England Flag
Search
Search
Close this search box.

در سال ۲۰۲۲ بیش از ۱۲۰,۰۰۰ مقیم موقت، اقامت دائم کانادا گرفتند

اداره مهاجرت داده‌های جدیدی را منتشر کرده که نشان دهنده تعداد دارندگان ویزاهای کاری و تحصیلی است که سال گذشته اقامت دائم گرفتند.

داده‌های جدید اداره مهاجرت کانادا نشان دهنده این است که ۱۲۴,۹۵۰ مقیم موقت در سال ۲۰۲۲ اقامت دائم گرفتند.

اعداد حاکی از این است که تبدیل به اقامت دائم در بین افرادی است که آخرین بار ویزای تحصیلی کانادا و ویزای کاری کانادا از طریق برنامه نیروی کار خارجی موقت TFWP (کار از طریق مجوز LMIA) و یا ویزای کاری از طریق برنامه IMP داشته‌اند. این برنامه‌ها برای افرادی که می‌خواهند اقامت دائم دریافت کنند هنگام اپلای برای اقامت دائم ممکن است دارای مزیت باشد.

داده‌های اداره آمار کانادا حاکی از آن است که مقیمان موقت در جوامع خود ریشه دوانده‌اند و راحت‌تر می‌توانند در بازار کار جذب شوند.

علاوه بر این آنها با صرف زمان در کانادا قبل از اپلای برای اقامت دائم ممکن است دانش انگلیسی یا فرانسوی خود را تقویت کنند و این آنها را در موقعیتی قرار می‌دهد که نسبت به متقاضیانی که قبل از دریافت اقامت دائم هیچ یک از این دو زبان را بلد نیستند درآمد بیشتری کسب کنند.

برنامه جابجایی بین‌المللی IMP

سال گذشته، ۹۷,۶۶۵ نفر پس از تبدیل وضعیت از برنامه IMP مقیم دائم شدند. این برنامه انواع ویزاهای کاری را که نیازی به LMIA ندارند پوشش می‌دهد.

ویزای کار پس از تحصیل در کانادا PGWP زیرمجموعه IMP است. داده‌ها نشان می‌دهد که ۵۲,۷۲۵ دارنده PGWP اقامت دائم گرفته‌اند که این رقم دربرگیرنده بیشترین تعداد مشارکت کنندگان در IMP است که اقامت دائم گرفتند.

ویزای PGWP به فارغ‌التحصیلان بین‌المللی جدید اجازه می‌دهد که در صورتی که تحصیلات خود را در مؤسسه آموزش عالی تعیین شده‌ای گذرانده باشند در هر کجای کانادا خواستند تا سقف سه سال کار و زندگی کنند (بسته به طول تحصیلشان).

برنامه نیروی کار موقت خارجی TFWP

۷,۵۵۵ نفر از طریق برنامه TFWP اقامت دائم گرفته‌اند. کارفرمای نیروی کاری که از طریق این برنامه اقدام می‌کنند باید از اداره اشتغال و توسعه اجتماعی کانادا LMIA دریافت کند. گفتنی است LMIA مدرکی است که ثابت می‌کند استخدام اتباع خارجی بر نیروی کار کانادا تأثیری نمی‌گذارد و یا تأثیری مثبت دارد.

دارندگان استادی پرمیت

داده‌های سال ۲۰۲۲ نیز نشان می‌دهد که ۱۹,۷۳۰ مقیم دائم جدید در سال گذشته آخرین ویزایشان ویزای تحصیلی کانادا بوده است.

کانادا اکنون میزبان ۸۰۰,۰۰۰ دانشجوی بین‌المللی است. معمولاً آنهایی که اقامت دائم می‌خواهند ابتدا PGWP دریافت می‌کنند تا سابقه کار کانادایی کسب کنند. اما متقاضیانی که واجد شرایط مسیر مهاجرتی اقتصادی/کاری هستند هنوز هم می‌توانند مستقیماً با استادی پرمیت اقامت دائم بگیرند. این به ویژه برای افرادی که از طریق برنامه خانوادگی (اسپانسرشیپ) اسپانسر شده‌اند و یا اقامت دائم را از طریق برنامه بشردوستانه گرفته‌اند صدق می‌کند.

بیشتر بخوانید: اقامت دائم پس از تحصیل در کانادا

برنامه‌های مهاجرت اقتصادی می‌توانند در تبدیل وضعی از اقامت موقت به اقامت دائم کمک کنند

بسیاری از برنامه‌های مهاجرت اقتصادی به متقاضیانی که سابقه کار کانادایی دارند امتیاز می‌دهد. برای نمونه متقاضی در صورت داشتن سابقه کار یا تحصیل در کانادا برای مهاجرت از طریق سیستم مدیریت درخواست اکسپرس انتری در سیستم جامع رتبه بندی امتیاز بیشتری دریافت می‌کند.

مسیرهای مهم برای اخذ اقامت دائم شامل برنامه‌های مهاجرت اقتصادی منطقه‌ای نظیر برنامه مهاجرت آتلانتیک و یا پایلوت مهاجرت مناطق روستایی و شمالی می‌شود. همچنین برنامه‌هایی هستند که کمبود نیروی کار خاصی نظیر برنامه پرستاران خانگی و مددکاران را هدف می‌گیرند.

کاهش تبدیل از اقامت موقت به اقامت دائم نسبت به سال ۲۰۲۱

تعداد مقیمان موقتی که در سال ۲۰۲۲ اقامت دائم گرفتند کمتر از ۱۹۱,۳۶۰ در سال ۲۰۲۱ است. برای نمونه ۱۵۷,۶۹۵ نفر که در به عنوان بخشی از IMP در کانادا بوده‌اند اقامت دائم گرفته‌اند و ۱۰,۹۸۵ نفر از TFWP بوده‌اند. دارندگان استادی پرمیت ۲۲,۶۸۰ نفر از مقیمان دائم جدید را در بر می‌گیرند.

طی پاندمی کرونا بسته شدن مرزها و محدودیت‌های سفر مهاجرت به عنوان مقیم دائم از خارج را برای تازه واردان سخت کرد. برای همین اداره مهاجرت تمرکز خود را بر مقیمان دائم بالقوه‌ای که داخل کانادا بودند معطوف کرد. یک تدبیر در فوریه ۲۰۲۱ اندیشیده شد وقتی که اداره مهاجرت بزرگ‌ترین دراو اکسپرس انتری را با دعوت از ۲۷,۳۳۲ نفر آن هم فقط متقاضیان تجربه کانادایی برگزار کرد.

در ژانویه ۲۰۲۱ اداره مهاجرت برگزاری دراوهای اکسپرس انتری را برای متقاضیان برنامه اسکیل ورکر فدرال و برنامه اسکیل ترید فدرال متوقف کرد. اما این اداره به برگزاری دراو برای متقاضیان دسته تجربه کانادایی و متقاضیان برنامه مهاجرت استانی تا سپتامبر ۲۰۲۱ ادامه داد. در دسته تجربه کانادایی، متقاضیان باید یک سال سابقه کار در کانادا داشته باشند و ظرف سه سال گذشته باید حداقل یک سال در کانادا زندگی کرده باشند.

دولت همچنین مسیر مهاجرتی جدیدی را معرفی کرد که به مقیمان دائم اجازه می‌داد تا به اقامت دائم تبدیل وضعیت بدهند. این برنامه شش مسیر برای متقاضیانی که در مشاغل با تقاضای بالا نظیر خدمات درمانی شاغل هستند و یک مسیر برای دانشجویان بین‌المللی داشت. سه مسیر برای انگلیسی زبانان و فرانسوی زبانان است و سه مسیر دیگر منحصراً برای مقیمان موقت فرانسوی زبان. این برنامه از ماه مه تا نوامبر ۲۰۲۱ اجرا شد.

برای مهاجرت به کانادا نیاز به کمک دارید؟

شرکت مهاجرتی ویزا موندیال یک شرکت حقوقی پیشرو در زمینه مهاجرت به کاناداست که ۱۲ سال سابقه فعالیت دارد. ویزا موندیال با پشتوانه تیمی بیش از ۲۰۰ نیروی متعهد به شما برای مهاجرت آسان به کانادا کمک می‌کند. از زمان تاسیس ویزا موندیال تا کنون بیش از ۱۰‌هزار پرونده مهاجرتی با موفقیت به اتمام رسیده‌اند. این موضوع ویزا موندیال را به یکی از قابل‌‌اعتماد‌ترین موسسات مهاجرتی کشور تبدیل کرده است.

ویزا موندیال