England Flag
Search
Search
Close this search box.

استقبال کانادا از ۴۵۰,۰۰۰ دانشجوی خارجی در سال ۲۰۲۱ – رکورد جدید

داده‌های اداره مهاجرت گویای این است که جمعیت دانشجویان بین‌المللی کانادا در گیرودار پاندمی کرونا، به سرعت به حالت قبل برگشته است.

کانادا در سال ۲۰۲۱ حدوداً ۴۵۰,۰۰۰ ویزای تحصیلی جدید صادر کرد؛ رقمی که به سادگی رکورد سال ۲۰۱۹ را شکست.

قبل از پاندمی کرونا، کانادا تنها اندکی بیش از ۴۰۰,۰۰۰ ویزای تحصیلی جدید صادر کرد و این رقم در سال ۲۰۲۰ به ۲۵۵,۰۰۰ عدد رسید. مجموع ویزاهای صادره در سال گذشته در مقایسه با سال ۲۰۱۵ دو برابر شده است.

اداره مهاجرت کانادا داده‌های ویزاهای تحصیلی صادره را ماهانه منتشر می‌کند. این آمار هم مربوط به دانشجویان جدیدی است که وارد کانادا شده‌اند و هم به اتباع خارجی که در کانادا زندگی می‌کنند و توانسته‌اند استادی پرمیت بگیرند مرتبط است.

جای تعجبی ندارد که بازه زمانی بین جولای و آگوست مجموعا بیش از ۲۰۰,۰۰۰ ویزای تحصیلی صادر شده که بیشترین رقم قبل از آغاز سال تحصیلی ۲۰۲۱/۲۰۲۲ است.

اداره مهاجرت همچنین داده‌های انتهای سال را در حدود اولین فصل هر سال تقویمی منتشر می‌کند. داده‌ها نمایی است از تعداد افرادی که تا ۳۱ دسامبر ویزای تحصیلی معتبر گرفته‌اند. افزایش ویزاهای تحصیلی جدید باعث شد که جمعیت دانشجویان بین‌المللی کانادا تقریبا به طور کامل به دوره قبل از کرونا بازگردد. کانادا تا ۳۱ دسامبر، از حدود ۶۲۲,۰۰۰ دانشجوی بین‌المللی میزبانی کرد. جمعیت دانشجویان خارجی کانادا در سال ۲۰۱۹ و قبل از کرونا حدود ۶۴۰,۰۰۰ نفر بود که با آمدن پاندمی کرونا در سال ۲۰۲۰ این رقم به ۵۳۰,۰۰۰ نفر رسید.

در آغاز پاندمی در مارس ۲۰۲۰، کانادا محدودیت‌های سفر به کانادا را اعمال کرد که باعث شد بسیاری از دانشجویانی که قصد تحصیل در کانادا داشتند نتوانند به کانادا بیایند. در اکتبر ۲۰۲۰ کانادا این محدودیت‌ها را قدری تسهیل کرد و این امکان فراهم شد که جمعیت دانشجویان بین‌المللی کانادا به حالت قبل برگردد و این نکته بیانگر علت رکوردشکنی تعداد دانشجویان خارجی جدید کانادا در سال گذشته است. علت بالا بودن تعداد ویزاهای تحصیلی صادره در سال گذشته دو امر بود: یکی این که بخشی از دانشجویان می‌خواستند در سال ۲۰۲۰ به کانادا بیابند اما به خاطر پاندمی کرونا نمی‌توانستند و نیز تعدادی از آن‌ها هم قصد داشتن در سال ۲۰۲۱ تحصیلات خود را آغاز کنند.

یک دلیل اصلی دیگر در افزایش جمعیت دانشجویان بین‌المللی کانادا در سال گذشته تسهیل مقررات ویزای کار پس از تحصیل در کانادا یا PGWP بوده است. قبل از پاندمی، اداره مهاجرت کانادا اجازه نمی‌داد که آموزش آنلاین و از راه دور، دانشجو را واجد شرایط دریافت PGWP کند اما به صورت موقت تا ۳۱ آگوست ۲۰۲۲ این محدودیت را برداشته است تا به افرادی که می‌خواهند در پاندمی کرونا به برنامه‌های تحصیلی خود در کانادا برسند، کمک کرده باشد.

دانشجویان بین‌المللی که تحصیلات خود را در یکی از موسسات آموزش عالی موسوم به DLI می گذرانند ممکن است واجد شرایط دریافت PGWP باشند. ویزای PGWP به این خاطر خواهان دارد که فارغ‌التحصیلان بین‌المللی را قادر می‌سازد تا سابقه کار کسب کنند و این سابقه کار هنگام اپلای برای اقامت دائم به دردشان می‌خورد. منظور از DLI ها هم دانشگاه‌ها، کالج‌ها و سایر نهادهای آموزش عالی است که دولت آن‌ها را برای میزبانی از دانشجویان بین‌المللی تایید کرده است.

دانشجویان خارجی، از جمله دلایل انتخاب کانادا به عنوان مقصد تحصیلی‌شان علاوه بر چشم انداز مناسب برای کسب اقامت دائم، کیفیت بالای آموزش، چند فرهنگی بودن، امنیت و سایر موارد را بر می‌شمرند. تحصیل در کانادا می‌تواند در مقایسه با تحصیل در سایر کشورها با جمعیت بالایی از دانشجویان بین‌المللی نظیر ایالات متحده، استرالیا و بریتانیا، مقرون به صرفه‌تر باشد. مزیت عمده دیگری که تحصیل در کانادا دارد این است که دانشجویان خارجی می‌توانند حین تحصیل کار کنند و این آن‌ها را قادر می‌سازد خود را به لحاظ مالی ساپورت کنند و تجربه و سابقه کار بیشتری کسب کنند.

هند همچنان اصلی‌ترین کشور صادر کننده دانشجوی خارجی به کانادا است: حدود ۳۵ درصد جمعیت دانشجویان بین‌المللی کانادا را هندی‌ها تشکیل می‌دهند. در رتبه بعدی چین قرار دارد و سپس فرانسه است. سهم بالای هند در این میان را می‌توان این گونه توجیه کرد که هند دومین کشور دنیا با جمعیت انگلیسی زبان است و طبقه متوسط آن کشور طبقه مهم و وسیعی است.

۱۰ کشور برتر صادر کننده دانشجوی بین‌المللی به کانادا بر اساس ویزای تحصیلی یا استادی پرمیت صادر شده تا ۳۱ دسامبر ۲۰۲۱ به شرح زیر است:           

  1. هند: ۲۱۷,۴۱۰
  2. چین: ۱۰۵,۲۶۵
  3. فرانسه: ‌۲۶,۶۳۰
  4. ایران: ‌۱۶,۹۰۰
  5. ویتنام: ۱۶,۲۸۵
  6. کره جنوبی: ۱۵,۸۰۵
  7. فیلیپین: ۱۵,۵۴۵
  8. ایالات متحده: ‌۱۴,۳۲۵
  9. نیجریه: ‌۱۳,۷۴۵
  10. مکزیک:‌۱۱,۵۵۰

اولین گام برای اپلای جهت تحصیل در کانادا این است که در مورد دوره‌های آموزشی و DLIها تحقیق کنید. سپس درخواست خود را به DLI مربوطه ارسال می‌کنید و در صورت تایید نامه پذیرش یا LOA دریافت می کنید. شما با LOA مراحل بعدی را طی می‌کنید و درخواست ویزای تحصیلی کانادا را به اداره مهاجرت ارسال می‌‌کنید. اداره مهاجرت عواملی نظیر شواهدی دال بر علاقه واقعی شما به تحصیل در کانادا و تمکن مالی ویزای تحصیلی شما برای تامین هزینه زندگی در کانادا و هزینه تحصیل در کانادا را بررسی می‌کند.

بسیاری از برنامه‌های مهاجرتی کانادا برای تحصیل در کانادا امتیازاتی به متقاضی می‌دهند. می‌توان با سابقه تحصیل در کانادا چند امتیاز در اکسپرس انتری کسب کرد و چند مسیر دیگر مهاجرت به کانادا که توسط اداره مهاجرت، استان‌ها و مناطق اداره می‌شوند هم بنا به این ترتیب عمل می‌کنند و یا منحصرا برای فارغ‌التحصیلان بین‌المللی هستند. این به خاطر این است که تحقیقات دولت کانادا نشان داده که فارغ التحصیلان بین‌المللی پس از دریافت اقامت دائم چشم انداز قویتری در بازار کار کانادا دارند.

برای مهاجرت به کانادا نیاز به کمک دارید؟

شرکت مهاجرتی ویزا موندیال یک شرکت حقوقی پیشرو در زمینه مهاجرت به کاناداست که ۱۲ سال سابقه فعالیت دارد. ویزا موندیال با پشتوانه تیمی بیش از ۲۰۰ نیروی متعهد به شما برای مهاجرت آسان به کانادا کمک می‌کند. از زمان تاسیس ویزا موندیال تا کنون بیش از ۱۰‌هزار پرونده مهاجرتی با موفقیت به اتمام رسیده‌اند. این موضوع ویزا موندیال را به یکی از قابل‌‌اعتماد‌ترین موسسات مهاجرتی کشور تبدیل کرده است.

تیم ویزا موندیال