England Flag
Search
Search
Close this search box.

تحصیل در مدارس کبک

تحصیل در مدارس کبک

بسیاری از ما استان کبک را به عنوان بهترین و زیباترین استان کانادا می‌شناسیم و البته زبان فرانسه. اما در این میان، کیفیت بالای تحصیل در مدارس کبک به عنوان یکی از مزیت‌های بزرگ این استان به شمار می‌آید. جایی که والدین می‌توانند فرزندان خود را بدون دغدغه راهی مدرسه کنند و مطمئن باشند که در پایان دوران مدرسه نه تنها دانشی که انتظارش را داشتند نصیب فرزندانشان می‌شود، بلکه آنان مهارت‌هایی را برای داشتن آینده‌ای روشن و مطمئن کسب کرده‌اند.

حال، داشتن اطلاعات کافی نسبت به سیستم آموزشی مدارس کبک، مقاطع تحصیلی، هزینه‌ها، نحوه ثبت نام و سایر اطلاعات در خصوص مدارس استان کبک، می‌تواند تصمیم گیری را برای خانواده‌ها آسان‌تر کند و دید بهتری را برایشان فراهم آورد. در این مقاله قصد داریم نگاهی جامع به مدارس کبک داشته باشیم و به جزئیات آن بپردازیم. پس با ما همراه باشید. 

بیشتر بخوانید: تحصیل در مدارس کانادا

فهرست مطالب

تحصیل در مدارس کبک در یک نگاه

  • سیستم آموزشی مدارس کبک شامل موسسات دولتی و خصوصی است که به زبان فرانسوی و انگلیسی هستند.
  • این سیستم به دو سطح تقسیم می شود: ابتدایی (شامل پیش دبستانی) و متوسطه.
  • آموزش ابتدایی و متوسطه در سیستم دولتی رایگان است ولی دانش آموزان بین المللی نیازمند پرداخت شهریه مدارس دولتی هستند.
  • مدرسه برای همه کودکان ۶ تا ۱۶ سال اجباری است.

بیشتر بخوانید: تحصیل در کبک

مزایای تحصیل در مدارس کبک

  • از نظر موفقیت تحصیلی، کبک یکی از بالاترین نرخ های فارغ التحصیلی از دبیرستان را در کانادا و سراسر جهان دارد.
  • تعدادی از موسسات تحصیلات تکمیلی کبک در سطح بین المللی شناخته شده هستند، در حالی که برخی از آنها به مراکز تحقیقاتی بزرگ وابسته هستند.
  • دولت کبک به آموزش اهمیت زیادی می دهد و سرمایه گذاری های قابل توجهی در این بخش انجام می دهد.
  • مدارک و مدارک صادر شده توسط موسسات آموزشی کبک در سراسر جهان معتبر هستند.
  • شهریه‌های مدارس در استان کبک جزو پایین ترین‌ها در کانادا به حساب می‌آید.
  • زیرساخت مدارس به روز و بسیار پیشرفته است.
  • طیف گسترده‌ای از برنامه‌ها ارائه می‌شود.
  • دانش آموزان این فرصت را دارند که در مدارس انگلیسی یا فرانسوی شرکت کنند.

تدریس در مدارس کبک به چه زبانی است؟

فرانسوی زبان اول بیش از ۸۰ درصد از جمعیت کبک است. فرانسوی علاوه بر اینکه زبان زندگی روزمره در اکثر مناطق کبک است، زبان آموزش نیز به حساب می‌آید. منشور زبان فرانسه در استان کبک بیان می‌کند که همه کودکان باید تا پایان دوره متوسطه به زبان فرانسوی آموزش ببینند، چه در مدارس دولتی یا مدارس خصوصی.

با این حال، منشور موارد خاصی را پیش بینی می‌کند که در آن کودکان اجازه دارند آموزش پیش دبستانی، ابتدایی و متوسطه خود را به زبان انگلیسی در مدارس دولتی انگلیسی زبان یا مدارس خصوصی یارانه‌ای دنبال کنند.

انواع مدارس در کبک

مدارس فرانسوی زبان در کبک

سیستم مدارس دولتی در کبک آموزش را عمدتاً به زبان فرانسوی و با آموزش محدود زبان انگلیسی ارائه می دهد. ۶۴ منطقه آموزش و پرورش مدرسه فرانسوی زبان در سراسر استان وجود دارد و حضور در مدارس دولتی رایگان است.

 مدارس انگلیسی زبان در کبک

تعداد ۹ همان منطقه آموزش و پرورش زبان انگلیسی در کبک وجود دارد و آموزش برای دانش آموزان از پیش دبستانی تا کالج را ارائه می‌دهند. برای ثبت نام فرزند خود در مدرسه زبان انگلیسی، فرزند شما باید یکی از معیارهای زیر را داشته باشد: 

چه کودکانی که مجاز به دریافت آموزش‌های مدرسه به زبان انگلیسی هستند؟

اگر شما به طور موقت برای تحصیل یا کار در کبک زندگی می‌کنید و CAQ دارید، یا این‌ که در استان‌های دیگر کانادا ساکن هستید ولی به طور موقت در کبک زندگی می‌کنید، می‌توانید فرزندان خود را به مدارس انگلیسی زبان بفرستید.

مراحل ثبت نام در مدارس انگلیسی زبان استان کبک

برای واجد شرایط بودن یک کودک برای دریافت آموزش به زبان انگلیسی، این مراحل را طی کنید:

  1. به منطقه آموزش و پرورش یا مدرسه خصوصی درخواست دهید.
  2. فرم درخواست را تکمیل کرده و تمام مدارک مورد نیاز را ضمیمه کنید.
  3. سپس مدرسه درخواست و مدارک مورد نیاز را به وزارت آموزش و پرورش، ارسال می‌کند.
  4. در این مرحله، بررسی می‌شود که آیا کودک واجد شرایط دریافت آموزش به زبان انگلیسی است یا خیر.
  5. این تصمیم به صورت کتبی به شما اطلاع داده می‌شود.
  6.  به شرط تکمیل مدارک، درخواست‌ها معمولاً طی ۱۰ روز کاری پردازش می‌شوند. 
مناطق آموزش و پرورش انگلیسی استان کبک
  • Central Quebec School Board
  • Eastern Shores School Board
  • Eastern Township School Board
  • English Montreal School Board
  • Lester-B.-Pearson School Board
  • New Frontiers School Board
  • Riverside School Board
  • Sir-Wilfred-Laurier School Board
  • Western Quebec School Board

در حالی که بیشتر دانش‌آموزان به مدارس دولتی می‌روند، درصدی آنان نیز در مدارس خصوصی کبک تحصیل می‌کنند. بخشی از این امر به این دلیل است که دولت کبک به هر دانش آموزی که برای تحصیل به مدرسه خصوصی که مطابق با استانداردهای استان باشد برود، یارانه می‌دهد. 

کبک دارای بالاترین درصد دانش آموزانی است که در مدارس خصوصی در آمریکای شمالی تحصیل می‌کنند. این شامل مدارس در مونترال، وست‌مونت، شربروک، کرکلند، لاوال، لونگویل، شهر کبک و شهرستان‌های شرقی می‌شود. حدود ۱۷ درصد دانش آموزان دبیرستانی در مدارس خصوصی تحصیل می کنند، این رقم در مناطقی مانند شهر مونترال حتی بالاتر است. یعنی چیزی در حدود ۳۰ درصد از دانش آموزان دبیرستانی در مدارس خصوصی تحصیل می کنند، حتی بالاتر است.

دلیل تحصیل در مدارس خصوصی کبک

دلیل این‌ که والدین مدرسه خصوصی را برای فرزندشان انتخاب می کنند، عموماً بر اساس رویکرد مدرسه در خصوص نحوه آموزش و رفع نیازهای آموزشی فرزندشان یا اعتقادات مذهبی آنان است.

هزینه تحصیل در مدارس خصوصی کبک

حتی اگر واجد شرایط دریافت یارانه دولتی باشید، باز هم باید حدود ۳۰ درصد از کل هزینه‌های حضور فرزندتان را بپردازید. در کبک، هزینه‌های آموزش مدارس خصوصی بسیار متفاوت است. شما می توانید انتظار داشته باشید که از ۶۰۰۰ دلار تا ۳۰۰۰۰ دلار کانادا در سال بپردازید.

انواع مدارس خصوصی در کبک

انواع متعددی از مدارس خصوصی و پیش دبستانی در کبک وجود دارد، از جمله آن‌ها می‌توان به مدارس شبانه روزی، روزانه، French Immersion، تیزهوشان و استثنایی اشاره کرد. 

برخی از این مدارس برنامه درسی منحصر به فردی دارند مانند مدارس با سیستم آموزشی والدورف (Waldorf)، مانته سری (Montessori)، رجیو امیلیا (Regio Emilia) و سیستم آموزشی IB.

تعداد کمی از والدین در کبک از مدارس دولتی و خصوصی منصرف می‌شوند و کودکانشان را در خانه آموزش می‌دهند که به عنوان آموزش خانگی (Homeschooling) شناخته می شود. والدینی که تحصیل در خانه فرزند خود را انتخاب می کنند، ملزم به رعایت مقررات دولتی در رابطه با برنامه درسی یا پروژه های آموزشی و ارزیابی سالانه هستند. همچنین والدین موظفند در تاریخ ۱ جولای هر سال یا قبل از آن این تصمیم خود را به صورت کتبی به وزارت و منطقه آموزش و پرورش خود ارسال کنند.

سیستم آموزشی در مدارس کبک

آموزش پیش دبستانی

آموزش پیش دبستانی شامل دو دوره (cycle) است. دوره پیش دبستانی که کودکان پنج ساله را برای دبستان آماده می‌کند که به سیستم ECE معروف است. این دوره به مدت یک سال است و به کودکان کمک می‌کند تا به رشد شخصیتی برسند. اگرچه دوره پیش دبستانی اجباری نیست، اکثریت قریب به اتفاق خانواده ها، کودکان خود را در آن ثبت نام می‌کنند.

اگر کودک در ۳۰ سپتامبر سال تحصیلی حداقل چهار ساله شود، والدین می‌توانند به ثبت نام فرزندان خود در پیش دبستانی اقدام کنند. دوره دیگر، دوره ماقبل پیش دبستانی است که به Pre-K شناخته می‌شود و برای کودکان چهار ساله‌ ارائه می‌شود. این دوره به صورت پاره وقت است.

شهریه پیش دبستانی‌ها و مهدکودک‌های کبک چقدر است؟
هزینه تحصیل برای پیش دبستانی‌ها و مهدکودک‌های کبک از ۱۰۰۰ دلار تا ۱۷۰۰۰ دلار در سال با متوسط شهریه ۱۳۵۰۰ دلار در سال متغیر است.

انواع برنامه‌های پیش دبستانی در کبک

  • مدارس محلی یا تعاونی غیرانتفاعی: این مدارس معمولاً کمترین هزینه را دارند زیرا والدین داوطلبانه به عنوان دستیار معلم در کنار معلمان حرفه‌ای کار می کنند.
  • مدارس دینی: معمولاً به مؤسسات مذهبی متصل هستند و ممکن است شامل آموزش دینی باشند (الزامی نیست که کودکان از همان دین مدرسه پیروی کنند).
  • مدارس خصوصی: این مدارس گرانترین هستند و به طور قابل توجهی از مدارس کوچک خانگی گرفته تا مدارس بزرگ سفارشی متفاوت هستند.
  • مدارس مونته سوری: مونته سوری بیشتر یک فلسفه زندگی است تا یک روش آموزشی.

آموزش ابتدایی

کودکان معمولا آموزش ابتدایی را از شش سالگی شروع می کنند. با تمرکز بر اصول کلی، آموزش ابتدایی برای تقویت رشد کلی کودک طراحی شده است. همچنین هدف آن توسعه تدریجی استقلال دانش‌آموزان و آماده‌سازی آنها برای دبیرستان است. 

پس از شش سال تحصیلات ابتدایی، دانش آموزان یک برنامه متوسطه پنج ساله (مسیر مطالعات عمومی) را انجام می دهند. اگر دانش‌آموزان در دوره‌های آموزش حرفه‌ای ثبت‌نام کنند، ممکن است دوره متوسطه از نظر مدت زمان متفاوت باشد.

آموزش متوسطه

برنامه پنج ساله متوسطه به دو “دوره” تقسیم می شود. دانش آموزان معمولاً در ۱۲ سالگی، تحصیلات متوسطه خود را شروع می‌کنند (کلاس هفتم). اولین دوره، که به مدت سه سال ادامه دارد، دانش آموزان را قادر می سازد تا آنچه در دوران ابتدایی آموخته‌اند تثبیت کنند و بر علایق کاری خود در آینده تمرکز کنند.

با شروع سال سوم تحصیلات متوسطه یعنی همان کلاس نهم، دانش آموزان می‌توانند دروس انتخابی خود را داشته باشند و می‌توانند رشته‌های مختلف (هنر و علوم و غیره) را فرا بگیرند. پس از اتمام برنامه پنج ساله (معادل تکمیل درجه 11)، به دانش آموزان دیپلم تحصیلات متوسطه یا همان DES (diplôme d’études secondaires) اعطا می‌شود که امکان تحصیل در کالج را فراهم می‌کند، که پیش نیازی برای تحصیل در دانشگاه است.

آموزش فنی و حرفه‌ای در کبک

با توجه به این ‌که در سال‌های اخیر، استان کبک شاهد تقاضای فزاینده‌ای برای افراد ماهر در زمینه‌های مختلف، به ویژه مشاغل فنی و تخصصی بوده است. دانش آموزان می‌توانند این تقاضا را تحصیل در آموزش حرفه‌ای برآورده کنند. با ذکر این نکته که درآمد این نوع مشاغل اغلب چشمگیر است.

آموزش فنی و حرفه‌ای منتج به اخذ یکی از مدارک زیر می‌شود:

  • دیپلم مطالعات حرفه ای DEP یا همان  Diplôme d’études Professionnelles
    • به طور متوسط، این نوع دیپلم به مدت 900-1800 ساعت (یک سال و نیم) طول می‌کشد.
    • دانش آموزان می‌توانند بسته به شرایط برنامه خود، پس از سال سوم، چهارم یا پنجم دبیرستان DEP را آغاز کنند.
  • گواهی تخصص حرفه ای ASP یا همان  Attestation de Spécialisation Professionnelle  
    •  ASP پس از اتمام موفقیت آمیز یک برنامه آموزشی 6 تا 12 ماهه به دانش آموزان اعطا می‌شود.
    • تقریباً ۵۰ برنامه برای دارندگان DEP در رشته های مختلف ارائه می‌شود که منتج به این دیپلم می‌شوند.
  • گواهی آموزش حرفه ای AFP یا همان Attestation de Formation Professionnelle
    •  AFP پس از اتمام موفقیت آمیز حداکثر 900 ساعت آموزش (یک سال) به دانش آموزان اعطا می‌شود.
    • دانش آموزان پس از اتمام سال دوم دبیرستان وارد این برنامه می‌شوند. بخش آموزش عملی در یک شرکت خصوصی انجام می شود. فارغ التحصیلان آماده کار در یک حرفه نیمه تخصصی هستند.

هزینه تحصیل در مدارس کبک برای دانش آموزان بین المللی چقدر است؟

بیشتر بخوانید: هزینه تحصیل در کانادا

هزینه های جانبی مدارس دولتی کبک

فرض کنید که فرزندتان را به یکی از مدارس دولتی در کبک فرستاده‌ و شهریه آن را پرداخت کرده‌اید. به خاطر داشته باشید که هزینه‌های دیگری هم به غیر از شهریه مدرسه هم وجود دارد که باید مد نظر قرار دهید. در ادامه به این هزینه‌ها می‌پردازیم.

معمولاً هنگام شروع کلاسها در سال تحصیلی جدید، کودکان ملزم به همراه داشتن لوازم پایه ثابت مدرسه هستند. به طور معمول، مدارس فهرستی از اقلام مورد نیاز (مانند مداد، مداد رنگی، تراش، خط کش، ماشین حساب، چوب چسب) را ارائه می دهند. همچنین ممکن است مجبور شوید یک جعبه ناهار، بطری آب، کوله پشتی و کفش ورزشی برای کودک خود بخرید. 

دولت استان کبک برای خانواده‌هایی که واجد شرایط پرداخت کمک هزینه خانواده هستند، به ازای هر کودک ۴ تا ۱۶ ساله یک مکمل مالی سالانه ۱۰۵ دلاری کانادا ارائه می کند.

کتاب های درسی به صورت رایگان توسط آموزشگاه ارائه می شود و در پایان ترم یا سال تحصیلی عودت داده می‌شود. برخی مدارس همچنین ممکن است فناوری کمکی را برای دانش‌آموزانی که به پشتیبانی بیشتری نیاز دارند ارائه دهند مانند رایانه و غیره.

برخلاف سایر استان‌های کانادا، در کبک لباس فرم مدارس برای اکثر مدارس، رایج و الزامی است. در سیستم مدارس انگلیسی، تقریباً هر مدرسه ابتدایی و دبیرستان دارای لباس فرم اجباری است. به طور معمول، مدارس خصوصی نیز دانش آموزان ملزم به پوشیدن یونیفرم می‌کنند. والدین باید هزینه لباس فرم مدرسه را در نظر بگیرند و مدرسه معمولاً اطلاعاتی را در مورد جایی که می‌توانید برای فرزند خود لباس بخرید ارائه می‌دهد.

در کبک، برای دانش آموزان مهد کودکی که حداقل ۰.۸ کیلومتر دورتر زندگی می کنند، دانش آموزان ابتدایی که حداقل ۱.۶ کیلومتر دورتر زندگی می کنند و دانش آموزان دبیرستانی که حداقل ۲ کیلومتر دورتر زندگی می کنند، حمل و نقل با اتوبوس رایگان ارائه می شود. 

دانش‌آموزان با سن بالاتر که واجد شرایط دریافت خدمات اتوبوس نیستند، می‌توانند در صورت لزوم با وسایل حمل‌ونقل عمومی به مدرسه بروند و بروند. در این مورد، باید هزینه حمل و نقل عمومی را در بودجه خود لحاظ کنید.

این اردوها اغلب توسط مدارس برای بازدید دانش‌آموزان از مکان‌هایی که مربوط به تحصیلاتشان است، ترتیب می‌دهند. مکان‌هایی مانند موزه‌ها، مؤسسات فرهنگی و فعالیت‌های در فضای باز. معمولاً شرکت در این اردوها هزینه دارد. دانش آموزان بزرگتر همچنین می‌توانند این فرصت را داشته باشند که در اردوهای شبانه یا سفرهای دور از مدرسه شرکت کنند. از این رو، هزینه‌ای در ازای پوشش حمل و نقل و اسکان وجود خواهد داشت.

مناطق آموزش و پرورش در کبک موظفند مراقبت‌های قبل و بعد از مدرسه را برای کودکان چهار تا دوازده ساله فراهم کنند. به عنوان مثال منطقه آموزش و پرورش مدرسه انگلیسی مونترال یک برنامه مفید قبل و بعد از مدرسه دارد که B.A.S.E نام دارد و توسط دولت کبک به صورت یارانه‌ای ارائه می‌شود. این خدمات برای دانش آموزان پیش دبستانی و مدارس ابتدایی با نرخ ۸.۵ دلار کانادا در روز مراقبت می‌کند.

سِژِپ یا سیجپ (CEGEP) چیست؟

سژپ همان پیش دانشگاهی است. “Cégep” که مخفف  Collège d’enseignement Général et Professionnel است، به معنی کالج دولتی بوده و نقطه تلاقی بین دوران نوجوانی و جوانی اکثریت قریب به اتفاق دانش‌آموزان کبک است که اکثرا در سن ۱۷ سالگی وارد آن می‌شوند.

مدرکی که توسط cégeps اعطا می شود DCS که همان دیپلم مطالعات کالج است. DCS یک مدرک معتبر دولتی است که درهای دانشگاه و بازار کار را به روی جوانان باز می‌کند. این دوره  به واسطه آموزش مداوم و حرفه‌ای که ارائه می دهد، نقش مهمی در پیشرفت اقتصادی، فرهنگی، ورزشی و اجتماعی فرد دارد. 

در دوره سژپ، نسبت دانش‌آموز به معلم نسبتا پایین است که این امر به بهبود آموزش کمک می‌کند. دانش آموزان همچنین در طول برنامه خود از متخصصان و معلمانی که سرمایه گذاری زیادی در یادگیری دانش آموزان خود دارند، راهنمایی دریافت می کنند.

کالج‌ها در استان کبک

کالج، اولین سطح آموزشی است که تحصیل در آن در کبک اجباری نیست. در واقع این دوره، تحصیل در کالج پس از دوره متوسطه و قبل از تحصیلات دانشگاهی صورت می‌گیرد. کالج‌ها در کبک عبارتند از:

  • تعداد ۴۸ CEGEP (کالج های دولتی) که پنج تای آنها موسسات انگلیسی زبان هستند.
  • حدود ۷۰ کالج خصوصی.
  • ۴ موسسه عمومی، از جمله موسسه گردشگری و هتلداری کبک.

یک سال کالج شامل دو ترم ۱۶ هفته‌ای (شامل دوره امتحان)، یکی در پاییز (آگوست تا دسامبر) و دیگری در زمستان (ژانویه تا می) است. 

 اکثر دوره ها به طور متوسط ۴۵ ساعت در هر ترم هستند که حدود سه ساعت در هفته است. برای اینکه دانشجوی تمام وقت در نظر گرفته شوید، باید حداقل ۱۸۰ ساعت در یک ترم یا ۱۶۵ ساعت در صورتی که تربیت بدنی یکی از دروس اخذ شده باشد، داشته باشید.

بیشتر بخوانید: تحصیل در کالج های کانادا

معلمان در مدارس استان کبک

متوسط دستمزد معلمان دبیرستان ۶۵۰۰۰ دلار در سال و۳۱ تا ۳۹ دلار در ساعت در کبک، کانادا است. متوسط دستمزد معلمان دبیرستان در شهرهای مختلف کبک بین ۴۵۰۰۰ تا ۷۸۰۰۰ دلار در سال است. به طور متوسط، مدرک لیسانس بالاترین سطح تحصیلات برای یک معلم دبیرستان است.

این میزان دستمزد در مقایسه با دستمزد معلمان در شهری مانند ونکوور حدود ۱۳ درصد بالاتر است. نمودار زیر میزان دستمزد ساعتی معلمان را در استان کبک با شهر ونکوور مقایسه می‌کند.

بهترین مدارس استان کبک

سنین ۵-۱۷; دختران؛ روزانه؛ مستقل؛ غیر انتفاعی خصوصی؛ ۳۴۵ دانش آموز. 

این مدرسه خصوصی تمام دخترانه، بیش از ۱۱۰ سال پیش افتتاح شد.

سنین ۵-۱۷; پسران؛ روزانه؛ مستقل؛ غیر انتفاعی خصوصی؛ ۵۷۰ دانش آموز. 

در اصل بر اساس یک مدل، برگرفته از سیستم مدارس خصوصی انگلیسی، با تعداد زیادی معلم انگلیسی. البته اکنون کمتر انگلوفون است و برای اکثر کلاس‌های دبستان به زبان فرانسوی تدریس می‌کند.

سنین ۱۲-۱۸; مختلط؛ روزانه و شبانه؛ مستقل؛ غیر انتفاعی خصوصی؛ ۲۶۰ دانش آموز

این مدرسه متوسطه انگلیسی (بیشتر شبانه روزی) تنها ۱۵ سال از جشن دویستمین سالگرد فاصله دارد و پنجمین مدرسه خصوصی قدیمی در کانادا است.

سنین ۱۲-۱۷; مختلط؛ روزانه؛ مستقل؛ غیر انتفاعی خصوصی؛ 240 دانش آموز

این مدرسه بیش از ۵۰ سال پیش تأسیس شد و اکنون بخش زبان انگلیسی و فرانسوی را ارائه می دهد.

سنین ۱۷-۱۹; مختلط؛ روزانه؛ ۲۷۰۰ دانش آموز

در سال 1967 به عنوان یکی از کالج‌های موقت کبک که شکاف بین دبیرستان و دانشگاه را پر می‌کند و برنامه‌های پیش دانشگاهی و شغلی را ارائه می‌کند، تأسیس شد. یکی از معدود مدارسی است که به زبان انگلیسی تدریس می کند.

سنین ۱۷-۱۹; مختلط؛ روزانه؛ ۱۱۰۰۰ دانش آموز

یکی از تنها پنج کالج انگلیسی زبان CEGEP در کبک، که در سال ۱۹۶۹ در Westmount افتتاح شد. این کالج برنامه‌های پیش دانشگاهی و حرفه ای در زمینه هنرهای خلاقانه و کاربردی و همچنین مطالعات عملی و عمومی را ارائه می دهد.

سنین ۴-۱۷; مختلط؛ روز؛ ۱۳۰۰۰ دانش آموز

یک مدرسه دو زبانه (تعداد بیشتری از گروه های فرانسوی) که به طور مشترک توسط منطقه آموزش و پرورش انگلیسی مونترال (EMSB) و کمیسیون اسکولر در مونترال (CSDM) اداره می شود. صورت. مخفف Fine Arts Core Elementary است و دانش‌آموزان دوره‌های هنری اضافی دارند.

مطالعات کالج دیپلم; سنین ۱۷-۱۹؛ مختلط؛ روزانه و شبانه؛ ۷۴۰۰ دانش آموز

در سال ۱۹۷۱، در کبک افتتاح شد. ارائه خوابگاه مسکونی مشترک به دانشجویان تمام وقت از جمله ویژگی‌های آن است.

سنین ۵-۲۱; مختلط؛ روزانه و شبانه؛ مستقل؛ متعلق به بخش خصوصی؛ 470 دانش آموز

یکی از مدارس نسبتاً نادر در مونترال، که آموزش همه جانبه را از مهدکودک تا کلاس 12 ارائه می دهد. این مدرسه با تدریس به زبان انگلیسی، در سال 1978 آموزشی شروع به کار کرد.

سنین 3-17; مختلط؛ روزانه؛ مستقل؛ متعلق به بخش خصوصی؛ ۹۵۰ دانش آموز

این مدرسه در سه ساختمان مجزا فعالیت می کند و آموزش از پیش دبستانی تا دیپلم دبیرستان را ارائه می دهد. این مدرسه در سال ۱۹۸۶ افتتاح شد و اکنون بزرگترین مدرسه خصوصی انگلیسی در کبک است.

دیپلم IB; سنین ۵-۱۸; مختلط؛ روزانه؛ مستقل؛ غیر انتفاعی خصوصی؛ ۸۰۰ دانش آموز

در سال ۱۹۰۹ تأسیس شد و اکنون خود را به عنوان یک “مدرسه جهانی” با چهار بخش جداگانه مطرح کرده است. فارغ التحصیلان آن به دانشگاه‌های سراسر جهان می‌روند.

سنین ۱۱-۱۷; پسران؛ مستقل؛ غیر انتفاعی خصوصی؛ ۷۵۰ دانش آموز

یک مدرسه کاتولیک پسرانه، با برنامه خدمات مسیحی اجباری (CSP). در پایان قرن نوزدهم افتتاح شد. فهرست قابل توجهی از فارغ التحصیلان شامل اعضای رده‌های بالای سیاستمداران و هنرمندان را به خود اختصاص داده است.

سنین ۱۷-۱۹; مختلط؛ روزانه؛ ۱۷۰۰ دانش آموز

این کالج در ابتدای قرن بیستم به عنوان تنها کالج خصوصی و پیش دانشگاهی انگلیسی زبان در کبک تاسیس شد و دانش آموزان دبیرستان‌های سراسر مونترال را می پذیرد.

دروس در مدارس ابتدایی کبک

  • زبان 
  • ریاضیات، علم و فناوری
  • آموزش هنر
  • توسعه شخصی
  • علوم اجتماعی.

دروس در دبیرستان‌های کبک

  • زبان ها
  • ریاضیات، علوم و فناوری
  • علوم اجتماعی
  • آموزش هنر
  • توسعه شخصی
  • توسعه شغلی
  • پروژه یکپارچه

 خدمات ویزا موندیال برای متقاضیان تحصیل در مدارس کانادا

سوالات متداول

خیر. شما نیازی به ارائه نمرات آزمون زبان مانند آیلتس یا تافل ندارید. با این حال، باید ریز نمرات مدرسه در دو سال گذشته را ارسال کنید. اگر از قبل آزمون زبان داده‌اید می‌توانید آن‌ را ارسال کنید.

برای تمام برنامه های بیش از ۶ ماه به CAQ (گواهی پذیرش کبک) و مجوز تحصیل کانادا نیاز دارید.

هنگامی که به یک کودک مجوز موقت برای دریافت آموزش به زبان انگلیسی داده می شود، این مجوز برای مدت اعتبار سند مهاجرت صادر شده برای والدین یا فرزند، یا برای مدت اقامت موقت آنها، همانطور که در یک اظهارنامه سوگند آمده است، معتبر است. این اقامت حداکثر می تواند سه سال باشد و در ۳۰ ژوئن سال تحصیلی که اقامت موقت والدین یا فرزند در آن پایان می یابد، منقضی می شود.

اگر برای فرزند شما گواهی صلاحیت برای آموزش زبان انگلیسی صادر شده باشد، حق او برای دریافت آموزش به زبان انگلیسی حفظ خواهد شد و قابل انتقال به برادران، خواهران و او است.

درخواست ها ظرف ۱۰ روز پس از دریافت پرونده توسط نماینده‌ای که برای رسیدگی به آنها تعیین شده است، بررسی می شود.

در کبک، کودکان در صورتی که تا ۳۰ سپتامبر همان سال به پنج سالگی برسند، واجد شرایط شروع پیش دبستانی (preschool) هستند. مناطق آموزش و پرورش کبک مسئول ایجاد محدوده‌های آموزشی هستند و عموماً دانش‌آموزان فقط می‌توانند در مدرسه‌ منطقه‌ای که در آن زندگی می‌کنند تحصیل کنند. با این حال، این امکان برای والدین وجود دارد که یک درخواست برای تحصیل خارج از منطقه سکونت خود ارائه دهند.

  • اصل شناسنامه کودک که نام هر دو والدین را نشان می دهد
  • مدرک شهروندی یا اقامت کانادا
  • مدارک اقامت در کبک، مانند قرارداد اجاره، گواهینامه رانندگی یا قبض آب و برق
  • آخرین کارنامه
  • با مراجعه به منطقه آموزش و پرورش محل خود، مدرسه فرزندتان را انتخاب کنید.
  • برای ثبت نام آنلاین فرزند خود دستورالعمل ها را دنبال کنید.
  • فرم درخواستی را پر کنید که معمولاً حاوی اطلاعات مربوط به فرزند شما، آدرس منزل، اطلاعات پزشکی، اطلاعات والدین یا قیم، و مخاطبین اضطراری است.
  • مدرک شناسایی فرزندتان و مدرک اقامت و کپی کارنامه قبلی را ارائه دهید.
  • اگر می خواهید فرزند خود را در یک مدرسه انگلیسی در کبک ثبت نام کنید، ابتدا مطمئن شوید که شرایط لازم برای گواهی واجد شرایط بودن را دارد.
  • برای دبیرستان، فرزند شما با یک مشاور راهنمایی ملاقات خواهد کرد تا در مورد اهداف تحصیلی و شغلی قبلی خود صحبت کند. آنها همچنین به فرزند شما در انتخاب دوره های مدرسه کمک خواهند کرد.

درست است که در دبیرستان‌های کبک کلاس ۱۲ وجود ندارد اما CEGEP جایگزین آن شده است. سیژپ یک برنامه دو ساله است که هم برای افزایش دانش و هم آماده‌سازی بهتر دانش‌آموزان برای گذار از محیط مدرسه به محیط نسبتا بازتر دانشگاه بسیار مفید است.

با داشتن مدرک CEGEP، دانش آموزان به جای ۴ سال فقط نیاز به خواندن ۳ سال در دانشگاه دارند تا مدرک لیسانس خود را دریافت کنند. این امر، صرفه جویی بسیار خوبی در هزینه‌های تحصیل به همراه دارد. 

برای مهاجرت به کانادا نیاز به کمک دارید؟

شرکت مهاجرتی ویزا موندیال یک شرکت حقوقی پیشرو در زمینه مهاجرت به کاناداست که ۱۲ سال سابقه فعالیت دارد. ویزا موندیال با پشتوانه تیمی بیش از ۲۰۰ نیروی متعهد به شما برای مهاجرت آسان به کانادا کمک می‌کند. از زمان تاسیس ویزا موندیال تا کنون بیش از ۱۰‌هزار پرونده مهاجرتی با موفقیت به اتمام رسیده‌اند. این موضوع ویزا موندیال را به یکی از قابل‌‌اعتماد‌ترین موسسات مهاجرتی کشور تبدیل کرده است.

ویزا موندیال