England Flag
Search
Search
Close this search box.

دانشجویان خارجی می‌توانند هفته‌ای بیش از ۲۰ ساعت کار کنند

از ۱۵ نوامبر ۲۰۲۲ تا ۳۱ دسامبر ۲۰۲۳، دانشجویان بین‌المللی که داخل کانادا هستند و روی استادی پرمیت آن‌ها اجازه کار در خارج از پردیس دانشگاه (off-campus) چاپ شده می‌توانند هنگام برگزاری کلاس‌ها تا بیش از ۲۰ ساعت در هفته را خارج از پردیس دانشگاه کار کنند.

ویدیوی تحلیل این خبر را تماشا کنید:

این اقدام موقت از امروز، شامل حال اتباع خارجی که پرونده ویزای تحصیلی کانادا خود را قبلا سابمیت کرده‌اند نیز می‌شود. این افراد همچنین در صورت تایید درخواستشان توسط اداره مهاجرت، خواهند توانست از این سیاست منتفع شوند.

شان فریزر وزیر مهاجرت کانادا این اصلاح بزرگ را صبح امروز در پایتخت کانادا، اتاوا اعلام کرد.

فریزر بیان کرد که هدف از این اقدام، کاهش کمبود نیروی کاری است که در سرتاسر کانادا وجود دارد.

کانادا با کمبود نیروی کار دست و پنجه نرم می‌کند و نرخ بیکاری آن هم به طور بی‌سابقه‌ای پایین است. اوایل صبح امروز اداره آمار کانادا گزارش کرد که نرخ بیکاری کانادا در ماه سپتامبر از ۵.۴ درصد در ماه آگوست به ۵.۲ درصد در ماه سپتامبر رسیده است.

در حال حاضر، دانشجویان بین‌المللی که برای تحصیل در یک دوره آموزشی کانادایی واجد شرایط اپلای می‌کنند، اجازه کار همزمان با تحصیل در کانادا به مدت حداکثر ۲۰ ساعت در هفته را طی تحصیلات خود دارند. این محدودیت در ساعات کار، طی تعطیلات بین ترم مثل فصل تابستان و تعطیلات زمستانی برداشته می‌شود. اما سیاست جدید به دانشجویان بین‌المللی اجازه می‌دهد تا خود را به لحاظ مالی ساپورت کنند و در عین حال در پی این باشند که بر اتمام تحصیلات خود متمرکز بمانند تا بر کار کردن در کانادا. مواجهه با حدود یک میلیون آگهی شغلی باعث شده دولت کانادا این محدودیت را فعلا بر دارد.

فریزر اشاره کرده که این اقدام به بیش از ۵۰۰,۰۰۰ دانشجوی بین‌المللی واجد شرایط که داخل کانادا هستند اجازه می‌دهد تا ساعات بیشتری در کانادا بتوانند کار کنند.

کانادا در بین اصلی‌ترین مقاصد تحصیلی دانشجویان بین‌المللی است. کانادا در سال ۲۰۲۱ میزبان بیش از ۶۲۰,۰۰۰ دانشجوی بین‌المللی بوده است؛ عددی که ظرف دو هفته اخیر دو برابر شده است. تنها طی سال گذشته کانادا حدود ۴۵۰,۰۰۰ استادی پرمیت را صادر کرده است. به خاطر عوامل گوناگون نظیر کیفیت موسسات آموزشی کانادا، چندفرهنگی بودن و مقرون به صرفه بودن دلار کانادا، و نیز فرصت‌های کاری و اقامت دائم کانادا بعد از تحصیل که این کشور ارائه می‌کند باعث شده تا تقاضا برای تحصیل در کانادا همچنان بالا باشد.

فریزر همچنین بیان کرد که کانادا بین ژانویه و آگوست ۲۰۲۲ بیش از ۴۵۲,۰۰۰ پرونده را رسیدگی کرده است: ۲۳ درصد افزایش در مقایسه با ۳۶۷,۰۰۰ درخواستی که طی همین مدت در سال ۲۰۲۱ رسیدگی شدند. از این رو کانادا رکورد سال پیش را در رسیدگی به درخواست‌های استادی پرمیت طی سال تقویمی را شکسته است.

آنگونه که تحقیقات دفتر آموزش بین المللی کانادا (CBIE) مشخص کرده اکثر دانشجویان بین‌المللی می‌گویند پس از تحصیل مایل به ماندن در کانادا و اخذ اقامت دائم کانادا هستند.

تحقیقات اداره آمار کانادا نشان می‌دهد که دانشجویان بین‌المللی که اقامت دائم می‌گیرند سریعتر جذب بازار کار کانادا می‌شوند چرا که سابقه کار و تحصیل در کانادا دارند و زبان انگلیسی یا فرانسه بلد هستند.

این مبین این است که چرا اداره مهاجرت کانادا چندین اقدام و برنامه را برای کمک به فارغ‌التحصیلان خارجی از دانشگاه‌های کانادا جهت کار و اقامت در کانادا فراهم کرده است.     

اداره مهاجرت ویزای محبوب موسوم به ویزای کار پس از تحصیل در کانادا PGWP را هم ارائه می‌کند. این ویزا دانشجویان بین‌المللی واجد شرایط را قادر می‌سازد تا ویزای کار بازی دریافت کنند که دوره اعتبار آن تناسب با مدت زمان تحصیل متقاضی در کاناداست. ویزای کار باز به اتباع خارجی اجازه می‌دهد تا برای هر کارفرمایی که می‌خواهند در کانادا کار کنند. حداکثر مدت اعتبار PGWP سه سال است. دارندگان PGWP می‌توانند از سابقه کار حرفه‌ای در کانادا که اغلب برای مهاجرت به کانادا در دسته کاری و اقتصادی نیاز دارند استفاده کنند. اکثر مسیرهای اصلی مهاجرت زیر مجموعه اکسپرس اینتری هستند و دارندگان PGWP معمولا اقامت دائم خود را از طریق برنامه تجربه کانادایی پیگیری می‌کنند.

استان‌ها و نواحی سراسر کانادا نیز به فارغ‌التحصیلان خارجی که دارای سابقه کار داخل کانادا هستند پاداش می‌دهند. مسیرهای اسکیل ورکر کبک و برنامه‌های مهاجرت استانی کانادا برای تشویق فارغ‌التحصیلان خارجی به ماندن در استان یا ناحیه و مشارکت در بازار کار به عنوان مهاجر، برای آنها مسیرهای اقامت دائم تدارک دیده‌اند.

کانادا طی سال های اخیر به ویژه طی پاندمی پیوسته به دانشجویان بین‌المللی به عنوان منبع اصلی مقیمان دائم نگریسته است. برای نمونه اداره مهاجرت برای رسیدن به هدف خود در جذب بیش از ۴۰۵,۰۰۰ مهاجر در سال ۲۰۲۱ و شکستن رکورد ورود مهاجر جدید در یک سال، به میزان قابل توجهی به فارغ‌التحصیلان خارجی تکیه کرد. اداره مهاجرت این کار را با دعوت و دادن اقامت دائم به تعداد زیادی از متقاضیان تجربه کانادایی انجام داد. علاوه بر این برنامه موقتی موسوم به اقامت موقت به اقامت دائم یا TR2PR را در سال ۲۰۲۱ معرفی کرد که حدود ۹۰,۰۰۰ مقیم موقت را قادر ساخت برای مهاجرت اپلای کنند.

شان فریزر همچنین از طرف ترودو نامه دستوری دریافت کرده است و موظف است مسیرهای دیگری را برای دانشجویان موقت و نیروی کار موقت خارجی برای اخذ اقامت دائم از طریق اکسپرس انتری شناسایی کند. علاوه بر این فریزر در ماه سپتامبر راهبردی را در ترسیم نحوه هدفمندی دولت کانادا در کمک به دارندگان اقامت موقت در اخذ اقامت دائم اجرایی کرد. این راهبرد حاوی پنج محور همچون مدرن سازی سیستم مهاجرت تا بهبود زمان رسیدگی به درخواست‌ها است. وقتی در اول نوامبر امسال برنامه سطوح مهاجرت ۲۰۲۳-۲۰۲۵ منتشر شود، درک بهتری از این راهبرد دولت کانادا در جذب تازه واردان خواهیم داشت.

برای مهاجرت به کانادا نیاز به کمک دارید؟

شرکت مهاجرتی ویزا موندیال یک شرکت حقوقی پیشرو در زمینه مهاجرت به کاناداست که ۱۲ سال سابقه فعالیت دارد. ویزا موندیال با پشتوانه تیمی بیش از ۲۰۰ نیروی متعهد به شما برای مهاجرت آسان به کانادا کمک می‌کند. از زمان تاسیس ویزا موندیال تا کنون بیش از ۱۰‌هزار پرونده مهاجرتی با موفقیت به اتمام رسیده‌اند. این موضوع ویزا موندیال را به یکی از قابل‌‌اعتماد‌ترین موسسات مهاجرتی کشور تبدیل کرده است.

ویزا موندیال