Search
Close this search box.

اقامت ترکیه با خرید ملک

با خرید خانه در ترکیه می توانید به چندین هدف خود برسید. خرید ملک، رایج ‌ترین روش سرمایه گذاری برای کسب اقامت ترکیه است که مزایای زیادی به دنبال دارد.طبق گزارشات بدست آمده، در انتهای سال ۲۰۱۸، ترکیه بالغ بر ۲۵۰ درخواست شهروندی، از طریق برنامه های سرمایه ‌گذاری، به ارزش نزدیک به ۱۰۰ میلیون دلار، دریافت کرده است. انتظار می ‌رود که در سال  ۲۰۱۹ نیز، درخواست های شهروندی ترکیه افزایش پیدا کند، چرا که این کشور شرایط لازم برای این برنامه ها را تسهیل کرده است. تعداد قابل ‌توجهی از خارجیانی که به ترکیه می‌ آیند با خرید ملک از حقوق شهروندی بهره می‌ برند. لازم به ذکر است که بیشتر این افراد ساکن کشورهای عربی و ایران هستند، که بیشترین علاقه را به خرید املاک در ترکیه نشان داده اند.

کارشناسان سرمایه‌ گذاری املاک بر این باورند که سرمایه ‌گذاری در املاک و مستغلات، موثرترین شکل سرمایه ‌گذاری برای رسیدن به سود است. این کارشناسان عقیده دارند که افرادی که در این دوره در املاک و مستغلات ترکیه سرمایه ‌گذاری کردند، به سود زیادی دست یافته‌اند.
آمار بدست آمده نشان می‌دهد که ساخت بسیاری از خانه‌های جدید در ترکیه کاهش یافته ‌است، که این امر تاثیر مثبتی بر ثبات قیمت در زمان حاضر دارد. به دنبال روند افزایشی قیمت، فرصتی طلایی برای سرمایه‌گذاران املاک و مستغلات فراهم شده است، چرا که سرمایه‌گذاران از نتایج سودمند افزایش ارزش ملک با سرعتی بی‌سابقه بهره مند خواهد شد.

 در حال حاضر، حداقل سرمایه ‌گذاری لازم برای کسب شهروندی این کشور از طریق خرید ملک ۲۵۰۰۰۰ دلار است، که این مبلغ یک چهارم مبلغ ۱ میلیون دلاری است که در گذشته اعلام شده بود. دولت ترکیه بر این باور است که تغییرات سیاست این برنامه به نفع سرمایه گذاران خواهد بود چرا که ریسک  کمتری را به دنبال خواهد داشت. طبق قوانین جدید، دستیابی به تابعیت ترکیه برای افرادی که قصد خرید ملک در این کشور را دارند، تسهیل یافته است. این افراد ملزوم به دریافت مدرک ثبت زمین از وزارت محیط‌ زیست و شهر سازی هستند، مشروط به این که ملک خریداری شده به مدت سه سال به فروش نرسد. حال این سوال پیش می آید که سرمایه گذاری در ترکیه چه مزایایی به همراه دارد؟ در ادامه به برخی از امتیازات این برنامه اشاره شده است.

مزایای خرید ملک در ترکیه

از دیگر مزایای خرید ملک در ترکیه می توان به مواردی چون محیط چند فرهنگی، هزینه ی زندگی، تاریخ غنی و روند سرمایه گذاری آسان و قابل اطمینان اشاره کرد.

فواید برنامه ی سرمایه گذاری ترکیه

  • روند سریع برنامه، کسب اقامت در عرض سه هفته
  • تائید شهروندی در عرض کمتر از شش ماه
  • عدم نیاز به زبان خارجی
  • عدم التزام برای چشم‌ پوشی از ملیت فعلی
  • دسترسی به ۱۱۶ کشور بدون نیاز به ویزا
  • امکان افتتاح حساب بانکی در بانک های بین المللی در سراسر جهان

مروری بر بازار مسکن ترکیه

مراحل کسب شهروندی ترکیه

1. دریافت شماره ثبت مالیات ترکیه

شما میتوانید با به همراه داشتن اصل پاسپورت و عکس خود، شماره ثبت مالیات را از دفاتر مالیاتی در ترکیه دریافت کنید.

2. باز کردن حساب بانکی در ترکیه

داشتن پاسپورت و شماره ثبت مالیات برای باز کردن حساب بانکی در ترکیه الزامی است.
همچنین شما به یک سند رسمی، مانند قبض برق، که نشان دهنده ی آدرس سکونت فعلی باشد، نیاز خواهید داشت.

3. پیدا کردن ملکی با ارزش حداقل ۲۵۰ هزار دلار آمریکا

ملک مورد نظر باید دارای جواز ساخت، سکونت و سند باشد.
ملک مورد نظر، حال یک واحد باشد یا چند واحد، باید دست ‌کم ۲۵۰ هزار دلار آمریکا ارزش داشته باشد

4. خرید ملک

ملک باید از طریق انتقال بانکی خریداری شود و تمامی تراکنش ‌ها باید همراه با رسید و مدرک باشند.
بایستی در قرارداد فروش که به تایید دفتر اسناد رسمی رسیده، ذکر شود که ملک خریداری شده تا سه سال فروخته نخواهد شد.
پس از گذشت سه سال شما می توانید سرمایه ی خود را نقد کنید و همچنان شهروندی خود را حفظ کنید.

5. گرفتن گواهی انطباق

این کار با ارائه گزارش ارزشیابی رسمی و رسید انتقال بانک به وزارت محیط ‌زیست و شهر سازی صورت می‌ گیرد.

6. اقدام برای دریافت اقامت ترکیه

پس از جمع ‌آوری تمام مدارک مورد نیاز، درخواست خود را برای اقامت ترکیه به اداره مدیریت مهاجرت ارائه دهید

7. اقدام برای دریافت شهروندی ترکیه از طریق سرمایه گذاری

اکنون می‌ توانید پس از دریافت اقامت ترکیه و جمع آوری تمامی مدارک لازم، درخواست خود را برای کسب شهروندی ترکیه به اداره ی مدیریت عمومی مهاجرت این کشور ارائه دهید.

همان طور که می دانید هر یک از برنامه های مهاجرتی دارای معیارهای خاص خود هستند  و تنها متقاضیانی را می پذیرند که واجد شرایط لازم باشند. برای سرمایه گذاران، آگاهی از  این شرایط برای کسب شهروندی ترکیه یک امر ضروری است. به همین منظور در ادامه خلاصه ای از مدارک مورد نیاز برای دریافت تابعیت ترکیه از طریق سرمایه‌ گذاری در املاک و مستغلات، برای صاحب ملک، همسر و فرزندان زیر ۱۸ سال ارائه شده است.

مدارک مورد نیاز برای کسب اجازه اقامت ترکیه

مدارک مورد نیاز برای اخذ شهروندی ترکیه

  • سند ملک خریداری ‌شده و یا یک نسخه از تعهد قرارداد فروش با دفتر اسناد رسمی.
  • گزارش ارزیابی ملک مطابق با تاریخ سند ملک – ارزش ارزیابی نباید بیشتر از ارزش ذکر شده در سند ملک باشد. گزارش ارزیابی را می ‌توان ظرف مدت دو الی سه روز کاری از طریق موسسات ارزیابی مورد تائید دولت ترکیه دریافت کرد.
  • ترجمه ی معتبر پاسپورت خریدار ملک، همسر و فرزندان زیر 18 سال، که به تائید دفتر اسناد رسمی رسیده باشد.
  • فرم درخواست
  • رضایت همسر (یا شوهر) برای اعطای تابعیت به کودکان زیر ۱۸ سال
  • سند وضعیت مدنی: قرارداد ازدواج یا هر سند دیگری که وضعیت تاهل متقاضی را اثبات ‌کند
  • گواهی تولد یا هر سند دیگری که اطلاعات مربوط به تولد و خانواده را تایید‌ کند
  • سند بیانیه خانواده یا کتاب خانواده.
  • عکس‌ بیومتریک (برای تمام اعضای خانواده)
  • رسید هایی که اثبات کنند مبلغ ملک پرداخت ‌شده و از حساب خریدار به حساب فروشنده منتقل شده ‌است. این رسید ها عبارتند از:
          1. رسید پرداخت از حساب خریدار که دارای مهر مستقیم از بانک باشد.
          2. رسید وصول از حساب فروشنده که دارای مهر مستقیم از بانک باشد.

دیگر روش های سرمایه گذاری برای کسب تابعیت ترکیه

براساس اصلاحات اخیر در مقررات مربوط به اجرای قانون شهروندی ترکیه، خارجیان می‌توانند به همراه همسر و فرزندان جوان یا وابسته ی خود، نسبت به کسب تابعیت ترکیه اقدام کنند. علاوه بر خرید ملک که می تواند منجر به کسب تابعیت ترکیه شود، خارجیانی که واجد یکی از شرایط زیر باشند می توانند به راحتی پاسپورت این کشور را دریافت کنند.

  • سرمایه‌ گذاری ثابت مبلغ معادل ۵۰۰۰۰۰ دلار آمریکا که از سوی وزارت صنعت و فناوری تایید شده باشد.
  • ایجاد شغل برای حداقل ۵۰ نفر که توسط وزارت خانواده، کار و خدمات اجتماعی تایید شده باشد.
  • پس‌ انداز مبلغی معادل حداقل ۵۰۰۰۰۰ دلار آمریکا در بانکهای فعال ترکیه، مشروط به این که مبلغ ذکر شده به مدت سه سال دست نخورده باقی بماند و از سوی اداره نظارت و مقررات بانکی تایید شده باشد.
  • خریداری اوراق قرضه دولتی معادل با ۵۰۰۰۰۰ دلار آمریکا، مشروط به این که اوراق خریداری شده به مدت سه سال به فروش نرسد و از سوی وزارت خزانه ‌داری و دارایی ترکیه تایید شده باشد.
  • خریداری سهام صندوق سرمایه‌گذاری املاک و یا صندوق‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر با ارزشی معادل حداقل ۵۰۰۰۰۰ دلار آمریکا، مشروط به این که سهام خریداری شده به مدت سه سال به فروش نرسد و از هیئت بازارهایسرمایه ترکیه تایید شده باشد.
 

ترکیه در یک نگاه

بهترین شهرهای ترکیه برای زندگی

به گفته وب سایت Nomad List، بهترین شهرهای ترکیه برای زندگی، با در نظر گرفتن مواردی چون هزینه زندگی، تفریح، آب و هوا، امنیت و کیفیت زندگی، به ترتیب زیر می‌باشند:

اقامت کوتاه مدت از طریق خرید ملک در ترکیه

در ابتدا لازم است بدانید که اجازه ی اقامت در ترکیه به دو دسته ی موقت و دائم تقسیم می شود.

برای رسیدن به اقامت دائم شخص باید 8 سال پیاپی در ترکیه اقامت داشته باشد. لازم به ذکر است که اقامت دائم با تابعیت ترکیه (شهروندی) متفاوت است، به این معنی که اقامت دائم تنها به معنی اجازه ی زندگی دائم در ترکیه به عنوان یک تبعه ی خارجی است.

آن دسته از خارجیانی که توانایی خرید ملک با ارزش بالای ۲۵۰۰۰۰ دلار را در ترکیه ندارند، می توانند با مبلغی کمتراز آن برای کسب اقامت کوتاه مدت و قابل تمدید در ترکیه اقدام کنند. همسر و فرزندان زیر 18 سال نیز می توانند به همراه خریداران، اجازه ی اقامت موقت کسب کنند.

مدارک مورد نیاز برای درخواست اجازه اقامت موقت از طریق خرید املاک و مستغلات در ترکیه

  1. سند ملک (Tapu)
  2. بیمه زلزله ملک
  3. گذرنامه معتبر برای مدت حداقل شش ماه
  4. بیمه درمانی برای هر یک از اعضای خانواده

نکات مربوط به اجازه اقامت موقت از طریق خرید املاک و مستغلات

اجازه ی اقامت موقت از طریق خرید املاک و مستغلات از بسیاری جهات شبیه به اجازه ی اقامت توریستی است، اما از نظر دوام و قابلیت تمدید روشی مطمئن تر است. این نوع اقامت به خریدار ملک تنها اجازه ی سکونت در ترکیه را می دهد و شخص نمی تواند از این روش برای کسب تابعیت ترکیه اقدام کند. تنها با خریداری ملک با ارزش بالای ۲۵۰۰۰۰ دلار می توان برای دریافت شهروندی ترکیه اقدام کرد.

چنانچه شخصی 8 سال پیاپی به صورت قانونی و با داشتن اجازه ی اقامت در ترکیه زندگی کرده باشد، می تواند برای گرفتن اقامت دائم اقدام کند. که این مسئله به معنای داشتن اجازه ی کار و یا تابعیت ترکیه نیست.

برای مهاجرت به کانادا نیاز به کمک دارید؟

شرکت مهاجرتی ویزا موندیال یک شرکت حقوقی پیشرو در زمینه مهاجرت به کاناداست که ۱۲ سال سابقه فعالیت دارد. ویزا موندیال با پشتوانه تیمی بیش از ۲۰۰ نیروی متعهد به شما برای مهاجرت آسان به کانادا کمک می‌کند. از زمان تاسیس ویزا موندیال تا کنون بیش از ۱۰‌هزار پرونده مهاجرتی با موفقیت به اتمام رسیده‌اند. این موضوع ویزا موندیال را به یکی از قابل‌‌اعتماد‌ترین موسسات مهاجرتی کشور تبدیل کرده است.

ویزا موندیال