England Flag
Search
Search
Close this search box.

تحصیل لیسانس در آمریکا

تحصیل لیسانس آمریکا

دانشجویان بسیاری از سراسر جهان مشغول تحصیل لیسانس در آمریکا هستند و درصد زیادی از دانشجویان مقاطع دانشگاهی این کشور را تشکیل می‌دهند.

ایالات متحده آمریکا با داشتن بیش از یک میلیون دانشجوی بین المللی، بیشترین جمعیت دانشجوی بین المللی جهان را دارد. تقریبا ۵ درصد از همه دانشجویانی که در مقاطع دانشگاهی در آمریکا تحصیل می کنند، دانشجوی خارجی هستند.

فهرست مطالب

تحصیل کارشناسی در آمریکا

پس از اتمام تحصیل در مدارس آمریکا، دانشجویان با تحصیل در کالج یا دانشگاه وارد دوره Undergraduate می‌شوند. در ایران فقط مقطع فوق دیپلم و مقطع کارشناسی را به عنوان دوره Undergraduate در نظر می‌گیریم. اما در آمریکا، دوره‌های دیگری مانند دیپلما یا سرتیفیکیت وجود دارد که اکثرا در کالج‌ها تدریس می‌شوند و آن‌ها را هم به عنوان دوره Undergraduate در نظر می‌گیرند.

ترنسفر از کالج به دانشگاه (غیر پیوسته)

مقطع فوق دیپلم در واقع مقطعی دو ساله در دوره Undergraduate در کالج های آمریکا است و انواعی دارد: فوق دیپلم هنر یا Associate of Arts degree و فوق دیپلم علوم یا Associate of Science degree. این مقاطع با هدف آمادگی دانشجویان برای انتقال به دوره ۴ ساله دانشگاه طراحی شده‌اند.

برای مثال: شما می توانید در رشته Early Childhood Education در کالج فوق دیپلم بگیرید و سپس با ترنسفر واحدهای خود (تطبیق واحد) وارد دوره ۴ ساله لیسانس در دانشگاه شوید و در آنجا دو سال بعدی را بخوانید و در نهایت مدرک کارشناسی بگیرید. اغلب این کار باعث کاهش هزینه های دو سال اول شما خواهد شد.

دوره 4 ساله دانشگاه (پیوسته)

تحصیل لیسانس در دانشگاه‌های آمریکا ۴ سال طول می کشد و در طی این مدت باید ۱۲۸-۱۲۰ واحد درسی را بگذرانید. در دو سال اول بیشتر دروس عمومی تدریس می‌شود مانند انشای انگلیسی، علوم اجتماعی، تاریخ، ریاضیات، و علوم طبیعی یا علوم فیزیک. در دو سال بعدی باید بر روی یک رشته تخصصی متمرکز شوید مانند مهندسی، بیزینس، کشاورزی، زیست و … .

شرایط تحصیل لیسانس در آمریکا

در ایالت‌های مختلف آمریکا دانشگاه‌های بسیاری وجود دارد که تقریبا در همه آنها مقطع لیسانس ارائه می‌شود. ممکن است شرایط تحصیل کارشناسی در هر دانشگاه با دانشگاه دیگر متفاوت باشد اما برای تحصیل در آمریکا و اخذ پذیرش تحصیلی در این مقطع معمولا باید شرایط کلی زیر را داشته باشید:

  • معدل دیپلم حداقل ۱۲.۵ و بالاتر (دانشگاه‌های رنک بالا به معدل بالاتری نیاز دارند)
  • نمره تافل حداقل ۶۱ و بالاتر یا نمرات معادل آن
  • نمره آزمون SAT حداقل ۹۰۰ و بالاتر (برای پذیرش در بعضی از دانشگاهها مورد نیاز نیست)

برای مثال، برای پذیرش در مقطع لیسانس رشته علوم کامپیوتر در دانشگاه تگزاس در دالاس، شما به معدل حداقل ۱۶ و تافل ۸۰ یا آیلتس ۶.۵ نیاز دارید. دانشجویان بین المللی به نمره SAT نیاز ندارند.

آزمون اس ای تی (SAT) چیست؟

  اس ای تی یا SAT مخفف Scholastic Assessment Test یکی از امتحانات استاندارد برای ورود به دانشگاههای دولتی و غیر دولتی آمریکا در مقطع لیسانس است. محتوای این آزمون شامل ریاضی و انگلیسی است. بخش انگلیسی شامل خواندن و  نوشتن  (Reading, Writing) است. یک بخش نوشتن مقاله (Essay) هم به صورت اختیاری دارد که نمره آن برای بیشتر دانشگاه‌های آمریکا در نظر گرفته نمی‌شود.

اطلاعات بیشتر در مورد آزمون اس ای تی (SAT)

  • نمره کل آزمون اس ای تی ۱۶۰۰ است که هر بخش (ریاضی و انگلیسی) ۸۰۰ نمره دارد.
  • تمام سوالات آزمون به غیر از ۱۳ سوال ریاضی و مقاله اختیاری، به صورت چهار گزینه‌ای است.
  • این آزمون در ایران برگزار نمی‌شود و برای شرکت در این آزمون باید به کشورهای همسایه سفر کنید.
  • شرکت در این آزمون محدودیت سنی ندارد.
  • این آزمون در آمریکا ۷ بار در سال و در کشورهای دیگر معمولا ۴ بار در سال در ماه‌های مارس، می، اکتبر و دسامبر برگزار می‌شود.

پذیرش تحصیلی در مقطع لیسانس در آمریکا

برای اپلای و اخذ پذیرش تحصیلی آمریکا در مقطع لیسانس باید اقدامات زیر را انجام دهید:

  • ابتدا شرایط تحصیلی خود را ارزیابی کنید و با توجه به آن رشته‌ مرتبط با پیشینه تحصیلی خود در یکی از دانشگاه‌های آمریکا مشخص کنید.
  • مدرک لازم را جمع آوری کنید که شامل:
    • ترجمه رسمی مدرک و ریز نمرات پایه دوازدهم به زبان انگلیسی (ترجیحا سه سال آخر دبیرستان)
    • نمره تافل یا آیلتس یا دیگر نمرات معادل آن (باید از مرکز آزمون خود بخواهید که کارنامه زبان شما را طبق دستورالعمل دانشگاه به صورت پستی یا آنلاین برای آنها ارسال کنند)
    • نمره SAT (شامل همه دانشگاه‌ها نمی‌شود)
    • توصیه نامه از مدیر مدرسه، معلمان و یا مربیان
    • رزومه
    • انگیزه نامه
    • اسکن پاسپورت
    • تمکن مالی (بعضی از دانشگاهها در مرحله اخذ پذیرش ممکن است به تمکن بانکی نیاز داشته باشند)
  • اپلیکیشن آنلاین را پر کنید و مدارک لازم را برای دانشگاه ارسال کنید.
  • منتظر دریافت نامه پذیرش و فرم I-20 خود باشید تا بعد از اخذ پذیرش تحصیلی، برای ویزای تحصیلی آمریکا اقدام کنید.

بورسیه تحصیلی در آمریکا با مدرک دیپلم

شما با مدرک دیپلم میٰ‌توانید از دانشگاه‌های آمریکا در مقطع لیسانس پذیرش بگیرید و در صورت امکان از انواعی از بورسیه‌های تحصیلی هم بهره‌مند شوید.

به طور کلی، دانشگاه‌های آمریکا بودجه کمتری را برای کمک هزینه تحصیلی دانشجویان در مقطع لیسانس در نظر می‌گیرند و بیشتر در مقاطع تحصیلات تکمیلی مانند فوق لیسانس و دکترا فاند تحصیلی ارائه می‌دهند.

بسته به شرایط مالی دانشگاه و همچنین شرایط تحصیلی شما مانند معدل و نمره زبان بالا ممکن است انواعی از بورسیه تحصیلی آمریکا به صور تخفیف شهریه (Tuition Waiver)، اوارد (Award) و یا بورسیه مبتنی بر شایستگی (merit-based) به شما ارائه شود. رقابت بر سر این فاندهای تحصیلی زیاد است و معمولا بین ۱۰۰۰ تا ۵۰۰۰ دلار و یا بالاتر به شما اعطا می‌شود.

مثال از شرایط فاند مقطع لیسانس آمریکا

دانشگاه سنت ماری مینه سوتا به دانشجویان بین‌المللی در مقطع لیسانس مبلغ ۲۸,۰۰۰ دلار با شرایط زیر اوارد (Award) ارائه می‌دهد.

  • معدل۴.۰۰ – ۳.۶۰ (۱۸ از ۲۰)
  • تافل ۷۲ یا آیلتس ۶ یا پی تی ای (PTE) ۵۱
  • نمره آزمون SAT یا ACT
  • انگیزه نامه و توصیه نامه از مدرسه و معلمان

بهترین رشته های تحصیلی در آمریکا

در مقطع لیسانس در آمریکا رشته‌های بسیاری ارائه می‌شود اما تعدادی از آن‌ها در میان دانشجویان بین‌المللی محبوبیت بیشتری دارند و جزو بهترین رشته‌های تحصیلی محسوب می‌شوند مانند:

  • مهندسی (عمران، مکانیک، شیمی و برق)
  • مدیریت و کسب و کار (کسب و کار بین الملل، حسابداری، بازاریابی، مالی، مدیریت اجرایی)
  • ریاضی و علوم کامپیوتر (ریاضی، نرم افزار، برنامه نویسی کامپیوتر، علوم اطلاعات)
  • علوم اجتماعی (روزنامه نگاری، علوم سیاسی، روانشناسی، جامعه شناسی، مطالعات زنان)
  • علوم زندگی (زیست، عصب شناسی، علوم شناختی، شیمی، ژئوفیزیک، فیزیک)

هزینه تحصیل در مقطع لیسانس آمریکا

هزینه تحصیل در آمریکا در مقطع لیسانس به رشته و دانشگاه شما بستگی دارد.

بعضی از رشته‌ها دروس عملی بیشتری دارند و در نتیجه میزان شهریه برای واحد درسی بیشتر است مانند رشته‌های زیست و نوروساینس. بعضی دیگر از رشته‌ها بیشتر دارای دروس تئوری هستند و لازم نیست هزینه آزمایشگاه یا هزینه وسایل مورد نیاز را پرداخت کنید مانند رشته‌های علوم اجتماعی.

دانشگاه محل تحصیل هم در میزان هزینه شما تاثیرگذار است. بسته به اینکه دانشگاه شما دولتی باشد یا خصوصی، میزان شهریه هم فرق می‌کند و معمولا هزینه دانشگاه‌های خصوصی بیشتر است.

به طور کلی، میانگین هزینه تحصیل در مقطع لیسانس در آمریکا بین ۲۰ تا ۴۰ هزار دلار در سال است که ممکن است با توجه به رشته تحصیلی و دانشگاه این مبلغ بالاتر یا پایین‌تر باشد.

برای مثال، متوسط شهریه مقطع لیسانس در دانشگاه‌های ایالت کالیفرنیا در آمریکا ۲۲ هزار دلار در سال است.

دانشگاه های آمریکا در مقطع لیسانس ۲۰۲۱

بیش از ۵,۳۰۰ دانشگاه و مرکز آموزشی در آمریکا وجود دارد که اکثر آن‌ها رشته‌هایی در مقطع لیسانس هم ارائه می دهند.

طبق رتبه بندی جهانی سایت کیو اس در سال ۲۰۲۱، ۱۰ دانشگاه برتر آمریکا شامل موارد زیر می‌شوند:

نام دانشگاهرتبه کشوری
دانشگاه هاروارد۱
دانشگاه استنفورد۲
دانشگاه فناوری ماساچوست۳
دانشگاه کالیفرنیا، برکلی۴
دانشگاه کالیفرنیا، لس آنجلس۵
دانشگاه ییل۶
دانشگاه کلمبیا۷
دانشگاه پرینستون۸
دانشگاه نیویورک۹
دانشگاه پنسیلوانیا۱۰

پاسخ به سوالات شما

بله، شما با مدرک دیپلم می‌توانید پذیرش لیسانس بگیرید و در یکی از رشته‌های مورد علاقه خود در دانشگاه‌های آمریکا تحصیل کنید.

بله، در صورتی که نمره زبان شما پایین تر از مینیمم دانشگاه باشد، تعدادی از دانشگاه‌های آمریکا پذیرش کاندیشنال زبان ارائه می‌دهند که شما باید در ابتدا در دوره‌های زبان شرکت کنید و نمره خود را به مینیمم مورد نیاز دانشگاه برسانید.

هزینه تحصیل به رشته تحصیلی و نوع دانشگاه شما بستگی دارد. میانگین شهریه تحصیل در مقطع لیسانس در آمریکا بین ۲۰ تا ۴۰ هزار دلار در سال است.

دانشگاه‌ها معمولا بودجه کمتری برای دانشجویان مقطع لیسانس در آمریکا در نظر می‌گیرند و شانس گرفتن بورسیه در این مقطع زیاد نیست اما شدنی است. برای گرفتن بورسیه تحصیلی باید معدل ۱۹ به بالا و نمره آیلتس ۶.۵ و یا بالاتر داشته باشید.

برای مهاجرت به کانادا نیاز به کمک دارید؟

شرکت مهاجرتی ویزا موندیال یک شرکت حقوقی پیشرو در زمینه مهاجرت به کاناداست که ۱۲ سال سابقه فعالیت دارد. ویزا موندیال با پشتوانه تیمی بیش از ۲۰۰ نیروی متعهد به شما برای مهاجرت آسان به کانادا کمک می‌کند. از زمان تاسیس ویزا موندیال تا کنون بیش از ۱۰‌هزار پرونده مهاجرتی با موفقیت به اتمام رسیده‌اند. این موضوع ویزا موندیال را به یکی از قابل‌‌اعتماد‌ترین موسسات مهاجرتی کشور تبدیل کرده است.

ویزا موندیال