England Flag
Search
Search
Close this search box.

چطور استادی پلن بنویسم؟

استادی پلن کانادا
نحوه نوشتن استادی پلان کانادا

استادی پلن یکی از مدارک لازم برای تحصیل در کاناداست. این مدرک اهداف تحصیلی شما را به آفیسر سفارت نشان می‌دهد. در این مقاله شما را با جزئیات نگارش استادی پلن آشنا خواهیم کرد. 

  • به چه سوالاتی باید در استادی پلن خود جواب دهید؟
  • آفیسر از بررسی استادی پلن چه هدفی دارد؟
  • نوشتن یک استادی پلن خوب چقدر در روند مهاجرت تحصیلی موثر است؟

پاسخ به ایین سوالات و نکات بیشتر در این مقاله ارائه شده است.

فهرست مطالب

استادی پلن چیست؟

یکی از مدارک مورد نیاز برای درخواست ویزای تحصیلی کانادا استادی پلن (Study Plan) است. آفیسرهای مهاجرت از طریق بررسی استادی پلن، به دلایل شما برای تحصیل در کانادا و اهدافتان بعد از فارغ‌التحصیلی پی خواهند برد.
برای نوشتن استادی پلن باید واضح و مختصر توضیح دهید که چگونه ادامه تحصیل در کانادا به شما کمک می‌کند تا به اهداف تحصیلی و شغلی خود دست پیدا کنید.

در این ویدیو مرتضی هماپور، وکیل مهاجرتی، توضیح می‌دهد Study plan چیست:

توصیه‌های مهم برای نوشتن استادی پلن کانادا

  •  استادی پلن خوب باید مختصر، دقیق و تخصصی نوشته شود. استادی پلن خود را در یک تا دو صفحه بنویسید. 
  • از کلی‌گویی و زیاده‌گویی بپرهیزید.
  • برای هر موردی که در استادی پلن به آن اشاره می‌کنید، مدرک ارائه دهید.
  • به هیچ وجه استادی پلن را کپی نکنید. متن شما حتماً باید اورجینال باشد.
  • از آوردن کلمات و جملات گنگ پرهیز کنید. صریح و هدفمند بنویسید. از دادن جزئیات بیشتر نترسید.
  • از شخصی که مهارت نوشتاری بالایی در زبان انگلیسی دارد بخواهید استادی پلن شما را بررسی و ویرایش کند.

فایل صوتی نکات مهم در نوشتن استادی پلن

هدف نهایی آفیسر از بررسی استادی پلان چیست؟

آفیسرهای مهاجرت با مطالعه استادی پلن قصد دارند اطمینان پیدا کنند که هدف شما از رفتن به کانادا تحصیل است و پس از اتمام تحصیل نیز به کشور خود بر خواهید گشت. البته شما به لحاظ قانونی می‌توانید بعد از پایان تحصیل در کانادا بمانید، ولی در اینجا صحبت از قصد یا intention شما است که از همان ابتدا نباید نشان دهید قصد ماندن در کانادا را دارید.
برای نوشتن استادی پلن خوب، اهدافتان را باید دقیق و تعریف‌شده بیان کنید. آفیسر همچنین باید از توانایی شما برای تحصیل در کانادا اطمینان حاصل کند.

تاثیر استادی پلن بر دریافت ویزای تحصیلی کانادا

استادی پلن هم مانند سایر مدارک، یکی از اجزای تشکیل‌دهنده پرونده ویزای تحصیلی کانادا است. آفیسرهای مهاجرت ممکن است هر کدام از مدارک ویزا را که شامل استادی پلن هم می‌شود، با دقت یا بدون دقت بررسی کنند. البته حتی اگر آفیسر استادی پلن شما را با دقت مطالعه نکرد، توضیحات شما در قسمت‌های دیگر حتماً کاربرد خواهد داشت.

تجربه کارشناسان مهاجرتی نشان می‌دهد، آفیسرهای سفارت معمولاً دلیل ریجکت پرونده‌های تحصیلی را در نامه توضیحات خود، گنگ بودن استادی پلن عنوان می‌کنند. در این صورت حتی اگر یکی از بهترین استادی پلن‌های ممکن را بنویسید، باز آفسیر به استادی پلن شما به عنوان یکی از دلایل ریجکتی اشاره خواهد. 

اینکه آفیسرها در ارائه دلایل ریجکتی‌ ویزا معمولاً به استادی پلن اشاره می‌کنند دلیل دارد. زیرا سایر مدارک ویزا معمولاً مشخص هستند و جایی برای تعبیر و تفسیر ندارند. اما مدارکی مانند استادی پلن یا نامه دفاعیه وکیل، از مدارکی هستند که چارچوب چندان مشخصی برای درست و غلط بودن ندارند.

به عبارت دیگر مدارکی مانند استادی پلن، فایل‌هایی باز هستند که هر کسی می‌تواند تعبیر و تفسیر خاص خود را راجع به آن داشته باشد. البته نباید غافل شویم که استادی پلن خوب باید نکات اولیه و مهمی را پوشش دهد که در این مقاله به آن اشاره خواهیم کرد.

نحوه نوشتن استادی پلن

برای نوشتن استادی پلن خوب و کامل باید تمامی موارد زیر پوشش داده شوند. با پاسخ درست به این سؤالات می‌توانید Study Plan قوی و قانع‌کننده‌ای بنویسید.

چرا می‌خواهید در برنامه تحصیلی مورد نظر در کانادا تحصیل کنید؟

Why do you wish to study in Canada in the program for which you have been accepted?

در این بخش توضیح دهید که چرا کانادا را انتخاب کردید. شاید اشاره کنید که کانادا از نظر تحصیلی مقصد مناسبی است یا این که اشاره کنید که کانادا چند فرهنگیست و این موضوع شما را جذب کرده است. در بسیاری از کشورها مدارک کانادایی اعتبار بالایی دارند و این هم قابل اشاره است. می‌توانید توضیح دهید که برای این تجربه خیلی هیجان زده هستید و این تصمیم مهمی در زندگی شما بوده است.

هدف نهایی و کلی تحصیلی شما چیست؟

What is your overall educational goal?

برای پاسخ به این پرسش باید وارد جزئیات شوید. باید آفیسر را قانع کنید که:

  • تحصیل در کانادا چه کمکی به آینده شما می‌کند؟
  • رشته مورد نظر شما چه تأثیری در مسیر یافتن یا ارتقای شما در آینده دارد؟
  • با تحصیل در دوره مورد نظر چه مهارت‌هایی را کسب خواهید کرد؟
  • بودن در کانادا بودن چه تاثیری روی تحقق اهداف شما خواهد گذاشت؟‌

در این قسمت می‌توانید برای آفیسر شرح دهید که درباره رشته تحصیلی مورد نظر در کانادا تحقیق کرده‌اید و به این نتیجه رسیده‌اید که کانادا در این رشته به‌خصوص بسیار پیشرفته است و واحدهای درسی ارائه‌شده در آن به‌روز و کاربردی هستند.

چرا همین برنامه تحصیلی را در کشور خود دنبال نمی‌کنید؟

Why are you not pursuing a similar program in your country of residence of citizenship?

منظور آفیسر از این سوال این است که اگر این رشته در کشور خودتان هم ارائه می‌شود، چرا تصمیم گرفته‌اید با پرداخت هزینه‌های سنگین، همین رشته را در کانادا بخوانید؟

یکی از دلایلی که می‌توانید برای این سؤال بیاورید این است که مدرک کانادایی اعتبار بالایی دارد و یا اینکه با داشتن مدرک کانادایی حقوق بالاتری را در آینده کسب خواهید کرد. در این قسمت همچنین می‌توانید تفاوت‌های کلی تحصیل بین کشور خود و کانادا را توضیح دهید.
همچنین ممکن است رشته مورد نظر، در کشور شما وجود نداشته باشد که در این صورت حتماً اشاره کنید که راجع به این موضوع تحقیق کرده‌اید و به این نتیجه رسیده‌اید.

چه تحقیقاتی در حوزه رشته مورد نظر در کشور خود انجام داده‌اید؟

What academic research have you done in your country?

اگر برای دوره فوق لیسانس تز محور یا دکترا می‌خواهید به کانادا بروید، حتماً جزئیات پژوهش‌های خود را به طور خلاصه توضیح دهید. در پاراگراف آخر هم اشاره کنید که چرا قصد دارید تحقیقات خود را در کانادا ادامه دهید. 

این برنامه تحصیلی چگونه فرصت‌های شغلی بیشتری را برای شما در کشورتان فراهم می‌کند؟

 How will this program enhance your employment opportunities in your country of residence or of citizenship?

در مورد فرصت‌های شغلی که بعد از تحصیل در کانادا، در کشور خود پیدا خواهید کرد صحبت کنید. همچنین ممکن است شغل مطلوبی را در کشور خود پیدا کرده باشید که تحصیلات و مهارت لازم را برای آن ندارید. در این قسمت می‌توانید درباره اینکه ادامه تحصیل در کانادا چگونه شما را برای این شغل آماده خواهد کرد، توضیح دهید.

برای مثال اگر قصد دارید در رشته مدیریت در کانادا تحصیل کنید، توضیح دهید با توجه به اینکه قصد دارید در آینده در حوزه‌های مدیریتی کار کنید و یا در حال حاضر در مشاغل مدیریتی کار می‌کنید و می‌خواهید رتبه خود را ارتقا دهید، نیاز به مهارت‌هایی دارید که در این دوره کسب خواهید کرد.

دلایل برگشت شما به کشورتان بعد از اتمام تحصیل چیست؟ چه پیوندهایی بین شما و کشورتان وجود دارد؟

What ties do you have to your country of residence or citizenship? 

در استادی پلن باید توضیح دهید که چه دلایل قانع‌کننده‌ای وجود دارد که شما به کشورتان باز خواهید گشت. دلایل قانع‌کننده می‌توانند شامل پیوندهای عاطفی، خانوادگی و مالی باشند که با کشور مبدأ دارید.

برای مثال اگر متأهل هستید و همسر و فرزندی دارید که در کانادا شما را همراهی نمی‌کنند، می‌توانید به این موضوع اشاره کنید. یا چنانچه در اعضای خانواده شما افراد ناتوان یا سالخورده‌ای هستند که نیاز به کمک دارند، می‌توانید به آن‌ها اشاره کنید.

همچین اگر ملک یا هر وابستگی مالی دیگری در کشورتان دارید، می‌توانید به طور مختصر راجع به آن توضیح دهید.

چه کسانی حامی مالی شما برای تحصیل در کانادا هستند؟

Who supports your education and why do they support your education?

در استادی پلن خود باید توضیح دهید که توانایی پرداخت شهریه و تأمین هزینه‌های زندگی در کانادا را دارید. فهرست کسانی را که هزینه‌های تحصیل شما را در کانادا پرداخت خواهند کرد بنویسید. مانند خانواده، دانشگاه یا هر سازمان دیگری.

منابع مالی خانواده یا والدین شما برای تأمین هزینه‌های تحصیل و زندگی چیست؟

What are the financial resources owned by your family/parents?

در صورتیکه پدر و مادرتان حامی مالی شما هستند، باید به مواردی مانندصورتحساب‌های بانکی، سرمایه‌گذاری‌ها، دارایی‌ها و هر مدرک دیگری که دال بر دارایی‌های مالی به دست آمده توسط والدین شما است، اشاره کنید.

چنانچه شهریه خود را پرداخت کرده‌اید، به آن اشاره کنید. همچنین باید مشخص کنید که این مبالغ را از کدام منابع مالی تأمین کرده‌اید. برای این منظور می‌توانید حساب‌های بانکی خود یا اسپانسر مالی خود را لیست کرده و موجودی حساب هر یک را بنویسید.

اگر زیر سن قانونی هستید چه کسانی مسئولیت مراقبت و حمایت از شما را دارند؟

If you are a minor, explain who will give you care and support you in Canada?

اگر خردسال هستید و برای مدارس کانادا ثبت‌نام می‌کنید و پدر و مادرتان شما را همراهی نمی‌کنند، درباره محل اقامت و کاستودین توضیح کامل دهید.

شما باید برای آفیسر توضیح دهید که چه کسی مسئول حمایت و مراقبت از شما در کانادا است.

همچنین باید موقعیت مهاجرتی این فرد در کانادا نیز ذکر شود. کاستودین را معرفی کرده و اطلاعات کامل ایشان، شامل اطلاعات تماس و محل زندگی را در استادی پلن وارد کنید.

جزئیات سوابق تحصیلی خود را توضیح دهید‌.

Provide details of your education history.

در این قسمت باید جزئیات تمام دوره‌های تحصیلی که گذارنده‌اید را ارائه دهید. مواردی که باید لحاظ کنید عبارتند از:

  • تاریخ‌های شروع و پایان
  • نام و آدرس مؤسسه آموزشی
  • نام دوره تحصیلی
  • مدرک یا گواهینامه اعطا شده

برای اینکه این اطلاعات را به صورت خلاصه و مشخص ارائه دهید، می‌توانید یک جدول برای آن طراحی کنید.

تاریخچه سفر

Travel history

سابقه سفرهای خارجی که تاکنون داشته‌اید و تاریخ‌های ورود و خروج خود را در استادی پلن بنویسید.

نمونه استادی پلن
نمونه استادی پلن

آیا استادی پلن دلیلی برای ریجکت ویزای تحصیلی کانادا است؟

استادی پلن تنها بخشی از مدارکی است که باید برای دریافت ویزای تحصیلی به سفارت ارائه دهید. اما به نظر می‌رسد در سال‌های اخیر، متقاضیان، آن را غولی تصور کرده‌اند که برای گرفتن ویزا باید به سختی از سد آن بگذرند.

سؤال اینجاست که چرا متقاضیان تأثیر استادی پلن را بر دریافت ویزا، فراتر از میزان واقعی آن تصور می‌کنند؟ دلیل این بزرگنمایی این است که استادی پلن نسبت به سایر مدارک مورد نیاز برای ویزا، نامشخص‌تر است و همیشه این موضوع که آیا استادی پلن می‌تواند از دلایل ریجکت ویزای کانادا باشد، ناشناخته باقی می‌ماند.

استادی پلن کانادا ریجکت ویزا

اما استادی پلن برای دریافت ویزای تحصیلی تا این اندازه موثر است؟ پاسخ این سؤال منفی است. زیرا استادی پلن فقط چکیده و خلاصه‌ای از کل پرونده و مدارکی است که ارائه می‌دهید. در واقع به ازای هر آیتمی که شما در استادی پلن به آن اشاره می‌کنید، مدرکی حمایتی پیش روی آفیسر وجود دارد.

فرق نامه استادی پلن با نامه دفاعیه وکیل مهاجرت چیست؟

استادی پلن (Study Plan) نامه‌ای است که از طرف متقاضی برای افسر اداره مهاجرت کانادا نوشته می‌شود. معمولاً در اکانت ویزا، جای مشخصی برای آپلود استادی پلن وجود ندارد. هنگام ارسال مدارک، استادی پلن در کنار سایر مدارک گذاشته و آپلود می‌شود.
نامه دفاعیه وکیل یا همان Submission Letter نامه‌ای است که وکیل شما برای اداره مهاجرت، آپلود و ارسال می‌کند. متن این نامه حقوقی است و بر اساس قوانین و مقررات ویزا Immigration and Refugee Protection Act تنظیم می‌شود. باید توجه کنید که اگر وکیل مهاجرت نداشته باشید، امکان آپلود نامه سابمیشن را نخواهید داشت.

نامه دفاعیه وکیل یا سابمیشن لتر چیست؟

خدمات ویزاموندیال برای تهیه استادی پلن کانادا

تمامی موکلین شرکت ویزا موندیال از خدمات ما برای نوشتن استادی پلان بهره‌مند می‌شوند. ما در ویزا موندیال با دقت بسیار زیاد و برنامه ریزی شخصی برای هر یک از موکلین و با گرفتن نظر ایشان این نامه را تدوین می‌کنیم و قطعا هیچ دو استادی پلنی برای افراد تکرار نخواهند شد.

مرتضی هماپور
مرتضی هماپور

محتوای این مقاله توسط مشاور قانونی مهاجرت کانادا به نگارش درآمده است.
مرتضی هماپور، مشاور قانونی مهاجرت کانادا، با بیش از ۱۰ سال سابقه، تحصیلات کانادایی در زمینه حقوق مهاجرت، دارای کد فعالیت RCIC در انجمن CICC و همچنین عضو مشاورین قانونی دولت ساسکاچوان می‌باشند.
مرتضی هماپور عضو‌ تمامی انجمن‌های بین المللی اعزام دانشجو در دنیا هستند و با سابقه سفر به اکثر مقاصد مهاجرپذیر دنیا، اجرای سبک مشاوره واقع بینانه با ارائه محتوای دقیق سطح ارائه خدمات مهاجرتی را در زبان فارسی بهبود داده‌اند. صدها مقاله، پادکست، ویدئو و سمینارهای آموزشی در زمینه مهاجرت از ایشان منتشر شده است. ایشان از نظر مخاطبین یکی از تاثیر گذاران صنعت مهاجرت هستند.

سوالات متداول

بسته به برنامه تحصیلی شما استادی پلن می‌تواند به زبان انگلیسی یا فرانسه نوشته شود. اگر برنامه تحصیلی شما انگلیسی است استادی پلن شما باید به زبان انگلیسی، و اگر به زبان فرانسه است باید به زبان فرانسوی نوشته شود.

استادی پلن خود را با یک خلاصه کوتاه کامل کنید. در پایان، اهداف آموزشی و دلایلی را که می‌خواهید در کانادا تحصیل کنید، به صورت خلاصه دوباره بیان کنید.

خیر، بهتر است به جای نامه‌ای طولانی، خلاصه و مفید بنویسید و همه نکات مورد نیاز را در ۱ تا ۲ صفحه جای دهید.

استادی پلن در نتیجه ویزا تأثیر دارد ولی نه آنقدر زیاد که به نظر می‌آید! استادی پلن در واقع چکیده‌ای از مدارک شما است. در استادی پلن این فرصت را دارید تا راجع به مدارک خود توضیح دهید. بابت تمام مواردی که در استادی پلن توضیح می‌دهید، مدارکی وجود دارد که پیش روی آفیسر است.

پیشنهاد می‌کنیم نکاتی را که در این مقاله به آن اشاره کرده‌ایم، در نوشتن استادی پلن خود به کار ببرید.

پیشنهاد می‌کنیم در جایی به دنبال نمونه استادی پلن حتی به زبان فارسی نباشید. استادی پلن شما باید منحصر به فرد و اورجینال باشد. با رعایت مواردی که در این مقاله گفته شد.

سوال بپرسید، وکیل مهاجرت پاسخ می‌دهد!

برای مهاجرت به کانادا نیاز به کمک دارید؟

شرکت مهاجرتی ویزا موندیال یک شرکت حقوقی پیشرو در زمینه مهاجرت به کاناداست که ۱۲ سال سابقه فعالیت دارد. ویزا موندیال با پشتوانه تیمی بیش از ۲۰۰ نیروی متعهد به شما برای مهاجرت آسان به کانادا کمک می‌کند. از زمان تاسیس ویزا موندیال تا کنون بیش از ۱۰‌هزار پرونده مهاجرتی با موفقیت به اتمام رسیده‌اند. این موضوع ویزا موندیال را به یکی از قابل‌‌اعتماد‌ترین موسسات مهاجرتی کشور تبدیل کرده است.

ویزا موندیال
اشتراک در
اطلاع از
guest
2 دیدگاه ها
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها