England Flag
Search
Search
Close this search box.

استان ها و نواحی کانادا

نیوفاندلند و لابرادور

کانادا شمالی ترین کشور قاره آمریکا و دومین کشور بزرگ جهان بعد از روسیه است. کشور کانادا از ۱۰ استان(ایالت) و ۳ ناحیه(قلمرو) تشکیل شده که دارای دولت های محلی هستند و تحت حاکمیت مرکزی دولت فدرال می باشند. از نظر جغرافیایی کانادا به ۵ منطقه اصلی به نامهای  Atlantic، Prairies, North, Central و West Coast تقسیم شده است. فرهنگ و جمعيت هر يک از اين بخشهای کانادا متفاوت بوده و چهره ای زیبا از چند فرهنگی کانادا ترسیم کرده است.

  • منطقه آتلانتيک یا اطلس (Atlantic): ازمجوعه استانهای پرنس ادوارد آیلند، نیوبرانزویک، نوا اسکوشیا و نیوفاندلند و لابرادور تشکیل شده است.  ماهيگيري،‌ کشاورزی، جنگلداری، استخراج معادن و توريسم از مهمترين فعاليت های منطقه آتلانتیک به شمار ميرود.
  • کانادای مرکزی (Central Canada): از مجموعه استانهای انتاریو و کبک تشکيل شده است. اين منطقه پرجمعيت ترين منطقه در کشور کانادا است. مجموعا بيش از 75 درصد از کل محصولات کانادا در استان های انتاريو و کبک تولید می شود.
  • منطقه فلات یا چمنزار (Prairies): از مجموعه استانهای مانیتوبا، ساسکاچوان و آلبرتا تشکیل شده است. بیشتر زمینهای این منطقه مسطح و حاصلخیز می باشند و برای کشاورزی ایده آل هستند. همچنین این مناطق  غنی از منابع انرژی و مواد معدنی می باشند. این منطقه از کوههای راکی آغاز شده و در غرب آلبرتا به پایان میرسد. سلسله جبال راکی شامل بلندترین قله های آمریکای شمالی می باشند.
  • سواحل غربی (West Coast): شامل استان بریتیش کلمبیا است که به داشتن دامنه ها و جنگل های بسار زیبا مشهور است. منابع طبیعی این استان از قبیل چوب و ماهیگیری برای اقتصاد کشور بسیار مهم می باشد. ميوه کاری و توريسم از ديگر فعاليتهای مهم اين استان مي باشد.
  • منطقه شمالی (North): این منطقه از مجموعه سه قلمروی کانادا یعنی نورت‌وست تریتوریز (ناحیه شمال غربی)، نوناووت و یوکان تشکیل شده است. این منطقه یک سوم از زمینهای کانادا را تشکیل می دهد. از منابع مهم این منطقه می توان به نفت، گاز طبیعی، طلا، روی و سرب اشاره کرد.

d

استانهای کانادا استقلال بيشتري نسبت به نواحي آن دارند و مسئوليت برنامه هاي اجتماعي از قبيل برنامه هاي بهداشتي، آموزشي و رفاهي را بر عهده دارند و همگي تحت نظارت دولت فدرال هستند. شرايط اقتصادي مطلوب كانادا مديون استانها و سیاست گذاری های آنها است به طوريكه درآمد اين ۱۰ استان با هم از درآمد دولت مركزي (فدرال) بيشتر است.

ده استان كانادا عبارتند از:

۱. آلبرتا

٢. بریتش کلمبیا

٣. مانیتوبا

٤. نیوبرانزویک

٥. نیوفاندلند و لابرادور

٦. نوا اسکوشیا

٧. انتاریو

٨. جزیره پرینس ادوارد

٩. کبک

١٠. ساسکچووان

و سه ناحیه کانادا عبارتند از:

۱. ناحیه شمال غربی

٢. نوناووت

٣. یوکان

آلبرتا

آلبرتا غربی ترین استان سرسبز کشور کانادا می باشد و اغلب از آن به عنوان “استان انرژی” نام می برند. آلبرتا با جمعیتی بالغ بر 4 میلیون نفر، چهارمین استان پر جمعیت کانادا است و جمعیت آن روز به روز در حال افزایش می باشد. اکثر جمعیت در دو شهر اصلی استان زندگی می کنند. ادمونتون (Edmonton) (که مرکز استان است ) و کلگری (Calgary) هر کدام بالغ بر یک میلیون نفر جمعیت را در خود جای داده اند. این استان سرآمد تولید نفت و گاز در جهان است و صنایع مختلف و شغل های خدماتی در آلبرتا در حال افزایش است.

بریتیش کلمبیا

بریتیش کلمبیا (British Columbia) غربی ترین استان کانادا و در مجاورت اقیانوس آرام قرار دارد. ویکتوریا (Victoria) مرکز این استان است که در جزیره ونکوور (Vancouver Island) واقع است. پرجمعیت ترین شهر استان، ونکوور (Vancouver) می باشد. این شهر با داشتن جمعیتی بالغ بر 4.6 میلیون نفر از شهرهای پر جمعیت کانادا است و سالانه تعداد زیادی مهاجر وارد این استان می شوند و در کل مهاجرین بخش مهمی از جمعیت استان را تشکیل می دهند.

مانیتوبا

استان مانیتوبا یکی از سه استان سرسبز کانادا در قلب کشور می باشد. جمعیت این استان 1،282،000 نفر است. بزرگترین شهر این استان وینیپگ (Winnipeg) می باشد. Brandon دومین شهر بزرگ استان است. این استان در سالهای اخیر شمار زیادی مهاجر جذب کرده و در تلاش است تا سالانه ده هزار نفر مهاجر جدید جذب کند.

نیوبرانزویک

مناطق بکر در استان نیوبرانزویک به وفور یافت می شود. 85 درصد این استان پوشیده از جنگل است. همچنین چندین جزیره ساحلی در این استان موجود می باشد. سنت جان (Saint John) بزرگترین شهر و فردریکتون (Fredericton) مرکز این استان می باشند. این استان دو زبان رسمی دارد. 35 درصد آنها فرانسوی (که زبان اول محسوب می شود) صحبت می کنند و 65 درصد مابقی انگلیسی زبان هستند. اگر چه کانادا در کل یک کشور با دو زبان است ولی نیوبرانزویک تنها استانی است که اساساً دو زبانی می باشد.

نیوفاندلند و لابرادور

استان نیوفاندلند و لابرادور شرقی ترین استان در کانادا و یکی از چهار استان آتلانتیک می باشد. این استان از جزیره Newfoundland و Labrador تشکیل شده و در همسایگی کبک قرار دارد. نیوفاندلند و لابرادور با جمعیتی در حدود 536،000 نفر، نهمین استان پر جمعیت کانادا می باشد که اکثر آنها در روستاهای ساحلی زندگی می کنند.

نوا اسکوشیا

نوااسکوشیا یکی از چهار استان آتلانتیک کانادا با 1 میلیون جمعیت است. هالیفکس (Halifax) مرکز سیاسی و بزرگترین شهر این استان است. این استان همچنین یکی از بندرهای دریایی اصلی کانادا و محل دسترسی به اقیانوس اطلس می باشد.

انتاریو

انتاریو (Ontario) مشهورترین مقصد برای مهاجرت به کانادا ، پرجمعیت ترین استان در کانادا و محل سکونت بیش از 13.6 میلیون شهروند کانادا به شمار می رود. همچنین این استان دومین استانی است که بیشترین مساحت خشکی را دارا است و در مرکز کانادا واقع شده است. مرکز استان انتاریو شهر تورنتو (Toronto) است، که جمعیت 6 میلیونی آن، این شهر را تبدیل به بزرگترین شهر کانادا کرده است. از دیگر شهر های انتاریو شهر اتاوا (Ottawa) است که مرکز ادارات دولتی و پایتخت کشور کانادا به شمار می آید و در جنوب شرقی استان واقع شده است. از دیگر شهرهای مهم این استان می توان به لندن ، تاندر بی ، همیلتون ، کینگ استون و سادبری اشاره کرد.

پرنس ادوارد

جزیره پرنس ادوارد یکی از چهار استان آتلانتیک کانادا می باشد که به نام “ Garden Province ” معروف است. این استان کوچکترین و کم جمعیت ترین استان کانادا با جمعیت فقط 153،116 نفر می باشد. بزرگترین شهر و مرکز این استان،  Charlottetown با جمعیتی در حدود 45،000 نفر است. این استان به داشتن مناطق زیبای طبیعی و 800 کیلومتر خط ساحلی معروف می باشد.

کبک

استان کبک (Quebec) که با نام “ la belle province ” ( ایالت زیبا ) توسط محلی هایش شناخته می شود، بزرگترین ایالت کانادا با جمعیتی بالغ بر 8.18 میلیون نفر می باشد. کبک ایالتی پرطراوت و چند فرهنگی است و اغلب با عنوان ” اروپای آمریکای شمالی ” شناخته می شود. همچنین کبک به خاطر جنگل های وسیع، تپه های گرد و مسیرهای آبی بی شمارش مشهور است. کبک تنها استانی است که زبان رسمی آن فرانسوی است. مرکز آن شهر کبک سیتی (Quebec City) است. مونترآل (Montreal) دومین شهر بزرگ کانادا و دومین شهر بزرگ فرانسوی زبان در دنیا، نیز در استان کبک قرار گرفته است.

ساسکاچوآن

استان ساسکاچوآن در قسمت سرسبز کانادا و در جوار مانیتوبا از سمت شرق و آلبرتا از سمت غربی می باشد. این استان پر آفتاب ترین استان در کانادا با میانگین 2500 – 2000 ساعت تابش آفتاب در سال می باشد. جمعیت این استان تقریباً 1.12 میلیون نفر و جمعیت مرکز استان رجینا (Regina) تقریبا 219،000 نفر و ساسکتون (Saskatoon) بزرگترین شهر این استان 258،000 نفر می باشد. در این استان 72 “ملت اولیه کانادا” ساکن هستند.

 

برای مهاجرت به کانادا نیاز به کمک دارید؟

شرکت مهاجرتی ویزا موندیال یک شرکت حقوقی پیشرو در زمینه مهاجرت به کاناداست که ۱۲ سال سابقه فعالیت دارد. ویزا موندیال با پشتوانه تیمی بیش از ۲۰۰ نیروی متعهد به شما برای مهاجرت آسان به کانادا کمک می‌کند. از زمان تاسیس ویزا موندیال تا کنون بیش از ۱۰‌هزار پرونده مهاجرتی با موفقیت به اتمام رسیده‌اند. این موضوع ویزا موندیال را به یکی از قابل‌‌اعتماد‌ترین موسسات مهاجرتی کشور تبدیل کرده است.

ویزا موندیال
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها