England Flag
Search
Search
Close this search box.

مقایسه تحصیل در کانادا با آمریکا

اگر به فکر تحصیل در کانادا یا آمریکا هستید، ما در این مقاله مهمترین فاکتور‌ها را مقایسه کرده‌ایم تا بتوانید بهترین تصمیم را بگیرید.

برآوردها حاکی از آن است که در کانادا و ایالات متحده مجموعاً حدود ۱٫۵۷ میلیون دانشجوی بین‌المللی مشغول تحصیل هستند و ده‌ها هزار دانشجوی بین‌المللی سالانه برای تحصیلات دانشگاهی وارد آمریکای شمالی می‌شوند.

انتخاب بین تحصیل در آمریکا یا تحصیل در کانادا یکی از چالش‌هایی است که این دانشجویان با آن مواجه می‌شوند. با اینکه هر دوی این کشورها در زمینه کیفیت آموزش و فرصت‌های کار پس از فارغ‌التحصیلی با هم قابل مقایسه هستند – در زمینه شهریه، کمک‌های مالی و فرصت‌های مهاجرت پس از فارغ‌التحصیلی تفاوت‌های جدی وجود دارد و همین باعث شده کانادا مقصد محبوب‌تری برای دانشجویان بین‌المللی باشد.

مقایسه کیفیت آموزش کانادا با آمریکا

با اینکه کیفیت آموزش اغلب در هر مؤسسه آموزشی و دانشگاه (و حتی رشته) متفاوت است اما می‌توان در این زمینه بین کانادا و آمریکا مقایسه‌های قابل توجهی را انجام داد.

در سال ۲۰۲۳، QS (مرجع معتبر بین‌المللی در زمینه تحلیل آموزش عالی) بهترین شهرهای دانشجویی را اعلام کرد. سه شهر کانادا (مونترال، تورنتو و ونکوور) در بین ۲۰ شهر دانشجویی برتر این آژانس قرار داشتند در حالی که تنها دو شهر ایالات متحده (بوستون و نیو یورک) در این فهرست قرار داشت. این شاخص به نوعی نشان دهنده برابری کیفیت آموزش در هر دو کشور است – حداقل در شهرهایی که قطب تحصیلات دانشگاهی هستند.

گرچه این شاخص سودمند است، اما اگر به داده‌های هر یک از این دو کشور نگاه کنیم چه اتفاقی می‌افتد؟

نظرسنجی اخیری که پروژه توسعه بین‌المللی (IDP) – که یک سازمان در زمینه تحصیلات دانشگاهی است و تخصص آن اعزام دانشجو به کانادا، استرالیا و ایالات متحده است – انجام داده مشخص کرده که کانادا در بین دانشجویان بین‌المللی به میزان زیادی مقصد برتر تحصیل است: ۲۷ درصد پاسخ دهندگان گفته بودند که کانادا مقصد اصلی‌شان است. تنها ۱۵ درصد ایالات متحده را که پس از استرالیا و بریتانیا جایگاه چهارم را داشت انتخاب کرده بودند.

اگر کیفیت آموزش خیلی شبیه است آیا دلایل دیگری وجود دارد که دانشجویان بین‌المللی کانادا را خیلی بیشتر به آمریکا ترجیح می‌دهند؟

مقایسه هزینه تحصیل در کانادا با آمریکا

شهریه‌ها عامل خیلی مهمی در انتخاب مقصد تحصیل در خارج است. در آمریکا، شهریه‌ها بین ۲۰,۰۰۰ تا ۶۰,۰۰۰ دلار آمریکا متغیر است: بسته به اینکه در دانشگاه دولتی تحصیل کنید یا دانشگاه خصوصی و اینکه در چه مقطعی تحصیل می‌کنید.

از سوی دیگر، میانگین هزینه تحصیل در کانادا در مقاطع کالج و دانشگاه بین ۲۰,۰۰۰ تا ۴۰,۰۰۰ دلار کاناداست – که اینجا هم باز بسته به دانشگاه مقطع تحصیلی متغیر است. اما به تفاوت قیمت ارز هر دو کشور توجه کنید. همان‌طور که می‌دانید قیمت دلار کانادا از قیمت دلار آمریکا ارزان‌تر است (و هزینه شهریه‌های کانادا هم همین‌طور) و همین دو عامل کافی است تا کانادا را به مقصد جذابی برای دانشجویان بین‌المللی تبدیل کند – حداقل وقتی پای مقایسه کانادا با آمریکا در میان باشد.

مقایسه کمک‌های مالی در کانادا و آمریکا

دانشجویان بین‌المللی ممکن است بورسیه‌ها را هم مد نظر داشته باشند. با اینکه ایالات متحده برای دانشجویان بین‌المللی بورسیه‌های دولتی و بورسیه‌های مختص دانشگاه‌های معینی را هم دارد اما هیچ دوره تحت حمایت مالی فدرال برای کمک به دانشجویان بین‌المللی ندارد. دانشجویان بین‌المللی در ایالات متحده همچنین واجد شرایط وام دانشجویی هستند اما برای دریافت وام باید یک ضامن داشته باشند که علاوه بر اینکه شهروند یا مقیم دائم آمریکاست از اعتبار مالی خوبی هم برخوردار باشد.

در حالی که، کانادا در سطح دانشگاهی، استانی و فدرال برای دانشجویان بین‌المللی بورسیه دارد و گرفتن این بورسیه‌ها در مقایسه با بورسیه‌های آمریکا، بسیار راحت‌تر است. دانشجویان بین‌المللی بر مبنای واجد شرایط بودنشان برای آپشن‌های کمک مالی قبلی، ممکن است از یکی از بانک‌های داخل کانادا وام خصوصی دریافت کنند. این وام‌ها اغلب نرخ سود معینی دارد که پرداخت آن را برای دانشجویان بین‌المللی عملی‌تر می‌کند.

بیشتر بخوانید: بورسیه تحصیلی کانادا

فرصت‌های کاری برای دانشجویان بین‌المللی در کانادا

در این زمینه بین کانادا و آمریکا برابری زیادی وجود دارد اما در عین حال این دو کشور در این زمینه بدون تفاوت نیستند.

برای نمونه یک نظرسنجی که توسط World Education News + Review در آمریکا انجام شده مشخص کرده است که ۶۲ درصد از ۱,۰۹۵ فارغ‌التحصیل بین‌المللی پس از فارغ‌التحصیلی کار تمام وقت پیدا کرده‌اند. دفتر ملی تحقیقات اقتصادی نیز دریافته که ۲۳ درصد فارغ‌التحصیلان فوق لیسانس در رشته تحصیلی خود کار پیدا کرده‌اند.

از سوی دیگر، مطالعه‌ای که در سال ۲۰۲۲ توسط اداره آمار کانادا انجام شد مشخص کرد که فارغ‌التحصیلان بین‌المللی در تمام مقاطع تحصیلی به طور میانگین ۷۳ درصد اشتغال تمام وقت داشته‌اند.

به طور خلاصه، گرچه درصد بالاتری از فارغ‌التحصیلان بین‌المللی در بازار کار کانادا مشارکت دارند اما در این زمینه هر دو کشور قابل مقایسه هستند.

بیشتر بخوانید: ویزای کار پس از تحصیل در کانادا

آپشن‌های مهاجرت در کانادا و آمریکا

اما کار برای خیلی‌ها تنها ابزاری برای کسب امنیت مالی نیست اما مسیری است برای مهاجرت دائم به کشوری که در آن درس خوانده‌اند.

با اینکه گرفتن گرین کارت جهت اقامت دائم در آمریکا دشوار است، دانشجویان بین‌المللی در کانادا خیلی ساده‌تر می‌توانند اقامت دائم کانادا پس از تحصیل را بگیرند.

در آمریکا مسیر گرفتن گرین کارت پس از فارغ‌التحصیلی به عنوان دانشجوی بین‌المللی دربردارنده سه مسیر زیر است:

  • اپلای به عنوان نیروی کار مهاجر (مهاجر اقتصادی/کاری) از طریق یکی از پنج دسته “preference” و یا اپلای توسط خود فرد برای همان ویزا به عنوان فردی با توانایی‌های فوق‌العاده؛
  • اپلای به عنوان سرمایه گذار مهاجر؛ یا
  • اپلای به عنوان همسر یک شهروند آمریکا.

با اینکه آپشن‌های زیادی وجود دارد که دانشجویان بین‌المللی می‌توانند از طریق آنها اقامت خود به عنوان نیروی کار خارجی در آمریکا را تمدید کنند اما مسیرهای اندکی به اخذ گرین کارت پس از اقامت موقت منتهی می‌شوند. باید توجه داشت که مجموع مهاجران اقتصادی/کاری واجد شرایط گرین کارت سالانه تنها ۱۴۰,۰۰۰ نفر است (در هر سه مسیر “preference”) و همسران و فرزندان مهاجر تأییدشده نیز در این عدد حساب شده‌اند. تعداد واقعی مهاجرانی که برای این مسیر پذیرفته شده‌اند کمتر از حداکثر اعلامی است.

در حالی که، در کانادا مهاجرت برای دانشجویان بین‌المللی خیلی ساده‌تر است. دانشجویانی که در یکی از رشته‌های واجد شرایط (که باید حداقل یک سال به طول انجامیده باشند) و در یکی از مؤسسات آموزش عالی موسوم به DLI تحصیل کرده‌اند می‌توانند برای ویزای کاری پس از فارغ‌التحصیلی یا همان ویزای PGWP اپلای کنند. این ویزا یک ویزای کار باز است که با آن می‌توان در اکثر صنایع و برای هر کارفرمایی کار کرد. پس از کسب حداقل یک سال سابقه کار در کانادا، دانشجویان بین‌المللی می‌توانند هر یک از مسیرهای منتهی به اقامت دائم زیر را دنبال کنند:

  • اکسپرس انتری – مخصوصاً مسیر تجربه کانادایی که برای اخذ اقامت دائم تازه واردان دارای سابقه کار در کانادا طراحی شده است؛
  • برنامه انتخاب استانی که به استان‌هایی خاص اجازه می‌دهد تا مهاجران را برای اسکان در استانشان انتخاب کنند. استان‌ها مسیرهای خاصی را برای فارغ‌التحصیلان بین‌المللی دارند؛
  • مهاجرت به کبک (که مستقلاً عمل می‌کند) من‌جمله مسیر تجربه کبکی که برای تازه واردانی که سابقه کار و یا تحصیل در کبک دارند طراحی شده است؛ یا
  • اسپانسرشیپ همسر برای تازه واردانی که با یک نفر شهروند کانادا یا مقیم دائم کانادا ازدواج کرده‌اند.

این فرصت‌های مهاجرتی همراه با مؤسسات آموزش عالی معتبر در سطح جهان، و قیمت‌های مقرون به صرفه، انواع کمک هزینه‌ها و چشم انداز کاری روشن، کانادا را به یکی از محبوب‌ترین مقاصد تحصیل در خارج بدل کرده‌اند. برای بسیاری، تحصیلات مسیری رو به زندگی بهتر است و کانادا برای دادن این فرصت به دانشجویان بین‌المللی از طریق مسیرهای مهاجرتی خود، در جایگاه منحصر به فردی قرار دارد.

از کجا شروع کنم؟

هزاران متقاضی پس از تکمیل این فرم، تحصیل خود را در کانادا آغاز کردند. شما هم این سفر هیجان انگیز را با یک ارزیابی ساده آغاز کنید.

برای مهاجرت به کانادا نیاز به کمک دارید؟

شرکت مهاجرتی ویزا موندیال یک شرکت حقوقی پیشرو در زمینه مهاجرت به کاناداست که ۱۲ سال سابقه فعالیت دارد. ویزا موندیال با پشتوانه تیمی بیش از ۲۰۰ نیروی متعهد به شما برای مهاجرت آسان به کانادا کمک می‌کند. از زمان تاسیس ویزا موندیال تا کنون بیش از ۱۰‌هزار پرونده مهاجرتی با موفقیت به اتمام رسیده‌اند. این موضوع ویزا موندیال را به یکی از قابل‌‌اعتماد‌ترین موسسات مهاجرتی کشور تبدیل کرده است.

ویزا موندیال