England Flag
Search
Search
Close this search box.

فدرال اسکیل ورکر کانادا

Federal Skilled Worker Program (FSWP)

برنامه اسکیل ورکر فدرال کانادا Federal Skilled Worker Program (FSWP) برای مهاجرت نیروی کاری ماهر و متخصص طراحی شده است. این برنامه، یکی از سه برنامه اصلی اکسپرس انتری است.

شرایط و امتیازبندی برای فدرال اسکیل ورکر کانادا

حداقل امتیاز: ۶۷ از ۱۰۰

۱. سابقه کاری

در فاکتور سابقه کار، شما به ازاء سابقه کاری که تمام وقت بوده (۳۰ ساعت در هفته) و به ازاء آن حقوق دریافت کرده باشید، حداکثر ۱۵ امتیاز دریافت خواهید کرد. باید حداقل ۱۲ ماه سابقه کار تمام وقت داشته باشید.

حداقل ۱۲ ماه معادل ۱۵۶۰ ساعت است. این سابقه کاری را باید در ۱۰ سال قبل از درخواست کسب کرده باشید. همچنین این کار باید به صورت تمام وقت یا معادل آن به صورت نیمه وقت بوده باشد.

این شغل در برنامه نیروی کار ماهر فدرال باید در گروه TEER 0, 1, 2, 3 در سیستم طبقه بندی مشاغل کانادا باشد.

با سیستم طبقه‌بندی مشاغل ناک NOC کانادا بیشتر آشنا شوید.

فوت کوزه‌گری

سابقه کار باید حتما در طول ۱۲ ماه بوده باشد.

این سابقه شغلی باید حتما در طول ۱۲ ماه بوده باشد. اگر سابقه کاری شما در کمتر از ۱۲ ماه به ۱۵۶۰ ساعت رسیده است، باید حتما ۱۲ماه از کار شما گذشته باشد تا بتوانید درخواست خود را ثبت کنید. به این معنی که کانادا ساعات کاری بیشتر از ۳۰ ساعت در هفته شما را محاسبه نمی‌کند. توجه کنید که ۳۰ ساعت کار در هفته، در کانادا به عنوان کار تمام وقت محسوب می‌شود.

به طور مثال اگر شما به مدت ۱۵ ساعت در هفته کار کرده باشید، ۲۴ ماه طول می‌کشد تا ۱۵۶۰ ساعت مورد نیاز برای این برنامه تکمیل شود.

سابقه کار همراه با تحصیل، برای برنامه فدرال اسکیل ورکر محاسبه می‌شود؟

بله، سابقه کاری همراه با تحصیل ممکن است به عنوان سابقه کاری برای این برنامه در نظر گرفته شود. این کار باید حقوق داشته باشد یا بر اساس کمیسیون پرداخت شده باشد، متوالی باشد و هیچ فاصله‌ای بین آن نیفتاده باشد.

جدول امتیاز بر اساس سنوات کاری

سابقه کار امتیاز
۱ سال ۹
۲ تا ۳ سال ۱۱
۴ تا ۵ سال ۱۳
۶ سال به بالا ۱۵

فوت کوزه‌گری

طبق نظر اداره مهاجرت کانادا، برای فعالیت در هر شغل، شرایط خاصی مورد نیاز است. فرض کنید برای فعالیت در یک شغل خاص، نیاز به مدرک دانشگاهی لیسانس در همان زمینه داشته باشید. بنابراین اگر سابقه کار خود را در حین تحصیل دوره لیسانس کسب کرده باشید، این سابقه کار ممکن است برای شما محاسبه نشود. چرا که هنوز مدرک لیسانس را اخذ نکرده بودید که صلاحیت کار کردن در آن شغل خاص را داشته باشید.

۲. سطح زبان

در این بخش می‌توانید برای زبان اول و دوم حداکثر تا ۲۸ امتیاز کسب کنید. مدرک زبان اول (انگلیسی یا فرانسه) در سطح CLB 7 یا بالاتر می‌تواند تا ۲۴ امتیاز برای شما امتیاز داشته باشد. پایین‌تر از این سطح امتیازی ندارد.

هر آزمون سیستم نمره دهی مخصوص به خود را دارد که قابل تبدیل به سطح CLB است. به طور مثال در زبان انگلیسی، باید در آزمون IELTS – General در همه مهارت‌ها حداقل نمره ۶ را کسب کرده باشید. نمره ۶ در همه مهارت‌ها در آزمون آیلتس جنرال، معادل CLB 7 است.

راهنمای تبدیل نمره انواع مدرک زبان به CLB کانادا

آزمون‌های مورد قبول زبان انگلیسی

  • مدرک آزمون سلپیپ جنرال (CELPIP: Canadian English Language Proficiency Index Program)
    توجه کنید که آزمون سلپیپ General-LS مورد قبول نیست.
  • مدرک آیلتس جنرال (IELTS: International English Language Testing System)
  • مدرک آزمون PTE Core

آزمون‌های مورد قبول زبان فرانسوی

  • مدرک تف کانادا (TEF Canada: Test d’évaluation de français)
  • مدرک ت س اف کانادا (TCF Canada: Test de connaissance du français)

جدول امتیاز بر اساس سطح زبان

سطح مهارت‌های زبان اولامتیاز مهارت Speakingامتیاز مهارت Listeningامتیاز مهارت Readingامتیاز مهارت Writing
CLB 9 یا بالاتر۶۶۶۶
CLB 8۵۵۵۵
CLB 7۴۴۴۴

همچنین اگر مدرک زبان دوم (انگلیسی یا فرانسه) داشته باشید، می‌توانید امتیازی علاوه بر امتیاز زبان اول کسب کنید. مدرک زبان دوم باید در همه مهارت‌ها در سطح CLB 5 یا بالاتر باشد. در این صورت شما به طور کلی ۴ امتیاز دیگر نیز کسب می‌کنید.

مثال: فریبا با داشتن مدرک آیلتس جنرال با نمره ۶ در همه مهارت‌ها، امتیاز مدرک زبان در سطح CLB7 را که معادل ۱۶ امتیاز (برای هر مهارت ۴ امتیاز) بود، کسب کرد. همچنین او مدرک زبان فرانسه TEF Canada با سطح CLB5 داشت و توانست به طور کلی ۴ امتیاز دیگر نیز به امتیازش اضافه کند و در نهایت ۲۰ امتیاز کسب کند.

۳. تحصیلات

برای اخذ امتیاز تحصیلات، باید مدرک کانادایی داشته باشید یا مدرک غیر کانادایی خود را در یکی از سازمان‌های ارزیابی کننده مدرک تحصیلی معادل سازی کرده باشید. حداقل مدرک تحصیلی  مورد نیاز معادل دیپلم دبیرستان است. حداکثر امتیاز در این بخش ۲۵ امتیاز است.

جدول امتیاز بر اساس مدرک تحصیلی

تحصیلاتامتیاز
دکتری و یا معادل آن۲۵
فوق لیسانس، دکترای حرفه‌ای و یا معادل آن۲۳
دو یا بیشتر از دو مدرک بالای دیپلم که حداکثر یکی از آن‌ها بیش از ۳ سال طول کشیده باشد (به طور مثال دو لیسانس)۲۲
دوره بعد از دیپلم که سه سال یا بیشتر طول کشیده باشد (مانند لیسانس)۲۱
فوق دیپلم یا مدرک دو ساله۱۹
دوره یک ساله بالای دیپلم۱۵
دیپلم۵

ارزیابی مدارک تحصیلی یا Educational Credential Assessment (ECA) چیست؟

سازمان‌هایی وجود دارند که مدارک تحصیلی خارجی را بررسی می‌کنند و اعلام می‌کنند که این مدرک، معادل کدام مدرک کانادایی است. یکی از بهترین سازمان‌های ارزیابی کننده، سازمان خدمات تحصیلات جهانی یا World Education Services (WES) است.

مثال: فرزانه به مدت ۳ سال در رشته محیط زیست تحصیل کرده است و مدرک خود را دریافت کرده است. سازمان ارزیابی کننده مدرک پس از بررسی، در گواهی خود اعلام کرده بود که مدرک فرزانه معادل لیسانس در کانادا است و فرزانه امتیاز مربوط به لیسانس را دریافت کرد.

ارزیابی تحصیلی در سازمان خدمات تحصیلات جهانی

۴. سن

متقاضیان بین ۱۸ تا ۳۵ سال، بیشترین امتیاز این بخش یعنی ۱۲ امتیاز را کسب می‌کنند. با افزایش سن، امتیاز دریافتی کاهش پیدا می‌کند به طوری که افراد بالای ۴۷ سال هیچ امتیازی دریافت نمی‌کنند.

جدول امتیاز بر اساس سن متقاضی

سن امتیاز
زیر ۱۸ سال صفر
۱۸-۳۵ ۱۲
۳۶ ۱۱
۳۷ ۱۰
۳۸ ۹
۳۹ ۸
۴۰ ۷
۴۱ ۶
۴۲ ۵
۴۳ ۴
۴۴ ۳
۴۵ ۲
۴۶ ۱
۴۷ سال به بالا صفر

فوت کوزه‌گری

زمان دریافت دعوت‌نامه ملاک محاسبه سن است.

اگر در زمان دریافت دعوتنامه، سن شما زیر ۳۵ سال باشد و در طول مدت بررسی و صدور ویزا، سن به ۳۵ سال یا بالاتر برسد، باز هم امتیاز سن ۳۵ سال را دریافت خواهید کرد. اصطلاحا سن در همان زمان دریافت دعوتنامه قفل می‌شود.

با مفهوم Lock in date و محاسبه سن متقاضی آشنا شوید.

۵. جاب آفر کانادا

امتیاز این بخش ۱۰ امتیاز است. جاب آفر کانادا باید تمام وقت، غیر فصلی، با حقوق و برای مدت حداقل یک سال باشد. همچنین باید در گروه TEER 0, 1, 2, 3 در سیستم طبقه بندی مشاغل کانادا باشد. توجه داشته باشید که در اکثر موارد کارفرمایی که جاب آفر داده باید مجوز LMIA بگیرد.

چگونه جاب آفر کانادا بگیریم؟ شرایط و هزینه‌های جاب آفر کانادا

۶. انطباق پذیری

در صورتی که متاهل هستید و همسر شما نیز قصد همراهی‌تان به کانادا را دارد، امکان گرفتن امتیاز در موارد زیر برای شما و همسرتان نیز وجود دارد. حداکثر امتیاز در این بخش ۱۰ امتیاز است. بنابراین اگر طبق جدول زیر بیشتر از ده امتیاز کسب می‌کنید، امتیاز بیشتر محاسبه نمی‌شود.

جدول شرایط دریافت نمره انطباق پذیری

انطباق پذیری
امتیاز
مدرک زبان همسر (در همه مهارت‌ها در سطح CLB 4 یا بالاتر) ۵
تحصیل متقاضی اصلی در کانادا (حداقل دوره تمام وقت حداقل دو ساله در مقطع دبیرستان یا بالاتر از دبیرستان) ۵
تحصیل همسر متقاضی در کانادا (حداقل دوره تمام وقت حداقل دو ساله در مقطع دبیرستان یا بالاتر از دبیرستان) ۵
سابقه کار قانونی متقاضی اصلی در کانادا (حداقل یک سال تمام وقت و در مشاغل TERR 0, 1, 2, 3 ناک کانادا) ۱۰
سابقه کار قانونی همسر متقاضی در کانادا (حداقل یک سال تمام وقت)
۵
داشتن جاب آفر از کانادا ۵
متقاضی و یا همسر او در کانادا، اقوام نزدیک (شامل والدین، پدر بزرگ و مادر بزرگ، برادر و خواهر، فرزند، نوه، برادرزاده یا خواهرزاده، دایی، عمو، عمه، خاله) دارند که بالای ۱۸ سال و شهروند یا مقیم دائم کانادا هستند. ۵

فوت کوزه‌گری

اگر متاهل هستید، با نمره زبان همسر خود ۵ امتیاز بیشتر بگیرید.

مثال: فرزاد در سیستم امتیاز بندی برنامه فدرال اسکیل ورکر با داشتن فوق لیسانس، مدرک آیلتس جنرال در سطح CLB7، سه سال سابقه کار تخصصی و سن زیر  ۳۵ سال، امتیاز ۶۲ را کسب کرد و نتوانست پروفایل اکسپری انتری تشکیل دهد. اما زمانی که همسر او موفق به گرفتن مدرک زبان انگلیسی در سطح CLB4 شد، ۵ امتیاز به پرونده اضافه شد و امتیاز او به ۶۷ رسید و توانست پروفایل خود را تشکیل دهد.

امتیاز اکسپرس انتری با امتیاز شما در فدرال اسکیل ورکر متفاوت است.

هزینه‌های مهاجرت کاری به روش فدرال اسکیل ورکر

بررسی پرونده

متقاضی۸۵۰ دلار
همسر۸۵۰ دلار
فرزند۲۳۰ دلار

حق صدور اقامت دائم

متقاضی۵۱۵ دلار
همسر۵۱۵ دلار
فرزندرایگان

هزینه انگشت نگاری

متقاضی۸۵ دلار
همراه با همسر و فرزند۱۷۰ دلار

مراحل درخواست برنامه اسکیل ورکر فدرال کانادا

برای برنامه فدرال اسکیل ورکر کانادا، ابتدا باید پروفایل اکسپرس انتری تشکیل دهید. برای تشکیل پروفایل باید مدرک زبان و گواهی ارزیابی مدرک تحصیلی را گرفته باشید تا اطلاعات مربوط به آن را وارد کنید.

باید در سایت اداره مهاجرت کانادا، از طریق سیستم GCKey پروفایل ساخته شود. در هنگام ساخت پروفایل، باید اطلاعات اولیه مربوط به سابقه کار و ناک شغلی (NOC)، اطلاعات مربوط به تحصیلات و گواهی ارزیابی مدرک، اطلاعات شخصی و میزان تمکن مالی را وارد کنید.

بر اساس عوامل مختلفی مانند سن، سابقه کار، دانش زبان، تحصیلات و…. پرونده شما امتیاز بندی می‌شود. به این سیستم امتیازبندی که مخصوص سیستم اکسپرس انتری است، سیستم جامع امتیازبندی یا CRS (Comprehensive Ranking System) گفته می‌شود. امتیاز شما بین ۰ تا ۱۲۰۰ است.

پرونده شما با امتیاز محاسبه شده، وارد یک استخر می‌شود. البته این استخر با استخرهایی که در آن شنا می‌کنید فرق دارد! در این استخر مجازی که به آن pool گفته می‌شود، پرونده افراد با امتیازات و شرایط مختلفی وجود دارند. پرونده شما در این استخر مثل ماهی است که باید توسط ماهیگیر (اداره مهاجرت) به تور انداخته شود.

معمولا دو بار در ماه قرعه کشی صورت می‌گیرد که به آن draw گفته می‌شود. در این قرعه کشی‌ها دولت فدرال، افراد با امتیاز مورد نظر خود را از استخر انتخاب می‌کنند و برای آن‌ها دعوتنامه یا Invitation to Apply صادر می‌کنند. بنابراین نحوه انتخاب به صورت رقابتی است نه شانسی. هرچه امتیاز بالاتر باشد، شانس دریافت دعوتنامه بیشتر است.

اگر امتیاز شما پایین‌تر از سطح امتیاز انتخاب شده توسط اداره مهاجرت است، باید در استخر متقاضیان منتظر بمانید تا سطح امتیاز پایین بیاید.

دعوتنامه اکسپرس انتری فدرال اسکیل ورکر
نمونه دعوتنامه ITA

 

مثال: امتیاز CRS فرانک معادل ۴۷۵ است. او وارد استخر متقاضیان شده است. در قرعه کشی چند هفته بعد، اعلام می‌شود که حداقل امتیاز ۴۶۹ بوده است. بنابراین همه کسانی مانند فرانک که امتیازشان بالاتر از ۴۶۹ بود، دعوتنامه دریافت کردند.

نکته: اگر امتیاز شما و یک نفر دیگر با هم برابر باشد، کسی دعوتنامه دریافت می‌کند که زودتر وارد استخر متقاضیان شده است و پروفایل خود را ایجاد کرده است. بنابراین بهتر است بعد از گرفتن مدرک زبان و گواهی ارزیابی مدرک تحصیلی، پروفایل خود را باز کنید و وارد استخر متقاضیان شوید. سپس می‌توانید در صورتی که می‌خواهید امتیاز خود را با کسب نمره زبان بهتر یا سابقه کار بیشتر، مدارک تحصیلی بالاتر و …، افزایش دهید و پروفایل خود را آپدیت کنید.

پس از اینکه دعوتنامه را دریافت کردید، می توانید تا ۶۰ روز بعد، مدارک مورد نیاز را در پروفایل خود بارگذاری کنید و اطلاعات خواسته شده را تکمیل کنید. سپس در انتها باید هزینه‌ها را پرداخت کنید و درخواست خود را ثبت کنید.

تا ۲۴ ساعت بعد از ثبت درخواست، برای شما نامه‌ای به نام رسید دریافت مدارک یا Acknowledgement of Receipt (AOR) ارسال می‌شود. این رسید نشان می‌دهد که مدارک شما توسط اداره مهاجرت دریافت شده و درخواست با موفقیت ثبت شده است.

نامه aor کانادا
رسید دریافت مدارک (AOR)

در این مرحله، بررسی پرونده آغاز می‌شود. در تمام طول مراحل می‌توانید به پروفایل خود مراجعه کنید و وضعیت پرونده خود را مشاهده کنید.

آفیسر پرونده را بررسی می‌کند که مدارک کامل باشند و مطابق چک لیست برنامه باشد. اگر مدارک ناقص باشند، آفیسر هزینه بررسی مدارک و همچنین درخواست را برمی‌گرداند.

این مرحله معمولا بین ۱ تا ۲ ماه انجام می‌شود. در انتهای این مرحله معمولا نامه معاینات پزشکی تایید می‌شود و همچنین نامه انگشت نگاری یا Biometric letter صادر می‌شود.

اشخاصی که طبق قوانین کانادا نیاز دارند تا انگشت نگاری انجام دهند بعد از دریافت نامه انگشت نگاری باید به اداره‌های ویزا در سایر کشورها رفته و انگشت نگاری را انجام دهند.

در پروسه بررسی صلاحیت یا Eligibility Review تمامی مدارک بررسی می‌شوند تا تایید شود که شما واجد صلاحیت هستید یا خیر. این پروسه از نظر زمانی طولانی است، چرا که پرونده و مدارک آن از نظر اعتبار و صحت و داشتن شرایط برنامه مورد نظر بررسی می‌شوند.

معمولا این مرحله تا ۵ ماه بعد از مرحله قبلی تمام می‌شود. در این پروسه مدارک مختلفی از جمله نامه تمکن مالی، نامه سابقه کار، نامه پیشنهاد کاری، سابقه ریجکتی ویزا و … مورد بررسی قرار می‌گیرد.

اگر آفیسر احساس کند که نیاز به بررسی بیشتر است، ممکن است از شما درخواست مدارک اضافی کند.

مرحله بررسی سوابق یا Background check از سه بخش بررسی سابقه مجرمیت (criminality)، سابقه امنیتی (security) و اشتراک اطلاعات (Info sharing) تشکیل می‌شود. تمامی بخش‌های این مرحله توسط اداره مهاجرت کانادا، آژانس خدمات مرزی کانادا و آژانس اطلاعات امنیت کانادا صورت می‌گیرد. 

این مرحله معمولا بین ۱ تا ۲ ماه طول می‌کشد. اما در برخی موارد نادر که سوابق شخص به نظر اداره مربوطه مشکوک باشد، ممکن است تا ۱ سال نیز طول بکشد.

این مرحله، آخرین مرحله قبل از اعلام تصمیم نهایی است.

در نهایت بعد از تایید پرونده، شما تاییدیه اقامت دائم کانادا یا Confirmation of Permanent Residence (COPR) را دریافت می‌کنید. در این مرحله پیغام درخواست پاسپورت (PPR) دریافت می‌کنید و باید پاسپورت خود را برای دریافت ویزا به اداره ویزای کانادا در نزدیکترین محل زندگی بفرستید تا ویزا داخل آن ثبت شود. مدت زمانی که فرد مهلت دارد وارد خاک کانادا شود، تا زمان اعتبار پاسپورت یا زمان اتمام اعتبار معاینات پزشکی است (هر کدام که زودتر منقضی شود).

تیم ویزا موندیال در تمامی مراحل همراه و راهنمای شما خواهد بود.

مدارک مورد نیاز در فرآیند فدرال اسکیل ورکر کانادا

اصل تمامی مدارک مورد نیاز برای برنامه فدرال اسکیل ورکر کانادا باید به صورت آنلاین در سیستم بارگذاری شوند و نسخه کاغذی مورد نیاز نیست. توجه کنید که اگر مدارک به زبانی غیر از انگلیسی یا فرانسوی هستند، باید ترجمه شوند و همراه ترجمه باید گواهی یا مجوز مترجم و کپی برابر با اصل مدرک نیز ارائه شود.

مدارک شناسایی متقاضی

پاسپورت متقاضی اصلی و همسر و فرزندان، سند ازدواج یا طلاق یا گواهی فوت یکی از زوجین (در صورتی که متقاضی اصلی ازدواج کرده یا طلاق گرفته یا یکی از زوجین فوت کرده‌اند). همچنین در صورت داشتن فرزند باید شناسنامه نیز ارائه شود. علاوه بر این، عکس جدید برای تمام اعضای خانواده نیز باید ارائه شود.

مدارک شناسایی خانواده

اگر از طریق خویشاوند خود در کانادا، امتیاز کسب کرده‌اید، باید مدارک اثبات کننده رابطه خویشاوندی شما با ایشان، مدارک اثبات کننده شهروندی یا مقیم دائم بودن خویشاوند، مدارک اثبات کننده زندگی خویشاوند در کانادا را نیز ارائه دهید.

مدارک تحصیلی

مدرک تحصیلی و ریز نمرات آن و گواهی ارزیابی مدرک تحصیلی متقاضی و همسر او.

مدارک زبان

مدرک زبان مورد تایید اداره مهاجرت برای متقاضی اصلی و همسر (در صورتی که از طریق نمره زبان همسر، امتیاز کسب کرده‌اید).

مدارک مالی

باید تمکن مالی برای این برنامه نشان دهید. تمکن مالی برای یک نفر معادل ۱۳,۷۵۷ دلار است که به ازای هر عضو خانواده، مبلغی در حدود ۳,۷۰۰ دلار اضافه می‌شود. این نامه باید در سربرگ بانک باشد و شماره حساب، نام صاحب حساب، تاریخ باز کردن حساب، لیست تمام بدهی‌ها و قسط‌های حساب، موجودی فعلی و میانگین موجودی ۶ ماه گذشته حساب و همچنین اطلاعات تماس بانک ذکر شده باشد.

معاینات پزشکی

متقاضی و همسر و فرزندانش باید آزمایش‌های پزشکی را به نام Medical Exams انجام دهند. در این آزمایشات بررسی می‌شود که شما یا خانواده‌تان، بیماری مسری یا بیماری نداشته باشید که باعث ایجاد هزینه‌های سنگین برای سیستم بهداشت و درمان کانادا شود. این آزمایشات یک سال اعتبار دارند. برای انجام این آزمایشات باید به پزشکان معرفی شده توسط اداره مهاجرت کانادا مراجعه کنید.

عدم سوء پیشینه

گواهی عدم سوء پیشینه متقاضی و همسر او و فرزندان بالای ۱۸ سال او. این گواهی سوء پیشینه باید از هر کشوری که بیشتر از ۶ ماه در آن زندگی کرده‌اید، گرفته شود. نامه عدم سوء پیشینه یک ماه اعتبار دارد اما اگر آن را بعد از دریافت، ترجمه رسمی کنید تا ۶ ماه اعتبار دارد.

مدارک شغلی

نامه سابقه کار متقاضی و همسرش. این نامه سابقه کار باید همراه با عنوان شغلی، نام و نشانی و تلفن محل کار، تعداد ساعات کار، حقوق سالیانه و همچنین خلاصه‌ای از شرح وظایف انجام شده در آن شرکت باشد. اگر نامه جاب آفر از کارفرمای کانادایی دارید نیز باید آن را بارگذاری کنید.

سوالات متداول

امتیازات در هر دوره قرعه کشی برگزار شده، تغییر می‌کند. بنابراین نمی‌توان به طور دقیق گفت چه امتیازی مناسب برای این برنامه است. اما به طور کلی با توجه به روند قرعه کشی های انجام شده، به نظر می‌رسد افراد با امتیاز ۴۸۰ به بالا امکان دریافت دعوتنامه را داشته باشند.

در نمودار زیر می‌توانید امتیازات و تاریخ‌های قرعه‌کشی‌های برگزار شده در یک سال اخیر برای برنامه فدرال اسکیل ورکر را مشاهده کنید:

فقط نامه موجودی حساب از بانک که متعلق به متقاضی یا همسر وی باشد، مورد قبول است. البته حساب بانکی همسر در صورتی مورد قبول است که این حساب به صورت اشتراکی باشد یا اینکه متقاضی اثبات کند که به پول داخل این حساب دسترسی دارد.

بنابراین سند ملکی، سهام شرکت‌ها در بورس، ارز دیجیتال و غیره قابل قبول نیست.

خیر. برای این برنامه نیازی به ارائه بیمه برای سابقه کار نیست.

برنامه فدرال اسکیل ورکر از طریق سیستم اکسپرس انتری انجام می‌شود. در واقع یکی از راه‌هایی که می‌توان از طریق اکسپرس انتری درخواست اقامت دائم خود را ثبت کرد، برنامه فدرال اسکیل ورکر است.

برای این کار می‌توانید با افزایش دانش زبان و یا کسب سابقه کاری بیشتر یا یادگیری زبان دوم یا ارائه مدرک تحصیلی بالاتر امتیاز خود را افزایش دهید.

خیر. برای این برنامه باید مدرک زبان انگلیسی یا فرانسه با سطح حداقل CLB7 داشته باشید. این سطح در آزمون آیلتس جنرال معادل ۶ در همه مهارت‌ها است.

بله. همسر و فرزندان متقاضی نیز با این برنامه همراه با متقاضی اقامت دائم دریافت می‌کنند.

از امتیاز افراد متاهل ۴۰ امتیاز کم می‌شود. اما اگر همسر متقاضی شرایطی مانند مدرک زبان، مدرک تحصیلی دانشگاهی یا سابقه کار کانادایی را داشته باشد می‌تواند تا ۴۰ امتیاز را دوباره کسب کند.

در حال حاضر در ماه ژانویه ۲۰۲۴، مدت زمان جواب سفارت کانادا برای برنامه فدرال اسکیل ورکر حدود ۶ ماه است و بسیاری از پرونده‌ها در این مدت بررسی می‌شوند. اما ممکن است در بعضی پرونده‌ها این مدت به ۹ ماه یا ۱ سال هم برسد.

خیر. تمامی افراد با هر رشته‌ای می‌توانند در این برنامه شرکت کنند.

چنین قانونی در این زمینه وجود ندارد اما باید توجه کنید که این برنامه برای افرادی است که ماهر و متخصص محسوب می‌شوند. بنابراین فرد باید با تحصیلات و سابقه کاری ترجیحا در همان زمینه مهارت و تخصص را کسب کند.

در این برنامه مهم نیست که شخص چه شغلی داشته است. فقط این مشاغل باید در زیر مجموعه گروه‌های TEER 0, 1, 2, 3 در سیستم طبقه بندی مشاغل کانادا باشد و تخصصی محسوب شود. اما عنوان شغلی مهم نیست که در چه زمینه‌ای باشد.

آزمایشات پزشکی یک سال اعتبار دارند و بهتر است بعد از دریافت دعوتنامه و در طول مدتی که باید مدارک را آماده سازید، آن را انجام دهید تا از مدت اعتبار آن بیشتر باشد.

تحصیلات دانشگاهی جزو شرایط اولیه مورد نیاز برای این برنامه نیست و افراد با مدرک دبیرستان نیز شرایط اولیه مورد نیاز را دارند. اما باید توجه کرد که در اکثر موارد، افراد بدون تحصیلات دانشگاهی نمی‌توانند در مرحله بعد، امتیاز لازم را کسب کنند.