England Flag
Search
Search
Close this search box.

تبدیل معدل یا نمره به سیستم آلمانی

تبدیل معدل یا نمره به سیستم آلمانی

چگونه نمره و یا معدل خود را به معادل آن در سیستم آموزشی آلمان تبدیل کنیم؟

بسیاری از دانشجویان ایرانی هنگام اخذ پذیرش از یک دانشگاه در آلمان، تمایل دارند قبل از پست کردن مدارک خود، شانس اخذ پذیرش خودشان را تخمین بزنند. لازمه این کار مقایسه معدل کسب شده با حداقل معدل مورد نظر دانشگاه است. این در حالیست که سیستم نمره‌دهی دانشگاه های آلمان با دانشگاه‌های ایران تفاوت دارد.

در سیستم نمره دهی آلمان، نمرات در بازه ۱ تا ۶ قرار میگیرند. در این بازه ۱ بهترین نمره و یا معدل و ۶ بدترین نمره است. یعنی هر چه نمره یا معدل متقاضی به عدد یک نزدیکتر باشد، بدان معنی است که متقاضی سوابق تحصیلی بهتری دارد. در این سیستم، ۴ کمترین نمره مورد نیاز برای پاس کردن یک درس است. نمرات بین ۴ و ۶ هم نمرات مردودی هستند. اکثر دانشگاه های آلمان نمره ۲.۵ و یا بهتر از آن را شرط ورود هر متقاضی به آن دانشگاه اعلام می‌کنند.

فرمول زیر نحوه تبدیل نمرات و یا معدل را به معادل آن در دانشگاه های آلمان بیان می‌کند. از این فرمول نه تنها دانشجویانی که از دانشگاه های ایران فارغ التحصیل شده اند، بلکه فارغ التحصیلان هر کشور دیگری به جز ایران نیز می‌توانند از آن استفاده کنند:

A = 3 * [ ( x – y ) / ( x – z ) ] + 1

مثال: دانشجویی در دانشگاهی در ایران در رشته ی مهندسی مکانیک در مقطع لیسانس با معدل 15 فارغ التحصیل شده است.

A = 3 * [ ( 20 – 15 ) / ( 20 – 12 ) ] + 1 = 2.88

همچنین می‌توانید در کادر زیر نمره خود را وارد کرده و معادل آن را در سیستم نمره دهی آلمانی مشاهده نمایید:

ترمیم نمرات دبیرستان چیست؟

متقاضیان ادامه تحصیل پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی باید بدانند که برای ادامه تحصیل در خارج از کشور معدل و یا نمرات دروس تخصصی نقش تعیین کننده ای در گرفتن پذیرش از بسیاری از دانشگاه های خارج کشور دارد. حال اگر نمرات شما کم باشد آیا ترمیم نمرات کارساز است؟

کسانی که دیپلم خود را از بعد از سال ۱۳۸۴ گرفته اند می‌توانند در طرح ترمیم نمرات دبیرستان شرکت کنند. این ترمیم در کارنامه کتبی دیپلم شما هیچ تاثیری ندارد.

نکاتی درباره ترميم نمرات:

۱. این ترمیم نمرات فقط برای آزمون کنکور سراسری برنامه ریزی شده است و فقط منحصر به مقطع دیپلم است و نه پیش دانشگاهی.

۲. این ترمیم نمرات هیچ نقشی در مواردی نظیر گرفتن پذیرش از دانشگاه های کشور خارجی ندارد. چون اصولا برای موضوع کنکور در نظر گرفته شده در معدل تاثیر نداشته و اصولا قابل ترجمه و ارائه به دانشگاه های کشور خارجی نیست.
در نتيجه اگر برنامه ادامه تحصیل در رشته های پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی را در خارج از کشور دارید به معدل دیپلم و پیش دانشگاهی توجه کنید و سعی کنید نمرات دروس زیست، شیمی، ریاضی و فیزیک بالایی داشته باشید. البته به خاطر داشته باشید اگر نمرات و معدل شما کم بود می‌توانید با شرکت در کالج های Pre-medical این ضعف را پوشش دهید.

برای مهاجرت به کانادا نیاز به کمک دارید؟

شرکت مهاجرتی ویزا موندیال یک شرکت حقوقی پیشرو در زمینه مهاجرت به کاناداست که ۱۲ سال سابقه فعالیت دارد. ویزا موندیال با پشتوانه تیمی بیش از ۲۰۰ نیروی متعهد به شما برای مهاجرت آسان به کانادا کمک می‌کند. از زمان تاسیس ویزا موندیال تا کنون بیش از ۱۰‌هزار پرونده مهاجرتی با موفقیت به اتمام رسیده‌اند. این موضوع ویزا موندیال را به یکی از قابل‌‌اعتماد‌ترین موسسات مهاجرتی کشور تبدیل کرده است.

ویزا موندیال
16 دیدگاه ها
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها