England Flag
Search
Search
Close this search box.

سلام به همراهان عزیز در برنامه پادکست موندیال، من عاطفه اسحاقی هستم، مجری برنامه امروز، و با مهمان ویژه برنامه در خدمت شما همراهان عزیز خواهیم بود.

هیچکس دوست نداره ویزاش ریجکت بشه، وقتی هم که ویزا ریجکت میشه، کلی دغدغه و استرس و نگرانی سراغ همه میاد. این برنامه اختصاص داره به موضوع ریجکتی ویزا و اونقدر اهمیت داره که ما از یکی از وکلای رسمی اداره مهاجرت جناب آقای هماپور دعوت کردیم تا توی این برنامه همراه ما باشن. سوالات از بین سوالاتی انتخاب شده که شما تو صفحات اجتماعی از ما پرسیده بودین. ازتون میخوام تا در ادامه ی برنامه با ما همراه باشین تا به صورت دسته بندی شده این سوالات رو از جناب آقای هماپور بپرسم و پاسخ ها رو بشنویم با همدیگه.

– سلام آقای هماپور، خوشحالم که در این برنامه همراه ما هستین و به سوالات متقاضیان پاسخ میدین.

+ سلام خانم اسحاقی، ممنونم از شما، مرسی، و امیدوارم که برنامه خوبی باشه و مفید باشه برای دوستانی که متاسفانه ویزاشون ریجکت شده.

دلایل ریجکتی ویزای کانادا

+ خب، به هر حال این سوال خیلی مهمیه، هر کسی که قصد مهاجرت به کانادا دارد یک ترسی ازین داره که ممکنه ویزاش ریجکت بشه یا بعضی ها هم که جلوتر رفتن و نتیجه ویزاشون رو گرفتن و متوجه شدن که متاسفانه ویزاشون ریجکت شده، میخوان بدونن که چرا، اصلا پایه اش از کجا شروع میشه و چرا باید یه ویزا ریجکت بشه چون خیلی ازین افراد مثلا برای یک دانشگاه و یا مدرسه یا کالجی اقدام کردن، پول اون مدرسه یا دانشگاه رو برای ترم اول یا سال اول پرداخت کردن، و شرایط اولیه برای گرفتن ویزا رو هم داشتن. یعنی روی کاغذ همه چی اوکی به نظر میاد. اما وقتی پرونده میره توی سفارت، آفیسر به هر دلیلی این تصمیم رو میگیره که اون پرونده رو رد کنه، و معمولا در این در حقیقت پرونده ها دلیل اصلی ای که آفیسرها روی اون ریجکتی رو سوار میکنن و میگن شما به اون دلیل ریجکت شدین اینه که نظرشون این بوده که شما قصد بازگشت از کشور کانادا رو نداشتین، یعنی به طور مثال شما قصد داشتین برین در کشور کانادا تحصیل کنید ولی در پایان تحصیل کشور کانادا رو ترک نکنید و اونجا بمونید. خب، این دلیل اصلی ای هست که آفیسرها به این نتیجه میرسن که یک ویزا رو ریجکت کنن.

مسلما دلایل دیگه ای هم هست که جلوتر تو این برنامه به اونها اشاره میکنیم، به طور مثال ممکنه شما هزینه های سفرتون رو نتونید پوشش بدین و این باعث بشه ریجکت بشین یا ممکنه آفیسر به این نتیجه برسه که شما هزینه تحصیل در کانادا رو امروز میتونید پوشش بدید اما منبع اون پولی که شما ارائه کردید به اداره مهاجرت گنگ و نامشخص هست. اینم ممکنه باعث بشه که آفیسر تصمیم بگیره ویزای شما رو رد کنه.

بعضی از دوستان هم ممکنه آفیسر ها از طرح درسی اون‌ها ایراد بگیرن. به طور مثال ممکنه مدرک کارشناسی ارشد دارن در حال حاضر و میخوان برن کارشناسی ارشد مجدد بگیرن، و آفیسر میگه خب شما اگه کارشناسی ارشد رو گرفتید دلیلش چیه که میخواین یک کارشناسی ارشد مجدد در کشور کانادا بگذرونید و این منجر به ریجکتی اونها ممکنه بشه. دلایل دیگه ای هم همون طور که عرض کردم هست که جلوتر تو سوالات بعدی پاسخ خواهیم داد.

+ بله، سوال خوبیه، چند تا دلیل رو ما اشاره کردیم، حالا قبل از اینکه من دلایل جدیدتری رو اشاره بکنم، باید عرض کنم که تصمیم اینکه یک فردی ویزا بگیره یا ویزا نگیره توسط آفیسر اداره مهاجرت گرفته میشه. خب آفیسر هم یک کارمند تقریبا میشه گفت که متوسط در سیستم اداره مهاجرته که شاید خیلی وقت ها این کارمندها دانش خیلی بالایی مثلا از نظر، یا سواد یا مدرک خیلی بالا ممکنه نداشته باشن، یا ممکنه با اون پروژه که شما دارین معرفی میکنید خیلی آشنا نباشن و حتی خیلی وقتها پیش میاد که این آفیسرها اشتباه میکنن و به اشتباه شما رو ریجکت میکنن. پس چون شما با یک فرد، با یک انسان سر و کار دارین و انسان هم میتونه به هر حال تو اون لحظه اشتباه کنه. چون آفیسرها زمان خیلی طولانی برای بررسی پرونده ها ندارن، توی یه زمان خیلی کوتاه باید پرونده رو بررسی کنن و به نتیجه برسن و خب طبیعتاً یک عالمه مدارک هست که باید اینها رو چک بکنن؛ ممکنه دقت کافی تو اون روز نداشته باشن، ممکنه تو اون روز نمیدونم مثلا تصادفی کردن، حوصله ندارن، و یا به هر دلیلی اشتباه کنن. پس اشتباه آفیسرها خودش ممکنه منجر به ریجکتی بشه، که توی این کیس ها خب دادن نامه اعتراض خیلی میتونه موثر باشه و کمک کنه.

اما تو دلایل دیگه ای که میتونیم اشاره بکنیم به ریجکتی ها، مخصوصا تو ویزاهای توریستی، نداشتن سابقه ی ویزا هست. حالا چه درست چه اشتباه، آفیسرهای اداره مهاجرت کانادا سابقه ویزا رو بیشتر با ویزاهای شنگن میسنجند یعنی بیشترین چیزی که براشون مهمه تو سابقه ی سفر، میخوان بدونن که شما سفر شنگن داشتین یا منظورم اینه که به یکی از کشورهای اروپایی آیا رفتید که برگردید به کشور خودتون یا خیر. و سابقه سفر یکی دیگه از فاکتورهای خیلی مهمی هست که میتونه نشون بده که شما یک بازدید کننده یا یک دانشجویی هستید که موقتی کشور کانادا رو انتخاب کردین و بمونید و بعد از اینکه کارتون تموم بشه میخواین به کشور خودتون برگردین.

گره های شما با کشور خودتون هم میتونه موثر باشه، به طور مثال شما ممکنه عضو انجمن خاصی باشید یا عضو یک باشگاه خاصی باشید، یا اینکه مثلا مهندسین در انجمن مهندسین عضویت دارن یا ممکنه به هر حال اعضای خانواده خیلی مهم، برادر، خواهر، پدر، مادری هستن یا فرزند، همسر که به خاطر اونها میتونه منجر بشه که شما بازگردین. یا گره های اقتصادی، مثلا شما یه شغل خیلی خوب دارین، به خاطر درآمد اون شغل ممکنه برگردین، یا اینکه شما املاکی دارین، ماشین دارین، و اینطور مسائل که به هر حال به عنوان گره اینها تعریف میشن در سیستم اداره مهاجرت.

ریجکتی خوب و بد

+ خب ما توی لایو، برنامه لایو اینستاگرام بود که این موضوع رو مطرح کردیم و حالا من اونجا هم توضیح دادم که منظور من از ریجکتی خوب و ریجکتی بد چیه. مسلما هیچ ریجکتی ای خانم اسحاقی نمیتونه ریجکتی خوب باشه دیگه درسته؟

+ طبیعتا ریجکتی برای همه آدمها بده. منتها منظور من از ریجکتی خوب و بد اینه که گاهی شما نامه ریجکتی ای رو دریافت میکنید که اونقدر با ایراد بوده، یعنی پرونده ای که رفته تو سفارت انقدر ایراد داشته که درست کردن اون ایرادها بسیار مشکله و کار رو سخت میکنه. ولی گاهی با یک پرونده ای طرف هستین که اصولی، درست و دقیق جمع شده و به اداره مهاجرت داده شده، اما به هر دلیلی آفیسر اداره مهاجرت تصمیم گرفته که ویزا رو ریجکت کنه.

خب، این دو تا موضوع کاملا متفاوت‌اند. چون در پرونده ی اول کلی ایراد و اشتباه وجود داره. در پرونده دوم ایراد و اشتباه وجود نداره و تصمیم و تحلیل آفیسر این بوده که شما یک بازدید کننده یا یک دانشجویی که موقت میخواد بمونه نیستین و میخواین اونجا بمونین و باعث ریجکتی بشه. پس اینو میشه تفکیک کرد که دوستانی که ریجکتی بد میگیرن، خب مسلما کارشون سخت تره. در ادامه، باید توضیحات آفیسر رو از اداره مهاجرت بگیرن ببینن چه ایراداتی اونجا بوده، که گاها جبران اینها سخت میشه، یعنی دادن یک پرونده جدید میتونه حتی باعث بشه که اوضاع پیچیده تر بشه چون آفیسر میگه شما قبلا با قصد و نیتی اومده بودین و الان با یک قصد و نیت دیگه ای وارد ماجرا شدین. پس این کارو دشوارتر میکنه.

اما در ریجکتی هایی که من اصطلاحا میگم ریجکتی های خوب، این موضوع وجود نداره و به هر حال ممکنه اون آفیسر اشتباه کرده باشه، به هر دلیلی، تو اون لحظه تصمیم اشتباهی گرفته باشه که پرونده شما رو ریجکت بکنه. خب تو این جور کیس ها مسلما شما میتونید با پیگیری درست و اصولی و دقیق، نتایج مطلوبی رو از سفارت بگیرید.

امکان اعتراض در صورت ریجکتی ویزا

+  بله، قطعا درسته، کاملا. و مسلما ریجکت شدن پایان راه گرفتن ویزا نیست. و تازه ابتدای راهه، مسلما هنوز کلی کارها میشه انجام داد برای اینکه از این موقعیت خارج بشید و ویزای خودتون رو دریافت کنید، همونطور که فرمودید، خانم اسحاقی، توی کشورهای اروپایی، تو برنامه های کشورهای اروپایی، معمولا اینطوریه که اگه شما ریجکت بشین، تا یه مدت زمانی که حالا گاهی تا ۶ ماه هست، اجازه درخواست ویزا رو به شما نمیدن. یعنی اگر یه ویزای مجدد درخواست کنید فایده ای عملا نداره.

رفع ریجکتی ویزای کانادا در کورت

تو کشور کانادا ما همچین برنامه ای رو نداریم خوشبختانه. یعنی اگه شما امروز ریجکت بشین، فردا دوباره میتونید درخواست ویزا کنید، به شرطی که اون فاکتورهایی که آفیسر مطرح کرده به خاطر ریجکتی شما، رو اونا کار بشه، یعنی شما اون دغدغه ها رو رفع کنید. و دغدغه های آفیسر که رفع بشه خب شما این شانس رو خواهید داشت که به شما ویزا بده. خب پس ریجکت شدن پایان راه نیستش. من خودم تجربه کار با فردی رو داشتم که هفت بار از ویزای کانادا ریجکت شده بود و به ما مراجعه کردن و حالا بعد از اینکه اون نامه توضیحات سفارت رو گرفتیم، برای تمام دفعات مقایسه کردیم و بعد از برنامه ریزی ایشون بار هشتم ویزا گرفت. پس مسلما کسی که بار هشتم ویزا میگیره، همیشه میشه امیدوار بود به اینکه شما ویزای خودتون رو دریافت کنید.

اما کار درست و اصولی بسیار مهمه توی این مرحله وقتی شما ریجکت شدید، و باید حتما بر اساس اصول حرکت کنید. اگر تصمیمات احساسی بگیرید، مثلا اگر امروز پرونده شما ریجکت شده و فردا یه پرونده ی دیگه به سفارت بدید، بدون اینکه چیزی رو بررسی و تحلیل کنید، خب این به هر حال ممکنه آثار مخربی رو داشته باشه که جبران ناپذیر باشه. اما در حالت کلی بله، ریجکتی رو میشه ترمیم کرد، میشه روش کار کرد. خیلی وقتها ریجکتی ها رو میشه با اعتراض برگردوند، بدون اینکه پرونده ی جدید به سفارت داده بشه، و اگر قبول نکنه سفارت، میشه تو مراحل بعدی پرونده های جدید به سفارت داد. اون هم اگه پذیرش نشه باز مسیر بازه و میتونید شما در دادگاه موضوع رو پیگیری بکنید که حالا جلوتر در موردش صحبت خواهیم کرد.

تکلیف نامه پذیرش بعد از ریجکتی ویزا

+ به هیچ وجه، سوال خیلی خوبیه، معمولا به هیچ وجه به این شکل نخواهد بود، یعنی به فرض اینکه فردی ریجکت بشه ویزاش، خب طبیعتاً تو ویزای تحصیلی کانادا قبلا یه نامه پذیرش رو از یکی از مراکز آموزشی گرفتن، و تو این حالت مراکز آموزشی هم خب به هر حال از قوانین ویزا آگاه هستن و میدونن و خیلی براشون نرمال هست این موضوع اگر کسی ریجکت بشه. و میان به شما میگن که خب درخواست جدید خودتون رو بدید، حالا تو بعضی از مراکز دیگه هم میگن که خب درخواستDefer (دیفر) کردن رو بدید یا حالا دیفر منظور اینه که پذیرش مثلا این ترم رو کنار بگذارید و پذیرش ترم بعدی رو بگیرید. و این موضوع کاملا تو کانادا جا افتادس و چیز خیلی پیچیده ای نیست، دانشگاه ها، مدارس و کالج ها با این موضوع آشنا هستن، و با درخواست شما یا وکیل شما، نامه پذیرش شما رو جابجا میکنن، به ترم بعدی موکول میکنن و تو این فاصله هم شما به هر حال میتونید نتایج سفارت رو بگیرید، بررسی کنید، تحلیل کنید و بعد حالا نسبت به اون اگه قراره اقدام مجدد انجام بدین، که اون کارو باید انجام بدین، اگه قراره اعتراض کنین یا دعوا رو به مرحله قضایی یا همون دادگاه عالی کانادا بکشونید، به هر حال فرصت کافی دارید که این کار رو انجام بدید.

ریجکتی ویزاهای توریستی

+ بله حتما، در ویزاهای کوتاه مدت یا همون TRV (Temporary Resident Visa)، توی این نوع ویزاها شما در صورتی که ریجکت بشین تو مرحله اول، امکان دادن اعتراض رو به خود حالا اون آفیسی که شما رو ارزیابی کرده و حالا شما رو ریجکت کرده دارین. و میتونید به مدیر اون آفیس اعتراض کنید و بگید که بنابر این دلایل این رای درست نبوده، که البته توصیه من اینه که صرفا به نوشتن یک نامه ساده اکتفا نکنید چون به احتمال خیلی زیاد جواب مثبتی نمیگیرید دوستان، حتما باید این نامه به صورت حقوقی تنظیم بشه، از بندهای حقوقی قانون استفاده بشه، و بر اساس چهارچوب قانون و کیس ها و پرونده های قبلی این نامه تنظیم بشه، در غیر این صورت معمولا جواب مثبتی نمیشه گرفت.

مرحله دوم شما باید تصمیم بگیرید که آیا دادن یک پرونده جدید میتونه کمک بکنه به فرض اینکه حالا اون اعتراضی هم که زدیم قبول نشد، خب تو این حالت میتونید مدارک جدیدتر، مدارک بیشتری رو در راستای همون مدارکی که قبلا دادین، ارائه بکنید و شانس خودتون رو به هر حال امتحان بکنید، و اگر این مرحله هم اتفاق مثبتی درش نیفته و باز چند بار سفارت شما رو رد بکنه، به هر حال میتونید در دادگاه عالی کانادا با استفاده از وکلا که در کشور کانادا هستن موضوع رو به صورت حالا دادگاهی پیگیری کنید که دیگه اونوقت از سیستم اداره مهاجرت دیگه موضوع کمی دور میشه، به سیستم دادگاه کشیده میشه و اونجا قاضی رای میده آیا آفیسر اشتباه کرده یاخیر که انجام این کار هزینه های گاها بالایی داره و معمولا زمان نسبتا طولانی تری رو هم میطلبه. ولی خب به هر حال کاریه که در حالا دیگه آخرین مراحلی روکه کاری نشه انجام داد، میشه سراغ این پروژه رفت.

مراقبت های بعد از ریجکتی ویزا

+ بله سوال خیلی خوبیه. واقعا خیلی وقتها، خانم اسحاقی، این مساله پیش میاد و فردی ریجکت میشه، شما پرونده رو بررسی میکنید، در نگاه شما به عنوان وکیل، ایراد خیلی خاصی تو پرونده نمیبینید و میدونید که به هر حال آفیسر هم که پرونده رو بررسی کرده یه انسانه و میتونه اشتباه کرده باشه خیلی وقت ها. من خودم تجربیات خیلی زیادی با آفیسرها دارم که اشتباهات بسیار عجیب و غریب کردن، بسیار عجیب و غریب. و خب ما تونستیم که به هر حال اونا رو پیدا بکنیم و باهاشون بحث کنیم و ویزا رو برگردونیم، منتها در نگاه یک User، یک متقاضی، که به هر حال اون دانش پشت قضیه رو نداره، دانش تخصصی مربوط به ویزا رو ندارن، طبیعیه، شما درست میگین، موضوع کاملا نگران کننده، خیلی استرس آور و به هر حال حیاتی جلوه داده میشه. خب اینجا کاری که من میتونم توصیه بکنم انجام بدن دوستان، اول اینه که خیلی آرامش داشته باشن، ریلکس باشن و بدونن که آخر راه نیست. هنوزکلی راه هست که میتونن حرکت کنن. موضوع بعدی اینه که دریافت اطلاعات شون از منابع موثق باشه. چون وقتی که به هر حال آدم یک جایی تو زندگی حالا اسمشو نمیذارم شکست ولی یه ضربه ای بخوره یا با یک در بسته مواجه بشه، از نظر روحی و روانی خب آدم خیلی آسیب میبینه و خیلی شکننده تر میشه. شما دیدین افرادی که به هر حال به یه مشکل خیلی ساده هم که بربخورن، اون سطح آستانه تحملشون خیلی میاد پایین و این کاملا طبیعیه در مورد انسان. پس ما در مورد ریجکتی معمولا با افرادی سر و کار داریم که آستانه تحملشون پایین تر رفته، یکمی نگران شدن، دغدغه دارن و البته ترسیدن که نکنه آیندشون به هر حال جور دیگه ای رقم بخوره. اینجا خب من واقعا همیشه دعوت میکنم به آرامش، دعوت به تمرکز میکنم، حتما میگم که امیدوار باشید به آینده، با نگاه مثبت نگاه کنید، و به علاوه اون قدم های اصولی، درست و منطقی و حقوقی که باید بردارین رو بردارید. حالا چون با داشتن استرس و نگرانی و به این در اون در زدن، خیلی وقتها اتفاقی نمیفته و آدم خودش رو بیشتر اذیت میکنه. خیلی وقتها دوستان اطلاعاتشون رو از گروه های مهاجرتی که حالا در شبکه های مجازی هست میگیرن، خود این یه معضلیه چون واقعا تو پرونده های ویزا، شما دو پرونده با DNA دقیقا مشابه رو میتونید خروجی های متفاوت بگیرید، چون اونطرف قضیه یک انسان نشسته و اون داره تحلیل میکنه پس ماشین نیست، سیستم که بگیم مثلا خانم سارا با ویژگی های با ویژگی های یک، دو، سه ، مثلا آقای علی با ویژگی های همون ِیک، دو، سه ، هر دو اقدام کردن و هر دو به یک خروجی رسیدن. اصلا به هیچ وجه چنین چیزی نیست. به این شکل کار نمیکنه ویزا، دو نفر با شرایط دقیقا یکسان میتونن خروجی های دقیقا متفاوت بگیرن. پس تو این موقعیت از نظر روحی باید سعی کنید خودتون رو پُر و غنی نگه دارید، از چک کردن گروه های خیلی زیاد غیر تخصصی خودداری کنید. چون اونا معمولا واقعا کمکی نمیکنن و بیشتر تنش و استرس شما رو بالاتر میبرن. به هر حال به وکیل خودتون، با هر وکیلی کار میکنید اعتماد داشته باشین، مطمئن باشید راه درست رو بلد هستن، و طبق اصول پیش میرن، گاهی ممکنه طول بکشه این راه اصولی ای که وکیل شما میرن، ولی باید حوصله کنین، اگه خودتون دارین این راهو میرین به هر حال باید با آرامش و حوصله، بدون اینکه خیلی خودتون رو نگران کنید یا ناراحت بشین این مسیر رو پیش برین. به هر حال باید اول بدونید که چرا اون آفیسر شما رو ریجکت کرده، تحلیلش چی بوده.

خوشبختانه سیستم اداری مهاجرت کانادا این امکان رو به شما میده، یعنی به بعضی از افراد میده که بتونن دسترسی داشته باشن به توضیحات کامل آفیسر، خب این به نظر من یک Advantage، یک منفعت خیلی بزرگه چون شما میتونین پشت پرده سیستم رو ببینید که ببینید اون آفیسر چه فکری کرده که شما رو ریجکت کرده، خب این کمک میکنه به ما، گرفتن این نامه طول میکشه، گاهی چند هفته، بعد باید بررسی بشه بر اساس پرونده های قبلی که در سیستم دادگاه اداره عالی کانادا رفتن و دعوا کردن اونجا و پیروز شدن، ما میتونیم بر اون اساس بر اون پایه و با ریسرچ و مطالعه روی اون موارد کیس حقوقی ببندیم و اون رو به دادگاه ارائه کنیم در مرحله آخر، که این به هر حال یک حکمی باشه برای پیروزی.

پس من مهمترین توصیه ای که به این دوستان دارم اینه که آرامش داشته باشن، صبور باشن و حالا با هر وکیلی که دارن کار میکنن اعتماد خودشون رو از دست ندن و توکلشون به خدا باشه. امیدوار باشن که اتفاق مثبت براشون بیفته. خود شرایط ویزا هم تو اون موقعی که شما دارین اقدام میکنید هم مهمه، گاهی شرایط ویزا آسون تر میشه، گاهی شرایط ویزا سختتر میشه. به هر حال اینم سیاست هاییه که اداره مهاجرت کانادا داره و این تغییر میکنه و گاه به گاه اینو تغییر میدن، و این هم میتونه منجر بشه به کم یا زیاد شدن شانس شما در گرفتن ویزا.

– جناب آقای هماپور ممنون از پاسخ کامل شما به سوالاتی که متقاضیان ما داشتن، همراهان عزیز پادکست موندیال از همراهی شما هم ممنونم، آرزوی موفقیت برای تمام هموطنان عزیز، همراهان و همکاران در واقع خودمون رو داریم و امیدوارم که تمامی هموطنان ما به اون چیزی که میخوان برسن و در واقع اگر اون هدف غایی و نهاییشون رفتن به کاناداست و دریافت ویزای کاناداست، هرچه زودتر به ویزای کانادا برسن و دغدغه هاشون هرچه زودتر برطرف بشه. ممنون. خدانگهدار

+ منم تشکر میکنم، مرسی و خدانگهدارتون

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها