England Flag
Search
Search
Close this search box.

هزینه های تحصیل و زندگی در بلژیک

هزینه های تحصیل و اقامت در بلژیک

واحد پولی کشور بلژیک یورو و این کشور از استاندارد بالای زندگی برخوردار است. هزینه های اقامت در شهر بلژیک به نسبت بالا است اما به عنوان یک دانشجو می‌توانید از آموزش عالی با هزینه های کاملا مقرون به صرفه بهره مند شوید. در شهر بروکسل، تخفیف های بسیاری برای دانشجویان و فرصت های زیاد دیگری نیز برای دانشجویان بین‌المللی وجود دارد. مبنای شهریه در کل کشور بر طبق یک استاندارد واحد است. در حالیکه این شهریه سالیانه متغیر است، باید انتظار هزینه ای حداقل معادل ۴,۱۷۵ یورو برای یک سال تحصیل در بلژیک و ماهانه بین ۷۵۰ تا ۱,۱۰۰ یورو برای زندگی در این کشور را داشته باشید. باید توجه کرد که این هزینه تقریبی است و میزان دقیق آن به نوع برنامه تحصیلی و استانداردهای زندگی فرد و اینکه قصد تحصیل در کدام یک از شهرهای بزرگ و گران قیمت یا شهرستان های کوچکتر را دارد، بستگی دارد. در صورتی که قصد تحصیل در بلژیک را داشته باشید برای داشتن درآمد می توانید در حین تحصیل از مجوز کار پاره وقت استفاده نمایید. یکی از بزرگترین مزایای تحصیل در بلژیک این است که دولت کمک های مالی سخاوتمندانه ای را برای دانشجویان در نظر می گیرد.

شهریه دانشگاه در بلژیک

دانشگاه های بلژیک شهریه های متفاوت دارند که با توجه به هر یک از سه منطقه اصلی بلژیک متغیر است. دانشجویان خارجی شهریه ای که توسط ARES (آکادمی تحقیقات و آموزش عالی) مشخص شده است، پرداخت می کنند اما معمولا این هزینه نباید از ۵ برابر مقدار رایج شهریه برای دانشجویان داخلی بیشتر شود (در مجموع ۴,۱۷۵ یورو).

سالانه بین ۹۵۰ تا ۶,۰۰۰ یورو با توجه به برنامه تحصیلی

  • حداقل شهریه سالانه: ۴,۱۷۵ یورو
  • حداقل شهریه در مقطع دکترا: ۸۳۵ یورو

هزینه زندگی در بلژیک

به طور کلی هزینه هزینه زندگی دانشجویان در بلژیک به برنامه تحصیلی و سبک زندگی آن‌ها بستگی دارد. به طور میانگین هزینه زندگی در بلژیک بین ۷۵۰ تا ۱,۱۰۰ یورو بدون در نظر گرفتن شهریه دانشگاه، برآورد می‌شود. هزینه زندگی در شهرهای بزرگ بلژیک بیشتر است.

خرید از سوپرمارکت و آشپزی در خانه اقتصادی ترین گزینه در مبحث هزینه خوراک است. به طور میانگین، مجبور خواهید بود حدود ۳۰۰ یورو در ماه بابت خواروبار پرداخت کنید. راحت ترین و ارزانترین روش حمل و نقل نیز در هنگام زندگی در یکی از شهرهای بلژیک، قطار و اتوبوس است. میانگین هزینه ماهیانه برای حمل و نقل عمومی حدود ۵۰ یورو در ماه است که البته برای دانشجویان، تخفیف‌هایی نیز در نظر گرفته شده است. شبکه قطار در بلژیک یکی از بهترین‌ها در اروپا با هزینه های پایین است.

سایر هزینه‌ها:

  • یک وعده غذا: ۸ تا ۱۶ یورو
  • قهوه: ۳.۵ یورو
  • بلیت سینما: ۱۰.۵ یورو
  • کتاب: ۵۰ یورو در ماه
  • تفریحات: ۱۰۰ یورو در ماه
  • بیمه/ مراقبت های بهداشتی: ۳۰ یورو در ماه
هزینه زندگی در شهرهای دانشجویی بلژیک
  • آنتورپ: بین ۷۸۰ تا ۱,۲۳۰ یورو در ماه
  • بروکسل: بین ۸۹۰ تا ۱,۳۰۰ یورو در ماه
  • خنت: بین ۷۵۰ تا ۱,۲۰۰ یورو در ماه
  • لون: بین ۸۰۰ تا ۱,۳۰۰ یورو در ماه
  • لیژ: بین ۷۰۰ تا ۱,۱۰۰ یورو در ماه

هزینه محل اقامت در بلژیک

هزینه اجاره مسکن در بلژیک به طور میانگین بین ۲۰۰ تا ۷۰۰ یورو در ماه تخمین زده می‌شود که با توجه به نوع اقامت متغیر خواهد بود. برای باقی انواع محل های اقامتی مخصوصا وقتی بحث اجاره آپارتمان می‌شود، قیمت‌ها بالاتر خواهد بود.

گزینه های اقامتی در بلژیک:

  1. تالارهای اقامتی دانشگاهی: اتاقی در پردیس دانشجویی بین ۲۰۰ و ۴۵۰ یورو متغیر است.
  2. اجاره یا اشتراک یک آپارتمان: میانگین هزینه برای اجاره یک آپارتمان یک خوابه، ۶۰۰ تا ۷۰۰ یورو در ماه است (+ ۱۰۰ تا ۴۰۰ یورو بابت آب، برق، گاز و اینترنت).
  3. اقامتگاه هوم استی (HomeStay): در برخی از شهرهای بلژیک، اقامت به همراه یک خانواده بلژیکی نیز ممکن است گزینه ای بسیار گران قیمت باشد اما قیمت معمول بین ۴۰۰ تا ۶۰۰ یورو با حداقل یک وعده غذایی در ماه است.

اگر با همسر یا فرزند خود زندگی می‌کنید، هزینه اجاره بین ۶۰۰ تا ۸۵۰ یورو در ماه خواهد بود و در برخی موارد، ممکن است مجبور شوند هزینه بیشتری پرداخت نمایند. صورت حساب تسهیلات (برق، آب، اینترنت) ۱۵۰ یورو در ماه خواهد بود.

بورسیه و کمک هزینه های تحصیلی در بلژیک

در بلژیک برخی از دانشگاه‌ها، دولت‌ها، آکادمی‌های تحقیقات و آموزش عالی و سایر آژانس‌ها و سازمان های بلژیک، کمک هزینه هایی را برای دانشجویان بین‌المللی در نظر گرفته‌اند.

نمونه‌هایی از کمک هزینه‌ها:

  • بورسیه های Master Mind: ارائه شده از سوی دولت فلاندر
  • بورسیه های ARES در بلژیک: برای دانشجویان کشورهای در حال توسعه
  • بورسیه های Erasmus Mundus برای دانشجویان بین المللی

با اینکه دولت بلژیک اکثر کمک هزینه‌ها و بورسیه های خود را بر دانشجویان بین‌المللی از کشورهای در حال توسعه متمرکز کرده است، فرصت‌هایی برای دانشجویان بین‌المللی سایر مناطق جهان نیز وجود دارد.

  • بورسیه های آژانس توسعه بلژیک (BTC): بورسیه‌ها و کارورزی‌هایی برای ۱۸ کشور در حال همکاری با اتحادیه توسعه بلژیک، برای حمایت از تحصیلات ارشد و دکترا ارائه می شود. سالیانه ۱۰۰۰ جایزه همراه با ۴۰۰۰ کمک هزینه محلی ارائه می شوند.
  • بورسیه های آموزش VLIR-UOS و بورسیه های ارشد:  سالیانه تا سقف ۱۸۰ بورسیه به دانشجویان ۵۴ کشور برای آموزش‌ها و دوره های ارشد مرتبط با توسعه و برای آماده سازی برای نقش های رهبری در کشور خودشان ارائه می شود. این فاندها، هزینه شهریه، محل اقامت و هزینه های مرتبط به برنامه‌ها و همچنین مجوز ورود ماهیانه را پوشش می دهند.
  • بورسیه های CIUF-CUD: کمیته دانشگاهی بلژیک، ۱۵۰ بورسیه را برای دوره‌ها و برنامه های آموزشی دانشجویان بین‌المللی از  کشورهای در حال توسعه منتخب، در مقطع ارشد  ارائه می دهد.
  • بورسیه اراسموس در بلژیک: این برنامه به دانشجویان بین‌المللی اجازه می دهد تا در دوره های بدون هزینه Erasmus Mundus شرکت داشته باشند.
  • بورسیه های Science@Leuven برای دانشجویان بین‌المللی: سالیانه ۸۰۰۰ یورو که با توجه به کارنامه ممکن است تا سال دوم نیز تمدید شود. برای انگیزه دادن به دانشجویان بین‌المللی در حال تحصیل در مقطع ارشد در رشته های فضانوردی و اخترشناسی، زیست، بیوفیزیک مولکولی و سلولی، شیمی، فیزیک، جغرافیا، ژئولوژی، ریاضیات و آمار اختصاص داده می شود.
  • برنامه بورسیه دکتری IRO در U.Leuven: این بورسیه از دانشجویان شایسته دکترا از کشورهای در حال توسعه حمایت می کند و در ۱۰ سال گذشته به بیش از ۱۰۰ دانشجوی بین‌المللی مقطع دکترا بودجه تخصیص داده است.
  • بورسیه های دانشگاه لیژ برای دانشجویان بین‌المللی: این بورسیه هم به دانشجویان ارشد اتحادیه اروپا و هم به دانشجویان ارشد خارج از اتحادیه از کشورهای نوظهور یا در حال توسعه تعلق می گیرد و شامل بورسیه های ۱ یا ۲ ساله با مقرری ماهیانه، هزینه سفر و ثبت نام است.
  • فلوشیپ (Fellowship) های بنیاد آموزش بلژیک – آمریکا: بنیاد بلژیک – آمریکایی (A.E.F) تا سقف ۸ فلوشیپ که هر یک حامل یک هزینه زندگی ۲۵۰۰۰ دلاری است را برای حمایت از تحصیلات یا تحقیقات پیشرفته برای شهروندان یا ساکنان دائم آمریکا ارائه می کند.
  • جوایز ارشد دانشگاه خنت برای دانشجویان کشورهای در حال توسعه: سالیانه تا سقف ۱۰ بورسیه به دانشجویان ارشد کشورهای در حال توسعه ارائه می‌شود. این جایزه به صورت یک مقرری ماهیانه، هزینه بیمه و شهریه تا سقف ۲ سال ارائه می شوند.
  • فاند تحقیقاتی ویژه دکترای دانشگاه خنت: این جایزه منحصر به فرد دانشجویان دکترا از کشورهای در حال توسعه را با یک بورسیه ۲۴ ماهه که به چند بخش در فاصله زمانی ۴ ساله در دانشگاه خنت پشتیبانی می کند.
  • بورسیه Fulbright: کمیته تبادلات آموزشی بین آمریکا، بلژیک و لوکزامبورگ این بورسیه‌ها را برای حمایت از تحصیلات ارشد و دکترا، تحقیقات پری-دکترا (Predoctoral) و تحقیقات پست- دکترا (Postdoctoral) همراه با برنامه های خاص برای کمک های آموزش زبان (هلندی، فرانسه، آلمانی) و معلمان متوسطه ارائه می کند.

برای مهاجرت به کانادا نیاز به کمک دارید؟

شرکت مهاجرتی ویزا موندیال یک شرکت حقوقی پیشرو در زمینه مهاجرت به کاناداست که ۱۲ سال سابقه فعالیت دارد. ویزا موندیال با پشتوانه تیمی بیش از ۲۰۰ نیروی متعهد به شما برای مهاجرت آسان به کانادا کمک می‌کند. از زمان تاسیس ویزا موندیال تا کنون بیش از ۱۰‌هزار پرونده مهاجرتی با موفقیت به اتمام رسیده‌اند. این موضوع ویزا موندیال را به یکی از قابل‌‌اعتماد‌ترین موسسات مهاجرتی کشور تبدیل کرده است.

ویزا موندیال