England Flag
Search
Search
Close this search box.

تعطیلات کریسمس در کانادا

تعطیلات کریسمس در کانادا

تعطیلات کریسمس در کانادا نه تنها برای اهالی این کشور یادآور جشن‌ و شادی‌ است، بلکه برای بسیاری از افرادی که کانادا را برای تحصیل یا کار انتخاب کرده‌اند سرشار از حس تازگی و کشف دنیای جدید است. حسی نوستالژیک که از دوران کودکی با خواندن رمان سرود کریسمس اثر چارلز دیکنز و شخصیت اسکروچ در یادها مانده است.

قطعا سوال بسیاری از افراد این است که کریسمس در کانادا چگونه است؟ جشنی که هر ساله در بسیاری از کشورهای جهان شادی را برای خانواده‌ها به ارمغان می‌آورد اما در این میان شاید کانادا، کشوری پهناور با مردمی از فرهنگ‌های مختلف از سراسر دنیا، رنگارنگ ترین کریسمس را به خود اختصاص داده باشد. پس بیایید جنبه‌های گوناگون آن را از آداب و رسوم کریسمس در کانادا تا غذاهای سال نو در کانادا را بررسی کنیم. 

شروع تعطیلات کریسمس در کانادا

روز ۲۵ دسامبر روز کریسمس در کانادا است و همانند سایر کشورهای غربی تعطیلات رسمی به حساب می‌آید. بسیاری از کانادایی ها نیز روز ۲۴ دسامبر و همچنین باکسینگ دی (Boxing Day) که در ۲۶ دسامبر جشن گرفته می‌شود، مرخصی می‌گیرند. روز پس از کریسمس یا همان باکسینگ دی در بسیاری از نقاط کانادا تعطیل رسمی است. با این حال، این روز در برخی از استان‌ها مانند کبک، آلبرتا و بریتیش کلمبیا تعطیل رسمی به حساب نمی‌آیند.

آداب و رسوم کریسمس در کانادا

کریسمس در کانادا با سنت ها و آداب و رسوم زیادی همراه است که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.

  • درخت کریسمس در کانادا: آذین بندی درخت کریسمس مهمترین رسم این ایام است و  انتخاب و خرید درخت مناسب، کاری است که افراد اغلب به همراه خانواده انجام می‌دهند. هر یک از اهالی خانه به سهم خود تزییناتی به درخت آویزان می‌کنند.

درخت کریسمس

  • از دیگر آداب و رسوم کریسمس در کانادا می‌توان به هدیه دادن اشاره کرد. بسیاری از اهالی کانادا، طبق یک سنت قدیمی، جوراب هایی را بر روی شومینه آویزان می‌کنند تا آماده دریافت هدیه از بابا نوئل یا همان Santa Claus باشند. در زیر درخت کریسمس نیز هدیه‌هایی قرار داده می‌شود تا در روز بعد باز شوند.

هدایای کریسمس

  • زمزمه کردن (Mummering) سنتی است که عمدتاً در استان نیوفاندلند انجام می‌شود، بیشتر در شهرهای کوچک و روستاها به جای شهرهای بزرگ و بزرگ. در این مراسم، افراد و اغلب کودکان با پوشیدن لباس مبدل از خانه‌ای به خانه دیگر می‌روند و آواز می خوانند و می‌رقصند و به آنها تنقلات و نوشیدنی داده می‌شود. البته در حال حاضر، در برخی شهرها این کار ممنوع است زیرا برخی از آن به عنوان بهانه‌ای برای تکدی گری استفاده می‌کردند. 
  • یکی دیگر از کارهایی که در ایام کریسمس در کانادا محبوب است، مسافرت است. هفته بین کریسمس و سال نو زمان خوبی برای سفر است. بسیاری از مردم برای استفاده از هوایی جنوبی، به این مناطق سفر می‌کنند. البته باید هرچه زودتر سفر خود را انجام دهید زیرا کرایه‌های پرواز آخر هفته قبل و روزهای بعد از ۲۵ دسامبر و نیز در ۲ ژانویه به اوج خود می‌رسد.
  • رژه های کریسمس جشن های محبوب تعطیلات هستند. اکثر شهرهای بزرگ در سراسر کانادا رژه بابانوئل را در ماه نوامبر برگزار می‌کنند که برخی از آنها تا دسامبر ادامه دارد. رژه بابانوئل از سال 1905 هر کریسمس در تورنتو برگزار می شود. تقریباً ۱۸۰۰ نفر در این رژه شرکت می کنند و حدود ۵۰۰,۰۰۰ نفر در مسیر رژه هستند.

رژه بابانوئل های کانادا

  • هر کریسمس، خانه‌های شهر لابرادور در نیوفاندلند مسابقه چراغ‌های کریسمس برگزار می‌کنند. صاحب خانه ها نیز سعی می‌کنند با مجسمه‌های یخی بزرگ و نمایش نور در باغ های خود از یکدیگر پیشی بگیرند.
  • جشنواره نور در آبشار نیاگارا از محبوب‌ترین فستیوال‌های کریسمس در کانادا است. این آبشارها با بیش از ۲ میلیون چراغ تزئین شده و بازدیدکنندگان می‌توانند از کنسرت و آتش بازی بر فراز آن لذت ببرند.

فستیوال نور آبشار نیاگارا

غذاهای کریسمس در کانادا

اگر شما هم عاشق غذاهای خوشمزه باشید، کریسمس روز شماست. غذای‌های کریسمس در کانادا اغلب شامل بوقلمون شکم پر، سبزیجات و پوره سیب زمینی می‌شود. دسرهای محبوب این روز هم که پای ثابت میز هستند، اغلب پودینگ آلو، تارت گوشت و کیک‌های میوه‌ای را شامل می‌شود. با این حال، مردم مناطق مختلف کانادا با فرهنگ‌های متفاوت، خوراکی‌های محبوب خود را هم دارند.

  • در استان‌های دریایی کانادا (نیوبرانزویک، نوا اسکوشیا و جزیره پرنس ادوارد) در کریسمس شیرینی هایی به نام آب نبات بارلی (Barley Candy) و شیرینی با نام جالب چیکن بون (Chicken Bones) بسیار محبوب هستند. این آب نبات‌ها معمولاً شبیه آبنبات چوبی ساخته می‌شوند و به شکل بابانوئل، گوزن شمالی، آدم برفی، درخت کریسمس و سایر نمادهای کریسمس هستند.

  • شام سنتی کریسمس که در بسیاری از میزهای شام کانادایی یافت می شود، بوقلمون است. دقیقا شبیه به روز شکرگزاری، همراه با تمام لوازمی مانند پوره سیب زمینی، چاشنی سس و سبزیجات مانند نخود، ذرت و سیب زمینی.

  • در جنوب غربی نوا اسکوشیا، بسیاری از خانواده‌ها در شب کریسمس لابستر و نوعی صدف که در سواحل نوا اسکوشیا در اقیانوس اطلس شمالی صید شده است، می‌خورند.
  • کریسمس در استان نیوبرانزویک کانادا بدون شیرینی سنتی آن معنی ندارد. شیرینی Chicken Bone که ترکیبی از آب نبات دارچینی با مغز شکلاتی است و از سال ۱۸۸۵ در شهر سنت استفان در استان نیوبرانزویک به پای ثابت جشن های کریسمس تبدیل شده است.

  • بسیاری از خانواده‌های فرانسوی‌تبار در شب کریسمس جشن بزرگی به نام «Réveillon» برگزار می‌کنند که تا ساعات اولیه صبح کریسمس، پس از شرکت در مراسم عشای ربانی شب کریسمس، ادامه دارد. غذای سنتی کریسمس برای مردم کبک، خوراکی به نام “ragoût aux pattes de cochons” است که از پای خوک تهیه می شود!

    بسیاری از مردم نیز خوراکی به نام «Tourtière» تهیه می‌کنند که نوعی پای گوشت است که از گوشت گوزن درست می‌شود.

تورتیر

کریسمس در شهرهای مختلف کانادا

با این که جشن کریسمس در کانادا همچون اغلب کشورهای غربی و به خصوص انگلیسی زبان به شکلی تقریبا مشابه برگزار می‌شود، هر کشوری و حتی هر شهری می‌تواند آداب و رسوم مختص به خود را هم داشته باشد. کشور کانادا نیز با انواع گوناگونی از مراسمات در کریسمس، یکی از جذاب ترین کشورهای دنیا برای سپری کردن این روز به شمار می‌آید.

کریسمس در تورنتو کانادا

زیبایی و خاص بودن کریسمس در تورنتو کانادا چیزی نیست که بتوان به راحتی از کنار آن گذشت. تمام شهر با چراغ‌های رنگارنگ نورپردازی می‌شود و شادی در هر گوشه‌ای از شهر به چشم می‌خورد. آتش بازی، بازارهای پر تخفیف کریسمس و مهمتر از همه رژه بابانوئل (Santa Claus Parade) این شهر را به مکانی ایده‌آل برای جشن کریسمس تبدیل کرده است.

این رژه یکی از بزرگترین و قدیمی ترین مراسم‌های کریسمس در دنیا است که بیش از صد سال است در تورنتو برگزار می‌شود. در این نمایش جذاب که به صورت زنده از تلویزیون هم پخش می‌شود هزاران نفر در آن شرکت می‌کنند.

تعداد زیادی پرواز ارزان به تورنتو وجود دارد که می توانید در طول فصل تعطیلات آنها را رزرو کنید، اما شما تنها کسانی نخواهید بود که به بزرگترین شهر کانادا کشیده می شوید. نیم میلیون نفر توسط چراغ های درخشان، پیست های اسکیت در فضای باز، رویدادهای فصلی و نمایشگرهای باشکوه جذب این شهر می‌شوند.

 

بازار کریسمس تورنتو – بازار کریسمس تورنتو هرساله در این ایام به مدت یک ماه برپا می‌شود.

کریسمس در کازا لوما (Casa Loma) – ادای احترام به قلعه‌های گوتیک که با چراغانی‌های باورنکردنی همراه است و منظره‌ای دیدنی در طول دوره کریسمس به همراه می‌آورد.

Cavalcade of Lights – نورپردازی درخت کریسمس به صورت نمادین در میدان ناتان فیلیپس در این رویداد انجام می‌شود. اجراهایی از استعدادهای برتر موسیقی کانادا و نمایش آتش بازی شگفت انگیز، بخشی از این رویداد هستند.

کریسمس در کبک سیتی

ایام تعطیلات کریسمس در شهر کبک سیتی کانادا کانادا واقعا جادویی است! نورپردازی‌ها، تزئینات و برف زیبای این شهر، محیطی مسحور کننده را ایجاد می‌کند. از اواخر نوامبر، بخش قدیمی کبک به دهکده کریسمس تبدیل می‌شود تا یاد آور داستان‌های کلاسیک کریسمس باشد.

بازار کریسمس آلمانی – یکی از جاذبه‌های شهر کبک، تجربه شگفت انگیز بازار کریسمس آلمانی است. این بازار که در بخش قدیمی شهر کبک با غرفه‌های گوناگون برپا می‌شود، مملو از صنایع دستی و خوراکی‌های خوشمزه است. شما در این بازار می‌توانید از نمایش‌ها و سرگرمی‌های رایگانی که در فضای باز برگزار می‌شوند لذت ببرید.

تورهای سیسرون (Cicerone) – اگر در این تور پیاده روی شرکت کنید، می‌توانید با راهنمایی که لباس‌های فرانسوی‌های قدیم را پوشیده، سنت‌های کریسمس گذشته را کشف کنید.

قدم زدن در قلب شهر – از کلیسای نتردام در رویال پلیس تا انتهای خیابان شامپلین می‌توانید سرزمین عجایب زمستانی را تجربه کنید زیرا این منطقه با انواع چراغ های کریسمس شگفت انگیز تزئین شده است.

کریسمس در اتاوا

در اتاوا، پایتخت کانادا، کریسمس با چراغانی کردن ساختمان پارلمان شروع می‌شود. گاهی از اوقات خود نخست وزیر، کلید چراغ را می‌زند. در طول کریسمس فعالیت ها و رویدادهای زیادی از جمله صبحانه با بابانوئل، رژه‌های کریسمس، پارک ماجراجویی کریسمس، نمایش‌های هنر و صنایع دستی کریسمس، کنسرت‌های کریسمس، سورتمه سواری و موارد دیگر برگزار می شود. 

یکی از بهترین تفریحات که می‌شود در کریسمس شهر اتاوا انجام داد، اسکیت کردن بر روی کانال یخ زده Rideau Canal، بزرگترین پیست اسکیت طبیعی جهان، است. 

کریسمس در مونترال

شما نمی توانید بدون رفتن به فروشگاه Pepin، این جواهر منحصر به فرد در شهر قدیمی، لذت سفر به مونترال را کشف کنید. این فروشگاه با محصولات محلی، نوعی ادای احترام به آرامش، سبک زندگی کلاسیک فرانسوی و فرهنگ آن است.

حتی اگر حال و هوای خرید ندارید، می توانید چشمان خود را باز کنید و از فضای آرامش بخش آن مکان لذت ببرید. همچنین می‌توانید در کوچه جادویی، کوچه زیبای کنار مغازه ای که دائماً با استیج‌های فصلی و چیدمان های هنری تزئین می‌شود، یک تجربه عکاسی بی نظیر را داشته باشید. شاید سخنی به گزاف نباشد اگر بگوییم، کریسمس مونترال می تواند بهترین خاطره زندگی شما باشد. 

کریسمس در ونکوور

کریسمس در ونکوور شگفت‌انگیزترین زمان سال است. رژه کشتی‌های کارول (Carol Ships Parade) در ونکوور یکی از قدیمی‌ترین سنت‌هایی است که در آن سواحل و آبراه‌های این شهر غرق در نور می‌شوند. ده‌ها قایق که با میلیون ها چراغ پوشیده شده‌اند، در اطراف فالس کریک (False Creek)، دیپ کو (Deep Cove) و پورت مودی (Port Moody) حرکت می کنند تا مردم این رویداد چشم نواز را از ساحل تماشا کنند.

درخت کریسمس کانادا از کجا تامین می‌شود؟

بیشترین درختان کریسمس کانادا در استان کبک تولید می‌شوند. پس از کبک، استان شرقی نوا اسکوشیا که با درختان کاج و همیشه سبز خود شناخته می‌شود، در رتبه دوم قرار دارد. البته در این میان کسانی هستند که برای حفظ محیط زیست از درختان مصنوعی برای این جشن استفاده می‌کنند تا بتوانند در چند سال متوالی آن را به کار ببرند.

جالب است بدانید یکی از قدیمی ترین سنت‌های مربوط به درخت کریسمس در کانادا مربوط به نوا اسکوشیا است. رسمی که طی آن، هر ساله درختی بزرگ به عنوان هدیه به شهر بوستون آمریکا ارسال می‌شود. این کار به پاس کمک اهالی این شهر در سال ۱۹۱۷ به قربانیان انفجار در هالیفاکس انجام می‌شود.

باکسینگ دی در کانادا

شاید در نگاه اول، باکسینگ دی (Boxing Day) روزی برای گرامیداشت مشت زنی به نظر بیاید، اما این روز در واقع روز بعد از کریسمس یعنی ۲۶ دسامبر است. نام این روز ریشه در گذشته دارد، زمانی که ثروتمندان، هدایایی را در داخل جعبه گذاشته و به خدمتکاران و طبقه ضعیف جامعه می‌داده اند و آن‍ها، فردای روز کریسمس این جعبه‌ها را باز می‌کردند.

امروزه باکسینگ دی، شکل و شمایل دیگری هم به خود گرفته است و آن، تقاضا برای خرید و استفاده از تخفیفاتی است که اکثر فروشگاه‌ها برای خریداران خود در نظر می‌گیرند. همانطور که گفته‌ شد، باکسینگ دی به عنوان روز تعطیل فدرال شناخته می‌شود. با این حال، در برخی از استان‌ها تعطیل رسمی یا عمومی نیست. 

نکته: در تعطیلاتی که عنوان عمومی (Statutory) دارند، مشاغل تعطیل نیستند ولی کارکنان این حق را دارند که مرخصی با حقوق دریافت کنند. 

باکسینگ دی در استان‌های کانادا:

  • آلبرتا: تعطیل رسمی نیست اما کارمندان می‌توانند مرخصی بگیرند و به اصطلاح تعطیلی اختیاری (Optional Holiday) است. 
  • بریتیش کلمبیا: تعطیل نیست.
  • منیتوبا: تعطیل عمومی نیست.
  • نیوبرانزویک: تعطیلی اختیاری است ولی اگر مرخصی بگیرید، بدون حقوق خواهد بود. 
  • نیوفاندلند و لابرادور: تعطیل اختیاری است.
  • نوا اسکوشیا: تعطیل عمومی نیست.
  • نوناووت: تعطیل عمومی نیست.
  • انتاریو: تعطیل عمومی است.
  • پرنس ادوارد: تعطیل عمومی نیست.
  • کبک: تعطیل عمومی نیست. 
  • ساسکاچوان: تعطیل عمومی نیست. 
  • یوکان: تعطیل عمومی فقط برای کارکنان بخش خدمات عمومی. 

نمادهای کریسمس در کانادا چیست؟

کریسمس در تمامی کشورهایی که آن را جشن می‌گیرند، نمادهای تقریبا یکسانی دارد. گرچه در بسیاری از کشورهایی که دین رسمی ندارند یا دین رسمی آن ها مسیحی نیست جشن کریسمس برگزار می‌شود، ولی سمبل های این جشن ریشه در اعتقادات مذهبی دین مسیحیت دارد. این نمادها شامل:

  • درخت کریسمس: نماد زندگی و تداوم آن حتی در سخت ترین زمستان‌ها است.
  • ستاره روی درخت کریسمس: نماد هدایت و راهنمایی است. 
  • زنگوله: نماد بازگشت گوسفند گمشده به گله است. 
  • آب نبات عصایی: نماد چوپان درست کار است.
  • حلقه گل: نماد عشق ابدی خداوند است.

نظرات مختلف در مورد کریسمس در کانادا

بیایید نگاهی به نظرات کاربران در سایت Quora بیندازیم که آن را در این سایت به اشتراک گذاشته‌اند.

این کاربر در پاسخ به سوالی که پرسیده است: آیا مردم در کانادا روز بعد از کریسمس را جشن می‌گیرند، اینگونه پاسخ داده است:

“روز بعد از کریسمس Boxing Day نامیده می شود و این یک تعطیلات عمومی است. این روز برای بسیاری از کانادایی ها، روزی برای خرید ارزان است، که تا حدودی شبیه جمعه سیاه در ایالات متحده است. چیزهایی را که بابانوئل زیر درخت نگذاشته بخرید. کسانی که خرید نمی کنند معمولا [زمان خود را] با خانواده سپری می‌کنند و از باقی مانده بوقلمون شام کریسمس لذت می برند.”

این کاربر هم در پاسخ به سوالی در مورد اینکه کریسمس در کانادا چگونه است، این گونه پاسخ داده است:

“یکی از تفاوت‌های بزرگ این است که کانادایی‌ها معمولاً در کریسمس با خانواده دور هم جمع می‌شوند، در حالی که در ایالات متحده معمولاً جشن شکرگزاری برای این منظور استفاده می‌شود. کریسمس سفید نیز [در کانادا] معمول است. البته اینجا، در تورنتو، این یک امر 50/50 است. امروز برف روی زمین نشسته است که نشانه خوبی است.

تقریباً همه چیز در روز کریسمس تعطیل است، از جمله اکثر رستوران ها.البته سینماها استثنا به حساب می‌آیند و معمولا باز هستند.

اما بهترین چیز در مورد کریسمس کانادا روز بعد از آن است – Boxing Day! سابقا در این روز فروشگاه‌ها نیز باید بسته می‌شد (و اکثر مردم، کسب و کار خود را تعطیل می‌کرند، چرا که تعطیلات عمومی است) اما برخی، بر خلاف سایرین سنت شکنی کردند و  اکنون [بعد از گذشت سال‌ها]، این روز تقریباً شلوغ‌ترین روز خرید در سال است.”

چه غذاییی به عنوان غذای کریسمس در کانادا سرو می‌شود؟

“در یک خانواده کانادایی با میراث لهستانی، این دو به روش‌های خوشمزه ای با هم ترکیب می شوند.

  • رول و سالاد با وینیگرت برای شروع
  • بوقلمون برشته
  • پوره سیب زمینی با سس بوقلمون
  • هویج پخته شده همراه کره
  • پیروگی
  • پاتیچکی

سوالات متداول

 روز ۲۵ دسامبر، روز کریسمس و جزو تعطیلات رسمی فدرال است. روز بعد از آن یعنی باکسینگ دی هم جزو تعطیلات فدرال است اما در برخی از استان‌ها تعطیل نیست.

بله. معمولا در ایام کریسمس دانشگاه‌ها و مدارس کانادا دو هفته تعطیل هستند.

محبوب ترین نوشیدنی در کریسمس، اگ ناگ (Eggnog) است که ترکیبی از زرده تخم مرغ، شیر، خامه و دارچین است که اغلب به صورت سرد سرو می‌شود.

به دلیل اینکه بارش برف در روزهای کریسمس در وینیپگ تقریبا قطعی است و جلوه بسیار زیبایی به نورپردازی های شهر می‌دهد، این شهر به پایتخت کریسمس کانادا شهرت یافته.

برای مهاجرت به کانادا نیاز به کمک دارید؟

شرکت مهاجرتی ویزا موندیال یک شرکت حقوقی پیشرو در زمینه مهاجرت به کاناداست که ۱۲ سال سابقه فعالیت دارد. ویزا موندیال با پشتوانه تیمی بیش از ۲۰۰ نیروی متعهد به شما برای مهاجرت آسان به کانادا کمک می‌کند. از زمان تاسیس ویزا موندیال تا کنون بیش از ۱۰‌هزار پرونده مهاجرتی با موفقیت به اتمام رسیده‌اند. این موضوع ویزا موندیال را به یکی از قابل‌‌اعتماد‌ترین موسسات مهاجرتی کشور تبدیل کرده است.

ویزا موندیال