Search
Close this search box.

مالیات در کانادا

مالیات در کانادا

مالیات، مالیات! این کلمه ما را به یاد داروغه ناتینگهام می‌اندازد. واژه‌ای نه چندان دلچسب اما مهم و حقیقتی که باید پذیرفت. مخصوصا اگر بدانیم این هزینه‌ای است که در کشوری مثل کانادا صرف رفاه عمومی و کیفیت زندگی می‌شود، شاید اندکی نگاهمان را به مالیات در کانادا تغییر دهد. شعار اداره کل مالیات کانادا این است: با مالیات خوب، خدمات خوب ارائه می‌دهیم!

مالیات در کانادا از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. شهروندان در هر دو حوزه حقیقی و حقوقی ملزم به پرداخت منظم مالیات هستند.  میزان درآمد حاصل از مالیات در کانادا آنقدر هست که از سوی مقامات این کشور با درآمد کشورهای حاشیه خلیج فارس از فروش نفت مقایسه می‌شود.

چقدر درباره قوانین مالیات در کانادا اطلاع دارید؟ مالیات حقوق در کانادا یا مالیات خودرو چقدر است؟ و ده‌ها سوال دیگر. با ما همراه باشید تا همه چیز را درباره مالیات در کانادا مرور کنیم.

فهرست مطالب

انواع مالیات در کشور کانادا

به طور کلی در کشور کانادا سه نوع اصلی مالیات وجود دارد که هر کدام درصد، قوانین و اصول خود را دارند.

  1. مالیات بر درآمد، بر اشتغال و سایر درآمدهایی که دریافت می‌کنید.
  2. مالیات بر فروش مانند مالیات کالا و خدمات (GST) یا مالیات فروش هماهنگ (HST) و مالیات فروش استانی (PST)
  3. مالیات بر دارایی معمولا توسط دولت‌های محلی بر ارزش زمین و ساختمان اخذ می‌شود.

در ادامه هر یک از این انواع مالیات را توضیح می‌دهیم.

مالیات بر درآمد در کانادا

دولت فدرال بخش اعظم مالیات بر درآمد را اخذ می‌کند و دولت‌های استانی هم به استثنای کبک درصدهای پایین‌تری را می‌گیرند. مالیات بر درآمد در سراسر کانادا معمولا به صورت تصاعدی افزایش می‌یابد و می‌توان گفت که ساکنینی که درآمد بالا دارند نسبت به افرادی که درآمد پایین‌تری دارند درصد بالاتری مالیات می‌پردازند.

به طور کلی درصد مالیات در کانادا به میزان قابل توجهی با میزان درآمد و سبک زندگی شهروندی بستگی دارد. در ادامه مقاله نرخ مالیات بر آمد فدرال و استان‌های مهم کانادا را بیان می‌کنیم.

میزان مالیات بر درآمد فدرال کانادا در سال ۲۰۲۳

میزان درآمد سالانه (به دلار کانادا)درصد و میزان مالیات
۵۰,۱۹۷ دلار%۱۵
بیش از ۵۰,۱۹۷ تا مرز ۱۰۰,۳۹۲ دلار%۲۰.۵
بیش از۱۰۰,۳۹۲ تا مرز ۱۵۵,۶۲۵ دلار%۲۶
بیش از ۱۵۵,۶۲۵ تا مرز ۲۲۱,۷۰۸ دلار%۲۹
بیش از ۲۲۱,۷۰۸ دلار%۳۳

میزان مالیات بر درآمد در استان‌ها و شهرهای مهم کانادا در سال ۲۰۲۳

میزان درآمد سالانه (به دلار کانادا) درصد و میزان مالیات
۴۳,۰۷۰ دلار یا کمتر %۵,۰۶
بیش از۴۳,۰۷۰ تا مرز ۸۶,۱۴۱ دلار %۷.۷
بیش از ۸۶,۱۴۱ تا مرز ۹۸,۹۰۱ دلار %۱۰.۵
بیش از ۹۸,۹۰۱ تا مرز ۱۲۰,۰۹۴ دلار %۱۲.۲۹
بیش از ۱۲۰,۰۹۴ تا مرز ۱۶۲,۸۳۲ دلار %۱۴.۷
بیش از ۱۶۲,۸۳۲ تا مرز ۲۲۷,۰۹۱ دلار %۱۶.۰۸
بیش از ۲۲۷,۰۹۱ دلار %۲۰.۵
میزان درآمد سالانه (به دلار کانادا) درصد و میزان مالیات
۴۶,۲۲۶ دلار یا کمتر %۵,۰۵
بیش از ۴۶,۲۲۶ تا مرز ۹۲,۴۵۴ دلار %۹.۱۵
بیش از ۹۲,۴۵۴ تا ۱۵۰,۰۰۰ دلار %۱۱.۱۶
بیش از ۱۵۰,۰۰۰ تا ۲۲۰,۰۰۰ هزار دلار %۱۲.۱۶
بیش از ۲۲۰,۰۰۰ هزار دلار %۱۳.۱۶
میزان درآمد سالیانه (به دلار کانادا) درصد و میزان مالیات
۴۶,۲۹۵ دلار یا کمتر %۱۵
بیش از ۴۶,۲۲۶ تا ۹۲,۵۸۰ دلار %۲۰
بیش از ۹۲,۵۸۰ تا ۱۱۲,۶۵۵ دلار %۲۴
بیش از ۱۱۲,۶۵۵ دلار %۲۵.۷۵
میزان درآمد سالانه (به دلار کانادا) درصد و میزان مالیات
۱۳۱,۲۲۰ دلار یا کمتر %۱۰
بیش از ۱۳۱,۲۲۰ تا مرز ۱۵۷,۴۶۴ دلار %۱۲
بیش از ۱۵۷,۴۶۴ تا ۲۰۹,۹۵۲ دلار %۱۳
بیش از ۲۰۹,۹۵۲ تا ۳۱۴,۹۲۸ دلار %۱۴
بیش از ۳۱۴,۹۲۸ دلار %۱۵
میزان درآمد سالانه (به دلار کانادا) درصد و میزان مالیات
۴۶,۷۷۳ دلار یا کمتر %۱۰.۵
بیش از ۴۶,۷۷۳ تا ۱۳۳,۶۳۸ دلار %۱۲.۵
بیش از ۱۳۳,۶۳۸ دلار %۱۴.۵
میزان درآمد سالانه (به دلار کانادا)درصد و میزان مالیات
۳۴,۴۳۱ هزار دلار یا کمتر%۱۰.۸
بیش از ۳۴,۴۳۱ تا ۷۴,۴۱۶ هزار دلار%۱۲.۷۵
بیش از ۷۴,۴۱۶ هزار دلار%۱۷.۴
میزان درآمد سالیانه (به دلار کانادا) درصد و میزان مالیات
۸۴,۳۶۹ تا ۹۶,۸۶۶ دلار %۱۰.۵
۹۶,۸۶۶ تا ۱۱۷,۶۲۳ دلار %۱۲.۲۹
۱۱۷,۶۲۳.۰۱ تا ۱۵۹,۴۸۳ دلار %۱۴.۷
 ۱۵۹,۴۸۳.۰۱ تا ۲۲۲,۴۲۰ دلار %۱۶.۸
میزان درآمد سالیانه (به دلار کانادا) درصد و میزان مالیات
۴۵,۱۰۵ یا کمتر %۱۵
۴۵,۱۰۵ تا ۹۰,۲۰۰ %۲۰
۹۰,۲۰۰ تا ۱۰۹,۷۵۵ %۲۴
بیشتر از ۱۰۹,۷۵۵ %۲۵.۷۵
میزان درآمد سالیانه (به دلار کانادا)درصد و میزان مالیات
اولین درآمد رسمی به میزان ۴۶,۲۲۶%۵.۰۵
بیشتر از ۴۶,۲۲۶.۰۱ تا مرز ۹۲,۴۵۴ هزار دلار%۹.۱۵
بیشتر از ۹۲,۴۵۴.۰۱ تا مرز ۱۵۰,۰۰۰ هزار دلار%۱۱.۱۶
بیشتر از ۱۵۰,۰۰۰.۰۱ تا مرز ۲۲۰,۰۰۰ هزار دلار%۱۲.۱۶

چه کسانی در کانادا ملزم به پرداخت مالیات بر درآمد هستند؟

هر شهروند کانادایی یا مقیم دائم کانادا ملزم به ارائه اظهارنامه مالیات بر درآمد است. قبل از تسلیم اظهارنامه مالیاتی خود، باید مشخص کنید که مقیم کانادا هستید یا خیر. به عنوان مثال ممکن است بخشی از یک سال مالیاتی را خارج از خاک کانادا باشید.

البته طبق قانون ملی و ایالتی کانادا اگر ویژگی‌های زیر را داشته باشید از دید دولت کانادا قطعا فرد مقیم محسوب شده و مالیات یک سال کامل متوجه شما خواهد شد.  

  • فعالیت رسمی شهری داشته باشید، 
  • اقامت دائم در کانادا دریافت کرده باشید، 
  • ازدواج کرده و همسر و فرزند داشته باشید و یا افراد تحت تکفل در کانادا داشته باشید 

در اختیار داشتن مدارک مهم شهروندی نیز از دید دولت کانادا شما را به شهروند و مقیم رسمی کانادا تبدیل می‌کند؛ مثل داشتن شماره بیمه اجتماعی SIN Number یا کارت بهداشت استان یا گواهینامه رانندگی مخصوص کانادا. به طور کلی اگر حداقل ۱۸۳ روز از سال را در خاک کانادا باشید مشمول پرداخت مالیات شهروندی یک ساله خواهید بود و از دید آژانس درآمدی کانادا (CRA)، یک شهروند رسمی هستید.

در کشور کانادا هر شهروند مسئول مالیات بر درآمد شخصی و سالیانه خودش است، به عنوان مثال شما و همسرتان هر یک به صورت جداگانه باید اظهارنامه مالیاتی خودش را تکمیل و تسویه کند. حتی اگر یک خانواده فرزند نوجوانی دارد که به صورت پاره وقت کار می‌کند باید برای او هم یک فرم جداگانه مخصوص کار نوجوانان تنظیم شود تا مالیات آن را هم نسبت به درآمدی که داشته پرداخت کند.

افرادی که به تازگی اقامت کانادا را اخذ کرده‌اند می‌توانند با برنامه ریزی مناسب قبل از ورودشان به کانادا مالیات خود را به میزان قابل توجهی کاهش داده یا حتی خود را کاملا معاف از مالیات کنند.

آن‌ها مجاز هستند تا پس از پنج سال از ورودشان به کانادا برای محافظت از درآمد کسب شده خارج از کانادای خود، تراست برون مرزی با ساختار مناسب ایجاد کنند.

ظرف این دوره پنج ساله فرد می‌تواند شهروندی کانادا را اختیار کند و به خاطر مسائل مالیاتی ترجیح دهد در کانادا مقیم نباشد. به این ترتیب درآمد و سودی که توسط تراست کسب شده هرگز مشمول مالیات کانادایی نمی‌شود.

مالیات‌های GST، PST و HST

مالیات بر کالاها و خدمات (GST) و مالیات فروش هماهنگ (HST) دو مفهوم مهم در جهان اقتصادی و صنعتی کانادا هستند.

مالیات بر مصرف، که بیشتر به عنوان مالیات بر فروش شناخته می‌شود، مالیاتی است که بر خریدهای شما اعمال اعمال می‌شود. این خرید می‌تواند یک لباس باشد یا یک قهوه از کافی شاپ یا حتی خرید سهم و نمایندگی از یک صندوق سرمایه گذاری مشترک. 

هنگام خرید کالاها و خدمات در کانادا، این مالیات را به هزینه خرید شما اضافه می‌شود تا کل بدهی را پرداخت کنید. مالیات معمولا در قیمت نمایش داده شده در برچسب فروش لحاظ نمی‌شود. برخی از اقلام از مالیات فروش معاف هستند: مواد غذایی اساسی، به عنوان مثال، داروهای تجویزی، مراقبت از کودکان، خدمات بهداشتی و دندانپزشکی، اجاره.

برخی از اقلام مانند اکثر محصولات دامی و کشاورزی و شیلاتی دارای «رتبه صفر» هستند. آن‌ها مشمول مالیات فروش بوده اما با نرخ ۰٪. غیر از این موارد هر چیز دیگری مشمول مالیات است.

دولت فدرال ۵% GST وضع می‌کند. برخی از استان‌ها نیز مالیات فروش استانی (PST) وضع می‌کنند. این مقدار بر اساس استان از ۶٪ تا ۹.۹۷۵٪ متغیر است. برخی از استان‌ها انتخاب کرده‌اند که این دو مالیات را در یک مالیات واحد ترکیب کنند – مالیات فروش هماهنگ یا HST – که شامل هر دو بخش استانی و فدرال می‌شود.

به عنوان مثال، در انتاریو، HST ۱۳٪ است که ۵٪ به دولت فدرال و ۸٪ به استان اختصاص دارد. با این حال، اگر در بریتیش کلمبیا خرید می‌کنید، رسید فروش شما GST و PST را به‌طور جداگانه نشان می‌دهد که به ترتیب ۵ و ۷ درصد است. فقط آلبرتا PST ندارد. در آلبرتا فقط ۵% GST را پرداخت می‌کنید.

استان‌های بریتیش کلمبیا، ساسکاچوان و مانیتوبا بر روی اجناس خرده فروشی‌ها مالیات وضع می‌کنند. استان کبک مالیات ارزش افزوده خود را تحت عنوان مالیات بر فروش کبک اخذ می‌کند. استان آلبرتا و مناطق نانووات و یوکان و نورث وست مالیات بر فروش ندارند.

انواع دیگر مالیات در کانادا

در ادامه مقاله به انواع دیگر مالیات در کانادا می‌پردازیم از جمله مالیات حقوق، مالیات خانه، مالیات خودرو، مالیات بر ارزش افزوده، مالیات شرکت‌های کانادایی، مالیات خوداشتغالی، مالیات بر ارث، و غیره. 

مالیات حقوق در کانادا 

بسیاری از مهاجران علاقه مند هستند تا بدانند میزان مالیات حقوق در کانادا چقدر است؟

میانگین نرخ مالیات شما ۲۷٪ و نرخ مالیات نهایی شما ۳۵.۳٪ است. این نرخ مالیات نهایی به این معنی است که درآمد اضافی شما با این نرخ مشمول مالیات خواهد بود. به عنوان مثال، افزایش ۱۰۰ دلاری در حقوق شما مشمول مالیات ۳۵.۲۵ دلار می‌شود. بنابراین، دستمزد خالص شما در چنین شرایطی تنها ۶۴.۷۵ دلار افزایش می‌یابد.

آیا حقوق حداقلی در کانادا معاف از مالیات است؟

رقمی که معاف از مالیات خواهد بود (به عنوان درآمد) برای سال ۲۰۲۰، ۱۳,۲۲۹ دلار تعیین شده است. وقتی این مبلغ در پایین‌ترین نرخ مالیات بر درآمد فدرال ۱۵% ضرب شود، به این معنی است که شما بابت ۱۳۲۲۹ دلار اول درآمدی که به دست می‌آورید، مالیات بر درآمد پرداخت نخواهید کرد. 

این برای افراد کم درآمد و کارمندان پاره وقت که مجبور به پرداخت مالیات بر درآمد نیستند بسیار سودمند است.

مالیات خانه در کانادا

مالیات خانه در کانادا یا مالیات بر ملک، یکی از مباحث مهمی است که مهاجران یا افراد تازه وارد به کانادا نباید از قوانین آن غافل باشند.

این نوع از مالیات مختص به افراد دارای ملک در این کشور است که باید به صورت سالیانه، مبلغی را به‌ عنوان مالیات، به اداره و مجموعه شهرداری (Municipality) بپردازند. از آنجایی که این نوع مالیات در کانادا همانند عوارض نوسازی است پس بدیهی است که میزان این مالیات به متراژ، منطقه و محل، امکانات داخل ملک و حتی برخورداری از گاز و برق و خطوط تلفن و … بستگی دارد.

افراد می توانند به صورت پرداخت در دو قسط (بخشی در نیمه اول سال و مابقی در نیمه دوم سال) برای انجام امور مالیاتی اقدام کنند. لازم به ذکر است که در صورت عدم پرداخت مالیات خانه در کانادا، شهرداری می‌تواند ملک شما را به حراج گذاشته و آن را مصادره کند.

آیا اندازه و نوع خانه یا آپارتمان در میزان مالیات مشخص‌شده از سوی شهرداری هر منطقه تاثیر دارد؟

پاسخ منفی است. هر شهرداری در سراسر کانادا نرخ مالیات بر دارایی سالانه خود را تعیین می‌کند. به طور معمول، این عدد در محدوده ۰.۵٪ تا ۲.۵٪ قرار می‌گیرد. توجه داشته باشید که اندازه ملک شما، آنچه برای آن پرداخت کرده‌اید و درآمد شما هیچ نقشی در میزان مالیات بر دارایی شما ندارد.

این اصل در میان منابع آماری اروپای غربی و کانادا ثابت شده که هزینه زندگی و به صورت جزئی‌تر، هزینه خانه و مالیات آن در کانادا نسبت به کشورهای توسعه یافته غربی کمتر است.

در سراسر کانادا، متوسط مبلغ پرداختی توسط خانواده‌های شهری از ۷۵۸ دلار در نیوفاندلند و لابرادور تا ۲۲۸۱ دلار در انتاریو متغیر است. مبلغ پرداختی خانواده‌های روستایی از ۴۱۶ دلار و ۱۹۵۲ دلار برای همان استان‌ها متغیر است.

دامنه متوسط مالیات بر دارایی پرداخت شده توسط خانواده‌های شهری و روستایی تقریبا در سراسر کانادا یکسان است.

مالیات بر ملک و اموال یا Property Tax در کانادا بخش مهمی از مالیات شهروندی است که در پایان هر سال مالیاتی باید توسط خود شهروند یا به کمک یک حسابدار دارای مجوز محاسبه و پرداخت شود. 

این مالیات چیزی شبیه به عوارض نوسازی در ایران است و باید به شهرداری هر منطقه که حساب بانکی مشخصی دارد یا به حساب فرمانداری هر ایالت با ذکر کد شهرداری همان منطقه پرداخت شود.

اگر مالیات خانه را ندهیم چه اتفاقی می‌افتد؟

شهرداری می‌تواند خانه شما را مصادره و حتی به حراج بگذارد. معمولا سخت گیری شهرداری در خصوص دریافت مالیات خانه یا مالیات ملک از سخت گیری بانک در دریافت اقساط وام بیشتر است.

به همین دلیل خیلی از بانک‌های کانادایی خدماتی را به مشتریان خود ارائه می دهند که طی آن بانک هنگام برداشتن قسط وام، مبلغی را هم بابت مالیات ملک برمی دارد و خود به صورت مستقیم مالیات خانه را به شهرداری پرداخت می کند. به این ترتیب بانک مطمئن می شود که هیچ وقت به شهرداری بدهکار نمی شوید.

چگونه قبض مالیات بر دارایی یا آب و برق را پرداخت کنم؟

می‌توانید قبض مالیات بر دارایی یا قبض آب و برق خود را در بانک‌ها یا مؤسسات مالی از طریق بانکداری آنلاین، تلفن بانک، باجه خودکار یا حضوری پرداخت کنید. برای ثبت نام و پرداخت از طریق بانکداری آنلاین: به شماره فهرست ارزیابی ۲۱ رقمی خود از صورت حساب مالیات دارایی خود نیاز دارید.

مالیات خودرو در کانادا

با یک وسیله نقلیه خصوصی فروخته شده، ممکن است ۵% GST را پرداخت نکنید، اما برای هر وسیله نقلیه‌ای با قیمت کمتر از ۱۲۵,۰۰۰ دلار تا مرز ۱۲% پرداخت می‌کنید. در یک نمایندگی، فقط ۷٪ PST برای وسیله نقلیه زیر ۵۵,۰۰۰ دلار قابل پرداخت است تا ۵٪ GST اضافه شده را جبران کنید.

در نتیجه اگر خودرو را از یک فروشنده خریداری کنید، مالیات بر کالاها و خدمات فدرال (GST) با نرخ ۷٪ دریافت می‌شود. مالیات بر فروش استانی (PST) نیز برای وسایل نقلیه کمتر از ۵۵,۰۰۰ دلار با نرخ ۷ درصد دریافت می‌شود که به ازای هر ۱۰۰۰ دلار اضافی برای وسایل نقلیه بالای ۵۷۰۰۰ دلار تا حداکثر ۱۰ درصد افزایش دارد.

مالیات بر ارزش افزوده در کانادا

نرخ مالیات بر ارزش افزوده در فدرال کانادا ۵٪ است. برای اکثر کالاها و خدمات همین درصد در نظر گرفته می‌شود اما برخی از آن‌ها با معافیت اعمال می‌شوند که معمولا در مراکز خرید یا هایپرمارکت‌ها به فهرست آن‌ها اشاره می‌شود.

دولت کانادا طوری رفتار می‌کند تا مشخص باشد مالیات بر ارزش افزوده منطبق با مالیات بر کالاها و خدمات فدرال (GST) است. در نتیجه چنین مالیاتی به قوانین فدرالی عمل کرده و با نرخ ۵% بر عرضه اکثر اموال و خدمات در نظر گرفته شده است. این یک مالیات بر ارزش افزوده (VAT) است که در هر سطح در زنجیره تولید و بازاریابی اعمال می‌شود.

اما سوال مهم این است که آیا VAT و GST در کانادا یکسان و مشابه هستند؟

در کانادا، هم مالیات در سطح فدرال و هم مالیات در سطح محلی وجود دارد. مالیات در سطح فدرال به نام مالیات کالاها و خدمات یا GST یک مالیات بر ارزش افزوده (VAT) است. 

مالیات شرکت‌های کانادایی 

اگر دوست دارید به عنوان کارآفرین در کانادا کسب و کار خود را راه‌اندازی کنید، بهتر است بدانید درآمد و سرمایه شرکت‌ها و سازمان‌های بزرگ کانادایی هم مشمول مالیات است. درآمد شرکت قبل از اینکه بین سهامداران به عنوان سود سهام توزیع شود مشمول مالیات قرار می‌گیرد. اعتبار مالیاتی برای افرادی که سود سهام دریافت می‌کنند فراهم می‌شود تا مالیاتی که در سطح شرکت پرداخت شده نشان داده شود.

