England Flag
Search
Search
Close this search box.

کالج در آلمان

کالج آلمان

کالج در آلمان به منزله‌ی پلی بین تحصیلات متوسطه در کشورهای خارجی و تحصیلات عالی در دانشگاه های آلمان است. پس از عبور از پل ساخته شده توسط کالج یک دنیای جدید هیجان انگیز در انتظار شما است.

به منظور مطابقت تحصیلی‌ کشور‌های مختلف با سیستم تحصیلی‌ در کشور آلمان و آماده کردن داوطلبان خارجی‌ برای تحصیل در دانشگاه‌های آلمان، کالج‌ها در آلمان دورهٔ یک ساله‌ای را ارائه می‌دهند که در طی‌ آن دانشجو با مفاد درسی‌ مورد نیاز برای تحصیل در رشتهٔ مورد نظر خود در دانشگاه و همین طور با زبان آلمانی‌ تخصصی برای تحصیل در آن رشته آشنا می‌شود.

مهمترین معیار ورود مستقیم به دانشگاه در آلمان، تحصیلات متوسطه ۱۳ ساله است. اما در ایران دیپلم ۱۱ ساله است که با ۱ سال دورهٔ پیش‌دانشگاهی به ۱۲ سال می‌رسد .در نتیجه با پایان تحصیلات متوسطه ۱۲ ساله ایران (۱۱ سال + پیش دانشگاهی، یا ۱۲ سال نظام قدیم) متقاضی همچنان ۱ سال برای ورود به دانشگاه در آلمان کم دارد. معمول ‌ترین روش برای اضافه کردن سال سیزدهم به تحصیلات متوسطه و همینطور یادگیری زبان آلمانی‌ برای شروع تحصیل در آلمان، شرکت در کالج است.

شرایط پذیرش در کالج های آلمان

باید توجه داشت که در مواردی نیز و با شرایطی خاص می‌توان بدون قبولی کنکور وارد کالج شد. یکی از این شرایط نداشتن وقفه تحصیلی متقاضی پس از پایان دوره پیش دانشگاهی است که نباید بیش از ۲ سال باشد. همچنین معدل دیپلم و پیش دانشگاهی فرد نباید کمتر از ۱۵ باشد. بنابراین اگر شما مدرک تحصیلی‌ای در کشور خود دارید که به شما اجازه تحصیل در دانشگاه های آلمان را نمی‌دهد، باید یک کالج را قبل از ورود به دانشگاه بگذرانید. در واقع باید پذیرش غیر مستقیم  بگیرید. این لازمه ی ورود به دانشگاه های آلمان است زیرا سیستم آموزشی، محتوای دروس و یا مدت زمان تحصیل کشور شما در مقایسه با آلمان متفاوت است.

تمامی دروس کالج‌های دولتی در آلمان به زبان آلمانی‌ تدریس می‌شوند. در نتیجه هنگامی که برای کالج در آلمان درخواست می‌دهید، شما حداقل به دانش زبان آلمانی‌ در سطح B1 نیاز خواهید داشت تا بتوانید از کالج پذیرش بگیرید. همچنین برخی‌ کالج‌ها از شما مدرک B2 را برای پذیرش درخواست می‌کنند. کالج های خصوصی نیز به زبان انگلیسی تدریس می‌شوند .

کالج معمولا یک سال طول می‌کشد و به دو ترم تقسیم می‌شود. در صورت عدم عملکرد ناکافی، معمولا یک بار در هر ترم می‌تواند تکرار شود. مدت کالج معمولا پس از یک سال با یک امتحان خروجی به پایان می‌رسد که آزمون ارزیابی (FSP) نامیده می‌شود.

هزینه کالج در آلمان

اکثر کالج ها در آلمان دولتی می‌باشند بنابراین حضور در یک کالج دولتی معمولا رایگان است، اما هزینه هر ترم بین ۱۰۰ و ۴۰۰ یورو باید پرداخت ‌شود که البته این مبلغ به کالج نیز بستگی دارد. هزینه سالیانه کالج های خصوصی بین ۲۰۰۰ تا ۶۰۰۰ یورو است. هزینه اجاره خانه، لباس، غذا و خرید کتاب و غیره حدودا ۷۰۰ یورو در هر ماه است. توجه داشته باشید که متقاضی مجاز به کار در طول دوره کالج نمی‌باشد. همچنین نکته‌ی مهم این است که کالج ها معمولا بورسیه اعطا نمی‌کنند.

 انواع کالج در آلمان

متقاضیان کالج های دولتی آلمان حداقل باید مدرک دوره دیپلم و پیش دانشگاهی را داشته باشند. مدرک زبان مورد نیاز جهت کالج، سطح B1 زبان آلمانی است. تحصیل در کالج های دولتی آلمان تنها به زبان آلمانی امکان پذیر است. هزینه کالج های دولتی رایگان است و تنها هزینه ایی که متقاضی پرداخت می‌کند هزینه خدمات دانشجویی است که بین ۱۰۰ تا ۴۰۰ یورو برای هر ترم است.

اگر فرد بخواهد که به زبان انگلیسی تحصیل کند باید وارد کالج های خصوصی شود. البته کالج های خصوصی به زبان آلمانی نیز وجود دارد و دانشجو باید سطح B1 زبان آلمانی را گذرانده باشد. دانشجویانی که موفق به ورود در کالج های دولتی نشده اند یا در آزمون خروجی کالج های دولتی قبول نشده اند وارد کالج های خصوصی می‌شوند. همچنین کالج های خصوصی امتحان ورودی ندارند. باید توجه داشت که بعد از اتمام کالج خصوصی امتحان خروجی این کالج توسط کالج های دولتی گرفته می‌شود بنابراین  مشکل اصلی کالج های خصوصی علاوه بر داشتن هزینه های سنگین، نداشتن امتحان پایانی کالج است که دانشجویان در انتهای دوره ی خود در این کالج ها، باید به دنبال رزرو  امتحان خروجی کالج در کالج های دولتی دیگر شهرها و یا در محل برگزاری امتحان آموزش پرورش همان شهر باشند.

هزینه سالیانه کالج های خصوصی بین ۲۰۰۰  تا ۶۰۰۰ یورو است.

  • M-Kurs:  رشته های پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی، بیولوژی، داروسازی، شیمی دارو، و کلیه زیر مجموعه های پزشکی
  •  T-Kurs: رشته های ریاضی، فنی
  • W-Kurs:  رشته های اقتصاد، مدیریت، علوم اجتماعی و روانشناسی
  • G-Kurs:  رشته های هنر و علوم انسانی
  • S-Kurs:  رشته های زبان 

امتحان ورودی کالج های دولتی آلمان

دوره کالج با یک امتحان ورودی Aufnahmetest یا Aufnahmeprüfung شروع می‌شود که فقط با قبول شدن در این امتحان می‌توانید وارد کالج شوید. شرط ورود به کالج قبولی در امتحان زبان آلمانی و در برخی کالج ها ریاضی است. بنابراین گذراندن حداقل ۶۰۰ ساعت زبان آلمانی برای قبولی الزامی است. امتحان کالج ۲ بار در سال برگزار می‌شود. در صورت قبول نشدن در امتحان دانشجو تنها یک بار دیگر و آن هم پس از گذشت یک نیمسال تحصیلی می‌تواند تجدید دوره نماید. دروسی که در امتحان ورودی کالج ها مورد آزمون قرار می‌گیرند بستگی به نوع کالج دارد. که در وبسایت کالج دروس تعیین می‌شوند. اگر شما امتحان ورودی را بگذرانید، اکنون به یک دوره تخصصی در کالج مربوطه پذیرفته خواهید شد. با گذراندن این دوره، شما به خوبی برای نیازهای تحصیلی خود در آلمان آماده هستید و پس از آن شما می‌توانید به یک دانشگاه وارد شوید.

  • M-Kurs: آلمانی، ریاضی ،فیزیک، شیمی، زیست شناسی
  • T-Kurs: آلمانی، ریاضی، فیزیک، شیمی
  • W-Kurs: آلمانی، ریاضی, اقتصاد، تاریخ، جغرافی، سیاست، انگلیسی
  • G-Kurs: زبان آلمانی، زبان انگلیسی
  • S-Kurs: زبان آلمانی، زبان انگلیسی

زبان آلمانی، بین تمامی امتحانات ورودی مشترک است و سطح آن در كالج های مختلف می‌تواند بسيار متفاوت باشد.
ریاضی نیز، تقریبا بین همه کلاس ها و کالج ها مشترک است که از نظر آکادمیک در حد دروس دبیرستانی رشته های ریاضی و تجربی ایران است.

امتحان خروجی در کالج های آلمان

بعد از اتمام دوره یک ساله کالج، امتحان خروجی کالج برگزار می‌شود که تنها نمره ی این امتحان تعیین کننده‌ی قبولی در کالج و ورود به دانشگاه های آلمان نمی‌باشد بلکه معدل دیپلم و پیش دانشگاهی فرد بسیار تاثیر گذار است.

سوالات متداول

 کالج معمولا یک سال طول می کشد و به دو ترم تقسیم می شود.

در طول کالج نمی‌توانید کار کنید و فقط شما بین دو ترم اجازه کار دانشجویی دارید.

اگر یکی از مدارک دیپلم یا پیش دانشگاهی علوم تجربی را داشته باشید می‌توانید وارد کالج M-kurs بشوید در غیر این صورت کسانی که ديپلم و پيش دانشگاهی رياضی دارند، نمی‌توانند مستقيم وارد M-Kurs شوند (حداقل از طريق يونی اسيست) و بايد ابتدا كالج  T-Kurs را بگذرانند.

نگران نباشید! شما دو بار فرصت دارید که امتحان خروجی کالجی که در آن درس خوانده اید را بدهید و یا در امتحان extern کالج های دیگر ثبت نام کنید.

هزینه کالج های دولتی بین ۲۰۰ تا ۴۰۰ یورو در ترم و هزینه کالج های خصوصی ۲۰۰۰ تا ۶۰۰۰ یورو است.

بله، قطعا می‌توان در صورت داشتن پذیرش از یک کالج ویزای تحصیلی از سفارت آلمان درخواست کرد. در این مورد باید کالج و موسسه زبان از یکدیگر تفکیک شوند. کالج ها مراکزی هستند که به صورت مستقیم توسط دانشگاه‌های دولتی آلمان اداره می‌شوند و در واقع جزئی از دانشگاه‌ها هستند و هدف این مراکز آماده ساختن متقاضیان تحصیل در مقطع لیسانس می‌باشد، به صورتی که با ارائه دو ترم تحصیلی به آماده کردن دانشجو از نظر زبان آلمانی و همچنین یک سری دروس پایه و مربوط به رشته مورد نظر در دانشگاه می‌پردازد.

با توجه به اینکه این مراکز کاملا معتبر هستند و بخشی از دانشگاه می‌باشند، در صورت داشتن پذیرش از هر کدام از کالج‌ها، متقاضی می‌تواند درخواست ویزای تحصیلی کند و اگر سایر مدارک را هم به سفارت تحویل داده باشد، مشکلی از بابت دریافت ویزا نخواهد داشت.

اما موسسات زبان آلمانی که اکثرا مراکزی خصوصی هستند، مستقل از دانشگاه‌ها و صرفا ارائه دهنده دوره‌های زبان آلمانی هستند که حتی اگر متقاضی موفق به اخذ پذیرش از آنها شود، درخواست ویزای تحصیلی وی توسط سفارت آلمان رد خواهد شد.

برای مهاجرت به کانادا نیاز به کمک دارید؟

شرکت مهاجرتی ویزا موندیال یک شرکت حقوقی پیشرو در زمینه مهاجرت به کاناداست که ۱۲ سال سابقه فعالیت دارد. ویزا موندیال با پشتوانه تیمی بیش از ۲۰۰ نیروی متعهد به شما برای مهاجرت آسان به کانادا کمک می‌کند. از زمان تاسیس ویزا موندیال تا کنون بیش از ۱۰‌هزار پرونده مهاجرتی با موفقیت به اتمام رسیده‌اند. این موضوع ویزا موندیال را به یکی از قابل‌‌اعتماد‌ترین موسسات مهاجرتی کشور تبدیل کرده است.

ویزا موندیال