Search
Close this search box.

ویزای تحصیلی آمریکا

ویزای تحصیلی آمریکا

خوشبختانه پس از روی کار آمدن رئیس جمهور جدید آمریکا، جو بایدن، شرایط اخذ ویزای تحصیلی آمریکا در سال ۲۰۲۱ برای ایرانیان بهتر شده است. هر چند در زمان رئیس جمهور قبلی هم ورود دانشجویان ایرانی به این کشور ممنوع نبود ولی با سختگیری‌های بیشتری همراه بود.

در ایالات متحده، ویزا توسط وزارت امور خارجه اختصارا (DoS) و سفارت‌ها و کنسولگری‌های آن صادر می‌شود. وزارت امنیت کشور (DHS) بر آژانس‌های مهاجرتی و سازمان حفاظت از مرزها نظارت می‌کند. و سازمان مهاجرت (ICE) مسئول نظارت بر هر فردیست که از مرزهای آمریکا وارد خاک آن می‌شود.

فهرست مطالب

انواع ویزای تحصیلی آمریکا

ویزای F-1

دانشجویان بین‌المللی بعد از گرفتن پذیرش از موسسات آموزشی و دانشگاه‌های آمریکا نیاز به ویزای F-1 (غیر مهاجرتی) یا همان ویزای تحصیلی آمریکا دارند که برای دستیابی به آن باید فرم‌های تقاضا پر شده، هزینه آن پرداخت شده و مصاحبه‌ای انجام شود. سازمان مسئول، فرم I-20 صادر می‌کند که برای اخذ ویزای F-1 ضروری است.

ویزای F-2 مربوط به همسر دارنده ویزای F-1 بوده و اگر همسر دارنده F-1 قصد تحصیل در آمریکا را داشته باشد، باید درخواست تغییر ویزا بدهد. فرزندان با داشتن ویزای F-2 در صورتی که قصد تحصیل در مدارس K-12 را داشته باشند، نیازی به تغییر ویزا نخواهند داشت.

ویزای M-1  

ویزای M-1 به دانشجویانی اعطا می‌شود که بخواهند در برخی از رشته‌های فنی و حرفه‌ای تحصیل کنند. با داشتن این ویزا اجازه کار کردن ندارید. ویزای M-2 مربوط به همسر دارنده ویزای M-1 خواهد بود. اگر همسر یا فرزند دارنده M-1 قصد تحصیل در آمریکا را داشته باشد، باید درخواست تغییر ویزا بدهد.

ویزای J-1

آن دسته از افراد که برای تبادل اطلاعات به آمریکا می‌روند و از طرف کشور مبدا از لحاظ مالی حمایت شده‌اند، برای ادامه تحصیل در آمریکا نیاز به ویزای J-1 دارند. ویزای J-1 ویزای فرصت مطالعاتی هم نامیده می‌شود. دانشجویان با ویزای J1 واجد شرایط ۱۸ ماه آموزش دانشگاهی هستند (سه سال، در مواردی که رساله دکتری داشته باشند).

ویزای J-2 مربوط به همسر یا فرزندان دارای ویزای J-1 بوده و با این ویزا آن‌ها نیز می‌توانند در آمریکا تحصیل کنند.

سازمان‌های DHS/ICE در صورت وجود گرفتاری های مالی برای فرد می‌توانند اجازه کار خارج از محیط دانشگاه در آمریکا را بعد از سال اول صادر کنند.

چگونه ویزای تحصیلی آمریکا بگیریم؟

اخذ ویزای تحصیلی آمریکا برای ایرانیان شرایط و مدارکی لازم دارد که در این مقاله سعی شده است همه این موارد را توضیح دهیم.

شرایط اخذ ویزای تحصیلی آمریکا چیست؟

  • پذیرش از یکی از دانشگاه‌ها یا مراکز آموزشی مورد تایید SEVP
  • داشتن توان مالی کافی برای پوشش هزینه های تحصیل و زندگی به مدت یک سال
  • نداشتن سوء پیشینه
  • اثبات برگشت به کشور خود پس از اتمام تحصیل

SEVP و SEVIS چیست؟

SEVP مخفف Student and Exchange Visitor program است که در واقع برنامه امنیت ملی آمریکا است و مراکز آموزشی مجاز برای ثبت نام دانشجویان خارجی و دانشجویان مبادله‌ای را تایید و نظارت می‌کند.

دپارتمان امنیت ملی آمریکا از سیستم سویس SEVIS (Student and Exchange Visitor Information Systems) برای ساماندهی و حفظ اطلاعات مربوط به مراکز آموزشی مجاز و اطلاعات دانشجویانی که قصد ورود به آمریکا را دارند، استفاده می‌کند.

مراحل گرفتن ویزای تحصیلی آمریکا

برای دریافت ویزای دانشجویی آمریکا، مراحل زیر را با دقت و به درستی انجام دهید:

  1. از یکی از دانشگاه‌ها یا مراکز آموزشی مورد تایید SEVP پذیرش بگیرید.
    پس از دریافت پذیرش، دانشگاه برای شما فرم I-20 را ارسال می‌کند. در این فرم مشخص شده شما واجد شرایط اقدام برای چه نوع ویزایی هستید و همچنین کد SEVIS و کد دانشگاه شما بر روی آن نوشته شده است.
  2. هزینه SEVIS را پرداخت کنید.
  3. فرم آنلاین درخواست ویزای دانشجویی آمریکا یعنی DS-160 را پر کنید و به همراه مدارک لازم آن را سابمیت کنید.
  4. طبق برنامه‌ریزی دقیق از سفارت آمریکا در یکی از کشورهای همسایه مانند دبی، ترکیه یا ارمنستان وقت بگیرید.
  5. در روز تعیین شده، در سفارت آمریکا حاضر شوید و مصاحبه خود را انجام دهید.
  6. ممکن است همان روز جواب ویزای خود را دریافت نکنید و وارد پروسه کلییرنس (clearance) یا به عبارت دیگر بک گراند چک (background check) و یا پروسه اداری (Administrative Processing) شوید.
  7. پس از کلییرنس و اعلام تایید ویزا، پاسپورت خود را برای لیبل ویزا برای سفارت آمریکا ارسال کنید و پیکاپ ویزا را انجام دهید.
  8. بعد از دریافت ویزای خود، شما اجازه دارید تنها ۳۰ روز قبل از تاریخ شروع تحصیل خود وارد آمریکا شوید و زودتر از آن امکان ورود ندارید. پس از پایان تحصیل هم تا ۶۰ روز امکان اقامت در آمریکا را دارید.

نکاتی در مورد اخذ ویزای تحصیلی آمریکا

  • برای پرداخت هزینه SEVIS، وارد سایت SEVP شده و پس از وارد کردن اطلاعات شخصی و همچنین کد SEVIS و کد دانشگاه خود، هزینه آن را پرداخت کنید. حداکثر تا سه روز قبل از سابمیت فرم آنلاین درخواست ویزا، باید این هزینه را پرداخت کنید.
  • برای پر کردن فرم DS-160 وارد سایت وزارت امور خارجه آمریکا شوید و اکانت بسازید.
  • در روز مصاحبه باید همه مدارک لازم را با خود همراه داشته باشید.
  • نتیجه مصاحبه شما یا همان روز اعلام می‌شود و یا ممکن است وارد پروسه بک گراند چک شوید. معمولا پرونده اکثر ایرانیان اگر کامل ریجکت نشود، وارد پروسه بک گراند چک می‌شود. پروسه بک گراند چک به صورت ریجکتی با بند 221g به شما نشان داده می‌شود. در این مرحله آفیسر شما را واجد شرایط دریافت ویزا می‌داند اما از نظر امنیت ملی آمریکا هم باید پیشینه شما بررسی شود. ریجکتی با بند 214 B ریجکتی کامل محسوب می‌شود و در این حالت پرونده شما بسته می‌شود.

هزینه اخذ ویزای تحصیلی آمریکا

برای گرفتن انواع ویزای تحصیلی آمریکا، لازم است مبالغی را به وزارت امور خارجه و سفارت آمریکا پرداخت کنید:

چک لیست مدارک لازم برای ویزای تحصیلی آمریکا

  • نامه پذیرش دانشگاه
  • اصل فرم I-20 با تایید و امضای دانشجو و دانشگاه
  • رسید پرداخت هزینه سویس SEVIS
  • صفحه تایید سابمیت فرم DS-160 حاوی بارکد
  • رسید پرداخت هزینه فرم DS-160
  • نامه رزرو وقت سفارت
  • پاسپورت معتبر: پاسپورت شما باید حداقل ۶ ماه بیش از مدت زمان تحصیل در آمریکا اعتبار داشته باشد. در صورت داشتن پاسپورت قدیمی، در روز مصاحبه آن را هم همراه خود داشته باشید.
  • ترجمه رسمی شناسنامه
  • یک قطعه عکس
  • مدارک تمکن مالی
  • ترجمه رسمی سند ازدواج (در صورت امکان)
  • کارنامه زبان و کارنامه جی آر ای (در صورت امکان)
  • رزومه انگلیسی
  • ترجمه رسمی مدرک و ریز نمرات دانشگاه (بهتر است اصل مدرک و ریز نمرات فارسی را هم همراه خود داشته باشید)
  • تاییدیه چاپ مقالات در مجلات علمی در صورت امکان (برای دانشجویان ارشد و دکترا)
  • کپی مقالات چاپ شده در صورت امکان (برای دانشجویان ارشد و دکترا)

I-20 چیست؟

 فرم I-20 گواهی صلاحیت ویزای دانشجویی F1 یا به عبارتی مجوز اقدام برای ویزای دانشجویی آمریکا یعنی F1 است. این فرم توسط دانشگاه‌ها و کالج‌های مورد تایید SEVP برای دانشجویانی که پذیرش تحصیلی آمریکا دریافت می‌کنند، صادر می‌شود.

این فرم در واقع برگه ای است که اطلاعات هویتی شما، اطلاعات مربوط به دانشگاه و رشته پذیرش شده و همچنین هزینه‌های مربوط به تحصیل در آن رشته و مخارج زندگی در آن نوشته شده است. برای اخذ ویزای دانشجویی آمریکا به این فرم نیاز خواهید داشت و بدون آن امکان اقدام وجود ندارد و مدارک شما ناقص خواهد بود.

بر روی این برگه کد SEVIS و کد دانشگاه هم نوشته شده است.

i-20 فرم ویزای تحصیلی آمریکا
نمونه فرم I-20

مشخصات عکس برای ویزای تحصیلی آمریکا

مشخصات عکس ویزای تحصیی آمریکا

  • عکس شما باید رنگی و تمام رخ باشد.
  • پس زمینه عکس سفید باشد.
  • سایز عکس مورد قبول آمریکا ۱.۵ سانتیمتر در ۱.۵ سانتیمتر (۲ اینچ در ۲ اینچ) است. فاصله چانه تا بالای پیشانی باید بین ۲۲ میلیمتر تا ۳۵ میلیمتر ( یا بین ۱ اینچ تا ۱ و ۳/۸ اینچ) باشد.
  • از عینک استفاده نکنید مگر اینکه به دلایل پزشکی مانند جراحی مجبور باشید از عینک استفاده کنید.
  • تصویر شما باید خنثی باشد و حالاتی مانند لبخند، اخم و غیره نداشته باشد.
  • عکس باید طبیعی و بدون ادیت باشد.
  • اگر آرایش دارید، باید آرایش شما معمولی باشد به طوری که چهره طبیعی شما تغییر نکند.
  • در صورت داشتن حجاب، باید گردی صورت شما کاملا مشخص باشد.
  • بیش از ۶ ماه از زمان عکس شما نگذشته باشد.
  • در زمان پرم کردن فرم DS-160 عکس خود را آپلود کنید. در روز مصاحبه هم بهتر است یک یا دو قطعه عکس همراه خود داشته باشید.

تمکن مالی برای ویزای تحصیلی آمریکا

تمکن مالی برای گرفتن ویزای دانشجویی آمریکا بسیار مهم است. شما باید به آفیسر ثابت کنید که توانایی تامین هزینه‌های تحصیل و هزینه‌های زندگی خود به مدت یک سال را دارید. تامین این هزینه‌ها ممکن است از طریق حساب بانکی شما یا حساب بانکی اسپانسر شما و یا حساب هر دو نفر شما نشان داده شود.

تهیه مدارک مالی صرفا جمع آوری نامه بانکی، نامه شغلی و اسناد ملکی نیست. برای فراهم کردن هر کدام از این مدارک باید به نکات بسیار ریزی توجه کنید. برای مثال، بسیار مهم است که توجه کنید چه میزان پول در حساب شما و چه میزان پول در حساب اسپانسر شما باشد. آیا اصلا لازم است اسپانسر داشته باشید؟ و مواردی از این قبیل.

در زمان اقدام برای اخذ ویزای دانشجویی آمریکا کارشناسان ما جزئیات این مدارک را به شما توضیح خواهند داد.

حداقل تمکن مالی برای ویزای تحصیلی آمریکا چقدر است؟

میزان تمکن مالی که باید برای ویزای دانشجویی آمریکا ارائه دهید به فاکتورهای مختلفی بستگی دارد مانند ایالت، شهر، دانشگاه خصوصی یا دولتی بودن، مقطع تحصیلی و رشته تحصیلی پذیرفته شده.

 بنابراین به طور دقیق نمی‌توان گفت که میزان تمکن شما چقدر باید باشد ولی به طور میانگین حداقل تمکن شما نباید زیر ۳۰ هزار دلار آمریکا باشد. خوشبختانه در فرم گواهی مالی دانشگاه‌ها “Financial Affidavit” و همچنین فرم I-120 که از طرف هر دانشگاه برای شما صادر می‌شود، مبلغ دقیق شهریه تحصیلی و هزینه زندگی شما و همراهتان کامل نوشته شده و شما می توانید با جمع آن مبالغ از میزان تمکنی که باید ارائه دهید، مطلع شوید. البته در صورت امکان بهتر است مبلغی بیشتر از آن ارائه دهید. 

مثال از میزان تمکن مالی برای ویزای تحصیلی آمریکا ۲۰۲۲-۲۰۲۱:

در دانشگاه California State University, Long Beach، شهریه اکثر رشته‌ها در مقطع فوق لیسانس برای یک سال تحصیلی ۱۴,۶۱۶ دلار است و هزینه زندگی ۱۸,۱۶۰ دلار و همچنین هزینه بیمه برای ۱۲ ماه ۱,۳۵۲ دلار است که مجموع تمکن مالی شما برای این دانشگاه باید حداقل ۳۴,۱۲۸ دلار باشد.

تمکن مالی ویزای تحصیلی کانادا

در صورتی که متاهل هستید و فرزندی هم دارید و قرار است شما را با ویزای همراه دانشجویی آمریکا همراهی کنند، به ازای همسر باید مبلغ ۴,۷۰۰ دلار و به ازای هر فرزند خود مبلغ ۳,۹۰۰ دلار به تمکن خود اضافه کنید.

تمکن مالی ویزای تحصیلی کانادا همراه

مدارک تمکن مالی برای ویزای تحصیلی آمریکا

  • صورت حساب بانکی ۶ ماه اخیر. این صورت حساب‌ها باید به زبان انگلیسی، بر روی سر برگ بانک و با مهر و امضا باشد. تاریخ صدور آنها بایستی ۳ تا ۴ روز قبل از مصاحبه باشد.
  • نامه سابقه شغلی که در آن سمت شغلی شما، مدت اشتغال و میزان درآمد شما قید شده باشد. نامه شغلی باید بر روی سربرگ شرکت و همراه با مهر و امضای مدیر شرکت و با ذکر تاریخ باشد.
  • فیش های حقوقی ۶ ماه اخیر
  • اگر شرکت دارید، لازم است که اسناد ثبت شرکت، اساسنامه، مدارک مربوط به پرداخت مالیات سه سال اخیر و لیست فیش حقوقی کارکنان را در صورت امکان ارائه دهید.
  • اگر خود اشتغال هستید، قراردادهای کاری‌‏تان را ارائه دهید.
  • اگر اسپانسر دارید، باید هر مدرکی که میزان درآمد و دارایی ایشان را نشان می‌دهد ارائه دهید مانند صورت حساب بانکی، نامه شغلی، نامه بازنشستگی، فیش های حقوقی، اسناد ملکی، قراردادهای کاری و…
  • اسناد ملکی به نام خود و یا اسپانسر
  • اسناد فروش یا خرید ملک
  • رسید پرداخت دپازیت دانشگاه در صورت امکان
  • نامه دریافت بورسیه از طرف دانشگاه یا هر منبع دیگر
صورت حساب بانکی برای ویزای تحصیلی آمریکا
نمونه صورت حساب بانکی برای ویزای تحصیلی آمریکا
نامه شغلی برای ویزای تحصیلی آمریکا
نمونه نامه شغلی برای ویزای تحصیلی آمریکا

ویزای تحصیلی آمریکا بدون مدرک زبان

برای اقدام جهت ویزای تحصیلی آمریکا ارائه نمره زبان الزامی نیست. نبودن نمره زبان در بین مدارک ویزای تحصیلی آمریکا به خودی خود موجب ریجکتی پرونده نمی‌شود چون اولا جزو مدارک لازم برای ویزای تحصیلی آمریکا نیست و دوما گرفتن ویزای تحصیلی آمریکا به عوامل و مدارک بسیار زیادی بستگی دارد و نمره زبان به تنهایی نمی تواند عامل تعیین کننده باشد، اما تاثیر آن در صدور ویزای تحصیلی آمریکا را نمی توان نادیده گرفت.

وقتی برای مصاحبه به سفارت آمریکا می‌روید، برای آفیسرانی که از شما سوال می‌پرسند بسیار مهم است که به زبان انگلیسی تسلط داشته باشید و به راحتی بتوانید سوالات را جواب دهید و در آینده هم بدون مشکل بتوانید به زبان انگلیسی در دانشگاه تحصیل کنید.

ویزای دانش آموزی آمریکا

هر ساله دانش آموزان زیادی از سراسر دنیا از مدارس آمریکا پذیرش تحصیلی می گیرند و با ویزای دانش آموزی آمریکا راهی این کشور می شوند. البته با توجه به اینکه دانش آموزان زیر سن قانونی ۱۸ سال هستند باید در آمریکا قیم قانونی یا Custodian داشته باشند که این افراد یا شهروند آمریکا هستند یا باید اقامت دائم آنجا را داشته باشند.

ویزای دانش آموزی آمریکا شرایطی دارد از جمله:

  • ویزای دانش آموزی آمریکا F1 برای دانش آموزانی که قصد تحصیل در مدارس دولتی ابتدایی یا قصد شرکت در برنامه‌های آموزشی دولتی برای بزرگسالان را  دارند  صادر نمی‌شود. اما در صورتی که بخواهند در مدارس خصوصی ابتدایی تحصیل کنند، این ممنوعیت وجود ندارد.
  • دانش آموزانی که از دبیرستان‌های دولتی آمریکا پذیرش گرفته باشند، فقط ۱۲ ماه اجازه دارند در مقطع دبیرستان درس بخوانند و برای آن‌ها ویزای تحصیلی یک ساله صادر می‌شود. اما اگر از دبیرستان‌های خصوصی پذیرش بگیرند، این ممنوعیت وجود ندارد.
بیشتر بخوانید: تحصیل در مدارس آمریکا

وضعیت ویزای دانش آموزی آمریکا برای ایرانیان

اگر قصد دارید برای ویزای دانش آموزی فرزندتان اقدام کنید، در سایت وزارت امور خارجه آمریکا می‌توانید به صورت آنلاین اپلیکیشن خود را ارسال کنید و در حال حاضر امکان اقدام برای ایرانیان وجود دارد.

اما مسئله این است که دولت آمریکا به سختی برای دانش آموزان ایرانی ویزا صادر می‌کند و به همین دلیل شانس زیادی برای گرفتن ویزای دانش آموزی آمریکا برای ایرانیان وجود ندارد. اما شرایط برای گرفتن انواع ویزای تحصیلی دانشجویی مساعد است.

مدت زمان اخذ ویزای تحصیلی آمریکا

پس از سابمیت فرم DS-160، برای مصاحبه باید از یکی از سفارت‌های آمریکا در کشورهای مجاور وقت بگیرید. به دلیل شرایط ویروس کرونا، متاسفانه بعضی از سفارت‌ها مانند سفارت آمریکا در دوبی، آنکارا و استانبول در حال حاضر بسته هستند و بعضی دیگر فقط برای پرونده‌های حساس وقت می‌دهند.

در شرایط عادی، پس از سابمیت اپلیکیشن DS-160، معمولا امکان گرفتن وقت مصاحبه بدون سختی وجود دارد. پس از انجام مصاحبه اگر پرونده شما وارد بک گراند چک شود، بسته به شرایط پرونده شما، نتیجه ممکن است از یک هفته تا چندین ماه طول بکشد. به صورت کلی، مدت زمان گرفتن ویزای دانشجویی آمریکا، ممکن است از ۸ ماه یا بیشتر طول بکشد.

شانس اخذ ویزای تحصیلی آمریکا

طی سال‌های گذشته با تصویب قانون منع ورود به آمریکا از ۱۱ کشور مسلمان از جمله ایران، شرایط برای بسیاری از دانشجویان و خانواده‌هایشان سخت شد و صدور ویزاهای دانشجویی آمریکا کاهش یافت اما متوقف نشد. خوشبختانه با روی کار آمدن دولت جدید آمریکا در سال ۲۰۲۱، این قانون برای کشورهای ممنوعه حذف شد.

گرفتن ویزا شانسی نیست بلکه آن چه شانس نامیده می‌شود در واقع ارائه مدارک کافی، درست و قانع کننده، متناسب با شرایط شما به سفارت آمریکا است. هرچند شرایط سیاسی ممکن است روی گرفتن ویزای شما تاثیرگذار باشد، اما ارائه مدارک و اسناد کافی و درست به سفارت آمریکا که شما را دانشجویی مصمم و شایسته برای تحصیل نشان دهد  و همچنین آفیسر را قانع کند که پس از اتمام تحصیل به کشور خود بر می‏‌گردید، قطعا شانس شما را برای اخذ ویزای تحصیلی آمریکا بالا می‌برد.

آمار صدور ویزای دانشجویی F1 آمریکا ۲۰۱۰-۲۰۲۰

آگاهی از آمار صدور ویزای دانشجویی F1 آمریکا برای ایرانیان و دیگر دانشجویان جهان طی ۱۰ سال گذشته، به شما دید روشنی در مورد وضعیت ویزاها خواهد داد:
۲۰۲۰۲۰۱۹۲۰۱۸۲۰۱۷۲۰۱۶۲۰۱۵۲۰۱۴۲۰۱۳۲۰۱۲۲۰۱۱۲۰۱۰
آمار صدور ویزای F1 برای ایرانیان۵۲۸۱,۶۷۴۱,۴۳۳۲,۲۰۱۲,۶۵۰۳,۲۴۱۳,۲۸۰۳,۰۲۱۳,۰۲۴۲,۴۷۵۱,۷۶۱
آمار صدور ویزای F1 برای دانشجویان جهان۱۱۱,۳۸۷۳۶۴,۲۰۴۳۶۲,۹۲۹۳۹۳,۵۷۳۴۷۱,۷۲۸۶۴۴,۲۳۳۵۹۵,۵۶۹۵۳۴,۳۲۰۴۸۶,۹۰۰۴۴۷,۴۱۰۳۸۵,۲۱۰
همانطور که مشخص است در سال ۲۰۲۰ به خاطر شرایط بیماری کووید-۱۹ میزان صدور ویزاها برای دانشجویان سراسر جهان از جمله دانشجویان ایرانی کاهش یافته است.

ویزای تحصیلی آمریکا با همسر

اگر شما دانشجوی متاهلی هستید که موفق به گرفتن ویزای دانشجویی آمریکا شده‌اید، خوشبختانه این امکان را دارید که برای ویزای همراه همسر و فرزندان خود هم اقدام کنید.

 ویزای همراه دانشجویی آمریکا شامل ویزای F2 و M2 است. اگر شما ویزای تحصیلی F1  آمریکا را گرفته‌اید، ویزای همسر و فرزندان شما ویزای F2 و اگر ویزای دانشجویی M1 آمریکا را گرفته‌اید، ویزای همسر و فرزندان شما ویزای M2 نام دارد. برای همراهان دارنده‏ ویزای تحصیلی J1 هم که از نوع ویزای ویزیتوری مبادله‌ای است، امکان ویزا به صورت J2 وجود دارد.

شرایط اخذ ویزای همراه تحصیلی در آمریکا

  • همسر دارنده ویزای دانشجویی آمریکا باشید.
  • فرزند مجرد و زیر ۲۱ سال دارنده ویزای تحصیلی آمریکا باشید.
  • سوء پیشینه نداشته باشید.
  • توان مالی کافی برای مدت اقامت خود و خانواده‌‏تان را داشته باشید.

نکاتی در مورد ویزای همراه دانشجویی آمریکا

  • از آنجا که وضعیت ویزای همراه تحصیلی F2 وابسته به وضعیت ویزای تحصیلی F1 است، تا زمانی که دارنده ویزای F1 وضعیت خود را حفظ کند، دارنده ویزای همراه F2 نیازی به تمدید ویزای خود نخواهد داشت. اما اگر ویزای F1 باطل شود، ویزای F2 هم که زیرمجموعه آن است، باطل خواهد شد.
  • اگر با ویزای همراه دانشجویی F2 وارد آمریکا شدید، اجازه کار نخواهید داشت. همچنین اجازه تحصیل تمام وقت در مراکز آموزشی، کالج‌ها و دانشگاه‌ها را نخواهید داشت مگر اینکه در صورت داشتن شرایط لازم، وضعیت ویزای خود را از F2  به F1 تغییر دهید.
  • با ویزای همراه دانشجویی F2 آمریکا شما می‌توانید در کلاس‌ها و دوره‌هایی که جنبه حرفه‌ای یا سرگرمی دارند، مانند کلاس‌های زبان، کلاسهای ورزشی مانند تنیس و یا دوره های آشپزی شرکت کنید.
  • فرزندان دارای ویزای همراه تحصیلی آمریکا یعنی F2 می‌توانند به صورت تمام وقت در مدارس ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان آمریکا تحصیل کنند. اما بعد از فارغ‌التحصیلی از دبیرستان، اجازه ورود به دانشگاه‌ها را ندارند مگر اینکه وضعیت ویزای خود را از F2 به F1 تغییر دهند. تا زمانیکه وضعیت ویزای F1 تایید نشود، آن‌ها نمی‌توانند درس خود را شروع کنند.

کار با ویزای تحصیلی آمریکا

کشور آمریکا با داشتن دانشگاه‌های برتر دنیا و امکانات آموزشی پیشرفته قطعا آرزوی تحصیل بسیاری از دانشجویان است. با توجه به هزینه‌های نسبتا بالای تحصیل در این کشور، حتما شما هم دغدغه‏ کار دانشجویی با ویزای تحصیلی آمریکا را دارید. اگر دارای ویزای دانشجویی آمریکا F1 هستید، شما اجازه کار ۲۰ ساعت در هفته در داخل دانشگاه (on Campus) را دارید. در تعطیلات رسمی مانند کریسمس، تعطیلات بین ترم تحصیلی و تابستان این عدد می‌تواند به ۴۰ ساعت در هفته هم برسد. به این نکته توجه کنید که در سال اول تحصیل خود، شما اجازه کار در خارج از دانشگاه (Off-Campus) را ندارید و پس از یک سال تحصیل تمام وقت این اجازه به شما داده خواهد شد.

چگونگی کار با ویزای تحصیلی آمریکا

پس از یک سال تحصیل تمام وقت، شما می‌توانید از طریق برنامه های OPT و CPT مجوز کار خارج از محیط دانشگاه را به دست بیاورید. OPT مخفف Optional Practical Training به معنای آموزش عملی اختیاری است و CPT مخفف Curricular Practical Training به معنای آموزش عملی برنامه تحصیلی است.

تفاوت بین OPT و CPT

OPTCPT
برنامه ای است که از طریق آن دانشجویان خارجی دارای ویزای F1 اجازه کار موقت به مدت ۱۲ ماه را در ارتباط با رشته تحصیلی خود دارند.برنامه‌ای است که از طریق آن دانشجویان خارجی دارای ویزای F1 به طور موقت اجازه دارند در دوره‌های کارورزی (با حقوق یا بدون حقوق) و یا کو-آپ مربوط به برنامه تحصیلشان شرکت کنند و تجربه عملی به دست بیاورند.
کار با مجوز OPT می‌تواند در حین تحصیل یا بعد از آن تکمیل شود.کار با مجوز CPT باید قبل از پایان تحصیل تکمیل شود.
به شما اجازه می‌دهد تا هر جا که دوست دارید و مرتبط با رشته تحصیلی شما است کار کنید و مختص به کارفرمای خاصی نیست.بخشی از برنامه درسی دانشجو است و فقط کارفرمایان خاصی دوره‌ها را ارائه می‌دهند.
اگر در رشته‌های مربوط به Science، Technology، Engineering یا Mathematics تحصیل کنید، امکان تمدید دوره یک ساله کاری تا دو سال دیگر وجود دارد و در مجموع شما سه سال می‌توانید کار کنید. اما در رشته‌های دیگر، فقط یک سال اجازه کار دارید و قابل تمدید نیست.فقط ۱۲ ماه امکان کار کردن با مجوز CPT وجود دارد یا به صورت پاره وقت (۲۰ ساعت در هفته یا کمتر) و یا کار تمام وقت (۲۰ ساعت در هفته و بیشتر) و قابل تمدید نیست. مدت اشتغال به طول دوره کارورزی یا کو-آپ بستگی دارد.

اقامت تحصیلی آمریکا

اگر شما از دانشجویانی هستید که رویای اقامت دائم آمریکا را دارید و قصد دارید پس از تحصیل در این کشور بمانید، برای رسیدن به چنین هدفی بهترین روش این است که ابتدا شغلی پیدا کنید و با گرفتن ویزای کار موقت، شرایط لازم برای دریافت گرین کارت آمریکا (کارت اقامت دائم آمریکا) را به دست آورید.

معمولا سه تا پنج سال پس از گرفتن گرین کارت آمریکا می‌توانید تابعیت این کشور را به دست آورید.

شرایط کار پس از تحصیل در آمریکا

  • پس از گرفتن مجوز کار OPT نود ۹۰ روز فرصت دارید که دنبال کار باشید و از کارفرمایان آمریکایی پیشنهاد شغلی دریافت کنید.
  • دریافت پیشنهاد شغلی (Job Offer) به این صورت است که کارفرما باید شغل مورد نظر را سه ماه آگهی کند. اگر از شهروندان یا مقیمان دائم آمریکا فرد مناسبی برای آن سمت شغلی پیدا نشود، در مرحله بعد کارفرما به اداره کار درخواست Labor Condition Application (LCA) می‌دهد. اگر درخواست کارفرما تایید شود، به شما جاب آفر می‌دهد. اسپانسر مالی شما می‌شود و درخواست ویزای کار موقت شما را سابمیت می کند.
  • اگر زمان مجوز کار OPT که یک ساله است رو به اتمام باشد و هنوز ویزای H1B را دریافت نکرده باشید، در صورتی که در رشته های STEM درس خوانده باشید، تا دو سال دیگر هم می توانید مجوز کار خود را تمدید کنید. اما اگر در رشته‌هایی غیر از STEM درس خوانده باشید و تا اتمام زمان مجوز یک ساله کار، ویزای کار موقت خود را دریافت نکنید باید کشور آمریکا را ترک کنید.

ویزای H1B چیست؟

ویزای H1B یک ویزای کاری غیر مهاجرتی است که به کارفرمایان آمریکایی اجازه می‌دهد تا به طور موقت متخصصان خارجی را در مشاغل تخصصی استخدام کنند.

مدت اعتبار ویزای H1B سه سال است که تا ۶ سال هم قابل تمدید است.

سالانه حدود ۶۵,۰۰۰ ویزای H1B به صورت قرعه کشی صادر می‌شود که ۲۰,۰۰۰ ظرفیت هم برای دارندگان مدرک کارشناسی ارشد و بالاتر اضافه می‌شود.

اگر مجوز کار OPT سه ساله دارید، احتمال اینکه در طی این سه سال ویزای H1B را بگیرید زیاد است.

برای گرفتن ویزای H1B حداقل داشتن مدرک کارشناسی و داشتن یک شغل تخصصی لازم است.

مراحل اخذ گرین کارت آمریکا از طریق کار پس از تحصیل

  1. ۹۰ روز قبل از پایان تحصیل خود برای مجوز کار OPT درخواست دهید.
  2. پس از دریافت مجوز OPT، شغل مرتبط با رشته تحصیلی خود را پیدا کنید و از کارفرما جاب آفر (Job Offer) بگیرید.
  3. در حین اشتغال به کار، باید برای تغییر وضعیت خود از ویزای تحصیلی F1 به ویزای کاری H1B اقدام کنید. کارفرمای شما باید اسپانسر مالی شما شود و کار ویزای H1B شما را انجام دهد.
  4. پس از دریافت ویزای کاری H1B، می‌توانید برای گرفتن گرین کارت خود اقدام کنید.

اقامت پس از تحصیل در آمریکا در یک نگاه

دلایل ریجکتی ویزای تحصیلی آمریکا

پس از حضور در مصاحبه و پاسخ به سوالات آفیسر ممکن است درخواست ویزای دانشجویی شما به دلایل مختلفی رد شود. اطلاع از این دلایل می تواند در جمع آوری مدارک درست به شما بسیار کمک کند و آرزوی شما را برای گرفتن ویزای دانشجویی آمریکا محقق کند.

معمولا درخواست ویزای دانشجویی آمریکا به دلایل زیر رد می‌شود:

  • عدم ارائه مدارک مالی کافی برای تامین هزینه‌های تحصیل و زندگی در آمریکا
  • عدم ارائه مدارک کافی برای اثبات برگشت به کشور محل زندگی خود پس از اتمام تحصیل
  • ارائه مدارک غیرواقعی و جعلی
  • ارائه مدارک ناقص و اشتباه
  • برخورد ارتباطی ضعیف در روز مصاحبه
  • نداشتن مهارت کافی در صحبت کردن به زبان انگلیسی
  • عدم آمادگی کافی در روز مصاحبه و دادن پاسخ‌های نامناسب به سوالات آفیسر
  • رد شدن در بک گراند چک به دلایل امنیتی
  • دلایل سیاسی (وجود مشکلات بین کشور مبدا و کشور مقصد)

پاسخ به سوالات شما

معدل به تنهایی تاثیر چندانی بر نتیجه ویزای شما ندارد مگر اینکه تعداد واحدهای افتاده‏ زیادی داشته باشید که ممکن است در نظر آفیسر شما دانشجوی درسخوانی نباشید. به طور کلی، اگر از دانشگاه قابل قبولی پذیرش گرفته باشید و سوالات تحصیلی مصاحبه را به خوبی جواب دهید، از این جهت جای نگرانی وجود ندارد.

آفیسر یا آفیسرها معمولا در مورد موضوعاتی از این قبیل سوال می پرسند:

  • هدف از تحصیل در آمریکا
  • هدف از تحصیل در دانشگاه پذیرش شده
  • نام دانشگاه‌های پذیرش شده
  • سابقه تحصیلی
  • برنامه های بعد از فارغ‌التحصیلی
  • شهریه دانشگاه
  • اسپانسرهای مالی
  • میزان درآمد و شغل اسپانسر
  • تحصیلات و شغل اعضای خانواده و …

خیر، دارنده ویزای همراه اجازه کار در آمریکا را ندارد.

بله. شما می‌توانید با تغییر ویزای همراه خود به ویزای تحصیلی امکان تحصیل تمام وقت را به دست بیاورید.

پس از دریافت نامه پذیرش تحصیلی و فرم I-20 بدون اتلاف وقت برای ویزای تحصیلی خود اقدام کنید. پس از سابمیت اپلیکیشن آنلاین، از سفارت آمریکا در کشورهای مجاور وقت مصاحبه بگیرید. به طور کلی، با در نظر گرفتن پروسه اخذ پذیرش، حداقل یک سال قبل از شروع ترم تحصیلی مورد نظر باید کار خود را شروع کنید.

پس از گرفتن ویزای F1 آمریکا، شما نهایتا ۳۰ روز قبل از شروع کلاس‌ها باید وارد آمریکا شوید و نه زودتر.

پول شما باید حداقل ۶ ماه در حساب مانده باشد.

کشورهای مجاور مانند ترکیه، ارمنستان، آذربایجان، امارات متحده عربی.

بله. بسته به رشته تحصیلی شما، از یک سال تا سه سال فرصت دارید در آمریکا کار کنید. پس از استخدام در شغل مرتبط با تحصیلات خود، می‌توانید ویزای خود را به نوع کاری تغییر دهید.

عوامل مختلفی در گرفتن ویزای دانشجویی آمریکا تاثیرگذار هستند و حتی تحویل بهترین پرونده به سفارت آمریکا هم نمی‌تواند اخذ ویزای تحصیلی آمریکا را تضمین کند.

ریجکتی با بند 221g یعنی در این مرحله آفیسر شما را واجد شرایط دریافت ویزا می‌داند اما از نظر امنیت ملی آمریکا هم باید پیشینه شما بررسی شود و وارد پروسه بک گراند چک می‌شوید. ریجکتی با بند 214 B ریجکتی کامل محسوب می شود و در این حالت پرونده شما بسته می‌شود. البته بعدا مجددا می‌توانید برای این ویزا اقدام کنید.

نمره زبان جزو مدارک لازم برای ویزای تحصیلی آمریکا نیست ولی ارائه آن می‌تواند بر نتیجه ویزا تاثیرگذار باشد.

برای مهاجرت به کانادا نیاز به کمک دارید؟

شرکت مهاجرتی ویزا موندیال یک شرکت حقوقی پیشرو در زمینه مهاجرت به کاناداست که ۱۲ سال سابقه فعالیت دارد. ویزا موندیال با پشتوانه تیمی بیش از ۲۰۰ نیروی متعهد به شما برای مهاجرت آسان به کانادا کمک می‌کند. از زمان تاسیس ویزا موندیال تا کنون بیش از ۱۰‌هزار پرونده مهاجرتی با موفقیت به اتمام رسیده‌اند. این موضوع ویزا موندیال را به یکی از قابل‌‌اعتماد‌ترین موسسات مهاجرتی کشور تبدیل کرده است.

ویزا موندیال
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها