Search
Close this search box.

مهاجرت به کانادا در سال 2024 چگونه خواهد بود؟

سال گذشته، سال جالبی برای مهاجرت کانادایی بود. قرعه‌کشی اکسپرس انتری مبتنی بر دسته‌بندی آغاز شد، و همچنین کانادا برنامه سطوح مهاجرتی‌اش برای ۳ سال آینده را اعلام کرد. اما توافق عمومی مردم کانادا درباره مهاجرت در پایین‌ترین سطح خودش از سال ۱۹۹۸ قرار گرفته است – که ممکن است پیامدهایی برای مقیمان موقت داشته باشد.

سیاست‌های مهاجرتی‌ای‌ که تازه‌واردهایی مثل شما را تحت تاثیر قرار می‌دهند خودشان تحت تاثیر رویدادهای جهانی، اقتصاد کانادا و اقلیم‌های سیاسی هستند.

اتفاقات سال گذشته، شرایط مهاجرتی سال ۲۰۲۴ را شکل داده‌اند. در این مقاله روی این تمرکز خواهیم کرد که چرا وزیر مهاجرت کانادا از کاهش صدور ویزا صحبت کرده است و اینکه هنگام انتخاب از بین برنامه استانی و اکسپرس اینتری به چه معیارهایی توجه کنیم.

تحلیل شرایط مهاجرت به کانادا در سال 2024

آیا کانادا در سال 2024 ویزاهای کمتری صادر خواهد کرد؟

در راستای کمبود مسکن و افزایش هزینه‌های زندگی در کانادا، اینطور به‌نظر می‌رسد که فضای سیاسی حول مهاجرت در حال تغییر است.
وزیر مهاجرت کانادا، مارک میلر گفته است که قصد دارد در سال ۲۰۲۴، شمار ویزاهایی که صادر می‌کند را محدود کند. خبرگزاری Globe and Mail چنین گزارش می‌دهد که ممکن است خبر محدودیت صدور ویزا در اوایل سال جدید رسماً اعلام شود.

در اکتبر ۲۰۲۳، موسسه «اینوایرونیکس» گزارشی منتشر کرد که نشان می‌داد حمایت از مهاجرت در کانادا رو به کاهش است. گرچه کانادایی‌ها همچنان عموماً موافقند که مهاجرت تاثیر مثبتی بر اقتصادشان داشته است، اما حمایت از این موضوع در پایین‌ترین سطح خودش از سال ۱۹۹۸ قرار گرفته است. به نقل از گزارش مذکور، ۷۸ درصد از کانادایی‌ها معتقدند که مهاجرت برای اقتصادشان مفید بوده است. این یعنی ۱۱ درصد کاهش نسبت به سال ۲۰۲۲.

به هر ترتیب، به‌نظر می‌رسد نظرات نامساعد کانادایی‌ها درباره مهاجرت بیشتر ناشی از مشکلات اقتصادی است تا بیگانه‌هراسی. موسسه اینوایرونیکس می‌گوید نگرانی‌هایی که درباره «مهاجرت بی‌رویه» وجود دارد تا حد زیادی از نگرانی بابت مسکن نشأت می‌گیرد؛ نه اینکه مهاجرت تهدیدی برای فرهنگ و ارزش‌های کانادایی ایجاد کرده باشد. در حال حاضر، کانادا همچنان ارزش زیادی برای تعدد و تنوع فرهنگ‌ها قائل است.

در حالی که کشورهایی مانند استرالیا، انگلیس، فرانسه و آمریکا مشغول کاهش جذب مهاجران تازه‌وارد هستند، کانادا قصد دارد ۴۸۵٬۰۰۰ مهاجر در سال ۲۰۲۴ و ۵۰۰٬۰۰۰ مهاجر جدید در سال ۲۰۲۵ و ۲۰۲۶ جذب کند.

کانادا همین حالا هم با افزایش تمکن مالی دانشجویان از ۱۰٬۰۰۰ دلار به ۲۰٬۶۳۵ دلار کار را برای مهاجران سخت‌تر کرده است. ممکن است محدودیت‌های بیشتری برای مقیمان موقت، یعنی دانشجویان بین‌المللی و نیروی کار خارجی در راه باشد. با این حال وزیر مهاجرت کانادا می‌گوید این محدودیت‌ها بیشتر بر جلوگیری از کلاهبرداری‌های مهاجرتی تمرکز دارند.

در همین حال، کانادا به اقدامات بشردوستانه خود متعهد است. در ماه دسامبر، «اداره مهاجرت، پناهندگی و شهروندی کانادا» (IRCC) شرایط جدیدی تصویب کرد تا به اعضای خانواده کانادایی‌هایی که تحت تاثیر جنگ اسرائیل و حماس در نوار غزه بوده‌اند اقامت موقت اهدا کند.

نگاهی به برنامه اکسپرس اینتری کانادا در سال 2024

طبق برنامه سطوح مهاجرت سال ۲۰۲۴ تا ۲۰۲۶ که اخیراً منتشر شد، کانادا در سال ۲۰۲۴ به ۱۱۰٬۰۰۰ نفر از طریق اکسپرس اینتری اقامت دائم خواهد داد. در سال ۲۰۲۳، اداره مهاجرت کانادا قصد داشت ۸۲٬۸۸۰ مهاجر از برنامه اکسپرس اینتری جذب کند. اداره مهاجرت، بین اولین قرعه‌کشی سال در ۱۱ ژانویه و آخرین قرعه‌کشی سال در ۲۱ دسامبر، ۱۱۰٬۲۶۶ مهاجر جذب کرد.

این لزوماً بدان معنا نیست که تمامی متقاضیان تا پایان سالی که درخواست داده‌اند، پاسخ خواهند گرفت. زیرا فرآیند بررسی پرونده می‌تواند ۶ ماه طول بکشد. بسیاری از پرونده‌هایی که در سال ۲۰۲۳ ثبت شده‌اند جزو پذیرش‌های سال ۲۰۲۴ شمرده خواهند شد.

همچنین ممکن است که وزیر مهاجرت دسته‌بندی‌های برنامه «اکسپرس اینتری مبتنی بر دسته‌بندی» را تغییر بدهد. این مسئله به نتایج گزارش سالانه اداره مهاجرت به پارلمان کانادا و واکنش دولت‌های استانی و قلمروها و سرویس‌های اسکان بستگی دارد.

این ارگان‌ها مسئول ارزیابی این هستند که ورودی‌های اکسپرس انتری به کانادا تا چه حد توانسته‌اند در بازار کار و اقتصاد محلی ادغام بشوند و اینکه آیا توانسته‌اند در حوزه تخصصی‌شان مشغول به کار بشوند یا خیر.

اگر وزیر مهاجرت متوجه بشود که این دسته‌بندی‌ها نتوانسته‌اند متقاضیانی جذب کنند که برای اقتصاد کانادا مفید باشند، ممکن است تصمیم‌ بگیرند که دسته‌بندی‌های جدیدی طراحی شود.

مهاجرت به کانادا: اکسپرس انتری یا برنامه‌های استانی؟

برای ۳ سال آینده، قرار است کانادا صدها هزار مهاجر تازه‌وارد از طریق برنامه‌های استانی و اکسپرس انتری جذب کند.

اگر خودتان تفاوت این دو برنامه را می‌دانید، می‌توانید چند پاراگراف پیشِ رو را رد کنید.

اکسپرس اینتری در واقع نام سیستم مدیریت پذیرش الکترونیکی کانادا برای سه برنامه اقامت دائم زیر است:

اگر برای یک یا چند مورد از این برنامه‌ها واجد شرایط باشید، می‌توانید پروفایلی در سیستم اکسپرس اینتری بسازید و سپس نمره «سیستم رتبه‌بندی جامع» (CRS) را بگیرید.

هرچه نمره شما بالاتر باشد، احتمال دریافت دعوت‌نامه برای مهاجرت به کانادا بیشتر می‌شود.

اداره مهاجرت کانادا ۸۰ درصد از پرونده‌های ارسالی از طریق اکسپرس انتری را طی ۶ ماه بررسی می‌کند. به عبارت دیگر، شما می‌توانید اقامت دائم خود را تا ۶ ماه پس از اینکه پرونده‌تان را ثبت کردید دریافت کنید.

برای اینکه نمره CRS خود را محاسبه کنید می‌توانید به صفحه اکسپرس اینتری مراجعه کنید.

برنامه‌های مهاجرت استانی (PNP) یکی از روش‌های مهاجرتی کانادایی است که به قلمروها و استان‌ها اجازه می‌دهد که مسیرهای مهاجرتی مناسب بازار کار خودشان را طراحی کنند. این یک فرآیند دو-مرحله‎‌ای است که متقاضیان برای دریافت نامزدی استان‌ها درخواست پذیرش می‌کنند، و سپس از آن پذیرش برای اخذ اقامت دائم استفاده می‌کنند.

بعضی برنامه‌های استانی خودشان متقاضیان واجد شرایط حاضر در برنامه اکسپرس انتری را دعوت می‌کنند. در چنین شرایطی، متقاضی باید حداقل واجد یکی از شرایط برنامه اکسپرس انتری که پیش‌تر گفتیم باشد. از آن‌ها دعوت می‌شود که که برای نامزدی استانی اقدام کنند. پس از اقدام، به‌طور خودکار ۶۰۰ نمره به امتیاز CRS آن‌ها افزوده خواهد شد. چنین پاداشی شانس پذیرش آن‌ها در برنامه اکسپرس انتری را به‌طور چشمگیری بالا می‌برد.

برنامه استانی یا اکسپرس اینتری؟

حالا که به‌طور کلی متوجه شده‌اید برنامه‌های مهاجرتی کانادا چه هستند، باید بپرسید که کدام‌یک بهترین برنامه برای شماست؟

بستگی دارد؛ 

هر دو مسیرهای مهاجرتی مقرون به صرفه‌ای هستند و افرادی را انتخاب می‌کنند که به نوعی نشان داده‌اند می‌توانند در بازار کار کانادا ادغام شوند. معیارهایی مانند تحصیلات، سابقه کار و تسلط کافی بر زبان، همه جزو معیارهایی هستند که شما را واجد شرایط این برنامه‌های مهاجرتی می‌کنند. 

اکسپرس اینتری به میزان مشخصی سابقه کار «تخصصی» نیاز دارد. کانادا سابقه کاری را تخصصی می‌داند که زیرمجموعه گروه‌های شغلی TEER 3 ،TEER 2 ،TEER 1 ،TEER 0 باشد. طبقه‌بندی ملی مشاغل کانادا (NOC) مشاغل را به شش گروه تقسیم کرده است اما تنها چهار گروه از آن‌ها برای برنامه اکسپرس انتری واجد شرایط هستند.

اگر برای اکسپرس انتری واجد شرایط باشید، ممکن است بنا به برنامه‌ای که واجد شرایط آن هستید (برای مثال تجربه کانادایی، اسکیل ورکر، اسکیل ترید) یا برنامه مبتنی بر دسته‌بندی، از شما برای مهاجرت به کانادا دعوت شود. همچنین ممکن است در قرعه‌کشی تمام برنامه‌ها یا قرعه‌کشی «عمومی» شرکت داده شوید که نیازمند نمره CRS بالا است.

در برنامه استانی لازم نیست حتماً برای اکسپرس اینتری واجد شرایط باشید. قلمروها و استان‌های کانادا یک برنامه استانی «پایه» هم دارند که از سیستم پذیرش خودشان پیروی می‌کند. در بعضی موارد، ممکن است شما با سابقه کار در یک شغل «پر تقاضا» (نه لزوماً یک شغل تخصصی)، برای برنامه استانی واجد شرایط باشید. مشاغل پر تقاضا توسط استان‌ها و بر اساس بازار کار خودشان تعیین می‌شوند.

مهاجرت به کبک چگونه است؟

استان کبک نه در برنامه‌های استانی مشارکت دارد، نه در برنامه اکسپرس اینتری. در عوض برنامه‌های مهاجرتی خودش را ارائه می‌دهد که شامل موارد زیر است:

  • برنامه تجربه کبکی: برای نیروی کار متخصص فرانسوی‌زبان با سابقه کار در کبک.
  • برنامه اسکیل ورکر کبک: یک سیستم امتیاز-محور برای نیروی کار متخصص.
  • برنامه اسکیل ورکر انتخابی کبک: برای نیروی کار واجد شرایط در مشاغل پرتقاضای استان.

برای اطلاعات بیشتر به صفحه مهاجرت به کبک مراجعه کنید.

برای مهاجرت به کانادا نیاز به کمک دارید؟

شرکت مهاجرتی ویزا موندیال یک شرکت حقوقی پیشرو در زمینه مهاجرت به کاناداست که ۱۲ سال سابقه فعالیت دارد. ویزا موندیال با پشتوانه تیمی بیش از ۲۰۰ نیروی متعهد به شما برای مهاجرت آسان به کانادا کمک می‌کند. از زمان تاسیس ویزا موندیال تا کنون بیش از ۱۰‌هزار پرونده مهاجرتی با موفقیت به اتمام رسیده‌اند. این موضوع ویزا موندیال را به یکی از قابل‌‌اعتماد‌ترین موسسات مهاجرتی کشور تبدیل کرده است.

ویزا موندیال
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها