England Flag
Search
Search
Close this search box.

۶ مسیر مهاجرتی جدید کانادا برای جذب ۹۰۰۰۰ متقاضی مهاجرت

اقامت دائم کانادا
در این صفحه می‌خوانید:

هم اکنون مهلت ارسال درخواست برای این برنامه به اتمام رسیده است.

از ۶ ماه می، شش مسیر مهاجرتی ویژه برای اخذ اقامت دائم نیروی کار مشاغل ضروری (Essential Occupations)، فارغ‌التحصیلان از دانشگاه های کانادا (Foreign Graduates) و فرانسوی زبانان (Francophones) آغاز به کار خواهند کرد. وزیر مهاجرت کانادا آقای مارکو مندچینو این برنامه‌های مهاجرتی را دیروز چهاردهم آوریل ۲۰۲۱ اعلام کرده است. از این شش مسیر مهاجرتی، سه مسیر راه اقامت دائم کانادا را برای ۹۰۰۰۰ متقاضی هموار خواهد کرد. سه مسیر دیگر هم برای متقاضیان فرانسه زبان است که محدودیت جذب ندارند.

کانادا طی سیاست مهاجرتی جدید خود قصد دارد از طریق دسته‌های زیر ۹۰۰۰۰ مهاجر جذب کند:

  • فارغ التحصیلان بین المللی (۴۰۰۰۰ متقاضی) [ظرفیت تکمیل شد!]
  • نیروی کار ضروری (۳۰۰۰۰ متقاضی) [ظرفیت تکمیل شد!]
  • کادر سلامت (۲۰۰۰۰ متقاضی)
و به صورت نامحدود از میان متقاضیان فرانسوی زبان در همان سه زیرگروه:
  • فارغ التحصیلان بین المللی (نامحدود)
  • نیروی کار ضروری (نامحدود)
  • کادر سلامت (نامحدود)

گفتنی است متقاضیان می توانند درخواست خود را بین ۶ ماه می ۲۰۲۱ تا ۵ نوامبر ۲۰۲۱ یا تا زمانی که تکمیل ظرفیت ۴۰,۰۰۰ نفری برسد ارائه کنند. 

هم اکنون راهنمای اپلای برای شش برنامه مهاجرتی جدید در وبسایت اداره مهاجرت کانادا قرار گرفت.

مسیر اقامت دائم کانادا برای فارغ التحصیلان بین المللی

(ظرفیت این برنامه تکمیل شده است)
آیا دانشجوی بین المللی هستید و مدرک خود را اخیرا از یکی از دانشگاه های کانادا گرفته اید؟ یا شاید هم در سال جاری یعنی ۲۰۲۱ از یکی از دانشگاه های کانادا فارغ التحصیل می شوید؟ خبر خوبی برایتان داریم! کانادا می خواهد که هم شما و هم اعضای خانواده تان او را تنها نگذارید و اقامت دائم بگیرید! در ادامه به بررسی چند و چون این شش مسیر مهاجرتی جدید که طی آن ۹۰,۰۰۰ متقاضی مهاجرت جذب خواهد شد می پردازیم. 

این مسیر منتهی به اقامت دائم کانادا برای فارغ التحصیلان بین المللی است که هم اینک داخل کانادا به سر می برند و دارای مهارت ها و تجربه کافی برای ترمیم اقتصاد کانادا هستند. این فارغ التحصیلان بین المللی ممکن است شانس این را داشته باشند که جزو ۴۰,۰۰۰ نفری باشند که از طریق سیاست جدید مهاجرتی کانادا اقامت دائم می گیرند.

شرایط لازم برای فارغ التحصیلان کانادا

  • فارغ‌التحصیلی پس از ژانویه ۲۰۱۷
  • سلپیپ ۵ یا آیلتس جنرال (Reading=4 / Listening=5 / Speaking=5 / Writing=5)
  • شاغل بودن (غیر از خود اشتغالی)
  • داشتن یکی از مدارک تحصیلی زیر:
    • مدرک دانشگاهی شامل فوق دیپلم، لیسانس، فوق لیسانس یا دکتری
    • مدرک کالج از دوره دو ساله
    • مدرک کالج کوتاه-مدت که منجر به کار در مشاغل ضروری شده باشد.
      مشاغل را در ویدیوی بعد مرور کنید. (مشاهده لیست کامل مشاغل ضروری فنی)

متقاضیان این مسیر مهاجرتی می بایست شرایط و معیارهای زیر را داشته باشند:

•           قبل از تاریخی که درخواست اقامت دائم وی دریافت شده و بعد از ژانویه 2017 (و نه قبل از ان) دوره ی درسی خود را در یکی از دانشگاه های موسوم به Designated Learning Institutions گذرانده باشد؛ این دانشگاه ها در بند 211.1 مقررات چنین تعریف شده اند:  

•           موسسه آموزش عالی دولتی نظیر کالج یا مدرسه فنی (trade school) و یا دانشگاه در کبک CEGEP؛

•           دانشگاه خصوصی در کبک که مقرراتش مشابه مقررات موسسات دولتی در کبک است؛

•           موسسه یا نهاد آموزش عالی خصوصی یا دولتی در کبک که دوره های آن 900 ساعت یا بیشتر است و به دریافت مدرک دیپلمی موسوم به DVS و یا AVS ختم می شود

•           موسسه آموزش عالی خصوصی کانادایی که به موجب قوانین استانی مجاز است مدرک اعطا کند ولی تنها در صورتی که دوره ی درسی گذرانده شده ختم به دریافت مدرکی شود که استان آن را مجاز می داند و ممکن است شامل تمام رشته هایی که این دانشگاه خصوصی ارائه می کند نشود.  

•           ب. تبعه خارجی باید از نهاد آموزش عالی مربوطه یکی از مدارک زیر را دریافت کرده باشد:

•           مدرک (اعم از لیسانس، فوق لیسانس یا دکترا) باید مدرکی باشد که پس از پایان دوره ای که حداقل 8 ماه به طول انجامیده صادر شده باشد؛

•           مدرک، دیپلم یا گواهی که در پایان دوره (با هر طول مدت) که منجر به اشتغال در شغل نیازمند مهارت (که در ضمیمه A آمده است) شود؛

•           یک یا چند دیپلم یا گواهی که شرایط زیر را داشته باشد:

•           برای دیپلم ها/گواهی ها، هر دوره تحصیلی باید حداقل 8 ماه طول کشیده باشد و مجموع طول مدت مدارک دریافتی  باید برابر با دو سال (حداقل 16 ماه) باشد؛

•           برای مدارک DVS و AVS هر دوره تحصیلی باید حداقل 900 ساعت آموزش داشته باشد و مجموع دوره ها باید شامل حداقل 1800 ساعت آموزش باشد؛

•           با ترکیب DVS و AVS طول مدت AVS در صورتی که طول مدت مجموع DVS و AVS حداقل 1800 ساعت است نباید کمتر از 900 ساعت باشد؛

•           برای شفافیت بیشتر: هر مدرک ترکیبی باید واجد شرایط دوره تحصیلی باشد (که در بند الف بیان شد و شامل شرط ژانویه 2017 هم می شود).

•           ج. تبعه خارجی باید به موجب قانون و مقررات مجاز به تحصیل در کانادا باشد؛

•           د. در کانادا با permit معتبر شاغل باشد و هنگامی که درخواست اقامت دائم وی دریافت می شود باید به موجب قانون و مقررات اجازه کار در کانادا را داشته باشد و نباید خوداشتغال باشد مگر اینکه پزشک باشد و یا مطب داشته باشد یا در کلینیکی در ازای خدمت دستمزد ذریافت کند. استخدام متقاضی باید مطابق با تعریف کار در بند 73(2) مقررات باشد.

•           ه. در هر چهار مهارت یکی از دو زبان رسمی کانادا توانسته باشد که به سطح تسلط حداقل 5 (آنگونه که Canadian Language Benchmarks یا Niveaux de competence linguistique canadiens مشخص شده است) رسیده باشد. طیح زبان متقاضی یا با نتایجی احراز می شود که از طریق سازمان یا نهادی که وزارت مهاجرت برای ارزیابی سطح تسلط زبانی به موجب بخش 74(3) مقررات معین کرده برگزار شده باشد؛ هنگام دریافت درخواست اقامت دائم نباید از تاریخ آزمون بیش از 2 سال گذشته باشد.

•           و. با داشتن جازه اقامت موقت معتبر ساکن کانادا باشد (و یا برای تمدید وضعیت موقت خود واجدشرایط باشد) و هنگام دریافت و تایید درخواست اقامت دائم به صورت فیزیکی در کانادا حاضر باشد؛

•           ز. قصد داشته باشد که در یکی از استان ها و مناطق کانادا به غیر از کبک سکونت کند؛

•           ح. با استفاده از فرم هایی که اداره مهاجرت برای این سیاست عمومی آماده کرده درخواستی را برای اقامت دائم ارائه کند و این فرم ها در زمان دریافت باید شامل تمام مدارکی باید که مامور را قانع به واجد شرایط بودن متقاضی کند به استثنای مدارکی که برای اثبات حضور فیزیکی متقاضی در کانادا در زمان تایید درخواست الزامی است.

•           ط. درخواست اقامت دائم خود را به موجب این سیاست عمومی از طریق الکترونیک ارائه کرده باشد (درخواست آنلاین). اتباع خارجی که به خاطر معلولیت نمی توانند از طریق الکترونیک درخواست ارائه کنند، یا مدرکی ارائه کنند و امضاء نمایند می توانند مدارک و دذرخواست خود را از طرق دیگر که وزیر برای این منظور تعیین کرده ارائه نمایند؛ و

•           ی. تبعه خارجی متقاضی اخذ اقامت دائم از طریق این سیاست عمومی به موجب قانون و مقررات نباید به کانادا ممنوع الورود باشد.

شرایط الزامی برای اعضای خانواده  متقاضی اصلی در کانادا

اعضای خانواده متقاضی اصلی که در کانادا هستند در صورت داشتن شرایط ذیل به موجب این سیلست عمومی واجد شرایط اقامت دائم هستند:

1.         تبعه خارجی در کانادا باشد؛

2.         در درخواست متقاضی اصلی برای اقامت دائم نام تبعه خارجی به عنوان عضو خانواده ی همراه وی آورده شده باشد؛

3.         تبعه خارجی مطابق تعریفی که از “عضو خانواده” در بند 1(3) مقررات آمده باشد: همسر متقاضی، فرزند وابسته متقاضی اصلی و یا فرزند وابسته همسر متقاضی و یا فرزند وابسته ی فرزند وابسته یعنی نوه ی وابسته ی متقاضی اصلی باشد؛  

4.         تبعه خارجی نباید به موجب قانون و مقررات به کانادا ممنوع الورود باشد؛

5.         توسط یکی از ماموران گماشته شده ی اداره مهاجرت کانادا تایید شده باشد.

شرایط الزامی برای اعضای خانواده متقاضی اصلی در خارج از کانادا

بر اساس ملاحظات این سیاست عمومی ماموران هنگام رسیدگی به درخواست اقامت دائم ممکن است برخی ها را البته مشروط به داشتن زیر از شرایط لازم معاف کنند:

1.         نام تبعه خارجی ساکن خارج از کانادا در درخواست اقامت دائم به عنوان عضو خانواده همراه متقاضی اصلی آورده شده باشد؛

2.         تبعه خارجی مطابق تعریفی که از “عضو خانواده” در بند 1(3) مقررات آمده باشد: همسر متقاضی، فرزند وابسته متقاضی اصلی و یا فرزند وابسته همسر متقاضی و یا فرزند وابسته ی فرزند وابسته یعنی نوه ی وابسته ی متقاضی اصلی باشد؛

3.         تبعه خارجی نباید به موجب قانون و مقررات به کانادا ممنوع الورود باشد؛

4.         توسط یکی از ماموران گماشته شده ی اداره مهاجرت کانادا تایید شده باشد.

مسیر اقامت دائم کانادا برای نیروی کار حوزه سلامت و سایر مشاغل ضروری

مسیرهای مهاجرتی جدید برای افراد شاغل در بیمارستان ها و خانه های سالمندان و افراد شاغل در خط مقدم سایر بخش های ضروری و نیز دانشجوریان خارجی فارغ التحصیل از دانشگاه های کاناداست. اداره مهاجرت کانادا از تاریخ ۶ ماه می از طریق سه مسیر مهاجرتی زیر اقدام به پذیرش درخواست خواهد کرد:

  • ۲۰,۰۰۰ درخواست از طرف نیروی کار ضروری موقت شاغل در مراکز درمانی؛
  • ۳۰,۰۰۰ درخواست از طرف نیروی کار موقت شاغل در سایر مشاغل ضروری؛ (ظرفیت این برنامه تکمیل شده است)

گفتنی است این مسیرها تا ۵ نوامبر ۲۰۲۱ یا تا زمانی که تکمیل ظرفیت شوند باز خواهند بود. این سیاست های جدید در مورد کارگران شاغل در ۴۰ شغل مربوط به سلامت و درمان و نیز ۹۵ شغل ضروری دیگر اعم از تولید و توزیع مواد غذایی و پرستاری اعمال خواهد شد.

شرایط لازم برای نیروی کار حوزه سلامت و سایر مشاغل ضروری کانادا

  • یک سال سابقه در سه سال اخیر در حوزه سلامت یا دیگر مشاغل ضروری
    این مشاغل را در ویدیوی بعدی مرور کنید. (مشاهده لیست کامل مشاغل ضروری و حوزه سلامت)
  • شاغل بودن در هر شغلی هنگام اقدام
  • سلپیپ ۴ یا آیلتس جنرال (Reading=3.5 / Listening=4.5 / Speaking=4 / Writing=4)

کارگران در صورتی واجد شرایط خواهند بود که داخل کانادا در حرفه ی سلامت و درمان و یا سایر مشاغل ضروری مورد تایید حداقل یک سال سابقه کار داشته باشند. دانشجویان خارجی هم باید ظرف چهار سال اخیر از یکی از دانشگاه های کانادایی واجدشرایط فارغ التحصیل شده باشند (فارغ التحصیلی های قبل از ژانویه 2017 مورد قبول نیست).      

دانشجویان فارغ التحصیل و کارگران باید به یکی از دو زبان رسمی کانادا تسلط داشته باشند؛ واجد شرایط عمومی ورود به کانادا باشند؛ و هنگام ارائه درخواست خود در کانادا حاضر باشند، در کانادا اجازه کار و در حال کار باشند. آنها همچنین باید در یکی از استان ها و مناطق کانادا غیر از کبک ساکن باشند.

آقای مندچینو به خبرنگاران گفته است که “این سیاست های جدید به افرادی که موقتا اجازه حضور و کار در کانادا را دارند اجازه می دهد تا برای آینده خود در کانادا برنامه ریزی کنند و به ترمیم و بهبود اقتصاد کانادا کمک کنند. پیام ما به متقاضیان ساده است: وضعیت اقامتی شما در کانادا ممکن است موقت باشد اما نقشی که در کانادا ایفا می کنید ماندگار است – ما می خواهیم اینجا بمانید.”

وزیر مهاجرت کانادا از پاییز سخن از تسهیل مهاجرت ساکنین موقت کانادا گفته است. در نتیجه ی همه گیری کرونا و عدم پذیرش مهاجر در سال 2020 رشد جمعیت کانادا به سطح قبل از جنگ جهانی اول رسید. قرار است طی سال پیش رو کانادا مجموعا از 1.2 میلیون مهاجر جدید استقبال کند. سال 2021 با استقبال از 401,00 مهاجر جدید ممکن است سال مهاجرتی پرباری برای کانادا باشد چرا که کانادا برای جبران کاهش مهاجران به خاطر بحران کرونا اهداف مهاجرتی خود را برای سال های آتی بالاتر برده است.

سیستم مهاجرتی کانادا قبل از این هم طوری بود که اخذ اقامت دائم را برای افرادی که در کانادا هستند تسهیل می کند. کانادا بیش از 100 مسیر مهاجرتی دارد که بسیاری از این مسیرها به تجربه ی کانادا (تجربه و سابقه کار و زندگی و تحصیل در کانادا) امتیاز می دهند. آمار حاکی از آن است که حضور قبلی در کانادا جذب متقاضی در بازار کار کانادا را تسهیل می کند.

مسیر اقامت دائم کانادا برای فرانسوی زبان ها

خبر خوب! ظرفیت پذیرش این مسیر مهاجرتی نامحدود است. همه پیش‌نیازها دقیقا شبیه گروه‌های قبلی است.

حداقل سطح زبان فرانسوی:

  • گروه فارغ التحصیلان: NCLC5
  • گروه مشاغل سلامت و ضروری: NCLC4

شرایط یکی از این گروه‌ها را دارید؟

فرم ارزیابی ویژه این برنامه را پر کنید.
برای رزرو وقت مشاوره با دفتر کانادا تماس بگیرید.

ویزای کار جدید برای متقاضیان این مسیرها

وزیر مهاجرت کانادا اعلام کرد که از تاریخ ۲۶ جولای ۲۰۲۱، متقاضیانی که برای این مسیرهای جدید مهاجرتی اپلای کرده‌اند، میتوانند تا زمانی که منتظر جواب پرونده خود هستند، مجوز کار open work permit جدید دریافت کنند.

برای دریافت این ویزای کار متقاضی باید:

  • پرونده‌ خود را در یکی از این مسیرهای مهاجرتی سابمیت کرده باشد.
  • در زمان سابمیت پرونده، مجوز کار معتبر داشته باشد.
  • مجوز کار او تا ۴ ماه آینده منقضی شود.
  • در زمان درخواست ویزای کار جدید، با وضعیت اقامتی معتبر و مشخصی در کانادا اقامت داشته باشد.

اکسپرس انتری

اکسپرس انتری اصلی ترین راه جذب مهاجران کاری/اقتصادی کاناداست. یکی از راه های کانادا برای رسیدن به اهداف مهاجرتی 2021 دعوت از تعداد زیادی متقاضی ساکن کانادا جهت تقاضا برای اقامت دائم است. کانادا معمولا هر دو هفته یک بار پذیرش اکسپرس انتری را برگزار می کنند و طی آن فقط متقاضیانی را انتخاب می کند که واجد شرایط دسته ی تجربه کانادایی هستند و یا قبل از طرف یکی از برنامه های مهاجرت استانی انتخاب شده اند.  

راه های دیگر کانادا برای رسیدن به اهداف مهاجرتی

کانادا مسیرهای دیگری هم برای مهاجرت اقتصادی و اخذ اقامت دائم دارد. علاوه بر اکسپرس انتری و برنامه مهاجرت استانی برنامه هایی نظیر پایلوت مهاجرت آتلانتیک و سایر مسیرهای مهاجرتی فدرال افراد را قادر به اخذ اقامت دائم در سال جاری میلادی خواهد کرد.

اداره مهاجرت کانادا و استان کبک نشان داده اند که در ابداع راه های جدید برای کمک به اقامت دائمی افرادی که در کانادا هستند در دوره ی پساکرونا دریغ نمی کنند. مهاجرانی که کانادایی ها به آنها “فرشتگان محافظ” می گویند و دل و جان کانادایی ها را طی سالی که گذشت به تسخیر خود در آورده اند در واقع پناهجویانی هستند که در خط مقدم مبارزه با کونا شاغل بوده اند. از دسامبر 2020 اداره مهاجرت و استان کبک درخواست اقامت دائم این افراد را به پاس فداکاری هایشان قبول کرده اند.

از سوی دیگر دسته مهاجرت خانوادگی نیز در رسیدن کانادا به هدف 401000 نفری خود کمک می کند. مهاجران دسته مهاجرت خانوادگی از محدویت های کرونایی معاف هستند و می توانند برای تکمیل فرایند درخواست اقامت دائم خود وارد کانادا شوند. این مهاجران یک چهارم مهاجران تازه وارد کانادا را تشکیل می دهند.

نقش مهاجران جدید در ترمیم اقتصاد کانادا

به خاطر کاهش نرخ زاد و ولد و پیر شدن جمعیت، حتی قبل از اینکه خبری از کرونا باشد کانادا برای مبارزه با چالش های جمعیتی خود به مهاجران چشم دوخته بود. از سال 1971 نرخ باروری در کانادا پایین تر از حد جایگزینی بوده است: یعنی تولد 2.1 کودک به ازای هر زن. این کاهش زاد و ولد پس از دوره ای آمد که قبل از آن هر زن به طور میانگین سه فرزند به دنیا آورد بود.

نسل قبل از 1971 که بین 1946 تا 1965 به دنیا آمده اند در دهه ی کنونی به بازنشستگی می رسد. اما کانادا کارگر کافی ندارد تا جایگزین اینها کند و بنابراین قادر نخواهد بود قدرت رقابتی خود را در اقتصاد حفظ کند. علاوه بر این نسل جوانتر وظیفه نگهداری و مراقبت از نسل پیر را که تعدادش از آنها بیشتر است بر عهده خواهد داشت و بنابراین پرستار و مددکار کافی هم در اختیار این سالمندان نخواهد بود. به همین دلیل کانادا به تعداد مهاجر بیشتری نیاز دارد تا هم رشد جمعیت داشته باشد، هم نیروی کار بیشتر و هم کیفیت زندگی بهتر.    

پاسخ به سوالات متداول

اپلای برای این برنامه‌ها به صورت آنلاین خواهد بود و پرونده‌ها هم به ترتیب ثبت شدن در سیستم بررسی می‌شوند. شما باید تمام مدارک خود  از جمله مدرک زبان را به صورت کامل سابمیت کنید و هزینه‌های ارزیابی را پرداخت کنید. همچنین هنگام اپلای، باید مشغول به کار باشید.

مدارک مورد نیاز با توجه به برنامه مورد نظر شما در وبسایت اداره مهاجرت موجود است.

اداره مهاجرت کانادا قصد دارد تا ظرف مدت شش ماه این پرونده‌ها را بررسی کند. اما هنوز مدت زمان استانداری را مشخص نکرده است.

هزینه ارزیابی پرونده  ۱,۰۵۰ دلار به ازای هر متقاضی است.

شما انتخاب می‌کنید که برای کدام برنامه اپلای کنید (می‌توانید برای چند برنامه همزمان اپلای کنید). ظرفیت هر برنامه با فشردن دکمه سابمیت تکمیل میشود. قرار است یک شمارشگر هم برای تعداد پرونده‌های سابمیت شده در نظر گرفته شود.

بله. اگر شما سابقه ۱,۵۶۰ ساعت کار در یکی از مشاغل ضروری را داشته باشید می‌توانید اپلای کنید.

برای این برنامه‌ها شما باید قصد زندگی در استانی به جز استان کبک را داشته باشید. اما مدرک تحصیلی و سابقه کار کسب شده در استان کبک همچنان مورد قبول هستند.

برای مهاجرت به کانادا نیاز به کمک دارید؟

شرکت مهاجرتی ویزا موندیال یک شرکت حقوقی پیشرو در زمینه مهاجرت به کاناداست که ۱۲ سال سابقه فعالیت دارد. ویزا موندیال با پشتوانه تیمی بیش از ۲۰۰ نیروی متعهد به شما برای مهاجرت آسان به کانادا کمک می‌کند. از زمان تاسیس ویزا موندیال تا کنون بیش از ۱۰‌هزار پرونده مهاجرتی با موفقیت به اتمام رسیده‌اند. این موضوع ویزا موندیال را به یکی از قابل‌‌اعتماد‌ترین موسسات مهاجرتی کشور تبدیل کرده است.

ویزا موندیال
اشتراک در
اطلاع از
guest
4 دیدگاه ها
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها