England Flag
Search
Search
Close this search box.

تحصیل در آلمان

تحصیل در آلمان
حداقل شرایط لازم برای پذیرش تحصیلی آلمان در دانشگاه‌ها و کالج‌ها چیست؟

۱. اگر قصد تحصیل در دانشگاه‌های آلمان به زبان آلمانی را دارید، باید در ایران تا سطح حداقل B1 این زبان را یاد بگیرید.

۲. اگر قصد تحصیل به زبان انگلیسی را دارید باید مدرک آیلتس داشته باشید.

۳. تقریبا تمام دانشگاه های آلمان برای پذیرش به معدل ۳.۰ از ۴.۰ نیاز دارند. 

۴. با تمکن مالی باید هزینه زندگی یک سال را به سفارت نشان دهید.

پذیرش تحصیلی از آلمان

این مقاله توسط مشاور تحصیلی آلمان نوشته شده است. در این مقاله تمامی جوانب تحصیل در آلمان را مرور خواهید کرد و ویدیوهایی را در این رابطه خواهید دید. 

سوالی را بدون پاسخ نمی‌گذاریم!
در پایان این مقاله، سوالات شما توسط مشاورین تحصیل در آلمان، پاسخ داده شده‌اند.  اگر شما هم سوالی دارید بپرسید. پاسخگوی همه سوالات شما خواهیم بود.

فهرست مطالب

تحصیل در آلمان چه ویژگی‌هایی دارد؟

مزایای تحصیل در آلمان

  • کیفیت آموزش: دانشگاه‌های آلمان طیف متنوعی از رشته‌ها و دوره‌های آموزشی را ارائه می‌دهند و در دنیا جزو بهترین‌ها هستند.
  • تحصیلات رایگان: ۳۵ درصد دانشجویان، آلمان را به خاطر رایگان بودن شهریه دانشگاه‌هایش انتخاب می‌کنند.
  • تعداد زیاد مراکز آموش عالی: در آلمان بیش از ۳۷۰ مرکز آموزش عالی وجود دارد که در ۱۶۵ نقطه این کشور قرار دارند.
  • امکان تحصیل به زبان آلمانی و انگلیسی: در مقطع ارشد و دکترا، امکان تحصیل به هر دو زبان وجود دارد.
  • اجازه کار برای دانشجو: دانشجو امکان کار پاره‌وقت در ایام تحصیل و امکان کار تمام‌وقت در ایام غیرتحصیلی را دارد.
  • اعتبار مدارک دانشگاهی آلمان: مدرکی که دریافت می‌کنید، در سراسر جهان از اعتبار فوق‌العاده‌ای نزد کارفرمایان برخوردار است.
  • فرصت‌های شغلی بی‌شمار پس از فارغ‌التحصیلی: ۶۹ درصد دانشجویان بین‌المللی نیز ترجیح می‌دهند در آلمان بمانند و شغل خوبی پیدا کنند.
  • زندگی در کشوری امن و باثبات: آلمان کشوری است که امنیت، ثبات اقتصادی و سیاسی آن بی‌نظیر است.
  • امکان پیدا کردن کار و اقامت پس از فارغ‌التحصیلی: اگر دوست دارید برای همیشه به اروپا مهاجرت کنید، تحصیل در آلمان راه خوبی است.

 امروز آلمان یکی از مهم‌ترین مقاصد دانشجویان بین‌المللی از جمله اهالی خاورمیانه و ‌آفریقای شمالی است. نمودار روبرو به خوبی روند صعودی استقبال از این کشور به عنوان یک مقصد تحصیلی نشان می‌دهد.

آمارهای WES نشان می‌دهد تنها در سال ۲۰۱۸، ۷۵۲۷ نفر دانشجوی ایرانی برای ادامه تحصیلات خود وارد کشور آلمان شدند.

این ها فقط اعداد و ارقام نیستند… تعداد نفراتی هستند که با ورود به یک کشور توسعه‌یافته زندگی خود را تغییر می‌دهند.

چرا شما یکی از آن‌ها نباشید؟

تعداد دانشجویان بین المللی در آلمان
Source: Federal Statistics Office, student statistics

با خدمات ویزا موندیال در آلمان تحصیل کنید.

  • اخذ پذیرش تحصیلی از دانشگاه های آلمان در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد
  •  اقدام برای اخذ ویزای دانشجویی آلمان
  • رایزنی با دپارتمان های علمی دانشگاه ها جهت تحصیل در مقطع دکترا در آلمان
  • راهنمایی در جهت آماده‌سازی انگیزه‌نامه و رزومه
  • خدمات پس از ورود در کشور آلمان 

قدم اول

فرم ارزیابی را تکمیل کنید. ما شرایط شما را دقیق بررسی می‌کنیم و با ایمیل پاسخ می‌دهیم!

مراحل شروع پروسه تحصیلی آلمان

امکان تحصیل رایگان در آلمان

بودجه اکثر دانشگاه‌ها در آلمان توسط دولت تأمین می‌شود و شما هیچ شهریه‌ای برای دوره‌های کارشناسی یا اکثر دوره‌های کارشناسی ارشد نباید پرداخت کنید. ممکن است برای برخی از رشته‌های کارشناسی ارشد شهریه وجود داشته باشد، اما در مقایسه با کشورهای دیگر زیاد نیست.

البته کلیه دانشجویان باید مبلغی برای ثبت نام یا Semester contribution پرداخت کنند. این مبلغ هیچ ارتباطی به شهریه ندارد و فقط برای دریافت خدمات دانشجویی (AStA) است. در بسیاری از دانشگاه‌ها، با پرداخت این مبلغ، کارتی برای استفاده ار وسایل حمل و نقل عمومی نیز دریافت می‌کنید.

این مبلغ در دانشگاه‌های مختلف متفاوت و بین ۱۰۰ تا ۳۵۰ یورو است که باید هنگام ثبت نام و قبل از شروع هر ترم جدید پرداخت شود. در برخی موارد هزینه‌ بیشتری برای مواردی مانند کتاب‌های تخصصی و متریال آموزشی بسته به رشته درسیتان نیز از شما دریافت می‌شود.

البته در کنار دانشگاه‌های دولتی، دانشگاه‌های خصوصی زیادی نیز در آلمان مشغول به فعالیت هستند که شهریه‌های قابل توجهی را برای دوره‌های خود دریافت کنند.

 

دوره‌های تحصیلی در آلمان

  • اولین مدرک تحصیلی آلمان که در سراسر این کشور و همچنین همه دنیا مورد اعتبار است، Bachelor است. Bachelor در آلمان بین ۶ الی ۸ ترم طول می‌کشد و هدف آن ارائه و تدریس اطلاعات و مفاد درسی اساسی در رشته مربوطه به دانشجو است.

با پایان یافتن Bachelor دانشجو می‌تواند به دنبال شغلی برای خود باشد و یا برای ادامه تحصیل وارد مقاطع بعدی شود.

  • دوره بعدی Master است که در آلمان بسته به رشته، بین ۲ الی ۴ ترم به طول خواهد انجامید. 
  • بعد از Master هم دوره دکتری و یا همان Promotion قرار دارد این دوره هم با توجه به رشته تحصیلی ۲ الی ۵ سال طول می‌کشد.

تحصیل در آلمان همواره یکی از موضوعات مورد توجه دانشجویان ایرانی بوده است. در این قسمت مروری بر دوره‌ها و مقاطع تحصیلی در کشور آلمان خواهیم داشت:

مدارک تحصیلی آلمان در لیسانس به ۲ دسته B.Sc مخصوص رشته های علوم پایه و مهندسی و B.A مخصوص علوم انسانی و در مقطع فوق لیسانس هم به M.Sc مخصوص رشته های علوم پایه و مهندسی و مخصوص علوم انسانی M.A تقسیم می‌شود.

تحصیل در مدارس آلمان

شرایط ویژه تحصیل در مدارس آلمان در مقایسه با بسیاری از کشورهای دنیا، این کشور را در موقعیت ممتازی قرار می‌دهد. کودکان آلمانی باید به صورت اجباری به مدرسه بروند و اگر والدین مانع رفتن فرزند خود به مدرسه شوند، به شدت تحت پیگرد قانونی قرار می‌گیرند. والدین در آلمان مجاز به آموزش فرزندان خود در خانه نیستند. تحصیل در مدارس دولتی این کشور رایگان است.

تحصیل در کالج‌های آلمان

کالج در آلمان به منزله پلی بین تحصیلات متوسطه در کشورهای خارجی و تحصیلات عالی در دانشگاه‌های آلمان است. پس از عبور از پل کالج یک دنیای جدید هیجان انگیز در انتظار شما است.

به منظور مطابقت تحصیلی کشورهای مختلف با سیستم تحصیلی در کشور آلمان و آماده کردن داوطلبان خارجی برای تحصیل در دانشگاه‌های آلمان، کالج‌ها در آلمان دورهٔ یک ساله‌ای را ارائه می‌دهند که در طی آن دانشجو با مفاد درسی مورد نیاز برای تحصیل در رشتهٔ مورد نظر خود در دانشگاه و همین طور با زبان آلمانی تخصصی برای تحصیل در آن رشته آشنا می‌شود.

مهمترین معیار ورود مستقیم به دانشگاه در آلمان، تحصیلات متوسطه ۱۳ ساله است. اما در ایران دیپلم ۱۱ ساله است که با ۱ سال دورهٔ پیش‌دانشگاهی به ۱۲ سال می‌رسد .در نتیجه با پایان تحصیلات متوسطه ۱۲ ساله ایران (۱۱ سال + پیش دانشگاهی، یا ۱۲ سال نظام قدیم) متقاضی همچنان ۱ سال برای ورود به دانشگاه در آلمان کم دارد. معمول ‌ترین روش برای اضافه کردن سال سیزدهم به تحصیلات متوسطه و همینطور یادگیری زبان آلمانی برای شروع تحصیل در آلمان، شرکت در کالج است.

طی دوره یک ساله‌ در کالج، دانشجو با دروس پایه مورد نیاز برای تحصیل در رشته مورد نظرش در دانشگاه و همین طور با زبان آلمانی تخصصی آن رشته آشنا می‌شود. خبر خوش این که، تحصیل در کالج‌ها رایگان است و  همچنین برخی هزینه‌ها از جمله هزینه‌های حمل و نقل در محدوده کالج را پوشش می‌دهد.

دانشجویان در مدت تحصیل در کالج اجازه کار ندارند و تنها در تعطیلی بین دو ترم می‌توانند کار کنند. بنابراین هزینه زندگی در این مدت بر عهده دانشجو است.

ارسال مدارک به این کالج‌ها معمولا بصورت مستقیم نیست. بدین معنی که دانشجو باید اصل و ترجمه مدارک خود را برای دانشگاهی که کالج تحت پوشش آن است و یا ارگان‌های مربوط به این کار بفرستد. برای دانستن جزییات این امر باید با کالج مربوطه مکاتبه کنید.

پیش‌شرط‌های ورود به کالج‌های آلمان:

  • داشتن پذیرش تحصیلی
  • قبولی در آزمون ورودی آن (Aufnahmeprüfung) . سوالات این آزمون گرامر زبان آلمانی در حد B1 و یا B2، ریاضیات و شاید هم فیزیک است. آزمون نهایی برای خروج از کالج هم تحت Feststellungsprüfung نام دارد.

شرایط تحصیل در دانشگاه‌های آلمان

مراکز آموزش عالی مختلفی در آلمان وجود دارد. دانشگاه (Universität)، دانشگاه‌های علمی کاربردی (Fachhochschule) و مراکز آموزش عالی رشته‌های هنر که همگی در سیستم آموزشی آلمان معتبر هستند.

  • در دانشگاه‌ها یا Universität، تاکید بیشتر بر تحقیق و پژوهش است. برخی مراکز دانشگاهی هم وجود دارند که رشته‌های مهندسی را تدریس می‌کنند (Technische Universität) و ارتباط نزدیکی با دنیای کار و صنعت دارند.
  • مراکز آموزش عالی آلمان تحت عنوان Fachhochschule در واقع دانشگاه‌هایی هستند که تاکید بیشتری بر روی جنبه کاربردی و عملی رشته‌های تحصیلی دارند و بیشتر رشته‌های مهندسی، اقتصادی و مالی را ارائه می‌کنند. بدیهی است فارغ‌التحصیلان این  دانشگاه‌ها، آینده شغلی بسیار خوبی دارند و در حال حاضر بسیاری از کارفرماها، فارغ‌التحصیلان Fachhochschule  را به فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها ترجیح می‌دهند.
  • نوع دیگری از مراکز آموزش عالی در آلمان، Kunst und Musik und Film Hochschule ها هستند که در واقع همان دانشگاه‌های هنر و موسیقی هستند. حدودا ۵۰ مورد از این مراکز در آلمان وجود دارد.

تحصیل لیسانس در آلمان

دوره لیسانس در آلمان بین ۶ الی ۸ ترم طول می‌کشد و تحصیل در این مقطع برای کلیه دانشجویان (چه آلمانی و یا غیر آلمانی) رایگان است.

تنوع رشته‌‌ها در مقطع لیسانس بسیار زیاد است و  در همه علوم و فنون، شانس تحصیل در مقطع لیسانس وجود دارد.

با دریافت مدرک کارشناسی دانشجو می‌تواند به دنبال شغلی برای خود باشد و یا برای ادامه تحصیل وارد مقاطع بعدی شود.

 زبان تحصیل در مقطع لیسانس به جز موارد محدودی، آلمانی است. البته دانشجویان غیر آلمانی می‌توانند قبل از ورود به دانشگاه، در کلاس‌های زبان آلمانی دانشگاه شرکت کنند و پس از قبولی در آزمون DSH و یا TestDaf، وارد دانشگاه شوند. کلاس‌های زبان اصولا ۶ الی ۱۰ ماه طول می‌کشند و در دانشگاه‌ها ارائه می‌شوند.

در پایان مقطع لیسانس، مدرک تحصیلی B.Sc به دانشجویان رشته های علوم مهندسی و یا علوم پایه و مدرک B.A به دانشجویان رشته های علوم سیاسی، اجتماعی و انسانی اعطا می‌شود.

در مقطع لیسانس، دانشجو این شانس را دارد که در صورت تمایل یک الی دو ترم به صورت مهمان در دانشگاه های آمریکایی و یا دیگر کشورهای اروپایی تحصیل کند.

پیش نیاز پذیرش تحصیلی آلمان در مقطع لیسانس:

  • مدرک دیپلم و پیش دانشگاهی
  • دانش زبان آلمانی تا سطح B1 . داشتن معلومات زبان آلمانی برای تحصیل در مقطع لیسانس در آلمان یک شرط الزامی است و بدون آن با درخواست پذیرش و همچنین ویزای تحصیلی آلمان موافقت نخواهد شد.
  • در صورت نیاز شرکت در دوره یک ساله کالج

تجربه مریم از تحصیل در مقطع لیسانس در آلمان

«من در رشته تکنولوژی رسانه در دانشگاه هامبورگ، مشغول به تحصیلم. چیزی که به شدت برای من در اینجا جالب است، عملی بودن درس‌هایی است که می‌خوانم. امکانات دانشگاه به روز و کامل است و به جرات می‌توانم بگویم، تمام مسایلی که به صورت تئوری مطرح می‌شود را، به صورت عملی هم یاد می‌گیریم. همین موضوع باعث می‌شود که خلاقیت شما در آلمان بال و پر بگیرد.»

تحصیل فوق لیسانس در آلمان

دوره بعدی فوق لیسانس است که بسته به رشته، بین ۲ الی ۴ ترم طول می‌کشد. در مقطع فوق لیسانس رشته‌های متنوع‌تری نسبت به لیسانس ارائه می‌شود. در حال حاضر بیشتر از ۱۳ هزار رشته و گرایش تحصیلی در این مقطع در دانشگاه‌های آلمان تدریس می‌شود.

امکان درس خواندن به زبان انگلیسی در این مقطع وجود دارد و داشتن مدرک TOEFL و یا IELTS برای رشته‌های انگلیسی زبان الزامی است. برای رشته‌هایی هم که به زبان آلمانی ارائه می‌شوند، باید حداقل در ایران تا سطح B1 آلمانی پیش رفت و سپس در کلاس‌های زبان دانشگاه تا سطح DSH شرکت کرد تا مجوز شرکت در کلاسهای درسی دانشگاه به متقاضی داده شود.

تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد نیز کاملا رایگان است.

با اتمام این مقطع مدرک M.Sc به فارغ‌التحصیلان رشته مهندسی یا علوم پایه و مدرک M.A به فارغ‌التحصیلان رشته‌های علوم اجتماعی و انسانی داده می‌شود.

بعد از اتمام فوق لیسانس در آلمان، دانشجو می‌تواند وارد بازار کار شود و یا برای ادامه تحصیل در مقطع دکتری اقدام کند.

پیش نیاز پذیرش تحصیلی آلمان در مقطع فوق لیسانس:

  • مدرک دیپلم و پیش دانشگاهی
  • مدرک لیسانس
  • مدرک آیلتس ۶.۵ و یا معادل آن در تافل در صورت تحصیل به زبان انگلیسی
  •  مدرک زبان B1 آلمانی در صورت تحصیل به زبان آلمانی
  • دانشگاه‌هایی که در آلمان شرط معدل دارند، معدلی حداقل بین ۱۴ الی ۱۵ را برای دانشجویان ایرانی تعیین می‌کنند و البته بسیاری از رشته‌ها و دانشگاه‌ها وجود دارند که شرط معدل ندارند. البته شرط معدل محدود به یک رشته و یک دانشگاه خاصی نمی‌شود و چه بسا یک دانشگاه برای برخی رشته‌های خود شرط معدل بگذارد و برای برخی شرطی قرار ندهد و حتی یک ترم برای رشته‌ای شرط معدل داشته باشد و ترم بعدی این شرط معدل را بردارد.
  • سایر موارد مانند داشتن مقاله، سابقه کار، دانستن سایر زبانهای خارجی و گذراندن دوره‌های آموزشی مختلف در امر پذیرش می‌توانند کمک کننده باشند، اما جز شروط الزامی نیستند.

پیدا کردن دوره‌های لیسانس و فوق لیسانس در آلمان

در آلمان بیش از ۱۷ هزار دوره لیسانس و فوق لیسانس وجود دارد. می‌توانید در بانک‌های اطلاعاتی زیر به دنبال دوره‌های مورد نظر خود بگردید:

  • DAAD Higher Education Compass: برای دوره‌هایی که در حال حاضر در آلمان ارائه می‌شوند؛
  • International Programmes: برای دوره‌های لیسانس و فوق لیسانس که عمدتا به زبان انگلیسی برای دانشجویان بین‌المللی برگزار می‌شود؛
  • Ranking of the Centre for Higher Education CHE: برای مقایسه رتبه بندی موسسات آموزش عالی توسط CHE در هر رشته؛
  • موسسات آموزش عالی تمام دوره‌های ارائه شده را همراه با اطلاعات مرتبط با محتوای دوره‌ها و نحوه اپلای کردن روی وبسایتشان قرار می‌دهند.

تجربه سپیده از تحصیل در مقطع فوق لیسانس در آلمان

«من در برلین در مقطع فوق لیسانس، رشته مدیریت بین‌الملل می‌خوانم و اعتراف می‌کنم که بزرگترین ترسم برای آمدن به آلمان، یادگیری زبان آلمانی بود. که البته واقعا ترس بی‌موردی بود. کورس دانشگاهی من به زبان انگلیسی تدریس می‌شود و بنابراین برای درس خواندن که هیچ مشکلی وجود ندارد. سه روز در هفته هم بعد از ظهرها بعد از تمام شدن کلاس‌های دانشگاهم، کلاس زبان آلمانی می‌روم و تا حدودی برای کارهای روزمره مسائلم حل شده و مطمئنم برای کار پیدا کردن در آینده هم برایم بسیار مفید خواهد بود. البته مردم در برلین با انگلیسی آشنایی دارند و با دانشجوها هم خیلی خوب برخورد می‌کنند و  تا امروز کمک زیادی به من کرده‌اند.»

تحصیل دوره دکتری در آلمان

آخرین مقطع تحصیلی در آلمان، دکتری است. مقطع دکتری در آلمان هم بین ۳ الی ۵ سال طول می‌کشد. معمولا دانشجویان دکتری حقوق ماهیانه دریافت می‌کنند.

دو روش برای شرکت در دوره‌های دکترا وجود دارد:

  • مدل انفرادی یا Individual Doctoral Studies: کار مستقل و آزادانه بر روی تز که تحت نظر و با راهنمایی استاد انجام می‌شود؛ مدت زمان تقریبا دو تا پنج سال است. در این روش محدود به انجام امور پژوهشی‌ خود صرفا در دانشگاه نیستید؛ بلکه می‌توانید پروژه خود را در یک سازمان پژوهشی غیردانشگاهی یا در بخش صنعت انجام دهید.

در این روش باید سوپروایزر PhD پیدا کنید که کار شما را بپسندد و مایل به حمایت از شما باشد. قبل از تصمیم، در GERiT که پورتال اطلاعات موسسات تحقیقاتی آلمان است، ببینید که کدام دانشگاه و موسسه آموزش عالی و کدام حوزه تحقیقی برای شما مناسبتر است. 

  • دکترای ساختاریافته یا Structured PhD Programmes: اغلب محدود به سه سال است؛ در این روش یک گروه از دانشجویان از سوی گروهی از اساتید راهنما، راهنمایی می‌شوند. پروپوزال تحقیقی این دانشجویان باید به صورت یک طرح منسجم باشد و تناسب و ارتباط بین آن‌ها وجود داشته باشد.

 اخذ پذیرش در مقطع دکتری در آلمان کار ساده‌ای نیست، زیرا باید در ابتدا یک استاد راهنما پیدا کنید که در حوزه تحقیقاتی شما دارای پروژه باشد و او را مجاب کنید که می‌توانید به او در پیشبرد پروژه‌هایش کمک کنید. این پروسه معمولا کمی طول می‌کشد، بخصوص اگر شما در خارج از این کشور به دنبال موقعیت دکتری در آلمان باشید.

یافتن استاد راهنما کار آسانی نیست، زیرا اساتید اغلب از میان تعداد زیاد درخواست‌ها، ترجیحا دانشجویی را انتخاب می‌کنند که از دوره‌های قبل می‌شناسند. با این وجود ارسال درخواست همراه با یک طرح پایان‌نامه خوب، به موفقیت شما منجر می‌شود.

لطفا دقت داشته باشید که برای برقراری ارتباط با یک استاد شرط لازم این است که این استاد نه تنها در رشته تحصیلی شما بلکه مخصوصا در حیطه موضوع رساله شما دارای فعالیت علمی باشد. بنابراین تنظیم اولین تقاضانامه باید به گونه‌ای باشد که استاد راهنما، از توانمندی علمی دانشجو و هدفمندی او در حیطه موضوع انتخابی اطمینان حاصل کرده، استنباط او بر این باشد که همکاری او با دانشجو برای خود او نیز بی بهره نیست.

اگر در این رابطه امکان ایجاد ارتباط از طرف دانشگاه محل تحصیلتان در ایران با آلمان وجود دارد، حتماً از این موقعیت استفاده کنید. وب سایت DAAD نیز می‌تواند در پیدا کردن استاد راهنمای مناسب به شما کمک کند.

دانشجو در طول این مقطع به تحقیق و پژوهش می‌پردازد و نتایج علمی خود را در قالب رساله دکتری (Dissertation) به اساتید خود ارائه می‌دهد. اگر دانشجو به صورت موفقیت‌آمیز از رساله دکتری خود بتواند دفاع کند و همچنین در آزمون‌های شفاهی سربلند بیرون آید، به او مدرک دکتری اعطا خواهد شد.

پیش نیاز پذیرش تحصیلی آلمان در مقطع دکترا

  • اتمام مقاطع ارشد با نمرات بالا
  • تسلط به زبان انگلیسی یا آلمانی (بسته به رشته و موضوع دکترا)
  • پیشنهاد طرح پایان نامه (Proposal)
  • اخذ تأییدیه از یک استاد راهنما

پیدا کردن دوره‌های دکتری در آلمان

می‌توانید در دیتابیس‌های زیر به دنبال دوره‌های دکتری مورد نظرتان بگردید:

 International Programmes : برای دوره‌های دکتری بین المللی است.

PhDGermany :فهرستی از دوره‌های دکتری که به طور ویژه دانشجویان بین المللی را هدف گرفته است.

Research in Germany :دوره های مناسب محققان بین المللی را ارائه کرده است.

تجربه آرمان از تحصیل در مقطع دکترا در آلمان

«من در رشته برنامه‌ریزی شهری دانشگاه فنی برلین درس می‌خوانم. از نظر من آلمان سرزمین ایده‌هاست و شما می‌توانید خواسته‌ها و ایده‌هایتان را در اینجا زندگی کنید و آنها را عملی کنید. ضمن اینکه تحصیل در بهترین دانشگاه‌های دنیا با کمترین هزینه، فرصتی بی‌نظیر است.»

چطور بفهمم برای چه دانشگاهی و چه رشته‌ای اقدام کنم؟

دو راه بیشتر پیش رو ندارید! یا  ساعات طولانی تحقیق و پرس و جو کنید و در نهایت با پذیرش ریسک رشته تحصیلی و دانشگاه خودتان را انتخاب کنید. که البته هیچ وقت از نگرانی بابت درست بودن تصمیمتان خلاص نمی‌شوید.

یا اینکه این مسئله را به متخصصین بسپارید که سال‌ها تجربه انجام این کار را دارند.

انتخاب با شماست!

تحصیل در رشته پزشکی در آلمان

تحصیل پزشکی در آلمان و اخذ مدرک بسیار معتبر آن در سطح جهان شما را در جایگاه بالایی قرار می‌دهد. دانشگاه‌های پزشکی در آلمان، انواع دوره‌ها و گرایش‌ها را با کمترین هزینه به دانشجویان ارائه می‌کنند.

همچنین فرصت‌های شغلی بسیاری در آلمان بعد از اتمام دوره پزشکی وجود دارد که شما را از لحاظ مالی تامین خواهد کرد. مدت زمان دوره پزشکی در آلمان با احتساب آزمون نهایی ایالتی آلمان ۶ سال و ۳ ماه است که در سراسر آلمان برگزار می‌شود. بنابراین دانش زبان آلمانی بالا از اهمیت بسیاری برخوردار است.

اگر موفق به گذراندن این آزمون شوید به شما مجوز فعالیت به عنوان پزشک اعطا می‌شود.

مدرک زبان آلمانی برای تحصیل در آلمان

افرادی که قصد تحصیل به زبان آلمانی را دارند، باید در ایران تا سطح حداقل B1 این زبان را یاد بگیرند. زیرا یکی از شروط سفارت آلمان در ایران برای اعطای ویزای تحصیلی این کشور، داشتن Goethe Zertifikat B1 است.

لازم به ذکر است که آزمون‌های موسسه گوته تهران از ۴ ماژول شنیداری، نوشتاری، خواندن و صحبت کردن تشکیل می‌شود که زبان آموز باید در هر بخش، حداقل نمره ۶۰ را کسب کند تا در آن قبول شود و حداکثر نمره ممکن در هر بخش نیز ۱۰۰ است.

دانشجویان ایرانی حتما باید مدرک زبان آلمانی خود را از موسسه گوته تهران / موسسه زبان آلمان تهران (DSIT) و یا انجمن فرهنگی اتریش در تهران (ÖKF) /  مرکز آزمون مدرک زبان آلمانی اتریش (ÖSD) در شیراز، موسسه TestDaf و شرکت telc  گرفته باشند و سایر مدارک زبان پذیرفته نمی شوند.

از نظر دانش زبان آلمانی مورد نیاز جهت شرکت در آزمون های DSH و یا TestDaF میتوان گفت افرادی که تا سطح B2 و یا C1 زبان آلمانی را فرا گرفته‌اند، می‌توانند در آزمون‌های DSH و TestDaF شرکت کنند و پذیرفته شوند.

هر کدام از سطوحA1، A2، B1،B2  و C1 از ۳ ترم تشکیل می‌شوند. افرادی که موفق به اخذ مدرک B1 می‌شوند، قادر خواهند بود نظرات خود، علایق و سوالات خود را راجع به مسائل مختلفی بیان کنند. اطلاعات مهمی که در ادارات، بانکها، دانشگاه و یا مدرسه گفته می‌شود را بفهمند و همچنین نیازهای خود را هنگام سفر به آلمان،اتریش و یا سوئیس به راحتی مطرح کنند.

البته همانطور که گفته شد، دانشجویان ایرانی فقط کافیست زبان آلمانی را تا سطح B1 در ایران فرا بگیرند و مابقی یعنی از B1 تا DSH را می‌توانند در آلمان یاد بگیرند و پس از اخذ مدرک DSH وارد دانشگاه شوند.

تاثیر معدل در پذیرش تحصیلی از آلمان

تجربه ما نشان داده که حداقل معدل ۱۵ برای اخذ پذیرش از دانشگاه‌های آلمان لازم است. اما اگر معدلتان پایین‌تر است، ناامید نشوید!

برخی رشته‌های آلمانی زبان با معدل کمتر هم به متقاضیان پذیرش می‌دهند.

برای اینکه با خیال راحتتر اقدام کنید، حتما از مشاورین باتجربه در این امر کمک بگیرید.

تاثیر سن در پذیرش تحصیلی از آلمان

اگر شما هم جزو کسانی هستید که فکر می‌کنید سن فقط یک عدد در شناسنامه است و به خصوص برای ادامه تحصیل هیچ وقت دیر نیست، باید بگوییم که کاملا درست فکر می‌کنید.

سن در اخذ پذیرش تحصیلی از آلمان هیچ تاثیری ندارد و دانشگاه‌های این کشور به هیچ عنوان این فاکتور را در نظر نمی‌گیرند.

اما سن در دریافت ویزای تحصیلی می‌تواند موثر باشد که آن هم چندان مهم نیست و اگر گپ تحصیلی دارید با گواهی کار می‌تواند پر شود. پس باز هم جای نگرانی نیست!

هزینه زندگی در آلمان

سهم عمده‌ای از هزینه زندگی مربوط به اجاره مسکن است. سایر هزینه‌ها شامل هزینه های خوراک، خرید، تفریح و لباس می باشد. این هزینه ها بسته به منطقه زندگی شما و هنر زندگی شما متغیر است. برای تامین هزینه های زندگی خود در آلمان تا سال ۲۰۲۰، به طور متوسط به ۸۵۳ یورو در هر ماه (حدود ۹۵۷ دلار آمریکا) یا ۱۰.۲۳۶ یورو در سال (حدود ۱۱۴۸۴ دلار آمریکا) نیاز دارید.

عنوان هزینه مبلغ ماهانه
یک وعده غذا در رستورانی ارزان ۱۲€
دو وعده غذای برای دو نفر در رستورانی متوسط ۶۰€
هزینه خرید ۵۰۰ گرم نان  ۱.۹۱€
اجاره ماهانه یک آپارتمان یک‌خوابه در مرکز شهر ۹۴۲.۳۹€
اجاره ماهانه یک آپارتمان دو خوابه در مرکز شهر ۱٬۷۱۷€
آب، برق و گرمایش و سرمایش و حمل زباله و غیره یک آپارتمان ۸۵ متری ۲۹۹.۷۲€
بسته تماس تلفن همراه ۱۹.۷۰€
حمل و نقل عمومی ۴۹€
یک جفت شلوار جین ۷۸€
یک فنجان کاپوچینو ۳.۲۷€
یک بلیت سینما ۱۲€

ویزای تحصیلی آلمان

تمام دانشجویان خارجی برای تحصیل در آلمان نیاز به ویزای تحصیلی دارند. در ایران هر چه زودتر درخواست ویزا دهید بهتر است، چرا که فرایند رسیدگی و صدور ویزا تا چند ماه طول می‌کشد.

برای ادامه تحصیل در آلمان به عنوان توریست وارد آلمان نشوید! ویزای توریستی را نمی توان به ویزای دانشجویی تبدیل کرد!

ویزاهای تحصیلی معمولا سه ماهه هستند. طی این مدت باید به دفتر ثبت نام اتباع بیگانه یا Alien Registration Office شهری که در آن قصد تحصیل دارید، درخواست اجازه اقامت طولانی مدت بدهید.

برای اینکه در این رابطه بیشتر بدانید، پیشنهاد میکنیم صفحه ویزای تحصیلی آلمان را مطالعه کنید.

بیمه درمانی دانشجویی در آلمان

بیمه سلامت و درمان در آلمان تا سن 30 سالگی  ماهانه حدود 110 یورو هزینه دارد. پس از آن حق بیمه ماهانه 190 یا حتی بیشتر می‌شود.

در هر صورت  قبل از سفر به آلمان باید وضعیت بیمه درمانی خود را مشخص کنید. برای ثبت نام و درخواست اجازه اقامت باید مدرکی دال بر داشتن بیمه درمانی ارائه کنید.

 هنگامی  که می‌خواهید ویزای تحصیلی خود را از سفارت آلمان تحویل بگیرید باید از یک شرکت بیمه ایرانی یک بیمه نامه که ۹۰ روز اعتبار دارد تهیه کنید. پس از ورود به آلمان هم باید خود را توسط یک شرکت بیمه دولتی آلمانی بیمه کنید. 

شرکتی که شما را در ایران بیمه کرده و نیز دفتر بین المللی دانشگاهتان در آلمان، حتما در ادامه مسیر به شما کمک خواهند کرد.

اخذ بورس تحصیلی آلمان، سخت اما شدنی

اگر می خواهید در آلمان تحصیل کنید تحت شرایطی خاص واجد شرایط دریافت بورس هستید.

سازمان دولتی German Academic Exchange Service  یا اختصارا DAAD سالانه تعداد زیادی بورس کامل برای تحصیل در آلمان ارائه می کند. در حال حاضر این موسسه فقط در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا و پست دکترا بورسیه تحصیلی می‌دهد. اکثر بورسیه های آلمان سالانه در پایگاه اطلاعاتی DAAD قرار می‌گیرند. 

تعداد بورس‌های تحصیلی که این سازمان هرسال به دانشجویان ایرانی ارائه می‌دهد، در سال‌های گذشته افزایش قابل توجهی داشته است.

 یکی دیگر از راههای دریافت بورس تحصیلی در دانشگاه های آلمان هم به صورت مستقیم از اساتید دانشگاه‌ها است.

اراسموس پلاس نیز بزرگترین ارائه دهنده‌ بورس تحصیلی در اتحادیه‌ اروپاست و هزینه‌های دانشجویان بین‌المللی در این قاره را پوشش می‌دهد.

بورسیه‌های غیردولتی زیادی نیز برای تحصیل در آلمان وجود دارد که توسط بنیادها و سازمان‌های مختلف ارائه می‌شود.

دانشگاه های آلمان

امکان تامین هزینه‌ها با کار دانشجویی در آلمان

می‌توان ادعا کرد که اکثر دانشجویان این کشور، چه آلمانی و چه غیر آلمانی، هزینه تحصیل خود را از طریق کار دانشجویی در آلمان تامین می‌کنند. از کار در فروشگاه‌ها، رستوران‌ها و نمایشگاه‌ها گرفته تا کار در کتابخانه دانشگاه، برای اساتید  و یا کار در کارخانه ها و مراکز صنعتی.

اگر زبان آلمانی بدانید شانس پیدا کردن کار پاره وقت را برای خود افزایش خواهید داد. اما مقررات را فراموش نکنید.

شما 120 روز کامل یا 240 نیمه روز در سال اجازه کار دارید. هر کسی که بخواهد بیش از این مقدار کار کند باید از Agentur fur Arbeit (آژانس اشتغال محلی) و Auslanderbehorde (دفتر ثبت نام خارجی‌ها) اجازه بگیرد. نتیجه درخواست شما به سطح بیکاری در ایالت فدرال بستگی دارد.

استثناهایی هم برای دانشجویان دستیار آموزشی وجود دارد. در آلمان به افرادی که در دانشگاه به عنوان دستیار آموزشی کار می کنند Hiwis (Hilfswissenschaftler) می گویند. دستیاران آموزشی ممکن است مثلا بر کتابخانه نظارت کنند یا دوره‌های آموزشی و تحقیقی اساتید را سرپرستی کنند.

 قانون 120 روز در مورد دانشجویان دستیار آموزشی صدق نمی کند. در مورد این مشاغل در دانشگاه هیچ محدودیتی وجود ندارد.

مقررات قانون کار در مورد دانشجویان بین المللی خیلی سخت گیرانه اعمال می شود. آگاهی از این مقررات حایز اهمیت است: چرا که در صورت نقض آن دیپورت خواهید شد.

بسیاری از کارخانجات و شرکت‌ها هستند که با دانشگاه ها در ارتباطند و تمایل دارند برای پیشبرد پروژه‌های خود از دانشجویان استفاده کنند. به این نوع از کار دانشجویی، Werkstudent گفته می‌شود و تقریبا از ترم ۳ لیسانس به بالا می‌توانید روی آن حساب باز کنید. البته به شرط اینکه دنبال آن باشید. هر چند این نوع کارها بیشتر برای رشته‌های فنی مهندسی فراهم است.

اگر در حال گذراندن دوره زبان یا دوره آمادگی برای دانشگاه هستید، تنها در صورتی اجازه کار دارید که از طرف آژانس اشتغال فدرال (Agentur fur Arbeit) و دفتر مهاجرت (Auslanderbehorde) اجازه گرفته باشید.

میزان درآمد شما از کار پاره وقت، به حوزه تخصص شما و شهری که می‌خواهید در آن کار کنید بستگی دارد. در شهرهای گرانی مثل مونیخ، هامبورگ و کلن درآمد بیشتری بدست می‌آورید اما هزینه خوراک و اجاره‌تان هم بالاتر خواهد بود. دستیاران آموزشی، دستیاران تولید در بخش صنعت و کارکنان موقتی نمایشگاه‌های تجاری عمدتا کمی بیشتر از حداقل حقوق، درآمد دارند.

اگر ماهانه کمتر از 450 یورو درآمد داشته باشید، ملزم به پرداخت مالیات نیستید. اما اگر به طور مرتب بیشتر از 450 یورو درآمد دارید باید کد مالیاتی داشته باشید. مقدار معینی از حقوق ماهانه شما کسر خواهد شد که البته اگر در پایان سال اظهارنامه مالیاتی را ارائه کنید به شما عودت داده خواهد شد. 

امکان کار و اقامت پس از تحصیل در آلمان وجود دارد

با توجه به طول مدت اقامت در آلمان و همچنین شرایط شما، پس از تحصیل اخذ چند نوع اقامت برایتان میسر خواهد بود.

پس از پایان دوره تحصیل در آلمان، می‌توانید برای اخذ ویزای ۱۲ تا ۱۸ ماهه جستجوی کار درخواست کنید. در صورت استخدام و مشغول شدن به کار و تمدید اقامت به مدت ۵ سال متوالی شما می‌توانید مستقیماً درخواست پاسپورت آلمانی نمایید.

به طور کلی سه نوع اقامت پس از تحصیل با اعتبارهای مختلف برای دانشجویان وجود دارد:

پاسخ به سوالات شما

اخذ پذیرش تحصیلی آلمان

در ابتدا مدرک تحصیلی شما باید مورد تایید دانشگاه مورد نظر خود باشد و پس از آن اقدام به اخذ پذیرش نمایید. هر دانشگاهی در آلمان شرایط خود را برای پذیرش دانشجویان دارند. برای تحصیل به زبان آلمانی به مدرک این زبان نیاز خواهید داشت. پس از اخذ پذیرش نوبت به اقدام برای ویزای تحصیلی آلمان می‌رسد.

تقریبا تمام دانشگاه های آلمان برای پذیرش به معدل ۳.۰ از ۴.۰ نیاز دارند. 

برای تحصیل در بیشتر برنامه های تحصیلی این کشور به مدرک زبان آلمانی نیاز دارید. شما می‌توانید دانش زبان آلمانی خود را با ارائه مدارکی همچون TestDaF و DSH و دیگر آزمون‌های معتبر نظیر گوته، اثبات کنید.

بله. دانشجویان خارجی پس از تحصیل و ۲ سال سابقه کار در این کشور می‌توانند برای اخذ اقامت دائم اقدام کنند.

بله، قطعا می‌توان در صورت داشتن پذیرش از یک کالج ویزای تحصیلی از سفارت آلمان درخواست کرد. در این مورد باید کالج و موسسه زبان از یکدیگر تفکیک شوند. کالج ها مراکزی هستند که به صورت مستقیم توسط دانشگاه‌های دولتی آلمان اداره می‌شوند و در واقع جزئی از دانشگاه‌ها هستند و هدف این مراکز آماده ساختن متقاضیان تحصیل در مقطع لیسانس است؛ به صورتی که با ارائه دو ترم تحصیلی به آماده کردن دانشجو از نظر زبان آلمانی و همچنین یک سری دروس پایه و مربوط به رشته مورد نظر در دانشگاه می‌پردازد.

با توجه به اینکه این مراکز کاملا معتبر هستند و بخشی از دانشگاه می‌باشند، در صورت داشتن پذیرش از هر کدام از کالج‌ها، متقاضی می‌تواند درخواست ویزای تحصیلی کند و اگر سایر مدارک را هم به سفارت تحویل داده باشد، مشکلی از بابت دریافت ویزا نخواهد داشت.

اما موسسات زبان آلمانی که اکثرا مراکزی خصوصی هستند، مستقل از دانشگاه‌ها و صرفا ارائه دهنده دوره‌های زبان آلمانی هستند که حتی اگر متقاضی موفق به اخذ پذیرش از آنها شود، درخواست ویزای تحصیلی وی توسط سفارت آلمان رد خواهد شد.

برای رشته های آلمانی زبان داشتن حداقل سطح B1  الزامیست و برای رشته های انگلیسی با توجه به نمره درخواستی باید مدرک ارائه شود. همچنین برای دریافت پذیرش از رشته هایی که به زبان انگلیسی ارائه می‌شوند، داشتن مدرک آیلتس با نمره ۶.۵  الزامیست.

متقاضیان ادامه تحصیل پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی باید بدانند که برای ادامه تحصیل در خارج از کشور معدل و یا نمرات دروس تخصصی نقش تعیین کننده ای در گرفتن پذیرش از بسیاری از دانشگاه های خارج کشور دارد. حال اگر نمرات شما پایین باشد آیا ترمیم نمرات کارساز است؟

کسانی که دیپلم خود را از بعد از سال ۱۳۸۴ گرفته اند می‌توانند در طرح ترمیم نمرات دبیرستان شرکت کنند. این ترمیم در کارنامه کتبی دیپلم شما هیچ تاثیری ندارد.

نکاتی درباره ترميم نمرات:

۱. این ترمیم نمرات فقط برای آزمون کنکور سراسری برنامه ریزی شده است و فقط منحصر به مقطع دیپلم است و نه پیش دانشگاهی.

۲. این ترمیم نمرات هیچ نقشی در مواردی نظیر گرفتن پذیرش از دانشگاه های کشور خارجی ندارد. چون اصولا برای موضوع کنکور در نظر گرفته شده در معدل تاثیر نداشته و اصولا قابل ترجمه و ارائه به دانشگاه های کشور خارجی نیست، در نتيجه اگر برنامه ادامه تحصیل در رشته های پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی را در خارج از کشور دارید به معدل دیپلم و پیش دانشگاهی توجه کنید و سعی کنید نمرات دروس زیست، شیمی، ریاضی و فیزیک بالایی داشته باشید. البته به خاطر داشته باشید اگر نمرات و معدل شما پایین بود می توانید با شرکت در کالج های Pre-medical این ضعف را پوشش دهید.

زبان تدریس در مقطع لیسانس در آلمان، آلمانی است و به همین دلیل دانشجو برای اخذ پذیرش باید دارای دانش زبان آلمانی حداقل B1 باشد. از دیگر شرایط تحصیل در مقطع کارشناسی در آلمان، داشتن دیپلم و پیش دانشگاهی است.

زبان تدریس در مقطع کارشناسی ارشد در آلمان هم زبان آلمانی و هم زبان انگلیسی است. بر این اساس دانشجو باید یا مدرک آیلتس ۶ به بالا و یا مدرک زبان آلمانی B1 به بالا داشته باشد. شرایط دیگر تحصیل در مقطع فوق لیسانس در آلمان داشتن معدل ۱۵ به بالا در لیسانس برای رشته‌هایی است که به زبان انگلیسی ارایه می‌شوند و معدل ۱۳ به بالا در لیسانس برای رشته هایی است که به زبان آلمانی ارائه می‌شوند.

داشتن مدرک فوق لیسانس، آیلتس ۶ به بالا و پروژه های تحقیقاتی متناسب با رشته مورد نظر در مقطع دکتری از شرایط پذیرش در مقطع دکتری در آلمان است. برای مقطع دکتری دانشجو باید یک استاد راهنما در یکی از دانشگاه های آلمانی پیدا کند که زمینه تحقیقاتی این استاد راهنما با پروژه های دانشجو یکسان باشد و استاد راهنما را متقاعد کند که به وی پذیرش در مقطع دکتری بدهد.

دانشجویان ایرانی که مقیم ایران هستند متاسفانه امکان شرکت در دوره های صرفا زبان را ندارند. زیرا سفارت به آنها ویزا نمی‌دهد. بلکه این افراد باید از طریق یک دانشگاه در یک رشته پذیرش بگیرند و سپس با ویزای تحصیلی به آلمان بروند و زبان آلمانی خود را ابتدا در دانشگاه خود ادامه دهند و سپس وارد دانشگاه شوند.

دانشجویان ایرانی که مقیم خارج از ایران هستند میتوانند زبان آلمانی را از ابتدا در آلمان فرا بگیرند و سپس وارد دانشگاه شوند.

برای رشته های انگلیسی داشتن حداقل آیلتس ۶ یا ۶.۵ و برای رشته های آلمانی زبان حداقل مدرک B1 آلمانی نیاز است.

اگر مقیم ایران هستید، خیر این امکان وجود ندارد و باید در ایران قبلا مدرک آیلتس و یا آلمانی B1 گرفته باشید. اگر مقیم خارج از ایران هستید، و تمایل دارید در رشته هایی تحصیل کنید که زبان تدریس آنها زبان آلمانی است، این امکان وجود دارد و می‌توانید زبان آلمانی را از ابتدا در آلمان یاد بگیرید.

ما به طور همزمان برای ۳ تا ۵ دانشگاه کشور آلمان اقدام می‌کنیم. تمامی دانشگاه ها مورد تایید ایران و  کشور آلمان هستند و تحصیل در آنها رایگان است. برای مشاهده لیست کامل دانشگاه ها با ترجمه فارسی به صفحه دانشگاه های آلمان مراجعه کنید.

شهریه، هزینه‌ها و کار دانشجویی

شهریه اکثر دانشگاه های آلمان رایگان است و دانشجو هزینه ای را پرداخت نمی کند و تنها هزینه ای که این دانشگاه ها از دانشجو اخذ می‌کنند، به ازای هر ترم ۲۰۰ تا ۴۰۰ یورو در ترم است که دانشجو در ازای این مبلغ یک کارت عبور و مرور رایگان دریافت می‌کند تا توسط آن بتواند در شهر محل تحصیل خود و همچنین شهرهای اطراف به صورت کاملا رایگان عبور و مرور کند.

برای تامین سایر هزینه های تحصیل و زندگی خود در آلمان تا سال ۲۰۲۰، به طور متوسط به ۸۵۳ یورو در هر ماه (حدود ۹۵۷ دلار آمریکا) یا ۱۰.۲۳۶ یورو در سال (حدود ۱۱۴۸۴ دلار آمریکا) نیاز دارید.

یک دانشجو با کار دانشجویی در آلمان می‌تواند ساعتی ۵ تا ۱۵ دلار و میانگین حدود ۴۵۰ یورو در ماه درآمد کسب کند.

با کار دانشجویی در آلمان می‌توان حدود ۴۵۰ یورو در ماه درآمد داشت که در سال ۲۰۲۰ هزینه زندگی یک فرد در آلمان ۸۵۰ یورو در ماه تخمین زده شده است و دانشجو با داشتن کار دانشجویی حداقل نیمی از هزینه های زندگی خود را می تواند تامین کند

برای پیدا کردن کار دانشجویی در آلمان مناسب می‌توان به اداره ی امور صنفی و فوق برنامه ی دانشجویی و یا به بخش کاریابی برای دانشجویان (Studentenvermittlung) مستقر در اداره ی کار شهر مربوطه مراجعه کرد.

خوشبختانه کار دانشجویی در آلمان بسیار امر جا افتاده ای است و بسیاری از کارفرمایان تمایل دارند به دانشجویان کار بدهند. اگر سطح زبان آلمانی شما حداقل B1 باشد، پیدا کردن کار دانشجویی راحت خواهد بود.

خیر. نیازی به مجوز کار همزمان با تحصیل در آلمان نیست.

شما به عنوان دانشجو  ۲۰ ساعت در هفته و در تعطیلات بین دو ترم هر روز اجازه کار دارید.

خیر الزامی نیست که کارتان مرتبط با رشته شما باشد.

اگر همسر شما از طریق ویزای همراه به آلمان آمده باشد، بدون محدودیت اجازه کار تمام وقت را دارد.

یافتن کار در آلمان بستگی به توانایی های شخصی افراد و همچنین توانایی زبانی شما دارد.

ویزای تحصیلی آلمان

خیر. شما با داشتن ویزای تحصیلی فقط می‌توانید درس بخوانید و ا ۲۰ ساعت در هفته کار کنید. برای کار تمام وقت باید به کشور خود برگردید و ویزای کاری دریافت کنید.

خیر. با ویزای توریستی و یا هر نوع ویزای دیگر، حق تحصیل در آلمان ندارید. بلکه باید به کشور محل اقامت خود برگردید و از ابتدا درخواست ویزای تحصیلی کنید و مجدد به آلمان بروید.

در این حالت شانس ویزای شما خوب است و در صورتی که مشکلی در پرونده شما نباشد سفارت آلمان به شما روادید تحصیلی خواهد داد. البته این موضوع مخصوص رشته های آلمانی زبان است. به این معنی که متقاضی در ایران تا سطح B1 آلمانی پیش می‌رود و ادامه آن تا سطح DSH را می‌تواند در آلمان بخواند. برای رشته های انگلیسی زبان باید حتما در ایران دارای آیلتس ۶ به بالا باشید.

بله. این موضوع جزئیات زیادی دارد. با مشاورین ما تماس بگیرید.

وقت دانشجویی در سفارت آلمان متفاوت است و این پروسه بستگی دارد که شما دارای مدرک زبان هستید یا خیر و اینکه برای کدام مقطع می‌خواهید اقدام کنید.

هزینه‌هایی که شما باید به سازمان های مربوطه پرداخت کنید به شرح زیر است:

  • هزینه های انجام کارها از طریق موسسات مجاز
  • هزینه اپلیکیشن فی دانشگاه ها که بین ۷۰ الی ۱۰۰ یورو است.
  • هزینه های مربوط به ویزای تحصیلی آلمان ( ۷۵ یورو برای هر متقاضی)‌

مشاورین رسمی و ثبت شده تحصیلات در سازمان اعزام دانشجوی آلمانی آیسف

  • تمام پروسه اجرایی پرونده ها توسط مشاورین رسمی تحصیلات آلمان انجام می‌شود.
  • ارتباط نزدیک ویزا موندیال با بسیاری از دانشگاه ها
  • شناخت بسیار خوب نمایندگان ویزا موندیال از سیستم آموزشی و دانشگاه های آلمان

خیر. هیچ فرد یا سازمانی اجازه دادن تضمین در مواردی که تصمیم در دست آن‌ها نیست را ندارد. تصمیم ویزا از طریق سفارت گرفته می‌شود.

بورس تحصیلی آلمان

بله، تعداد محدودی بورسیه تحصیلی در مقطع کارشناسی در آلمان ارائه می‌شود.‌

با توجه به رایگان بودن تحصیل، بورسیه در مقطع فوق لیسانس در آلمان محدود است و در سال ۲۰۱۹ بورسیه های تحصیلی در مقطع کارشناسی ارشد فقط در رشته های هنر و معماری و موسیقی بوده است.

بله. در بیشتر دوره های دکتری در آلمان حداقل نوعی از بورسیه ارائه خواهد شود.

برای مهاجرت به کانادا نیاز به کمک دارید؟

شرکت مهاجرتی ویزا موندیال یک شرکت حقوقی پیشرو در زمینه مهاجرت به کاناداست که ۱۲ سال سابقه فعالیت دارد. ویزا موندیال با پشتوانه تیمی بیش از ۲۰۰ نیروی متعهد به شما برای مهاجرت آسان به کانادا کمک می‌کند. از زمان تاسیس ویزا موندیال تا کنون بیش از ۱۰‌هزار پرونده مهاجرتی با موفقیت به اتمام رسیده‌اند. این موضوع ویزا موندیال را به یکی از قابل‌‌اعتماد‌ترین موسسات مهاجرتی کشور تبدیل کرده است.

ویزا موندیال
29 دیدگاه ها
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها