England Flag
Search
Search
Close this search box.

کانادا در سال ۲۰۲۱ چگونه ۴۰۵,۰۰۰ مهاجر را پذیرفت؟

دریاچه لوییز

در این مقاله مروری داریم بر چگونگی دستیابی کانادا به بالاترین سطح پذیرش مهاجر در طول تاریخ خود، آن هم در گیرودار پاندمی کرونا.

آنگونه که داده‌های جدید که از اداره مهاجرت بدست آمده به ما می‌گوید، کانادا سال پیش یعنی ۲۰۲۱، از هدف مهاجرتی خود فراتر رفت و به ۴۰۵,۳۰۳ نفر اقامت دائم داد.

کانادا در کل تاریخ خود تنها یک بار آن هم در سال ۱۹۱۳ بیش از ۴۰۰,۰۰۰ مهاجر را جذب کرده است. سال بعد با شروع جنگ جهانی اول، پذیرش مهاجر در کانادا کاهش یافت.

طبق برنامه سطوح مهاجرت ۲۰۲۱-۲۰۲۳ قرار بود کانادا در سال ۲۰۲۱ از ۴۰۱,۰۰۰ مهاجر استقبال کند تا اقتصاد خود را در دوران پساکرونا پشتیبانی کند. در سال ۲۰۲۰ کانادا تنها از ۱۸۴,۰۰۰ مهاجر جدید استقبال کرد و در نتیجه رشد جمعیت کانادا به پایین ترین سطح خود از زمان جنگ جهانی اول رسید. قبل از پاندمی کرونا، کانادا قصد داشت سالانه ۳۴۱,۰۰۰ مهاجر جدید جذب کند.

در سال ۲۰۲۱، اداره مهاجرت کانادا تمرکز خود را معطوف بر این کرد تا جای ممکن به مهاجرانی که موقتا داخل کانادا هستند اقامت دائم دهد تا به هدف مهاجرتی خود دست یابد. اداره مهاجرت حس کرد که این موثرترین راه برای رسیدن به هدف خود در بحبوحه محدودیت‌های کرونایی سفر به کانادا است. یکی از اقداماتی که کانادا برای اعطای اقامت دائم بیشتر به افراد داخل کانادا انجام داد این بود که از ژانویه تا سپتامبر، پذیرش‌های اکسپرس انتری را عمدتا برای متقاضیان تجربه کانادایی (CEC) برگزار کرد. در ماه می، اداره مهاجرت کانادا شش مسیر مهاجرتی اقامت موقت به اقامت دائم را راه‌اندازی کرد تا به ۹۰,۰۰۰ دانشجوی بین‌المللی و نیروی کار خارجی موقت ساکن کانادا که سابقه تحصیل در کانادا و کار در کانادا را داشتند، اقامت دائم دهد.

اکثر مهاجران کانادا از طریق برنامه‌های مهاجرت به کانادا در گروه اقتصادی/کاری وارد کانادا می‌شوند. قبل از پاندمی، ۳۰ درصد مهاجران دسته اقتصادی داخل کانادا بودند و ۷۰ درصد دیگر خارج از کانادا. در سال ۲۰۲۱ این روند وارونه شد و ۷۰ درصد افرادی که اقامت دائم گرفتند داخل کانادا بودند و تنها ۳۰ درصدشان خارج از کانادا.

دعوت اداره مهاجرت از متقاضیان تجربه کانادایی و راه اندازی شش مسر اقامت موقت به اقامت دائم کمک می‌کند دریابیم که چرا اعطای اقامت دائم در نیمه دوم سال ۲۰۲۱ افزایش قابل توجه داشته است. اداره مهاجرت در نیمه اول سال گذشته از تعداد زیادی متقاضیان داخل کانادا استقبال کرد و سپس فرایند رسیدگی به درخواست‌ها را در ماه ژوئن سرعت داد و سال را در حالی به پایان برد که ماهانه به ۴۰,۰۰۰ نفر اقامت دائم می‌داد.

مهاجران جدید کانادا چگونه در ۲۰۲۱ اقامت دائم گرفتند؟

مجموعا ۲۵۲,۹۷۵ مقیم دائم از طریق کلاس اقتصادی اقامت دائم گرفتند. این یعنی ۶۲ درصد کل مهاجرانی که در سال ۲۰۲۱ اقامت دائم گرفته‌اند که بالاتر از ۵۸ درصد تعیین شده در برنامه سطوح مهاجرت سال ۲۰۲۱ بوده است. در واقع کانادا در سال ۲۰۲۱ از ۲۰,۰۰۰ مهاجر بیشتر در کلاس اقتصادی/کاری استقبال کرده است.

در سال ۲۰۲۱ مجموعا ۸۰,۹۹۰ نفر از طریق کلاس خانوادگی و ویزای اسپانسرشیپ کانادا اقامت دائم گرفته‌اند که از هدف تعیین شده در برنامه سطوح مهاجرت کانادا برای سال گذشته که ۱۰۳,۵۰۰ نفر بود، بسیار پایین تر است. دسته خانوادگی ۲۰ درصد اقامت دائم سال گذشته را در بر می‌گرفت که پایین‌تر از هدف برنامه سطوح مهاجرت سال گذشته یعنی ۲۶ درصد بود.

در مجموع ۶۰,۱۱۵ نفر هم به عنوان پناهنده و افراد محافظت شده اقامت دائم گرفتند که اندکی پایین‌تر از هدف تعیین شده یعنی ۶۵,۰۰۰ نفر بوده است. این افراد ۱۵ درصد کل مقیمان دائم را در بر می‌گرفتند که یک درصد کمتر از هدف تعیین شده است.

اداره مهاجرت کانادا باقی مهاجرانی که اقامت دائم گرفته‌اند را تحت عنوان «سایر روش‌های مهاجرتی» دسته بندی کرده است.

یک سوم افراد از طریق تجربه کانادایی اقامت دائم گرفتند

تجربه کانادایی اصلی‌ترین مسیر مهاجرتی برای اخذ اقامت دائم  ۱۳۰,۵۵۵ نفر بود؛ یعنی ۳۲ درصد تمام مهاجران در سال ۲۰۲۱ از طریق تجربه کانادایی اقامت دائم گرفته‌اند. در سال ۲۰۱۹ حدود ۳۰,۰۰۰ نفر از طریق تجربه کانادایی اقامت دائم کانادا گرفتند و یا به عبارتی تنها ۹ درصد کل اقامت‌های دائم به متقاضیان تجربه کانادایی تعلق داشت.

اداره مهاجرت با این باور وارد سال ۲۰۲۱ شد که برای رسیدن به هدف ۴۰۱,۰۰۰ نفری می‌بایست به شدت بر برنامه تجربه کانادایی تکیه کند. به عنوان نمونه‌ای از تلاش‌های زیاد اداره مهاجرت برای اعطای اقامت دائم به متقاضیان تجربه کانادایی، می‌توان به این اشاره کرد که این اداره در پذیرش ۱۳ فوریه ۲۰۲۱ تمام ۲۷,۳۳۲ متقاضی تجربه کانادایی حاضر در صف اکسپرس انتری را دعوت کرد. این رقم در کل تاریخچه اکسپرس انتری بی سابقه است. دعوتنامه‌های صادره در این پذیرش، پنج برابر رکورد قبلی بود و حداقل امتیاز CRS هم از زمان راه‌اندازی اکسپرس انتری در سال ۲۰۱۵ پایین‌ترین بود. در آن پذیرش تک تک متقاضیان تجربه کانادایی حاضر در صف انتظار، دعوتنامه اقامت دائم یا ITA دریافت کردند.

 اداره مهاجرت کانادا در سال ۲۰۲۱ تنها به ۸,۳۲۰ نفر از طریق برنامه فدرال اسکیل ورکر (FSWP) اقامت داد. قبل از پاندمی کرونا، برنامه اسکیل ورکر فدرال اصلی‌ترین برنامه برای اخذ اقامت دائم متقاضیان کلاس اقتصادی بود. در سال ۲۰۱۹ کانادا از طریق اسکیل ورکر فدرال به ۵۸,۷۶۰ مهاجر اقامت داد.

کاهش اعطای اقامت دائم به متقاضیان اسکیل ورکر در سال گذشته تابع تصمیم اداره مهاجرت بر تمرکز بر متقاضیان تجربه کانادایی و سایر متقاضیان داخل کانادا بوده است. داده‌های جدیدتر اداره مهاجرت بیانگر این است که رسیدگی به پرونده‌های فدرال اسکیل ورکر، از ماه دسامبر افزایش یافته است و اداره مهاجرت اکنون در هفته، رسیدگی به ۸۰۰ پرونده اسکیل ورکر فدرال را نهایی می‌کند.

سال گذشته ۵۳,۹۶۰ نفر از طریق برنامه مهاجرت استانی (PNP) اقامت دائم گرفتند. برنامه مهاجرت استانی در طول پاندمی کرونا به طور کامل فعالیت کرده است و اداره مهاجرت و استان‌های کانادا، پذیرش‌های متوالی و مرتب برگزار کرده‌اند و در برخی موارد این پذیرش‌ها هفتگی بوده است.    

حدود ۲۳,۸۸۵ نفر از طریق برنامه اقامت موقت به اقامت دائم (TR2PR)، اقامت دائم گرفته‌اند. این حاکی از این است که اداره مهاجرت همچنان با اعطای اقامت دائم به ۹۰,۰۰۰ نفری که در سال ۲۰۲۱ برای این برنامه درخواست داده‌اند، فاصله دارد.

اسپانسرشیپ همسران، اصلی‌ترین زیرمجموعه در کلاس خانوادگی هستند. این گروه سال گذشته ۶۴,۱۲۰ نفر را در بر گرفته‌اند.

مهاجران جدید کانادا به کدام استان‌های کانادا مهاجرت کردند؟

سال گذشته ۴۹ درصد مهاجران در استان انتاریو لندینگ کردند که این عدد نسبت به ۲۰۱۹ که ۴۵ درصد بود، بیشتر است. علت این امر شاید عمدتا این باشد که اداره مهاجرت به تجربه کانادایی تکیه داشت و اکثر متقاضیان تجربه کانادایی هم در انتاریو ساکن هستند.

بریتیش کلمبیا نیز در رتبه بعدی قرار دارد. ۱۷ درصد کل مهاجران جدید کانادا در سال ۲۰۲۱ در بریتیش کلمبیا بودند. این رقم در سال ۲۰۱۹، ۱۵ درصد بود.

کبک با ۱۲ درصد در رتبه سوم قرار دارد. ۱۰ درصد متقاضیان هم در آلبرتا لندینگ کردند. سهم کبک تفاوتی با سال ۲۰۱۹ نکرده است. در حالی که سهم آلبرتا در سال ۲۰۱۹، ۱۳ درصد بوده و یعنی کاهش داشته است. سهم کمتر آلبرتا را می‌توان اینگونه معنی کرد که تعداد متقاضیان تجربه کانادایی ساکن آلبرتا بر خلاف بریتیش کلمبیا و انتاریو چندان بالا نیست. سهم استان‌های منیتوبا و ساسکاچوان نیز به همین دلیل پایین‌تر است.

سهم منطقه آتلانتیک در لندینگ‌ها نیز به طور کل کاهش داشته است، چرا که برای ورود مهاجران، به برنامه مهاجرت استانی و پایلوت مهاجرت آتلانتیک متکی هستند. از سوی دیگر نوا اسکوشیا با لندینگ ۹,۰۰۰ مهاجر در سال گذشته رکورد استانی را ثبت کرد.

استان/منطقهاقامت‌های دائم ۲۰۲۱درصد کل اقامت‌های‌ دائم
نیوفاندلند و لابرادور۲,۰۶۰۰.۵٪
جزیره پرنس ادوارد۲,۶۳۰۰.۶٪
نوا اسکوشا۹,۰۲۰۲.۲٪
نیوبرانزویک۵,۳۱۵۱.۳٪
کبک۵۰,۱۷۰۱۲.۴٪
انتاریو۱۹۸,۰۸۵۴۸.۹٪
منیتوبا۱۶,۵۶۰۴.۱٪
ساسکاچوان۱۰,۹۳۵۲.۷٪
آلبرتا۳۹,۹۵۰۹.۹٪
بریتیش کلمبیا۶۹,۲۷۰۱۷.۱٪
یوکان۵۹۵۰.۱٪
قلمروهای شمال غربی۲۹۵۰.۱٪
نوناوات۴۰۰.۰٪
استان ذکر نشده۴۱۰۰.۱٪
کل کانادا۴۰۵,۳۳۰۱۰۰٪

 مهاجران کانادا اهل کجا هستند؟

اصلی‌ترین کشورهای فرستنده مهاجر به کانادا همان‌هایی هستند که قبل از پاندمی بودند. هند همچنان اولین کشور فرستنده مهاجر به کانادا است و هندی‌ها حدود یک سوم کل لندینگ‌های ۲۰۲۱ را به خود اختصاص داده‌اند. این در حالیست که در سال ۲۰۲۱ هندی‌ها ۲۵ درصد لندینگ‌ها را در اختیار داشتند. علت این تفاوت این است که بخش زیادی از لندینگ‌ها مختص متقاضیان تجربه کانادایی بود. هندی‌ها بیشترین دانشجویان بین‌المللی کانادا را تشکیل می‌دهند و بسیاری از این دانشجویان نهایتا از طریق تجربه کانادایی اقامت دائم می‌گیرند.  

طبق داده‌های اداره مهاجرت از ژانویه تا نوامبر ۲۰۲۱، ۱۰ کشور برتر فرستنده مهاجر به کانادا عبارتند از:

  1. هند (۳۲٪)
  2. چین (۸٪)
  3. فیلیپن (۳.۸٪)
  4. نیجریه (۳.۸٪)
  5. فرانسه (۳.۲٪)
  6. ایالات متحده آمریکا (۳٪)
  7. برزیل (۲.۹٪)
  8. ایران (۲.۸٪)
  9. کره جنوبی (۲.۱٪)
  10. پاکستان (۲٪)

برنامه سطوح مهاجرت ۲۰۲۲-۲۰۲۴

کانادا در تاریخ ۱۴ فوریه، برنامه سطوح مهاجرتی ۲۰۲۲-۲۰۲۴ را اعلام کرد و طبق این برنامه قرار است در سال ۲۰۲۲ از ۴۳۱,۶۴۵ مقیم دائم استقبال کند. این برنامه جدید، اهداف مهاجرتی کانادا طی سه سال آتی و برنامه‌ها و دسته‌های مهاجرتی که از طریق آن مهاجر جذب خواهد کرد را مشخص کرده است.

برای مهاجرت به کانادا نیاز به کمک دارید؟

شرکت مهاجرتی ویزا موندیال یک شرکت حقوقی پیشرو در زمینه مهاجرت به کاناداست که ۱۲ سال سابقه فعالیت دارد. ویزا موندیال با پشتوانه تیمی بیش از ۲۰۰ نیروی متعهد به شما برای مهاجرت آسان به کانادا کمک می‌کند. از زمان تاسیس ویزا موندیال تا کنون بیش از ۱۰‌هزار پرونده مهاجرتی با موفقیت به اتمام رسیده‌اند. این موضوع ویزا موندیال را به یکی از قابل‌‌اعتماد‌ترین موسسات مهاجرتی کشور تبدیل کرده است.

ویزا موندیال