England Flag
Search
Search
Close this search box.

پرچم کانادا

پرچم کانادا

پرچم هر کشور نشانه ای از تعلق و هویت ملی ساکنان آن کشور است؛ کانادا هم مانند سایر کشورها پرچم واحدی دارد که نشان ملی آن محسوب می‌شود. پرچم ملی کانادا به عنوان پرچم برگ افرا، و به فرانسوی (L’Unifolié) هم شناخته می‌شود.

مدت‌ها قبل از ورود مهاجران اروپایی، ساکنان بومی کانادا خواص غذایی شیره درخت افرا را کشف کرده بودند و یکی از منابع غذایی اصلی آن‌ها به شمار می‌رفت و هر بهار آن را جمع آوری می‌کردند. بنابراین به دلیل اهمیت ویژه‌ای که درخت افرا در برنامه غذایی آن‌ها داشت، خالق پرچم کانادا تصویر برگ این درخت را در وسط پرچم طراحی کرد. امروزه نیز در کانادا شیره درخت افرا برای مصرف مردم به فروش می‌رسد.

فهرست مطالب

توصیف پرچم کانادا

پرچم ملی کانادا یک پرچم قرمز است که طول آن دو برابر عرض آن است. در مرکز آن یک مربع سفید قرار دارد که در وسط این مربع هم یک برگ افرای قرمز با ۱۱ گوشه وجود دارد. پرچم به صورت افقی متقارن است.

ابعاد پرچم کانادا 

 نسبت طول به عرض پرچم کانادا ۲ به ۱ است. به عبارتی ۶۴ واحد طول و ۳۲ واحد در عرض یا عمق. ابعاد پرچم کانادا کاملا خاص است چرا که پرچم‌ دیگری در دنیا به این ابعاد وجود ندارد. در تصویر زیر ابعاد پرچم نشان داده شده است.

ابعاد پرچم کانادا

پرچم کانادا نماد چیست؟

پرچم کانادا به طور کلی به عنوان نماد سرزمین کانادا و مردم این کشور شناخته می‌شود. تصویر برگ افرای قرمز رنگ ۱۱ پر هم که در وسط پرچم قرار دارد نشان دهنده میراث فرهنگی کانادا و منابع طبیعی وسیعی است که در داخل مرزهای آن یافت می‌شود. تصویر برگ درخت افرا در پرچم کانادا و در نشان نیروهای مسلح آن هم به کار رفته است.

معنی رنگ‌های پرچم کانادا

سفید و قرمز دو رنگی است که در طراحی پرچم کانادا به کار رفته است. رنگ سفید برای نشان دادن بی طرفی ملت کانادا و در عین حال نشان دهنده صلح و آرامش است. رنگ قرمز برای نماد رفاه و امید استفاده می‌شود.

قرمز و سفید رنگ‌هایی هستند که در طول تاریخ توسط بسیاری از کشورها، از جمله آنهایی که در تأسیس کانادا نقش داشته‌اند، استفاده شده‌اند. بسیاری از کانادایی‌ها این رنگ‌ها را به‌عنوان نماینده ویژگی‌های طبیعی برجسته در برخی از مناطق کشورشان پذیرفته‌اند: سفیدی برف‌های زمستانی و قرمزی برگ‌های افرای پاییزی.

خالق پرچم کانادا کیست؟

دکتر جورج استنلی، استاد کالج نظامی سلطنتی در کینگستون، انتاریو در سال ۱۹۶۴ طرح پرچم قرمز و سفید را پیشنهاد داد و طوری پرچم را طراحی کرده بود که به خوبی از فواصل دور قابل تشخیص باشد. .طراحی پرچم ملی کانادا  از پرچم کالج نظامی سلطنتی کانادا الهام گرفته شده است.

پرچم کانادا در طول تاریخ

اولین پرچم شناخته شده‌ای که در کانادا مورد استفاده قرار گرفت، صلیب سنت جورج بود که جان کابوت در اواخر دهه ۱۴۰۰ با رسیدن به نیوفاندلند و استقرار این پرچم آنجا را مستعمره بریتانیا اعلام کرد. چهل سال بعد، با ورود ژاک کارتیه به دهانه رود سن لوران در نزدیکی شهر مونترال، این منطقه به مستعمره‌ فرانسه تبدیل شد. فرانسوی‌ها نیز پرچم نظامی فرانسه نوین را در کانادا به اهتزاز درآوردند.

پس از آن، زمانی که بریتانیایی‌ها در نوا اسکوشیا مستقر شدند، پرچم یونیون جک بریتانیا در کانادا مورد استفاده قرار گرفت. این پرچم حتی پس از اینکه کانادا آزادی خود را ظاهرا از بریتانیا به دست آورد، همچنان مورد استفاده قرار می‌گرفت.

پرچم بریتانیا یونیون جک
پرچم یونیون جک

در اواخر قرن ۱۹ بریتانیایی‌ها تصمیم گرفتند برای تفکیک مستعمره‌های خود، از پرچم‌های مجزا استفاده کنند. این پرچم‌ها اغلب زمینه قرمز یا آبی با نشان یونیون جک داشتند. پرچم کانادا به عنوان مستعمره بریتانیا Red Ensign نام گرفت که پرچمی با زمینه قرمز با نشان یونیون جک در سمت راست و نشان کانادا در سمت چپ بود.

در یکم ژوئیه ۱۸۶۷ کانادا استقلال یافت. پس از برگزاری کنفدراسیون کانادا در سال ۱۸۶۷ بود که نیاز به یک پرچم مستقل برای کانادا به شدت مورد توجه قرار گرفت. ابتدا پرچم فرماندار کل کانادا برای اولین بار به عنوان پرچم مستقل کانادا برافراشته شد. Red Ensign همچنان در قرن ۱۹ در خشکی و دریا به عنوان پرچم کانادا مورد استفاده قرار می‌گرفت.

 پرچم کانادا در جنگ جهانی اول

پرچم قرمز کانادا ترکیبی از علامت یونیون جک و سپر کانادا است از دهه ۱۸۷۰ به طور غیر رسمی هم در دریا و هم در خشکی استفاده می‌شد. در طول جنگ جهانی اول، پرچم قرمز کانادایی به یک نشان محبوب میهن پرستانه تبدیل شد.

 پرچم کانادا در جنگ جهانی دوم

پرچم قرمز در طول جنگ جهانی دوم به عنوان پرچم ملی شناخته  می‌شد. در سال ۱۹۵۷، رنگ برگ های افرا از سبز به قرمز تغییر کرد. این نسخه تا سال ۱۹۶۵ مورد استفاده قرار می گرفت.

طرح نهایی پرچم کانادا چگونه تصویب شد؟  

در سال ۱۹۶۴، نخست وزیر لستر بی. پیرسون Lester B. Pearson طراحی یک پرچم جدید برای کانادا را در اولویت قرار داد. در ۲۲ اکتبر ۱۹۶۴، کمیته ویژه پرچم به طرح تک برگ جورج استنلی رای مثبت داد. دو ماه بعد مجلس عوام این طرح را تصویب کرد و اندکی پس از آن این طرح در مجلس سنا به تصویب رسید.

سرانجام در ۲۸ ژانویه ۱۹۶۵ پرچم ملی کانادا توسط ملکه الیزابت دوم رسما معرفی شد و برای اولین بار در ۱۵ فوریه ۱۹۶۵ به اهتزاز درآمد. ۱۵ فوریه هر سال روز جشن پرچم ملی کانادا بوده و برای مردم این کشور بسیار حساس و ارزشمند است.

کمیته ۱۵ نفره ویژه انتخاب پرچم – ۱۹۶۴

پرچم استان های کانادا

کانادا از ۱۰ استان و ۳ قلمرو یا ناحیه تشکیل شده  که هر استان و قلمرو کانادا نیز پرچم مخصوص به خود را دارد. برای آشنایی با پرچم ایالت های کانادا بهتر است هر ایالت را جداگانه بررسی کنید.

مانند پرچم کانادا، بیشتر آنها نسبتاً جدید هستند، این پرچم ها اغلب در مسابقات یا کمیته‌هایی که در دهه‌های ۱۹۶۰ و ۱۹۷۰ برگزار یا تشکیل می‌شدند، شکل گرفتند. پرچم استان های کانادا هنگام جشن های سالگرد آن استان ها مورد استفاده قرار می‌گیرند.

۱۳ پرچم استانی یا منطقه‌ای اگرچه از نظر طراحی متنوع هستند، نمادهای مشترک دارند. بیشتر پرچم های استانی بر اساس نشان هر استان یا ایالت طراحی شده و اکثر آنها دارای ترکیبی از «نمادهای رسمی» تعیین شده توسط دولت هستند.

پرچم استان های کانادا

پرچم آلبرتا

پرچم آلبرتا طراحی ساده ای دارد که نماد استان را در زمینه آبی نشان می دهد. نشان استانی نمایانگر منظره آلبرتا است که در بالای آن صلیب سنت جورج، نماد انگلستان،  قرار دارد.

پرچم آلبرتا

پرچم بریتیش کلمبیا

پرچم بریتیش کلمبیا در سال ۱۹۶۰ در زمان نخست وزیری WAC Bennett، دوره ۱۹۰۰-۱۹۷۹، ایجاد شد. این پرچم استانی یک ضرب المثل قدیمی در مورد اینکه چگونه «خورشید هرگز در امپراتوری بریتانیا غروب نمی کند» را نشان می دهد.

پرچم بریتیش کلمبیا

  پرچم مانیتوبا

مانیتوبا و انتاریو تنها دو استانی هستند که هرگز در جشنواره طراحی مجدد پرچم که بقیه کانادا را در اواخر قرن بیستم فرا گرفت، شرکت نکردند. در نتیجه، هر دو هنوز از رنگ قرمز که نسبتاً عمومی است استفاده می کنند. پرچم مانیتوبا نشان استان را نشان می‌دهد که روی آن یک گاومیش – حیوان رسمی استان – وجود دارد.

پرچم مانیتوبا

 پرچم نیوبرانزویک

پرچم‌های استان‌های دریایی همگی سرشار از نمادهای هرالدیک بریتانیایی هستند.
پرچم نیوبرانزویک دارای یک شیر طلایی است که نماینده انگلستان است و یک کشتی بادبانی قدیمی به عنوان نشانه ای از موقعیت تاریخی استان به عنوان مرکز اصلی تجارت دریایی و کشتی سازی در آن به کار رفته است.

پرچم استان نیوبرانزویک کانادا

پرچم نیوفاندلند و لابرادور

یکی از جدیدترین پرچم های طراحی شده برای استان ها به نیوفاندلند و لابرادور تعلق دارد. پرچم نیوفاندلند توسط یک شرکت طراحی گرافیک در سال ۱۹۸۰ طراحی شد. ظاهراً این پرچم شبیه علامت جک یونیون است که آبی نشان دهنده دریا و سفید نشانه شمال منجمد است. رنگ های دیگر نشان دهنده امید، غرور و آینده نگری هستند

پرچم استان نیوفاندلند و لابرادور

پرچم نوا اسکوشیا

پرچم نوا اسکوشیا نسخه وارونه ای از پرچم اسکاتلند، صلیب سنت اندرو، با نشان استانی در مرکز است.

پرچم نوا اسکوشیا

پرچم انتاریو

یکی از منتقدان سرسخت به کار بردن برگ افرا یا Maple Leaf در پرچم کانادا، در سال ۱۹۶۵ جان روبارتس، نخست وزیر انتاریو ۱۹۱۷-۱۹۸۲ بود که پرچم قرمز انتاریو را به عنوان پرچم رسمی استان خود تعیین کرد تا اطمینان حاصل شود که یونیون جک در انتاریو همچنان برافراشته خواهد ماند. مانند پرچم منیتوبا، این پرچم نشان انتاریو را در گوشه پایین سمت راست نشان می دهد.

پرچم انتاریو

پرچم جزیره پرنس ادوارد

پرچم جزیره پرنس ادوارد، نشان استانی این جزیره است. شیر و درخت بزرگ نشان دهنده مادر انگلستان هستند، در حالی که سه درخت کوچک نشان دهنده سه شهر تاریخی جزیره هستند.

پرچم استان پرنس ادوارد

پرچم کبک

کبک که همیشه کانون احساسات ملی گرایانه بوده، در سال ۱۹۴۸ به اولین استان کانادا تبدیل شد که پرچم متمایز خود را ایجاد کرد. مانند پرچم برگ افرا، نماد خاصی ندارد اما از گل زنبق و صلیب برای یادآوری پرچم های قرون وسطایی فرانسه استفاده کرده است.

پرچم کبک

پرچم ساسکاچوان

پرچم استان ساسکاچوان که در بخشی از یک مسابقه سراسری استانی در سال ۱۹۶۹ طراحی شد، تصویری از طبیعت استان و دشت های منحصر به فردش را به نمایش می‌گذارد. نشان تاج استان در گوشه سمت چپ بالا و گل استانی، سوسن قرمز، در سمت راست طراحی شده است.

پرچم استان ساسکاچوان

پرچم یوکان

یکی دیگر از طرح هایی که از طریق مسابقه برنده شد، پرچم یوکان است. این پرچم دارای نشان ارضی است که توسط یک نوار سبز رنگ که جنگل‌ها را نشان می‌دهد و یک نوار آبی که نشان‌دهنده رودخانه‌ها و دریاچه‌هاست احاطه شده است.

پرچم یوکان

پرچم مناطق شمال غربی

پرچم سرزمین‌های شمال غربی که بسیار شبیه به پرچم یوکان است، دارای تاج NWT بین دو نوار آبی است که نشان‌دهنده رودخانه‌ها، دریاچه‌ها و اقیانوس‌های قلمرو است. خود تاج یک روباه سفید، حیوان سنتی شمال کانادا را نشان می دهد.

پرچم قلمروهای شمال غربی

پرچم نوناووت

نوناووت جدیدترین قلمرو کانادا است و پرچم نوناووت توسط یک هنرمند محلی در سال ۱۹۹۹ طراحی شد. این پرچم دارای یک اینوکشوک قرمز است، اینوکشوک یک سازه سنگی سنتی است که توسط مردمان بومی منطقه ساخته می‌شود. در گوشه سمت راست بالا، ستاره شمالی، یکی دیگر از نمادهای سنتی شمال کانادا قرار دارد.

پرچم نوناووت

سوالات متداول

نام رسمی این پرچم، «پرچم ملی کانادا» گذاشته‌ شده است.

 در ۱۵ فوریه ۲۰۱۵ پرچم ملی کانادا ۵۰ ساله شد و در حال حاضر ۵۷ سال قدمت دارد.

بزرگترین پرچم کانادا که تا امروز ساخته شده، در شهر همیلتون و در جریان یک بازی فوتبال بین تیم Tiger-Cats و Argonauts در سال ۲۰۰۹ رونمایی شده است. این پرچم ۳۸ متر عرض و ۷۶ متر طول و به حداقل ۸۰ نفر برای حمل آن در زمین بازی نیاز داشت.

وجود ۱۱ گوشه در برگ افرا پرچم کانادا هیچ معنای خاصی ندارد. خیلی‌ از مردم تصور می‌کنند این گوشه ها نشانی از تعداد استان‌های کانادا که ۱۰ استان و یک دولت مرکزی است، می‌باشند، اما در واقع این یازده گوشه صرفا به شکل طبیعی برگ افرا اشاره دارد.

نام فرانسوی این پرچم L’Unifolié بوده که به معنای تک-برگ یا برگ منحصر به فرد است.

 پرچم کانادا با نام Maple Leaf «پرچم برگ افرا» هم شناخته می‌شود.

برای مهاجرت به کانادا نیاز به کمک دارید؟

شرکت مهاجرتی ویزا موندیال یک شرکت حقوقی پیشرو در زمینه مهاجرت به کاناداست که ۱۲ سال سابقه فعالیت دارد. ویزا موندیال با پشتوانه تیمی بیش از ۲۰۰ نیروی متعهد به شما برای مهاجرت آسان به کانادا کمک می‌کند. از زمان تاسیس ویزا موندیال تا کنون بیش از ۱۰‌هزار پرونده مهاجرتی با موفقیت به اتمام رسیده‌اند. این موضوع ویزا موندیال را به یکی از قابل‌‌اعتماد‌ترین موسسات مهاجرتی کشور تبدیل کرده است.

ویزا موندیال