Search
Close this search box.

دارندگان PGWP می‌توانند برای ویزای کار باز جدید اپلای کنند

طبق جدیدترین خبرها از اداره مهاجرت کانادا، برخی از دارندگان ویزای PGWP اکنون می‌توانند برای ویزای کار باز جدید اپلای کنند.

کانادا دستورالعمل اپلای برای ویزای کار باز جدید و یا تمدید ویزای کار باز را برای دارندگان ویزای کار پس از تحصیل در کانادا PGWP منتشر کرده است.

شان فریزر وزیر مهاجرت کانادا ابتدا این را در ماه آوریل اعلام کرد. هفته گذشته وزیر مهاجرت کانادا تایید کرد که یک مشکل فنی باعث تاخیر در انتشار دستورالعمل‌های بعدی شده است.

دستورالعمل‌ها در مورد افرادی صدق می‌کند که ویزای PGWP آن‌ها بین ۲۰ سپتامبر ۲۰۲۱ تا ۳۱ دسامبر ۲۰۲۲ منقضی می‌شود. معمولا PGWP ها یک بار مصرف هستند. دانشجویان بین‌المللی فارغ‌التحصیل از دانشگاه‌ها و کالج‌های کانادا که در دوره‌های درسی تمام وقت تحصیل کرده‌اند، می‌توانند ویزای سه ساله PGWP دریافت کنند. هرچند این قاعده جدید به دارندگان PGWP واجد شرایط اجازه می‌دهد تا ویزای کار خود را تمدید کنند یا برای ویزای کار باز ۱۸ ماهه اپلای کنند.

اداره مهاجرت می‌گوید که متقاضیان ممکن است در بدو ورود به کانادا برای این ویزا اپلای نکنند. تمام درخواست‌های ویزای کاری برای این خط مشی عمومی باید به صورت آنلاین تا ۳۱ دسامبر ۲۰۲۲ ارائه شده باشند.

افرادی که در حال حاضر در کانادا هستند نیز خواهند توانست در بازه زمانی موقت یعنی تا زمانی که ویزای کار باز آن‌ها در حال تمدید شدن است یا ویزای جدیدی صادر می‌شود در کانادا کار کنند.

این تدابیر به طرق مختلف بر افراد تاثیر می‌گذارد. اداره مهاجرت کانادا سناریوهای زیر را مطرح کرده است:

۱. PGWP شما از ۲ اکتبر ۲۰۲۲ تا ۳۱ دسامبر ۲۰۲۲ منقضی می‌شود، آدرس شما به روز است و پاسپورتتان نیز تا آوریل ۲۰۲۲ اعتبار دارد.

شما لازم نیست کاری کنید. وقتی ایمیل از اداره مهاجرت مبنی بر تایید آدرس پستی‌تان دریافت کردید، به آن جواب ندهید. ویزای کار به روز برای شما صادر خواهد شد و تا اواسط اکتبر به نشانی پستی شما ارسال خواهد شد.

۲. PGWP شما از ۲ اکتبر ۲۰۲۲ تا ۳۱ دسامبر منقضی خواهد شد اما باید آدرس یا اعتبار پاسپورت خود را به روز کنید.

اداره مهاجرت ایمیلی برای شما خواهد فرستاد تا شما آدرس پستی خود را تایید کنید. از دستورالعمل‌های موجود در ایمیل پیروی کنید تا اداره مهاجرت بداند آدرس شما باید به روز شود.

اگر اعتبار پاسپورت شما به اداره مهاجرت اجازه نمی‌دهد ویزای کاری تان را تا ۱۸ ماه تمدید کند، این ایمیل اولیه را دریافت نخواهید کرد، اما ایمیل جداگانه‌ای در ماه سپتامبر دریافت خواهید کرد.

اگر لازم بود نشانی پستی یا اطلاعات پاسپورت خود را به روز کنید، در ایمیل ماه سپتامبر دستورالعمل‌هایی در رابطه با نحوه به روز کردن اعتبار پاسپورت و آدرس پستی در حساب آنلاینتان به شما داده خواهد شد. برای این کار دو هفته وقت خواهید داشت. اگر این اطلاعات را به روز کنید، ویزای کار به روز شده‌ای را تا اواسط نوامبر از طریق پست دریافت خواهید کرد.

برای اینکه مطمئن شوید از این ویزا استفاده خواهید کرد، اعتبار پاسپورت خود را بررسی کنید و اگر دیدید قبل از ۲ آوریل ۲۰۲۲ منقضی خواهد شد، درخواست تمدید کنید. اگر به روش کاغذی درخواست PGWP داده‌اید حتما مطمئن شوید که درخواست خود را به حساب آنلاینتان لینک کرده‌اید.

۳. PGWP شما بین ۲ اکتبر ۲۰۲۲ تا ۳۱ دسامبر ۲۰۲۲ منقضی خواهد شد اما شما نخواهید توانست نشانی پستی یا اعتبار پاسپورت خود را به روز کنید.

شما باید برای تمدید ویزای کاری به صورت آنلاین اپلای کنید. ممکن است ویزای کاری که تا مدت زمان انقضای پاسپورتتان تمدید شده را دریافت کنید و یا ممکن است مجبور باشید تا زمانی که پاسپورت خود را تمدید نکرده‌اید، برای پلای صبر کنید.

۴. PGWP شما بین ۲ اکتبر ۲۰۲۲ تا ۳۱ دسامبر ۲۰۲۲ منمقضی می‌شود اما اداره مهاجرت اصلا با شما تماس نگرفته است.

اگر تا اواسط سپتامبر از طرف اداره مهاجرت ایمیلی دریافت نکردید، برای تمدید ویزای کاری‌تان از طریق این فرایند ویژه واجد شرایط نخواهید بود، آن هم به دلیل دیگری نظیر افزوده شدن اطلاعاتی در مورد مجاز به ورود به کانادا بودن به پرونده‌تان که به بررسی بیشتر نیاز دارد. ممکن است برای تمدید ویزای کاری‌تان به صورت آنلاین اپلای کنید.

۵. PGWP شما منقضی شده یا بین ۲ سپتامبر ۲۰۲۱ تا ۱ اکتبر ۲۰۲۲ منقضی خواهد شد.

اداره مهاجرت می‌گوید شما باید به صورت آنلاین درخواست ویزای کار کنید. درخواست‌ها تا ۲ آگوست ۲۰۲۲ پذیرفته خواهند شد. اگر در کانادا هستید و وضعیت موقتی‌تان نیز منقضی شده باید برای تمدید وضعیت خود نیز اپلای کنید. به موجب این تدابیر ویژه، شما می‌توانید وضعیت خود را restore کنید حتی اگر ۹۰ روز قبل وضعیت موقتی‌تان منقضی شده باشد.

اگر کانادا را ترک کرده و پس از تایید درخواستتان بازگشته‌اید، شما واجد شرایط برای اپلای از خارج هستید.

متقاضیان می‌توانند در تا زمان رسیدگی به درخواستشان کار کنند

اداره مهاجرت ایمیلی را به آندسته از دارندگان PGWP که مدارکشان منقضی شده یا بین ۲۰ سپتامبر ۲۰۲۱ تا ۳۱ دسامبر ۲۰۲۲ منفقضی خواهد شد، خواهد فرستاد. این ایمیل بیان خواهد کرد که این افراد می‌توانند موقتا در کانادا کار کنند.

آن‌هایی که ایمیل را دریافت می‌کنند می‌توانند آن را به PGWP خود الصاق کنند تا به کارفرما نشان دهند که مجاز به کار در کانادا هستند. این اقدام ویژه که فقط یک باره است، اطمینان از این است که آن‌هایی که واجد شرایط ویزای کاری ۱۸ ماهه هستند، می‌توانند در مدت زمان انتظار برای رسیدگی به درخواستشان کار کنند و یا به جمع نیروی کار بازگردند. اداره مهاجرت گفته که این مدت زمان موقتی تا ۳۱ می ۲۰۲۳ برقرار خواهد بود.

اداره مهاجرت بیان کرده که این ایمیل به افراد تنها اجازه کار می‌دهد. اگر وضعیت اقامت موقت فرد منقضی شده باشد آن را برای او باز نمی‌گرداند. هدف از این ایمیل این است که آن‌هایی که PGWP شان منقضی شده یا در حال انقضاست می‌توانند تا زمانی که منتظر ویزای کار باز جدید یا به روز شده خود هستند کار کنند. اگر وضعیت اقامت موقتی‌تان به اتمام رسیده باید همزمان با اپلای برای ویزای کار باز برای restore آن هم اپلای کنید. اگر واجد شرایط باشید ممکن است برای restore اپلای کنید حتی اگر از مدت انقضای وضعیت اقامت موقتتان ۹۰ روز گذشته باشد.

اگر خارج از کانادا هستید و ویزای اقامت موقت معتبر دارید می‌توانید به کانادا بیایید و اجازه کار پیدا کنید. اما از ایمیل حاوی اجازه نامه کار موقت به خودی خود نمی‌توان برای بازگشت به کانادا استفاده کرد.

ویزای کار برای متقاضیان اقامت موقت و اقامت دائم

متقاضیانی که بخشی از مسیرهای اقامت موقت به اقامت دائم (TR2PR) هستند و درخواست اقامت دائم آن‌ها هنوز نهایی نشده است، می‌توانند برای ویزای کار باز اپلای کنند. با این اقدام اطمینان حاصل می شود که متقاضیان TR2PR توانایی کار در کانادا را حین انتظار برای تصمیم گیری در مورد درخواست اقامت دائمشان از دست نخواهند داد.

اداره مهاجرت می‌گوید «با توجه به اینکه رسیدگی به درخواست‌های اقامت موقت به اقامت دائم زمان می‌برد، آن‌هایی که برای ویزای کار باز درخواست می‌دهند می‌توانند این ویزا را تا ۳۱ دسامبر ۲۰۲۴ دریافت کنند مشروط بر اینکه پاسپورتشان تا آن تاریخ معتبر باشد.»

همچنین اداره مهاجرت کانادا بیان کرده که از این طریق حدود ۲,۵۰۰ متقاضی TR2PR ویزای کار باز دریافت کرده‌اند. تاریخ انقضای این ویزاهای کاری ۳۱ دسامبر ۲۰۲۲ است و دارندگان آن به زودی ایمیلی دریافت خواهند کرد مبنی بر اینکه آن‌ها می‌توانند ویزای کاری خود را با تاریخ اعتبار طولانی‌تر به روز کنند.

اگر نشانی پستی این دارندگان ویزای کاری به روز شده باشد و هنوز در کانادا باشند، لازم نیست کاری کنند. ویزای کاری باز با تاریخ اعتبار ۳۱ دسامبر ۲۰۲۴ برای آن‌ها پست می‌شود. اداره مهاجرت گفته که این افراد تا اواسط اکتوبر این ویزا را دریافت کنند.

متقاضیانی که پاسپورتشان قبل از ۳۱ دسامبر ۲۰۲۴ منقضی می‌شود این ایمیل را دریافت نخواهند کرد و واجد شرایط تغییر طول مدت ویزای کاری خود از طریق این اقدام ویژه نخواهند بود. آن‌ها همچنان از طریق اپلای برای ویزای کاری طبق تاریخ انقضای پاسپورتشان و یا اپلای پس از به روز کردن پاسپورتشان واجد شرایط اپلای و دریافت ویزای کاری طولانی مدت هستند.

اگر فرد لازم باشد نشانی پستی خود را به روز کند و یا اگر از دریافت ویزای کاری از طریق این اقدام ویژه انصراف دهد دیگر واجد شرایط این اقدام ویژه نخواهند بود. آن‌ها باید به صورت آنلاین اپلای کنند.

چرا این خبر مهم است؟

هدف از این اقدام عمدتا کمک به متقاضیان تجربه کانادایی است که از سپتامبر ۲۰۲۱ فرصت اپلای از طریق اکسپرس اینتری را نداشته‌اند.

پس از دراو مختص متقاضیان تجربه کانادایی در ۲۱ سپتامبر، اداره مهاجرت برگزاری دراو برای این متقاضیان را که اغلب دارنده ویزای PGWP هستند متوقف کرد تا به درخواست‌های تلنبارشده رسیدگی کند. تعداد متقاضیان حاضر در صف به قدری زیاد شده بود که اداره مهاجرت نمی‌توانست به آن ها ظرف مدت زمان استاندارد یعنی شش ماه رسیدگی کند. دراوهای اکسپرس انتری مختص تمام متقاضیان از ۶ جولای از سر گرفته شده است. پس از برگزاری دومین دراو تمام برنامه ای در ۲۰ جولای اداره مهاجرت مجموعا از ۱,۱۴۶ متقاضی تجربه کانادایی در ماه جولای دعوت کرد.

معمولا وقتی دارنده PGWP به ITA یا دعوتنامه اقامت دائم پاسخ می‌دهد ممکن است واجد شرایط برای Bridging Open Work Permit شود آن هم احتیاطا برای اینکه اگر ویزای کارش قبل از تصمیم گیری اداره مهاجرت در مورد پرونده‌اش منقضی شد، بتواند ویزای کار داشته باشد. ویزای BOWP به متقاضیان مهاجرت اجازه می‌دهد تا پس از انقضای PGWP و یا هر ویزای کار دیگری، در کانادا بمانند و منتظر رسیدگی به درخواست اقامت دائمشان باشند.

اگر PGWP حین رسیدگی به BOWP منقضی شود متقاضی می‌تواند از وضعیت حفظ شده خود یا maintained status بهره‌مند شود. باید توجه داشت که وضعیت حفظ شده تنها زمانی صدق می‌کند که به عنوان مقیم موقت برای وضعیت اقامت موقت دیگر درخواست بدهید. این وضعیت در زمانی که از یک مقیم موقت به مقیم دائم تبدیل شوید صدق نمی‌کند و بنابراین نیاز به BOWP خواهد بود.

اداره مهاجرت در حال حاضر برنامه دارد تا مسیرهای بیشتری برای اقامت دائم مقیمان موقت فراهم کند. مطالعات نشان داده که مهاجرانی که تجربه کانادایی دارند در سال‌های نخست اقامت دائم خود در بازار کار کانادا عملکرد بهتری دارند.

این مورد نه تنها در نامه دستوری نخست وزیر کانادا به وزیر مهاجرت ذکر شده بلکه طرحی است که نماینده حوزه انتخابیه بریتیش کلمبیا یعنی راندیپ سارای ارائه داد ه تا فریزر هر چه زودتر کاری انجام دهد. تا تاریخ ۱۱ می، وزیر مهاجرت ۱۲۰ روز فرصت دارد تا استراتژی ایجاد و منتظر کند که به تعداد بیشتری از مقیمان موقت اجازه اخذ اقامت دائم دهد.

فریزر در مصاحبه ۲۱ ژوئن به خبرنگاران گفته بود که «طی چند ماه آینده ما باید بتوانیم در مورد این مسیرها شفاف سازی کنیم و من منتظر این اتفاق هستم چرا که فکر می‌کنم فرصت بزرگی برای کاناداست.»

برای مهاجرت به کانادا نیاز به کمک دارید؟

شرکت مهاجرتی ویزا موندیال یک شرکت حقوقی پیشرو در زمینه مهاجرت به کاناداست که ۱۲ سال سابقه فعالیت دارد. ویزا موندیال با پشتوانه تیمی بیش از ۲۰۰ نیروی متعهد به شما برای مهاجرت آسان به کانادا کمک می‌کند. از زمان تاسیس ویزا موندیال تا کنون بیش از ۱۰‌هزار پرونده مهاجرتی با موفقیت به اتمام رسیده‌اند. این موضوع ویزا موندیال را به یکی از قابل‌‌اعتماد‌ترین موسسات مهاجرتی کشور تبدیل کرده است.

ویزا موندیال