England Flag
Search
Search
Close this search box.

کانادا قصد دارد تغییرات عمده‌ای در اکسپرس انتری ایجاد کند

در آینده نزدیک با برگزاری دراوهای جدید اکسپرس انتری، از متقاضیان بر اساس شغل، تسلط بر زبان یا سطح تحصیلات دعوت خواهد شد.

دولت کانادا قصد دارد در سیستم اکسپرس انتری تغییرات عمده‌ای را ایجاد کند؛ این تغییرات به وزیر مهاجرت اجازه می‌دهد تا برای متقاضیان بر اساس اهداف اقتصادی دعوتنامه ارسال کند.

آیدن استریکلند سخنگوی وزیر مهاجرت کانادا در ایمیلی به خبرنگاران گفته است که این تغییرات باعث بهبود توانایی کانادا در انتخاب متقاضیانی می‌شود که با نیازهای اقتصادی کانادا مطابقت دارند.

او نوشته است:

این تغییرات با افزایش متقاضیان داخل صف انتظار، به اداره مهاجرت اجازه می‌دهد تا دراوهای هدفمند را برای دعوت از افرادی که مثلا از مهارت‌های زبانی خاص برخوردارند و یا دارای مهارت در حوزه سلامت هستند را انتخاب کنیم. این تغییرات در بر طرف کردن کمبود نیروی کار ما نقشی کلیدی ایفا خواهند کرد.

تغییرات در حال حاضر در پارلمان کانادا به بحث گذاشته شده‌اند. در ۱۹ می، فیلیپ سوموگیواری از اداره مهاجرت کانادا تغییرات را به کمیته مهاجرت و شهروندی پارلمان کانادا تقدیم کرد؛ این کمیته متشکل از مقامات رسمی هستند که به بررسی موضوعات مربوط به مهاجرت کانادا می‌پردازند.

سوموگیواری که دبیر کل اداره مهاجرت کاناداست توضیح داده که این اصلاحات در سیستم اکسپرس انتری به وزیر مهاجرت اجازه خواهند داد تا متقاضیان اکسپرس انتری را بر مبنای جدیدی دعوت کند؛ مبنایی که از هدف اقتصادی شناسایی شده توسط وزیر مهاجرت پشتیبانی می‌کند.

سوموگیواری گفته:

شرایط متقاضی برای عضویت در دسته مهاجرتی خاص را وزیر مهاجرت تعیین می‌کند و این شرایط ممکن است مبتنی بر عواملی نظیر سابقه کار، پیش زمینه تحصیلی یا مهارت‌های زبانی باشد.

برای نمونه اگر قصد این باشد که از مهاجرت برای پشتیبانی از رشد بخش تکنولوژی کانادا استفاده شود، بر مبنای معیارهایی نظیر حرفه و سابقه کار در رشته و زمینه فعالیت خودشان و یا دارا بودن مدارک تحصیلی، دسته‌ای از متقاضیان اکسپرس انتری ایجاد خواهند شد. سپس دعوتنامه برای متقاضیانی که بیشترین امتیاز را در آن دسته دارند، ارسال می‌شود.

 

جزییات دراوها منجمله معیارها و شرایط همچنان در وبسایت اداره مهاجرت کانادا منتشر خواهند شد. وزیر مهاجرت نیز باید هدف اقتصادی را شناسایی کند و در مورد استفاده از این دراوها سالانه به پارلمان گزارش ارائه کند. سوموگیواری در پاسخ به این پرسش که کدام شغل ها در این دراوها حضور خواهند داشت گفت که دولت در حال حاضر فهرستی از شغل‌ها را ندارد.

در حال حاضر وزیر مهاجرت نمی‌تواند متقاضیانی را که دارای سابقه کار یا تحصیلات خاصی بوده و یا فرانسوی زبان هستند را از صف انتظار اکسپرس انتری دعوت کند. اگر تغییرات و اصلاحات پیشنهادی به بخش 23 Bill- C-19 تصویب شوند ممکن است روند تغییر کند.

سوموگیواری در ادامه گفته است که:

برای نمونه، خود تغییرات به وزیر مهاجرت اجازه خواهند داد تا بر تمام متقاضیان فرانسوی زبانی تمرکز کند که در صف انتظار انتظار اکسپرس انتری هستند. در حال حاضر گرچه متقاضیان فرانسوی زبان امتیاز اضافه دریافت می‌کنند و در نتیجه رتبه‌شان بالاتر می‌رود اما از تمام متقاضیان فرانسوی زبان حاضر در صف انتظار اکسپرس انتری دعوت نمی‌شود. به لحاظ تئوری، با اجرا شدن اختیارات پیشنهادی، در صورت صلاحدید وزیر مهاجرت در استفاده از این اختیارات، اداره مهاجرت خواهد توانست پذیرشی را برگزار کند که تقریبا از تمام متقاضیان فرانسوی زبان داخل در صف انتظار اکسپرس انتری دعوت شود.

فرایند تعیین اینکه کدام گروه‌ها انتخاب می‌شوند هنوز در حال توسعه است. سوموگیواری گفته است که دولت احتمالا این تصمیمات را پس از مشورت با گروه های کارفرمایان، ذینفعان، اهداف مندرج در قانون حفاظت از مهاجران و پناهندگان، اداره توسعه اجتماعی و اشتغال کانادا و دولت‌های منطقه‌ای و استانی اتخاذ خواهد کرد.

درباره اکسپرس انتری سال ۲۰۲۲

اکسپرس انتری سیستم مدیریت درخواست مهاجرت به کانادا از طریق سه برنامه مهاجرتی است: اسکیل ورکر فدرال، اسکیل ترید فدرال و تجربه کانادایی.

نیروی کار خارجی برای مهاجرت به کانادا از طریق هر یک از این سه برنامه، باید تمایل خود به مهاجرت به کانادا را با تکنیل پروفایل در سیستم اکسپرس انتری ابراز کنند. متقاضیانی که واجد شرایط یکی از این سه برنامه هستند بر اساس سابقه کار، تحصیلات، مهارت‌های زبانی، سن و سایر عوامل امتیازی دریافت می کنند. اداره مهاجرت از متقاضیانی که بالاترین امتیاز را دارند برای اپلای جهت اقامت دائم دعوت می‌کند

اخیرا اداره مهاجرت کانادا دراوها را تنها برای متقاضیانی برگزار کرده است که از طرف برنامه مهاجرت استانی PNP انتخاب شده‌اند. پس از انباشته شدن درخواست‌های اکسپرس انتری طی پاندمی کرونا، اداره مهاجرت برگزاری دراوها برای متقاضیان اسکیل ورکر فدرال را در دسامبر ۲۰۲۰ متوقف کرد و سپس از سپتامبر ۲۰۲۱ نیز دیگر برای متقاضیان تجربه کانادایی هم دراوی برگزار نکرد. شان فریز وزیر مهاجرت کانادا اخیرا اعلام کرد که دراوها برای این متقاضیان از ماه جولای دوباره برگزار خواهد شد و زمان رسیدگی استاندارد به درخواست‌های جدید به شش ماه برخواهد گشت.

سوموگیواری تایید کرد که این تغییرات تاثیری بر زمان رسیدگی کنونی و آتی نخواهد داشت.

بحث کنونی

کوان از دولت خواسته که فهرستی از گروه‌هایی اعلام کند که تحت تاثیر این قانون جدید قرار خواهند گرفت.

کوان گفته است که:

من نگران این هستم که نظارت پارلمانی بر اینکه این‌ها چه گروه‌هایی هستند وجود ندارد. فرآیندی برای اطمینان از منصفانه بودن انتخاب این گروه‌ها و یا درست عمل کردن دولت در انتخاب افرادی که در اقتصاد کانادا مشارکت خواهند داشت وجود ندارد.

بدون وجود فرایند گزینش شفاف که در آن صنایع می‌توانند فهرستی از شغل‌های مورد نیاز را به طور رسمی ارائه کنند و یا کمیته‌ای بی طرف برای تعیین نیاز یا عدم نیاز به این شغل‌ها، این فرایند می تواند به سود صنایع لابی کننده تمام شود. این چیزی نیست که ما می‌خواهیم. من فکر می‌کنم که معیارهای مشخص و فرآیندی شفاف را باید داشته باشیم.

سلما زاهد عضو حزب لیبرال و ریاست کمیته در ۲۷ می موافقت خود را با اصلاحات و تغییرات پیشنهادی اعلام کرد. وزارت امور مالی این درخواست را دریافت خواهد کرد چرا که این اداره‌ای است که از کمیته مهاجرت خواسته در مورد تغییرات در اکسپرس انتری مطالعه انجام دهد.

نامه‌ای به دست کمیته امور مالی خواهد رسید که مشخص خواهد کرد آیا طرح پیشنهادی مندرج در نامه را بهتر است در بررسی ماده به ماده طرح که دوشنبه ۳۰ می راس ساعت ۱۱ صبح آغاز خواهد شد به متمم یا اصلاحیه تبدیل کرد یا خیر.

برای مهاجرت به کانادا نیاز به کمک دارید؟

شرکت مهاجرتی ویزا موندیال یک شرکت حقوقی پیشرو در زمینه مهاجرت به کاناداست که ۱۲ سال سابقه فعالیت دارد. ویزا موندیال با پشتوانه تیمی بیش از ۲۰۰ نیروی متعهد به شما برای مهاجرت آسان به کانادا کمک می‌کند. از زمان تاسیس ویزا موندیال تا کنون بیش از ۱۰‌هزار پرونده مهاجرتی با موفقیت به اتمام رسیده‌اند. این موضوع ویزا موندیال را به یکی از قابل‌‌اعتماد‌ترین موسسات مهاجرتی کشور تبدیل کرده است.

ویزا موندیال