Search
Close this search box.

بهترین شهر کانادا برای ایرانیان

همه ایرانیانی که قصد مهاجرت به کانادا را دارند، حداقل یک بار هم که شده این سوال را پرسیده‌اند که: بهترین شهر کانادا برای ایرانیان کدام شهر است؟ یا این که کدام شهر کانادا برای زندگی ایرانیان بهترین گزینه است؟ 

پاسخ این سوال را باید در معیارهایی جستجو کرد که برای شما مهم است. خب، چه معیارهایی برای اکثر ما ایرانیان در انتخاب بهترین شهر کانادا می‌تواند مهم باشد؟ برای یافتن پاسخ، بیایید با هم این موارد را بررسی کنیم. اولین چیزی که به ذهن می‌رسد، هزینه زندگی است. پس در این مورد، یافتن ارزان ترین شهرهای کانادا برای زندگی، اهمیت می‌یابد. 

معیار مهم دیگری که برای بسیاری از مهاجران ایرانی اهمیت دارد بهترین شهر کانادا برای تحصیل است. چرا که هر ساله بسیاری از ایرانیان، روش مهاجرت تحصیلی به کانادا را در پیش می‌گیرند. این معیارها و موارد دیگری مانند اشتغال، سبک زندگی، آب و هوا و غیره وجود دارد که همگی برای انتخاب شدن یک شهر به عنوان بهترین شهر کانادا برای مهاجرت ایرانیان دخیل هستند. بیایید تمامی این موارد مهم را زیر ذره بین ببریم و با هم بررسی کنیم. 

فهرست مطالب

بهترین شهر کانادا برای زندگی ایرانیان کدام است؟

بیشتر بخوانید: ونکوور یا تورنتو

بهترین شهرهای کانادا برای ایرانیان و در کل برای مهاجران خارجی، از نظر بیشترین فرصت‌های شغلی، کیفیت زندگی و تحصیل، شهرهای تورنتو در استان انتاریو و ونکوور در استان بریتیش کلمبیا هستند. صنایع اصلی در این شهرها، فناوری، خدمات، مراقبت‌های بهداشتی، بازرگانی، گردشگری و مالی هستند که چشم انداز خوبی را برای اشتغال و زندگی مهاجران به این شهرها به وجود می‌آورد.

در رتبه‌های بعدی هم مونترال، ادمونتون، اتاوا، کلگری، همیلتون، لندن، وینیپگ و ویندزور قرار دارند و از این رو بهترین شهرهای کانادا برای اقامت ایرانیان به حساب می‌آیند.

بیشترین ایرانیان در کدام استان‌های کانادا زندگی می‌کنند؟

با توجه به سرشماری سال ۲۰۱۶ کانادا، بیشتر ایرانیان در استان‌های انتاریو، بریتیش کلمبیا و کبک زندگی می‌کنند. مخصوصا در حومه‌های شمالی تورنتو مانند ریچموند هیل، وان، مارکهام و تورن‌هیل و در مناطقی از شهر ونکوور از جمله نورث ونکوور، وست ونکوور، برنابی و کوکیتلام زندگی می‌کنند. 

ارزان ترین شهرهای کانادا برای زندگی ایرانیان

  • جمعیت: ۱۱۹٬۰۳۸ 
  • هزینه زندگی برای یک فرد مجرد: ۱,۵۲۰ دلار ماهانه بدون احتساب اجاره بها
  • هزینه اجاره خانه یک‌خوابه در مرکز شهر: ۱٬۱۱۰ دلار در ماه

میانگین حقوق در شربروک سالانه ۴۶٬۸۸۰ دلار است که ۱۳.۹ درصد کمتر از میانگین حقوق کانادایی ۵۴٬۴۵۰ دلار است. شربروک ارزان‌ترین شهر برای زندگی است و بخشی از جنوب کبک است. گفتنی است که زندگی در این شهر، ۱۷.۸٪ ارزان‌تر از شهری مانند مونترال است و به طور متوسط، اجاره بها ۴۰.۹٪ کمتر از آن شهر است.

  • جمعیت: ۸۳۹٬۳۱۱
  • هزینه زندگی برای یک فرد مجرد: ۱,۴۹۶ دلار ماهانه بدون احتساب اجاره بها
  • هزینه اجاره خانه یک‌خوابه در مرکز شهر: ۱٬۳۰۵ دلار در ماه

به لطف برخی از ارزان‌ترین مکان‌ها برای اجاره خانه، کبک به یکی از ارزان ترین شهرهای کانادا تبدیل شده است. شاید باورش سخت باشد اما این شهر با این کیفیت، بسیار ارزان است. ۰.۵ درصد کمتر از هزینه زندگی در مونترال و ۲۱.۲ درصد برای اجاره ارزان‌تر است. 

  • جمعیت: ۶۹٬۸۹۵
  • هزینه زندگی برای یک فرد مجرد: ۷۷۳ دلار ماهانه بدون احتساب اجاره بها
  • هزینه اجاره خانه: ۱٬۲۰۰ دلار در ماه

هزینه زندگی سنت جان تنها ۱.۸ درصد از تورنتو کمتر است، اما تفاوت اجاره بها در این دو شهر قابل توجه است. اجاره بها سنت جان ۵۰.۷ درصد کمتر از تورنتو است. این یکی از ارزان‌ترین مکان‌ها برای زندگی در کاناداست که گزینه‌های بیشتری برای اجاره ملک در کانادا با مبلغ کم را فراهم می‌کند. 

  • جمعیت: ۴۳۳٬۳۶۶
  • هزینه زندگی برای یک فرد مجرد: ۱,۰۱۵ دلار ماهانه بدون احتساب اجاره بها
  • هزینه اجاره خانه یک‌خوابه در مرکز شهر: ۱٬۲۲۶ دلار در ماه

لاوال بخشی از منطقه مونترال بزرگ است و در Île Jésus در رودخانه Prairies واقع شده است. به عنوان یکی از ارزان ترین شهرها برای زندگی در کانادا، ۱۲.۱۷ درصد کمتر از مونترال برای هزینه زندگی و ۲۶.۶۵ درصد برای اجاره کمتر است.

  • جمعیت: ۴۳۹٬۸۱۹
  • هزینه زندگی برای یک فرد مجرد: ۱,۴۶۵ دلار ماهانه بدون احتساب اجاره بها
  • هزینه اجاره خانه یک‌خوابه در مرکز شهر: ۱٬۹۶۸.۱۸ دلار در ماه

به عنوان مرکز استان نوا اسکوشیا، این شهر دانشگاهی یک مرکز اقتصادی بزرگ در شرق کانادا به حساب می‌آید. درست است که رستوران‌های ارزانی در سطح شهر وجود دارند، اما باز هم هزینه اقلام خوراکی اندکی بالاست. با این همه هالیفاکس هنوز هم از شهری مانند تورنتو ارزان‌تر است. هالیفاکس از نظر هزینه زندگی ۲.۹ درصد ارزان‌تر از تورنتو است و در مورد اجاره بها هزینه‌ها ۲۷.۱ درصد کمتر است.

  • جمعیت: ۱٬۷۶۲٬۹۴۹ میلیون نفر
  • هزینه زندگی برای یک فرد مجرد: ۱,۳۵۴ دلار ماهانه بدون احتساب اجاره بها
  • هزینه اجاره خانه یک‌خوابه در مرکز شهر: ۱٬۶۷۶.۳۰ دلار در ماه

هزینه زندگی مونترال ۷.۸ درصد ارزان‌تر از تورنتو و هزینه اجاره نیز ۳۶.۶ درصد کمتر از این شهر است.

ارزان ترین شهرهای کانادا برای خرید ملک

قبل از اینکه به شهرهایی بپردازیم که در آن می‌توانید مسکن مقرون به صرفه خریداری کنید، بهتر است تعریف یک خانه مقرون به صرفه را از دید شهروندان کانادا بررسی کنیم.

در یک نظرسنجی جدید که توسط موسسه Leger کانادا انجام شد، از کانادایی‌ها خواسته شده تا تعریف خود را از مسکن مقرون به صرفه ارائه کنند. ۳۸% درصد از پاسخ دهندگان به نظرسنجی، مقرون به صرفه بودن یک خانه را این طور تعریف کرده‌اند که با خرید آن بتوانند نیازهای اولیه خود را برآورده کنند. ۱۸% از کانادایی‌ها هم اینگونه جواب دادند که مسکن مقرون به صرفه از نظر آن‌ها مسکنی است که در ماه، تنها ۳۰ تا ۴۰ درصد از درآمد خانوار صرف هزینه‌های آن، از جمله پرداخت وام مسکن شود. 

در همین نظرسنجی، حدود ۶۴% از افراد عنوان داشته‌اند که برای خرید خانه حاضرند به ارزان‌ترین شهرهای کانادا نقل مکان کنند تا بتوانند مسکن ارزان تهیه کنند. با این حال، نیمی از این افراد تنها حاضرند ۱۰۰ کیلومتر از محل اقامت کنونی خود برای یافتن مسکن ارزان جابه‌جا شوند. اما ۳۸% از این افراد عنوان کرده‌اند که حاضرند در شهر یا استان دیگری به دنبال خانه ارزان بگردند. 

با این مقدمه به نظر می‌رسد بهتر این است که از همین ابتدای تصمیم به مهاجرت، از شهرهایی که می‌توان در آن‌ها مسکن مقرون به صرفه خریداری کرد اطلاع یابید. 

لیست ۱۰ شهر ارزان کانادا برای خرید ملک در سال ۲۰۲۴:

  • برندون استان مانیتوبا (Brandon): مبلغ ۲۶۵٬۶۹۰ دلار کانادا
  • سنت جان استان نیوبرانزویک: ( Saint John): مبلغ ۲۹۷٬۴۰۰ دلار کانادا
  • رجاینا استان ساسکاچوان (Regina): مبلغ ۳۰۸٬۷۰۰ دلار کانادا
  • سنت جانز استان نیوفاندلند و لابرادور: ( St. John’s): مبلغ ۳۳۸٬۹۰۰ دلار کانادا
  • مونکتون استان نیوبرانزویک (Moncton): مبلغ ۳۴۰٬۷۰۰ دلار کانادا
  • وینیپگ استان مانیتوبا (Winnipeg): مبلغ ۳۴۲٬۸۰۰ دلار کانادا
  • ادمونتون استان آلبرتا (Edmonton): مبلغ ۳۷۳٬۴۰۰ دلار کانادا
  • ساسکاتون استان ساسکاچوان (Saskatoon): مبلغ ۳۸۱٬۹۰۰ دلار کانادا
  • ادمونتون استان آلبرتا ( Edmonton): مبلغ ۴۰۸,۹۶۱ دلار کانادا
  • رد دییر استان آلبرتا (Red Deer): مبلغ ۳۸۶٬۰۵۳ دلار کانادا
  • کلگری استان آلبرتا (Calgary): مبلغ ۵۵۳٬۳۰۰ دلار کانادا

بهترین شهر کانادا برای تحصیل ایرانیان کدام است؟

طبق نظرسنجی انجام شده از دانشجویان ایرانی در کانادا، شهرهای تورنتو، ونکوور، کلگری و مونترال در صدر محبوب‌ترین و بهترین شهرهای کانادا برای تحصیل ایرانیان در کانادا قرار گرفتند. اما قبل از این که توضیحات بیشتری در مورد این شهر‌ها را بخوانید، خالی از لطف نخواهد بود اگر که تنها ۵ دقیقه صرف مطالعه آمار ویزاهای تحصیلی صادر شده برای دانشجویان خارجی در سال ۲۰۲۱-۲۰۲۲ کنید. این آمار قطعا برای شما مفید خواهد بود.

دانشجویان بین‌المللی در کانادا بر اساس کشور مبدا

۱. هند: ۱۸۰,۲۷۵ دانشجو
۲. چین: ۱۱۶,۹۳۵ دانشجو
۳. ویتنام: ۱۸,۹۱۰ دانشجو
۴. فرانسه: ۱۸,۲۹۵ دانشجو
۵. کره جنوبی: ۱۸,۱۷۰ دانشجو
۶. ایران: ۱۴,۰۴۵ دانشجو
۷. آمریکا: ۱۲,۷۴۰ دانشجو
۸. برزیل: ۱۱,۰۵۰ دانشجو
۹. نیجریه: ۱۰,۶۳۵ دانشجو
۱۰. بنگلادش: ۷,۷۸۵ دانشجو

محبوب‌ترین مقصد دانشجویان بین‌المللی در کانادا بر اساس استان

۱. استان انتاریو: ۱۹۲,۹۰۶ دانشجو
۲. استان بریتیش کلمبیا: ۷۰,۹۲۰ دانشجو
۳. استان کبک: ۵۹,۷۰۰ دانشجو
۴. استان آلبرتا: ۲۴,۶۳۶ دانشجو
۵. استان نوا اسکوشیا: ۱۲,۹۳۹ دانشجو
۶. استان مانیتوبا: ۱۰,۶۱۷ دانشجو
۷. استان ساسکاچوان: ۶,۹۰۹ دانشجو
۸. استان نیوبرانزویک: ۴,۴۰۴ دانشجو
۹. استان نیوفاندلند و لابرادور: ۳,۷۴۱ دانشجو
۱۰. استان جزیره پرنس ادوارد: ۲۰۰۷ دانشجو

طبق این آمارها ایرانیان رتبه ششم را در بین کشورهای جهان در مهاجرت تحصیلی به کانادا دارند. از این رو یافتن بهترین شهر کانادا برای تحصیل ایرانیان اهمیت به سزایی دارد. به عنوان یک دانشجوی ایرانی که مشتاق تحصیل در کانادا است، قطعا می‌خواهید درست ترین انتخاب را داشته باشید و بهترین شهر کانادا را برای تحصیل خود برگزینید. در این بخش به بررسی شهرهایی می‌پردازیم که برای تحصیل ایرانیان در کانادا گزینه خوبی به حساب می‌آیند. 

در ابتدا بگذارید از همان روش قدیمی استفاده کنیم: معیارهایی که برای انتخاب بهترین شهر کانادا برای تحصیل ایرانیان اهمیت دارد کدام است؟  قطعا در رتبه نخست، کیفیت دانشگاه‌های آن شهر و نیز امکان یافتن شغل دانشجویی در زمان تحصیل و نهایتا یافتن شغل مناسب پس از فارغ التحصیلی قرار دارد. هزینه‌های مقرون به صرفه نیز چیزی نیست که یک دانشجو بتواند از کنار آن به سادگی بگذرد. 

لیست بهترین شهرهای کانادا برای تحصیل ایرانیان

تورنتو به عنوان مرکز استان انتاریو، یکی از بهترین شهرهای کانادا برای دانشجویان بین المللی و ایرانی است. دانشگاه‌های با کیفیتی همچون دانشگاه تورنتو در این شهر قرار دارند که آن را برای دانشجویان ایرانی که به دنبال کیفیت آموزشی بالا هستند، به یکی از بهترین گزینه‌ها تبدیل کرده است.

اگر دانشجوی رشته‌های مهندسی هستید، بهتر است بدانید که دانشگاه تورنتو، رتبه نخست را در بین دانشگاه‌های کانادا برای تحصیل در رشته‌های فنی داراست. سایر رشته‌های علوم پایه، بازرگانی و هنر نیز تجربه کیفیت آموزشی خوب را خواهند داشت. از طرفی هم تنوع فرهنگی بالا در این شهر نشان دهنده این واقعیت است که تورنتو پذیرای مردم از نقاط مختلف جهان است، خواه آسیا باشد یا آفریقا یا اروپا. 

  • رتبه ۱۳ در بین شهرهای دنیا برای دانشجویان خارجی
  • هزینه زندگی دانشجویی در ماه: ۲۲۰۰ تا ۳۰۰۰ دلار کانادا در ماه
  • بهترین دانشگاه‌های تورنتو:
    • دانشگاه تورنتو (University of Toronto)
    • دانشگاه یورک (York University)
    • دانشگاه رایرسون (Ryerson University)
    • کالج سنتنیال (Centennial)
    • کالج هامبر (Humber college)
    • کالج جورج براون (George – Brown college)

بیشتر بخوانید: تحصیل در تورنتو

رتبه بعدی در لیست بهترین شهرهای کانادا، ونکوور است که به خاطر آموزش با کیفیت و زندگی آرام خود مشهور است. ونکوور در استان بریتیش کلمبیا واقع شده است. این شهر توسط نشریه اکونومیست به عنوان «یکی از خوش‌نشین‌ترین مکان‌ها در سراسر جهان» رتبه‌بندی شد. 

ونکوور همچنین میزبان سازمان‌های فناوری غول‌پیکر مانند گوگل، آمازون، مایکروسافت و غیره است. ونکوور، سرزمینی با مناظر خیره‌کننده، در رتبه‌بندی جهانی QS در سال ۲۰۲۲ در فهرست بهترین شهرهای دانشجویی در رتبه ۱۸ قرار گرفته است.

خب با ترکیبی عالی از فرهنگ، زبان، مردم و موارد دیگر، ونکوور شهری روشن و پر جنب و جوش برای اقامت است. بسیاری از دانشجویان بین المللی از زیبایی شهر به وجد می آیند. دنبال کردن دوره هایی مانند رسانه های دیجیتال، مهندسی یا فناوری اطلاعات در ونکوور یک انتخاب عالی است.

  • رتبه ۱۸ در بین شهرهای دنیا برای دانشجویان خارجی
  • هزینه زندگی دانشجویی در ماه: ۲۵۰۰ تا ۳۵۰۰ دلار کانادا در ماه
  • بهترین دانشگاه‌های ونکوور:
    • دانشگاه بریتیش کلمبیا (University of British Columbia)
    • دانشگاه سایمون فریزر (Simon Fraser University)
    • دانشگاه کانادا وست (University of Canada West)
    • دانشگاه ونکوور آیلند (Vancouver Island University)
    • کالج کلمبیا (Columbia College)
    • کالج لانگارا (Langara college)

کلگری، یکی از بهترین شهرهای کانادا برای تحصیل در رشته‌های علوم پایه، فنی و مهندسی است. دلیل این امر، تمرکز این شهر بر نوآوری، مطالعات انرژی و منابع تجدیدپذیر است. اما مهمترین مزیت کلگری کانادا برای ایرانیان، هزینه تحصیل و زندگی پایین در آن است.

  • هزینه زندگی دانشجویی در ماه: ۱,۸۰۰ تا ۳,۵۰۰ دلار کانادا در ماه
  • بهترین دانشگاه‌های کلگری:
    • دانشگاه کلگری (University of Calgary)
    • کالج بو ولی (Bow Valley College)
    • موسسه فناوری آلبرتای جنوبی (The Southern Alberta Institute of Technology)
    • دانشگاه مونت رویال (Mount Royal University)
    • دانشگاه سنت مری (St Mary’s University)

وقتی صحبت از مونترال می‌شود، باید گفت که این شهر، بهترین شهر کانادا برای دانشجویان خارجی است. البته این حقیقت که مونترال شهری دو زبانه است، آن را برای ایرانیان اندکی چالش برانگیز می‌کند. شهری که دانشجویان ایرانی، برای یافتن شغل سطح بالا، مجبور به یادگیری زبان فرانسه هستند. 

اگر بتوانید مشکل زبان فرانسه را برای خود حل کنید، این شهر را به عنوان بهترین شهر کانادا برای ایرانیان، انتخاب خواهید کرد. در رده بندی بهترین شهرهای دانشجویی موسسه QS در سال 2023، سه شهر کانادایی توانستند جزو 20 شهر برتر دنیا قرار بگیرند که در این میان، شهر مونترال در رتبه چهاردهم دنیبا و پیش از تورنتو و ونکوور قرار گرفت. 

  • رتبه ۹ در بین بهترین شهرهای دنیا برای دانشجویان خارجی
  • هزینه زندگی دانشجویی در ماه: ۲,۰۰۰ تا ۲,۵۰۰ دلار کانادا در ماه
  • بهترین دانشگاه‌های مونترال:
    • دانشگاه مک گیل (McGill University)
    • دانشگاه مونترال (University of Montréal)
    • دانشگاه HEC مونترال (HEC Montréal)
    • دانشگاه کنکوردیا (Concordia University)
    • دانشگاه پلی تکنیک مونترال (Polytechnic School of Montreal)
    • دانشگاه کبک در مونترال (Université du Québec à Montréal)

شهر پر جنب و جوش اتاوا، که پایتخت کانادا نیز به حساب می‌آید، دارای دو دانشگاه مشهور در این کشور، دانشگاه اتاوا و دانشگاه کارلتون است. 

  • رتبه ۵۳ در بین شهرهای دنیا برای دانشجویان خارجی
  • هزینه زندگی دانشجویی در ماه: ۲,۰۰۰ تا ۲,۵۰۰ دلار کانادا در ماه
  • بهترین دانشگاه‌های اتاوا:
    • دانشگاه اتاوا (University of Ottawa)
    • دانشگاه کارلتون (Carleton university)
    • کالج الگونکین (Algonquin College)
    • کالج دانشگاهی دومینیکن (Dominican University College)
  • کالج آگوستین (Augustine College)

یکی از بهترین شهرهای کانادا برای دانشجویان بین المللی ادمونتون است که دلیل آن هم مقرون به صرفه بودن زندگی در این شهر است.

  • هزینه زندگی دانشجویی در ماه: ۱,۲۰۰ تا ۱,۶۰۰ دلار کانادا در ماه
  • بهترین دانشگاه‌های ادمونتون:
    • دانشگاه آلبرتا (University of Alberta)
    • دانشگاه مک ایوان (MacEwan University)
    • دانشگاه کنکوردیا (Concordia University of Edmonton)
    • موسسه فناوری آلبرتای شمالی (Northern Alberta Institute of Technology)

ارزان‌ترین شهر کانادا برای تحصیل دانشجویان ایرانی

وقتی صحبت از ارزان ترین شهر کانادا برای تحصیل ایرانیان به میان می‌آید، میزان شهریه پرداختی، مهمترین معیار است و هزینه‌های دیگر مانند اسکان، سیستم حمل و نقل ارزان و خورد و خوراک در رده‌های بعدی قرار دارند. 

به این منظور، در این بخش لیستی از ارزان ترین دانشگاه‌ها و کالج‌های دولتی کانادا برای دانشجویان بین المللی آماده کرده‌ایم که قطعا برای شما جذاب خواهد بود. پس بیایید ۱۰ شهری که ارزان ترین دانشگاه‌ها را در خود جای داده‌اند بررسی کنیم. توجه داشته باشید که رتبه بندی زیر فقط از نظر شهریه دانشگاه است.

  • دانشگاه مموریال 
  • شهریه برای دانشجویان بین المللی: بین ۳,۲۰۰ تا ۱۱,۴۰۰ دلار کانادا
  • زبان آموزشی: انگلیسی
  • رتبه در کانادا: ۲۴
  • رتبه جهانی: ۴۳۹
  • کالج آتلانتیک شمالی
  • شهریه برای دانشجویان بین المللی: بین ۳,۲۰۰ تا ۱۱,۴۰۰ دلار کانادا
  • زبان آموزشی: انگلیسی
  • رتبه در کانادا: ۷۸
  • رتبه جهانی: ۵,۰۸۶
  • دانشگاه بریتیش کلمبیای شمالی (UNBC)
  • شهریه برای دانشجویان بین المللی: بین ۳,۴۰۰ تا ۲۲,۱۰۰ دلار
  • زبان آموزشی: انگلیسی
  • رتبه در کانادا: ۴۲
  • رتبه جهانی: ۱,۴۱۸
  • دانشگاه سایمون فریزر
  • شهریه برای دانشجویان بین المللی: بین ۳,۹۰۰ تا ۲۹,۴۰۰ دلار
  • زبان‌های آموزشی: انگلیسی، فرانسوی
  • رتبه در کانادا: ۴
  • رنکینگ جهانی: ۷۶
  • دانشگاه واترلو
  • شهریه برای دانشجویان بین المللی: بین ۴,۱۰۰ تا ۴۰,۳۰۰ دلار
  • منطقه: انتاریو
  • زبان های آموزشی: انگلیسی
  • رتبه در کانادا: ۶
  • رنکینگ جهانی: ۱۰۵
  • کالج سنت توماس مور
    • شهریه برای دانشجویان بین المللی: بین ۴,۴۰۰ تا ۱۸,۴۰۰ دلار 
    • زبان های آموزشی: انگلیسی
    • رتبه در کانادا: ۹۶
    • رتبه جهانی: ۸,۶۵۹
  • دانشگاه ساسکاچوان
    • شهریه برای دانشجویان بین المللی: بین ۴,۴۰۰ تا ۱۸,۴۰۰ دلار
    • زبان های آموزشی: انگلیسی
    • رتبه در کانادا: ۱۹
    • رنکینگ جهانی: ۲۹۱
  • دانشگاه مونت الیسون
  • شهریه برای دانشجویان بین المللی: بین ۵۰۰۰ تا ۱۸۵۰۰ دلار
  • زبان آموزشی: انگلیسی
  • رتبه در کانادا: ۴۹
  • رتبه جهانی: ۱۵۲۴
  • دانشگاه گوئلف
  • شهریه برای دانشجویان بین المللی: بین ۵,۶۰۰ تا ۲۶,۷۰۰ دلار
  • زبان آموزشی: انگلیسی
  • رتبه در کانادا: ۲۲
  • رتبه جهانی: ۳۳۶
  • دانشگاه مونکتون
  • شهریه برای دانشجویان بین المللی: بین ۵,۸۰۰ تا 17.300 دلار
  • زبان تدریس: فرانسوی
  • رتبه در کانادا: 48
  • رتبه جهانی: 1693

هزینه زندگی دانشجویی در کانادا

اگر از شما سوال شود که به عنوان دانشجوی ایرانی در کانادا، چه چیزی می‌تواند هزینه‌های شما را کاهش دهد؟ شاید اغلب شما بگویید: “زندگی به سبک زندگی دانشجویی”. جواب تا حد زیادی درست است اما سوالی که پیش می‌آید این است که چگونه؟

خب برای پاسخ باید بدانیم که هزینه زندگی دانشجویی در کانادا تحت تاثیر دو عامل مهم است: محل زندگی و دیگری سبک زندگی. به عنوان مثال هزینه یک سال زندگی دانشجویی در استان بریتیش کلمبیا حدود ۱۸,۶۱۲ دلار است. این مبلغ به این بستگی دارد که خوابگاه مستقل دارید یا اشتراکی، خوابگاه شما در داخل دانشگاه است یا خارج آن، از حمل و نقل عمومی استفاده می‌کنید یا نه متفاوت خواهد بود.

بهترین شهرهای کانادا برای کار

تورنتو، ونکوور و مونترال بهترین شهرهای کانادا برای یافتن کار هستند. قطعا مهمترین دغدغه مهاجران پس از اتمام تحصیل، یافتن شغلی مناسب است. برای خیلی‌ها یافتن بهترین شهرهای کانادا برای کار، مساوی است با تحقق رویاها. اقتصاد رو به رشد کانادا همواره موقعیت‌های شغلی بی شماری را فراهم می‌آورد که در این میان چند شهر همواره بهترین بازار کار را به خود اختصاص داده اند.

بهترین شهرهای کانادا برای کار از نظر موقعیت‌های شغلی

  • تورنتو، انتاریو: نرخ بیکاری تورنتو ۶ درصد است و از نظر موقعیت‌های شغلی، یکی از شهرهای برتر جهان تورنتو است.  
  • ونکوور، بریتیش کلمبیا: نرخ بیکاری ونکوور ۴.۶ درصد و نرخ رشد اشتغال ۷.۱ درصد است.
  • مونترال، کبک: نرخ بیکاری مونترال ۵.۷ درصد است.
  • کبک سیتی، کبک: نرخ بیکاری کبک ۳.۶ درصد و نرخ رشد اشتغال سالانه ۴.۱ درصد است.
  • کلگری، آلبرتا: نرخ بیکاری کلگری ۷.۱ درصد و نرخ رشد اشتغال سالانه ۳.۶ درصد است.
  • ادمونتون، آلبرتا: نرخ بیکاری ادمونتون ۸ درصد (بالاترین در بین شهرهای بزرگ کانادا) و نرخ رشد اشتغال سالانه ۱.۴ درصد است. 
  • اتاوا، انتاریو: نرخ بیکاری اتاوا ۴.۷ درصد و نرخ رشد اشتغال سالانه ۳.۵ درصد است.
  • کیچنر-واترلو، انتاریو: شهرهای دوقلوی کیچنر و واترلو دارای نرخ بیکاری ۵.۳ درصد و نرخ رشد اشتغال سالانه ۴.۸ درصد هستند.
  • هالیفاکس، نوا اسکوشیا: دارای نرخ بیکاری ۵.۲ درصد و نرخ رشد اشتغال ۱.۴ درصد در سال است.
  • ساسکاتون، ساسکاچوان: ساسکاتون دارای نرخ بیکاری ۵.۹ درصدی با رشد شغلی ۵.۴ درصد در سال است.

بهترین شهرهای کانادا برای زندگی

با درنظر گرفتن تمام شاخصه‌های یک شهر ایده‌آل اعم از متوسط درآمد ماهانه، هزینه اجاره خانه، نرخ بیکاری و امنیت، شهر کبک بهترین شهر کانادا برای زندگی است. شهری بسیار زیبا و مکانی بی نظیر برای زندگی، کار و گردش. این شهر نه تنها از نظر اقتصادی، تاریخی و فرهنگی غنی است، بلکه هزینه نسبتا پایین زندگی و فرصت‌های بی شمار شغلی، آن را به مناسب ترین شهر کانادا جهت زندگی تبدیل کرده است. 

جدول زیر بهترین شهرهای کانادا را برای زندگی مقایسه کرده است. این فهرست بر مبنای سطح درآمدی، هزینه مسکن، هزینه تقریبی زندگی، نرخ بیکاری و نرخ جرم در سال ۲۰۲۲ تنظیم شده است.

رتبهشهرمتوسط درآمد سالانهمتوسط قیمت خانهمتوسط اجاره (یک خوابه)مخارج ماهانهحداقل دستمزددرصد نرخ بیکارینرخ جرم در هر ۱۰۰,۰۰۰ نفر
۱
کبک
۶۴,۰۰۰ 
۳۶۲,۴۹۰ 
۸۹۵ 
۱,۰۷۲ 
۱۳/۵۰ 
۸/۶ – ۴/۱ 
۳,۰۷۵
۲
همیلتون
۸۰,۲۰۰ 
۹۴۰,۵۴۵
۱,۴۲۵
۱,۰۸۸
۱۵/۰۰
۱۱/۳ – ۴/۹
۳,۹۵۳
۳
اتاوا
۷۸,۵۰۰
۴۲۰,۳۳۲
۱,۵۴۴
۱,۱۹۸
۱۵/۰۰
۹/۲ – ۴/۲
۳,۸۹۸
۴
شارلوت تاون
۵۳,۷۳۶
۲۲۸,۰۰۰
۷۰۵
۱,۲۶۹
۱۳/۰۰
۶/۳

۵
رجینا
۷۹,۴۰۰
۳۳۵,۶۵۶
۹۰۰
۱,۱۱۶
۱۱/۸۱
۱۰/۵ – ۶/۶
۹,۵۲۱
۶
ادمونتون
۸۷,۵۰۰
۳۸۵,۵۷۰
۹۲۶
۱,۱۹۲
۱۵/۰۰
۱۵ – ۷.۸
۸,۷۷۹
۷
منکتن
۷۴,۲۴۰
۲۹۰,۹۴۹
۹۰۰
۱,۲۰۶
۱۱/۷۵
۸/۲ – ۵/۳
۸,۲۲۰
۸
مونترال
۶۲,۷۰۰
۵۰۰,۲۵۰
۱,۳۷۹
۱,۱۰۹
۱۳/۵۰
۱۳ – ۵/۵
۳,۲۷۵
۹
سنت جان
۶۸,۰۰۰
۲۷۳,۳۱۳
۸۱۰
۱,۲۳۸
۱۱/۷۵
۹/۸ – ۷
۴,۲۱۵
۱۰
وینیپگ
۶۶,۹۰۰
۳۶۴,۸۱۷
۱,۰۲۱
۱,۱۳۵
۱۱/۹۵
۱۱/۱ – ۴/۹
۷,۸۶۳

بهترین شهر کانادا از نظر آب و هوا برای ایرانیان

این که بگوییم چه شهری بهترین آب و هوا را دارد شاید زیاد درست نباشد. زیرا تا حدی سلیقه‌ای و نسبی است اما با توجه به این که اکثریت افراد، آب و هوای معتدل و به دور از زمستان‌های سخت و تابستان‌های داغ را می‌پسندند، در ادامه به شهرهایی با این آب و هوا اشاره می‌کنیم.

پنج شهر برتر با آب و هوای گرم در فصل زمستان

شهر ویکتوریا، لقب گرمترین شهر کانادا را به خود اختصاص داده است. دلیل آن هم قرارگیری در کنار اقیانوس آرام و تاثیر آب و هوای گرم اقیانوسی است. این شهر، بالاترین میانگین دمایی در سردترین ماه سال، ژانویه، را در کل کانادا دارد. یعنی میانگین بیشینه دمای روزانه ۷.۶ درجه سانتیگراد و متوسط کمینه دمای روزانه ۱.۵ درجه سانتیگراد. پس اگر شما هم عاشق روزهای گرم هستید، شهر ویکتوریا می‌تواند بهترین شهر کانادا از نظر آب و هوایی برای ایرانیان باشد. 

رتبه بعدی، آن چنان از شهر ویکتوریا دور نیست یعنی شهر زیبای ونکوور. میانگین بیشینه دمای روزانه در ماه ژانویه در ونکوور ۶.۹ درجه سانتیگراد و کمینه روزانه ۱.۴ درجه سانتیگراد است.

سومین شهر خوش آب و هوای این لیست هم به شهری از استان بریتیش کلمبیا اختصاص دارد. با این تفاوت که در این شهر به نسبت ونکوور، باران کمتری می بارد و از این رو می‌تواند برای کسانی که تحمل باران‌های مداوم و طولانی این شهر را ندارند، گزینه‌ خوبی باشد و به عنوان یکی از مناسب ترین شهرهای کانادا برای ایرانیان باشد که قرابت زیادی با آب و هوای پرباران باران ندارند.

شاید تعجب کنید که چرا شهری از استان انتاریو را به لیست خوش آب و هواترین شهرهای کانادا برای ایرانیان اضافه کرده‌ایم. استانی که در شرق کانادا به سرمای شدید شهرت دارد. دلیل این انتخاب این است که شهر سنت کاترینز به واسطه نزدیکی به دریاچه انتاریو (Lake Ontario) و دریاچه ایری (Lake Erie) و نیز دیواره آبشار نیاگارا، آب و هوای به مراتب گرمتری نسبت به سایر شهرهای انتاریو دارد مخصوصا در زمستان.

یکی دیگر از شهرهای شرقی کانادا، شهر هالیفاکس است. آن چه که این شهر را برای انتخاب شدن به عنوان یکی از بهترین شهرهای کانادا برای ایرانیان از نظر آب و هوایی مناسب کرده است، دمای گرم‌تر آن در زمستان و خنک‌تر بودن آن در تابستان به نسبت سایر شهرهای مناطق شرق کانادا است.

دلیل این نوع آب و هوا نیز به همجواری با اقیانوس اطلس برمی‌گردد. البته نباید فراموش کرد که این شهر در زمستان، شاهد بارش برف سنگین است و از این نظر یکی از پر بارش ترین شهرهای کانادا به حساب می‌آید.

امن‌ ترین شهر کانادا

با نگاهی به شاخص‌های وقوع جرم و شاخص‌های امنیت، می‌توان دریافت که امن‌ترین شهر کانادا کبک سیتی است. سرانه پایین ارتکاب به جرم به نسبت جمعیت، این شهر را به طور حیرت‌انگیزی امن ساخته است. درحالی‌که این شهر جمعیتی بالغ بر۵۰۰,۰۰۰ نفر را در خود جای داده است، میزان رخ دادن انواع جرایم، اعم از خشونت آمیز و غیر خشونت آمیز، بسیار پایین است. 

به واسطه این امنیت بالا، شهر کبک سیتی مقصدی ایده‌آل برای خانواده‌هایی است که قصد مهاجرت به کانادا را دارند. این امر به خصوص برای مهاجرانی مهم است که فرهنگی خانواده محور دارند و به تربیت فرزندان اهمیت بالایی می‌دهند.

تجربه افراد: بهترین شهر برای مهاجرت در کانادا کدام شهر است؟

شاید بهترین و ناب‌ترین اطلاعاتی که در مورد یک کشور می‌توان به دست آورد، از طریق کسانی است که در آن شهر و کشور زندگی کرده‌اند. بیایید نگاهی به این نظرات در سایت Quora بیندازیم. حتما برای شما جذاب خواهد بود. 

کاربران این سایت در پاسخ به این سوال که “بهترین شهر کانادا برای مهاجرت کدام شهر است؟” این گونه پاسخ داده‌اند:

“برای یافتن فرصت‌های شغلی، تورنتو مناسب است. اما کمبود مسکن وجود دارد و بسیار گران است. زمستان‌ها هم سرد است. برای این که زمستان‌های با سرمای کمتر داشته باشید، ونکوور خوب است. اما فرصت‌های شغلی به فراوانیِ تورنتو نیست و مسکن هم گران و کم است. وینیپگ فرصت‌های شغلی نسبتا خوبی دارد و مسکن، آنقدرها گران نیست اما زمستان‌های آن، سردتر از مسکو است. هیج شهری وجود ندارد که در تمامی دسته‌بندی‌ها بهترین باشد.”

“در شهرهای بزرگ مانند مونترال، تورنتو و ونکوور یافتن شغل آسان است. اگر زبان فرانسه نمی‌دانید یا توانایی یادگیری آن را ندارید، به مونترال نیایید. تورنتو بسیار بزرگ است و از این رو، برای سفرهای درون شهری طولانی آماده باشید. در ونکوور هم برف زیادی نمی‌بارد اما بارش باران در آن زیاد است. تصمیم با شماست!”

“من نمی توانم به این سوال پاسخ دهم زیرا بستگی به خواسته‌های شما دارد. با در نظر گرفتن این، پاسخ‌های بسیار متفاوتی را دیدم. به نظرم هر محلی، ویژگی‌هایی دوست داشتنی خود را دارد. تنها چیزی که می‌خواهم بگویم این است که به شمال نروید. این منطقه، یکی از معدود مکان‌هایی است که کیفیت زندگی در آن برخلاف بقیه کانادا بسیار ضعیف است. مشاغل زیادی وجود ندارد، زمستان‌های آن سخت است که گاهی منجر به اعتیاد به الکل و مواد مخدر و حتی خودکشی می‌شود. مسکن ارزان است اما غذا واقعاً گران است زیرا باید همه آن را وارد کنند. به قلمروهای شمال غربی کانادا و انتاریوی شمالی نروید. اما در مورد سایر نقاط کانادا سعی می‌کنم دیدگاه واقعی خودم را با شما در میان بگذارم:

۱) ونکوور استان بریتیش کلمبیا: تقریباً شبیه بهشت است. بسیار زیبا است و معتدل‌ترین زمستان‌های کانادا را دارد. اگرچه بارش باران زیادی دارد اما شهری امن و قابل سکونت با حمل‌ونقل عمومی عالی و نسبتاً چند فرهنگی است، و مردم به طور کلی بسیار شاد، بدون استرس و خوب هستند. با این حال عیب بزرگ آن این است که مسکن در آنجا بسیار گران است و سر به فلک می‌کشد.

۲) کلگری استان آلبرتا: دارای استاندارد‌های بالایی است. در حال حاضر استان آلبرتا ثروتمندترین استان کانادا است که بیشتر به دلیل نفت آن است. به طور کلی استانداردهای زندگی در این شهر بالاست. البته آب و هوای آن و نیز کم بودن فرصت‌های شغلی از معایب آن است. 

۳) تورنتو استان انتاریو: حرف زدن از این شهر برای من آسان خواهد بود چرا که من اهل تورنتو هستم و در دانشگاه پیتربورو درس خوانده‌ام. این یک شهر چند فرهنگی، هیجان انگیز و سرزنده است. اگر به دنبال فرهنگ و سبک زندگی شهری هستید به تورنتو بیایید. تنها نکته منفی این شهر گران بودن آن است. ترافیک تورنتو بسیار زیاد است و مدت زمان زیادی باید در رفت و آمد باشید. 

۴) مونترال استان کبک: شما می‌توانید بدون دانستن زبان فرانسه از مونترال دیدن کنید، اما برای یافتن شغل باید دو زبانه باشید. اگر بتوانید شغلی پیدا کنید، این شهر می‌تواند عالی باشد. این شهر نسبت به تورنتو ارزان‌تر است و یکی دیگر از شهرهایی است که فکر می‌کنم واقعاً فرهنگ آن غنی است. 

۵) تقریباً فراموش کردم، اتاوا: این شهر بسیار زیبا، امن و مرفه است و  مردم بسیار خوبی دارد. فقط حمل و نقل عمومی و ترافیک آن بد است. زمستان های بد، از دیگر نکات منفی اتاوا است. بدی دیگری که دارد این است که شهر کمی کسل کننده است. یادم می‌آید جمعه شب حدود ساعت ۱۰ رانندگی کردم و شهر تقریباً تعطیل بود.”

هزینه زندگی در کانادا

با توجه به این که مهمترین عامل برای انتخاب شهر و استانی که می‌خواهید به آن مهاجرت کنید، هزینه‌های زندگی در آن است، قطعا باید اطلاعات دقیق‌ و به روزی راجع به آن داشته باشید. قبل از هر چیز باید بدانیم چه چیزی به عنوان مهمترین معیار تعیین بالا بودن یا پایین بودنِ هزینه‌ زندگی در کانادا به حساب می‌آید. 

مهمترین فاکتور موثر در هزینه زندگی، هزینه مسکن است. چرا که سایر عوامل مانند خورد و خوراک در شهرهای مختلف، تفاوت اندکی دارند اما مسکن می‌تواند با تغییر شهر یا حتی منطقه‌ای که در آن زندگی می‌کنید، تغییر فاحشی داشته باشد. پس قبل از هر تصمیمی، برآوردی از هزینه‌های خود کنید تا بتوانید ارزان‌ ترین شهر کانادا را که برای شما مناسب است انتخاب کنید. 

سوالات متداول

اکثر مهاجران به تورنتو، ونکوور، اتاوا و مونترال مهاجرت می‌کنند. تورنتو انتخاب شماره یک است، زیرا چند فرهنگی ترین شهر کانادا است و بیشترین فرصت‌های شغلی را در بین شهرهای کانادا دارد.

انتاریو، بریتیش کلمبیا و کبک استان های برتر کانادا برای مهاجران هستند.

در بین شهرهای بزرگ کانادا، وینیپگ سردترین شهر به حساب می‌آید.

در سال ۲۰۲۱ استان انتاریو مقصد اکثر مهاجران از سراسر جهان بوده است. از بین شهرهای این استان، تورنتو بیشترین محبوبیت را بین مهاجران دارد. شهری با جلوه‌هایی از تمدن مدرن و آمیخته‌ای از فرهنگ‌های گوناگون که بیش از نیمی از ساکنانش را اقلیت‌های مختلف تشکیل می‌دهد.

رتبه بعدی بهترین شهر کانادا برای اقامت ایرانیان بعد از تورنتو، شهرهای ونکوور، مونترال، ادمونتون، کلگری، اتاوا، لند و ویندزور قرار دارند. 

رتبه اول در لیست گرانترین شهرهای کانادا برای زندگی، تورنتو در استان انتاریو است. این شهر نه تنها پرجمعیت ترین شهر کانادا محسوب می‌شود، بلکه گران ترین شهر نیز به حساب می‌آید. خرید خانه در این شهر به دلیل کمبود مسکن و همینطور قیمت بسیار بالا، تقریبا غیر ممکن است. اجاره یک واحد آپارتمان یک خوابه هم ماهانه حدود ۲۰۰۰ دلار برای شما هزینه خواهد داشت.

جدا از هزینه مسکن، حمل و نقل عمومی هم در این شهر گران است. هزینه ماهانه استفاده از مترو، اتوبوس و تراموا برای یک شخص بالغ ۱۵۶ دلار است. به لطف گرانی مسکن، افرادی که به ناچار به دور از مرکز شهر سکونت دارند مجبور به پرداخت هزینه‌های بیشتر جهت رفت و آمد خواهند بود.

یکی دیگر از گران ترین شهرهای کانادا، ونکوور در استان بریتیش کلمبیا است. هزینه مسکن در این شهر نیز مثل تورنتو بسیار بالاست به طوری که اجاره ماهانه یک آپارتمان یک خوابه حدود ۲,۲۰۰ دلار است. با این تفاوت که هزینه حمل و نقل نسبت به تورنتو اندکی پایین‌تر است، یعنی حدود ۱۰۷ دلار.

بیشتر ایرانی هایی که به کانادا مهاجرت می‌کنند، شهرهای تورنتو، ونکوور، ادمونتون و مونترال را برای زندگی انتخاب می‌کنند.

  • مونترال
  • شربروک
  • لاوال
  • کلگری
  • اتاوا
  • کینگستون
  • سنت کاترینز
  • مونکتون
  • ابوتسفورد
  • شربروک، کبک: اجاره ماهانه یک آپارتمان یک خوابه در مرکز شهر: ۵۰۶ دلار
  • شارلوت تاون، پرنس ادوارد: اجاره ماهانه یک آپارتمان یک خوابه در مرکز شهر: ۷۰۵ دلار
  • سنت جان، نیوبرانزویک: اجاره ماهانه یک آپارتمان یک خوابه در مرکز شهر: ۸۱۰ دلار
  • کبک، استان کبک: اجاره ماهانه یک آپارتمان یک خوابه در مرکز شهر:  ۸۹۵ دلار
  • منتکن، نیوبرانزویک: اجاره ماهانه یک آپارتمان یک خوابه در مرکز شهر: ۹۰۰ دلار

شهر مونترال به عنوان بهترین شهر کانادا برای دانشجویان خارجی در سال ۲۰۲۲ معرفی شده است. بهتر است بدانید سالانه حدود ۳۵۰۰۰ دانشجو به منظور دستیابی به سیستم آموزشی با کیفیت راهی مونترال می شوند. بسیاری از دانشگاه‌های معتبر کانادا در این شهر قرار دارند مانند دانشگاه مک‌گیل و دانشگاه مونترال.

  • امکانات: دانشگاه‌های این شهر تجهیزات و امکانات بسیار خوبی در اختیار دانشجویان قرار می‌دهند.
  • حمل و نقل مناسب: سیستم حمل و نقل این شهر هم در دسترس بوده و هم مقرون به صرفه است. بعلاوه بیش از ۵۰ ایستگاه مترو و ۲۰۰ خط اتوبوس در این شهر وجود دارد که دسترسی را برای اهالی راحت‌تر می کند. همچنین دانشجویان می‌توانند با استفاده از دوچرخه‌های کرایه‌ای به گشت و گذار در شهر بپردازند. 
  • امنیت بالا: مونترال رتبه بالایی را از نظر امنیت در سطح جهان به خود اختصاص داده است. 
  • موقعیت شغلی: فرصت‌های شغلی بی‌شماری برای دانشجویان در این شهر وجود دارد. البته این نکته را فراموش نکنید که نداشتن مهارت در زبان فرانسه، می‌تواند مانعی بر سر راه شما باشد. 
  • جذابیت‌های فرهنگی: طبق گفته دانشجویان، اغلب آن‌ها این شهر را به واسطه تنوع فرهنگی و قومیتی، تنوع در فرهنگ غذایی و سرگرمی‌های آن دوست دارند.
  • هزینه‌های مناسب زندگی: اجاره ماهانه یک آپارتمان یک خوابه حدود ۱۳۰۰ دلار کانادا است.
  • تورنتو
  • ونکوور
  • کلگری
  • مونترال
  • اتاوا

ونکوور، تورنتو، مونترال، کبک سیتی، ویکتوریا و گتینو علاوه‌بر اینکه جزو زیباترین شهرهای کانادا شناخته می‌شوند، از زیرساخت‌ها و بازار کار خوبی هم برخوردار هستند، به همین دلیل می‌توان آن‌ها را به‌عنوان زیباترین شهر های کانادا برای زندگی شناخت.

برای مهاجرت به کانادا نیاز به کمک دارید؟

شرکت مهاجرتی ویزا موندیال یک شرکت حقوقی پیشرو در زمینه مهاجرت به کاناداست که ۱۲ سال سابقه فعالیت دارد. ویزا موندیال با پشتوانه تیمی بیش از ۲۰۰ نیروی متعهد به شما برای مهاجرت آسان به کانادا کمک می‌کند. از زمان تاسیس ویزا موندیال تا کنون بیش از ۱۰‌هزار پرونده مهاجرتی با موفقیت به اتمام رسیده‌اند. این موضوع ویزا موندیال را به یکی از قابل‌‌اعتماد‌ترین موسسات مهاجرتی کشور تبدیل کرده است.

ویزا موندیال