England Flag
Search
Search
Close this search box.

هزینه زندگی دانشجویی در آلمان

هزینه تحصیل آلمان

هزینه زندگی در آلمان در مقایسه با سایر کشورهای اروپایی ارزانتر است. هزینه اجاره مسکن سهم عمده ای از این هزینه را شامل می‌شود. سایر هزینه‌ها شامل هزینه های خوراک، خرید، تفریح و لباس می باشد. این هزینه ها بسته به منطقه زندگی شما و هنر زندگی شما متغیر است.

 برای تامین هزینه های زندگی خود در آلمان تا سال ۲۰۲۰، به طور متوسط به ۸۵۳ یورو در هر ماه (حدود ۹۵۷ دلار آمریکا) یا ۱۰.۲۳۶ یورو در سال (حدود ۱۱۴۸۴ دلار آمریکا) نیاز دارید.

در طول اقامت در آلمان انتظار می‌رود که سه هزینه زیر را در نظر داشته باشید:

شهریه دانشگاه در آلمان

اکثر دانشگاه های آلمان رایگان می‌باشند. تنها هزینه‌ای که باید به عنوان یک دانشجوی بین المللی در آلمان پرداخت کنید سهم ترم است. کلیه دانشجویان یک موسسه آموزش عالی ملزم به پرداخت سهم ترم هستند. این مبلغ بسته به موسسه آموزش عالی متفاوت است، تا حدودی به این دلیل که خدمات مختلفی در این سهم گنجانده شده است. به طور متوسط، سهم هر ترم حدود ۲۵۰ یورو است. مبلغ مشخصی که شما برای خدمات دانشگاهی مانند حمل و نقل با اتوبوس و قطار، امکانات ورزشی، سالن های ناهار خوری و موارد دیگر پرداخت می‌کنید.

در بسیاری از دانشگاه ها، سهم ترم شامل هزینه “بلیط ترم” یعنی گذرنامه حمل و نقل عمومی نیز می‌شود. با بلیط ترم خود می‌توانید به مدت شش ماه بطور رایگان در مناطق اطراف موسسه آموزش عالی خود با وسایل نقلیه عمومی سفر کنید. بسته به جایی که زندگی می‌کنید و تا چه میزان اجازه سفر دارید، بلیط می‌تواند بین ۲۵ تا ۲۰۰ یورو هزینه داشته باشد و در حال حاضر در سهم ترم گنجانده شده است.

 بلیط ترم باعث کاهش هزینه های زندگی در آلمان می‌شود.  دانشجو با پرداخت این هزینه کارت حمل و نقل رایگان (Semester Ticket) دریافت می‌کند که بواسطه آن دیگر نیازی به خرید بلیط اتوبوس و یا مترو ندارد و رفت و آمدش در شهر محل سکونت و یا شهرهای اطراف کاملا رایگان خواهد شد. پرداخت هزینه Semester Ticket اجباری است، زیرا Semester Ticket کارت دانشجویی شما نیز محسوب می‌شود. کاملا واضح است که بدون Semester Ticket هزینه زندگی دانشجویی در آلمان می‌توانست بیش از این مقدار باشد و به راحتی می‌توان گفت بدون این سرویس، هر ماه بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ یورو به مخارج دانشجو اضافه می‌شود.

علیرغم اینکه تحصیل در مقطع کارشناسی در دانشگاه‌های دولتی آلمان رایگان است، اما دانشجویان موظف به پرداخت هزینه کمی بایت ثبت نام سایر خدمات ترم هستند. این هزینه به طور متوسط ۲۵۰ یورو در هر ترم است، اما در هر دانشگاه متغیر خواهد بود.

اکثر دانشگاه های آلمان، دولتی هستند. دانشجویان برای تحصیل در دانشگاه های خصوصی در مقطع کارشناسی باید سالانه تا ۲۰,۰۰۰ یورو یا بیشتر را پرداخت کنند.

شهریه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه‌های آلمان اگر به صورت پیوسته باشد، معمولا رایگان خواهد بود. پیوسته به این معنی که دانشجو مدرک لیسانس خود را نیز از دانشگاه‌های آلمان گرفته باشد. در این صورت همچنین دانشجو موظف به پرداخت هزینه خدماتی ترم خواهد بود.

شهریه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد ناپیوسته در آلمان برای دانشجویانی که مدرک لیسانس خود را از کشوری به جز آلمان دریافت کرده‌اند، در هر دانشگاه متفاوت است و می‌تواند تا ۲۰,۰۰۰ یورو سالانه در دانشگاه‌های دولتی و تا ۳۰,۰۰۰ یورو سالانه در دانشگاه‌های خصوصی باشد.

شهریه تحصیل در مقطع دکتری در تمام دانشگاه‌های آلمان، حداقل به مدت شش ترم رایگان است. دانشجویان دکتری در آلمان نیز موظف به پرداخت هزینه‌های خدماتی ترم به مبلغ ۲۵۰ یورو خواهند بود.

هزینه های زندگی در آلمان

اجاره خانه دانشجویی در آلمان در شهرهای مختلف، متفاوت است. در شهرهایی مثل مونیخ اجاره خانه بسیار زیاد و در شهرهایی مانند هانوفر و یا بوخوم به صرفه و مناسب است. هر چند پیدا کردن کار در شهرهای بزرگ قطعا راحت تر خواهد بود. دانشجویان بین ۲۹۰ تا ۵۶۰ یورو در ماه برای اقامت پرداخت می‌کنند. در برخی از شهرهای بزرگ مانند کلن، مونیخ، هامبورگ و فرانکفورت، این اجاره بالاتر از حد متوسط نیز می‌باشد. اجاره یک خانه یک خوابه در شهر اشتوتگارت آلمان معادل ۸۵۰ یورو است. اجاره همین خانه با همین شرایط در شهر برمن آلمان معادل ۵۵۰ یورو است.
  • اجاره مسکن ۳۲۳ €
  • خوراک ۱۶۸ €
  • پوشاک ۴۲ €
  • لوازم تحریر ۲۰ €
  • حمل و نقل ۹۴ €
  • بیمه سلامت ۸۰ €
  • اینترنت و تلفن ۳۱ €
  • ورزش ۶۱ €
  • جمع کل ۸۱۹ €

۱۰,۲۳۶ یورو برای یک سال زندگی در آلمان.

یکی دیگر از مواردی که هزینه زندگی دانشجویی در آلمان را به شدت کاهش می‌دهد، خدمات بیمه درمانی در آلمان است. زیرا هزینه های درمانی در آلمان گران است. اما دانشجو با پرداخت بیمه در هر ماه، کارت بیمه دریافت خواهد کرد که بواسطه آن در سراسر اتحادیه اروپا می‌تواند بصورت رایگان تحت مداوا قرار بگیرد. هزینه بیمه دانشجویی برای دانشجویان زیر ۳۰ سال ۱۶۰ یورو است که نصف این مبلغ را دولت آلمان پرداخت می‌کند و دانشجو (چه دانشجوی آلمانی و چه دانشجوی خارجی) باید نصف دیگر آن یعنی ۸۰ یورو در هر ماه را پرداخت کند.

این مثلث سه موضوع مهم برای شما به عنوان یک دانشجوی بین المللی در کشور آلمان است. به محض اطمینان از مسئولیت رسیدگی به این سه چالش، مراقبت از سایر مشکلات آسان تر خواهد شد.

با وجود این هزینه های زندگی، شما می‌توانید به عنوان یک دانشجو کار کنید و در کنار تحصیل، کار دانشجویی داشته باشید. بنابراین دانشجو با کار دانشجویی در آلمان می‌تواند بخش قابل توجهی از هزینه های خود را تامین کند. لازم به ذکر است که همچنین دانشجو می‌تواند مبلغ ماهیانه ۸۵۰ یورو از حساب بلوکه شده خود را برداشت کند.

سوالات متداول

حداقل درآمد در آلمان به ازای هر ساعت ۹.۳۵ یورو است و دانشجو اجازه دارد در هر هفته ۲۰ ساعت کار کند البته بسیاری از کارها هستند که بیشتر از این مبلغ را می‌پردازند که بدیهی است در این شرایط درآمد دانشجو بیشتر هم می‌شود. با کار دانشجویی در آلمان می‌توان حداقل ۴۵۰ یورو در ماه درآمد داشت که در سال ۲۰۲۰ هزینه زندگی یک فرد در آلمان ۸۵۰ یورو در ماه تخمین زده شده است و دانشجو با داشتن کار دانشجویی حداقل نیمی از هزینه های زندگی خود را می تواند تامین کند.

اکثر دانشگاه های آلمان رایگان است و دانشجو هزینه ای پرداخت نمی کند و تنها هزینه ای که این دانشگاه ها از دانشجو می‌گیرند، به ازای هر ترم ۲۰۰ تا ۴۰۰ یورو  است که در ازای این مبلغ یک کارت عبور و مرور رایگان دانشجو دریافت می‌کند تا توسط آن بتواند در شهر محل تحصیل خود و همچنین شهرهای اطراف به صورت کاملا رایگان عبور و مرور کند.

بله اما تنها می توانید در دانشگاه های دولتی آلمان (به جز ایالت بادن-وورتمبرگ) به صورت رایگان تحصیل کنید.

به صورت میانگین کرایه تاکسی به ازای هر کیلومتر ۲ یورو است..

به صورت میانگین ۲۱۵ یورو برای هزینه های آب و برق و گاز دانشجویان در آلمان مورد نیاز است.

به صورت تخمینی هزینه درمانی دانشجویان آلمان می تواند ۸۰ دلار در ماه باشد.

کرایه دوچرخه در المان روزانه ۱۵ تا ۲۰ یورو است.

کرایه اتوبوس های آلمان بسته به مسیر شما بین ۲۰ تا ۷۰ یورو است.

برای مهاجرت به کانادا نیاز به کمک دارید؟

شرکت مهاجرتی ویزا موندیال یک شرکت حقوقی پیشرو در زمینه مهاجرت به کاناداست که ۱۲ سال سابقه فعالیت دارد. ویزا موندیال با پشتوانه تیمی بیش از ۲۰۰ نیروی متعهد به شما برای مهاجرت آسان به کانادا کمک می‌کند. از زمان تاسیس ویزا موندیال تا کنون بیش از ۱۰‌هزار پرونده مهاجرتی با موفقیت به اتمام رسیده‌اند. این موضوع ویزا موندیال را به یکی از قابل‌‌اعتماد‌ترین موسسات مهاجرتی کشور تبدیل کرده است.

ویزا موندیال