محاسبه کنید:

معدل GPA عدد مهمی است؛ زیرا اغلب برای تشخیص اینکه آیا فرد واجد شرایط گرفتن اسکالرشیپ، برنامه‌های مختلف و شغل هست یا نه به کار می‌رود. بسیاری از کالج‌ها و کارفرمایان نیز یک حداقل نمره gpa را برای پذیرش یا استخدام می‌خواهند؛ بنابراین بسیار مهم است که تا حد امکان GPA خود را بالا نگه دارید.

تبدیل معدل به GPA برحسب حروف و درصد

در بسیاری از دانشگاه‌های کانادا،‌ از شما نمره GPA بر‌حسب حروف یا درصد خواسته می‌شود. از طریق جدول زیر می‌توانید نمرات کانادایی خود را به gpa بر‌حسب حروف یا درصد تبدیل کنید:

GPA برحسب حروفGPA برحسب درصدGPA برحسب عدد
A+۹۲-۱۰۰۴.۳۳
A۸۸-۹۱۴
A-۸۵-۸۷۳.۶۷
B+۸۲-۸۴۳.۳۳
B۷۸-۸۱۳
B-۷۵-۷۷۲.۶۷
C+۷۲-۷۴۲.۳۳
C۶۸-۷۱۲
C-۶۵-۶۷۱.۶۷
D۵۵-۶۴۱
F۰-۵۴۰

توجه داشته باشید که نحوه محاسبه معدل کل دانشگاه (GPA) در استان‌های مختلف کانادا متفاوت است. در ادامه نحوه تبدیل معدل به gpa در استان‌های مختلف کانادا را بررسی می‌کنیم.

نمره‌دهی و محاسبه GPA در استان‌های مختلف کانادا

سیستم GPA کانادا بر اساس استان‌های مختلف متفاوت است. بسیاری از دانشجویان دوست دارند در استان‌هایی مانند بریتیش کلمبیا، انتاریو، آلبرتا و ساسکاچوان تحصیل کنند. در ادامه به بررسی این سیستم نمره‌دهی در استان‌های مختلف می‌پردازیم.

سیستم نمره‌دهی در استان بریتیش کلمبیا در دبیرستان، دانشگاه‌ها و کالج‌ها اجرا می‌شود. دانشگاه‌هایی مانند سایمون فریزر، ویکتوریا، دانشگاه بریتیش کلمبیا و … این سیستم نمره‌دهی را دنبال می‌کنند.

درصدحرف الفبا
86-100A
73-85B
67-72C+
60-66C
50-59C-
0-49F



سیستم نمره‌دهی کانادا برای دانشگاه‌های استان انتاریو شامل نمرات بر‌حسب حروف، عدد و درصد است. از دانشگاه‌های برتر این استان می‌توان به دانشگاه واترلو، دانشگاه تورنتو و دانشگاه اتاوا اشاره کرد.

نمرهGPAنمره برحسب درصدمعنی آن
A+۴.۰۹۰-۱۰۰عالی
A۴.۰۸۵-۸۹ 
A-۳.۷۸۰-۸۴ 
B+۳.۳۷۷-۷۹خوب
B۳.۰۷۳-۷۶ 
B-۲.۷۷۰-۷۲ 
C+۲.۳۶۷-۶۹متوسط
C۲.۰۶۳-۶۶ 
C-۱.۷۶۰-۶۲ 
D+۱.۳۵۷-۵۹کم
D۱.۰۵۳-۵۶ 
D-۰.۷۵۰-۵۲ 
F۰۰-۴۹ناکافی

دانشگاه مک‌گیل، دانشگاه کنکوردیا و دانشگاه مونترال از دانشگاه‌های معروف استان کبک هستند. دانشگاه نیوبرانزویک و دانشگاه مونکتون نیز از دانشگاه‌های برتر استان نیوبرانزویک محسوب می‌شوند. سیستم نمره‌بندی این استان‌‌ها نمره‌دهی بر‌حسب حروف و عدد است.

نمره برحسب حرفGPAدرصدمعنی آن
A+۴.۳
۸۵-۱۰۰
عالی
A۴
A-۳.۷۸۰-۸۴
B+۳.۳۷۵-۷۹
خوب
B۳۷۰-۷۴
B-۲.۷۶۵-۶۹
C+۲.۳

۵۵-۵۹
راضی‌کننده
C۲
C-۱.۷
D+۱.۳

۵۰-۵۴
حداقل (پذیرش مشروط)
D۱
F۰زیر ۵۰ناکافی

برخی از بهترین دانشگاه‌های استان آلبرتا دانشگاه آلبرتا، دانشگاه کلگری و دانشگاه کنکوردیا در ادمونتون هستند. جدول زیر راهنمایی است که اکثر دانشگاه‌های آلبرتا از آن استفاده می‌کند. سیستم‌ نمرده‌دهی آلبرتا بر‌حسب حروف و معمولا از A تا تا F است.

نمرهحرف الفبا
4.3A+
4A
3.7A-
3.3B+
3B
2.7B-
2.3C+
2C
1.7C-
1.3D+
1D
0E/F

موسسات تحصیلات تکمیلی در استان ساسکاچوان از سیستم ساده‌ محاسبه GPA کانادا استفاده می‌‌کنند. روش مورد استفاده در همه موسسات استفاده از درصد و حروف الفبا برای نمره‌دهی به دانشجویان است.

شرححرف الفبادرصد
فوق‌العاده A+90-100
عالیA80-89
خوبB70-79
رضایت‌بخشC60-69
قابل قبولD50-59
غیر قابل قبولF0-49



برخی از دانشگاه‌های معروف استان مانیتوبا عبارت‌اند از: دانشگاه مانیتوبا، دانشگاه وینیپگ و دانشگاه براندون. مقیاس نمره‌دهی در دانشگاه‌های این استان به‌صورت نمره‌دهی بر‌حسب حروف و GPA است. تبدیل معدل به GPA در مانیتوبا برخلاف سایر استان‌ها در مقیاس بین ۰ تا ۴.۵ انجام می‌شود.

نمره برحسب حروفGPAمعنی آن
A+۴.۵فوق‌العاده
A۴عالی
B+۳.۵خیلی خوب
B۳خوب
C+۲.۵راضی‌کننده
C۲کافی
D۱حداقل
F۰ناکافی

برترین دانشگاه‌های استان نیوفاندلند و لابرادور عبارت‌اند از: دانشگاه مموریال نیوفاندلند و کالج آتلانتیک شمالی. این دانشگاه‌ها برای تبدیل معدل به gpa از سیستم نمره‌دهی بر‌حسب حروف و درصد استفاده می‌کنند که به صورت زیر است:

نمره بر حسب حروفنمره بر حسب درصدامتیاز (GPA)

A

۸۰-۱۰۰

۴

B

۶۵-۷۹

۳

C

۵۵-۶۴

۲

D

۵۰-۵۴

۱

F

زیر ۵۰ 

۰

دانشگاه دالهاوزی، دانشگاه آکادیا و دانشگاه سنت‌ماریز از برترین دانشگاه‌های استان نوا اسکوشیا هستند. اکثر این دانشگاه‌ها برای محاسبه gpa از سیستم نمره‌دهی درصدی استفاده می‌کنند.

نمره برحسب حروفنمره برحسب درصدGPA
A+۹۰-۱۰۰۴.۳۰
A۸۵-۸۹۴.۰۰
A-۸۰-۸۴۳.۷۰
B+۷۷-۷۹۳.۳۰
B۷۳-۷۶۳.۰۰
B-۷۰-۷۲۲.۷۰
C+۶۵-۶۹۲.۳۰
C۶۰-۶۴۲.۰۰
C-۵۵-۵۹۱.۷۰
D۵۰-۵۴۱.۰۰
F۰-۴۹۰

حداقل GPA برای پذیرش در دانشگاه‌های کانادا چقدر است؟

حداقل gpa برای اخذ پذیرش از دانشگاه‌های کانادا بسته به دانشگاه، رشته و مقطع تحصیلی و حتی استان متفاوت خواهد بود. با‌این‌حال، برای گرفتن پذیرش در بیشتر دانشگاه‌ها به‌طور‌کلی به نمره B یا GPA 2.67 نیاز دارید.

توجه داشته باشید که دانشگاه‌های کانادا علاوه‌بر تبدیل نمره به gpa، فاکتورهای دیگری مانند داشتن توصیه‌نامه، فعالیت‌های فوق‌برنامه و انگیزه‌نامه را نیز برای دادن پذیرش مد نظر قرار می‌دهند.

کانادا از میانگین درصد و GPA حروفی یا عددی برای تعیین شایستگی فرد برای تحصیل در مقاطع تحصیلات تکمیلی استفاده می‌کند. بسیاری از دانشگاه‌ها حتی برای رشته‌هایی که تقاضای کمتری دارند هم نیازمندی‌های خیلی بالاتری دارند.

به‌عنوان مثال دانشگاه آلگوما در ایالت انتاریو تنها دانشگاهی است که دانشجویان دارای GPA کمتر از 60 درصد را هم پذیرش می‌کند.

بیشتر بخوانید: اپلای با معدل پایین

GPA خوب در کانادا چند است؟

پاسخ این سوال به دانشگاه و استانی که قرار است در آن تحصیل کنید، بستگی دارد؛ اما نمره‌دهی GPA کانادا اغلب از ۴ محاسبه می‌شود. مقیاس ارزیابی نمره GPA خوب در کانادا به صورت زیر است:

مقیاس ارزیابی نمره GPA خوب در کانادا به صورت زیر است:

  • GPA بالای ۴: عالی
  • GPA بالای ۳.۵: خیلی خوب
  • GPA بالای ۳: خوب
  • GPA بالای ۲.۵: قابل قبول

چرا GPA نمره ۴ خیلی خاص و ویژه است؟

GPA نمره ۴ به این دلیل خاص است که نشان می‌دهد شما در هر درسی که در دانشگاه یا کالج برداشته‌اید عملکرد عالی‌ای داشته‌اید. احتمال بالایی وجود دارد که حتی برای دانشجویان عالی و برجسته اتفاقی رخ دهد و نتوانند نمره کامل ۴ را کسب کنند.

برای کسب نمره کامل ۴:

  • باید هدف‌گذاری عالی‌ای داشته باشید: باید توانایی تدوین و دنبال کردن اهداف والا را داشته باشید.
  • باید توانایی‌های آکادمیک خود را اثبات کنید. 
  • آمادگی قبلی عالی‌ای داشته باشید: به این معنا که دروس و واحد‌های پیش‌نیاز را بشناسید. 
  • از نظر املایی عالی بوده و بتوانید کار مداوم و دشوار انجام دهید. این مساله در کالج به معنای حدود ۴۰ ساعت تکلیف خانگی (مطالعه، تکالیف، پروژه‌ها و …) است.
  • توانایی بالایی در مهندسی معکوس داشته باشید.: هنگامی که کارها نخستین بار انجام نمی‌شوند یا درست پیش نمی‌روند راه‌های دیگری را برای رسیدن به اهداف استفاده کرده و حتی سخت‌تر کار کنید. 
  • باید توانایی بالایی در به موقع حاضر شدن سر کلاس یا سایر رویدادها داشته باشید و همیشه منظم باشید. 
  • باید توانایی بالایی در کار گروهی مناسب با دیگران داشته باشید.
  • باید توانایی بالایی در برقراری ارتباط شفاف و واضح به صورت شفاهی و کتبی با دیگران داشته باشید.
  • باید توانایی عالی‌ای در رفع مشکلات ساختارمند یا بدون ساختار و حتی گاهی تحت شرایط نامطمئن داشته باشید.

چه زمانی GPA را در رزومه بیاوریم؟

در دو حالت باید نسبت به تبدیل معدل به GPA اقدام کرده و آن را در رزومه بیاوریم:

۱. هنگامی که به تازگی فارغ‌التحصیل شده‌اید و کمتر از سه سال سابقه کار حرفه‌ای دارید:
در این حالت تحصیلات می‌تواند تجربه‌ شما را افزایش دهد بنابراین هنگامی که به تازگی فارغ‌التحصیل شده‌اید و جویای کار حرفه‌ای هستید در صورتی که GPA شما بالاتر از نمره خاصی است، آوردن آن در رزومه می‌تواند اشتیاق کارفرمایان به استخدام شما را افزایش دهد. 

۲. هنگامی که GPA شما بالاتر از ۳.۵ است:
نمره GPA بالا عددی بین ۳.۵ و ۴ است و موفقیت شما را نشان می‌دهد. 

اغلب برای آوردن GPA در رزومه به هر دو سناریو نیاز دارید یعنی اگر سال‌های بسیار زیادی است که از تحصیل فاصله گرفته‌اید یا نقطه قوت شما تحصیلات شما نیست، بلکه تجربه‌های کاری و اجتماعی و غیره است حتی اگر GPA تان بالا باشد هم نباید آن را در رزومه بیاورید.

چه زمانی نباید GPA را در رزومه بیاوریم؟

همچنین در برخی مواقع هم نباید GPA را در رزومه بیاورید. در ادامه این موقعیت‌ها را شرح داده‌ایم.

۱. هنگامی که بیش از سه سال از فارغ‌التحصیلی شما گذشته است: با وجود اینکه هیچ قانون سخت و محکمی در رابطه با مدت زمان پس از فارغ‌التحصیلی وجود ندارد اما در صورتی که بیش از سه سال از فارغ‌التحصیلیتان می‌گذرد و بیش از سه سال است که مشغول به کار هستید GPA را در رزومه خود نیاورید. بهتر است از این فضا برای توصیف حرفه، تجربه، وظایف و مهارت‌ها استفاده کنید. 

۲. هنگامی که نمره GPA شما کمتر از 3.5 است: GPA کمتر از ۳.۵ به خودی خود بد نیست اما کارفرمایان اغلب نمره بالا را با کارایی بالا برابر می‌دانند بنابراین در این شرایط آوردن GPA در رزومه کمک خاصی به شما نمی‌کند.

شرایطتان را برای تحصیل در کانادا بسنجید

در این مقاله به‌طور کامل بررسی کردیم که gpa چیست و با نحوه تبدیل معدل به gpa نیز آشنا شدیم. خوشبختانه با ابزار محاسبه gpa آنلاین که در این مقاله وجود دارد، نیازی به انجام محاسبات پیچیده برای تعیین GPA کانادایی خود ندارید.

البته توجه داشته باشید که ممکن است دانشگاه‌‌های مختلف کانادا،‌ سیستم نمره‌بندی مخصوص به خود را داشته باشند؛ بنابراین حتما در سایت هر دانشگاه برای یافتن نحوه تبدیل نمره به GPA و حداقل معدل لازم برای آن دانشگاه جست‌و‌جو کنید.

برای بررسی شرایط خود برای تحصیل در کانادا، فرم ارزیابی تکمیل کنید و یا با کارشناسان ما وقت مشاوره رزرو نمایید.

در پایان، اگر درباره نحوه محاسبه gpa در سیستم کانادایی سوالی دارید، آن را زیر همین مقاله در قالب کامنت از ما بپرسید. کارشناسان ویزا موندیال در سریع‌ترین زمان ممکن پاسختان را ارائه خواهند کرد.

سوالات متداول

حداقل معدل برای دانشگاه‌های کانادا به عوامل مختلفی مانند دانشگاه، رشته و مقطع تحصیلی بستگی دارد؛ اما به‌طور معمول بیشتر دانشگاه‌های کانادا حداقل GPA ۲.۶۷ یا نمره B را نیاز دارند.

بله این درصد جزو نمرات قبولی به شمار می‌رود و نمره حروفی‌ای که به آن اختصاص داده می‌شود D است. حرف D درصدی بین 60 تا 69 است البته توجه داشته باشید که زیر ۶۰ درصد نشانه‌ی عدم قبولی و رد شدن است.

خیر، برای برنامه اکسپرس اینتری نیازی به داشتن مینیمم GPA نیست.

GPA به میزان ۳.۹۷ تقریبا معادل نمره درصدی ۹۳٪ در سیستم نمره‌بندی کانادایی است. اگر پس از تبدیل معدل به gpa به عدد ۳.۹۷ رسیدید،‌ شرایط بسیار خوبی برای اخذ پذیرش از دانشگاه‌های کانادا دارید.

برای تبدیل آنلاین معدل به gpa می‌توانید از پلتفرم‌های آنلاین موجود در اینترنت استفاده کنید. ابزار محاسبه gpa در مقیاس کانادایی در همین مقاله موجود است.

برای تبدیل معدل ایران به gpa ابتدا باید نمرات ایرانی خود را به نمرات کانادایی تبدیل کنید. سپس باید نمرات کانادایی را در واحد هر درس ضرب کرده و حاصل جمع آن‌ها را بر مجموع واحد کلیه دروس تقسیم کنید. ابزار محاسبه gpa موجود در این مقاله، کل این فرآیند را برای شما انجام می‌دهد.

این مقاله را با دوستان خود به اشتراک بگذارید!

برای مهاجرت به کانادا نیاز به کمک دارید؟

شرکت مهاجرتی ویزا موندیال یک شرکت حقوقی پیشرو در زمینه مهاجرت به کاناداست که ۱۲ سال سابقه فعالیت دارد. ویزا موندیال با پشتوانه تیمی بیش از ۲۰۰ نیروی متعهد به شما برای مهاجرت آسان به کانادا کمک می‌کند. از زمان تاسیس ویزا موندیال تا کنون بیش از ۱۰‌هزار پرونده مهاجرتی با موفقیت به اتمام رسیده‌اند. این موضوع ویزا موندیال را به یکی از قابل‌‌اعتماد‌ترین موسسات مهاجرتی کشور تبدیل کرده است.

ویزا موندیال
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها