England Flag
Search
Search
Close this search box.

رشته دندانپزشکی در کانادا

رشته دندانپزشکی در کانادا

معرفی رشته دندانپزشکی در کانادا

دندانپزشکی در کانادا (Dentistry)، شاخه ای از پزشکی است که شامل مطالعه، تشخیص، پیشگیری و درمان بیماری ها، اختلالات و شرایط دهان، لثه، بافت ها و استخوان های مجاور و مرتبط با دندان مخصوصا در ناحیه ی فک و صورت می باشد. اگرچه این رشته به طور کلی در حوزه ی مرتبط با دندان شناخته می شود، رشته ی دندانپزشکی فقط محدود به دندان نیست و جنبه های دیگر مجموعه ی سر و صورت از جمله ناحیه ی گیجگاهی، فک و سایر استخوان بندی های مربوطه را نیز در بر می گیرد. اصطلاح دندانپزشکی از عبارت دندان شناسی (odontology)- مطالعه ی ساختار، توسعه و ناهنجاری های دندان- سرچشمه گرفته است و به علت همپوشانی بسیار زیاد این دو مفهوم، اغلب به جای هم بکار برده می شوند. دندانپزشکی علاوه بر خود دندان برای سلامت عمومی بدن نیز اهمیت دارد. درمان های مربوط به دندان توسط تیم دندان متشکل از یک دندانپزشک، دستیاران، بهداشتکاران دهان، کارشناسان دندان و دندان درمان ها انجام می شود.

اگر قصد تحصیل در رشته دندانپزشکی در کشور کانادا را دارید، ما در تماس باشید تا آخر اطلاعات دانشگاه ها را در اختیار شما قرار دهیم. تصمیم برای تحصیل در رشته دندانپزشکی در کانادا تصمیم بزرگی است که یک دهه از زندگی شما درگیر آن خواهد بود، از این رو، قبل از هر گونه تصمیم اجرایی با مشاورین حرفه ای ویزاموندیال مشورت کنید. اگر قصد اقدام دارید لطفا فرم ارزیابی تحصیلی را در سایت ویزا موندیال تکمیل کنید.

تخصص های رشته دندانپزشکی در کانادا

رشته ی دندانپزشکی تخصص های زیادی دارد. کشور کانادا 9 تخصص در رشته ی دندانپزشکی دارد. انجمن دندانپزشکی کانادا (CDAC) برنامه های تحصیلی در این 9 تخصص را بازبینی و تایید صلاحیت می کند.

  • بهداشت عمومی دندان
  • ریشه درمانی (اندودنتیکس)
  • جراحی فک و دهان
  • پاتولوژی (آسیب شناسی) دهان
  • رادیولوژی فک و دهان
  • ارتودونسی و ارتوپدی فک و صورت
  • دندانپزشکی کودکان
  • پروتز دندان
  • لثه درمانی (پریودنتولوژی)

تحصیل در رشته ی دندانپزشکی در کانادا

تحصیل در رشته ی دندانپزشکی در کانادا نیازمند 2 تا 4 سال تحصیلات دانشگاهی پیش از ورود به دانشکده ی دندانپزشکی است. در مورد اینکه تحصیلات دانشگاهی پیش از دندانپزشکی در چه حوزه ای باشد، محدودیتی وجود ندارد اما دوره های کارشناسی علوم پایه، علوم اجتماعی، انسان شناسی پایه ی قویتری برای پذیرش در این رشته فراهم می کنند. گذراندن پیش نیازهای دروس علوم پایه و علوم اجتماعی (در هر دانشکده متغیر است) نیز از شرایط پذیرش دوره های دندانپزشکی از دانشگاه های کانادا می باشد. اولین مدرک حرفه ای دندانپزشکی که می توان آن را دوره ی کارشناسی دندانپزشکی در نظر گرفت، یک دوره ی چهار ساله در یکی از رشته های دکترای جراحی دندان (DDS) یا دکترای دندان پزشکی (DMD) می باشد برای ورود به اکثر دانشکده های دندانپزشکی در کانادا فرد ملرزم به گذراندن آزمون سراسری دندانپزشکی (DAT) برگزار شده توسط انجمن دندانپزشکی کانادا (ADA) می باشد. به علاوه معدل تحصیلی بالا (معمولا بالاتر از 70) نیز از نیازمندی های اخذ پذیرش از دانشکده های دندانپزشکی کانادا است. برخی از دانشکده های دندانپزشکی دوره های تلیفقی همراه با دوره های DDS یا DMD را نیز برگزار می کنند. دوره های DDS Advanced Placement نیز در برخی از دانشکده های پزشکی ارائه می شود که متقاضیان موفق به ورود به سال سوم دوره ی DDS خواهند شد. گر قصد اخذ پذیرش در رشته پزشکی و ادامه تحصیل در این رشته را دارید حتما با مشاورین ویزا موندیال در تماس باشید.

هزینه ی تحصیل در رشته دندانپزشکی در کانادا

شهریه ی دوره کامل دندانپزشکی در کانادا با توجه به دانشگاه و منطقه ی تحصیل بین 41,000 دلار (در کبک- به دلیل وجود سوبسید) و 220,000 دلار در بریتیش کلمبیا متغیر است.

دانشگاه های ارائه دهنده رشته دندانپزشکی در کانادا

  • دانشگاه بریتیش کلمبیا رتبه 23
  • دانشگاه تورنتو رتبه 48
  • دانشگاه آلبرتا
  • دانشگاه مانیتوبا
  • دانشگاه دالهاوزی
  • دانشگاه وسترن آنتاریو
  • دانشگاه مک گیل (پذیرش در این دانشگاه نیاز به گذراندن آزمون DAT ندارد)
  • دانشگاه مونترال
  • دانشگاه لاوال
  • دانشگاه ساسکاچوان

چرا کانادا انتخابی مناسب برای دندانپزشکان است؟

کشور کانادا، میان تمام کشورها و شهرهایی که فارغ التحصیلان دندانپزشکی می توانند انتخاب کنند، شاید مشهورترین و مناسبترین انتخاب باشد. دلایل زیادی برای این انتخاب وجود دارد. نمونه ای از این دلایل:

  • دندانپزشکان می توانند به صورت خصوصی فعالیت کرده و یا در بیمارستان ها، کلینیک ها، مراکز عمومی بهداشت یا دانشگاه ها مشغول به کار شوند.
  • رشد جمعیت، جمعیت مسن و پیشرفت های تکنولوژی در تشخیص و درمان در سراسر کشور تقاضا برای دندانپزشکی را افزایش می دهد.
  • با بسط فعالیت دندانپزشکان می توانند بهداشت کاران و دستیارانی استخدام کنند.
  • دندانپزشکان باید به طور پیوسته دانش و مهارت های روندها و تکنیک های جدید دندانپزشکی را فرا گیرند. فرصت یادگیری و رشد حرفه ای بسیاری از طریق دوره های آموزشی پیوسته و سمینارها در کانادا ارائه می شود.
  • فرصت های شغلی خارج از دندانپزشکی از جمله فعالیت به عنوان مربی دندان، مقحق، مدیر یا نماینده فروش نیز فراهم است.
  • گرفتن تخصص در رشته دندانپزشکی با 1 تا 4 سال تحصیل اضافی امکان پذیر است.
  • برخی از دندانپزشکان در کانادا توسط مقامات بهداشت فدرال یا استانی برای خدم در نیروهای مسلط کانادا استخدام می شوند.

در جمع بندی سه دلیل اصلی انتخاب کانادا توسط دندانپزشکان:

– جامعه ی متعادل و توسعه ی یافته ی کانادا

– از پردرآمدترین رشته های کانادا

– ظرفیت بالای کاربرد دندانپزشکی و آگاهی بالا در موررد بهداشت دندان

دندانپزشکی در کانادا میان پردرآمدترین مشاغل قرار دارد. سطح پیشرفت در دندانپزشکی و فرصت های آن بسیار عالی است. فرصت اشتغال زیادی هم برای نواحی شهری و هم بخش روستایی وجود دارد. بنابراین دندانپزشکان می توانند در هرجایی از کانادا که می خواهند اقامت کنند.

معرفی انجمن ها و سازمان های مربوط به دندانپزشکی در کانادا

  • انجمن دندانپزشکی کانادا (CDAC)
  • سازمان ملی ارزیابی دندانپزشکی در کانادا (NDEB): سازمان مسئول برقراری و حفظ استاندارد ملی توانایی های دندانپزشکان در کانادا
  • نظام دندان پزشکی کانادا (DRA)

مدارک ارائه شده در دندانپزشکی

  • دکترای جراحی دندان (DDS)
  • دکترای دندانپزشکی (DMD)
  • دوره های تحصیلات تکمیلی دندانپزشکی و جراحی دندان (ارشد و دکترا)
  • دوره ی تخصص های بالینی

* جزئیات آموزش در این دو دوره مشابه است. تنها تفاوت در نام آنها است. برخی از دانشکده های دندانپزشکی مدرک DMD و برخی مدرک DDS را ارائه می کنند.

مراحل اخذ گواهینامه ی NDEB

گام اول: امتحان آنلاین ارزیابی شخصی

قبل از اپلای برای فرآیند برابرسازی مدرک باید آزمون خودارزشیابی را انجام دهید.

گام دوم: درخواست به NDEB برای فرآیند برابرسازی مدرک (معادل سازی مدرک)

معادل سازی مدرک مسیر جایگزین برای تایید شدن به عنوان دندانپزشک در کانادا برای دانشجویان بین المللی می باشد که با فرآیند پذیرش دوره های تکمیلی (دو ساله) (Qualifying Program) و برنامه های اتمام دوره (Degree Completion) ادغام شده است.

*فرآیند معادل سازی مدرک از سه ارزیابی تشکیل شده است. گذراندن موفقیت آمیز این ارزیابی ها به افراد اجازه می دهد تا بتوانند در آزمون های کتبی NDEB و آزمون OSCE شرکت کنند.

گام سوم: ارزیابی دانش پایه (AFK)

آزمونی با 2 دفترچه هر یک شامل 150 سئوال چند گزینه ای است. مدت زمان پاسخ به سئوالات هر دفترچه 3 ساعت است. جلسات در صبح و عصر یک روز برگزار می شوند.

گام چهارم: ارزیابی دانش بالینی/ داوری (ACJ)

برای شرکت در ارزیابی داوری بالینی متقاضی باید در ارزیابی دانش پایه نمره ی 75 به بالاتر کسب کند. این آزمون از 3 دفترچه تشکیل شده است.

گام پنجم: ارزیابی مهارت های بالینی

برای شرکت در ارزیابی مهارت های بالینی متقاضی باید در ارزیابی دانش پایه نمره ی 75 به بالا کسب کند. این ارزیابی 2 روز به طول می انجامد و شرکت کنندگان بر اساس عملکرد روندهای دندانپزشکی شان در یک بیمار شبیه سازی شده (مانکن ها) در محیط کلینیک ارزیابی می شوند.

* برای ثبت نام در ارزیابی داوری بالینی لازم نیست که متقاضی ارزیابی مهارت های بالینی را با موفقیت بگذارند. ارزیابی مهارت های بالینی و ارزیابی داوری های بالینی را می توان به طور همزمان انجام داد.

** بعد از اتمام این 5 مرحله شما واجد شرایط آزمون نهایی واجدشرایط شدن هستید که به شما مجوز کار به عنوان دندانپزشک در کانادا را اعطا می کند.

گام ششم: درخواست برای فرآیند اخذ گواهی NDEB

متقاضیانی که از دوره های تایید صلاحیت شده ی دندانپزشکی توسط سازمان CDAC، دوره های Degree Completion و دوره های تکمیلی (Qualifying Program)  فارغ التحصیل شده و یا افرادی که با موفقیت فرآیند معادل سازی مدرک توسط NDEB را پشت سر گذاشته اند، با موفقیت در آزمون کتبی NDEB و آزمون OSCE‌ (ارزیابی بالینی با ساختار عینی) به عنوان دندانپزشک عمومی در کانادا تایید شوند.

  1. آزمون OSCE‌ (ارزیابی بالینی با ساختار عینی)

این آزمون یک شکل ارزیابی مرحله ای است. اکثریت مراحل شامل 2 سئوال هستند و متقاضی باید اطلاعات فراهم شده از جمله سابقه ی مورد، نمودارهای مربوط به دندان، عکس ها، رادیوگرافی ها، مدل ها و … را بررسی کند و به سئوالات پاسخ دهد.

هزینه های آزمون:

  • ارزیابی دانش پایه (AFK) 00 دلار
  • ارزیابی داوری بالینی (ACJ): 1500 دلار
  • ارزیابی مهارت های بالینی (ACS): 6000 دلار

آزمون های NDEB ‌ (National Dental Examining Board of Canada)

داوطلبینی که به دنبال اشتغال در رشته دندانپزشکی در کانادا هستند باید با موفقیت دو آزمون برگزار شده توسط سازمان ملی ارزیابی دندانپزشکی  درکانادا (NDEB) را بگذرانند. دانشجویان دندانپزشکی در مدارس معتبر کانادا و آمریکا باید نمی توانند زودتر از سه ماه قبل فارغ التحصیلی در این آزمون شرکت کنند. این آزمون ها مبتنی بر توانایی های مورد نیاز برای شروع کار به عنوان کاورز دندانپزشکی می باشند. اخذ گواهینامه ی NDEB تضمین نمی کند که داوطلبین مجوز و پروانه ی کار دندانپزشکی را اخذ نمایند. همچنین هر کدام از استان های کانادا هم برد تخصصی خود را دارند که متقاضی برای فعالیت در آن استان میبایست به عضویت بردتخصصی آن استان هم در بیاید.

شرایط شرکت در آزمون NDEB

  • از یکی از دانشگاه ها و مدارس دندانپزشکی تاییدصلاحیت شده ی کانادا فارغ التحصیل شده باشند.
  • دانشجویان بین المللی که مدارک آنها مربوط به دانشگاه های خارج از کانادا است (یعنی از دوره های تایید صلاحیت شده توسط CDAC فارغ التحصیل نشده اند)، باید فرآیندهای برابرسازی مدرک یا برنامه های تکمیلی (Qualifying program) /اتمام دوره (degree Completion) را گذرانده باشند.

فرآیند معادل سازی مدرک (Equivalency Process)

این فرآیند مسیری جایگزین برای تایید شدن دندانپزشکان بین المللی (فارغ التحصیلان دوره های دندانپزشکی خارج از کانادا)  به عنوان دندان پزشک عمومی در کانادا می باشد. این فرآیند با روند پذیرش دوره های تکمیلی (Qualifying and Degree Completion Program) ادغام می شود. فرآیند معادل سازی از سه ارزیابی تشکیل می شود. اتمام موفقیت آمیز این ارزیابی ها به متقاضی اجازه می دهد تا در آزمون کتبی و عملی (OSCE) شرکت کند. دانشکده های دندانپزشکی کانادا از نتایج ارزیابی های منتخب در فرآیند پذیرش دوره های تکمیلی استفاده می کنند. برای برابرسازی مدرک در کانادا تعداد واحدهای گذرانده شده و مورد نیاز و تطبیق آنها با سیستم پزشکی کانادا انجام می شود.

دوره های تکمیلی Qualifying Program

این دوره ها با چندین نام شناخته می شوند. نمونه ای از آنها:

  • دوره های اتمام مدرک (degree completion) یا advanced standing
  • دوره های دندانپزشکان بین المللی
  • دوره های سطح پیشرفته (advanced Placement) دندانپزشکان بین المللی

بسیاری از دانشگاه های کانادا و آمریکا این دوره ها را ارائه می کنند. سازمان NDEB کانادا یک ارزیابی انجام می دهد که به تعیین اینکه چه کسانی به دوره های تکمیلی (Qualifying Program) نیاز دارند و چه کسانی واجد شرایط فرآیند معادل سازی مدرک (Equivalency Process) هستند، کمک می کند. مدت زمان این دوره ها معمولا 2 تا 2.5 سال است.

دوره های  های اتمام مدرک (Degree Completion Program)

این برنامه مختص فارغ التحصیلان بین المللی که مدارک تحصیلی شان توسط سازمان CDAC تایید صلاحیت نشده است، می باشد. دندانپزشکان تحصیل کرده در خارج از کانادا که قصد ادامه تحصیل در دوره ی DMD (Doctor of Dental Medicine) را دارند باید برای این دوره اپلای کنند.  طول این دوره 2.5 سال است و به دانشجویان موفق مدرک DMD اعطا خواهد شد. دانشجویانی که در این دوره پذیرش می شوند در دو سال آخر برنامه ی چهار ساله ی DMD قرار می گیرد.

مجوز کار در رشته ی دندانپزشکی

رشته ی دندانپزشکی مانند رشته های مهندسی جزو مشاغل نظام مند در کانادا محسوب می شود. دندانپزشکان بین المللی (فارغ التحصیلان دوره های آموزشی خارج از کانادا) صرف نظر از تحصیلات، مجوز و یا سابقه ی کار در کشور خود، برای فعالیت در رشته ی دندانپزشکی در کانادا، متقاضی باید از نظام دندانپزشکی استان یا منطقه ای که قصد اشتغال در آن را دارند، مجوز یا پروانه ی کار اخذ نمایند. نیازمندی ها و شرایط اولیه ی اخذ مجوز از همه ی استانها و مناطق کانادا، اتمام موفقیت آمیز فرآیند اخذ گواهینامه از سازمان NDEB است. اخذ گواهینامه الزاما تضمین کننده ی اخذ مجوز کار از نظام دندانپزشکی کانادا (DRA) نیست. نیازمندی رایج کسب مجوز معمولا شامل:

  • داشتن مدرک دندانپزشکی که نشان دهد با موفقیت دوره ی تحصیلات دندانپزشکی به مدت حداقل 4 سال را در یک مدرسه ی دندانپزشکی تایید شده از کانادا گذرانده است.
  • فرآیند معادل سازی مدرک (یا گذراندن دوره های تکمیلی) و گذراندن آزمونهای کتبی و عملی کانادا و اخذ گواهی از NDEB
  • تسلط بر یکی از زبان های انگلیسی یا فرانسه
  • گذراندن آزمون های فقط و اخلاق، قوانین پزشکی، مقرررات حرفه ای و …

نظام های دنداپزشکی استانی (Provincial DRA’s)

در کانادا مسئولیت ارائه مجوز کار از طریق دولت های استانی به نظام دندانپزشکی کانادا داده شده است. کشور کانادا علاوه بر نظام دندانپزشکی فدرال برای هر استان یا منطقه نیز انجمن داندانپزشکی خود را دارد. عضویت در انجمن های ملی و استانی/ منطقه ای برای اخذ مجوز کار به عنوان دندانپزشک الزامی است. شرایط و نیازمندهای گواهینامه و مجوز در هر استان متفاوت است. برای اطلاع از جزئیات فرآیند اخذ مجوز کار از هر یک از استان های کانادا با مشاورین ویزاموندیال تماس بگیرید.

مسیر شغلی رشته دندانپزشکی در کانادا

  • 2 تا چهار سال تحصیلات دانشگاهی پیش از ورود به رشته دندانپزشکی
  • یک مدرک دانشگاهی 4 ساله از یک دوره ی معتبر دندانپزشکی
  • 3 سال تحصیلات تکمیلی
  • مجوز کار استانی یا منطقه ای
  • دندانپزشکان عمومی با آموزش های پیشرفته می توانند تخصص بگیرند.
  • اخذ مجوز کار برای تخصص نیز الزامی است.

حقوق رشته دندان پزشکی در کانادا

حقوق دندانپزشکان در کانادا با توجه به مکان و اندازه ی مکانی متغیر است اما این درآمد به طور میانگین ۳۵۰ هزار دلار در سال است. داشتن مهارت در این رشته باعث درآمدهای بالا می شود. افزایش درآمد در بازه ی 5 تا 10 سال اول کار به عنوان دندانپزشک نسبتا کم است.

وظایف دندان پزشکان در کانادا

  • بررسی دندان،‌ لثه و بافت های اطراف بیمار برای تشخیص بیماری، آسیب و خراب شدگی و ارائه درمان ها و راهکارهای مناسب
  • بازیابی، استخراج و جایگزنی دندان بیمار و خراب شده
  • انجام جراحی دهان، جراحی لثه و درمان های دیگر
  • مشاوره در زمینه ی بهداشت دهان و دندان
  • نظارت بر بهداشت دهان و دندان، بهداشتکاران دندان، دستیاران دندان و سایر کارمندان

چشم انداز شغلی رشته ی دندانپزشکی در کانادا

آینده ی شغلی رشته داندانپزشکی در کانادا به خاطر فرام تعداد زیادی جایگاه های شغلی فراهم شده  تا سال 2022 ، بسیار خوب است. تعداد مشاغل فراهم شده برای دندانپزشکان در این بازه تقریبا 7,000 جایگاه خواهد بود در حالیکه پیش بینی شده است تعداد افرادی که به دنبال اشتغال در این رشته هستند، 5,400 نفر می باشند. که این ارقام دلالت بر کمبود این رشته دارد. در واقع تعداد فارغ التحصیلان این رشته به اندازه ای نیست که بتواند این تقاضا و نیاز را برطرف کند.کانادا به خصوص در نواحی روستایی بریتیش کلمبیا با کمبود دندانپزشک مواجه است. جهت بررسی مشکلات و موانع تحصیل در رشته دندانپزشکی در کانادا با مشاورین ویزا موندیال مشورت کنید.

مهاجرت به کانادا در رشته دندانپزشکی

کد شغلی رشته دندانپزشکی در طبقه بندی مشاغل کانادا (NOC)، 3115 است. کانادا تقاضای زیادی در رشته پزشکی و دندانپزشکی دارد و افرادی که به دنبال مهاجرت به کانادا هستند می توانند تحت زیر گروه نیروهای متخصص فدرال (FSW) در سیستم اکسپرس اینتری مهاجرت نمایند. یک کمبود پیوسته در نیروهای متخصص کانادا وجود دارد. نیروهای متخصصی که شرایط ویزا را داشته باشند و حداقل یک سال سابقه ی کار تمام وقت پیوسته یا معادل نیمه وقت آن را در 10 سال اخیر داشته باشند می توانند تحت نیروی متخصص فدرال سیستم اکسپرس اینتری فعالیت کنند.

اگر قصد تحصیل در رشته دندانپزشکی در کانادا را دارید، مسیر نسبتا سختی را پیش رو خواهید داشت ولی هیچ سختی غیر ممکن نیست. ما با داشتن تجربه و تخصص در زمینه کمک به دانشجویان بیشمار آماده ارائه خدمات به متقاضیان هستیم. تحصیل در رشته دندان پزشکی در کانادا مانند تحصیل در رشته پزشکی در کانادا و تحصیل در رشته داروسازی در کانادا دارای مراحل مختلفی است که مشاوره با افراد خبره در این کار در انتخاب این مسیر به شما کمک شایانی خواهد کرد.

برای مهاجرت به کانادا نیاز به کمک دارید؟

شرکت مهاجرتی ویزا موندیال یک شرکت حقوقی پیشرو در زمینه مهاجرت به کاناداست که ۱۲ سال سابقه فعالیت دارد. ویزا موندیال با پشتوانه تیمی بیش از ۲۰۰ نیروی متعهد به شما برای مهاجرت آسان به کانادا کمک می‌کند. از زمان تاسیس ویزا موندیال تا کنون بیش از ۱۰‌هزار پرونده مهاجرتی با موفقیت به اتمام رسیده‌اند. این موضوع ویزا موندیال را به یکی از قابل‌‌اعتماد‌ترین موسسات مهاجرتی کشور تبدیل کرده است.

ویزا موندیال