England Flag
Search
Search
Close this search box.

استان های کانادا

استان ایالت های کانادا

مگر می‌شود از کشوری که غربی‌ترین استانش همجوار اقیانوس آرام است و شرقی ترین استان‌هایش همسایه اقیانوس اطلس، به سادگی گذشت. هریک از استان های کانادا و هر بخشی از این سرزمین پهناور رازهایی در خود نهفته دارد که می‌شود ساعت‌ها در سکوت بدان نگریست و پلک نزد.

انگار این کشور برای هر کسی با هر روحیه‌ای برنامه‌ای مجزا دارد. انگار هر بخش از این جغرافیای گسترده، روحی واحد دارد که جلوه‌های متفاوتی را به نمایش می‌گذارد. جلوه‌هایی که از شفق قطبی سرزمین‌های شمالی گرفته تا قلب دشتزارهای جنوبی جریان دارد. پس بیایید قطعات این چهل تکه زیبا را با هم بررسی کنیم.

فهرست مطالب

نقشه استان‌ های کانادا

استان های کانادا ایالت های کانادا

By Farzan44 – Own work, CC BY-SA 4.0

کانادا چند ایالت دارد؟

کانادا ۱۰ استان و ۳ سرزمین یا قلمرو دارد. قبل از این که بخواهیم به جزئیات بیشتری در مورد این استان‌ها و مناطق بپردازیم، بهتر است تقسیم بندی‌های پنجگانه جغرافیایی کانادا را بشناسیم. جدول زیر این تقسیم بندی‌ها را نشان می‌دهد.

تقسیم بندی جغرافیاییاستان‌ها و قلمروهای واقع در هر تقسیم بندیمراکز هر استان یا قلمرو 

منطقه آتلانتیک

نیوفاندلند و لابرادورسنت جانز
جزیره پرنس ادواردشارلتون
نوا اسکوشیاهالیفاکس
نیو برانزویکفردریکتون
کانادای مرکزیکبککبک سیتی
انتاریوتورنتو

استان‌های علفزار (دشت‌های کانادا)

مانیتوباوینیپگ
ساسکاچوانرجینا
آلبرتاادمونتون
ساحل غربیبریتیش کلمبیاویکتوریا
مناطق شمالینوناووتایکالویت
قلمروهای شمال غربییلونایف
یوکانوایت هورس
  • استان‌ های آتلانتیک کانادا – The Atlantic provinces

استان‌ های آتلانتیک کانادا دارای منابع طبیعی بسیار خوبی هستند که شامل ماهیگیری، کشاورزی و صنایع معدنی می‌شود که باعث رونق اقتصادی این استان‌ها شده است. این استان‌ها بخش مهمی از تاریخ و توسعه کانادا به حساب می‌آیند و البته به واسطه مجاورت با اقیانوس اطلس، بارش‌های زیاد و آب و هوای معتدلی دارند.

    • استان نیوفاندلند و لابرادور – Newfoundland and Labrador

پرچم نیوفاندلند و لابرادور

استان نیوفاندلاند و لابرادور شرقی‌ترین استان آمریکای شمالی به حساب می‌آید و منطقه زمانی مختص به خودش را دارد. علاوه بر زیبایی طبیعت این استان، یکی از میراث‌های تاریخی کانادا به حساب می‌آید. امروزه، میادین نفت و گاز فراساحلی این استان نقش بسیار بزرگی در اقتصاد کانادا ایفا می‌کند. این استان همچنین دارای نیروگاه‌های عظیم برق-آبی است. 

    • جزیره پرنس ادوارد – Prince Edward Island

پرچم استان پرنس ادوارد

استان پرنس ادوارد، کوچکترین استان کانادا است و به واسطه سواحل زیبا، خاک سرخ و کشاورزی شهرت دارد. محصول عمده زراعی این استان سیب زمینی است. این استان با یکی از طولانی‌ترین پل‌‌ها در دنیا به سرزمین اصلی کانادا متصل شده است. شاید مشهورترین چیز در مورد این استان داستان آنشرلی باشد. 

    • نوا اسکوشیا – Nova Scotia

پرچم نوا اسکوشیا

استان نوا اسکوشیا پرجمعیت‌ترین استان آتلانتیک است و به عنوان دروازه کانادا شناخته می‌شود. این استان با موج‌های مرتفع منطقه خلیج فاندی (Bay of Fundy) شناخته می‌شود که در دنیا رتبه نخست را از لحاظ ارتفاع به خود اختصاص داده است.

هویت این استان با کشتی سازی، ماهیگیری و حمل و نقل دریایی گره خورده است. هالیفاکس به عنوان بزرگترین بندر ساحل غربی شرقی کانادا با آب‌های عمیق و بدون یخ، نقش مهمی در تجارت استان‌های آتلانتیک ایفا می‌کند و نیز محل استقرار بزرگترین پایگاه نیروی دریایی کانادا است. 

نوا اسکوشیا پیشینه طولانی در استخراج زغال سنگ، ماهیگیری، جنگلداری و کشاورزی دارد. امروزه، استخراج از میادین نفت و گاز فراساحلی نیز در این استان رونق دارد. فرهنگ این استان ریشه در فرهنگ سلتیک یعنی اسکاتلند، ایرلند و ولز دارد.

    • استان نیوبرانزویک – New Brunswick

استان نیوبرانزویک کانادا

جنگلداری، ماهیگیری، صنایع معدنی، صنایع غذایی و گردشگری از مهمترین صنایع این استان هستند. سنت جان (Saint John) بزرگترین شهر این استان و مرکز تولیدی این استان به حساب می‌آید. استان نیوبرانزویک تنها استانی است که دو زبان رسمی دارد و حدود یک سوم از اهالی آن به زبان فرانسوی تکلم می‌کنند.

  • کانادای مرکزی – Central Canada

بیش از نیمی از اهالی کانادا در شهرهای اطراف دریاچه‌های بزرگ (the Great Lakes) و رودخانه لورنس در جنوب کبک و انتاریو زندگی می‌کنند که موسوم به کانادای مرکزی است. 

این بخش، قلب صنعت و تولید کانادا به حساب می‌آید. قسمت‌های جنوبی انتاریو و کبک، زمستان‌های سرد و تابستان‌های مرطوب دارند. این دو استان روی هم رفته بیش از سه چهارم تولیدات کانادا را به خود اختصاص داده‌اند. 

    • کبک – Quebec

پرچم کبک

بیش از هشت میلیون نفر در استان کبک کانادا زندگی می‌کنند که بیشتر آن‌ها در امتداد یا اطراف رودخانه سنت لورنس اقامت دارند. زبان اول حدود سه چهارم از اهالی کبک فرانسوی است. 

صنایعی همچون جنگلداری، انرژی و صنایع معدنی در این استان بسیار پیشرفته است همچنین کبک بزرگترین تولید کننده کاغذ در کانادا است. منابع عظیم آب شیرین در این استان، آن را به بزرگترین تولید کننده انرژِی برق-آبی در کانادا تبدیل کرده است.

کبک پیشرو در صنایع مدرنی همچون دارو سازی و دانش هوانوردی است. همچنین آثار هنری همچون فیلم و موسیقی و نیز صنایع غذایی این استان در بین ملت‌های فرانسوی زبان محبوبیت بسیاری دارد. 

پایتخت این استان کبک سیتی است و شهر مونترال به عنوان دومین شهر بزرگ کانادا و دومین شهر بزرگ فرانسوی زبان بعد از پاریس است.

    • انتاریو – Ontario

پرچم انتاریو

انتاریو کانادا با داشتن بیش از ۱۲ میلیون نفر جمعیت، بیش از یک سوم جمعیت کانادا را در خود جای داده است. جمعیت زیاد و با تنوع فرهنگی بالا، منابع طبیعی غنی و جغرافیای استراتژیک این استان، نقشی کلیدی در اقتصاد آن داشته است. 

بزرگترین شهر این استان، تورنتو است که بزرگترین شهر کانادا و نیز قلب اقتصادی آن نیز محسوب می‎شود. بیشتر افراد در این استان در بخش خدمات یا تولید فعالیت دارند که درصد بزرگی از صادرات کل کانادا را تولید می‌کنند. 

عمده محصولات کشاورزی این استان شامل پرورش دام و طیور و سبزیجات به همراه غلات است. انتاریو بزرگترین جمعیت فرانسوی زبان کانادا را خارج از کبک دارد.

این استان همچنین چهار دریاچه بزرگ مشترک با ایالات متحده دارد: انتاریو، ایری، هیوران، سوپریور و میشیگان. که دریاچه سوپریور به عنوان بزرگترین دریاچه آب شیرین جهان شناخته می‌شود.

  • استان‌ های علفزار کانادا – The Prairie Provinces

استان‌ های واقع در دشتزارهای کانادا شامل مانیتوبا، ساسکاچوان و آلبرتا دارای منابع غنی از انرژی و یکی از حاصلخیزترین زمین‌های کشاورزی در دنیا هستند. این استان‌ها اغلب آب و هوای خشک دارند با زمستان‌های سرد و تابستان‌های داغ.

    • مانیتوبا – Manitoba

پرچم مانیتوبا

اقتصاد استان مانیتوبا بر پایه کشاورزی، صنایع معدنی و تولید نیروی برق-آبی بنا شده است. پر جمعیت‌ترین شهر این استان شهر وینیپگ است که بخش فرانسوی زبان آن با داشتن ۴۵۰۰۰ نفر جمعیت، بزرگترین جامعه فرانسوی زبان در غرب کانادا به حساب می‌آید. 

همچنین، مانیتوبا به عنوان مرکز مهم فرهنگ اوکراینی شناخته می‌شود. جایی که ۱۴% از اهالی آن اصلیتی اوکراینی دارند و نیز بیشترین جمعیت بومی را در بین تمامی استان‌های کانادا با ۱۵% درصد را به خود اختصاص داده است.

    • ساسکاچوان – Saskatchewan

پرچم استان ساسکاچوان

استان ساسکاچوان که زمانی با نام “سبد نان دنیا” و “استان گندم” شناخته می‌شد، ۴۰% از زمین‌های قابل کشت کانادا را به خود اختصاص داده است و بزرگترین تولید کننده غلات و دانه‌های روغنی کانادا به حساب می‌آید. این استان همچنین دارای غنی‌ترین ذخایر اورانیوم و پتاس در دنیا است و همچنین تولیدات گسترده گاز طبیعی و نفت نیز دارد. 

شهر رجینا به عنوان مرکز این استان، مرکز آموزش پلیس سواره سلطنتی کانادا است. ساسکاتون نیز به عنوان بزرگترین مرکز صنایع معدنی و نیز مراکز تحقیقاتی و فناوری شناخته می‌شود. 

    • آلبرتا – Alberta

پرچم آلبرتا

استان آلبرتا پرجمعیت‌ترین استان دشتزار کانادا است. این محل قرارگیری دو جاذبه طبیعی مشهور است یعنی دریاچه لوئیز و رشته کوه راکی. این استان، چهار پارک ملی دارد که مهمترین آن‌ها پارک ملی بنف (Banff) است.

بخش‌هایی از این استان دارای غنی‌ترین منابع فسیل‌های ماقبل تاریخ و یافته‌های مربوط به دایناسورها است. آلبرتا همچنین، تولید کننده نفت و گاز ماسه‌های نفتی و به واسطه دامداری پیشرفته، یکی از بزرگترین تولید کنندگان گوشت در دنیا به حساب می‌آید.

  • ساحل غربی – The West Coast

بریتیش کلمبیا به واسطه کوهستان‌های با شکو خود شناخته می‌شود و دروازه اقیانوس آرام کانادا به حساب می‌آید. بندر ونکوور که بزرگترین و شلوغ‌ترین بندر کانادا است، میلیاردها دلار کالا را به اقصی نقاط دنیا جابجا می‌کند. همچنین، نزدیکی استان بریتیش کلمبیا به اقیانوس آرام، آب و هوای معتدل بندری را برای این استان به ارمغان آورده است.

    • بریتیش کلمبیا – British Columbia

پرچم بریتیش کلمبیا

استان بریتیش کلمبیا با پایتختی ویکتوریا، غربی‌ترین استان کانادا است و جمعیتی چهار میلیون نفری دارد. نیمی از تولیدات استان بریتیش کلمبیا مربوط به محصولات جنگلی است که شامل تولید چوب و الوار، کاغذ و خمیر کاغذ است که صنایع بسیار پولسازی است.

بریتیش کلمبیا حدود  ۶۰۰ پارک استانی دارد و از دیگی صنایع مهم آن می‌توان به کشاورزی، باغداری و صنایع معدنی اشاره کرد. بزرگترین جامعه مهاجر در این استان متعلق به چینی‌ها و هندی‌ها است.

  • قلمرو شمالی – The Northern Territories

این مناطق که حدود یک سوم از سرزمین کانادا را شامل می‌شوند، تنها ۱۰۰,۰۰۰ نفر جمعیت دارند و دارای معادن طلا، روی، مس و الماس هستند. 

مناطق شمالی اغلب با نام “سرزمین آفتاب نیمه شب” شناخته می‌شوند چرا که در ایامی از تابستان، نور روز تا ۲۴ ساعت دوام دارد. در زمستان خورشید ناپدید می‌شود و تاریکی برای سه ماه حکم فرما می‌شود. 

سرزمین‌های شمالی، دارای زمستان‌های سرد و طولانی است و نیز تابستان‌های کوتاه و خنک. بسیاری از این مناطق را تندراها و دشت‌های وسیع قطبی تشکیل داده است. 

به واسطه داشتن زمستان‌های طولانی و آب و هوای قطبی، هیچ درختی در مناطق توندرا وجود ندارد. زمین همواره یخ زده است. اغلب افراد در این منطقه شکار و ماهیگیری مشغول هستند و هنر مردمان اسکیمو (اینویت)، در سراسر کانادا و دنیا به عنوان هنر بومی این مناطق به فروش می‌رسند.

    • یوکان – Yukon

پرچم یوکان

 در خلال دهه ۱۸۹۰ میلادی و در اوج تب طلا، هزاران معدن کار با سودای یافتن طلا به استان یوکان آمدند. از آن زمان تا به اکنون، صنایع معدنی به عنوان بخشی جدایی ناپذیر از اقتصاد این استان در آمده است. 

یوکان، رکورد سردترین دما را در کل کانادا با ثبت دمای ۶۳- درجه سانتیگراد به خود اختصاص داده است و کوه مونت لوگان (Mount Logan) مرتفع‌ترین کوه در کانادا به حساب می‌‎آید. 

    • سرزمین‌های شمال غربی – Northwest Territories

پرچم قلمروهای شمال غربی

پایتخت سرزمین‌های شمال غربی، یلونایف است با جمعیت ۲۰۰۰۰ نفری که به پایتخت الماس آمریکای شمالی شهرت دارد. بیش از نصف جمعیت را بومیان تشکیل می‌دهند. رودخانه مکنزی با ۴۲۰۰ کیلومتر طول، دومین رودخانه طولانی آمریکای شمالی بعد از میسی سی پی است و وسعتی ۱/۸ میلیون کیلومتری را به خود اختصاص داده. 

    • نوناووت – Nunavut

پرچم نوناووت

نوناووت به معنی “سرزمین ما” است و پایتخت آن شهر ایکالویت است. حدود ۸۵% از جمعیت آن را اینویت‌ها یا همان اسکیموهای ساکن شمال کانادا تشکیل می‌دهند و زبان رسمی آن اینوکیتوت (Inuktitut) است.

تفاوت استان های کانادا با سرزمین‌های شمالی چیست؟

تنها تفاوت بین استان‌ های کانادا و سزمین‌های شمالی این کشور در نحوه حکمرانی آن‌ها است. هر استان کانادا، دارای دولت مختص به خود است در حالی که سرزمین‌های شمالی تحت حاکمیت دولت فدرال هستند.

جدول اطلاعات استان های کانادا

استان/سرزمیننام انگلیسیمخففمساحت (KM2)جمعیت (۲۰۲۲)
آلبرتاAlbertaAB۶۶۱,۸۴۸۴,۵۰۰,۹۱۷
بریتیش کلمبیاBritish ColumbiaBC۹۴۴,۷۳۵۴,۹۴۶,۷۷۹
مانیتوباManitobaMB۶۴۷,۷۹۷۱,۳۶۶,۰۸۶
نیوبرانزویکNew BrunswickNB۷۲,۹۰۸۷۹۴,۳۰۰
نیوفاندلند و لابرادورNewfoundland and LabradorNL۴۰۵,۲۱۲۵۲۲,۸۷۵
نو اسکوشیاNova ScotiaNS۵۵,۲۸۴۱,۰۰۲,۵۸۶
انتاریوOntarioON۱,۰۷۶,۳۹۵۱۴,۹۵۱,۸۲۵
جزیره پرنس ادواردPrince Edward IslandPE۵,۶۶۰۱۶۷,۶۸۰
کبکQuebecQC۱,۵۴۲,۰۵۶۸۳۸,۰۰۰
ساسکاچوانSaskatchewanSK۶۵۱,۰۳۶۱,۱۸۶,۳۰۸
نواحی شمال غربNorthwest TerritoriesNT۱,۳۴۶,۱۰۶۴۵,۵۱۵
نوناووتNunavutNU۲,۰۹۳,۱۹۰۳۹,۵۸۹
یوکانYukonYT۴۸۲,۴۴۳۲۴,۰۰۰

نقشه پراکندگی جمعیت در بین استان های کانادا

نقشه جمعیت استان های کانادا

تولید ناخالص ملی در سال ۲۰۲۱ به تفکیک استان های کانادا

مقایسه استان های کانادا: ترین‌های کانادا

  • پرجمعیت‌ترین استان کانادا: استان انتاریو با ۱۴,۹۵۱,۸۲۵ نفر جمعیت، پرجمعیت‌ترین استان کانادا است.
  • کم جمعیت‌ترین استان کانادا: استان پرنس ادوارد با ۱۶۷,۶۸۰ نفر جمعیت، کم جمعیت‌ترین استان کانادا است
  • بزرگترین استان کانادا از نظر مساحت: استان کبک با مساحت ۵۲۷,۰۸۸ کیلومتر مربع بزرگترین استان کانادا است.
  • کوچکترین استان کانادا از نظر مساحت: استان پرنس ادوارد با مساحت ۵۶۶۰ کیلومتر مربع کوچکترین استان کانادا است.
  • گرانترین استان کانادا برای زندگی: استان انتاریو گرانترین استان کانادا برای زندگی است.
  • ارزانترین استان کانادا برای زندگی: استان نیوبرانزویک مقرون به صرفه‌ترین استان کانادا برای زندگی است.
  • بالاترین دستمزد در بین استان‌ های کانادا: قلمرو نوناووت با حداقل دستمزد ۱۶ دلار در ساعت، بالاترین دستمزد را دارد.
  • کمترین دستمزد در بین استان‌ های کانادا: استان ساسکاچوان با حداقل دستمزد ۱۳ دلار در ساعت، کمترین دستمزد را دارد.
  • مهاجرپذیرترین استان کانادا: استان انتاریو مهاجرپذیرترین استان کانادا به حساب می‌آید.
  • سردترین استان کانادا: مانیتوبا سرد ترین استان کانادا است با کمینه دمای ۲۵- سانتیگراد و نوناووت سردترین سرزمین کانادا است با حداقل دمای ۳۳- در زمستان.
  • گرمترین استان کانادا: استان نوا اسکوشیا با میانگین دمای ۶ درجه بالای صفر در طول سال، گرمترین استان کانادا است.
  • نفت خیز‌ترین استان‌ های کانادا کدامند: سه استان آلبرتا، ساسکاچوان و نیوفاندلند و لابرادور به ترتیب رتبه‌های اول تا سوم تولید نفت را در اختیار دارند.

مهمترین جاذبه‌های گردشگری استان‌ های کانادا

این دریاچه به واسطه این که دسترسی به آن بسیار آسان است، مورد توجه اهالی بریتیش کلمبیا و نیز گردشگران واقع شده است. تنها ۵ دقیقه کافی است تا به این دریاچه برسید.

دریاچه جافری

برای بسیاری از افراد، این دریاچه و پارک ملی نیازی به معرفی ندارد زیرا که شهرت جهانی آن‌ها به گوش خیلی‌ها رسیده است. پارک ملی بنف که در ارتفاعات کوهستان راکی قرار دارد هرساله گردشگران بسیاری را به سوی خود جذب می‌کند.

پارک ملی بنف آلبرتا

در این دشت وسیع و زیبا زیستگاه حیوانات منحصر به فردی مانند غزال، گاومیش کوهان‌دار، قرقاول و سایر حیوانات دشتزار است.

این منطقه در استان مانیتوبا به عنوان پایتخت خرس قطبی دنیا شناخته می‌شود که همین امر باعث جذب گردشگران بی‌شماری به این استان می‌شود.

خرس قطبی چرچیل

بعد از این که سیستم حمل و نقل ریلی جزیره تعطیل شد، این مسیر ۴۷۰ کیلومتری زیبا که از دل تپه‌ها و روستاه‌ها و مناظر دریایی زیبا می‌گذر تاسیس شد.

 

اندک مناطقی در کانادا وجود دارد که به اندازه کبک سیتی، معماری تاریخی را به نمایش بگذارد. مناظر کارت پستالی این شهر نیز به زیبایی بافت تاریخی آن افزوده و نمایی دراماتیک را پیش روی بازدیدکنندگان قرار داده. حسی که در خیابان‌های کبک به شما دست می‌دهد، قابل مقایسه با هیچ یک از شهرهای آمریکای شمالی نیست.

کبک سیتی

این خلیج، یکی از ۷ عجایب آمریکای شمالی است و بلندترین جزر و مد را در دنیا به خود اختصاص داده است. این خلیج دقیقا مابین خط استوا و قطب شمال قرار گرفته است. سطح جزر و مد در طول روز به ۱۴.۵ متر می‌رسد. این اختلاف بالای جزر و مد باعث فرسایش صخره‌های ساحلی شده و اشکال بسیار خاص و زیبایی را پدید آورده است.

خلیج فاندی

ناهموار و بکر؛ این تنها کلماتی است که می‌توان در توصیف این جزیره زیبا گفت. احتمالا محبوب‌ترین جاذبه این جزیره، مسیر ساحلی آن است که به Cabot Trail شهرت دارد. این مسیر حدود ۲۹۷ کیلومتر طول دارد و گردشگران را در حاشیه پارک ملی کیپ برتون به پیش می‌برد و آنان را به مناظری اعجاب آور از طبیعت که تا کنون ندیده‌اند مواجه می‌کند.

کیپ برتون

این شهر کوچک که در ساحل دریاچه بزرگی قرار گرفته است، با آب شفاف احاطه شده و یادآور سواحل دریای کارائیب است. مناظر زیبای این شهر قابل مقایسه با هیچ یک از مناطق دیگر کانادا نیست و بهترین گزینه برای عکاسی است.

مناظر شگفت انگیز این پارک بزرگ که با کوه‌های گرانیتی احاطه شده است به راحتی نام خود را توصیف می‌کند که به فرانسوی یعنی معجزه بزرگ.

این جزیره که پنجمین جزیره بزرگ دنیا به حساب می‌آید آب و هوایی قطبی دارد و یکی از سخت‌ترین شرایط را برای زندگی داراست. با این حال، برای هزاران سال است که اسکیموها در این منطقه زندگی می‌کنند. این جزیره که نیم میلیون متر مکعب وسعت دارد، تنها ۱۷۰۰۰ نفر جمعیت دارد. این جزیره حس تنهایی مطلق را به گردشگران می‌دهد. حسی که تا کنون تجربه نکرده اند.

جزیره بافین

این شهر که مرکز سرزمین یوکان است که جمعیتی ۳۰۰۰۰ نفری دارد که همان کل جمعیت یوکان است. در این شهر قانونی وجود دارد که طبق آن، ساخت بناهای بلند مرتبه ممنوع است تا باعث نشود زیبایی مناظر طبیعی این شهر از دید پنهان شود. این شهر، بهترین منطقه برای کسانی است که عاشق فعالیت‌های طبیعت گردی هستند.

وایت هورس

این شهر از کانادا، یکی از زیباترین و منحصر به فردترین پدیده‌های طبیعی را برای گردشگران به ارمغان می‌آورد یعنی شفق قطبی. زمانی که به بیرون از شهر قدم بر می‌دارید، با طبیعت بکر این منطقه روبرو می‌شوید به طوری که شاید قدرت درک این همه زیبایی از شما سلب شود.

یلونایف

حقایق جالب در مورد استان های کانادا

آلبرتا

  • بیش از نیمی از جمعیت استان آلبرتا تنها در دو شهر زندگی می‌کنند. با این که این استان جمعیتی ۴.۵ میلیونی دارد اما بیش از ۶۰ درصد از این جمعیت در شهر کلگری و ادمونتون زندگی می‌کنند. 
  • آلبرتا قدیمی‌ترین پارک ملی را در بین استان‌های کانادا به خود اختصاص داده است. این استان که ۵ پارک ملی زیبا دارد اما تنها یکی از آنها که همان پارک ملی بنف است، به عنوان قدیمی‌ترین پارک ملی کانادا شناخته می‌شود. همچنین این پارک به عنوان چهارمین پارک قدیمی جهان شناخته می‌شود. 
  • در شهر سنت پل استان آلبرتا، یک سکو برای فرود بشقاب پرنده‌ ساخته شده که هروقت فرازمینی‌ها به زمین آمدند با مشکل پارک وسیله نقلیه خود مواجه نشوند! 

بریتیش کلمبیا

  • آخرین استان کانادا که از بازی‌های المپیک زمستانی میزبانی کرده است، استان بریتیش کلمبیا است. 

مانیتوبا

  • بیش از ۱۰۰,۰۰۰ دریاچه در این استان وجود دارد. نکته جالب توجه این که، حدود ۹۰ درصد از این دریاچه‌ها هنوز نامگذاری نشده‌اند. 
  • این استان به عنوان پایتخت خرس قطبی دنیا شناخته می‌شود. این امر به واسطه زمستان‌های بسیار سرد این منطقه است. جالب است بدانید در شهر چرچیل استان مانیتوبا، هیچ کسی درب خانه و خودرو را قفل نمی‌کند. دلیل این کار این است که در اگر فردی مورد حمله خرس قطبی قرار گرفت، بتواند وارد خانه یا خودرویی شود. 
  • کمترین جاذبه زمین در دنیا مربوط به منطقه خلیج هادسون در استان مانیتوبا است. 

نیوبرانزویک 

  • استان نیوبرانزویک تنها استان کانادا است که دو زبان رسمی دارد.
  • بیش از ۸۰ درصد از استان پوشیده از جنگل است. به واسطه نزدیکی این استان به اقیانوس، محیطی مناسب برای رشد درختان فراهم شده است. 

نیوفاندلند و لابرادور

  • آخرین استانی که به کانادا پیوسته است، استان نیوفاندلند و لابرادور است. برخلاف این که این استان جزو اولین سرزمین‌هایی بود که توسط مهاجران اروپایی به عنوان سکونتگاه برگزیده شد، تا سال ۱۹۴۹ به صورت رسمی جزو استان‌ها کانادا به حساب نمی‌آمد. 
  • استان نیوفاندلند و لابرادور قدیمی‌ترین شهر کانادا را دارد. شهر سنت جانز نه تنها قدیمی‌ترین شهر در کانادا است بلکه در میان قدیمی‌ترین شهرهای آمریکای شمالی قرار دارد. قدمت این شهر به سال ۱۵۱۹ برمی‌گردد. 

قلمرو‌های شمال غربی

  • این سرزمین به عنوان پایتخت الماس آمریکای شمالی شهرت دارد. 

نوا اسکوشیا

  • این استان در ۱۶۰۵ تحت تسلط فرانسوی‌ها بود تا این که در سال ۱۶۵۴ با هجوم امپراطوری بریتانیا، از دست فرانسوی‌ها خارج شد. 

نوناووت

  • این استان در سال ۱۹۹۹ با جدا شدن از قلمروهای شمال غربی، به عنوان بخشی مستقل معرفی شد. 

انتاریو

  • استان انتاریو بیشترین مرز مشترک را با ایالات متحده دارد. این استان به عنوان پایتخت نیکل دنیا شناخته می‌شود. 

جزیره پرنس ادوارد

  • این استان کوچکترین استان کانادا است. 

کبک

  • استان کبک زبان رسمی خود را در سال ۱۹۷۴، زبان فرانسه انتخاب کرد.

ساسکاچوان

  • استان ساسکاچوان به عنوان محل آموزش پلیس سوار کانادا به حساب می‌آید. 

یوکان

  • به واسطه نزدیکی این سرزمین به مدار قطبی، در سال یک روز وجود دارد که خورشید به مدت ۲۴ ساعت غروب نمی‌کند. از سوی دیگر، در این سرزمین روزی وجود دارد که خورشید در آن ۲۴ ساعت طلوع نمی‌کند.

هر کدام از شهرهای مهم کانادا در کدام ایالت قرار دارند؟

شهرهای مهم کانادااستان
تورنتو در کدام استان قرار دارد؟انتاریو
اتاوا در کدام استان قرار دارد؟انتاریو
ونکوور در کدام استان قرار دارد؟بریتیش کلمبیا
ویکتوریا در کدام استان قرار دارد؟بریتیش کلمبیا
ادمونتون در کدام استان قرار دارد؟آلبرتا
کلگری در کدام استان قرار دارد؟آلبرتا
مونترال در کدام استان قرار دارد؟کبک

مهمترین دانشگاه‌‌های کانادا در کدام ایالت قرار دارند؟

پیش شماره‌ استان‌ های کانادا

استان‌های کاناداپیش شماره
آلبرتا403, 587, 780, 825
انتاریو365, 548, 705, 226, 289, 613, 807, 437, 249, 343, 416, 519, 647, 905
بریتیش کلمبیا250, 604, 236, 778
پرنس ادوارد آیلند902, 782
ساسکاچوان306, 639
کبک418, 450, 367, 579, 873, 514, 581, 819, 438
قلمروهای شمال غربی867
منیتوبا204, 431
نوا اسکوشیا782, 902
نوناووت867
نیوبرانزویک506
نیوفاندلند و لابرادور709
یوکان867

بهترین استان‌ های کانادا

  • انتاریو: این استان تا کنون به عنوان محبوب‌ترین استان بین مهاجران از سراسر دنیا شناخته شده است. در سال ۲۰۲۱ انتاریو حدود نیمی از شهروندان جدید کانادا را با اقامت دائم، در خود جای داد. یعنی حدود ۱۹۸,۵۳۰ نفر.

    استان انتاریو به واسطه اقتصاد قوی و تولید ۳۷% تولید ناخالص ملی کانادا که به واسطه وجود منابع طبیعی، صنایع تولیدی و صادرات گسترده به دست آمده است. همچنین بیش از ۵۰% تمامی افراد شاغل در صنایع پیشرفته و های تک، خدمات مالی و دانش بنیان در این استان قرار دارند. 
  • استان بریتیش کلمبیا: این استان به واسطه آب و هوای مناسبی که دارد مورد توجه مهاجران است. از دیگر دلایل این محبوبیت وجود صنایع مختلفی است که پیشگام آن صنایع خدماتی، کشاورزی، جنگلداری، ماهیگیری، ساختمان سازی و فیلمسازی است. البته نباید از صنعت پر رونق گردشگری در این استان غافل شد. تمام این مزایا منتج به جذب ۱۰۰,۷۹۷ مهاجر در سال ۲۰۲۱ به این استان شده است.

  • استان کبک: این استان به عنوان سومین مقصد محبوب بین مهاجران به کانادا به حساب می‌آید. استان کبک بهترین محل برای مهاجرانی است که دوستدار محیط‌های فرهنگی و تاریخی هستند. در سال ۲۰۲۱ این به حدنصاب ۵۰,۲۰۰ پذیرش مهاجر دست یافت.

    اقتصاد کبک بسیار متنوع است و بزرگترین صنعت این استان، بخش خدماتی است. دیگر صنایع مهم این استان عبارتند از فناوری اطلاعات، الکترونیک، صنایع غذایی، بازی‌های رایانه‌ای و خدمات مالی.

  • استان آلبرتا: در سال ۲۰۲۱ استان آلبرتا حدود ۲۳,۹۸۷ مهاجر جذب کرده است. صنعت نفت و گاز، به همراه صنعت کشاورزی، جنگلداری، گردشگری و خدمات مالی از عمده صنایع استان آلبرتا هستند. این استان به دلیل نرخ پایین مالیات، یکی از بهترین گزینه‌ برای کسانی است که به دنبال پس انداز هستند. 

نکته: برای آگاهی از جزئیات مهاجرت به هریک از استان‌های کانادا، مقاله برنامه های مهاجرت استانی کانادا (PNP) را مطالعه کنید.

  1. بهترین استان کانادا از نظر آب و هوایی، استان بریتیش کلمبیا است.
  2.  پس از آن استان‌ انتاریو قرار دارد.
  3. رتبه سوم هم ازآن استان ساسکاچوان است.

بیشتر بخوانید: آب و هوای کانادا

  1. استان انتاریو با جذب حدود ۵۰ درصدی از کل دانشجویان خارجی ، محبوب‌ترین استان کانادا در میان دانشجویان بین المللی است.
  2. دومین استان محبوب بین دانشجویان خارجی، استان بریتیش کلمبیا است که حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد دانشجویان خارجی، این استان را به عنوان مقصد آموزشی خود انتخاب می‌کنند. 
  3. در رتبه بعدی، استان کبک قرار دارد که حدود ۱۵ درصد از دانشجویان بین المللی را به خود جذب کرده است.

زبان استان‌ های کانادا

در بین استان‌ های ۱۰ گانه کانادا، تنها استان کبک است که زبان رسمی آن فرانسه است. در استان نیوبرانزویک هم هر دو زبان انگلیسی و فرانسوی، زبان رسمی هستند. 

در بین قلمروهای کانادا هم زبان رسمی یوکان انگلیسی و فرانسوی، زبان رسمی نوناووت زبان اینوئیت (Inuit) و در قلمروهای شمال غربی نیز ۱۱ زبان بومی به عنوان زبان‌های رسمی شناخته می‌شوند.

سوالات متداول

استان کبک بزرگترین استان کانادا به حساب می‌آید.

جزیره پرنس ادوارد کوچکترین استان کانادا است.

استان انتاریو پر جمعیت‌ترین استان کانادا است با ۱۴,۹۵۱,۸۲۵ نفر جمعیت.

استان انتاریو در سال ۲۰۲۱ با جذب ۱۹۸,۵۳۰ نفر مهاجر، رتبه نخست را به خود اختصاص داد.

قلمرو نوناووت به حداقل دستمزد ۱۶ دلار در ساعت، بالاترین میزان دستمزد را بین استان‌ های کانادا به خود اختصاص داده است.

حداقل دستمزد در استان ساسکاچوان ۱۳ دلار در ساعت است که این استان را رکورددار کمترین دستمزد در کانادا تبدیل کرده است.

استان انتاریو با داشتن ۲۲ دانشگاه و ۲۴ کالج، بیشترین مراکز آموزش دانشگاهی را در کانادا دارد.

استان مانیتوبا با کمینه دمای ۲۵- سانتیگراد سرد ترین استان کانادا است. با این حال، قلمروی نوناووت سردترین بخش کانادا است با حداقل دمای ۳۳- درجه سانتیگراد. 

برای مهاجرت به کانادا نیاز به کمک دارید؟

شرکت مهاجرتی ویزا موندیال یک شرکت حقوقی پیشرو در زمینه مهاجرت به کاناداست که ۱۲ سال سابقه فعالیت دارد. ویزا موندیال با پشتوانه تیمی بیش از ۲۰۰ نیروی متعهد به شما برای مهاجرت آسان به کانادا کمک می‌کند. از زمان تاسیس ویزا موندیال تا کنون بیش از ۱۰‌هزار پرونده مهاجرتی با موفقیت به اتمام رسیده‌اند. این موضوع ویزا موندیال را به یکی از قابل‌‌اعتماد‌ترین موسسات مهاجرتی کشور تبدیل کرده است.

ویزا موندیال