England Flag
Search
Search
Close this search box.

اداره مهاجرت آزمون جدید زبان برای مهاجرت به کانادا را تایید کرد

آزمون جدید زبان برای مهاجرت به کانادا قرار است از اوایل تا اواسط سال ۲۰۲۳ مورد پذیرش و استفاده قرار گیرد.

اداره مهاجرت اخیرا آزمون جدید زبان را برای متقاضیان گروه اقتصادی/کاری تایید کرده است.

اداره مهاجرت کانادا گفته که انتظار می‌رود این آزمون تا اواسط سال ۲۰۲۳ اجرایی شود.

نام این آزمون جدید در بیانیه توجیهی۱۰ می که منابع خبری موثق به آن دست یافته‌اند اعلام شده بود. در حال حاضر تنها چهار سازمان تعیین شده برای تعیین سطح زبان وجود دارد: آیلتس و سلپیپ CELPIP برای زبان انگلیسی و TEF و TCF برای زبان فرانسوی.

اداره مهاجرت می‌گوید که علیرغم چالش‌های اولیه طی پاندمی، تعداد سازمان‌های برگزارکننده آزمون همچنان تقاضای متقاضیان مهاجرت به کانادا و شهروندی کانادا را برآورده می‌کند. هرچند که تعداد فزاینده‌ای از سازمان‌های برگزارکننده آزمون زبان که می‌خواهند برای این کار تعیین شوند باعث شده که اداره مهاجرت به دنبال بهبود باشد.

در حال حاضر فرایند تعیین سازمان طولانی، پیچیده و «بدون شفافیت» است.

در بیانیه آمده که اداره مهاجرت ظرف ۱۲ ماه آتی به دنبال بهبودهایی خواهد بود. اگر این تغییرات اجرا شوند، باعث خواهد شد که سازمان‌های بیشتری مایل به این باشند که برای برگزاری آزمون انتخاب شوند. در حال حاضر در تعداد برگزارکنندگان آزمون زبان و قراردادهایی که اداره مهاجرت می‌تواند منعقد کند محدودیتی وجود ندارد.

در حال حاضر تعریف خوبی از وظایف و مسئولیت‌های اداره مهاجرت در رابطه با آزمو‌ن‌های زبان وجود ندارد و این وظایف در دلالت‌های عملیاتی و سیاست گذاری همپوشانی دارند. تیم تعیین کننده سازمان برگزارکننده آزمون در اداره مهاجرت که بخشی از Immigration Branch است باید تیم مدیریت پرونده را با پیشبرد اولویت‌های سیاست گذاری متوازن کند.

برخی از جزییات اولویت‌های سیاست، محرمانه مانده است. اما ما می‌دانیم که اولویت اصلی اداره مهاجرت تکمیل و امضای قرارداد با شرکتی نامعلوم است تا سازمان به صورت رسمی تعیین شود و فرایند اجرا آغاز گردد. اولویت‌های میان مدت عبارتند از تحلیل سیاست مسائل نوظهور. سپس اولویت‌های بلند مدت هستند که بر مرور وسیع‌تر چهارچوب تعیین زبان متمرکزند؛ منجمله معیارهای اصلی و فنی تعیین و نتایج مربوط به سطوح تعیین سطح زبان.

اداره مهاجرت CLB را با CEFR پیوند می‌زند

اداره مهاجرت در حال حاضر به بررسی سیستم کانادایی CLB می‌پردازد چرا که برخی ابراز نگرانی کرده‌اند که این آزمون در مقایسه با سیستم اروپایی CEFR برای تست زبان خیلی جزئی نگر است. نمرات شرکت کنندگان در آزمون CEFR به جای اینکه از یک تا هفت باشد اینگونه است: A1، A2، B1، B2 و C1

در بیانیه مذکور آمده است که تحقیقات بیشتری در مورد سطوح CLB باید انجام شود تا اطمینان حاصل گردد که تمام بخش‌های آزمون به لحاظ دشواری و هدف آزمون یکسان است.

آزمون زبان فرانسوی را نباید نادیده گرفت

این اقدامات و هدف سیاست جدید باید مطابق با سایر اولویت‌های اداره مهاجرت باشد و یکی از آن اولویت‌ها دستور اداره مهاجرت برای حمایت از مهاجرت فرانسوی زبانان در سراسر کاناداست.

در بیانیه آمده است که «احتمالا از سازمان‌های برگزارکننده آزمون زبان فرانسوی خواسته خواهد شد که ظرفیت برگزاری آزمون را بیشتر کنند و به تعداد سازمان‌های جدید برگزارکننده آزمون فرانسوی افزوده خواهد شد.در حالیکه سازمان هایی که آزمون TEF و TCF را برگزار می‌کنند آماده تامین تقاضای فزاینده هستند اما این کار اداره را در موقعیت بهتری برای هرگونه افزایش احتمالی در تقاضا قرار خواهد داد و باعث خواهد شد که اداره مهاجرت بهتر بتواند سازمان های برگزارکننده آزمون زبان را تعیین کند.»

تاریخچه مختصری از آزمون‌های زبان

اداره مهاجرت از سال ۲۰۱۹ تنها نتیجه آزمون زبانی را قبول کرده که از سازمان‌های تعیین شده اخذ شده باشند.

هدف از رویکرد کنونی و رایج اداره در این زمینه این بوده که به متقاضیان مهاجرت اجازه دهد تا تسلط خود بر زبان را ثابت کنند و در عین حال فرایند منصفانه و شفاف باشد.

وزیر مهاجرت کانادا اختیار تعیین سازمان برگزارکننده زبان را دارد و نیز می‌تواند آزمون ویژه‌ای را برای سنجش سطح زبان متقاضیان مهاجرت تعیین کند. این وظیفه به رییس برنامه‌ها و سیاست‌های مهاجرت اقتصادی محول شده است.

گرچه مقررات مهاجرت چهارچوبی را برای تعیین سازمان‌ها فراهم می‌کند اما فرایند تعیین را اداره مهاجرت بر اساس عوامل مختلفی نظیر الزامات مقرراتی، اهداف سیاست گذاری و برنامه ای و نیز نیازهای عملیاتی انجام می‌دهد. هر سازمان برگزارکننده آزمون زبان می‌تواند با ارائه شرایط و معیارهای خود به اداره مهاجرت درخواست خود را برای تعیین شدن برای برگزاری آزمون زبان ارائه کند

چه کسی به آزمون زبان نیاز دارد؟

اکثر برنامه‌های مهاجرت اقتصادی/کاری کانادا متقاضیان را ملزم به شرکت در آزمون معتبر زبان انگلیسی یا فرانسوی می‌کنند. علت این الزام و شرط زبان این است که تحقیقات دولت کانادا نشان داده که تسلط بر زبان عامل تعیین کننده و مهمی در توانایی فرد مهاجر در به اصطلاح جا افتادن در اقتصاد کاناداست.

مهاجران از طریق پناهجویی و مهاجران دسته مهاجرت خانوادگی نیازی به شرکت در آزمون زبان ندارند چرا که کانادا آن‌ها را به خاطر اهداف بشردوستانه و اجتماعی پذیرفته است.

افرادی که بین سنین ۱۸ تا ۵۴ سال هستند هنگام اپلای برای شهروندی کانادا باید تسلط خود بر زبان‌های انگلیسی یا فرانسوی را نشان دهند. آن‌ها می‌توانند نتایج ازمون زبان را ارائه کنند و یا مهارت‌های زبانی خود را به شیوه‌های دیگری که مورد تایید اداره مهاجرت است نشان دهند.

گرچه نیروی کار موقت خارجی نیازی به نشان دادن مهارت‌های زبانی خود ندارد اما دانشجویان بین‌المللی باید ثابت کنند که توانایی رشد و شکوفایی در فضای آکادمیک کانادا را دارند. مقررات برای نشان دادن تسلط بر زبان بسته به دانشگاه و موسسه آموزش عالی فرق می‌کند اما دولت کانادا مقررات خاص خود را در پذیرش یا رد نتیجه آزمون زبان در فرآیند صدور ویزای تحصیلی کانادا یا استادی پرمیت دارد.

گام‌های بعدی

شعبه مهاجرت (Immigration Branch) اداره مهاجرت کانادا اقداماتی را انجام خواهد داد که هدف از آن‌ها بهبود چهارچوب تعیین سازمان برگزارکننده آزمون است.

اقدامات اصلی برای حمایت از اولویت‌های اداره مهاجرت عبارت‌اند از بازبینی فرایند تعیین سازمان برای افزایش کارآمدی و شفافیت، بهبود دسترسی عموم مردم و ارتباطات داخلی چرا که این دو با چهارچوب کلی در ارتباط هستند و در نهایت سودآوری برای سازمان های برگزارکننده آزمون زبان فرانسوی.

همچنین، در واکنش به تقاضای روزافزون برای آزمون زبان، شعبه مهاجرت اداره مهاجرت کانادا به بررسی امکان ایجاد برنامه تعیین سطح زبان با مدیریت و کارکردهای خاص خواهد پرداخت تا از رویکرد منسجم به آزمون زبان حمایت کرده باشد. برنامه خاص و ویژه به اداره مهاجرت کمک خواهد کرد تا سیاست خود را توسعه دهد و در عین حال رویکرد باز کنونی خود را در تعیین سازمان برگزارکننده آزمون زبان حفظ کند.

برای مهاجرت به کانادا نیاز به کمک دارید؟

شرکت مهاجرتی ویزا موندیال یک شرکت حقوقی پیشرو در زمینه مهاجرت به کاناداست که ۱۲ سال سابقه فعالیت دارد. ویزا موندیال با پشتوانه تیمی بیش از ۲۰۰ نیروی متعهد به شما برای مهاجرت آسان به کانادا کمک می‌کند. از زمان تاسیس ویزا موندیال تا کنون بیش از ۱۰‌هزار پرونده مهاجرتی با موفقیت به اتمام رسیده‌اند. این موضوع ویزا موندیال را به یکی از قابل‌‌اعتماد‌ترین موسسات مهاجرتی کشور تبدیل کرده است.

ویزا موندیال