England Flag
Search
Search
Close this search box.

کانادا قصد دارد از اوایل ۲۰۲۳ دراوهای هدفمند اکسپرس انتری را برگزار کند

طبیعت و جاذبه های گردشگری ونکوور

خبرها حاکی از آن است که اداره مهاجرت کانادا قرار است در فصل نخست سال بعدی میلادی، تغییرات جدید اکسپرس انتری را اجرایی کند.

سخنگوی اداره مهاجرت کانادا گفته است که این اداره قصد دارد در فصل نخست ۲۰۲۳ دراوهای اکسپرس انتری را مبنی بر اهداف بازار کار برگزار کند.

اداره مهاجرت کانادا به خبرنگاران اعلام کرده است که «اداره قصد دارد با طیف وسیعی از ذینفعان مشورت کند تا دسته‌های جدیدی را مطابق با قانون در اکسپرس انتری قرار دهد و اداره قصد دارد در فصل نخست سال ۲۰۲۳ مسائل فنی را اجرا کند.»

گفتنی است Bill C-19 که اخیرا تصویب شده، به وزیر مهاجرت اجازه می‌دهد تا متقاضیان اکسپرس اینتری را بر اساس معیارهایی که از نیازهای اقتصادی منطقه‌ای پشتیبانی می‌کند دعوت کند. این قانون به اداره مهاجرت اجازه می‌دهد تا دراوهای اکسپرس انتری را بر اساس شغل، زبان و یا تحصیلات متقاضی برگزار کند نه امتیاز CRS او.
همچنین طبق قانون، جدید وزیر باید با عموم مشورت کند و سالانه جزییات دراو منجمله اهداف اقتصادی را به پارلمان گزارش کند.

چرا اکسپرس انتری تغییر کرد؟

شان فریزر وزیر مهاجرت کانادا اخیرا در مصاحبه‌ای توضیح داد که سیستم اکسپرس انتری بدون اصلاحات به اداره مهاجرت اجازه نمی‌دهد تا دعوتنامه‌ها را بر اساس مهارت‌ها یا دستاوردهای تحصیلی و شغلی مورد نیاز صادر کند.

فریزر گفته است که «اگر در موقعیتی باشید که انبوهی از درخواست در یک بخش خاص وجود داشته باشد و در آن بخش نیاز بالایی در کانادا وجود نداشته باشد، سیستم اکسپرس انتری به شکلی که الان وجود دارد احتمالا افرادی را به کانادا وارد می‌کند که ممکن است تطابق چندانی با نیازهای اقتصاد کانادا نداشته باشند.»

اداره مهاجرت کانادا طی پاندمی کرونا نشان داده که می‌تواند هر میزان متقاضی که بخواهد را از هر برنامه‌ای که بخواهد دعوت کند و ما این را طی پاندمی کرونا شاهد بودیم. یک نمونه بارز در ۱۳ فوریه ۲۰۲۱ رخ داد؛ زمانی که کانادا تک تک متقاضیان تجربه کانادایی حاضر در صف انتطار را که بیش از ۲۷,۰۰۰ نفر می‌شدند دعوت کرد.

با قانونی که آن زمان وجود داشت اداره مهاجرت توانست استراتژی خود را در گیرودار محدودیت‌های کرونایی تغییر دهد و متقاضیان اکسپرس انتری را مبنی بر برنامه‌ای که واجد شرایط آن هستند دعوت کند. در وهله اول، این کار برای انتخاب متقاضیان اکسپرس انتری که واجد شرایط یکی از دو برنامه تجربه کانادایی و برنامه مهاجرت استانی بودند انجام شد. چرا که متقاضیان تجربه کانادایی به احتمال بیشتری در کانادا بودند و تحت تاثیر محدودیت‌های سفر به کانادا قرار نداشتند.

اما قبل از موافقت سلطنت با Bill C-19، اداره مهاجرت نمی‌توانست متقاضیان اکسپرس انتری حاضر در صف انتظار را بر اساس شغل، سطح زبان و یا تحصیلات هدف بگیرد. گرچه پی ان پی ها معیارهای خاص تری دارند که به آن‌ها اجازه می‌دهد متقاضیان اکسپرس انتری واجد شرایط را دعوت کنند اما خود سیستم اکسپرس انتری چنین مکانیسمی ندارد. متقاضیان پی ان پی یا برنامه مهاجرت استانی برای دریافت پی ان پی و بر طرف کردن نیاز منطقه‌ای، باید فرایند درخواست جداگانه‌ای را با تایید استان یا منطقه طی کنند.

فریزر قبلا گفته بود که هدف آماده سازی تازه واردان برای موفقیت در جوامعی است که قرار است در آن زندگی کنند.

فریزر گفته است که «انتظار دارم که شاهد افزایش نرخ نگهداری مهاجران باشیم چرا که افراد به جایی می‌آیند که می‌دانند برای آن‌ها فرصت وجود دارد و به همین خاطر دعوتنامه دریافت کرده اند.»

وزیر مهاجرت کانادا همچنین اذعان داشت که فرایند انتخاب متقاضیان باید شفاف باشد. یکی از اولین انتقادهایی که به این طرح می‌شد این بود که ممکن است به گروه‌های ذینفع اجازه دهد تا با دولت لابی کنند و طیف خاصی از متقاضیان اکسپرس انتری دعوت شوند. به این خاطر اصلاحیه انجام شد تا وزیر با عموم ذینفعان در مورد نحوه پشتیبانی دراوها از هدف اقتصادی خاص مشورت کند.

متن طرح چنین است:

… وزیر باید با ذینفعان اعم از استانی و منطقه‌ای، صنعت، اتحادیه ها، کارفرمایان، کارگران، گروه‌های حامی کارگران، سازمان‌های ارائه دهنده خدمات اسکان و محققان و فعالان حوزه مهاجرت وارد فرایند مشورتی عمومی شود تا اطلاعات و راهنمایی‌هایی را در مورد شرایط بازار کار، منجمله مشغلی که انتظار می رود با کمبود نیروی کار مواجه باشند و نیز دسته‌هایی که می‌توان برای بر طرف کردن اهداف اقتصادی ایجاد کرد کسب کند.

فریزر گفته است که «اگر در دفتر در اتاوا بنشینم و تصمیماتی را در مورد اینکه کدام مناطق و بخش‌ها بهتر است از این سیاست جدید بهره‌مند شوند اتخاذ کنم مسیر بسیار خطرناکی را خواهم رفت. من باید با افراد در سطح منطقه‌ای وارد بحث شوم. من باید با همتایان استانی و منطقه‌ای ام وارد گفتگو شوم. باید با مشاوران کسب و کار و بخش‌هایی که نیازهای بالا دارند وارد گفتگو شوم تا بتوانیم ببینیم چه نیازهایی داریم.»

ضمنا، دراوهای تمام برنامه‌ای ادامه دارند

در ششم جولای اداره مهاجرت کانادا اولین دراو تمام برنامه‌ای بعد از دسامبر ۲۰۲۰ را برگزار کرد. این بدین معناست که متقاضیان فارغ از اینکه واجد شرایط کدام برنامه تحت مدیریت اکسپرس انتری بوده‌اند دعوت شده‌اند.

در مجموع ۱,۵۰۰ متقاضی دعوتنامه برای اقامت دائم گرفتند و حداقل امتیاز CRS هم ۵۵۷ بود.

دراو بعدی اکسپرس انتری دیروز ۲۰ جولای برگزار شد و طی آن ۱,۷۵۰ متقاضی با حداقل امتیاز ۵۴۲ دعوتنامه گرفتند.

برای مهاجرت به کانادا نیاز به کمک دارید؟

شرکت مهاجرتی ویزا موندیال یک شرکت حقوقی پیشرو در زمینه مهاجرت به کاناداست که ۱۲ سال سابقه فعالیت دارد. ویزا موندیال با پشتوانه تیمی بیش از ۲۰۰ نیروی متعهد به شما برای مهاجرت آسان به کانادا کمک می‌کند. از زمان تاسیس ویزا موندیال تا کنون بیش از ۱۰‌هزار پرونده مهاجرتی با موفقیت به اتمام رسیده‌اند. این موضوع ویزا موندیال را به یکی از قابل‌‌اعتماد‌ترین موسسات مهاجرتی کشور تبدیل کرده است.

ویزا موندیال