England Flag
Search
Search
Close this search box.

مروری بر مهاجرت به کانادا در سال ۲۰۲۱

در این مقاله تحلیلی، به بررسی تداوم اثرات پاندمی کرونا بر جهت گیری سیستم مهاجرتی کانادا در سال ۲۰۲۱ خواهیم پرداخت.

با آغاز پاندمی کرونا در سال ۲۰۲۰، مسیر سیستم مهاجرتی کانادا عوض شد و با اینکه اوضاع تثبیت شده است، اما پاندمی کرونا باعث شد تا اداره مهاجرت کانادا تغییرات اساسی را برای مهاجرت به کانادا در سال ۲۰۲۱ انجام دهد.

اداره مهاجرت کانادا در حالی وارد سال ۲۰۲۱ شد که با شرایط دشواری روبرو بود.درخواست های تلنبار شده مهاجرت در حال افزایش بودند و بسیاری از تازه واردان نظیر دارندگان تاییدیه اقامت دائم یا COPR خارج از کانادا و سراسر جهان در برزخ به سر بردند، نرخ واکسیناسیون پایین ماند، محدودیت های سفر و تدابیر کانادا برای سلامت و امنیت عمومی، دشواری‌هایی را برای تازه واردانی که قصد ورود به کانادا را داشتند ایجاد کرد و علیرغم همه این‌ها، دولت فدرال به اداره مهاجرت دستور داد تا طی سال ۲۰۲۱ به ۴۰۱,۰۰۰ نفر اقامت دائم دهد.

اداره مهاجرت اوایل سال گذشته یعنی ۲۰۲۱ تصمیم گرفت که بهترین راه برای رسیدن به این هدف این است که تا جای ممکن به افرادی که در کانادا اقامت موقت دارند، اقامت دائم بدهد. نشانه‌های هشدار این سیاست در اوایل سال ۲۰۲۱ روشن بود اما ذینفعان را بر آن می‌داشت تا علت عدم بیانیه‌های رسمی اداره مهاجرت در مورد سیاست جدید خود را حدس بزنند. در حالیکه اداره مهاجرت تا انتهای ۲۰۲۰ دعوتنامه های اکسپرس انتری را برای تمام متقاضیان صادر می‌کرد اما سال ۲۰۲۱ منحصرا برای متقاضیان تجربه کانادایی دعوتنامه صادر کرد چرا که ۹۰ درصد آن‌ها در کانادا زندگی می‌کردند.

استراتژی اداره مهاجرت در رسیدن به هدف ۴۰۱,۰۰۰ مقیم دائم جدید در ۱۳ فوریه ۲۰۲۱ از این هم آشکارتر شد. در آن شنبه، اداره مهاجرت استثنایی‌ترین پذیرش اکسپرس انتری از بدو فعالیت این سیستم در سال ۲۰۱۵ را برگزار کرد. در آن پذیرش برای ۲۷,۳۳۲ متقاضی در صف انتظار اکسپرس انتری دعوتنامه اقامت دائم صادر کرد و برای این تصمیم خود بیانیه‌ای هم صادر نمود. در این بیانیه بیان شده بود که اداره مهاجرت می‌خواهد پس از بر طرف شدن کرونا، از افراد بیشتری در خارج از کانادا دعوت کند.

در ماه می اداره مهاجرت پا را از این هم فراتر گذاشت و شش مسیر مهاجرتی راه اندازی کرد تا به هدف ۴۰۱,۰۰۰ نفری برسد. از طریق این شش مسیر مهاجرتی قرار بود ۹۰,۰۰۰ نیروی کار ضروری و دانشجوی بین‌المللی فارغ‌التحصیل شده در کانادا درخواست اقامت دائم دهند.

در ماه جون، اداره مهاجرت ظرفیت رسیدگی خود را ارتقا داد و ماهانه به ۳۵,۰۰۰ نفر اقامت دائم می‌داد (که عمدتا داخل کانادا بودند) و این رقم در ماه‌های اخیر از ۴۵,۰۰۰ نفر در ماه هم گذشته بود.

تا اینکه این اواخر در ماه دسامبر، اداره مهاجرت مفتخرا اعلام کرد که رکورد لندینگ و اخذ اقامت دائم کانادا طی یک سال شکسته شده است. با اینکه استراتژی کانادا متمرکز بر اعطای اقامت دائم به ساکنان داخل کانادا بود و این سیاست کانادا اداره مهاجرت را قادر ساخته تا به اهداف مهاجرتی خود دست یابد و صدها هزار نفر هم به هدف خود در دریافت اقامت دائم کانادا دست یابند، اما برای این کار بهایی هم پرداخت شده است.

درخواست های تلنبار شده اداره مهاجرت به ۱.۸ میلیون رسید و اداره مهاجرت اذعان کرد که این عمدتا به خاطر اولویت دادن به متقاضیان داخل کانادا بوده است. بسیاری از دارندگان تاییدیه اقامت دائم یا COPR و متقاضیان اقامت دائم نظیر فدرال اسکیل ورکر و متقاضیان اقامت موقت مانند ویزای تحصیلی کانادا، ویزای کار کانادا و ویزای توریستی کانادا همچنان منتظر هستند نامشان از صف انتظار بیرون کشیده شود. علاوه بر این، سیاست تاکید بر متقاضیان داخل کانادا باعث شده جمعیت و نیروی کار کانادا رشد کندتری داشته باشد و در نتیجه رکورد بیشترین آگهی شغلی منتشرشده در کانادا ثبت شود.

اداره مهاجرت همچنان با بسیاری شرایط غیر قابل کنترل دست و پنجه نرم می‌کند: موارد ابتلا به کرونا و تدابیر قرنطینه در کانادا و خارج از کانادا و نیز سیاست‌های دولت کانادا در محدودیت‌های سفر. برای نمونه، تصمیم دولت کانادا در اوایل سال گذشته مبنی بر ممنوعیت پرواز از هند (که این ممنوعیت دیگر وجود ندارد)، با توجه به اینکه هندی‌ها بیشترین مهاجر را به کانادا فرستاده‌اند، مانع بزرگی بر سر راه اداره مهاجرت کانادا ایجاد کرد.

علیرغم چالش‌های مداوم، اداره مهاجرت کانادا تلاش کرد تا سیستم مهاجرتی از کار نیفتد. برای نمونه در ماه ژانویه سال ۲۰۲۱ سیاستی اعلام کرد که طبق آن دارندگان ویزای کار پس از تحصیل در کانادا یا PGWP می‌توانند درخواست تمدید یک باره جهت دریافت ویزای کار باز ارائه کنند. هدف این بود که به افراد داخل کانادا زمان بیشتری برای کسب تجربه کاری که برای درخواست اقامت دائم به آن نیاز دارند داده شود. در پاییز هم اداره مهاجرت از ۳۰,۰۰۰ اسپانسر دعوت کرد تا درخواست خود را برای برنامه والدین و پدربزرگ مادربزرگ‌ها ارائه کنند.     

چنین سیاست‌هایی البته توسط دولت منتخب امروز ایجاد شده‌اند. در ماه سپتامبر، حزب لیبرال کانادا برای سومین بار پیاپی انتخاب شد. این حزب از زمان به قدرت رسیدن در سال ۲۰۱۵ در سطوح مهاجرت کانادا افزایش قابل توجهی داده است و آن را از سالانه ۲۶۰,۰۰۰ مقیم دائم به ۴۰۰,۰۰۰ مقیم دائم رسانده است.

جاستین ترودو نخست وزیر کانادا پس از انتخابات، شان فریزر را که وکیلی اهل نوا اسکوشیا است به سمت وزارت مهاجرت گماشت.

اوایل ماه دسامبر سال ۲۰۲۱ هم ترودو نامه دستوری در مورد مهاجرت به فریزر نوشت. این دستورهای ترودو به فریزر عبارت بودند از تداوم نظارت بر سطوح بالاتر مهاجرت، بهبود زمان رسیدگی به درخواست‌ها، اسکان ۴۰,۰۰۰ پناهجوی افغان و تسریع در متحد کردن اعضای خانواده‌ها.     

سال ۲۰۲۱ آنگونه که آغاز شد به پایان رسید. ابتلا به کرونا در کانادا و خارج از کانادا رو به افزایش است و این عدم قطعیت را افزایش داده است. با این حال دولت کانادا همچنان به مهاجرت به عنوان ابزار مهمی برای پشتیبانی از بهبود اقتصادی و اجتماعی کانادا نگاه می‌کند.

گرچه پاندمی کرونا همچنان چالش‌هایی را برای اداره مهاجرت و تازه واردان ایجاد می‌کند اما سیاست‌های مهاجرتی جامع کانادا تاثیری از این پاندمی نمی‌گیرد و این به معنای آن است که ورود مقیمان دائم، نیروی کار خارجی موقت، دانشجویان بین‌المللی و توریست‌ها نهایتا به حالت عادی باز خواهد گشت و احتمالا پس از سپری شدن نقطه اوج این بحران، از سطوح قبل از پاندمی فراتر خواهد رقت.

برای مهاجرت به کانادا نیاز به کمک دارید؟

شرکت مهاجرتی ویزا موندیال یک شرکت حقوقی پیشرو در زمینه مهاجرت به کاناداست که ۱۲ سال سابقه فعالیت دارد. ویزا موندیال با پشتوانه تیمی بیش از ۲۰۰ نیروی متعهد به شما برای مهاجرت آسان به کانادا کمک می‌کند. از زمان تاسیس ویزا موندیال تا کنون بیش از ۱۰‌هزار پرونده مهاجرتی با موفقیت به اتمام رسیده‌اند. این موضوع ویزا موندیال را به یکی از قابل‌‌اعتماد‌ترین موسسات مهاجرتی کشور تبدیل کرده است.

ویزا موندیال