England Flag
Search
Search
Close this search box.

بورسیه تحصیلی آمریکا

بورسیه تحصیلی آمریکا

بورسیه تحصیلی آمریکا یا فاند یا کمک هزینه تحصیلی بودجه‌ای است که به طور انحصاری برای دانشجویان دانشگاه‌ها در حین تحصیل در این کشور در نظر گرفته می‌شود. این بودجه برای کمک به تامین بسیاری از هزینه های دانشجویان پرداخت می‌شود. کمک هزینه‌های تحصیلی را دولت‌های فدرال و ایالتی آمریکا، موسسات آموزشی، دانشگاه‌ها و سازمان‌های غیردولتی ارائه می‌دهند.

مانند بسیاری از دانشجویان سراسر دنیا که قصد تحصیل در آمریکا را دارند، بدون شک دریافت بورسیه تحصیلی آمریکا دغدغه ذهنی شما هم هست. از میان همه دانشجویان بین‌المللی که هر ساله برای ادامه تحصیل به آمریکا می‌روند، تعداد زیادی از آن‌ها با دریافت فاند تحصیلی بخش زیادی از هزینه‏‌های تحصیل خود را تامین می‌کنند.

به دلیل تعداد بسیار زیاد دانشگاه‌ها در کشور آمریکا، خوشبختانه شما فرصت‌های بیشتری برای گرفتن فاند تحصیلی دارید. البته برای دریافت بورسیه تحصیلی در آمریکا، شرایط خاصی لازم است و شما باید شرایط مورد نیاز هر نهادی که آن را ارائه می‌دهد، داشته باشید. در ادامه مقاله توضیحات بیشتری در این زمینه داده می شود. 

فهرست مطالب

انواع بورسیه در آمریکا

برای دریافت بورسیه تحصیلی در آمریکا، در قدم اول باید انواع آن را بشناسیم. بورسیه‌‏های تحصیلی انواع مختلفی دارند و شرایط دریافت آن‌ها هم با یکدیگر متفاوت است. در نگاه اول ممکن است مفهوم همه آن‌ها شبیه به هم به نظر برسد و کمی گیج کننده باشد ولی خب تفاوت‌هایی هم با هم دارند که توضیحات ما می‌تواند برای شناخت بیشتر آن‌ها به شما کمک کند.

این بورسیه‌ها شامل:

گرنت کمک هزینه‌ای بلاعوض است که از طرف دولت، سازمان‌ها و دانشگاه‌ها به دانشجویان داده می‌شود. این بورسیه معمولا مربوط به مواقعی است که دانشجو نیاز مالی داشته باشد و کمتر به دانشجویان بین‌‌المللی تعلق می‌گیرد.

اسکالرشیپ که یکی از انواع شناخته شده‏ بورسیه تحصیلی است بر اساس معیارهای مختلفی به شما  داده می‌شود که این معیارها را نهادهای ارائه دهنده آن تعیین می‌کنند و بازتاب ارزش‏‌ها و اهداف آن‌هاست. از جمله این معیارها می‌توان به «شایستگی تحصیلی»، «نیاز مالی دانشجو»، «موضوع تحقیقاتی»، «داشتن مهارت های ورزشی»، «دانشجوی خاص بودن»، «داشتن مهارت‏‌های خلاقانه» و چند معیار دیگر اشاره کرد.

این اسکالرشیپ‌ها به دو دسته دولتی و غیردولتی تقسیم می‌شوند و نیاز نیست آن‌ها را بازپرداخت کنید. همچنین، اسکالرشیپ‌ها ممکن است صرفا به دانشجویان داخلی یا دانشجویان بین‌المللی و یا هر دوی آن‌ها تعلق گیرد.

  • اسکالرشیپ شایسته محوری (Merit-based)
    این نوع بورسیه تحصیلی بیشتر بر اساس توانایی های تحصیلی به شما اهدا می شود. رایج‌ترین اسکالرشیپ‌های مبتنی بر شایستگی که توسط منابع دولتی و غیر دولتی، شرکت‌های خصوصی و یا مستقیما توسط کالج یا دانشگاه به شما داده می‌شود بر اساس موفقیت‌های تحصیلی و کسب نمرات برتر شما در آزمون‌های مختلف است. این اسکالرشیپ‌ها برای مقاطع مختلف دانشگاهی در نظر گرفته می‌‏شود اما بیشتر شامل دانشجویان مقاطع تحصیلات تکمیلی می‌شود.
  • اسکالرشیپ مبتنی بر نیاز (Needed-based)
    این بورسیه به دانشجویانی اهدا می‌شود که برای ادامه تحصیل خود نیاز به کمک مالی دارند. البته با توجه به حساسیت‌های سفارت آمریکا در مورد توانایی مالی دانشجو برای تحصیل در این کشور و ارائه مدارک کافی در این زمینه، این بورسیه زیاد شامل دانشجویان بین‌المللی نمی‌شود و بیشتر دانشجویان داخلی را در بر می‏‌گیرد. 
  • اسکالرشیپ برای موضوعات خاص (Subject-specific)
    نوعی از بورسیه است که به دانشجویان رشته‌های تحصیلی خاصی اعطا می‌شود و معمولا برای کمک به انجام تحقیقات در آن حوزه خاص است. این بورسیه ممکن است از طرف دولت‌های فدرال یا ایالتی، شرکت‌ها یا موسسات خصوصی ارائه شود.
  • اسکالرشیپ دانشجویان خاص (Student-specific)
    برای دریافت این نوع بورسیه لازم است از ابتدا از لحاظ جنسیت، نژاد، مذهب، خانواده و سابقه پزشکی یا دیگر عوامل خاص واجد شرایط باشید. اسکالرشیپ‌های اقلیت (Minority Scholarships) از رایج‌ترین بورسیه‌ها در این دسته هستند. برای مثال، بورسیه The Gates Millennium Scholars نمونه ای از اسکالرشیپ‌های اقلیت است که برای دانشجویان ممتاز آمریکایی آفریقایی، آمریکایی هندی، آمریکایی آسیایی و آمریکای لاتین در نظر گرفته می‌شود.
  • اسکالرشیپ ویژه کالج (College-specific)
    این نوع بورسیه توسط دانشگاه‌ها و کالج‌ها در صورتی به شما تعلق می‌گیرد که در زمینه پیشرفت تحصیلی و فردی صلاحیت بالایی داشته باشید. دریافت بعضی از این اسکالرشیپ‌ها، به «ضمانت» نیاز دارد. ممکن است ملزم شوید برای مدت مشخصی برای کارفرمایی خاص کار کنید یا در مناطق روستایی یا دورافتاده مشغول به کار شوید. اسکالرشیپ‌های تحصیلی و پرستاری ارائه شده به دانشجویان پرستاری که برای کار در چنین مناطقی آماده هستند، از این دسته است.
  • اسکالرشیپ رقابت خلاقانه | Creative Contest scholarships
    این بورسیه بیشتر به دانشجویان هنرهای زیبا مانند نقاشی، مجسمه سازی، موسیقی، شعر و دیگر هنرهای این حوزه اعطا می‌شود. اسکالرشیپ‌های رقابتی، اسکالرشیپ‌های مبتنی بر پروژه‌های کوچک هم نامیده می‌شوند که دانشجویان آثار خود را بر پایه ایده‌‏های منحصر به فرد و خلاقانه آماده می‌کنند و برای رقابت با دیگر آثار، آن‌ها را به سازمان مربوطه ارسال می‌کنند.
  • اسکالرشیپ ورزشی (Athletic)
    نوعی کمک هزینه مالی برای تامین هزینه‌های دانشگاه، کالج یا یک مدرسه خصوصی است که به ورزشکاران توانمند و با استعداد در یک رشته ورزشی اعطا می‌شود. این نوع بورسیه در آمریکا رایج است اما در اکثر کشورها نادر است یا اصلا وجود ندارد.

اوارد جایزه یا پاداشی است که بر اساس موفقیت تحصیلی دانشجو، عملکرد وی یا معیارهای دیگر به او داده می‌شود. نیاز نیست که این هزینه حتما صرف تحصیل شود و دانشجو در استفاده از آن اختیار دارد. مبلغ این بورسیه معمولا زیاد نیست و نمی‌تواند هزینه‌‌های دانشگاه را پوشش دهد. البته اواردها همیشه پولی نیستند و ممکن است جایزه‌ای به صورت کتاب یا دادن حق عضویت باشد.

فلوشیپ نوعی از بورسیه مبتنی بر شایستگی است که معمولا به دانشجویان تحصیلات تکمیلی ارائه می‌شود. دانشجویان برای کاهش هزینه‌های تحصیل، هزینه‌های زندگی یا برای انجام پروژه‌های تحقیقاتی این بورسیه را دریافت می‌‌کنند.

دستیار تحقیق شدن نوعی از بورسیه است که دانشجویان ارشد و دکترا آن را در قبال همکاری با اساتید خود در فعالیت‌های پژوهشی و تحقیقاتی دریافت می‌کنند. گاهی این بورسیه به صورت نقدی به دانشجویان داده می‌شود و گاهی به صورت غیر نقدی و کاهش شهریه تحصیلی است. برای دریافت این نوع بورسیه، باید رزومه‌ای قوی همراه با شرایط تحصیلی و تحقیقاتی خیلی خوب داشته باشید.

یکی از راه‌های دریافت کمک هزینه تحصیلی برای دانشجویان فوق لیسانس و دکترا فعالیت به عنوان دستیار تدریس یا آموزش است. در صورتی که دانشجو شرایط تحصیلی خوبی داشته باشد و استادش هم بودجه کافی داشته باشد، به او بورسیه‌ای به صورت دستیار تدریس می‌دهد که باید در امر آموزش و یادگیری دانشجویان به استادش کمک کند. دانشجو در قبال این همکاری هزینه‌ای برای تحصیل خود دریافت می‌کند.

دریافت وام دانشجویی برای دانشجویان بین‌المللی همانند شهروندان آمریکایی امکان پذیر است. دانشجویان باید برای دریافت این وام‌ها ثبت نام کنند و در پایان تحصیل نسبت به بازپرداخت آن به همراه نرخ سود اقدام کنند.

حذف شهریه یا تخفیف شهریه نوع دیگری از فاند محسوب می‌شود که برای کمک به هزینه‌های تحصیلی دانشجویان به آنها داده می شود. مبلغ آن ممکن است برای تخفیف شهریه یک ترم یا چند ترم باشد.

بورسیه های دولتی و غیر دولتی آمریکا برای دانشجویان بین‌المللی

به دلیل محدودیت‌هایی که در سال‌های اخیر برای دانشجویان ایرانی اعمال شد، متاسفانه کشور ایران از لیست کشورهای دریافت کننده بسیاری از فاندهای دولتی و غیردولتی آمریکا حذف شده است. اما برای آشنایی شما عزیزان با انواع مختلف فاند در کشور آمریکا، در این مقاله به همه این موارد اشاره کرده‌ایم. شاید در آینده‌ای نزدیک، ایران مجددا به لیست کشورهای دریافت کننده این بورسیه‌ها اضافه شود.

بورسیه های دولتی

هر چند بورسیه‌های تحصیلی محدودی از سوی دولت آمریکا به دانشجویان ارائه می‌شود، اما این بورسیه‌ها در میان دانشجویان بین‌المللی بسیار محبوب هستند.

این بورسیه محبوب‌ترین بورسیه دولتی آمریکا برای دانشجویان بین‌المللی است و به دانشجویان مقطع فوق لیسانس یا پست گرجوئیت (post graduate) که سابقه تحصیلی بسیار درخشانی دارند، اعطا می‌شود. این بورسیه شامل همه رشته‌ها به جز پزشکی می‌شود.

به عنوان بخشی از بورسیه فولبرایت، تمرکز آن بر جذب متخصصان ماهر و با تجربه‏ کشورهای در حال توسعه است. افرادی که این بورسیه را دریافت می‌کنند می‌توانند یک دوره تکمیلی ده ماهه بدون مدرک را در آمریکا بگذرانند که علاوه بر آن یک دوره زبان ۲۰ تا ۲۵ هفته‌ای نیز برای تقویت مهارت زبانی خود سپری می‌کنند.

بورسیه های غیر دولتی

در زیر برترین بورسیه‌های تحصیلی غیردولتی آمریکا که از سوی نهادهای غیر دولتی ارائه می‌شود، آورده شده است. این فاندها به دانشجویان دانشگاه‌ها و کالج‌های دولتی و خصوصی داده می‌شود.

هدف از این اسکالرشیپ حمایت و استقبال از دانشجویان خارجی است. دانشجویان در هر رشته ای می توانند برای دریافت این بورسیه اقدام کنند و 50 درصد شهریه تحصیل آنها را پوشش می دهد. برای دریافت این بورسیه، دانشجویان باید یک یا پروژه چندرسانه ای ارسال کنند و یا در قالب یک مقاله به این سوال پاسخ دهند که «چگونه مهارت رهبری خود را در دانشگاه به کار می گیرند».

اسکالرشیپ تابستانی Abbey Road به دانشجویانی داده می‌شود که در برنامه‌های درسی تابستانی شرکت کنند و معدل بالایی کسب کنند و همچنین در فعالیت‌های فوق برنامه هم عملکرد بالایی داشته باشند.

این بورسیه به صورت فول فاند به دانشجویان خارجی در مقطع فوق لیسانس تعلق می‌گیرد. دانشجویان باید سابقه تحصیلی و شغلی خیلی خوبی داشته باشند و همچنین به زبان انگلیسی هم مسلط باشند. این بورسیه شامل دانشجویان همه کشورهای خارجی نمی‌شود.

این اسکالرشیپ سالی یک بار به سه نفر از دانشجویان داخلی و بین المللی برگزیده اعطا می شود. دانشجویان بایستی در موضوعاتی مانند «تحصیل آنلاین»، «چند زبانه بودن» و «پیشرفت شغلی و حرفه ای» مقاله ای 500 کلمه ای بنویسند. دانشجویان در مقاطع دبیرستان، دانشگاه و حتی دکترا بین سنین 16 تا 35 سال می توانند برای این بورسیه شرکت کنند و تا 3000 دلار آمریکا کمک هزینه دریافت کنند.

این اسکالرشیپ ۲۰۰۰ دلاری به دانشجویی تعلق می‌‌گیرد که در یکی از دانشگاه‌ها یا موسسات آموزشی آمریکا ثبت نام کرده باشد. دانشجویان مقاطع تحصیلی دبیرستان، لیسانس و بالاتر با هر ملیتی شامل این بورسیه می‌شوند.

این بورسیه دو بار در سال به دانشجویانی اعطا می‌شود که به کشف دنیا و همچنین تحصیل در آمریکا علاقه‌مند باشند. برنده این اسکالرشیپ یک کوله پشتی مسافرتی و همچنین ۱۰۰۰ دلار دریافت می‌کند که می‌تواند آن را صرف تحصیل یا مسافرتش کند.

بورس تحصیلی دانشگاه های آمریکا

از دیگر منابعی که در آمریکا به دانشجویان بورسیه تحصیلی ارائه می‌دهند، دانشگاه‌‌ها هستند. آمریکا با داشتن بیش از ۴۵۰۰ دانشگاه و موسسه آموزشی، فرصت‌های بورسیه بیشتری نسبت به دیگر کشورها دارد. اکثر دانشگاه‌های آمریکا بسته به بودجه خود هر ساله به تعدادی زیادی از دانشجویان داخلی و دانشجویان بین‌المللی فاند تحصیلی ارائه می‌دهند.

در لیست زیر تعدادی از بورسیه‌های تحصیلی دانشگاه‌ها را مشاهده می‌کنید:

  • اسکالرشیپ “رهبری جهانی” دانشگاه امریکن – American University Emerging Global Leader Scholarship
  • بورسیه “محققان جهانی” دانشگاه کلارک – Clark University Global Scholars Program
  • اسکالرشیپ “مبتنی بر نیاز” دانشگاه اموری – Emory University Needs-Based Scholarship Program
  • اسکالرشیپ‏‌های دانشگاه هاروارد – Harvard University Scholarships
  • اواردهای بین‌‌المللی دانشگاه ایلینویز – Illinois State University International Awards
  • اسکالرشیپ‌‏های “مبتنی بر شایستگی” دانشگاه آیووا – Iowa State University International Merit Scholarships
  • اسکالرشیپ‌های بین‌المللی دانشگاه میشیگان – Michigan State University International Scholarships
  • اسکالرشیپ‌های بین‌المللی واگنر در دانشگاه نیویورک – New York University Wagner International Scholarships
  • اسکالرشیپ‌های بین‌‌المللی دانشگاه آرکانزاس – University of Arkansas International Scholarships
  • اسکالرشیپ‌های بین‌المللی دانشگاه آرگون – University of Oregon International Scholarships

مزایای بورسیه تحصیلی آمریکا

  • دسترسی آسانتری به آموزش خواهید داشت
  • پشتیبانی مالی دریافت خواهید کرد
  • شبکه ارتباطی شما را با افراد دیگری که بورسیه گرفته‌اند گسترده خواهد کرد
  • رزومه شما را برای پیدا کردن شغل در آینده قویتر خواهد کرد
  • مدت کمتری را صرف کار کردن می‌کنید و بیشتر تمرکز خود را بر روی تحصیل می‌گذارید

شرایط اخذ بورسیه تحصیلی آمریکا

برای گرفتن هر نوعی از فاند تحصیلی آمریکا، شما باید دارای شرایط خاصی باشید. این شرایط ممکن است از یک مقطع به مقطع دیگر و  یا از دانشگاهی به دانشگاه دیگر متفاوت است. به طور کلی، داشتن شرایط زیر می تواند شانس شما را برای گرفتن بورسیه تحصیلی آمریکا افزایش دهد:

  • معدل : یکی از فاکتورهای مهم در ارزیابی پرونده شما برای دریافت فاند تحصیلی معدل است. معمولا معدل ۱۹ و بالاتر برای گرفتن فاند تحصیلی در مقطع لیسانس و معدل ۱۸ و بالاتر برای گرفتن بورسیه در مقطع ارشد و دکترا مورد نیاز است.
  • نمره زبان: هر چقدر نمره زبان شما بالاتر باشد، تسلط شما را به زبان انگلیسی بیشتر نشان می‌دهد و به همان نسبت شانس شما را برای گرفتن فاند افزایش می‌دهد. معمولا آیلتس ۶.۵ یا تافل ۸۰ و بالاتر برای گرفتن فاند در مقطع لیسانس و آیلتس ۷ یا تافل ۹۰ و بالاتر برای گرفتن فاند در مقطع فوق لیسانس و دکترا مورد نیاز است.
  • نمره آزمون اس ای تی یا جی آر ای: برای گرفتن فاند در مقطع لیسانس، بعضی از دانشگاه‌ها به نمره اس ای تی SAT نیاز دارند. معمولا نمره ۱۴۰۰ و بالاتر مورد نیاز است. در مقاطع ارشد و دکترا در صورت لزوم، آزمون جی آر ای GRE با نمره ۳۱۰ و بالاتر شانس شما را برای گرفتن انواع مختلف بورسیه تحصیلی افزایش می‌دهد.
  • مقاله و کارهای پژوهشی: در صورتی که قصد گرفتن بورسیه تحصیلی آمریکا در مقاطع کارشناسی ارشد پژوهش محور و دکترا را دارید، سابقه پژوهشی شما بسیار مهم است. داشتن دو یا چند مقاله پژوهشی ISI و یا دیگر مقالات چاپ شده در ژورنال‌های معتبر خارجی و داخلی شانس شما را برای اخذ فاند تحصیلی افزایش می‌دهد.
  • سابقه کاری مرتبط: بعضی از دانشگاه‌ها یا دیگر مراکز ارائه دهنده بورسیه تحصیلی در آمریکا، بسته به رشته شما ممکن است از شما سابقه کاری مرتبط بخواهند.
  • فعالیت های فوق برنامه: داشتن فعالیت‌های فوق برنامه مانند عضویت در انجمن‌ها، فعالیت‌های داوطلبانه و غیره برای دریافت بورسیه تحصیلی بعضی از دانشگاه‌ها مورد نیاز است.

مثال از شرایط فاند مقطع لیسانس آمریکا

دانشگاه سنت ماری مینه سوتا به دانشجویان بین المللی در مقطع لیسانس مبلغ ۲۸,۰۰۰ دلار با شرایط زیر اوارد (Award) ارائه می‏‌دهد.

  • معدل ۴.۰۰ – ۳.۶۰ (۱۸ از ۲۰)
  • تافل ۷۲ یا آیلتس ۶ یا پی تی ای (PTE) ۵۱
  • نمره آزمون SAT یا ACT
  • انگیزه نامه و توصیه نامه از مدرسه و معلمان

مثال از شرایط فاند مقطع فوق لیسانس آمریکا

دانشگاه ایالتی سن خوزه در مقطع فوق لیسانس بین ۳,۰۰۰ تا ۴,۰۰۰ دلار در سال به دانشجویان بین‌المللی بورسیه ارائه می‌دهد. مدارک لازم بسته به رشته‌های مختلف متفاوت است و باید شرایط خاص دانشگاه و رشته را داشته باشید.

مثال از شرایط فاند مقطع دکترای آمریکا

دانشگاه کلارکسون به دانشجویان دکترا به صورت دستیار تحصیلات تکمیلی (Graduate Assistantship) با شرایط زیر فاند ارائه می‌دهد.

  • ارائه ریز نمرات در مقطع فوق لیسانس در رشته مهندسی عمران یا مهندسی ژئوتکنیک
  • سابقه کار در آزمایشگاه یا نمونه برداری از فیلد در حوزه های خاک، مهندسی ژئوتکنیک برای مناطق سردسیر و ژئوتکنیک دریایی
  • نمره تافل یا آیلتس طبق مینیمم دانشگاه برای این رشته
  • انگیزه نامه بین ۲۵۰ – ۵۰۰ کلمه
  • سه توصیه نامه از اساتید

بورس تحصیلی آمریکا در مقطع دبیرستان

تحصیل در دبیرستان‌های دولتی یا خصوصی آمریکا  برای دانش آموزان بین‌المللی هزینه دارد. معمولا بورسیه تحصیلی در این مقطع ارائه نمی‌شود. البته بعضی از مدارس خصوصی ممکن است بورسیه‌هایی را بر اساس شایستگی تحصیلی دانش آموز ارائه دهند ولی شامل دانش آموزان بین‌المللی نمی‌شود. بنابراین تامین هزینه‌های تحصیل در مدارس آمریکا به عهده خود دانش آموزان است.

بیشتر بخوانید: تحصیل در مدارس آمریکا

بورس تحصیلی آمریکا در مقطع کارشناسی

 معمولا امکان دریافت فاند تحصیلی آمریکا در مقطع لیسانس نسبت به مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا کمتر است ولی شدنی است. در صورت داشتن شرایط خوب مانند معدل بالا، نمره اس ای تی بالا (در صورت لزوم) و همچنین نمره آیلتس یا تافل بالا شانس دریافت بورسیه بین ۱,۰۰۰ تا ۵,۰۰۰ دلار و بالاتر را خواهید داشت.

بیشتر بخوانید: تحصیل لیسانس در آمریکا

بورس تحصیلی آمریکا در مقطع کارشناسی ارشد

در مقطع کارشناسی ارشد در آمریکا معمولا امکان بورسیه برای رشته‌های پژوهش محور فراهم است که نیاز به استاد راهنما و ارائه پایان نامه در پایان دوره تحصیلی دارند. بر اساس فاکتورهای مختلفی مانند رشته تحصیلی، رزومه تحصیلی و بودجه استاد و دانشگاه، هر ساله دانشجویان زیادی در مقطع کارشناسی ارشد از دانشگاه‌های آمریکا بورسیه دریافت می‌کنند.

بیشتر بخوانید: تحصیل فوق لیسانس در آمریکا

بورس تحصیلی آمریکا در مقطع دکترا

اگر متقاضی اخذ بورسیه برای مقطع دکترا هستید، شانس گرفتن آن بسیار محتمل است. در صورتی که در مقطع دکترا از دانشگاهی پذیرش بگیرید ممکن است استادی که از قبل با او مکاتبه کرده‌اید و شما را به عنوان دانشجوی خود پذیرفته است، بورسیه‌ای را به صورت دستیار پژوهشی (Research Assistant) یا دستیار آموزشی خود (Teaching Assistant) برای شما در نظر بگیرد.

در صورتی که دانشجوی خوش شانسی باشید و با داشتن رزومه تحصیلی خیلی خوب خود نظر آموزش دانشگاه را هم جلب کرده باشید، امکان دریافت بورسیه به صورت دستیار تحصیلات تکمیلی (Graduate Assistant) را هم از سمت دانشگاه خواهید داشت.

بیشتر بخوانید: تحصیل دکترا در آمریکا

بورسیه تحصیلی هنر آمریکا

در صورتی که جزو رشته‌های هنری هستید و قصد دارید در دانشگاه‌های آمریکا ادامه تحصیل دهید، بسته به شرایط تحصیلی شما و شرایط دانشگاه‌ها هر ساله انواعی از بورسیه تحصیلی به دانشجویان این نوع رشته‌ها ارائه می‌شود. بعضی از بورسیه‌ها ممکن است فقط برای دانشجویان داخلی آمریکا باشد و یا ممکن است شامل دانشجویانی شود که در دانشگاه‌های ایالت خاصی در آمریکا تحصیل می‌کنند.

دانشجویان بین‌المللی هم از این بورسیه‌ها سهم دارند و معمولا بر اساس کشور یا قاره محل زندگی خود شامل این بورسیه‌ها می‌شوند. چند نمونه از فاندهای تحصیلی آمریکا در رشته های هنری به شرح زیر هستند:

این بورسیه به مبلغ ۳۰,۰۰۰ دلار در سال به دانشجویانی ارائه می‌شود که از دانشگاه‌های مورد تایید ARC (Art Renewal Center) پذیرش گرفته باشند. در ضمن باید یک نمونه کار هنری به صورت یک نقاشی یا مجسمه سبک کلاسیک ارائه دهند.

این اسکالرشیپ به دانشجویان جنوب کارولینا تعلق می‌گیرد که در رشته‌های نمایشنامه، موسیقی، نوشتار خلاقانه و هنرهای تجسمی تحصیل می‌کنند.

بورسیه دانشگاه اورگن به دانشجویان مقطع لیسانس و بالاتر ارائه می‌شود که در رشته‌های نقاشی، مجسمه سازی و دیگر رشته‌های مرتبط تحصیل کنند.

این بورسیه به دانشجویان مقطع لیسانس و فوق لیسانسی تعلق می‌گیرد که دارای معدل حداقل ۱۵ باشند و از یکی از رشته‌های مجسمه سازی، نقاشی، سرامیک، عکاسی و دیگر رشته‌های مرتبط پذیرش گرفته باشند.

بورسیه تحصیلی پزشکی آمریکا

فاند تحصیلی پزشکی در آمریکا از طرف دولت آمریکا، انجمن پزشکی آمریکا، انجمن دانشکده‌های پزشکی آمریکا و یا دانشگاه‌های پزشکی آمریکا به دانشجویان پزشکی ارائه می‌شود. معمولا بیشتر بورسیه‌های پزشکی به دانشجویان داخلی آمریکا تعلق می‌گیرد و تعداد کمی از آن‌ها شامل دانشجویان خارجی می‌شود.

نمونه‌هایی از بورسیه پزشکی آمریکا شامل Physicians of Tomorrow Awards، USA Medical and Surgical Scholarship Program و BoardVitals Medical School Scholarship هستند.

بیشتر بخوانید: تحصیل پزشکی در آمریکا

بورسیه تحصیلی آمریکا برای ایران

دانشجویان ایرانی بسته به مقطع و رشته تحصیلی خود هر ساله مبالغ قابل توجهی فاند تحصیلی از دانشگاه‌های آمریکا دریافت می‌کنند. معمولا میزان دریافت بورسیه در بین دانشجویان فوق لیسانس و دکترا بیشتر است. بسته به سوابق تحصیلی شما و بودجه دانشگاه ممکن است مبالغی بین ۵,۰۰۰ تا ۲۰,۰۰۰ دلار و حتی بیشتر هم دریافت کنید.

اگر منابع دیگری غیر از دانشگاه‌ها را در نظر بگیریم، متاسفانه دانشجویان ایرانی شانس کمتری برای دریافت بورسیه‌های دولتی آمریکا یا بورسیه‌های سازمان‌های غیردولتی آن دارند و نام کشور ایران در لیست کشورهای دریافت کننده این نوع بورسیه‌ها نیست.

مدارک لازم برای دریافت بورسیه

مدارکی که جهت اقدام برای بورسیه تحصیلی آمریکا لازم است، معمولا بر حسب رشته، مقطع تحصیلی، دانشگاه و مرکز ارائه دهنده بورسیه متفاوت است. به طور کلی، دانشگاه‌ها به مدارک زیر نیاز دارند:

  • رزومه تحصیلی
  • انگیزه نامه یا بیان تحقیق (در مقاطع ارشد و دکترا)
  • توصیه نامه از اساتید دانشگاه یا کارفرما
  • مدرک و ریز نمرات تحصیلی
  • نمره آیلتس یا تافل یا دیگر نمرات معادل آن
  • نمره اس ای تی SAT برای بعضی از دانشگاه‌ها در مقطع لیسانس و نمره جی آر ای برای مقاطع ارشد و دکترا (در صورت لزوم)
  • مقالات پژوهشی (در مقاطع ارشد و دکترا)

اخذ بورسیه تحصیلی آمریکا ۲۰۲۱

حال که با انواع مختلف بورسیه تحصیلی در آمریکا و مفهوم آن‌ها آشنا شدید، قطعا سوال شما این است که «چگونه بورسیه تحصیلی آمریکا بگیریم»؟ ما با توضیحات خود در این مقاله، به شما کمک خواهیم کرد.

نحوه گرفتن بورسیه از دولت آمریکا و سازمان‌های غیردولتی آن

  1. برای دریافت این نوع بورسیه، در قدم اول می‌توانید نام آن بورسیه را در اینترنت سرچ کنید و وارد سایت آن شوید.
  2. در قدم بعدی، شرایط لازم برای دریافت آن بورسیه را بخوانید. حتما این موارد را چک کنید:
  • آیا شامل دانشجویان بین‌المللی می‌شود یا فقط برای دانشجویان داخلی آمریکا است؟
  • آیا شامل دانشجویان ایرانی می‌شود یا خیر؟
  • آیا مینیمم معدل و نمره زبان لازم برای دریافت آن را دارید یا خیر؟
  • برای چه مقطع تحصیلی ارائه شده؟
  • ددلاین آن چه زمانی است؟
  • آیا نیاز به ارسال مدارکی مانند رزومه، انگیزه نامه، مقاله، توصیه نامه از اساتید، ریز نمرات تحصیلی، نامه شغلی و کارنامه نمره زبان دارد یا خیر؟
  • در صورتی که نیاز به ارائه انگیزه نامه دارد، آیا باید فرمت خاصی را برای نوشتن آن در نظر بگیرید؟ آیا محدودیت کلمه دارد یا خیر؟
  • آیا صرفا شامل دانشجویان ورودی می‌شود یا دانشجویان مشغول به تحصیل در ترم‌های مختلف هم می‌توانند برای آن اقدام کنند؟
  • آیا نیاز به مهارت‌های فردی یا اجتماعی خاصی دارد یا خیر؟ (مثلا داشتن مهارت رهبری یک تیم)
  • درخواست خود را چگونه ارسال کنید؟ به صورت آنلاین باشد یا مدارک باید برای سازمان مورد نظر پست شود؟
  1. در پایان، اگر شرایط لازم برای دریافت فاند مورد نظر را داشتید، بدون اتلاف وقت برای آن اپلای کنید.

نحوه گرفتن بورسیه از دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی آن

در صورتی که دانشگاه‌ها یا موسسات آموزشی آمریکا مرجع ارائه دهنده بورس تحصیلی باشند، دو حالت وجود دارد:

  1. درخواست بورسیه از اساتید دانشگاه
  2. اعلام عمومی بورسیه در سایت دانشگاه

درخواست بورسیه از اساتید دانشگاه

این نوع بورسیه برای مقاطع تحصیلات تکمیلی (فوق لیسانس و دکترا) است. فوق لیسانسی که در اینجا مدنظر است، پژوهش محور است. یعنی به عنوان یک دانشجوی فوق لیسانس، شما باید در پایان تحصیل خود، پایان نامه‌ای را بنویسید و از آن دفاع کنید. لازمه نوشتن چنین پایان نامه‌ای این است که از ابتدا یکی از اساتید آن دانشگاه پذیرفته باشد که سوپروایزر یا استاد راهنمای پایان نامه شما شود. در مورد مقطع دکترا هم شرایط به همین صورت است.

اما برای اخذ چنین بورسیه ای چه باید کرد؟

ابتدا باید بدانید که دریافت بورسیه از اساتید دانشگاه کار ساده‌ای نیست و باید رزومه تحصیلی خیلی خوبی داشته باشید. رزومه خیلی خوب باید دارای ویژگی‌های زیر باشد:

  • معدل بالا: معدل تحصیلی شما در مقطع لیسانس برای اخذ پذیرش و بورسیه فوق لیسانس و معدل مقاطع لیسانس و فوق لیسانس شما برای اخذ پذیرش و بورسیه در مقطع دکترا بسیار مهم است.
  • سوابق شغلی خوب و مرتبط: نباید گپ تحصیلی داشته باشید و در صورت داشتن گپ، باید آن را با شغل مرتبط پر کنید.
  • چاپ حداقل دو یا چند مقاله علمی و پژوهشی در ژورنالهای معتبر خارجی و داخلی
  • ثبت اختراع یا هر ایده جدیدی که ثبت کرده باشید.
  • ترجمه کتاب یا مقالات علمی
  • شرکت در کنفرانس‌ها و مجامع علمی
  • نمره تافل یا آیلتس بالا
  • نمره جی آر ای بالا (در صورت لزوم)
  • دانستن نرم افزارهای تخصصی رشته خود
  • مهارت‌های فردی و گروهی

اگر رزومه خوب و قابل قبولی دارید، سریع دست به کار شوید. البته قبل از اینکه برای مقطع دکترا یا فوق لیسانس پژوهش محور اپلای کنید، باید ابتدا با اساتید رشته تخصصی خود در دانشگاه مورد نظر مکاتبه کنید تا بتوانید سوپروایزری برای پایان نامه آینده خود پیدا کنید. داشتن سوپروایزر برای بسیاری از رشته‌ها الزامی است و بدون آن نمی‌توانید اپلای کنید.

نحوه مکاتبه با اساتید دانشگاه‌های آمریکا برای اخذ بورس تحصیلی

  • ایمیلی را تهیه کنید و در آن شرح مختصری از سوابق تحصیلی، شغلی و پژوهشی خود بنویسید. حتما به توانایی‌ها و پتانسیل‌های فردی و علمی خود اشاره کنید و هدفتان را برای همکاری با آن استاد توضیح دهید. باید استاد را قانع کنید که برای تحصیل در آن رشته و انجام پژوهش با او گزینه مناسبی هستید.
  • رزومه خود و همچنین ریز نمرات خود را به ایمیل پیوست کنید.
  • با اساتیدی که به طور تخصصی در حوزه رشته و گرایش تحصیلی شما کار می کنند، مکاتبه کنید.
  • منتظر پاسخ آنها باشید. ممکن است پاسخ های منفی زیادی دریافت کنید اما ناامید نشوید. می‌توانید با اساتید گرایش‌های میان رشته‌ای هم مکاتبه کنید.
  • اگر استادی به درخواست شما فیدبک مثبت نشان داد، ممکن است از شما بخواهد تا با او مصاحبه‌ای داشته باشید.
  • از قبل خود را برای پاسخ به سوالات احتمالی استاد آماده کنید و کاملا به موضوعات مقالات و پژوهش های خود یا ایده‌های پژوهشی خود در آینده تسلط داشته باشید.
  • اگر استاد صراحتا اعلام کرد که فاند ندارد، ناامید نشوید. سعی کنید تایید ایشان را برای اینکه سوپروایزر شما شود، بگیرید و اپلای کنید. پس از اخذ پذیرش و ورود به دانشگاه، در صورتی که دانشجوی فعال و درسخوانی باشید، شانس زیادی برای دریافت فاند از سوی سوپروایزر خود دارید.
  • در مرحله مکاتبه یا مصاحبه با استاد، ممکن است استادی از شما بخواهد که پروپوزال خود را برایش ارسال کنید. پروپوزال در واقع چکیده‌ای از کار پژوهشی شما در آینده است. باید برای استاد مشخص کنید که قصد دارید مثلا برای پایان نامه دکترای خود روی چه موضوعی کار کنید و آن را به چه صورت انجام خواهید داد.
  • بعضی از اساتید از شما پروپوزال نمی‌خواهند و ممکن است خودشان موضوعی را به شما پیشنهاد دهند تا روی آن به صورت تخصصی و با ابعاد گسترده‌تری کار کنید.
  • در نهایت اگر نظر استاد راجع به کار شما مثبت باشد، به شما برای اپلای در دانشگاه در مقطع و رشته مورد نظر تایید خواهد داد. ممکن است همان موقع در مورد میزان فاندی که به شما خواهد داد صحبت کند. فاند استاد معمولا به صورت دستیار تحقیقاتی (Research Assistant) یا دستیار آموزشی (Teaching Assistant) است. یعنی در قبال همکاری با استاد خود در انجام پروژه‌های تحقیقاتی یا تدریس دانشجویان، بخشی از شهریه شما یا همه آن کسر خواهد شد.
  • در مورد مقدار فاند هیچوقت با استاد خود چانه نزنید! اگر پژوهشگر توانایی باشید، استاد شما را به خوبی ساپورت مالی خواهد کرد.

اعلام عمومی بورسیه در سایت دانشگاه

در این حالت در زمان‌های تحصیلی مختلف و برای مقاطع و رشته‌های مختلف، انواعی از بورسیه از سمت دانشگاه اعلام می‌شود. برای اخذ این نوع بورسیه:

  • وارد سایت دانشگاه شوید و قسمت مربوط به شرایط دریافت فاند را بخوانید.
  • همه مواردی که در قسمت «اخذ بورس تحصیلی از دولت آمریکا و و سازمان‌های غیردولتی» بررسی شد، برای این نوع بورسیه‌ها هم در نظر بگیرید.
بورس اتوماتیک

بعضی از بورسیه‌ها که در سایت دانشگاه اعلام می‌شوند، نیاز به اپلای جداگانه ندارند. زمانی که اقدام به اپلای و اخذ پذیرش تحصیلی آمریکا در رشته مورد نظر خود می‌کنید، در بعضی از اپلیکیشن‌های آنلاین از شما سوال می‌شود که آیا قصد دارید برای فاند این دانشگاه هم اقدام کنید یا خیر؟

ممکن است انواع مختلفی از فاند لیست شده باشد. برای جواب دادن به این سوالات، ابتدا باید در سایت دانشگاه بررسی کنید که آیا آن فاند شامل شما می‌شود یا خیر. در صورتی که مینیمم لازم برای دریافت آن را دارید، پاسخ مثبت خود را در اپلیکیشن ثبت کنید.

در حالتی دیگر، شما حتی نیاز به ثبت آنلاین هم ندارید، و زمانی که برای برای رشته مورد نظر اپلای می‌کنید، به طور اتوماتیک پرونده شما برای این نوع فاند هم بررسی می‌شود.

نمونه‌هایی از بورس‌های اتوماتیک در سایت دانشگاه‌های آمریکا:

  • برای مثال دانشگاه آیووا به دانشجویان بین‌المللی در مقطع لیسانس به صورت اتومات و بر اساس شایستگی مبلغی بین ۵۰۰ تا ۱,۰۰۰ دلار در سال بورسیه می‌هد و این مبلغ قابل تمدید برای ۴ سال تحصیلی هم هست.
بورسیه تحصیلی دانشگاه آیووا
بورس تحصیلی دانشگاه آیووا
  • دانشگاه ویسکانسین در آمریکا در مقاطع لیسانس و فوق لیسانس به صورت اتومات دو نوع بورس را بر اساس شایستگی یا نیاز مالی به دانشجویان ارائه می‌دهد. مبلغ بورس برای هر مقطع متفاوت است و بین ۵,۰۰۰ تا ۱۰,۰۰۰ دلار را پوشش می‌دهد.
بورس تحصیلی دانشگاه ویسکانسین
بورس تحصیلی دانشگاه ویسکانسین
بورس غیر اتومات

برای اخذ این نوع بورسیه‌ها از دانشگاه باید به صورت جداگانه اقدام کنید. بسته به دستورالعمل و شرایط اپلای این بورسیه‌ها، باید دو اپلیکیشن جداگانه، یکی برای بورس تحصیلی و یکی برای رشته مورد نظر ارسال کنید. در زمان دریافت نتیجه پذیرش تحصیلی، نتیجه بورسیه هم مشخص خواهد شد.

نمونهای از بورس غیر اتومات در سایت دانشگاه‌های آمریکا:

  • دانشگاه میشیگان کمپس فلاینت، به دانشجویان بین‌المللی در مقطع فوق لیسانس و دکترا در بسیاری از رشته‌ها فاند تحصیلی به مبلغ ۱۰,۰۰۰ هزار دلار در سال ارائه می‌دهد. دانشجویان باید در این دانشگاه پذیرفته شده باشند و درخواست فاند خود را به همراه مدارک لازم به صورت جداگانه برای دانشگاه ارسال کنند.

میزان بورس تحصیلی آمریکا

سوالی که ممکن است ذهن خیلی از شما را درگیر کرده باشد این است که مقدار بورس‌ه‏ایی که دانشگاه‌های آمریکا پرداخت می‌کنند چقدر است؟ آیا همه هزینه های تحصیل من را پوشش می دهد؟

واقعیت این است که پاسخ ثابتی برای این گونه سوالات وجود ندارد. چون مبالغی که دانشگاه‌ها به دانشجویان در مقاطع مختلف تحصیلی پرداخت می‌کنند متغیر است. این موضوع کاملا بستگی به بودجه دانشگاه، سیاست آموزشی دانشگاه و شرایط تحصیلی شما دارد.

اگر سابقه تحصیلی درخشان مانند معدل بالا، نمره زبان بالا و به طور کلی رزومه خوبی داشته باشید، شانس بیشتری برای دریافت فاند خواهید داشت. طبق تجربه و کار با دانشگاه‌های آمریکا، این مبلغ می تواند از ۵۰۰ دلار تا ۳۰,۰۰۰ دلار و بالاتر متغیر باشد و حتی ممکن است در صورتی که رزومه بسیار خوبی ارائه دهید، فول فاند (بورسیه کامل) هم دریافت کنید.

نحوه پرداخت بورسیه به دانشجویان

هنگامی که بحث از پرداخت بورسیه می‌شود، ممکن است بعضی از شما فکر کنید که دانشگاه یا استاد (در مقاطع تحصیلات تکمیلی) پول را به صورت نقدی به حساب شما واریز خواهد کرد. اما همیشه اینگونه نیست.

نحوه پرداخت در مقطع لیسانس و فوق لیسانس

در بسیاری از موارد مخصوصا در مقاطع لیسانس و فوق لیسانس مبلغی که دانشگاه به عنوان فاند برای شما در نظر می‌گیرد، در واقع به صورت تخفیف شهریه یا معاف از شهریه (Tuition Waiver) خواهد بود.

برای مثال، اگر قرار است برای یک ترم تحصیلی ۱۰,۰۰۰ دلار پرداخت کنید و شما مبلغ ۵,۰۰۰ دلار را با عنوان Award یا هر عنوان دیگری از دانشگاه دریافت کرده‌اید، شما باید فقط ۵,۰۰۰ دلار برای شهریه آن ترم پرداخت کنید و نیازی به پرداخت مابقی شهریه نیست. حتی ممکن است برای یک ترم یا یک سال تحصیلی از پرداخت شهریه کاملا معاف شوید.

نحوه پرداخت در مقطع دکترا

در مقطع دکترا معمولا بورسیه را به صورت دستیار تحقیقاتی یا دستیار آموزشی از سوپروایزر (استاد راهنمای) خود دریافت می‌کنید. به این معنا که در قبال همکاری با استاد خود در انجام پروژه‌های تحقیقاتی یا تدریس دانشجویان، بخشی از شهریه شما یا همه آن کسر خواهد شد. مبلغ و مدت دریافت بورسیه را سوپروایزر شما تعیین می‌کند و ممکن است از یک سال تا  ۴ سال یا تا پایان دوره تحصیل شما تمدید شود.

عملکرد تحصیلی شما در این زمینه بسیار تعیین کننده است و  هر چقدر در طول تحصیل دانشجوی فعالی باشید و در حوزه تحقیقاتی خوش بدرخشید، باید منتظر حمایت‌های بیشتری از سمت استاد خود و دانشگاه باشید.

همچنین ممکن است بورسیه‌ای که در این مقطع دریافت کنید به صورت نقدی باشد و چه بسا حتی بیشتر از میزان شهریه کامل شما باشد. اگر جزو چنین دانشجویان موفقی باشد، می‌توانید بخشی از فاند را برای تحصیل خود، و بخشی دیگر را برای زندگی خود صرف کنید.

پاسخ به سوالات شما

از آنجا که دانشجویان بسیاری خواهان دریافت بورسیه هستند و دانشگاه‌ها یا اساتید بودجه محدودی دارند، مطمئنا دانشجویانی در اولویت دریافت بورس هستند که سابقه تحصیلی قوی و همچنین نمره و مهارت زبانی بالایی داشته باشند.

این امر به فاکتورهای بسیاری بستگی دارد. با فرض اینکه سابقه تحصیلی، شغلی و سطح زبان بالایی دارید، سعی کنید مدارکی که برای دانشگاه ارسال می‌کنید مانند رزومه و انگیزه نامه بسیار حرفه‌ای نوشته شود و در آن باید به درستی شایستگی تحصیلی خود را نشان دهید.

گرفتن ویزای تحصیلی آمریکا به عوامل مختلفی بستگی دارد و داشتن بورسیه تحصیلی به خودی خود باعث گرفتن ویزا نمی‌شود ولی از آنجا که شایستگی تحصیلی شما را نشان می‌دهد، می‌تواند در نتیجه ویزای شما تاثیر مثبت داشته باشد.

برای مهاجرت به کانادا نیاز به کمک دارید؟

شرکت مهاجرتی ویزا موندیال یک شرکت حقوقی پیشرو در زمینه مهاجرت به کاناداست که ۱۲ سال سابقه فعالیت دارد. ویزا موندیال با پشتوانه تیمی بیش از ۲۰۰ نیروی متعهد به شما برای مهاجرت آسان به کانادا کمک می‌کند. از زمان تاسیس ویزا موندیال تا کنون بیش از ۱۰‌هزار پرونده مهاجرتی با موفقیت به اتمام رسیده‌اند. این موضوع ویزا موندیال را به یکی از قابل‌‌اعتماد‌ترین موسسات مهاجرتی کشور تبدیل کرده است.

ویزا موندیال
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها