England Flag
Search
Search
Close this search box.

تحصیل در گروه پزشکی در آلمان

پزشکی آلمان

هزاران دانشجوی بین المللی در آلمان مشغول به تحصیل در رشته های پزشکی دندانپزشکی و داروسازی هستند و این امکان برای شما نیز فراهم است. البته باید بدانید که رقابت بسیار بالایی را پیش رو خواهید داشت. تصمیم به تحصیل در گروه پزشکی در آلمان بسیار اساسی است و فرصت‌های برجسته‌ای برای افراد فراهم میکند و زندگی شما را دگرگون خواهد کرد.

پزشکی در آلمان

تحصیل پزشکی در آلمان و اخذ مدرک بسیار معتبر آن در سطح جهان شما را در جایگاه بالایی قرار می‌دهد. دانشگاه های پزشکی در آلمان از رتبه و امتیاز بالایی در سطح جهان برخوردارند و انواع برنامه ها و گرایش ها را با کمترین هزینه به دانشجویان ارائه می‌کنند. همچنین فرصت های شغلی بسیاری در آلمان بعد از اتمام دوره پزشکی وجود دارد که شما را از لحاظ مالی تامین خواهد کرد. مدت زمان دوره پزشکی در آلمان با احتساب آزمون نهایی ایالتی آلمان ۶ سال و ۳ ماه است که در سراسر آلمان برگزار می شود بنابراین دانش زبان آلمانی بالا از اهمیت بسیاری برخوردار است. اگر موفق به گذراندن این آزمون شوید به شما مجوز فعالیت به عنوان پزشک اعطا می‌شود.

چرا تحصیل در رشته پزشکی در آلمان ؟

شرایط تحصیل پزشکی آلمان

برای اخذ پذیرش در رشته پزشکی در آلمان معمولا دو راه وجود دارد :

دانشجویان با گذراندن حدودا ۴۰ واحد در رشته پزشکی و یا داشتن مدرک لیسانس در یکی از رشته های پیراپزشکی می‌توانند برای ادامه تحصیل در رشته پزشکی در آلمان اقدام نمایند. این افراد باید مدرک زبان  DSH2 یا C1 را داشته باشند و همچنین این افراد بدون آنکه مجبور به گذراندن کالج M-Kurs (نام کالج در رشته های پزشکی و پیراپزشکی) باشند مستقیم وارد دانشگاه می‌شوند. البته باید توجه داشت که معدل ترم های گذرانده برای دانشجویان و معدل مدرک لیسانس برای فارغ التحصیلان و همچنین معدل بالای ۱۸ برای دیپلم و پیش دانشگاهی تعیین کننده بسیار مهمی برای پذیرش این افراد در رشته پزشکی در کشور آلمان است.

افراد فاقد مدرک دانشگاهی نیز می‌توانند وارد رشته پزشکی در آلمان شوند .این افراد باید دارای مدرک B1 باشند که بعد از ورود به M-Kurs و گذراندن واحدهای شیمی، زیست و زبان و قبولی در امتحان خروجی کالج می‌توانند در رشته پزشکی در آلمان تحصیل کنند. البته باید توجه داشت که برآورد معدل دیپلم و پیش دانشگاهی آنها با نمره خروجی کالج تعیین کننده در ورود به دانشگاه های رشته پزشکی در آلمان است.

آزمون ورودی پزشکی آلمان

به صورت کلی برای تحصیل پزشکی در آلمان دو نوع آزمون وجود دارد. بعد از گذراندن دوره مقدماتی زبان آلمانی شما باید در آزمون ورودی دانشگاه تحت عنوان Aufnahmeprüfung شرکت کنید. با این حال آزمون دیگری تحت عنوان آزمون پزشکی TMS (Test for Medical Studies) توانایی های شما در حوزه های مختلف پزشکی را بررسی می‌کند و می تواند جایگاه شما را نسبت به سایر دانشجویان متقاضی بالا ببرد و شانس قبولی پذیرش را افزایش دهد. علیرغم اینکه این آزمون اختیاری است اما بعضی از دانشگاه ها ارائه نتایج این آزمون را برای پذیرش دانشجویان الزامی می دانند.

هزینه تحصیل در رشته پزشکی آلمان

شهریه دانشگاه های آلمان در رشته پزشکی به نسبت سایر کشورهای توسعه یافته بسیار پایین است. اگر شما در دانشگاه های دولتی آلمان به جز ایالت بادن-وورتمبرگ در رشته پزشکی یا دندانپزشکی تحصیل کنید تنها کافیست هزینه های پذیرش و ثبت نام را پرداخت کنید که این هزینه ها بیش از ۲۵۰ یورو در هر ترم نخواهد بود. اما برای تحصیل در دانشگاه های دولتی ایالت بادن-وورتمبرگ شما می‌بایست ۳۰۰۰ یورو در سال به عنوان شهریه پرداخت کنید. شهریه دانشگاه های خصوصی نیز به مراتب بیشتر است.

مدت زمان تحصیل پزشکی آلمان

یک تفاوت عمده بین تحصیل در پزشکی در ایران و پزشکی در آلمان وجود دارد و آن هم این است که در ایران بعد از قبولی در کنکور سراسری، دانشجو تا مقطع دکترا در دانشگاه تحصیل می‌کند، ولی در آلمان رشته پزشکی در قالب کارشناسی ارشد پیوسته تعریف شده است.

طول کارشناسی ارشد پیوسته در رشته پزشکی در آلمان، ۱۲ ترم تحصیلی است که در ۴ ترم ابتدایی دروس پایه مانند زیست شناسی، شیمی، آناتومی، بیوشیمی و فیزیک تدریس می‌شوند. این مرحله با برگزاری یک آزمون کتبی و سراسری به پایان میرسد و سپس دانشجو وارد دروس تخصصی تر می‌شود. دروس تخصصی مانند پزشکی داخلی و یا میکروبیولوژی حدود ۶ ترم طول می‌کشند و بعد از آن دانشجو باید ۲ ترم در کنار یک پزشک کار کند.

دانش آموختگان فوق لیسانس پیوسته رشته پزشکی می‌توانند با اخذ پروانه پزشکی به عنوان یک پزشک مشغول به کار شوند و یا در صورت تمایل در مقطع دکتری ادامه تحصیل دهند. اخذ پذیرش در مقطع دکتری توسط طرح رساله و در میان گذاشتن آن با یک استاد راهنما صورت می‌گیرد و در صورت موافقت استاد راهنما، دانشجو می‌تواند در مقطع دکتری پزشکی ادامه تحصیل دهد.

دندانپزشکی در آلمان

دندانپزشکی در آلمان شامل ۱۰ ترم تحصیلی به صورت پیوسته است. رشته دندانپزشکی در آلمان همانند پزشکی، داروسازی و دامپزشکی بصورت کارشناسی ارشد پیوسته در آلمان ارائه می‌گردد. دندانپزشکی در آلمان به دو بخش اصلی تقسیم می‌شود. بخش اول شامل ۵ ترم و تحت عنوان دوره پیش از ورود به کلینیک ها و مراکز درمانی معرفی می‌شود که دانشجو علوم پایه مانند فیزیک، زیست شناسی و شیمی را می‌آموزد. بخش دوم آن هم شامل ۵ ترم تحصیلی شامل دروس تخصصی دندانپزشکی است که بیشتر شامل دروس عملی است و دانشجو بیشتر وقت خود را در کلینیک های دندانپزشکی می‌گذراند. پس از گذراندن این دوره، مرحله پایانی امتحانات که در در دوره‌ای شش ماهه برگزار می‌شود، آغاز خواهد شد.

داروسازی در آلمان

داروسازی در آلمان در مقطع کارشناسی ارشد پیوسته ارائه می‌شود. یعنی دانشجو به صورت یکپارچه از لیسانس تا فوق لیسانس به تحصیل در این رشته می‌پردازد. داروسازی در آلمان دارای دو بخش اصلی است. قسمت اول که ۴ ترم طول می‌کشد شامل رشته های پایه مانند زیست شناسی، شیمی و فیزیک است. بخش دوم نیز ۴ ترم را شامل می‌شود که در این مدت دروس تخصصی و عملی در محیط دانشگاه و یا کلینیک ها به دانشجو تدریس می‌شود. امتحانات پایانی هم بین ۲ تا ۳ مرحله برگزار می‌شوند. به این صورت که بعد از پایان هر یک از دو بخش اصلی که در بالا به آن اشاره کردیم، یک آزمون برگزار می‌شود و در صورت قبولی در آن، مدرک کارشناسی ارشد پیوسته در رشته داروسازی به متقاضی اعطا می‌گردد. برخی از دانشگاه ها یک آزمون عملی هم برگزار می‌کنند که پیش نیاز آن شرکت در یک دوره کارآموزی ۶ ماهه در یک داروخانه است.

 دامپزشکی در آلمان

دامپزشکی در آلمان مانند داروسازی یک دوره کارشناسی ارشد است که به مدت شش سال طول می‌کشد و با یک بخش علمی نظری شروع می‌شود که هشت ترم در دانشگاه به طول می‌انجامد. در این مرحله شما می‌توانید تجربه عملی را بدست آورید.  هفته ها کار در کیفیت و کنترل مواد غذایی، صنعت کشتارگاه و بخش دامپزشکی عمومی نیز اجباری است. 

دوره های تخصص پزشکی در آلمان

تعداد داوطلبان فارغ التحصیل در رشته‌های علوم پزشکی و به ویژه دوره‌های تخصص پزشکی در دانشگاه‌های آلمان قابل توجه است. برخی از فارغ التحصیلان رشته‌های علوم پزشکی در دانشگاه‌های ایران، دانشگاه‌های آلمان را برای گذراندن دوره‌های تخصص انتخاب می‌کنند. پزشکان ایرانی که خواهان گرفتن تخصص از آلمان باشند، می‌توانند بدون هزینه و محدودیت سنی، درخواست ادامه تخصص کنند. قابل توجه اینکه تخصص پزشکی در آلمان از پر تقاضا ترین دوره های تحصیلی در این کشور می‌باشد و دولت آلمان برای تخصص پزشکی در این کشور اهمیت زیادی را قائل است.

افرادی که در خارج از آلمان تحصیل کرده‌اند و مایل به کار به عنوان پزشک در آلمان هستند، نیاز به مجوز و تایید  مدرک در آلمان دارند. دلیل این امر مطالب مختلف دوره است که با مجوز سراسری آلمان مطابقت ندارد و بنابراین تضمین نمی‌شود که محتوا و دانش ضروری در طول آموزش یکسان باشد. این تفاوت‌ها در رشته‌های پزشکی حتی شامل نوع مدارک دانشگاهی و مقطع تحصیلی است. طبق قوانین آلمان، قوانین مربوط به پزشکانی که تبعه کشورهای اتحادیه‏ اروپا نیستند و فارغ ‏التحصیل پزشکی‏ عمومی از خارج از اتحادیه‏ اروپا هستند، با قوانینی که شامل حال پزشکان آلمانی و پزشکان تبعه‏ کشورهای اتحادیه ‏اروپا می‌‏شود، متفاوت است.

برای پزشکان ایرانی‏ که می‌‏خواهند در آلمان ادامه‏ تحصیل بدهند، دو گزینه وجود دارد:

۱. ادامه‏ تحصیل در مقاطع تخصص بالینی یا کلینیکال در رشته‏ های مختلف
۲. ادامه‏ تحصیل در مقطع دکتری یا (PhD) در رشته‏ های پایه ‏علوم پزشکی در دانشگاه‏‌های مختلف آلمان

هر کدام از این دو راه شرایط خاص خود را دارند و سیستم ورود به آن‌ها متفاوت است.

معادل سازی مدرک پزشکی ایران با آلمان

پزشک مراجعه کننده، پزشکی است که از کشور دیگری به آلمان آمده تا به عنوان پزشک در یک مرکز پزشکی فعالیت کند. با این حال، پزشک مراجعه کننده وضعیتی برابر با پزشکانی که مجوز فعالیت خود را در آلمان دریافت کرده‌اند ندارد. تنها هنگامی که یک پزشک خارجی مجوز آلمانی را دریافت می‌کند که مجوز خارجی وی برای فعالیت پزشکی معادل آلمانی تشخیص داده می‌شود و همچنین بتواند مهارتهای زبانی خود را نشان دهد.

هدف اصلی اکثر پزشکان مراجعه کننده، آماده شدن برای امتحانات ارزیابی برای دریافت مجوز آلمانی خود برای فعالیت پزشکی (اغلب بدون حقوق) است. فقط در این صورت پزشک خارجی، حتی اگر در حال حاضر متخصص در کشور خود باشد، می تواند یک دکتر دستیار پزشک در آلمان پیدا کند و ساعات کاری خود را به زمان آموزش متخصص اختصاص دهد.

یک پزشک برای ورود به تخصص و کار در آلمان باید چند مرحله را طی کند:

۱. پزشک باید مدرک کامل فارغ ‏التحصیلی داشته باشد. به این معنی که اجازه‏ طبابت از وزارت بهداشت ایران داشته باشد و عضو سازمان نظام پزشکی ایران باشد. یعنی داشتن شماره‏، مهر و عضویت در سازمان نظام پزشکی ایران الزامی است.

۲. با توجه به این‏که دوره‌‏های تخصص پزشکی در آلمان، برخلاف رشته‏ های علوم پایه‏ پزشکی به زبان آلمانی است و نه به زبان انگلیسی، آشنایی با زبان آلمانی لازم و ضروری است. در مقطع تخصص پزشکی در کشور آلمان فقط و فقط به زبان آلمانی می‌توان تحصیل کرد.

۳. گرفتن پذیرش از یک بیمارستان یا کلینیک. یعنی یک پزشک متخصص و پروفسوری که بر اساس قوانین آلمان، اجازه‏ گرفتن دستیار یا رزیدنت را دارد، باید حاضر شود ایشان را به عنوان دستیار یا رزیدنت خود، در کلینیک، بیمارستان و یا مطب خود بپذیرد. منتها این شرط کافی نیست. یعنی یک پزشک ایرانی وقتی می‌‏خواهد به آلمان بیاید و وارد سیستم تخصصی این کشور بشود، علاوه بر این‏که باید از کلینیک یا بیمارستان پذیرش بگیرد و این مدرک را در دست داشته باشد، باید دو مرحله‏ مهم دیگر را هم طی کند.

۴. گرفتن اجازه‏ کار طبابت یا اجازه‏ کار پزشکی در آن بیمارستان و کلینیک خاص. بدین منظور متقاضی باید به اداره‏ مربوطه در آن ایالت مراجعه کند. همان‏طور که می‌دانید، سیستم آلمان، سیستم فدرال است. ۱۶ ایالت در این کشور وجود دارد که بعضی از قوانین در این ایالت‌‏ها مشترک و بعضی دیگر نیز متفاوتند.

۵. پزشک بعد از این‏که از آن بیمارستان یا کلینیک پذیرش گرفت، باید از اداره ‏صادر کننده‏ مجوز طبابت یا پزشکی بابت اشتغال به کار پزشکی در آلمان هم مجوز بگیرد که اصطلاحاً به آن Berufserlaubnis می‌‏گویند.

۶. سیستم تخصص در آلمان، علاوه بر تحصیل، شامل کار نیز می‌شود. یعنی وقتی یک پزشک ایرانی می‌‏خواهد وارد سیستم تخصص در آلمان ‏شود، تحصیل و کار در کنار هم است. بعد از گرفتن مدارکی که گفته شد، مرحله بعد مراجعه به اداره‏ کار آن شهر که بیمارستان یا کلینیک در آنجا واقع شده و گرفتن اجازه‏ کار یعنی Arbeitserlaubnis” است.

بعد از این‏که پزشک ایرانی، این سه مدارک یعنی پذیرش از بیمارستان یا کلینیک، اجازه‏ کار پزشکی (Berufserlaubnis) و اجازه‏ کار از اداره‏ کار آن شهر (Arbeitserlaubnis) را تهیه کرد، به سفارت آلمان در ایران و یا در کشور دیگری که سکونت دارد مراجعه می‌‏کند و از آن‏ طریق درخواست ویزا می‌کند.

سطح زبان مورد نیاز برای تخصص پزشکی در آلمان

هرچه مهارت های زبان و تجربه حرفه ای که پزشک مراجعه کننده خارجی می تواند نشان دهد بالاتر باشد، شانس یافتن شغل در یک کلینیک آلمانی بیشتر می شود. سطح زبان لازم برای ورود به دوره ‏تخصص پزشکی حداقل “B2” است. اما این سطحی است که در نهایت برای گرفتن تمام مدارک لازم، ضروری است. در شروع کار، یعنی پزشک وقتی می‏‌خواهد تماس و ارتباط‏ خود را با بیمارستان‏‌ها و کلینیک‌‏ها شروع کند و از یک بیمارستان یا کلینیک پذیرش بگیرد، لازم است حتما مدرک “B2” داشته باشد. همانطور که گفته شد، پزشک تنها در صورت داشتن مهارت های زبانی کافی می‌تواند در آلمان کار کند. در حال حاضر، مدرک زبان B2 برای زبان عمومی و گواهی زبان فنی C1 برای پزشکی باید اثبات شود.

مجوز کار و اجازه اقامت از طریق قرارداد پزشک مهمان

اگر پزشک مهمان از طرف کلینیک در آلمان قرارداد پزشک مهمان داشته باشد، می‌تواند برای اداره کار و اجازه اقامت در آلمان در دفتر مهاجرت ایالت فدرال مربوطه کارفرما اقدام کند. هدف پزشک مراجعه کننده آماده شدن برای آزمون مهارت است. این امتحان شفاهی با جزئیات توسط مقامات، انجمن های پزشکی ایالتی، دفاتر معاینه ایالت های فدرال مربوطه تنظیم می‌شود. این آزمون که باید حداقل ۶۰ دقیقه طول بکشد، متشکل از پزشک خارجی است که بیمار خود را به زبان آلمانی معاینه می‌کند. سپس موضوعات اصلی پزشکی داخلی و جراحی بر روی بیمار معاینه می‌شود. اگر امتحان موفقیت آمیز باشد، به پزشک خارجی مجوز آلمانی (مجوز کامل پزشکی طب) داده می‌شود و می‌تواند به عنوان دستیار پزشک در آلمان فعالیت کند. سپس وی پنج سال دیگر در آلمان کمک می‌کند و می‌تواند امتحان تخصص آلمانی را بگذراند.

دوره انطباق | Die Anpassungszeit

دوره‌ای كه متقاضيان در يک محل درمانی و يا بيمارستان در حال آماده شدن برای امتحان هم ارزی هستند را دوره انطباق می‌نامند كه این دوره حداقل ۶ ماه تا حداكثر ۱۸ ماه ممکن است طول بکشد. در اين مدت ‌زمان متقاضی فرصت دارد که در آزمون مربوطه شرکت کند و در صورتی که در آزمون مردود شود می‌تواند خود را برای شرکت مجدد در آزمون‌های بعدی آماده کند.

زمانی که متقاضی در امتحان نمره قبولی را کسب نمایند دوره انطباق به پایان می‌رسد و متقاضی با دریافت حقوق و مزايا به‌عنوان پزشک دستیار (Assistenzartz) کار خود را آغاز می‌کند. با توجه به نوع تخصص انتخابی توسط متقاضی، این دوره که در پایان منجر به دریافت تخصص خواهد شد ممکن است بین ۴ تا ۶ سال طول بکشد.

خلاصه یافتن شغل به عنوان یک پزشک خارجی در آلمان

۱. گذراندن یک دوره زبان آلمانی تا سطح B2

۲. مراجعه به کلینیک های آلمان با یک نامه آلمانی و CV آلمانی

۳.  دریافت اجازه کار و اجازه کار موقت و اقامت در آلمان

۴. به عنوان پزشک مهمان در آلمان (حداکثر ۲ سال) کار کنید.

۵.  برای تایید مجوز خود برای تمرین پزشکی از آزمون مهارت استفاده کنید.

۶.  به عنوان دستیار پزشک در آلمان شغل با درآمد پیدا کنید.

۷. پس از گذشت حداقل ۵ سال، امتحان تخصص به زبان آلمانی بدهید.

سوالات متداول

دروس مهندسی مباحث پزشکی را پوشش نمی دهند. به همین خاطر شما باید دوره های مقدماتی را بگذرانید تا شرایط تحصیل در رشته پزشکی را برآورده کنید.

بعضی از گرایش های رشته پزشکی در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد در آلمان به زبان انگلیسی تدریس می شوند اما اتمام این دوره ها به منزله پزشک شدن نمی باشند. همچنین برای ورود به این دوره ها نیاز به سوابق تحصیلی مرتبط با آن گرایش می باشد.

میانگین درآمد پزشکان در آلمان ۶۵,۰۰۰ تا ۸۰,۰۰۰ یورو در سال است.

هیچ دوره ی انگلیسی زبانی در رشته پزشکی در آلمان وجود ندارد. بنابراین شما باید از سطح دانش زبان آلمانی بالایی برخوردار باشید.

شما باید دوره های تخصص پزشکی را بگذرانید. بدین منظور سطح زبان آلمانی شما باید بسیار بالا باشد و دارای مدرکی معادل آزمون ایالتی آلمان (۶ سال تحصیلات دانشگاهی) باشید. موقعیت کار پس از اتمام تحصیلات نیز برای شما فراهم است.

برای مهاجرت به کانادا نیاز به کمک دارید؟

شرکت مهاجرتی ویزا موندیال یک شرکت حقوقی پیشرو در زمینه مهاجرت به کاناداست که ۱۲ سال سابقه فعالیت دارد. ویزا موندیال با پشتوانه تیمی بیش از ۲۰۰ نیروی متعهد به شما برای مهاجرت آسان به کانادا کمک می‌کند. از زمان تاسیس ویزا موندیال تا کنون بیش از ۱۰‌هزار پرونده مهاجرتی با موفقیت به اتمام رسیده‌اند. این موضوع ویزا موندیال را به یکی از قابل‌‌اعتماد‌ترین موسسات مهاجرتی کشور تبدیل کرده است.

ویزا موندیال