Search
Close this search box.

مهاجرت به اروپا

مهاجرت به اروپا

مهاجرت به اروپا از طریق کاری و ادامه تحصیل

مهاجرت به اروپا در سال های اخیر مورد توجه متقاضیان زیادی بوده است. در این بین مهاجرت به کشورهای اسکاندیناوی به دلیل اقتصاد پایدارتر و رفاه بالاتر آنها نسبت به کشورهای دیگر پر طرفدارتر است. مهاجرت به سوئد، مهاجرت به دانمارک، مهاجرت به فنلاند و مهاجرت به نروژ مسیرهای دشواری را پیش روی متقاضیان میگذارند. زیرا این کشورها برخلاف کشورهای انگلیسی زبان روش های مهاجرت اسکیل ورکر و مشابه را در بیشتر موارد دارا نمیباشند. در این بین برنامه گرین کارت دانمارک هم در سال ۲۰۱۶ از لیست برنامه های مهاجرت به کشورهای اسکاندیناوی برداشته شد تا کار اقامت این کشورها دشوار تر از قبل شود. مهاجرت کاری به سوئد در این میان همچنان نسبتا پر طرفدار بوده ولی مشکل این برنامه آنجاست که متقاضی نیاز به داشتن جاب آفر رسمی از یک شرکت سوئدی میباشد.

در صورتی که قصد ورود به کشورهای اسکاندیناوی را دارید، در حال حاضر تحصیل در این کشورها راحت ترین راه ورود به آنها میباشد. برنامه ادامه تحصیل در دوره زبان سوئد که طبق آن شما میتوانید دوره تکمیل زبان را در این کشور ادامه دهید در این زمینه شاید بهترین گزینه باشد. با برنامه دوره زبان در سوئد متقاضی میتواند ضمن تقویت مهارت زبان انگلیسی و یادگیری زبان سوئدی در سوئد، برای ورود به بازار کار این کشور تلاش کند. همراهان متقاضی هم اجازه کار در سوئد و تحصیل در مدارس سوئد را خواهند داشت. تحصیل در مدارس سوئد رایگان است.

برنامه تحصیل در سوئد که تا سال ۲۰۱۰ رایگان بود، هم اکنون در مقاطع لیسانس و فوق لیسانس دارای شهریه میباشد. فنلاند هم در ادامه مانند سوئد برنامه تحصیلی خود را شهریه ای کرد. تحصیل در فنلاند از سال ۲۰۱۷ شهریه ای خواهد شد. در حال حاضر تنها کشور اسکاندیناوی که تحصیل با شهریه رایگان را پیشنهاد میکند نروژ است. البته تحصیل در نروژ هم در سال های اخیر برای ایرانیان مشکلاتی داشته و همواره جز کشورهایی است که کمی مسیر دشواری را برای ادامه تحصیل پیشنهاد میکند.

در این میان، کشور آلمان همچنان برای متقاضیانی که قصد کار در آلمان را دارند حوزه جذابی به شمار میرود. با توجه به کمبود نیروی متخصص در کشور آلمان، ویزای جستجوی کار در آلمان که طبق آن متقاضی ویزای ۶ ماه برای پیدا کردن کار مورد نظر در آلمان را دریافت میکند به نظر برنامه مناسبی میباشد. متقاضیان زیادی با دریافت ویزای کاری ۶ ماهه آلمان موفق به یافتن کار در شرکت های آلمانی شده اند. البته ناگفته نماند که داشتن دانش مناسب زبان آلمانی و انگلیسی پیش شرط میباشد. برنامه تقریبا مشابهی نیز در اتریش وجود دارد که برای متقاضیان ویزای کار اتریش قابل استفاده خواهد بود. این برنامه ها بیشتر در گروه رشته های فنی مهندسی به کارجویان ارائه میشوند.

تحصیل در کالج ها و دانشگاه های دولتی کشور آلمان هم کاملا رایگان است. ادامه تحصیل در آلمان با توجه به کیفیت بسیار بالای دانشگاه های آلمان و رایگان بودن آنها بسیار مورد استقبال قرار میگیرد. کشور آلمان همواره جز کشورهای با آمار کمترین درصد بیکاری بوده و تحصیل در این کشور صنعتی راه ورود مناسبی به بازار کار آلمان خواهد بود. برای تحصیل در آلمان متقاضی باید به یکی از زبان های انگلیسی یا آلمانی تسلط داشته باشد. ادامه تحصیل در اتریش هم تا حدودی شبیه تحصیل در آلمان بوده با این تفاوت اندک که تحصیل در اتریش دارای شهریه کمی در حد سالی ۱۰۰۰ یورو است. مهاجرت به کشور اتریش هم با توجه به آمار بیکاری پایین این کشور مورد توجه بسیاری از علاقه مندان به مهاجرت قرار گرفته است. تحصیل در اتریش اغلب به زبان آلمانی بوده ولی دانشگاه ها دوره های به زبان انگلیسی هم ارائه میکنند.

برخی از متقاضیان مهاجرت به اروپا نیز که به کشور سوئیس علاقه ویژه ای دارند، برای ادامه تحصیل این کشور را انتخاب میکنند. باید خاطر نشان شویم که اخذ اقامت پس از تحصیل در کشور سوئیس دشوار بوده و متقاضیانی که قصد مهاجرت به سوئیس را دارند باید در این زمینه تحقیقات کافی نمایند تا شهریه نسبتا بالای تحصیل در سوئیس منجر به به هم ریختن برنامه زندگی شان نشود. تحصیل در کشور هلند هم در مقطع دکتری جذابیت فراوانی برای متقاضیان دارد، زیرا کشور هلند هر ساله موقعیت های دکتری را به همراه حقوق به متقاضیان پیشنهاد میکند و متقاضیانی که واجد شرایط بورسیه باشند میتوانند برای آن اقدام نمایند. در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد کشور هلند دارای شهریه حدود سالی ده هزار یورو است که نسبت به کشور های دیگر اروپا شهریه بالایی است. مهاجرت کاری به هلند نیز دشوار بوده و نیاز به داشتن آفر شغلی از کارفرمای هلندی خواهد بود.

اگر قصد مهاجرت به اروپا را دارید یا اینکه برنامه تحصیل در اروپا را در سر دارید و به دنبال برنامه ای هستید که خیلی پر هزینه نباشد، روی کشور های جنوب اروپا هم میتوانید حساب کنید. ادامه تحصیل در ایتالیا، تحصیل در پرتغال، تحصیل در اسپانیا و تحصیل در فرانسه از نظر شهریه خیلی مقرون به صرفه بوده و بین سالیانه ۵۰۰ تا ۲۰۰۰ یورو هزینه دارند. در این کشورها متقاضیان کم در آمد میتوانند از انواع بورس های دولتی هم استفاده کنند تا بخشی از هزینه زندگی آنها پوشش داده شود. مثلا بورس DSU ایتالیا که در ایتالیا که تا سقف ۵۰۰۰ یورو در سال بوده یا بورس مسکن مربوط به سازمان CAf در فرانسه که تا ۴۰٪ از هزینه اجاره رو پرداخت میکند.

مهاجرت کاری به ایتالیا، مهاجرت کاری به فرانسه، مهاجرت کاری به اسپانیا، مهاجرت کاری به پرتغال هم تقریبا غیر ممکن بوده زیرا همه این کشور های اروپایی برای مهاجرت کاری نیاز به جاب آفر رسمی دارند که گرفتن آن اصلا ساده نیست. البته با یافتن شغل مناسب امکان کار کردن در این کشورها وجود دارد ولی کاریابی در کشورهای اروپای مرکزی شرایط ایده آلی را در حال حاصر ندارد.

مهاجرت به اروپا و به کشورهای بلوک شرق اروپا هم بیشتر مورد توجه متقاضیان تحصیل در زیر گروه های پزشکی میباشد. مهاجرت به مجارستان و مهاجرت به لهستان و مهاجرت به چک و اسلواکی جهت تحصیل در دوره های پزشکی و دندانپزشکی در اروپا مورد توجه خانواده ها ایست که فرزندان خود را برای تحصیل در دانشگاه های مورد تائید وزارت بهداشت اعزام به این کشورها اعزام میکنند. تحصیل در این کشورها برخلاف تصور کثیر متقاضیان، ارزان نمیباشد. مثلا ادامه تحصیل در دوره پزشکی در مجارستان، شهریه بین ۱۲ تا ۱۵ هزار دلار در سال دارد که با احتساب هزینه های زندگی حدود ۲۰ هزار دلار خواهد بود. تحصیل در لهستان، تحصیل در چک هم تقریبا در همین حدود هزینه دارند. (دوره های گروه پزشکی)‌. مهاجرت کاری به کشورهای بلوک شرقی بسیار دشوار است زیرا این کشورها از یک رو دارای آمار بیکاری بالایی هستند و از روی دیگر سطح رفاه بالایی را برای زندگی ارائه نمیکنند.

برای مهاجرت به کانادا نیاز به کمک دارید؟

شرکت مهاجرتی ویزا موندیال یک شرکت حقوقی پیشرو در زمینه مهاجرت به کاناداست که ۱۲ سال سابقه فعالیت دارد. ویزا موندیال با پشتوانه تیمی بیش از ۲۰۰ نیروی متعهد به شما برای مهاجرت آسان به کانادا کمک می‌کند. از زمان تاسیس ویزا موندیال تا کنون بیش از ۱۰‌هزار پرونده مهاجرتی با موفقیت به اتمام رسیده‌اند. این موضوع ویزا موندیال را به یکی از قابل‌‌اعتماد‌ترین موسسات مهاجرتی کشور تبدیل کرده است.

ویزا موندیال