مالیات‌های شرکت‌ها در سطح استانی و فدرال اخذ می‌شود. علاوه بر این مالیات، شرکت‌ها به نرخ‌های مختلف بسته به اندازه یا نوع کسب و کار شرکت اخذ می‌شود. برای نمونه در آلبرتا مالیات بر درآمد شرکت‌ها در سطح استانی و فدرال مجموعا ۲۵ درصد برای اکثر کسب و کارها و ۱۵ درصد برای کسب و کار کوچک است.

نرخ مالیات بر درآمد شرکت‌های کانادایی در سطح بین‌المللی، سازگار با کسب و کار دانسته می‌شود؛ کسب و کارها در کانادا بر خلاف کسب و کارهای ایالات متحده آمریکا معمولا نرخ پایین‌تری از مالیات را می پردازند.

نرخ پایه مالیات قسمت اول ۳۸٪ از درآمد مشمول مالیات شما، ۲۸٪ پس از کاهش مالیات فدرال است. پس از کاهش عمومی مالیات، نرخ خالص مالیات ۱۵ درصد است. برای شرکت‌های خصوصی تحت کنترل کانادا که مدعی کسر کسب و کار کوچک هستند، نرخ مالیات خالص ۹ درصد است.

به عنوان یک استارت آپ کوچک چقدر باید مالیات بدهم؟

طبق گزارش اداره مشاغل کوچک (Small Business Administration)، متوسط نرخ مالیات برای یک تجارت کوچک تقریباً ۱۹.۸٪ است. 

علاوه بر این، بسته به نوع کسب و کار شما، احتمالا مشمول این نرخ‌های مالیاتی خواهید بود:

انتظار می‌رود شرکت‌های انفرادی نرخ مالیاتی ۱۳.۳% بپردازند.

دو یا گاهی سه سطح از مالیات شرکت‌ها در استان‌ها و مناطق وجود دارد:

  • اولی شامل مشاغل کوچک با درآمد معمولا تا ۵۰۰,۰۰۰ دلار است که واجد شرایط «کسر کسب و کار کوچک» (SBD) هستند. 
  • دوم شامل مشاغلی است که در تولید و پردازش (M&P) با درآمد بیش از ۵۰۰,۰۰۰ دلار مشغول به کار هستند که برای SBD فدرال واجد شرایط نیستند. 
  • سوم شامل مشاغل با درآمد عمومی، با درآمد اصطلاحا non-M&P، که واجد شرایط SBD نیستند.
  • استان کبک سه سطح دارد – نرخ برای سطح اول c است. ۴ تا ۵ درصد، برای سطح دوم ۱۱.۵ درصد و برای سطح سوم ۱۱.۵ درصد است.

مالیات خود اشتغالی

نرخ مالیات بر مشاغل آزاد ۱۵.۳ درصد سود خالص است. این نرخ مجموع ۱۲.۴ درصد مالیات تأمین اجتماعی و ۲.۹ درصد مالیات بر درآمد خالص است. مالیات بر خوداشتغالی با مالیات بر درآمد یکی نیست. برای سال مالیاتی ۲۰۲۱، ۱۴۲,۸۰۰ دلار درآمد اول و درآمد مشمول بخش تامین اجتماعی است.

درآمد خوداشتغالی خود را در ردیف‌های جداگانه برای هر منبع با وارد کردن درآمد ناخالص و درآمد خالص خود در ردیف‌های در نظر گرفته شده اظهارنامه مالیات بر درآمد و مزایای خود گزارش دهید.

این مبالغ با استفاده از فرم T2125 بیانیه فعالیت‌های تجاری که بخشی از اظهارنامه مالیات بر درآمد شخصی شما در کانادا است، محاسبه می‌شود.

مالیات بر ارث

وقتی یکی از عزیزان از دنیا می‌رود، آخرین چیزی که در ذهن اکثر مردم نقش می‌بندد مالیات است، اما این مورد نقش مهمی در تسویه ملک و دارایی و موضوع میراث آن شخص دارد. 

در کانادا مالیات بر ارث وجود ندارد. شما مجبور نیستید برای پولی که به ارث می‌برید مالیات بپردازید و مجبور نیستید آن را به عنوان درآمد گزارش کنید.

البته در قانون کشور کانادا مالیات بر ارث به صورت شفاف و صریح وجود ندارد اما این مالیات به صورت غیر مستقیم از وراث دریافت می‌شود. هنگامی که فردی می‌میرد، وکیل یا نماینده قانونی او باید اظهارنامه مالیاتی متوفی را به CRA ارائه دهد. تاریخ سررسید این اظهارنامه به تاریخ فوت فرد بستگی دارد.

هرگونه مالیات ناشی از این اظهارنامه مالیاتی قبل از تسویه حساب، از املاک گرفته می‌شود. مالیات بر ارث املاک متوفی در کانادا، که مشابه مالیات املاک در ایالات متحده است، هنگام انتقال دارایی به همسر متوفی، باید پرداخت شود. اما اگر دارایی های خود را تا زمانی که زنده هستید منتقل کنید، این امر باعث جلوگیری از تعلق مالیات بر ارث پس از مرگ می‌شود.

مالیات زندگی در کانادا

به طور کلی، درآمدهای بیمه عمر که آن را به عنوان ذینفع به دلیل فوت شخص بیمه شده دریافت می‌کنید، در درآمد ناخالص لحاظ نمی‌شود و مجبور نیستید آن‌ها را گزارش کنید. با این حال، هر سودی که دریافت می‌کنید مشمول مالیات است و باید آن را به عنوان سود دریافتی گزارش دهید.

اگر درآمد و خرید خانه و ماشین و غیره بخشی از تعریف شما از زندگی است، طبیعتا مالیات زندگی در کانادا در این ابعاد باید پرداخت شود اما به طور کلی مفهومی به نام مالیات به خاطر زندگی در کانادا وجود خارجی ندارد. موضوع این است که یک شهروند رسمی کانادا مالیات خدماتی را که دریافت می‌کند، گزارش داده و پرداخت خواهد کرد.

مالیات خرید گوشی

مالیات خرید گوشی یا تلفن همراه با نرخ ۷٪ برای خرید یک سرویس مخابراتی اعمال می‌شود، مگر اینکه معافیت خاصی اعمال شود. این نوع از مالیات در زیرشاخه PST برای کل قیمت خرید اعمال می‌شود که شامل ثبت نام، ارائه دسترسی، زمان پخش، استفاده، خدمات و سایر هزینه‌های مربوط به حق استفاده از سرویس خواهد بود.

یک نکته بسیار مهم این است که اگر خود اشتغال و کارآفرین هستید و از تلفن همراه خود برای تجارت استفاده می‌کنید، می‌توانید استفاده تجاری از تلفن خود را به عنوان کسر مالیات ادعا کنید.

البته همه این موارد منوط به زمانی است که این موضوع رسمیت داشته باشد و شما با خوداظهاری در اداره مالیات یا وبسایت آن این موضوع را ثبت کرده باشید. 

اگر ۳۰ درصد از وقت شما در تلفن صرف تجارت می‌شود، می‌توانید به طور قانونی ۳۰ درصد از قبض تلفن خود را کسر کنید.

مالیات بیت کوین در کانادا

کانادایی‌ها تا پیش از سال ۲۰۲۱ مجبور نبودند برای خرید یا نگهداری ارز دیجیتال مالیات بپردازند. اما در کل مالیات دهندگان پس از فروش یا استخراج ارز دیجیتال مشمول پرداخت عایدی سرمایه یا مالیات بر درآمد تجاری بودند. 

درصد سود خالص مشمول مالیات به این بستگی دارد که آیا سود به عنوان سود سرمایه یا درآمد تجاری طبقه بندی می‌شود یا خیر.

دولت کانادا به ارزهای دیجیتال به عنوان یک کالا نگاه می‌کند. این یعنی اگر با ارز دیجیتال سودی نصیبتان شود که به صورت پول به حسابتان واریز شود یا مشمول مالیات بر درآمد و عایدی سرمایه باشد باید مالیات آن را پرداخت کنید. در غیر اینصورت یعنی خرید بیت کوین و نگهداری آن برای فروش در یک زمان خاص شما را ملزم به پرداخت مالیات نخواهد کرد.

متأسفانه یا خوشبختانه، هیچ راه قانونی برای اجتناب از پرداخت مالیات بر روی ارزهای دیجیتال در کانادا وجود ندارد. تمام تراکنش‌های بالاتر از ۱۰,۰۰۰ دلار باید مستقیماً توسط صرافی‌ها به CRA (آژانس درآمد کانادا) گزارش شود و افراد به صورت قانونی موظف هستند سود حاصل از معاملات کمتر از ۱۰,۰۰۰ دلار را در پرونده مالیاتی سالانه خود گزارش کنند.

مالیات فارکس در کانادا

اگر تجارت فارکس حرفه یا تجارت شما نباشد، مشمول مالیات بر عایدی سرمایه خواهید بود. مزیت اصلی مالیات بر عایدی سرمایه این است که شما فقط تا مرز ۵۰ درصد نرخ مالیات نهایی خود مالیات می‌پردازید.

به طور خلاصه، تجارت فارکس در کانادا مثل هر درآمد دیگری مشمول مالیات است اما تا زمانی که بیش از ۲۰۰ دلار باشد. میزان مالیاتی که پرداخت می‌کنید به میزان درآمد شما و روشی که برای اعلام سود معاملات فارکس خود استفاده می‌کنید بستگی دارد.

سوالات متداول

میزان پرداختی مالیات بر درآمد هر فردی با میزان درآمد آن‌ها در ارتباط است. بر این اساس، هرچه درآمد دریافتی دارای مبالغ بالاتری باشد، میزان مالیات بیشتری به فرد تعلق می‌گیرد.

از میان استان‌های کانادا، سه استان انتاریو، نواحی شمال غربی و آلبرتا، از افراد مالیات بر درآمد کمتری دریافت می‌کنند.

هدیه و ارث، حقوق بازنشستگی RCMP، برنده شدن لاتاری، اعتبارات یا مزایای استانی مالیات بر کودکان و کمک هزینه خانواده در استان کبک، سود مربوط به مالیات درآمد و …

بر اساس سیستم مالیات بر درآمد کانادا، مسئولیت یک فرد برای مالیات بر درآمد بر اساس وضعیت او به عنوان مقیم یا غیر مقیم کانادا است. فردی که در طول یک سال مالیاتی در کانادا اقامت داشته باشد، مشمول مالیات بر درآمد کانادا خواهد بود و حتی درآمد بین‌المللی او نیز باید محاسبه و لحاظ شود.

پاسخ به این سوال مثبت است، بله مالیات بر درآمد و مالیات بر خرید کالا و خدمات در کشور کانادا زیاد است.

برای زوج‌های بدون فرزند و شهروندان دارای درآمد بیش از ۱۰۰,۰۰۰ دلار، استان‌های کبک و بخش‌های همجوار اقیانوس اطلس همیشه در صدر استان‌های دارای بیشترین مالیات قرار دارند.

کبک با نرخ موثر مالیات بر درآمد شخصی ۲۸ درصد بالاترین نرخ مالیات در کانادا را دارد و پس از آن نیوفاندلند و لابرادور با ۲۶.۲ درصد، جزیره پرنس ادوارد با ۲۵.۵ درصد و نوا اسکوشیا با ۲۴.۷ درصد قرار دارند.

نرخ مالیات در کانادا معمولا بالاتر از ایالات متحده آمریکا است. در کانادا، درآمد مالیاتی ۳۸.۴ درصد از تولید ناخالص داخلی را تشکیل می‌دهد، در حالی که در ایالات متحده، درآمد مالیاتی ۲۸.۲ درصد است. این تا حد زیادی به دلیل تفاوت در نحوه هزینه کرد و تخصیص بودجه هر دولت است.

بورسیه‌های دریافتی برای برنامه‌های آموزشی دوره ابتدایی و متوسطه مشمول مالیات نمی‌شود. برای ۵۰۰ دلار اول بورسیه تحصیلی، کمک هزینه تحصیلی و جوایز معافیت پایه بورسیه وجود دارد. لازم نیست بخش معاف از بورسیه در اظهارنامه مالیاتی گزارش شود.

در نتیجه بورسیه‌های برنامه های آموزشی دوره ابتدایی و متوسطه مشمول مالیات نیستند. 

فقط در صورتی که به دیپلم کالج یا CEGEP، یا مدرک لیسانس، کارشناسی ارشد یا دکترا (یا مدرک معادل) دست پیدا کنید، مشمول پرداخت مالیات مدرک تحصیلی خواهید بود که باز هم جای نگرانی نیست و دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی پیش از تسویه حساب با شما همه این مراحل را به خوبی طی می‌کنند. اصولا مدرک شما پس از این پرداخت‌ها صادر می‌شود.

مرتضی هماپور

مقالات وبسایت ویزا موندیال توسط مشاور رسمی مهاجرت کانادا (RCIC)، مرتضی هماپور، بررسی و تایید می‌شوند. ما همواره در تلاشیم تا اطلاعاتی دقیق، به‌روز و قابل اعتماد در زمینه مهاجرت را در اختیار شما قرار دهیم.

برای مهاجرت به کانادا نیاز به کمک دارید؟

شرکت مهاجرتی ویزا موندیال یک شرکت حقوقی پیشرو در زمینه مهاجرت به کاناداست که ۱۲ سال سابقه فعالیت دارد. ویزا موندیال با پشتوانه تیمی بیش از ۲۰۰ نیروی متعهد به شما برای مهاجرت آسان به کانادا کمک می‌کند. از زمان تاسیس ویزا موندیال تا کنون بیش از ۱۰‌هزار پرونده مهاجرتی با موفقیت به اتمام رسیده‌اند. این موضوع ویزا موندیال را به یکی از قابل‌‌اعتماد‌ترین موسسات مهاجرتی کشور تبدیل کرده است.

تیم ویزا موندیال
1 دیدگاه
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها