England Flag
Search
Search
Close this search box.

تبدیل ویزای توریستی از داخل کانادا

آیا تبدیل ویزای توریستی از داخل کانادا امکان‌پذیر است؟

امکان تبدیل ویزای توریستی کانادا به سایر ویزاها مثل ویزای کاری، تحصیلی یا اقامت دائم وجود دارد اما قبل از اقدام، به فکر برنامه بلند مدت خود باشید. از قبل در مورد گام بعدی پس از ورود به کانادا فکر کنید و آن را جدی بگیرید چرا که شما در کشور خود احتمالا از کار خود استعفا می‌دهید و یا ممکن است اموال خود را بفروشید و با امید اقامت کانادا وارد این کشور شوید و بنابراین در صورت عدم موفقیت در کانادا، برگشت به کشور خود برایتان سخت می‌شود.

اگر پس از اخذ ویزای توریستی قصد دارید در کانادا آن را به ویزای تحصیلی کانادا تغییر دهید، از قبل در مورد شرایط خود برای پذیرش در دانشگاه‌های کانادا تحقیق کنید و ببینید که آیا شرایط لازم برای گرفتن ویزای تحصیلی را هم دارید یا خیر. در نظر داشته باشید که پس از ورود به کانادا حداکثر ۶ ماه فرصت حضور در این کشور را دارید بنابراین طی این مدت و قبل از خروج از کشور باید مقدمات پذیرش دانشگاه‌ها و اقدام برای ویزای تحصیلی را انجام دهید.

یا اگر هدف شما تغییر ویزای توریستی به ویزای کاری کانادا است، از قبل در مورد نحوه پیدا کردن شغل و گرفتن پیشنهاد شغلی یا همان جاب آفر از کارفرمایان کانادایی تحقیق کنید. شرایط خود را برای به دست آوردن شغل ارزیابی کنید و ببینید آیا آنقدر مهارت و سابقه کاری دارید که بتوانید شغلی را در این کشور به دست آورید یا خیر.

در ادامه در مورد هر یک از روش‌های تغییر ویزای توریستی به تحصیلی، کاری و اقامت دائم بیشتر توضیح می‎‌دهیم.

تبدیل ویزای توریستی به کاری از داخل کانادا

آیا تبدیل ویزای توریستی به کاری در کانادا امکان‌پذیر است؟

جواب این سوال ساده است: تبدیل ویزای توریستی به کاری در خاک کانادا در شرایط مشخص و برای افراد خاصی امکان‌پذیر است. اگر هنوز در مرحله‌ تصمیم‌گیری برای اخذ ویزای توریستی و تبدیل آن به ویزای کاری هستید یا همین حالا با ویزای توریستی در کانادا هستید و دنبال روشی برای تبدیل ویزای خود به ورک پرمیت می‌گردید، به‌هرحال راهی برای شما وجود دارد!

اگر شما هم از آن دسته افرادی هستید که به تبدیل کردن ویزای ویزیتوری به کاری در کانادا امید دارید، شاید واجد شرایط باشید. پس در این قسمت از مقاله با ویزا موندیال همراه شوید تا چند و چون این روش را یاد بگیرید.

روش‌های تبدیل ویزای توریستی به کاری در کانادا

تبدیل ویزای توریستی کانادا به ویزای کاری کانادا در خاک کانادا به‌طور متداول به روش‌های زیر است:

ایرانیانی که با ویزای توریستی در کانادا هستند می‌توانند تا تاریخ ۲۸ فوریه ۲۰۲۵، به صورت رایگان، درخواست اپن ورک پرمیت دهند. اپن ورک پرمیت مجوز کاری است که به شما اجازه می‌دهد تا برای هر کارفرمایی در کانادا کار کنید.

اگر موفق شوید در مدتی که ویزای توریستی شما اعتبار دارد، مصاحبه موفقیت‌آمیزی با کارفرمایی کانادایی داشته باشید و کارفرما بتواند برای شما تاییدیه LMIA یا ارزیابی تاثیر بازار کار کانادا بگیرد، با آماده کردن مدارک‌تان، احتمال دارد بتوانید ویزای ویزیتوری خود را در خاک کانادا به ویزای کاری تبدیل کنید. 

البته به خاطر داشته باشید که در حال حاضر این امکان به‌صورت محدود وجود دارد و پس از آن، اگر دولت کانادا این فرصت را تمدید نکند، باید کانادا را ترک کرده و از بیرون، درخواست ورک پرمیت بدهید.

درصورتی که شرایط زیر را داشته باشید، می‌توانید برای تبدیل ویزای توریستی به اپن ورک پرمیت اقدام کنید:

  • اگر همسر شما استادی پرمیت کانادا دارد و در موسسه‌ای با شماره DLI درس می‌خواند؛
  • اگر همسر شما ورک پرمیت کانادا دارد و در شغلی با ناک TEER 0, 1, 2, 3, 4, 5 کار می‌کند؛
  • اگر همسر شما در انتظار دریافت PR‌ است و تاییدیه اولیه (Approval in Principle) خود را گرفته؛
  • اگر تحت اسپانسرشیپ همسر (Spousal Sponsorship) درخواست PR داده‌اید و منتظر نتیجه هستید.

در این روش می‌توانید در خاک کانادا درخواست داده و در صورت واجد شرایط بودن، از طریق سرمایه‌گذاری یا کارآفرینی در کانادا ویزای توریستی خود را به ویزای کاری تبدیل کنید. این روش هم نتیجه‌اش دریافت ویزای کاری است و تنها فرق آن، حذف شدن نیاز به LMIA است چون در اصل خود شما هستید که به خودتان جاب آفر می‌دهید!

در این روش می‌توانید با ویزای توریستی به کانادا بروید و فرنچایز یا کسب و کاری را بخرید یا خودتان تجارتی راه بیندازید و درخواست تبدیل ویزای توریستی به کاری بدهید.

درحال‌حاضر، مهلت ارسال درخواست فقط تا ۲۸ فوریه ۲۰۲۳ است و درصورتی که اداره مهاجرت کانادا آن را تمدید نکند، باید برای ثبت درخواست، خاک کانادا را ترک کرده و این درخواست را بیرون از کانادا ثبت کنید.

بعضی افراد ترجیح می‌دهند مسیرشان را به‌سمت پناهندگی پیش ببرند و با درخواست پناهندگی بعد از دریافت ویزای توریستی، اقدام به اخذ ورک پرمیت کنند. این روش هم جزو راه‌های ورود به کانادا با ویزای توریستی و اخذ ورک پرمیت است که شرایط مخصوص به خود را دارد.

چه کسانی واجد شرایط تبدیل ویزای توریستی به کاری در کانادا هستند؟

به‌دلیل محدودیت‌های سفر که منجر به کمبود نیروی کار در کانادا شده بود، دولت کانادا به‌طور موقت اجازه داده ویزیتورها درصورت داشتن شرایط کافی، در کانادا درخواست ورک پرمیت بدهند. اگر شرایط زیر را دارید، می‌توانید در کانادا درخواست ورک پرمیت بدهید:

  • حین ثبت درخواست، در کانادا حضور داشته باشید؛
  • اگر جاب آفر شما نیاز به تاییدیه LMIA‌ دارد، تا ۲۸ فوریه ۲۰۲۳ برای مجوز کار مخصوص کارفرما که به ویزای کاری تحت پوشش کارفرما، Employer-Specific Work Permit یا ورک پرمیت بسته هم معروف است، درخواست بدهید؛
  • ویزای ویزیتوری شما در زمان ثبت درخواست ورک پرمیت، اعتبار داشته باشد (درصورت پایان اعتبار، باید وضعیت ویزیتوری خود را پیش از ثبت درخواست، بازیابی کنید)؛
  • از اداره مهاجرت کانادا، معرفی‌نامه‌ای که به آن letter of introduction یا به اختصار LOI هم می‌گویند دریافت کرده باشید؛
  • درصورت نیاز به LMIA از کارفرمایی کانادایی، نامه‌ تاییدیه LMIA را گرفته باشید؛
  • از قوانین و مقررات مهاجرت و حمایت از مهاجران و پناهندگان کانادا پیروی کنید؛
  • اجازه پذیرش شدن در کانادا را داشته باشید؛
  • ثابت کنید که پس از پایان اعتبار ورک پرمیت، کانادا را ترک خواهید کرد.

نحوه تبدیل ویزای توریستی به کاری در کانادا

با دنبال کردن گام‌های زیر، می‌توانید پس از ورود به کانادا با ویزای توریستی، برای ورک پرمیت درخواست بدهید:

از طریق درگاه‌های مختلفی مانند سایت Glassdoor، یا Indeed و شبکه اجتماعی لینکدین یا حتی سایت شرکت‌ها می‌توانید رزومه خودتان را برای فرصت‌های شغلی مختلف ارسال کنید. به‌خاطر داشته باشید که رزومه شما باید مطابق با استانداردهای کانادایی باشد.

یادتان نرود که پس از ورود به کانادا از طریق ویزای توریستی، حداکثر ۶ ماه فرصت ماندن در خاک این کشور را دارید!

مواردی که باید حین پیدا کردن کار در کانادا برای تبدیل ویزای توریستی، مدنظر داشته باشید:
  • کد ناک شغل خود را با شغل‌های مورد نیاز استانی که در آن هستید، بسنجید.
  • فرصت‌های بازار کاری در استانی که اکنون ویزیتور آن هستید را بررسی کرده و موقعیت‌سنجی کنید.
  • قدرت استفاده از فرمت‌های کانادایی رزومه‌ها را دست‌کم نگیرید.
  • رزومه‌ خود را مطابق با موقعیت شغلی مورد نظر تنظیم کنید و از ارائه اطلاعات بی‌ربط، خودداری کنید.

این گام برای افرادی که اقدام به گرفتن روش جدید Open Work Permit می‌کنند، متفاوت با آن‌هایی است که Closed Work Permit می‌گیرند.

  • درصورتی که از روش Closed Work Permit اقدام می‌کنید و جاب آفر شما نیاز به تاییدیه LMIA داشته باشد، در این مرحله باید آفر لتر و تاییدیه LMIA دریافت کنید تا حین درخواست ورک پرمیت، ضمیمه مدارک‌تان شود.
  • اما افرادی که برای روش جدید اپن ورک پرمیت اقدام می‌کنند، نیازی به جاب آفر و تاییدیه LMIA ندارند.

LMIA یا ارزیابی تاثیر بازار کار کانادا به‌عنوان ابزاری برای حمایت از حقوق کار برای شهروندان کانادا استفاده می‌شود. برای آنکه کارفرمای کانادایی بتواند آفر لتری با تاییدیه LMIA بدهد، باید ثابت کند که شما بهترین گزینه برای فرصت شغلی ارائه شده هستید و هیچ شهروند کانادایی نمی‌تواند خدماتی که از دست‌تان برمی‌آید را فراهم کند.

فاکتورهایی که شانس شما را برای گرفتن جاب آفر افزایش می‌دهند:
  • مهارت بسیار زیاد که کارفرماها در کمتر کارمندی دیده‌اند؛
  • ارتباطات قوی شما در کانادا که مهارت‌های‌تان را تایید می‌کنند؛
  • استخدام کسی در کانادا تا دنبال شغل مناسبی برای شما بگردد.

در آخرین گام، با جمع‌آوری مدارک‌تان می‌توانید از داخل کانادا برای گرفتن درخواست مجوز کار و تبدیل ویزای توریستی به کاری اقدام کنید. این کار از طریق سایت اداره مهاجرت کانادا به‌صورت آنلاین انجام می‌شود و درصورت نیاز، می‌توان از روش کاغذی هم استفاده کرد. البته روش سومی هم وجود دارد که از همه سریع‌تر و متداول‌تر است: فلگ پول کردن! در ادامه، هر سه روش را بررسی می‌کنیم:

برای درخواست ورک پرمیت از طریق اینترنت، باید مانند افرادی که خارج از کانادا اقدام می‌کنند، برای خود در سایت IRCC حساب کاربری بسازید و درخواست ورک پرمیت‌تان را ثبت کنید.

نحوه ثبت‌نام در سایت اداره مهاجرت کانادا
  • پذیرش ضوابط و شرایط استفاده از GCKey
  • انتخاب نام کاربری و کلمه عبور برای GCKey
  • تعیین سوال و جواب‌های امنیتی برای بازیابی GCKey در صورت نیاز
  • پذیرش ضوابط و شرایط استفاده از حساب کاربری در پرتال سایت اداره مهاجرت کانادا
  • وارد کردن نام و نام خانوادگی حقیقی
  • وارد کردن آدرس ایمیل
  • انتخاب زبان مورد نظر
  • تعیین سوال و جواب‌های امنیتی برای بازیابی حساب کاربری در صورت نیاز
نحوه درخواست ورک پرمیت

پس از آنکه حساب کاربری ساختید، باید اپلیکیشن درخواست ورک پرمیت را تکمیل و ارسال کنید. به‌طور کلی باید موارد زیر را در این اپلیکیشن بنویسید:

  • وضعیت فعلی‌تان؛ توریست هستید، تحصیل می‌کنید یا …
  • نوع درخواست‌تان (که در اینجا باید قصد گرفتن مجوز کار را انتخاب کنید)
  • مشخصات همراه (اگر همراه خانواده می‌روید)
  • مشخصات وکیل (درصورتی که وکیل دارید)
  • اطلاعات تماس
  • و …

مرحله‌ بعد، پرداخت هزینه‌های مربوط به درخواست ورک پرمیت است که برای هر فرد، ۲۵۵ دلار کاناداست اما این هزینه برای ایرانیان تا ۲۸ فوریه ۲۰۲۴ رایگان خواهد بود.

پس از پرداخت هزینه، می‌توانید مدارک خود را در سایت، بارگذاری کرده و ثبت درخواست خود را نهایی کنید.

  • مزیت اقدام از طریق روش آنلاین، قابلیت پیگیری راحت رَوند آن است. اما پردازش بسیار طولانی آن که گاه تا ۶ ماه هم طول می‌کشد، چالش‌های بسیاری پیش روی شما می‌گذارد. به‌خاطر داشته باشید تا وقتی نتیجه ورک پرمیت‌تان مشخص نشود، اجازه کار ندارید و در تمام مدت، مجبورید از پس‌انداز شخصی‌تان برای خرج و مخارج حضور در کانادا استفاده کنید!

پردازش مدارک درخواست ورک پرمیت شما در روش ارسال آنلاین، درحال حاضر (فوریه ۲۰۲۳) ۱۵۹ روز طول می‌کشد!

قدیمی‌ترین روش درخواست ورک پرمیت برای تبدیل ویزای توریستی به کاری، ارسال درخواست از طریق روش کاغذی است. 

در این روش باید اپلیکیشن مربوطه را از سایت اداره مهاجرت کانادا دانلود کرده، آن را پر کنید و در انتها، گزینه Validate را بزنید؛ با این‌کار، بارکدی برای شما نمایش داده می‌شود. اگر فرم خود را روی کامپیوتر ذخیره و تکمیل کرده باشید، باید بعد از پرینت فرم، صفحه پرینت شده بارکد را ضمیمه اپلیکیشن‌تان کنید.

فراموش نکنید که در محل‌های تعیین شده در پایین فرم هم باید امضا کرده و تاریخ را بنویسید. 

مرحله‌ بعدی، پرداخت هزینه پردازش است که با داشتن آدرس ایمیل، پرینتر و کارت بانکی معتبر، می‌توانید به درگاه پرداخت آنلاین مراجعه کرده و بعد از واریز هزینه، دو نسخه رسمی برای IRCC همراه با بارکد، پرینت کنید. نسخه‌ای از آن را همراه با فایل‌های درخواست‌تان ارسال کنید و نسخه دیگر را برای خودتان نگه دارید.

نسبت به نوع ورک پرمیت درخواستی‌تان، سایت اداره مهاجرت کانادا نحوه ارسال مدارک از طریق پست را برای شما تعیین خواهد کرد. 

پردازش مدارک درخواست ورک پرمیت شما در روش ارسال کاغذی، در حال حاضر (فوریه ۲۰۲۳) ۶۰ روز طول می‌کشد. 

در این روش، باید مدارک‌تان را به یکی از مرزهای مشترک کانادا و آمریکا ببرید و به پلیس CBSA تحویل بدهید. فضایی میان دو مرز وجود دارد که باید به آنجا وارد شده و خارج شوید؛ گویی از مرز کانادا خارج شده و دوباره وارد خاک کانادا شده‌اید. این حرکت که به آن فلگ پول (Flagpole) یا فلگ پولینگ می‌گویند، روشی است که بتوانید به سریع‌ترین شکل ممکن، وضعیت درخواست ورک پرمیت‌تان را پیش ببرید. 

وقتی فلگ پول می‌کنید، آفیسر حین ورود مجددتان به مرز کانادا، مدارک‌تان را همراه با هزینه‌ پردازش، از شما تحویل می‌گیرد و نتیجه درخواست‌تان را بعد از چند ساعت اعلام می‌کند.

  • مزیت این روش، دریافت نتیجه درخواست ورک پرمیت در همان روز است.
  • به‌خاطر داشته باشید که اگر جاب‌آفر شما نیاز به تاییدیه LMIA دارد، باید بعد از دریافت آن اقدام به فلگ پولینگ کنید وگرنه ریجکت خواهید شد. برای جاب آفرهایی که LMIA-Exempt هستند، نیازی به LMIA به‌منظور فلگ پول کردن ندارید.

تجربه یکی از موکلین ویزا موندیال از پروسه فلگ پولینگ:

مزایا و معایب تبدیل ویزای توریستی به کاری کانادا

 برای اخذ جاب آفر کار یا تبدیل ویزای خود به ویزای کاری نیاز به کمک دارید؟

فرم‌ ارزیابی ما را تکمیل و یا وقت مشاوره رزرو کنید تا شرایط شما توسط کارشناسان ما بررسی شود.

تبدیل ویزای توریستی به تحصیلی از داخل کانادا

شاید شما هم از آن دسته افرادی باشید که پس از ورود به کانادا از طریق ویزای توریستی، دوره‌های دانشگاه یا کالجی را دیده‌ و تصمیم گرفته‌اید ویزای‌تان را تغییر بدهید و دوباره درس بخوانید. شاید هم نمی‌دانید اگر ویزای توریستی بگیرید، پس از ورود به کانادا امکان تغییر آن به ویزای تحصیلی در خاک کانادا را دارید یا خیر. 

درست است که در اکثر موارد، لازم است خاک کانادا را ترک کرده و از وطن خودتان درخواست استادی پرمیت بدهید، اما راهِ میان‌بری هم پیش روی شما قرار دارد که امکان اقدام از داخل کانادا را فراهم می‌کند. 

درصورتی که با ویزای توریستی در کانادا هستید و یکی از شرایط زیر را دارید، می‌توانید برای گرفتن استادی پرمیت در خاک کانادا اقدام کنید:

  • دوره‌ زبان پیش‌نیازی در یکی از موسسه‌هایی گذرانده‌اید که شماره DLI دارند؛
  • همسر یا والدین شما استادی پرمیت معتبر یا ورک پرمیت کانادایی معتبر دارند؛
  • در مقطع پیش‌دبستانی، ابتدایی یا دبیرستان تحصیل می‌کنید؛
  • دانشجوی مهمان یا انتقالی در موسسه‌ای با شماره DLI هستید.

نحوه تبدیل ویزای توریستی به تحصیلی در کانادا

تمام موسسه‌‌های کانادا، واجد شرایط نیستند که از طریق ثبت‌نام در آن‌ها بتوانید ویزای توریستی خود را به ویزای تحصیلی تبدیل کنید. موسسه، کالج یا دانشگاهِ انتخابی شما باید در فهرست موسساتی باشد که شماره DLI دارد. می‌توانید موسسات آموزشی مجاز را از طریق این لینک مشاهده کنید.

دوره‌های Prerequisite یا پیش‌نیاز چه هستند؟

زمانی که می‌خواهید از کالج یا دانشگاهی پذیرش بگیرید، ممکن است نیاز به گذراندن دوره‌ای به‌نام Prerequisite course یا دوره پیش‌نیاز داشته باشید. این دوره، پیش‌نیازِ دوره‌ آکادمیکی است که در ادامه، قصد تحصیل در آن را دارید. 

در این حالت، دانشگاه به شما پذیرش مشروط می‌دهد. یعنی ابتدا باید دوره پیش‌نیاز را بگذرانید و بعد می‌توانید در رشته مورد نظرتان ثبت‌نام کنید.

برای تبدیل ویزای توریستی به تحصیلی در خاک کانادا، گذراندن دوره پیش‌نیاز زبان، اجباری است.

متقاضی‌ها باید در موسسه، کالج یا دانشگاه انتخابی‌شان آزمون زبان بدهند تا مدت زمان دوره زبان‌شان براساس سطح دانسته‌های‌شان مشخص شود. 

  • اگر دوره پیش‌نیاز زبان را در موسسه بخوانید

با انتخاب موسسه برای گذراندن دوره پیش‌نیاز زبان، باید در آزمون تعیین سطح شرکت کنید. پس از مشخص شدن سطح دانش زبان‌تان، نامه LOA دریافت خواهید کرد که باید به دانشگاه یا کالجی که قصد تحصیل در آن را دارید تحویل بدهید. 

دانشگاه یا کالج با استفاده از آن نامه، پذیرشی به شما خواهد داد و تاریخی مشخص خواهد کرد که تا آن زمان، فرصت دارید نمره زبان خود را به‌همراه پیش‌پرداخت هزینه شهریه بپردازید. اگر تا آن زمان موفق به اخذ نمره قبولی زبان نشوید، باید ثبت‌نام در دانشگاه یا کالج را دیفر کنید. 

  • اگر دوره پیش‌نیاز زبان را در کالج یا دانشگاه بخوانید

اگر دوره پیش‌نیاز زبان را در خود دانشگاه یا کالجی بگذرانید که می‌خواهید در همانجا تحصیل کنید، باز هم در آزمون تعیین سطح شرکت خواهید کرد و نامه‌ آفر کاندیشنال را از خود دانشگاه خواهید گرفت. بعد از تکمیل دوره زبان است که می‌توانید برای گام بعدی اقدام کنید.

نکته‌ای که باید به آن توجه شود این است که دارندگان ویزای توریستی، ماکزیمم تا ۶ ماه می‌توانند در کانادا بمانند، بنابراین متقاضیان باید مدت دوره زبان و میزان اقامت بر اساس ویزای توریستی‌شان را بررسی کرده و برنامه‌ریزی دقیقی داشته باشند تا مجبور به ترک کانادا پیش از اتمام دوره نشوند.

    • دقت داشته باشید که بین تاریخ تمام شدن دوره زبان و تاریخ شروع شدن ترم دانشگاهی هم، بازه‌ای وجود داشته باشد که فرصتی برای دریافت استادی پرمیت خود داشته باشید. پس از تمام شدن دوره زبان‌تان است که تازه می‌توانید درخواست استادی پرمیت بدهید!

بلافاصله بعد از پایان دوره پیش‌نیاز زبان، می‌توانید ثبت‌نام خود را در کالج یا دانشگاه نهایی کنید. باید مدرک دوره زبان و همچنین مبلغ مورد نیاز برای شهریه را با توجه به شرایط دانشگاه یا کالج، تحویل دهید و در نهایت، سراغ گام بعدی بروید که درخواست استادی پرمیت است.

اگر ویزای ویزیتوری یا همان توریستی شما هنوز بعد از تکمیل دوره زبان‌تان اعتبار داشت، می‌توانید درخواست ویزای تحصیلی یا استادی پرمیت‌تان را از داخل خاک کانادا، ارسال کنید. با ساختن حساب کاربری در سایت اداره مهاجرت کانادا، می‌توانید روند درخواست خود را با تکمیل مدارک مورد نیاز، کامل کنید. 

نحوه ثبت‌نام در سایت اداره مهاجرت کانادا
  • ضوابط و شرایط استفاده از GCKey را تایید کنید.
  • نام کاربری و کلمه عبور برای حساب کاربری GCKey انتخاب کنید.
  • سوال و جواب‌های امنیتی برای بازیابی GCKey مشخص کنید.
  • ضوابط و شرایط استفاده از حساب کاربری در پرتال سایت اداره مهاجرت کانادا را تایید کنید.
  • نام و نام خانوادگی حقیقی خود را بنویسید.
  • آدرس ایمیل‌تان را وارد کنید.
  • زبان مورد نظرتان را تعیین کنید.
  • سوال و جواب‌های امنیتی برای بازیابی حساب کاربری‌تان را مشخص کنید.
نحوه درخواست استادی پرمیت

بعد از ساختن حساب کاربری در سایت اداره مهاجرت کانادا، باید فرم درخواست استادی پرمیت خود را تکمیل کرده و همراه با مدارک‌تان، ارسال کنید.

حین درخواست آنلاین، از شما درمورد کشور محل اقامت‌تان سوال می‌شود. از آنجا که در آن بازه، در ایران اقامت ندارید، نباید ایران را انتخاب کنید. با انتخاب کانادا، سوالی دیگر از شما پرسیده می‌شود: آیا دوره‌ پیش‌نیازی را گذرانده و تمام کرده‌اید؟ اگر گزینه خیر را انتخاب کنید، به شما اجازه ایجاد درخواست از داخل کانادا داده نمی‌شود. اگر بله را انتخاب کنید، می‌توانید به ایجاد درخواست‌ ادامه دهید.

سوالاتی که حین درخواست استادی پرمیت از شما پرسیده می‌شود شامل موارد زیر است:

  • کشور محل اقامت
  • گذراندن دوره پیش‌نیاز
  • شماره UCI
  • اطلاعات شخصی شامل نام، جنسیت، تاریخ و محل تولد، تابعیت، محل سکونت فعلی و پیشین، وضعیت تاهل و غیره
  • مهارت‌های زبان
  • اطلاعات پاسپورت شامل شماره، محل و تاریخ صدور، تاریخ انقضا و غیره
  • اطلاعات تماس شامل آدرس پستی و غیره
  • اطلاعات مربوط به ورودتان به کانادا شامل تاریخ ورود اولیه، هدف اصلی ورود به کانادا و غیره
  • مشخصات مربوط به اهداف تحصیلی در کانادا شامل نام موسسه مورد نظر و آدرس آن، سطح تحصیلی هدف، رشته‌ای که می‌خواهید بخوانید، هزینه تحصیل، شماره DLI موسسه، میزان بودجه‌ شما در دوران اقامت، فردی که هزینه‌های شما را پرداخت خواهد کرد و غیره
  • اطلاعات مربوط به تحصیلات تکمیلی پیشین (درصورت وجود)
  • اطلاعات کاری شامل عنوان شغلی، نام شرکت، تاریخ فعالیت و غیره
  • اطلاعات مربوط به سوابق پزشکی و سوء سابقه کیفری

پس از تکمیل فرم و ضمیمه کردن مدارک، باید هزینه اپلیکیشن را پرداخت کنید که سبب نهایی شدن درخواست‌تان می‌شود و می‌توانید آن را برای اداره مهاجرت کانادا ارسال کنید. هزینه درخواست استادی پرمیت، ۱۵۰ دلار کاناداست اما این هزینه برای ایرانیان تا تاریخ ۲۸ فوریه ۲۰۲۴ رایگان خواهد بود.

درخواست استادی پرمیت از داخل کانادا چقدر طول می‌کشد؟

در حال حاضر، در مارچ ۲۰۲۳، مدت پردازش درخواست استادی پرمیت از داخل کانادا ۵ هفته است. البته به‌خاطر داشته باشید که این زمان، متغیر است و می‌توانید از سایت اداره مهاجرت کانادا، زمان دقیق آن را مشاهده کنید.

مدارک مورد نیاز برای تبدیل ویزای توریستی به ویزای تحصیلی کانادا

پس از آنکه در دوره پیش‌نیاز زبان یکی از موسسه‌هایی که شماره DLI دارند، شرکت کردید، برای گرفتن استادی پرمیت نیاز به مدارک زیر دارید:

  • نامه پذیرش تحصیلی (LOA) از موسسه‌ای که شماره DLI دارد
  • نامه آفر کاندیشنال که دوره پیش‌نیاز یا prerequisite در آن ذکر شده باشد
  • مدرک دوره prerequisite که نشان بدهد دوره پیش‌نیاز زبان تمام شده
  • مدارک شناسایی (پاسپورت معتبر، عکس ۳.۵ در ۴.۵ جدید)
  • اثبات تمکن مالی برای پوشش هزینه‌های زندگی و شهریه 
  • استادی پلن، SOP یا همان Letter of Explanation
  • گواهی پذیرش کبک یا همان CAQ برای متقاضی‌های استان کبک 
  • گواهی عدم سوءپیشینه
  • دانشنامه‌ها و ریزنمرات تحصیلی و ترجمه رسمی آن‌ها
  • مدرک زبان مانند تافل یا آیلتس بسته به موسسه مورد نظرتان (اجباری نیست)
  • اظهارنامه سرپرست (برای افراد زیر سن قانونی)
  • رزومه یا CV

هزینه تبدیل ویزای توریستی به تحصیلی کانادا

  • استادی پرمیت: ۱۵۰ دلار کانادا (این هزینه تا ۲۸ فوریه ۲۰۲۴ برای ایرانیان رایگان است)
  • تمکن مالی: ۱۰ هزار دلار + شهریه یک سال دانشگاه
  • هزینه دوره زبان (متغیر بسته به موسسه مورد نظر)
  • هزینه ترجمه رسمی مدارک تحصیلی (متغیر بسته به تعداد مدارک)

هزینه اپلیکیشن فی دانشگاه‌ها و کالج‌های کانادا چقدر است؟

به‌طور معمول، مبلغ پایه برای اپلیکیشن فی دانشگاه‌های کانادا ۱۵۰ دلار است. البته بعضی دانشگاه‌ها و کالج‌ها در شرایط خاص، این مبلغ را waive می‌کنند. ویو کردن اپلیکیشن فی به‌معنی چشم‌پوشی کردن از هزینه آن است و سابمیت کردن مدارک‌تان برای پردازش توسط دانشگاه را رایگان می‌کند.

میزان تمکن مالی مورد نیاز برای ویزای تحصیلی کانادا

تمکن مالی ویزای تحصیلی کانادا معمولاً شامل شهریه یک سال تحصیلی به‌همراه ۱۰ هزار دلار برای هزینه‌های یک سال زندگی و مسکن است. البته اگر در استان کبک هستید، این هزینه ۱۱ هزار دلار به‌علاوه شهریه یک سال تحصیلی است.

مدارک مورد نیاز برای اثبات تمکن مالی

  • ارائه مدرک وجود حساب بانکی کانادایی درصورت انتقال پول به کانادا
  • مدرک وام دانشجویی یا تحصیلی از بانک
  • صورتحساب بانکی ۴ ماهِ گذشته
  • حواله بانکی (Bank Draft) که بتوان به دلار کانادا تبدیل کرد
  • مدارک پرداخت شهریه و هزینه محل سکونت در کانادا
  • نامه‌ای از دانشگاه یا فردی که هزینه‌های شما را پرداخت می‌کند؛ یا
  • ارائه مدرک پرداخت هزینه از داخل کانادا درصورتی که بورسیه تحصیلی دارید یا در دوره آموزشی که با بودجه کانادا تامین شده شرکت می‌کنید

افرادی که نیاز به تبدیل ویزای توریستی به تحصیلی برای درس خواندن در کانادا ندارند

۱. شرکت‌کنندگان دوره‌های آموزشی با مدت کمتر از ۶ ماه، نیازی به تغییر ویزای توریستی به ویزای تحصیلی ندارند.
۲. شرکت‌کنندگان دوره‌های مجازی، استادی پرمیت نمی‌خواهند.
۳. حضور در دوره‌هایی که آکادمیک یا حرفه‌ای نیستند و قبل از انقضای ویزای توریستی تمام می‌شوند، ویزای تحصیلی لازم ندارد.
۴. برای دوره‌های بدون مدرک و کمتر از ۶ ماه، نیازی نیست ویزای خود را تغییر بدهید.
۵. کودکانی که می‌خواهند به دوره پیش دبستانی بروند و والدین آن‌ها با ویزای توریستی در کانادا حضور دارند، نمی‌خواهد ویزای تحصیلی بگیرند.

چه افرادی می‌توانند از داخل خاک کانادا درخواست استادی پرمیت بدهد؟

اتباع خارجی که در کانادا هستند، جز آن‌هایی که طبق بند R215 معاف هستند، نمی‌توانند از داخل خاک کانادا اقدام به درخواست استادی پرمیت کنند. افرادی که می‌توانند از داخل کانادا درخواست مجوز تحصیلی بدهند در فهرست زیر معرفی شده‌اند:

  • دارندگان ورک پرمیت؛
  • دارندگان استادی پرمیت؛
  • افرادی که همسر یا والدین‌شان استادی پرمیت معتبر یا ورک پرمیت کانادایی معتبر دارد؛
  • افرادی که ۹۰ روز از پایان مجوز شرکت در فرصت مطالعاتی آن‌ها در کانادا باقی مانده؛
  • افراد مشمول قانون Unenforceable Removal Order؛
  • افرادی که تحت بند (۱) ۲۴ قانون، مجوز اقامت موقت با حداقل اعتبار ۶ ماهه دارند؛
  • افراد مقیم موقت که درحال تحصیل در مقطع مهدکودک، ابتدایی یا متوسطه هستند؛ 
  • افراد مقیم موقت که درحال بازدید از کانادا هستند؛
  • افراد مقیم موقت که دانشجوی انتقالی یا مهمان در یکی از موسسه‌ها با شماره DLI هستند؛ 
  • افرادی که دوره‌ پیش‌نیاز در یکی از موسسه‌هایی با شماره DLI گذرانده‌اند؛
  • افرادی که در رویدادهای ورزشی تیم‌های کانادا شرکت کرده‌ یا در رسانه‌های کانادا فعالیت داشته‌اند؛
  • افرادی که از اعضای خانواده‌ کسانی هستند که در بالا شرح داده شد.

درصورت اتمام اعتبار ویزای توریستی چه کنیم؟

اگر هنوز درخواست استادی پرمیت خود را سابمیت نکرده‌اید و اعتبار ویزای توریستی شما تمام شده است، می‌توانید ویزیتور رکورد بگیرید و در کانادا بمانید.

اگر درخواست استادی پرمیت‌تان را ثبت کرده‌اید و اعتبار ویزای توریستی شما پیش از مشخص شدن وضعیت آن تمام شده، می‌توانید بدون تمدید کردن وضعیت‌تان در کانادا منتظر جواب بمانید.

دلایل متداول ریجکتی در تبدیل ویزاهای توریستی به تحصیلی در کانادا

از مهم‌ترین دلایل ریجکت شدن ویزاهای تحصیلی در کانادا، پایدار نبودن شرایط مالی است. زمانی که درخواست تبدیل ویزای توریستی به تحصیلی در کانادا را ثبت می‌کنید، باید نشان دهید که از تمکن مالی کافی در زمان تحصیل برخوردارید و می‌توانید از پس هزینه شهریه و زندگی‌تان و هر خرج و مخارج مرتبطی در کانادا بر بیایید.

اگر نتوانید ثابت کنید که منابع مالی کافی برای تامین هزینه‌های‌ خود دارید، ممکن است درخواست شما ریجکت شود.

این موضوع بسیار حیاتی است! خصوصاً حالا که با ویزای توریستی در کانادا هستید و به طور بالقوه درحال تغییر قصد اولیه خود به‌عنوان گردشگر هستید، حساسیت آفیسر نسبت به پرونده شما بیشتر هم هست. استادی پرمیت، ویزای موقتی است که به دانشجوها امکان دنبال کردن اهداف تحصیلی‌شان در کانادا را می‌دهد و از همین‌رو، باید بتوانید آفیسر را قانع کنید که پس از اتمام مدت ویزای خود، کانادا را ترک خواهید کرد.

اگر تای‌های شما به‌اندازه کافی قوی نباشند، احتمال ریجکت شدن درخواست شما وجود دارد.

از متداول‌ترین دلیل‌های رد شدن درخواست ویزای تحصیلی در کانادا، ناتوانی در رعایت شرایط حداقلی تحصیلی است. اگر شرایط شما منطبق با استانداردهای تعیین شده توسط موسسه‌ای نباشد که قصد تحصیل در آن را دارید، احتمال ریجکت شدن ویزای شما زیاد است.

موارد مختلفی مانند داشتن سابقه کیفری، داشتن فعالیت‌های تروریستی، احتمال اینکه فردی برای کانادا به‌عنوان تهدید در نظر گرفته شود، کشوری دیگر به او اجازه ورود نداده باشد یا با کشوری دیگر تایی داشته باشد که از نظر کانادا خطر امنیتی به‌حساب بیاید، می‌تواند احتمال ریجکت شدن درخواست ویزای تحصیلی فرد را افزایش بدهد.

مدارکی مانند پاسپورت معتبر، تمکن مالی، پذیرش و هرگونه مدرک مورد نیاز باید به‌طور کامل ضمیمه درخواست شما بشود. اگر مدارک شما ناقص باشد یا اطلاعات سفرتان را به‌درستی وارد نکرده باشید، احتمال ریجکت شدن درخواست‌تان بسیار زیاد است.

صداقت و دقت در ارائه اطلاعات حین ثبت اطلاعات در فرم درخواست ویزای تحصیلی، اهمیت زیادی دارد چون در نهایت برای تمام ادعاهای خود باید مدرکی معتبر داشته باشید که در صورت لزوم، ارائه کنید. اگر هم در پاسخ به موردی تردید دارید، بهتر است از افراد متخصص کمک بگیرید تا اطلاعات اشتباه وارد نکنید چون درصد ریجکتی درخواست شما را بالا می‌برد.

از دلایلی که ممکن است تراول هیستوری باعث ریجکت شدن درخواست تبدیل ویزای توریستی به تحصیلی در کانادا شود، می‌توان به سابقه‌ ریجکتی درخواست ویزا در گذشته، ناقص بودن اطلاعات تراول هیستوری و مواردی از این دست اشاره کرد.

از دیگر مواردی که می‌تواند تبدیل ویزای توریستی به تحصیلی در کانادا را با احتمال ریجکت شدن روبه‌رو کند، گپ تحصیلی طولانی‌مدت است. اما اگر بتوانید دلایلی موجه برای این وقفه ارائه بدهید، می‌توانید این احتمال را هم با موفقیت پشت سر بگذارید.

مزایا و معایب تبدیل ویزای توریستی به تحصیلی از داخل کانادا

همسر و فرزندان زیر سن قانونی ممکن است بتوانند از طریق شما، استادی پرمیت، ورک پرمیت یا ویزای ویزیتور دریافت کنند. با تبدیل ویزای توریستی به ویزای تحصیلی می‌توانید در موسسه‌ای که شماره DLI‌ دارد تحصیل کنید و خانواده‌تان را همراه خود به کانادا بیاورید.

تبدیل ویزای توریستی کانادا به ویزای تحصیلی یا دانشجویی، معمولاً سریع و بی‌دردسر است. وقتی می‌خواهید برای دریافت ویزای تحصیلی اقدام کنید، به‌طور معمول باید کانادا را ترک کرده و مجدداً وارد خاک این کشور شوید. با این حال، وقتی در شرایط خاصی، ویزای خود را از ویزیتور به تحصیلی تغییر می‌دهید، مجبور به ترک خاک کانادا نیستید.

با تبدیل ویزای توریستی به تحصیلی در کانادا، پس از اتمام تحصیل و اثبات توانایی‌های زبان خود، می‌توانید از طریق ساختن پروفایل اکسپرس انتری اقدام به گرفتن اقامت دائم کنید. اگر امتیاز کافی کسب کنید و در یکی از دراوها انتخاب شوید، در نهایت می‌توانید به اقامت دائم برسید.

به‌دلیل دشواری در بررسی پیشینه توریست‌‌ها از داخل خاک کانادا، اعلام نتیجه درخواست‌ها در این روش ممکن است با چالش روبه‌رو شود. گردشگران زیادی با ویزای ویزیتوری با هدف تبدیل آن به ویزای تحصیلی وارد کانادا می‌شوند و گمان می‌کنند تبدیل آن کار راحتی است و تنها اگر در موسسه‌ای که شماره DLI دارد ثبت‌نام کنند، کار تمام است!

در حالی که اتباع خارجی باید شرایط خاصی داشته باشند که بتوانند برای درخواست استادی پرمیت در خاک کانادا اقدام کنند. این شرایط در بخش «چه افرادی می‌توانند از داخل خاک کانادا درخواست استادی پرمیت بدهد؟» توضیح داده شد.

از آنجا که شرکت در دوره زبان اجباری است، می‌توان آن را یکی از معایب روش تبدیل ویزای توریستی کانادا به تحصیلی دانست. همچنین، شرکت در این دوره‌ها نیازمند پرداخت هزینه است و برای هر موسسه‌ای، متفاوت است که خود، نکته‌ای منفی محسوب می‌شود.

 برای تبدیل ویزای توریستی به تحصیلی نیاز به کمک دارید؟

فرم‌ ارزیابی ما را تکمیل و یا وقت مشاوره رزرو کنید تا شرایط شما توسط کارشناسان ما بررسی شود.

همچنین می‌توانید در وبینار رایگان تبدیل ویزاهای اقامت موقت در کانادا شرکت کنید و اطلاعات مفیدی دریافت کنید.

تبدیل ویزای توریستی کانادا به اقامت دائم

امکان تغییر مستقیم ویزای توریستی به اقامت دائم کانادا وجود ندارد بلکه ابتدا باید از طریق یکی از روش‌های تحصیلی یا کاری که در بخش‌های قبل توضیح دادیم ویزای تحصیلی یا ویزای کار کانادا بگیرید و پس از به دست آوردن شرایط لازم برای اقامت دائم کانادا اقدام کنید.

هنگامی که در خاک کانادا ویزای تحصیلی گرفتید، پس از فارغ‌التحصیلی باید برای ویزای کار پس از تحصیل PGWP اقدام کنید که با توجه به طول دوره تحصیل معمولا ۳ ساله است. پس از یک سال کار کردن، در صورت داشتن همه شرایط لازم می‌توانید از طریق سیستم اکسپرس انتری و برنامه تجربه کانادایی (CEC) که زیرگروه اکسپرس انتری است، درخواست خود را برای اقامت دائم کانادا ارسال کنید.

همچنین با داشتن یک ساله تجربه کار در کانادا از طریق برخی برنامه‌های مهاجرت استانی کانادا (PNP) هم می‌توانید اقامت دائم کانادا را دریافت کنید و برای همیشه در این کشور کار و زندگی کنید.

در مورد ویزای کار هم وضعیت به همین صورت است یعنی وقتی در کانادا ویزای توریستی خود را به ویزای کار تغییر دادید، پس از یک سال تجربه کاری در این کشور و همچنین داشتن دیگر شرایط می‌توانید از طریق برنامه تجربه کانادایی یا برنامه‌های PNP درخواست خود را برای اقامت دائم کانادا ارسال کنید.

سوالات متداول

تحت شرایط خاصی، می‌توان ویزای توریستی را به کاری تبدیل کرد. اما باید دقت کرد که این کار به معنی تغییر دادن قصد و هدف‌تان محسوب می‌شود و نیاز به توجه و احتیاط خاصی دارد.

به‌طور عادی بهتر است با ویزای گردشگری، اهداف کاری را دنبال نکنید، اما می‌توانید دنبال کار گشته و درصورت واجد شرایط بودن، درخواست ورک پرمیت بدهید.

بله. درخواست ویزاهای کاری هم ممکن است درصورت ارائه اطلاعات اشتباه یا واجد شرایط نبودن متقاضی، ریجکت شوند. همچنین اگر متقاضی، سوء سابقه داشته باشد یا نتواند درخواست خود را به‌درستی توجیه کند، ریجکت خواهد شد.

بله. حتی با گپ تحصیلی هم می‌توانید ویزای خود را از حالت توریستی به تحصیلی تبدیل کنید. گرچه ریسک بالاتری دارد، اما محال نیست.

می‌توانید در داخل کانادا هم وضعیت ویزای خود را تغییر بدهید اما تضمینی بر موفقیت‌آمیز بودن درخواست شما وجود ندارد.

بله. البته در برخی مواقع باید خاک کانادا را ترک کنید تا بتوانید درخواست بدهید، اما در بعضی مواقع هم می‌توانید از داخل کانادا درخواست خود را ثبت کنید و وضعیت ویزای ویزیتوری‌تان را به ورک پرمیت یا استادی پرمیت تبدیل کنید.

بله. در داخل کانادا هم می‌توان وضعیت ویزای توریستی را در بعضی شرایط تغییر داد.

تا زمانی که ویزای ویزیتوری شما اعتبار دارد، می‌توانید حین مشخص شدن وضعیت استادی پرمیت‌تان در کانادا بمانید.

برای مهاجرت به کانادا نیاز به کمک دارید؟

شرکت مهاجرتی ویزا موندیال یک شرکت حقوقی پیشرو در زمینه مهاجرت به کاناداست که ۱۲ سال سابقه فعالیت دارد. ویزا موندیال با پشتوانه تیمی بیش از ۲۰۰ نیروی متعهد به شما برای مهاجرت آسان به کانادا کمک می‌کند. از زمان تاسیس ویزا موندیال تا کنون بیش از ۱۰‌هزار پرونده مهاجرتی با موفقیت به اتمام رسیده‌اند. این موضوع ویزا موندیال را به یکی از قابل‌‌اعتماد‌ترین موسسات مهاجرتی کشور تبدیل کرده است.

ویزا موندیال