Search
Close this search box.

تراول هیستوری چیست؟ اثر سابقه سفر بر انواع ویزای کانادا

تراول هیستوری

تراول هیستوری، سابقه‌ سفرهای پیشین شما به خارج از کشورتان است. با آنکه داشتن سابقه سفر برای دریافت ویزا الزامی نیست و بدون تراول هیستوری هم می‌توانید ویزای کانادا بگیرید، اما اگر تاریخچه سفرتان قوی باشد، می‌تواند شانس ویزا گرفتن‌تان را افزایش بدهد.

اگر هیچوقت سفری به بیرون از کشورتان نداشته‌اید، تعداد سفرهای بُرون‌مَرزی‌تان کم است یا حتی فکر می‌کنید سابقه سفرتان قوی است، در این بلاگ برایتان می‌گوییم برای هر نوع ویزای کانادا که می‌خواهید بگیرید (توریستی، تحصیلی یا کاری) چه ریسک‌هایی دارید. چند پرونده را هم که به خاطر نداشتن سابقه سفر ریجکت شده‌اند، با هم بررسی می‌کنیم.

فهرست مطالب

اثر تراول هیستوری در گرفتن ویزاهای مختلف

اثر تراول هیستوری بر ویزای توریستی

تراول هیستوری برای ویزاهای توریستی، اثر بسیار بیشتری نسبت به سایر ویزاها دارد. اداره مهاجرت کانادا (IRCC) ممکن است درخواست ویزای افرادی که قبلاً سفر خارج از کشور نداشته‌اند یا کم سفر کرده‌اند را بر همین اساس رد کند.

داشتن سابقه سفر قوی در ویزای توریستی، ریسک ویزا نگرفتن‌تان را کاهش می‌دهد اما آن را به صفر نمی‌رساند.

داشتن تاریخچه سفر قوی در ویزای توریستی کانادا از این رو اهمیت دارد که به آفیسر نشان می‌دهد بارها سفر کرده و باز هم به کشورتان برگشته‌اید و جذابیت‌های کشور مقصد شما را از بازگشت به وطن‌تان، منصرف نکرده است.

اثر سفر به حوزه شنگن در تراول هیستوری برای ویزای توریستی کانادا

سفر به حوزه شنگن، می‌تواند تراول هیستوری شما را به‌طور موثری تقویت کند. اگر قبلاً به کشورهای حوزه شنگن سفر کردید و حالا درخواست ویزای توریستی کانادا بدهید، احتمال آنکه آفیسر شما را به چشم Genuine Traveller یا مسافری واقعی ببیند، بسیار بیشتر می‌شود و شانس ویزا گرفتن‌تان بالا می‌رود.

سفر به کشورهای نزدیکتر به ایران که ویزا گرفتن برای آن‌ها راحت‌تر است، تراول هیستوری شما را چندان تقویت نمی‌کند؛ اما باز هم می‌تواند نشان بدهد اهل سفر هستید، به کشورهای دیگر رفته‌‌اید و به وطن‌تان برگشته‌اید. پس داشتنِ چنین سابقه‌ای در تراول هیستوری‌تان از نداشتن آن بهتر است.

اُلتا مولا شهروند آلبانی است و اقامت دائم یونان را دارد. با وجود سابقه‌ی ۴ سفر به آلبانی و ۲ سفر تفریحی در پرونده‌ی التا، درخواست ویزای توریستی او برای دیدن خواهر و برادرش که ساکن کانادا هستند، رد شد.

در پرونده‌ی التا، وکیل اداره مهاجرت با اشاره به تراول هیستوری او و چند فاکتور دیگر مانند تای خانوادگی و هدف سفرش، گفت قانع نشده است اُلتا کانادا را ترک خواهد کرد.

پرونده‌ی التا به دادگاه رفت.

قاضی در کیس لا برای پرونده‌ی او، چنین نوشت:

“The Applicant’s travel history and the absence of evidence indicating non-compliance with immigration laws suggests this ground, at worst, would be a neutral factor in assessing the application. Yet, the Officer has relied on travel history to refuse the application without explanation. 

Having cited travel history as a reason for refusing the application, I am of the view the Officer was required to identify some basis for doing so.”

قاضی اشاره می‌کند که نداشتن ترول هیستوری در بدترین حالت باید به عنوان عاملی خنثی در نظر گرفته شود، نه عاملی منفی. اما آفیسر بدون توضیح، برای رد درخواست، بر تراول هیستوری اکتفا کرده است.

و در آخر می‌گوید اشاره کردن به تراول هیستوری، دلیل کافی برای ریجکتی نیست و افسر باید دلایل و استدلال­‌های دیگری درباره‌ی کم بودن تراول هیستوری داشته باشد تا دلیلی موجه برای ریجکت کردن محسوب شود.

در نهایت، قاضی به نفع اُلتا رای داد.

به‌خاطر داشته باشید تراول هیستوری «عاملِ ویزا گرفتن» نیست 

اما روی نظر آفیسر، تاثیر می‌گذارد.

اثر تراول هیستوری بر ویزای تحصیلی

داشتن تراول هیستوری برای گرفتن ویزای تحصیلی کانادا، ضروری نیست اما وجود آن، می‌تواند موثر باشد و شانس ویزا گرفتن‌تان را بالا ببرد. البته در صورت ریجکتی ویزای تحصیلی کانادا به‌دلیل ضعیف بودن تراول هیستوری، می‌توان درخواست را به دادگاه برد و دفاع کرد چون فردی که به درس خواندن در کانادا علاقه دارد الزاماً نباید به سفرهای تفریحی هم علاقه داشته باشد!

برای ویزاهای تحصیلی، سابقه سفر شما از این جهت بررسی می‌شود که نشان بدهد فردی مطیع قانون هستید یا خیر. اما به‌دلیل آنکه هدف از این نوع ویزا، تحصیل است، تراول هیستوری به‌طور قانونی نباید در نظر نهایی آفیسر اثر بگذارد. 

درخواست استادی پرمیت امیر، ریجکتی به‌خاطر نداشتن تراول هیستوری، برنده شدن در دادگاه فدرال

امیر درخواست استادی پرمیت داشت و آفیسر درخواست او را با بند زیر، رد کرد:

“The applicant’s travel history is insufficient to build a track record of international travel that would count as a positive in my assessment.”

«تاریخچه‌ی سفر متقاضی برای ایجاد سابقه‌ی سفر بین‌المللی، به قدری کافی نیست که در ارزیابی من، مثبت تلقی شود.»

با ثبت شکایت روی این پرونده، در دادگاه اعلام کردیم از لحاظ قانونی هیچ ضرورتی برای وجود تراول هیستوری بین‌المللی یا قوی در درخواست‌های ویزای تحصیلی کانادا وجود ندارد، وجود آن الزامی نیست و نداشتن آن باید به‌عنوان عاملی خنثی در نظر گرفته شود. در نهایت، موفق به متقاعد کردن قاضی شدیم و امیر در دادگاه فدرال، برنده شد.

بیشتر بخوانید: رفع ریجکتی ویزای کانادا در کورت

آدوم شهروند غنا است. او درخواست استادی پرمیت برای تحصیل در رشته‌ی منابع انسانی در کالج الگون‌کویین در اتاوا کرده بود. درخواست او ریجکت شد و یکی از دلایل ریجکتی، نداشتن تراول هیستوری بود. 

پرونده‌ی آدوم به دادگاه رفت. 

قاضی در کیس‌لا به پرونده‌ی دنوآ اشاره کرد که در آن، قاضی نداشتن تراول هیستوری را عاملی خنثی در نظر گرفته بود. 

قاضی در کیس‌لا برای پرونده‌ی او چنین نوشته بود:

“As this Court held in Dhanoa, a lack of travel history is a neutral factor. Accordingly, the Visa Officer erred by using the lack of travel history as a negative factor.”

طبق دادگاه‌ دنوآ، نداشتن تراول هیستوری عاملی خنثی است. طبق آن، آفیسر با در نظر گرفتن تراول هیستوری به‌عنوان عاملی منفی، مرتکب خطا شده است.

در نهایت قاضی به نفع آدوم رای داد.

پاتل شهروند هند است و در سال ۲۰۱۹ درخواست استادی پرمیت برای تحصیل در رشته‌ی گردشگری در دانشگاه پرنس ادوارد آیلند را داد. آفیسر درخواستش را رد کرد و اشاره‌ای هم به نداشتن تراول هیستوری پاتل کرده بود.

پرونده‌ی پاتل به دادگاه رفت.

قاضی در کیس‌لا برای پرونده‌ی او چنین نوشته شده بود:

“The officer also noted the applicant’s lack of travel history which could be used to gauge past compliance to immigration laws of countries with strong migration pull factors.”

آفیسر به محدود بودن تراول هیستوری اشاره کرده بود که می‌تواند برای ارزیابی انطباق با قوانین مهاجرتی کشورهایی با pull factorهای* قوی مهاجرتی استفاده شود.

* Pull factors در مهاجرت: فاکتورهایی هستند که باعث می‌شوند افراد، جذبِ کشور مقصد بشوند؛ مثلاً فرصت‌های شغلی بهتر ممکن است فردی را به کشوری جذب کند.

قاضی در کیس‌لا نوشته بود:

“This is entirely consistent with the well-established principle that the lack of a travel history is at most “neutral” factor. It does not amount to treating the absence of a travel history as a negative factor, which would have been an error.”

نداشتن تراول هیستوری باید در بدترین حالت، به‌عنوان عاملی «خنثی» در نظر گرفته بشود و نداشتن آن را نباید عاملی منفی دانست؛ منفی در نظر گرفتن آن، خطاست.

در نهایت قاضی به نفع پاتل رای داد.

اثر تراول هیستوری بر ویزای کاری

داشتن تراول هیستوری برای ویزای کاری کانادا ضروری نیست و اثر آن باید در بیشترین حالت، خنثی باشد. اما داشتن سابقه سفر قوی می‌تواند شانس گرفتن ویزای کاری کانادا را افزایش بدهد. 

تجربه ثابت کرده است هرچه بتوانید مدارک بیشتری مبنی بر بازگشت‌تان نشان بدهید، بیشتر احتمال موافقت با درخواست ویزای شما وجود دارد.

درست است که احتمال ریجکت شدن درخواست ویزای کاری به‌دلیل سابقه سفر ضعیف وجود دارد، اما درصورت ریجکتی، امکان طرح دعوا در دادگاه فدرال را دارید و می‌توان در دادگاه از پرونده دفاع کرد.

دنوآ شهروندی هندی است که جاب آفری ۲ ساله گرفته بود و درخواست ویزای کاری داده بود. آفیسر درخواست او را رد کرد و در نوتی که ارائه کرده بود، یکی از دلایل ریجکتی را نداشتن سابقه سفر اعلام کرده بود. 

پرونده‌ی دنوآ به دادگاه رفت.

قاضی در کیس لا برای پرونده‌ی او نوشته بود:

“Travel history is a relevant consideration and can be a positive consideration when an applicant demonstrates a history of leaving and returning to their country of residence. 

However, in this case, it could not be a positive factor that weighed in the applicant’s favour, or support the applicant in satisfying the onus that the legislation places on her.  It would be, at best, neutral.”

وجود تراول هیستوری گسترده می­‌تواند عامل مثبتی در ارزیابی پرونده‌ی فرد در نظر گرفته شود. اما در این پرونده، تراول هیستوری قابل توجهی وجود نداشته است. حالا که این فاکتور مثبت در این پرونده وجود ندارد، در بهترین حالت، عاملی خنثی در نظر گرفته می‌­شود.

در نهایت، قاضی به نفع دنوآ رای داد.

با نشان دادن تاریخچه سفر قوی می‌توانید پایبندی به قوانین کشورها را در سوابق خود نشان دهید و آفیسر را متقاعد کنید که فردی قانون‌مدار هستید.

بالاخره تراول هیستوری مهم هست یا نه؟

­در قوانین، پالیسی­‌ها و گایدلاین­‌های اداره مهاجرت، اشاره­‌ای به نحوه‌ی ارزیابی و تاثیر تراول هیستوری فرد، ذکر نشده است. اما در سطح Judicial Review در فدرال کورت کانادا، اینکه نداشتنِ تراول هیستوری تاثیر منفی ندارد و اثر آن حداکثر خنثی‌ست، تبدیل به یک اصل شده است:

تاثیر سابقه سفر یا تراول هیستوری کانادا

البته این قاعده به این معنی نیست که تراول هیستوری اهمیتی در بررسی پرونده ندارد. داشتن سابقه سفر گسترده می‌تواند فاکتور مثبتی هم باشد.

طبق تجربه، سابقه سفر از عواملی است که تا به حال باعث ریجکتی شده است.

از مهم‌ترین سفرهایی که روی تراول هیستوری افراد برای درخواست ویزای کانادا موثر است، سفر به کشورهای حوزه شنگن است.

قبل‌تر، آفیسرها موقع ریجکت درخواست ویزای کانادا به خاطر نداشتن تراول هیستوری افرادی که سابقه سفر به حوزه‌ی شنگن نداشتند، در کِیس نوت آن‌ها می‌نوشتند: “No travel history recorded to Schengen area”

که باعث بحث و چالش‌های بسیاری شد؛ چرا اول باید به شنگن رفت و بعد، کانادا؟ نتیجه‌ی بحث و اعتراض‌ها، حذف کلمه‌ی شنگن (Schengen) توسط اداره‌ی مهاجرت از کیس‌نوت‌ها بود و جای آن، آفیسرها می‌نوشتند: “limited travel history”. 

پس تجربه نشان داده است که کماکان، سفر به حوزه شنگن و ساختن سابقه سفر اهمیت دارد، گرچه باید عاملی خنثی باشد.

چه کشورهایی اطلاعات تراول هیستوری من را با هم به اشتراک می‌گذارند؟

بریتانیا، استرالیا، کانادا، نیوزیلند و آمریکا با هدف امنیت ملی، بر اساس پروتکل HVDS یا همان High Value Data-Sharing Protocol هر ساله اطلاعات بیومتریک ۳هزار نفر را با هم به اشتراک می‌گذارند که می‌توان از آن برای تصمیم‌گیری درمورد پرونده‌های مهاجرت هم استفاده کرد. 

از همین‌رو احتمال دارد اطلاعات شما حین سفر به هرکدام از پنج کشور ذکر شده، مورد بررسی قرار بگیرند که شامل مدت زمان اقامت شما در آن کشور (بخشی از تراول هیستوری شما) می‌شود.

کشورهای حوزه‌ی شنگن هم اطلاعات تراول هیستوری را با کانادا به اشتراک می‌گذارند.

نکته

با آنکه بعضی کشورها اطلاعات تراول هیستوری را با هم به اشتراک می‌گذارند، به این معنی نیست که هر کشوری که به آن سفر کرده‌اید، تمام تراول هیستوری شما را می‌داند. ولی باید در اعلام سوابق سفر خود، صادق باشید و ریجکتی ویزای‌تان را هم اعلام کنید. تجربه نشان داده است که اعلام نکردن ریجکتی ویزا، خصوصاً ویزای شنگن، misrepresentation است چون کانادا متوجه ریجکت شدن شما می‌شود.

اگر پاسپورتم گم شد، تائید تراول هیستوری‌ام را از کجا بگیرم؟

اگر در پاسپورت‌تان مهر ویزا داشتید و حالا پاسپورت‌تان گم شده و می‌خواهید تراول هیستوری بنویسید، باید به‌هرحال، همه‌ی سوابق سفرتان را در فرم Schedule 1 بنویسید. 

برای گرفتن تائید تراول هیستوری‌تان باید به پلیس مهاجرت مراجعه کرده و درخواست استعلام تردد بدهید تا سابقه سفرتان را به شما بدهند. با چنین درخواستی، نامه‌ای مشابه نامه‌ی زیر صادر می‌شود و تراول هیستوری‌تان ارائه می‌شود.

چطور تراول هیستوری قوی بسازیم؟

۱. سفر به کشورهایی بدون ویزا، با ویزای الکترونیکی یا با صدور ویزا در بدو ورود

اولین و بهترین قدم برای ساختن تاریخچه سفر قوی، سفر به کشورهایی است که برای ورود به آن‌ها احتیاجی به ویزا ندارید یا کشورهایی که به‌صورت اینترنتی یا در بدو ورود ویزا صادر می‌کنند.

برای تقویت تراول هیستوری باید کشورهایی که به آن‌ها سفر می‌کنید را به‌صورت هدفمند انتخاب کنید. بهتر است ابتدا به کشورهای همسایه بروید، بعد کشورهای بدون ویزا، پس از آن کشورهایی که ویزای الکترونیکی می‌دهند. در گام بعدی، کشورهایی که در بدو ورود ویزا صادر می‌کنند و در نهایت، آن‌ها که فرایند درخواست ویزای راحتی دارند را برای سفر انتخاب کنید.

۴۴ مقصد با چنین شرایطی برای شهروندان ایرانی وجود دارد:

  • ارمنستان
  • جزایر کوک
  • لبنان *
  • موزامبیک *
  • رواندا *
  • سوریه *
  • آذربایجان *
  • دومینیکا
  • ماکائو (منطقه ویژه اداری چین) *
  • نپال *
  • ساموآ *
  • تانزانیا *
  • بولیوی *
  • اکوادور
  • ماداگاسکار *
  • نیووی
  • سنگال *
  • تیمور شرقی *
  • بوروندی *
  • گرجستان
  • مالزی
  • عمان
  • سیشل *
  • توگو *
  • کامبوج *
  • گینه بیسائو *
  • مالدیو *
  • پاکستان **
  • سیرالئون *
  • تووالو *
  • جزیره کیپ وِرد *
  • هائیتی
  • موریتانی *
  • جزایر پالائو *
  • سومالی *
  • ترکیه
  • جزایر قمر *
  • قزاقستان
  • میکرونزی
  • قطر
  • سری‌لانکا **
  • اوگاندا *
  • ونزوئلا
  • زیمبابوه *

* کشورهایی که در بدو ورود ویزا صادر می‌کنند.
** کشورهایی که مجوز الکترونیکی سفر یا eTA‌ می‌دهند.

۲. سفر به کشورهایی که فرایند درخواست ویزای نسبتاً راحتی دارند

اگر واجد تمام شرایط درخواست ویزا باشید و تای قوی هم با وطن‌تان داشته باشید، باز هم فرایند درخواست ویزا برای بعضی کشورها از جاهای دیگر، راحت‌تر است؛ مثل هند، آفریقای جنوبی، مراکش و غیره. پس برای تقویت تاریخچه‌ی سفرتان می‌توانید از چنین مکان‌هایی استفاده کنید.

هرچه بیشتر بتوانید مُهر ویزا بگیرید، 

تاریخچه‌ی سفرتان قوی‌تر می‌شود.

۳. پیوستن به تورهای گروهی

روش دیگر برای ساختن تاریخچه‌ی سفر قوی، پیوستن به تورهای گروهی است که توسط شرکت‌های معروف برگزار می‌شوند و فرایند اخذ ویزا را هم به عهده دارند. 

بعضی کشورها مانند ژاپن و کشورهای حوزه‌ی شنگن و انگلستان را اگر به‌صورت انفرادی درخواست بدهید، ریسک ریجکتی ویزای شما بالاست اما اگر با پیوستن به تورهای گروهی درخواست بدهید، شانس گرفتن ویزای شما برای کشورهایی که به نسبت سخت‌تر هستند، بالاتر است. 

اما در استفاده از این روش، درباره شرکت مورد نظرتان خوب تحقیق کنید تا گرفتار کلاهبرداران نشوید!

۴. انتخاب زمان مناسب‌تر برای سفر به کشورهای بزرگتر

بعضی کشورها مقصدی رویایی هستند اما فرایند درخواست ویزای دشواری دارند و ویزا گرفتن از آن‌ها بسیار سخت است. برای جلوگیری از ریجکتی متعدد از سمت چنین کشورهایی، باید مدارک خود را تا جای ممکن تقویت کنید. دقت به منابع مالی، تای‌ها و نداشتن سوء سابقه در کنار تراول هیستوری قوی، اهمیت دارد. 

شاید بهتر باشد سفر به کشورهای بزرگتر را بگذارید برای زمانی دیگر تا وقتی برسد که تمام شرایط موفقیت در درخواست ویزا برای چنین مکان‌هایی را داشته باشید. 

۵. استفاده‌ی بهینه از ویزایی که می‌گیرید

وقتی موفق شدید از یکی از کشورهای به‌اصطلاح «دشوار» ویزا بگیرید، از آن ویزا به‌خوبی استفاده کنید. مثلاً اگر ویزای شما امکان ورودتان به کشورهای دیگر را فراهم می‌کند (مثل ویزای شنگن) اگر توان مالی و موقعیت مناسب دارید، به کشورهایی دیگری هم که توسط ویزای‌تان امکان ورود به آن‌ها را دارید، سفر کنید.

کشورهای حوزه شنگن که برای ساختن تراول هیستوری قوی موثرند

  • اتریش
  • بلژیک
  • جمهوری چک
  • دانمارک
  • اسلواکی
  • سوئیس
  • استونی
  • فنلاند
  • فرانسه
  • آلمان
  • اسلوونی
  • کرواسی
  • یونان
  • مجارستان
  • ایسلند
  • ایتالیا
  • اسلوونی
  • لتونی
  • لیختن‌اشتاین
  • لوکزامبورگ
  • مالت
  • اسپانیا
  • هلند
  • نروژ
  • لهستان
  • پرتغال
  • سوئد

چطور فرم تراول هیستوری را پر کنم؟

  • مشخص کنید که طی ۵ سال گذشته یا از ۱۸ سالگی به بعد (هرکدام که جدیدتر است) به کشوری غیر از کشوری که شهروند و ساکن آن هستید، سفر کرده‌اید یا خیر.
  • در ادامه، ماه و سالِ رفت و برگشت، نام کشور و هدف‌تان از هر سفر را در فرم بنویسید.
  • اگر به بیشتر از ۴ مکان سفر کرده‌اید، می‌توانید با استفاده از گزینه‌ی Add more rows که در پایین کادر فرم Schedule 1 در بخش Previous Travel وجود دارد، ردیف‌های بیشتری اضافه کنید. 
نمونه فرم تراول هیستوری - Schedule 1

سوالات متداول

مُهرهای ورود و خروج ۱۰ سال گذشته برای سفر به خارج از کشور در پاسپورت‌های قبلی‌ و همچنین ویزاهای قبلی‌تان؛ همین‌طور استادی پرمیت‌ یا ورک پرمیت که شامل مدت اقامت شما خارج از وطن‌تان باشد.

ویزاهای توریستی.

تراول هیستوری (Travel History یا سابقه سفر) شامل سابقه سفرهای پیشین شما به کشورهای خارج از وطنتان است. در تراول هیستوری، اطلاعات ورود و خروجی که به کشورهای دیگر داشته‌اید را می‌نویسید.

این مقاله را با دوستان خود به اشتراک بگذارید!

برای مهاجرت به کانادا نیاز به کمک دارید؟

شرکت مهاجرتی ویزا موندیال یک شرکت حقوقی پیشرو در زمینه مهاجرت به کاناداست که ۱۲ سال سابقه فعالیت دارد. ویزا موندیال با پشتوانه تیمی بیش از ۲۰۰ نیروی متعهد به شما برای مهاجرت آسان به کانادا کمک می‌کند. از زمان تاسیس ویزا موندیال تا کنون بیش از ۱۰‌هزار پرونده مهاجرتی با موفقیت به اتمام رسیده‌اند. این موضوع ویزا موندیال را به یکی از قابل‌‌اعتماد‌ترین موسسات مهاجرتی کشور تبدیل کرده است.

ویزا موندیال
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها